Sygn. akt: KIO 2443/18
Wyrok
z dnia 7 grudnia 2018 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Pakulska-Banach
Protokolant: Dominik Haczykowski
po
rozpoznaniu
na
rozprawie
w
dniu
grudnia
roku
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 listopada 2018
roku przez
wykonawcę: Centrum Diabetologii Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Zespół Opieki Zdrowotnej w
Oświęcimiu
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Centrum Diabetologii Sp. z o.o.
z
siedzibą w Warszawie, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez wykonawcę
Centrum Diabetologii Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, tytułem wpisu
od
odwołania;
zasądza od wykonawcy Centrum Diabetologii Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie na rzecz
zamawiającego Zespołu Opieki Zdrowotnej
w
Oświęcimiu kwotę 4 295 zł 98 gr (słownie: cztery tysiące dwieście
dziewięćdziesiąt pięć złotych dziewięćdziesiąt osiem groszy), stanowiącą
koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika i dojazdu na rozprawę.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie.
P
rzewodniczący: ……………………….…….………….……
Sygn. akt: KIO 2443/18
U z a s a d n i e n i e
Zespół Opieki Zdrowotnej w Oświęcimiu (zwany dalej: „zamawiającym”) prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
na
realizację zadania pn.: Dostawa leków i wyrobów medycznych, Numer referencyjny:
ZOZ.DZP.271.2.VIII.2018
na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku
Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986) - zwanej dalej: „ustawą Pzp”.
Zamówienie podzielone jest na części – 47 pakiety.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 22 sierpnia 2018 roku pod numerem 2018/S 160-366516.
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W dniu 26 listopada 2018 roku wykonawca
Centrum Diabetologii Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie (zwany dalej:
„odwołującym”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej od niezgodnych z przepisami ustawy Pzp czynności zamawiającego
polegających na odrzuceniu oferty odwołującego złożonej w postępowaniu do pakietu nr 22
oraz wyborze oferty najkorzystniejszej w ramach pakietu nr 22.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 38 ust. 4b ustawy Pzp
w związku z dookreśleniem opisu sposobu dokonania
oceny spełnienia warunków na etapie oceny ofert;
2. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
w związku ze swobodną interpretacją przez
z
amawiającego regulacji wskazanych w SIWZ, która nie jest znana wykonawcom
na etapie przygotowywania ofert;
3. art. 7 ust. 3 ustawy Pzp
w związku z wyborem oferty najkorzystniejszej niezgodzie
z przepisami ustawy.
Odwołujący wnosił o:
1. un
ieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej dla pakietu nr 22;
unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego złożonej do pakietu
nr 22;
dokonanie ponownego sprawdzenia i oceny ofert złożonych w ramach pakietu
nr 22 i wyboru oferty o
dwołującego jako oferty najkorzystniejszej i niepodlegającej
odrzuceniu;
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
według norm przepisanych, w tym kosztów zastępstwa procesowego.
W uzasadnieniu odwołania odwołujący podnosił, co następuje.
Odwołujący wyjaśnił, że wśród wymagań zamawiającego opisanych w SIWZ
jest
wymóg posiadania certyfikatu ISO 15197:2015, który to certyfikat na mocy zapisu
w
formularzu cenowym do pakietu 22 wykonawca powinien dostarczyć na wezwanie.
Zamawi
ający jednocześnie umożliwił wykonawcom złożenie dokumentu równoważnego
pisząc „Certyfikat ISO 15197:2015 lub równoważny - dotyczy pakietu nr 22".
Zdaniem odwołującego, żądanie przez zamawiającego "Certyfikatu ISO 15197:2015"
oznacza
żądanie certyfikatu potwierdzającego, że oferowany produkt spełnia wymagania
normy ISO 15197:2015.
Odwołujący zauważył ponadto, iż zamawiający nie wskazał
podstawy prawnej żądania certyfikatu ISO 15197:2015, w szczególności nie dookreślił czy
wymagany cer
tyfikat ma być jednym z dokumentów, które zostały wymienione w § 13 ust. 1
Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów,
jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Podniósł, że dla niego było oczywiste, iż zamawiający oczekuje albo certyfikatu
potwierdzającego
spełnienie
normy
ISO 15197:2015
albo
innego
dokumentu
potwierdzającego spełnienie tej normy. Odwołujący podkreślił, że jest w posiadaniu zarówno
certyfikatu, jak i innych
dokumentów dowodzących spełnienie przedmiotowej normy,
tj.
oryginalnej instrukcji obsługi do oferowanego przedmiotu zamówienia, w której fakt
spełniania przedmiotowej normy jest potwierdzony oraz deklaracji zgodności wystawionej
przez producenta zawierającej oświadczenie producenta o spełnianiu tej normy
przez przedmiot oferty.
Zdaniem odwołującego, mógł on zatem przedstawić jeden z tych
d
okumentów aby spełnić wymagania zamawiającego, co wynika wprost z definicji certyfikatu:
"oficjalny dokument potwierdza
jący zgodność z normami, spełnianie wymogów,
autentyczność i inne" (internetowy słownik języka polskiego dostępny na stronie www.sjp.pl).
Odwołujący stwierdził, że nie miał powodu do zadawania pytań w ramach wyjaśniania
treści SIWZ, skoro posiadał aż trzy równoważne dokumenty, które czyniły zadość
wymaganiom SIWZ.
Następnie odwołujący wyjaśnił, że na pierwsze wezwanie zamawiającego z dnia
października 2018 roku dostarczył certyfikat ISO 15197:2015. W dniu 5 listopada 2018
roku zamawiający wezwał ponownie odwołującego do złożenia certyfikatu ISO 15197:2015
lub
równoważnego, kwestionując fakt, że przesłany przez odwołującego dokument
jest certyfikatem. W odpowiedzi na to wezwanie
odwołujący potwierdził, że wcześniej
wysłany dokument jest certyfikatem, a dodatkowo z ostrożności procesowej dostarczył
z
amawiającemu jeszcze dwa równoważne dokumenty potwierdzające spełnienie normy ISO
15197:2015 przez zaoferowane w pakiecie nr 22 wyroby medyczne, a mianowicie
instrukcję
obsługi zaoferowanych pasków testowych oraz deklarację zgodności wystawioną przez
producenta.
W dniu 14 listopada 2018 roku zamawiający odrzucił ofertę odwołującego.
Odwołujący podniósł, że samo wskazanie nazwy wymaganego certyfikatu
przez z
amawiającego nie przesądza jeszcze o ustanowieniu w danym postępowaniu
wymagań, aby został on wydany przez niezależną jednostkę certyfikującą - wprost takiego
wymagania nie sformułowano, a wykonawca intencji zamawiającego nie może się domyślać.
Podkreślił, że zamawiający przed terminem składania ofert nie wskazał podstawy prawnej
żądania „certyfikatu ISO 15197:2015 lub równoważnego - dotyczy pakietu nr 22",
w
szczególności nie dookreślił czy wymagany certyfikat ma być dokumentem, o którym
mowa w § 13 ust. 1 pkt 2-5 Rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie
zamówienia.
Zdaniem odwołującego, w błędzie jest zamawiający uznając w punkcie 3 odrzucenia
za niedorzeczne,
że producent oferowanego sprzętu sam może wystawić certyfikat
zgodności. Odwołujący powołał się na art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002
r. o systemie oceny zgodn
ości, stanowiący, iż: podczas dokonywania oceny zgodności z
zasadniczymi
wymaganiami wyrób może być poddawany badaniom przez producenta lub
jego upoważnionego przedstawiciela, jeżeli nie jest wymagane przeprowadzenie badań
przez
laboratorium niezależne od dostawcy i odbiorcy. Odwołujący zauważył, że w
przypadku
wyrobów medycznych zaoferowanych przez odwołującego nie ma wymogu
przeprowadzenia badań przez laboratorium niezależne od dostawcy i odbiorcy. Odwołujący
przyznał słuszność stanowisku zamawiającego, że wymaganie takiego certyfikatu nie jest
sprzeczne z prawem, ale jednocz
eśnie stwierdził, iż należyte przygotowanie przez
zamawiającego postępowania nie może ograniczać się wyłącznie do wskazania samej
nazwy dokumentu. Wszelkie dodatkowe wymagania, takie jak
konieczność wydania
wymagan
ego certyfikatu przez niezależną jednostkę powinny być wprost wyartykułowane, a
wykonawca nie może się ich domyślać.
W dalszej kolejności odwołujący podał, że choć zamawiający dopuścił dokument
równoważny do wymaganego certyfikatu ISO, to nie sprecyzował jakichkolwiek kryteriów
jakie taki dokume
nt winien spełniać, aby mógł być uznany za równoważny. Wszelkie
nieścisłości i niedopowiedzenia w tym zakresie, zdaniem odwołującego, obarczają
zamawiającego i nie mogą być interpretowane na niekorzyść wykonawcy.
Ponadto, odwołujący wskazał, że zamawiający arbitralnie uznał, że przedstawiony
certyfikat nie jest dokumentem równoważnym, jednakże w jakikolwiek sposób nie uzasadnił,
które cechy przedstawionego certyfikatu uniemożliwiły uznanie go za równoważny.
Podkreślił, że informacja o odrzuceniu jego oferty nie zawiera uzasadnienia faktycznego w
tym zakresie.
Reasumując, odwołujący stwierdził, że przedstawił zamawiającemu trzy równoważne
dowody na spełnianie przedmiotowej normy, które są zgodne z treścią SIWZ, natomiast
zamawiający na etapie badania ofert nie może wymagać od wykonawców niczego ponad to,
co zostało określone w SIWZ. Zmiana SIWZ po terminie składania ofert jest naruszeniem
art. 38 ust. 4b ustawy Pzp. Z kolei, d
ookreślenie opisu sposobu dokonania oceny spełnienia
warunków na etapie oceny ofert narusza zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców, tj. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. Odwołujący powołał się w tym zakresie
na
wyrok Krajowej Izby Odwoławczej wydany w sprawie o sygn. akt: KIO 43/16, z którego
wynika, że zamawiający nie powinien dokonywać ingerencji w treść specyfikacji po upływie
terminu składania ofert. W ocenie odwołującego, czynność odrzucenia jego oferty została
podjęta na podstawie swobodnej interpretacji przez zamawiającego regulacji wskazanych
w SIWZ, o
czym świadczy treść punktu 3 odrzucenia, a zatem niezgodnie z art. 38 ust. 4b
ustawy Pzp
, co w konsekwencji doprowadziło do udzielenia zamówienia wykonawcy
wybranemu niezgodnie z przepisami ustawy (art. 7 ust. 3 ustawy Pzp).
Tym samym, w ocenie odwołującego, odwołanie jest zasadne i zasługuje
na
uwzględnienie.
W dniu 27 listopada 2018 roku z
amawiający przekazał wykonawcom kopię odwołania
– za pośrednictwem poczty elektronicznej.
W terminie określonym w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp (tj. w terminie 3 dni od dnia
otrzymania kopii odwołania) żaden wykonawca nie zgłosił przystąpienia do postępowania
odwoławczego.
W dniu 5 grudnia 2018 roku z
amawiający złożył Prezesowi Krajowej Izby
Odwoławczej odpowiedź na odwołanie w formie pisemnej, w której wnosił o oddalenie
odwołania w całości i zasądzenie od odwołującego na rzecz zamawiającego uzasadnionych
kosztów, obejmujących koszty związane z dojazdem na rozprawę oraz wynagrodzenie
pełnomocnika w wysokości określonej na podstawie przedłożonej faktury VAT.
Izba
dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o
zamówienie publiczne, przekazanej przez zamawiającego w kopii potwierdzonej
za
zgodność z oryginałem, w tym z: ogłoszenia o zamówieniu, specyfikacji istotnych
warunków zamówienia (zwanej dalej: „SIWZ”), oferty odwołującego, korespondencji
prowadzonej przez
zamawiającego z odwołującym w toku postępowania, w tym wezwań do
uzupełnienia dokumentów z dnia 18.10.2018 roku i 5.11.2018 roku oraz odpowiedzi
odwołującego na te wezwania, jak również z informacji o odrzuceniu oferty odwołującego
oraz informacji o wyniku przetargu, w tym w zakresie pakietu nr 22.
Ponadto,
Izba wzięła pod uwagę stanowiska stron wyrażone odpowiednio w
odwołaniu oraz w odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie do protokołu
posiedzenia i rozprawy w dniu 7 grudnia 2018 roku.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:
W pierwszej kolejności ustalono, że odwołanie nie zawiera braków formalnych
oraz
został uiszczony od niego wpis.
Ponadto, nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Izba ustaliła także, że odwołującemu w świetle przepisu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp
przysługiwało uprawnienie do wniesienia odwołania jako, że spełnione zostały przesłanki
dla wniesienia odw
ołania, tj. istnienie interesu odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia oraz możliwość poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego
przepisów ustawy Pzp.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa leków i wyrobów medycznych - 47 pakietów.
Odwołanie dotyczy pakietu nr 22.
W Dziale VII SIWZ zamawiający określił wykaz oświadczeń lub dokumentów,
potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw
do wykluczenia, przy czym
w zakresie opisu przedmiotu zamówienia wymagał m.in.:
„Certyfikat ISO 15197:2015 lub równoważny – dotyczy pakietu nr 22” (Dział VII pkt 5 lit. d).
W dniu 18 października 2018 roku zamawiający, działając na podstawie art. 26 ust. 1
ustawy
Pzp, wezwał odwołującego do złożenia m.in.: „Certyfikat ISO 15197:2015
lub
równoważny”. W dniu 24 października 2018 roku – w odpowiedzi na powyższe wezwanie
odwołujący złożył wymagane dokumenty, w tym dokument zatytułowany:
„Deklaracja//Certyfikat”, wystawiony przez Delbio INC Taiwan – producenta oferowanego
systemu monitorowania stężenia glukozy we krwi „Pandora” (systemu składającego się
z: glukometra,
pasków testowych, kontroli). W dokumencie tym producent wskazał,
że: „jako producent deklarujemy, że produkujemy niżej wymienione produkty, które spełniają
wymagania norm EN ISO
15197/2015 // ISO 15197:2013”.
W dniu 5 listopada 2018 roku zamawiający, działając na podstawie art. 26 ust. 3
ustawy Pzp, wystosował do odwołującego wezwanie do złożenia: „Certyfikat ISO
15197:2015 lub
równoważny”, stwierdzając przy tym, iż: „wykonawca na wcześniejsze
wezwanie nie
dostarczył certyfikatu. Wykonawca dołączył jedynie deklaracje/certyfikat
producenta”. W odpowiedzi na to wezwanie, odwołujący, pismem z dnia 7 listopada 2018
roku, poinformował zamawiającego, iż wymagany certyfikat został przesłany w odpowiedzi z
dnia 24 października 2018 roku na poprzednie wezwanie zamawiającego oraz wyjaśnił,
że podważanie faktu, iż dokument ten jest certyfikatem ISO 15197:2015 nie ma
uzasadnienia, gdyż: 1) w tytule tego dokumentu jest słowo „Certyfikat”; 2) ani przepisy prawa
polskiego, ani
unijnego nie wymagają posiadania certyfikatu potwierdzającego spełnianie
normy ISO 15197:2015, ani nie definiują, kto taki certyfikat powinien wystawić; 3)
zamawiający nie określił przez kogo taki certyfikat powinien być wystawiony, ani nie
wykluczył możliwości wystawienia certyfikatu przez producenta; 4) zamawiający przy opisie
tego wymagania napisał „Certyfikat ISO 15197:2015 lub równoważny”, a zatem każdy
równoważny dokument powinien być na mocy tego zapisu zaakceptowany. Ponadto,
odwołujący, z ostrożności procesowej, załączył do przedmiotowego pisma: 1) instrukcję
obsługi pasków testowych do monitorowania stężenia glukozy we krwi Pandora DA12 oraz
2) deklarację zgodności producenta systemu do monitorowania glukozy we krwi Pandora (w
tym pasków testowych Pandora DA12), w których to dokumentach znajduje się zapis
o
spełnianiu normy EN ISO 15197:2015. Odwołujący wskazał, że zarówno certyfikat
przesłany w odpowiedzi na poprzednie wezwanie zamawiającego, jak i dwa powyższe
dokumenty, dowodzą, iż zaoferowany wyrób medyczny o nazwie Pandora DA 12 spełnia
wymagania normy ISO 15197:2015.
Wszystkie te dokumenty należy traktować
jako
równoważne wymaganemu przez zamawiającego certyfikatowi.
W dniu 14 listopada 2018 roku zamawiający, działając na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2 ustawy Pzp
, odrzucił ofertę złożoną przez Centrum Diabetologii Sp. z o.o. w
Warszawie. W uzasadnieniu swojej
decyzji zamawiający podał, że: „Zamawiający wymagał
aby oferowany produkt posiadał certyfikat ISO. Wykonawca nie dostarczył certyfikatu,
natomiast wystosował wyjaśnienia, których Zamawiający nie przyjął gdyż:
1. Samo użycie w dokumencie słowa „certyfikat” nie przesądza o tym, że dokument
rzeczywiście jest certyfikatem. Ponadto Zamawiający nie wymagał jakiegokolwiek certyfikatu,
ale stricte certyfikatu ISO.
2. Przepisy prawa w istocie nie wymagają posiadania certyfikatu ISO 15197:2015, jednakże
Zamawiający wymagał go w SIWZ i nie jest sprzeczne z prawem postawienie takiego
wymogu.
3. Zamawiający w istocie nie określił przez kogo taki certyfikat powinien być wystawiony,
jednakże Zamawiający odwołał się do ISO, tj. do zasad Międzynarodowej Organizacji
Normaliza
cyjnej (ang. International Organization for Standardization). Jedną z
podstawowych zasad ISO jest to, że certyfikat może wydawać jedynie jednostka
certyfikująca (niezależny podmiot zewnętrzny). Twierdzenia Wykonawcy, że producent
oferowanego przez niego wy
robu medycznego może sam sobie wystawić certyfikat ISO jest
niedorzeczne.
4. Zamawi
ający istotnie zaznaczył w SIWZ, że przedstawiony może być także certyfikat
równoważny do ISO 15197:2015. Dokument przedstawiony przez Wykonawcę nie jest
certyfikatem
równoważnym do ISO 15197:2015.”.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Izba
rozpoznała odwołanie – zgodnie z dyspozycją art. 192 ust. 7 ustawy Pzp –
w
granicach zarzutów podniesionych w odwołaniu.
O
dwołanie
podlega
oddaleniu.
Izba
uznała,
że
zarzuty
podnoszone
przez
odwołującego nie potwierdziły się.
Odwołujący zarzucał zamawiającemu naruszenie art. 38 ust. 4b ustawy Pzp, zgodnie
z którym: z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, jest niedopuszczalne
dokonywanie zmian w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia po upływie terminu
składania wniosków o dopuszczenie do udziału w przetargu ograniczonym i negocjacjach
z
ogłoszeniem, które prowadzą do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu.
Ponadto, odwołujący zarzucał zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 i 3 ustawy
Pzp, stanowiącym, iż:
art. 7 ust. 1:
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie
wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.
art. 7 ust. 3: z
amówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami
ustawy.
Zdaniem odwołującego, zamawiający dokonał swobodnej interpretacji regulacji
wskazanych w SIWZ, która nie była znana wykonawcom na etapie składania ofert i dookreślił
opis sposobu dokonania oc
eny spełniania warunków na etapie oceny ofert, co w
konsekwencji doprowadziło do odrzucenia jego oferty i udzielenia zamówienia wykonawcy
wybranemu niezgodnie z przepisami ustawy.
W ocenie Izby takie stanowisko jest bezzasadne.
Na wstępie należy też zwrócić uwagę, że przedmiotowe postępowanie prowadzone
jest w trybie przetargu nieograniczonego, a zatem nie znajduje tu zastosowania przepis
art. 38 ust.
4b ustawy Pzp. Innymi słowy, zamawiający nie mógł naruszyć tego przepisu.
Co
najwyżej, odwołujący mógł powołać się na przepis art. 38 ust. 4 ustawy Pzp, zgodnie
z
którym: w uzasadnionych przypadkach zamawiający może przed upływem terminu
składania ofert zmienić treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Nadto, należy
zwrócić uwagę, że odwołujący w ogóle nie zarzucił zamawiającemu naruszenia przepisu
ustawy Pzp, w oparciu,
o który nastąpiło odrzucenie oferty odwołującego. Aczkolwiek w
petitum
odwołania odwołujący wskazał, że zarzuca zamawiającemu działanie niezgodne z
przepisami ustawy m.in. poprzez odrzucenie oferty odwołującego, złożonej w postępowaniu
do pakietu nr 22.
Osią sporu pomiędzy stronami była interpretacja wymagania opisanego w Dziale VII
pkt 5 lit. d) SIWZ, zgodnie z którym zamawiający w zakresie opisu przedmiotu zamówienia
wymagał w odniesieniu do pakietu nr 22: „Certyfikat ISO 15197:2015 lub równoważny”.
Zgodzić należy się z odwołującym, że żądanie przez zamawiającego „Certyfikatu
ISO
15197:2015” oznacza żądanie certyfikatu potwierdzającego, że oferowany produkt
spełnia wymagania normy ISO 15197:2015. Faktem jest też to, że zamawiający nie wskazał
podstawy prawnej żądania Certyfikatu ISO 15197:2015, do czego zresztą nie był
zobowiązany, jak również nie sprecyzował kryteriów oceny równoważności wymaganego
dokumentu.
Jednakże nie można zgodzić się z twierdzeniem, że zamawiający oczekuje
albo
certyfikatu potwierdzającego spełnienie normy ISO 15197:2015 albo innego dokumentu
potwierdzającego spełnienie tej normy, a wykonawca jako dokument równoważny
do Certyfikatu ISO 15197:2015
może przedstawić jakikolwiek dokument potwierdzający
spełnienie wymaganej normy.
Odwołujący w odpowiedzi na wezwania zamawiającego do uzupełnienia dokumentów
z dnia 18 października 2018 roku oraz z dnia 5 listopada 2018 roku złożył następujące
dokumenty:
dokument zatytułowany „Deklaracja//Certyfikat” – pochodzący od producenta
Delbio INC Taiwan;
instrukcję obsługi pasków testowych do monitorowania stężenia glukozy we krwi;
deklarację zgodności systemu do monitorowania glukozy we krwi.
Wszystkie dokumenty
złożone przez odwołującego pochodzą od producenta oferowanych
wyrobów medycznych – pasków testowych.
W ocenie Izby zamawiający zasadnie uznał, że przedstawione przez odwołującego
dokumenty nie są dokumentami równoważnymi w stosunku do wymaganego Certyfikatu
ISO 15197:2015.
Bezpodstawne
jest stanowisko odwołującego, że zamawiający dokonał zmiany SIWZ
po t
erminie składania ofert i dookreślił opis sposobu dokonania oceny spełniania warunków
na
etapie oceny ofert. Ocena dokumentów przedstawionych przez odwołującego, dokonana
przez zamawiającego, mieści się w granicach wynikających z brzmienia treści SIWZ w tym
zakresie. Nie stanowi o niedopuszczalnej interpretacji/nadinterpretacji
postanowień SIWZ.
W
ymaganie Certyfikatu ISO 15197:2015 lub równoważnego oznacza konieczność
przedstawienia nie jakiegokolwiek dokumentu,
pochodzącego od jakiegokolwiek podmiotu,
lec
z co najmniej dokumentu pochodzącego od zewnętrznej, niezależnej instytucji
posiadającej uprawnienia do wydawania certyfikatów potwierdzających spełnianie
wymaganej normy.
Słusznie zauważył zamawiający, że przedłożenie takiego certyfikatu
to dodatkowa gwar
ancja, że wyrób medyczny spełnia daną normę. Powoływana przez
samego odwołującego ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 roku o systemie oceny zgodności (t.j.
Dz. U. z 2017 r. poz. 1226 ze
zm.) definiując pojęcie „certyfikatu zgodności” wskazuje, że
przez to pojęcie należy rozumieć: dokument wydany przez notyfikowaną jednostkę
certyfikującą, potwierdzający, że wyrób i proces jego wytwarzania są zgodne z zasadniczymi
wymaganiami (art. 5 pkt 9) i
odróżnia to pojęcie od pojęcia „deklaracja zgodności”, tj.
oświadczenie producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela stwierdzające na jego
wyłączną odpowiedzialność, że wyrób jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami (art. 5 pkt
Ponadto, zasadnie zamawiający zwracał uwagę, że określając nazwę wymaganego
dokumentu „Certyfikat ISO 15197:2015” odwoływał się do ISO, tj. Międzynarodowej
Organizacji Normalizacyjnej
(ang. International Organization for Standardization) i zasad
ustanawianych przez tą organizację. Zatem, mimo, iż sam zamawiający nie określił kryteriów
oceny równoważności wymaganego dokumentu, to nie sposób uznać, że wykonawca mógł
przedstawić jakikolwiek dokument. Odwołujący w niniejszym postępowaniu przedstawił
wyłącznie dokumenty pochodzące od producenta. Żaden z nich nie został wystawiony przez
niezależną, zewnętrzną jednostkę certyfikującą, tym samym nie można uznać, że został
spełniony wymóg postawiony przez zamawiającego, ani też nie można uznać, że
zamawiający dokonał nadinterpretacji postanowień SIWZ, dokonując oceny oferty
odwołującego.
Okoliczność, iż przepisy prawa polskiego, czy unijnego, nie wymagają posiadania
certyfikatu potwierdzającego spełnienie normy ISO 15197:2015, nie oznacza, że
zamaw
iający nie był uprawniony do żądania takiego dokumentu, a odwołujący nie składał
odwołania wobec treści SIWZ w tym zakresie w ustawowym terminie.
Odnośnie twierdzeń odwołującego wskazanych w uzasadnieniu odwołania,
iż odrzucenie oferty nie zawiera uzasadnienia faktycznego co do tego, które cechy
przedstawionego przez niego certyfikatu uniemożliwiają uznanie go za równoważny
wobec
Certyfikatu ISO 15197:2015, należy stwierdzić, że odwołujący nie podniósł w tym
zakresie zarzutu w petitum
odwołania, a Izba będąc związana zarzutami odwołania nie może
orzekać co do zarzutów, które w istocie nie zostały podniesione przez odwołującego.
W
związku z powyższym Izba orzekła - jak w punkcie 1 sentencji wyroku – oddalając
odwołanie.
Biorąc powyższe pod uwagę, o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono
stosownie do
wyniku postępowania - na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 oraz w oparciu
o
przepisy § 3 i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz.
Zgodnie z art. 192 ust. 9 ustawy Pzp w wy
roku oraz w postanowieniu kończącym
postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego.
Z kolei w świetle art. 192 ust. 10 ustawy Pzp strony ponoszą koszty postępowania
odwoławczego stosownie do jego wyniku, z zastrzeżeniem art. 186 ust. 6.
Stosownie do § 3 pkt 1 i pkt 2 powołanego powyżej rozporządzenia do kosztów
postępowania odwoławczego, zalicza się:
1) wpis
, obejmujący w szczególności (…)
2) uzasadnione
koszty stron postępowania odwoławczego, a w okolicznościach, o
których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 lit. b lub § 5 ust. 3 pkt 2, koszty uczestnika
postępowania odwoławczego, który przystąpił po stronie zamawiającego oraz wniósł
sprzeciw, w
wysokości określonej na podstawie rachunków przedłożonych do akt
sprawy
, obejmujące w szczególności:
a)
koszty związane z dojazdem na wyznaczoną rozprawę lub rozprawy (posiedzenie
lub posiedzenia) Izby,
b) wynagrodzenie pełnomocników, jednak nie wyższe niż kwota 3600 zł.
Zgodnie zaś z § 5 ust. 3 pkt 1 ww. rozporządzenia w przypadku odrzucenia
albo oddalen
ia odwołania przez Izbę Izba zasądza od odwołującego na rzecz
zamawiającego koszty, o których mowa w § 3 pkt 2.
W niniejszej sprawie
– co wynika z punktu 1 sentencji orzeczenia – Izba oddaliła
odwołanie.
Na koszty postępowania odwoławczego w niniejszej sprawie składał się wpis
uiszczony przez
odwołującego w kwocie 15 000,00 zł, którą to kwotę Izba zaliczyła w poczet
ko
sztów postępowania odwoławczego, a także uzasadnione koszty zamawiającego
związane z wynagrodzeniem pełnomocnika w wysokości 3 600,00 zł oraz poniesione w
związku z dojazdem na rozprawę w wysokości 695,98 zł.
Biorąc powyższe pod uwagę Izba orzekła o kosztach postępowania odwoławczego
jak w punkcie 2 sentencji wyroku
i zasądziła od odwołującego na rzecz zamawiającego
kwotę 4 295,98 zł poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika i dojazdu na rozprawę.
Przewodniczący: ……………………….…….…………