Sygn. akt: KIO 2557/18
POSTANOWIENIE
z dnia 18 grudnia 2018 roku
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska
po rozpoznaniu w dniu 18 grudnia 2018 roku w Warszawie, na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10
grudnia 2018 roku przez wykonawcę Althea Polska Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Mikołowie w postępowaniu prowadzonym przez Samodzielny
Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Gryficach
postanawia
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego na Althea Polska
Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Mikołowie kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej równowartość uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 roku, poz. 1986) na niniejsze postanowienie, w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Szczecinie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 2557/18
Uzasadnienie
Zamawiający, działając na podstawie przepisów ustawy dnia 29 stycznia 2004 r. –
Prawo zamówień publicznych ( Dz. U. z 2018 r., poz. 1986), zwanej dalej „ustawą P.z.p.”,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest
wykonanie przeglądów technicznych aparatury wykorzystywanej w diagnostyce obrazowej w
SPZZOZ w Gryficach.
W dniu 10 grudnia 2018 roku wykonawca Althea Polska Sp. z o.o. w Mikołowie wniósł
odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu i specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
art. 29 ust 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób nieprecyzyjny, z naruszeniem zasady równego traktowania
wykonawców i zasady proporcjonalności a także w sposób uniemożliwiający rzetelne
sporządzenie i wycenę oferty wskutek braku jednoznacznej informacji odnośnie (i) aktualizacji,
do których zobowiązany będzie wykonawca w okresie obowiązywania umowy (tj. ich liczby
oraz kosztów), oraz (ii) obowiązku przeszkolenia inżynierów wykonawcy przez producenta
serwisowanych aparatów (tj. kosztów takiego szkolenia oraz tego w jakim terminie te szkolenia
powinny zostać przeprowadzone), podczas gdy są to okoliczności mające istotny wpływ na
sporządzenie oferty a Zamawiający nie przedstawił żadnej informacji w powyższym zakresie,
odsyłając wykonawców do producenta serwisowanych aparatów i faktycznie przekazał mu
pełną swobodę w zakresie ustalenia istotnych okoliczności mających wpływ na zaoferowane
w Postępowaniu ceny,
art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób który utrudnia uczciwą konkurencję w Postępowaniu w ten sposób, że
bezpośredni producent serwisowanych aparatów (lub podmioty bezpośrednio z nim
powiązane) będą miały korzystniejszą pozycję w Postępowaniu w stosunku do innych
wykonawców, ponieważ tylko oni będą w stanie rzetelnie wycenić ofertę w zakresie (i)
obowiązku uwzględnienia w oferowanej cenie kosztów wymaganych przez producenta
aktualizacji oraz (ii) kosztów przeszkolenia inżynierów serwisujących aparaty Zamawiającego,
podczas gdy Zamawiający powinien zapewnić także innym wykonawcom możliwość realnego
konkurowania z producentem serwisowanych apar
atów (lub podmiotami z nim bezpośrednio
powiązanymi), którego uprzywilejowanie w żaden sposób nie jest uzasadnione potrzebami
Zamawiającego,
art. 29 ust 3 w zw. z art. 7 ust 1 ustawy P.z.p.
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia
w sposób wskazujący konkretnie podmiot (tj. producenta aparatów - GE), który będzie
przeprowadzał szkolenia osób wykonujących czynności serwisowe w imieniu wykonawcy w
ramach realizacji umowy z Zamawiającym bez zapewnienia jakiejkolwiek równoważności w
tym zakresie i dopuszczeni
a także innych podmiotów uprawnionych do przeszkolenia tych
osób, co dodatkowo stanowi wymaganie nieproporcjonalne do przedmiotu zamówienia,
podczas gdy Zamawiający powinien zezwolić na to, aby osoby serwisujące aparaty
Zamawiającego mogły być równie dobrze przeszkolone przez inne podmioty (niekoniecznie
tylko przez producenta serwisowanych aparatów) posiadające doświadczenie w szkoleniu
osób serwisujących te aparaty,
Pismem z dnia 13 grudnia 2018
r. zamawiający oświadczył, że uwzględnia zarzuty
przedstawio
ne w odwołaniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie zgłosił przystąpienia
żaden wykonawca.
Izba zważyła, co następuje:
Art. 186 ust. 2 zd. pierwsze ustawy P.z.p. stanowi, iż w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem, że
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca.
Tym samym stwierdzić należy, iż na skutek uwzględnienia w całości zarzutów
podniesionych w odwołaniu, jak i okoliczności, iż po stronie zamawiającego nie przystąpił
żaden wykonawca Izba uznała, że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie
postępowania na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron, zgodnie z przepisem art. 186
ust. 2 zd. pierwsze ustawy P.z.p.
Rozstrzygając o kosztach postępowania odwoławczego, Izba uwzględniła okoliczność,
iż koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy P.z.p., orzekając
o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez odwołującego na rachunek Urzędu
Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………………………….