KIO 281/18 POSTANOWIENIE dnia 22 lutego 2018 r.

Stan prawny na dzień: 30.04.2018

Sygn. akt: KIO 281/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 22 lutego 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Jolanta Markowska   

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 22 lutego 2018 r. 

w Warszawie odwołania 

wniesion

ego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  14  lutego  2018  r.  przez 

wykonawc

ę:  FUJIFILM  Europe  GmbH  (Sp.  z  o.o.)  Oddział  w  Polsce,  Al.  Jerozolimskie 

178,  02-486  Warszawa 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Powiat 

Brodnicki, ul. Kamienna 18, 87-300 Brodnica, 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

dokonać  zwrotu  kwoty  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero 

groszy) 

z  rachunku Urzędu Zamówień  Publicznych na  rzecz  wykonawcy:  FUJIFILM 

Europe  GmbH  (Sp.  z  o.o.)  Oddział  w  Polsce,  Al.  Jerozolimskie  178,  02-486 

Warszawa 

uiszczonej tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (tj.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  ter

minie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu. 

Przewodniczący:      ………………………. 


Sygn. akt: KIO 281/18 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający,  Powiat  Brodnicki  z  siedzibą  w  Brodnicy  prowadzi  postępowanie  o 

udzielenie zamówienia publicznego pn. „Zakup mammografu dla Zespołu Opieki Zdrowotnej 

w  Brodnicy  wraz  z  pracami  adaptacyjnym!  pomieszczeń  pracowni".  Ogłoszenie  o 

zamówieniu zostało opublikowane w BZP pod nr  510467-N-2018 w dniu 9 lutego 2018 r. 

Wykonawca  FujiFilm  Europe 

GmbH  (Sp.  z  o.o.)  Oddział  w  Polsce  z  siedzibą  w 

Warszawie  wniósł  odwołanie  podnosząc,  że  Zamawiający  w  przedmiotowym  postępowaniu 

naruszył obowiązujące przepisy postępowania, w szczególności dotyczące opisu przedmiotu 

zamówienia,  czym  utrudnia  uczciwą  konkurencję,  tym  samym  uniemożliwia  Odwołującemu 

złożenie ważnej oferty w zakresie dostawy mammografu cyfrowego. Odwołujący wyjaśnił, że 

jest  dostawcą  urządzeń  medycznych  do  mammografii,  zainteresowanym  w  uzyskaniu 

przedmiotowego zamówienia.  

Odwołujący zarzucił w odwołaniu naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy 

z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze 

zm.

), zwanej dalej „Pzp”: 

art.  29  ust.  1-3 

oraz  art.  7  ust.  1  i  ust.  3  Pzp,  opisując  przedmiot  zamówienia  w 

sposób,  który  utrudnia  lub  może  utrudniać  uczciwą  konkurencję,  co  narusza  także  zasady 

uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, a także uniemożliwia wybranie 

wykonawcy zgodnie z przepisami ustawy Pzp; 

art. 91 ust. 2 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp, poprzez ustalenie kryterium oceniającego 

jedynie  udzielony  okres  gwarancji  i  nieuwzględnienie  w  ramach  ustalenia  kryteriów  oceny 

ofert odnoszących się do przedmiotu zamówienia, a w szczególności do jakości, parametrów 

technicznych i właściwości funkcjonalnych, co spowodowało naruszenie zasady prowadzenia 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji,  równe  traktowanie  wykonawców  oraz  zgodnie  z  zasadami  proporcjonalności  i 

przejrzystości. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

zmianę opisu przedmiotu zamówienia poprzez: 

nadanie brzmienia Załącznikowi nr 1A w części III. Automatyka pkt 34 „Kolimacja 

automatyczna 

lub  kolimacja  ręczna  do  min.  5  formatów"  ewentualnie  wraz  z  ustaleniem 

punktacji za ten parametr w postaci: kolimacja automatyczna  - 

10 pkt., kolimacja ręczna - 0 

pkt.";" lub usunięcia tego wymogu; 

usunięcie  z  Załącznika^  nr  1A  w  części  IV.  Statyw  mammograficzny  pkt  36 

„Generator zabudowany w statyw mammografu"; 


nadanie brzmienia Załącznikowi nr 1A w części IV. Statyw mammograficzny pkt 43 

„ Odległość ognisko - detektor obrazu (SID) min. 65cm"; 

usunięcie  z  Załącznika  nr  1A  w  części  IV.  Statyw  mammograficzny  pkt  48 

„Automatyczne  (bez  konieczności  ingerencji  osoby  obsługującej)  przesuwanie  pola 

promieniowania  oraz  pozycji  płytki  uciskowej  do  formatu  obrazowania  min.  18  cm  x  23  cm 

wzdłuż dłuższej krawędzi detektora w zależności od wybranej projekcji (w pozycji środkowej 

dla projekcji CC,"; 

usunięcie z Załącznika nr 1A w części V. Detektor cyfrowy pkt 57 „Kratka przeciw 

rozproszeniowa 

zintegrowana  z  cyfrowym  odbiornikiem  obrazu  tłumiąca  promieniowanie 

rozproszone  (poprawiająca  stosunek  natężenia  promieniowania  bezpośredniego  do 

rozproszonego)  w  obu  prostopadłych  osiach  X  i  Y  (osie  X  i  Y  równoległe  do  krawędzi 

detektora)."; 

załączenie  przez  Zamawiającego  wszystkich  wymaganych  przepisami  ustawy 

dokumentów obejmujących opis przedmiotu zamówienia; 

zmianę  terminu  realizacji  zamówienia  na  nie  krótszy  niż  4  miesiące  od  dnia 

podpisania umowy z  założeniem, że termin realizacji ulega zawieszeniu na czas uzyskania 

niezbędnych pozwoleń i decyzji administracyjnych; 

zmianę kryterium oceny ofert w części odnoszącej się do przedmiotu zamówienia 

poprzez  zmianę  ilości  punktów  przyznawanych  za  zaoferowany  okres  gwarancji  do 

maksimum  20  punktów  i  uwzględnienie  kryterium  odnoszącego  się  do  jakości  przedmiotu 

zamówienia w zakresie jego parametrów technicznych i właściwości funkcjonalnych. 

Zamawiający w dniu 21 lutego 2018 r. złożył do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

informację, że zgadza się na żądania Odwołującego oraz że dokonał stosownych modyfikacji 

Załącznika nr 1A do SIWZ dotyczącego parametrów technicznych oraz zmodyfikował SIWZ i 

ogłoszenie w zakresie uwzględnienia proponowanego terminu realizacji czyli 120 dni od dnia 

podpisania umowy z  założeniem, ze termin realizacji ulega zawieszeniu na czas uzyskania 

niezbędnych  pozwoleń  i  decyzji  administracyjnych,  lecz  nie  dłużej  niż  30  dni.  Zamawiający 

poinformował także o dokonaniu zmian w kryteriach oceny ofert poprzez dodanie zgodnie z 

propozycją kryterium jakości, czyli: cena – 60 punktów, gwarancja - 20 punktów, jakość – 20 

punktów. Zamawiający odniósł się także do wątpliwości zawartych w odwołaniu dotyczących 

Programu Funkcjonalno- 

Użytkowego. 

Pismem  z  dnia  22  lutego  2018  r.  Zamawiający  złożył  wniosek  o  umorzenie 

postępowania z uwagi na uwzględnienie w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu. 


Izba ustaliła, że w ustawowym terminie, wynikającym z art. 185 ust. 2 Pzp, tj. trzech 

dni od dnia opublikowania 

kopii odwołania na stronie internetowej Zamawiającego w dniu 16 

lutego  2018  r., 

żaden  wykonawca  nie  zgłosił  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

przystąpienia do postępowania odwoławczego.  

Wobec  powyższego,  działając  na  podstawie  art.  186  ust.  2  Pzp,  uwzględniając 

okoliczność,  że  do  postępowania  odwoławczego  w  niniejszej  sprawie  nie  zgłosił 

przystąpienia  po  stronie  Zamawiającego  żaden  wykonawca,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

postanowiła postępowanie odwoławcze umorzyć. 

Izba orzekła o kosztach postępowania odwoławczego stosownie do art. 186 ust. 6 pkt 1 Pzp 

oraz § 5 ust. 1 pkt 1  lit.a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.  

w  sprawie  wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.). Izba nakazała zwrot 

na  rzecz  Odwołującego  kwoty  15  000  zł,  którą  wniósł  Odwołujący  tytułem  wpisu,  a  która 

przewyższa  kwotę  wpisu  należnego  -  w  wysokości  7 500  zł,  z  uwagi  na  fakt,  że  wartość 

zamówienia  nie  przekracza  kwoty  określonej  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  11 

ust.  8  Pzp  w  zakresie  zamówień  na  usługi.  Zwrotowi  podlega  zatem  cała  kwota  15 000  zł 

obejmująca kwotę należnego wpisu oraz kwotę przewyższającą należny wpis od odwołania.

Przewodniczący:      ………………………