Sygn. akt: KIO 441/18
POSTANOWIENIE
z dnia 19 marca 2018 roku
Krajowa Izba Odwoławcza w składzie:
Przewodniczący:
Justyna Tomkowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu bez
udziału stron w dniu 19 marca 2018 roku w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 marca 2018 roku
przez wykonawc
ę Luxury Medical Care Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego – : Samodzielny Publiczny Centralny Szpital Kliniczny z siedzibą
w Warszawie
przy udziale wykonawcy IZAN + Sp. z o.o.
z siedzibą w Krakowie, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego;
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500zł
00 gr
(słownie: trzynastu tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90% kwoty
uiszczonego wpisu na rzecz wykonawcy Luxury Medical Care
Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zmianami), na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie .
Przewodniczący:
sygn. akt KIO 441/18
Uzasadnienie
W dniu 7 marca 2018
roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, na
podstawie art. 179 ust. 1 oraz art.
180 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579
ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „Pzp”, odwołanie
złożyli wykonawca wykonawcę Luxury Medical Care Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie, dalej: „Odwołujący”.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „Usługi transportu sanitarnego - 2
pakiety" prowadzi
Zamawiający Samodzielny Publiczny Centralny Szpital Kliniczny
z siedzibą w Warszawie. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 28 lutego
2018 r.
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2018/S 041-089750.
Odwołanie wniesiono od czynności Zamawiającego polegającej na ustaleniu treści
postanowień Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej zwanej „SIWZ”) oraz ogłoszenia
o zamówieniu w postępowaniu w sposób sprzeczny z ustawą Pzp. Zamawiającemu naruszenie
następujących przepisy:
a) art. 353
Kodeksu cywilnego oraz art. 484 § 2, art. 5 Kc w zw. z art. 7 ust. 1, art. 14 oraz art. 139
ustawy Pzp
poprzez wykorzystanie pozycji dominującej Zamawiającego i uprzywilejowanie
pozycji Zamawiającego wobec Wykonawcy, polegające na nałożeniu w SIWZ rażąco
wygórowanych i nieadekwatnych kar umownych na Wykonawcę oraz polegających na
zastrz
eżeniu przez Zamawiającego uprawnienia do rozwiązania umowy bez uzasadnienia;
b)
art. 25 ust. 1 i ust 2 Pzp w zw. z §1 i § 2 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca
2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy
w postępowaniu o udzielenie zamówienia („Rozporządzenie”) w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez wymaganie złożenia dokumentu - zezwolenia na używanie pojazdów samochodowych
jako uprzywilejowanych w ruchu drogowym zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo
o ruchu drogowym,
pomimo iż dokument ten nie jest wymieniony w katalogu zamkniętym
dokumentów jakich może żądać Zamawiający w celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę
warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji dotyczących zdolności technicznej lub
zawodowej;
c) art. 26 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez żądanie złożenia zezwolenia na
potwierdzenie okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp, podczas gdy w żadnej części
SIWZ, w szczególności w części, w której opisywane są warunki udziału w postępowaniu,
Zamawiający nie wskazał jako wymaganych warunków lub okoliczności, które potwierdza lub
obejmuje swoim zakresem zezwolenie;
d) art. 22 ust. 1a w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez
ustalenie warunku udziału w postępowaniu
w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz niezgodny z zasadą uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców, utrudniając lub wręcz uniemożliwiając dostęp do
zamówienia podmiotom, które są w stanie zrealizować niniejsze zamówienie;
e) art. 22 ust. 1b pkt 1), 2) i 3) w zw. z art. 7 ust 1 ustawy Pzp
poprzez niewłaściwe opisanie
warunków udziału w postępowaniu.
Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania w całości oraz przeprowadzenie zmian
w dokumentacji postępowania, które spowodują usunięcie wszystkich naruszeń wskazanych
w treści odwołania, w tym w szczególności nakazanie Zamawiającemu zmiany treści SIWZ oraz
o
głoszenia wraz z załącznikami w tym poprzez:
a)
modyfikację umowy poprzez modyfikację kar umownych i wprowadzenie adekwatnych wysokości
za konkretne, opisane w umowie naruszenia, a także usunięcie pojęć niedookreślonych,
b)
usunięcie § 14 pkt 2 ppkt 2.5 projektu umowy, który daje Zamawiającemu uprawnienie do
rozwiązania umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia w przypadku dwukrotnego
niewykonania lub nienależytego wykonania usługi.
c)
modyfikację SIWZ poprzez:
usunięcie ppkt 2.1.2 w rozdziale IV SIWZ; ewentualnie
zmianę brzmienia ppkt 2.1.2. w rozdziale IV SIWZ i nadanie mu nowego brzmienia: „Zezwolenie
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na używanie pojazdów samochodowych, jako
uprzywilejowanych w ruchu drogowym zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo
o ruchu drogowym lub oświadczenie Wykonawcy, że w terminie 5 dni od daty podpisania umowy
na świadczenie usług transportu sanitarnego wystąpi do Ministra Spraw Wewnętrznych o wydanie
powyższego zezwolenia oraz przekaże Zamawiającemu kopię złożonego wniosku w terminie
2 dni od jego złożenia.”
Odwołujący wskazał, że posiada interes prawny we wniesieniu odwołania albowiem
wadliwy
, naruszający zasadę uczciwej konkurencji, a w konsekwencji niezgodny z ustawą Pzp
warunek udziału w postępowaniu określony w SIWZ oraz ogłoszeniu utrudnia (a w praktyce
uniemożliwia) mu złożenie prawidłowej i zgodnej z warunkami określonymi przez Zamawiającego
oferty,
która
mogłaby
zostać
uznana
za
najkorzystniejszą.
Nieproporcjonalnie
(rażąco wygórowane) ustalone kary umowne i inne postanowienia umowne, a także wymóg
przedłożenia zezwoleń dla pojazdów na uprzywilejowanie w ruchu prowadzą bezpośrednio do
narażenia Odwołującego na brak możliwości udziału w postępowaniu, pozyskaniu zamówienia
i w konsekwencji szkodę w postaci utraty zysku, który Odwołujący mógłby osiągnąć w wypadku
wyboru jego oferty (uznania oferty za najkorzystniejszą i zawarcia umowy o realizację zamówienia
publicznego). W przypadku uwzględnienia odwołania Odwołujący będzie mógł złożyć ofertę na
korzystnych dla Zama
wiającego warunkach i podjąć działania w celu uzyskania zamówienia
w p
ostępowaniu. Obecna treść SIWZ i ogłoszenia jest skonstruowana w sposób eliminujący
Odwołującego (oraz potencjalnie inne podmioty) z możliwości ubiegania się o realizację
zamówienia, mimo iż LMC posiada doświadczenie, wiedzę i wszystkie inne możliwości niezbędne
do wykonania przedmiotu umowy w sposób należyty.
O
dwołanie wniesione zostało z zachowaniem terminu przewidzianego w Pzp. Zgodnie
z art. 180 ust. 5 ustawy Pzp
kopia odwołania została przesłana Zamawiającemu przed upływem
terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł on zapoznać się z jego treścią przed
upływem tego terminu. Odwołujący uiścił wpis w wymaganej wysokości na rachunek UZP.
Odwołanie nie zawierało więc braków formalnych.
Izba
ustaliła, że w przedmiotowej sprawie przystąpienie po stronie Zamawiającego
zgłosił wykonawca IZAN + Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Izba potwierdziła skuteczność
przystąpienia.
W dniu 16 marca 2018
roku Odwołujący przed otwarciem posiedzenia i rozprawy,
złożył oświadczenie o cofnięciu odwołania. Oświadczenie o cofnięciu odwołania zostało
podpisane przez osob
ę umocowaną do działania w imieniu wykonawcy.
Odpowiadając na argumentację Odwołującego o możliwości zwrotu na jego rzecz
całości wpisu, ponieważ Zamawiający odpowiedziami na pytania de facto dokonał
uwzględnienia odwołania w całości, Izba stwierdza, że odróżnić należy czynności
Zamawiającego polegające na odpowiedziach na pytania wykonawców zainteresowanych
postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego od możliwości uwzględnienia części
lub całości zarzutów w postępowaniu odwoławczym Tak samo jak wykonawcy, którzy mogą
działać dwutorowo, to jest jednocześnie zadawać pytania i korzystać ze środków ochrony
prawnej, tak samo Zama
wiający posiada odrębne uprawnienia do odpowiadania na pytania
wykonawców w prowadzonym postępowaniu, a w przypadku wniesienia środka ochrony
prawnej, może uwzględnić zarzuty takiego odwołania. Decyzja ta ma charakter formalny,
oparcie w odrębnych przepisach ustawy Pzp w Dziale VI dotyczącym Postępowania
odwoławczego i skutkuje szeregiem czynności do podjęcia choćby przez wykonawców
przystępujących po stronie Zamawiającego. Wymagane jest też jasno i wyraźnie złożone
oświadczenie Zamawiającego o uwzględnieniu części lub całości odwołania.
W przedmiotowym postępowaniu Zamawiający takiego oświadczenia nie złożył. Okoliczność,
że w wyniku odpowiedzi na pytania Zamawiający zmodyfikował zapisy SIWZ i ogłoszenia
o zamówieniu zgodnie z intencją wykonawcy wnoszącego odwołanie, nie świadczy, że
formalnie Zamawiający dokonał uwzględnienia takiego odwołania. To Odwołujący złożył
jasne i klarowne oświadczenie, że cofa postawione zarzuty odwołania. Takie oświadczenie
prowadzić może jedynie do umorzenia postępowania i nakazania przez Izbę zwrotu na rzecz
Odwołującego wysokości 90% wpłaconego wpisu. Przyczyny tej decyzji nie mają natomiast
wpływu na postępowanie Izby w postępowaniu odwoławczym.
Skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 187 ust. 8 zdanie pierwsze i drugie
oraz art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp postanowił umorzyć postępowanie
odwoławcze w niniejszej sprawie, ponieważ oświadczenie o cofnięciu odwołania uznać
należy za oświadczenie najdalej idące złożone przez Stronę, która zainicjowała
postępowanie odwoławcze.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia
i rozprawy, zatem za rzecz Odwołującego należało zwrócić 90% kwoty wpisu uiszczonego
na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, to jest kwotę 13 500,00 złotych, stosownie do
§ 5 ust. 1 pkt 3a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze
zmianami).
Przewodniczący: