Sygn. akt: KIO 281/18
POSTANOWIENIE
z dnia 22 lutego 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 22 lutego 2018 r.
w Warszawie odwołania
wniesion
ego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 lutego 2018 r. przez
wykonawc
ę: FUJIFILM Europe GmbH (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce, Al. Jerozolimskie
178, 02-486 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Powiat
Brodnicki, ul. Kamienna 18, 87-300 Brodnica,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
dokonać zwrotu kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero
groszy)
z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy: FUJIFILM
Europe GmbH (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce, Al. Jerozolimskie 178, 02-486
Warszawa
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w ter
minie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący: ……………………….
Sygn. akt: KIO 281/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający, Powiat Brodnicki z siedzibą w Brodnicy prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego pn. „Zakup mammografu dla Zespołu Opieki Zdrowotnej
w Brodnicy wraz z pracami adaptacyjnym! pomieszczeń pracowni". Ogłoszenie o
zamówieniu zostało opublikowane w BZP pod nr 510467-N-2018 w dniu 9 lutego 2018 r.
Wykonawca FujiFilm Europe
GmbH (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce z siedzibą w
Warszawie wniósł odwołanie podnosząc, że Zamawiający w przedmiotowym postępowaniu
naruszył obowiązujące przepisy postępowania, w szczególności dotyczące opisu przedmiotu
zamówienia, czym utrudnia uczciwą konkurencję, tym samym uniemożliwia Odwołującemu
złożenie ważnej oferty w zakresie dostawy mammografu cyfrowego. Odwołujący wyjaśnił, że
jest dostawcą urządzeń medycznych do mammografii, zainteresowanym w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia.
Odwołujący zarzucił w odwołaniu naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze
zm.
), zwanej dalej „Pzp”:
art. 29 ust. 1-3
oraz art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp, opisując przedmiot zamówienia w
sposób, który utrudnia lub może utrudniać uczciwą konkurencję, co narusza także zasady
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, a także uniemożliwia wybranie
wykonawcy zgodnie z przepisami ustawy Pzp;
art. 91 ust. 2 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp, poprzez ustalenie kryterium oceniającego
jedynie udzielony okres gwarancji i nieuwzględnienie w ramach ustalenia kryteriów oceny
ofert odnoszących się do przedmiotu zamówienia, a w szczególności do jakości, parametrów
technicznych i właściwości funkcjonalnych, co spowodowało naruszenie zasady prowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji, równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i
przejrzystości.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
zmianę opisu przedmiotu zamówienia poprzez:
nadanie brzmienia Załącznikowi nr 1A w części III. Automatyka pkt 34 „Kolimacja
automatyczna
lub kolimacja ręczna do min. 5 formatów" ewentualnie wraz z ustaleniem
punktacji za ten parametr w postaci: kolimacja automatyczna -
10 pkt., kolimacja ręczna - 0
pkt.";" lub usunięcia tego wymogu;
usunięcie z Załącznika^ nr 1A w części IV. Statyw mammograficzny pkt 36
„Generator zabudowany w statyw mammografu";
nadanie brzmienia Załącznikowi nr 1A w części IV. Statyw mammograficzny pkt 43
„ Odległość ognisko - detektor obrazu (SID) min. 65cm";
usunięcie z Załącznika nr 1A w części IV. Statyw mammograficzny pkt 48
„Automatyczne (bez konieczności ingerencji osoby obsługującej) przesuwanie pola
promieniowania oraz pozycji płytki uciskowej do formatu obrazowania min. 18 cm x 23 cm
wzdłuż dłuższej krawędzi detektora w zależności od wybranej projekcji (w pozycji środkowej
dla projekcji CC,";
usunięcie z Załącznika nr 1A w części V. Detektor cyfrowy pkt 57 „Kratka przeciw
rozproszeniowa
zintegrowana z cyfrowym odbiornikiem obrazu tłumiąca promieniowanie
rozproszone (poprawiająca stosunek natężenia promieniowania bezpośredniego do
rozproszonego) w obu prostopadłych osiach X i Y (osie X i Y równoległe do krawędzi
detektora).";
załączenie przez Zamawiającego wszystkich wymaganych przepisami ustawy
dokumentów obejmujących opis przedmiotu zamówienia;
zmianę terminu realizacji zamówienia na nie krótszy niż 4 miesiące od dnia
podpisania umowy z założeniem, że termin realizacji ulega zawieszeniu na czas uzyskania
niezbędnych pozwoleń i decyzji administracyjnych;
zmianę kryterium oceny ofert w części odnoszącej się do przedmiotu zamówienia
poprzez zmianę ilości punktów przyznawanych za zaoferowany okres gwarancji do
maksimum 20 punktów i uwzględnienie kryterium odnoszącego się do jakości przedmiotu
zamówienia w zakresie jego parametrów technicznych i właściwości funkcjonalnych.
Zamawiający w dniu 21 lutego 2018 r. złożył do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
informację, że zgadza się na żądania Odwołującego oraz że dokonał stosownych modyfikacji
Załącznika nr 1A do SIWZ dotyczącego parametrów technicznych oraz zmodyfikował SIWZ i
ogłoszenie w zakresie uwzględnienia proponowanego terminu realizacji czyli 120 dni od dnia
podpisania umowy z założeniem, ze termin realizacji ulega zawieszeniu na czas uzyskania
niezbędnych pozwoleń i decyzji administracyjnych, lecz nie dłużej niż 30 dni. Zamawiający
poinformował także o dokonaniu zmian w kryteriach oceny ofert poprzez dodanie zgodnie z
propozycją kryterium jakości, czyli: cena – 60 punktów, gwarancja - 20 punktów, jakość – 20
punktów. Zamawiający odniósł się także do wątpliwości zawartych w odwołaniu dotyczących
Programu Funkcjonalno-
Użytkowego.
Pismem z dnia 22 lutego 2018 r. Zamawiający złożył wniosek o umorzenie
postępowania z uwagi na uwzględnienie w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu.
Izba ustaliła, że w ustawowym terminie, wynikającym z art. 185 ust. 2 Pzp, tj. trzech
dni od dnia opublikowania
kopii odwołania na stronie internetowej Zamawiającego w dniu 16
lutego 2018 r.,
żaden wykonawca nie zgłosił do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Wobec powyższego, działając na podstawie art. 186 ust. 2 Pzp, uwzględniając
okoliczność, że do postępowania odwoławczego w niniejszej sprawie nie zgłosił
przystąpienia po stronie Zamawiającego żaden wykonawca, Krajowa Izba Odwoławcza
postanowiła postępowanie odwoławcze umorzyć.
Izba orzekła o kosztach postępowania odwoławczego stosownie do art. 186 ust. 6 pkt 1 Pzp
oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit.a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.). Izba nakazała zwrot
na rzecz Odwołującego kwoty 15 000 zł, którą wniósł Odwołujący tytułem wpisu, a która
przewyższa kwotę wpisu należnego - w wysokości 7 500 zł, z uwagi na fakt, że wartość
zamówienia nie przekracza kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8 Pzp w zakresie zamówień na usługi. Zwrotowi podlega zatem cała kwota 15 000 zł
obejmująca kwotę należnego wpisu oraz kwotę przewyższającą należny wpis od odwołania.
Przewodniczący: ………………………