KIO 478/18 POSTANOWIENIE dnia 23 marca 2018 roku

Stan prawny na dzień: 27.06.2018

Sygn. akt: KIO 478/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 23 marca 2018 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza w składzie: 

Przewodniczący: 

Justyna Tomkowska 

Protokolant:   

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu 

na posiedzeniu z udziałem stron w dniu 23 marca 2018 roku w Warszawie 

odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 marca 2018 roku 

przez wykonawc

ę IZAN + Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie w postępowaniu prowadzonym 

przez 

Zamawiającego – : Samodzielny Publiczny Centralny Szpital Kliniczny z siedzibą  

w Warszawie 

postanawia:  

umorzyć postępowanie odwoławcze; 

nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500zł 

00  gr 

(słownie:  trzynastu  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącej  90%  kwoty 

uiszczonego wpisu na rzecz wykonawcy IZAN + Sp. z o.o.

 z siedzibą w Krakowie 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  2164  ze  zmianami),  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie . 

Przewodniczący:       

………………………….. 


sygn. akt KIO 478/18 

UZASADNIENIE 

W dniu 12 marca 2018 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, na 

podstawie 

art.  180  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  (tekst  jednolity  z  2017  r., 

Dz.U. poz. 1579), zwanej dalej „ustawą Pzp” odwołanie złożył wykonawca: Izan + Sp. z o.o. 

z siedzibą w Krakowie, zwany dalej „Odwołującym”. 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  na 

„Usługi  transportu  sanitarnego  dla  SP  CSK  -  2  pakiety”,  ogłoszone  

w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  28.02.2018  roku,  pod  nr  2018/S  041-

08975  prowadzi 

Zamawiający:  Samodzielny  Publiczny  Centralny  Szpital  Kliniczny  

w Warszawie. 

Odwołanie 

wniesiono 

wobec 

czynności 

Zamawiającego 

polegającej 

na 

zamieszczeniu 

treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  i  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 

Zamówienia (SIWZ) w zakresie opisu warunków udziału w postępowaniu.  

Zamawia

jącemu  zarzucono  naruszenie:  art.  22  ust  1a  w  zw.  z  art.  22d  ust.  1  Pzp  

w  zw.  z  art.  25  ust. 

2  Pzp  i  §  2  Rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  z  dnia  26  lipca  2016  r.  

w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  (Dz.U.  z  2016  r.,  poz.  1126)  poprzez  brak 

precyzyjnego określenia przez Zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu (pkt III. 1.3.) oraz 

SIWZ (pkt. II.1.1.2.C)) SIWZ) warunku udziału w postępowaniu dotyczącego dysponowania 

minimalną ilością pojazdów, co do ich ilości i rodzaju, co w konsekwencji stanowi uchybienie 

wymogowi  określenia  minimalnych  poziomów  zdolności,  a  także  poprzez  brak  wskazania, 

jaki  środek  dowodowy  (dokument)  powinien  przedstawić  wykonawca  celem  weryfikacji 

spełnienia tego wymogu. 

Wobec  powyższego  Odwołujący  żądał  nakazania  Zamawiającemu:  dokonania 

zmiany  postanowień  SIWZ  i  dokonanie  zmiany  ogłoszenia  o  zamówieniu  w  następującym 

zakresie:  

w  pkt.  III.  1.3.  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  w  pkt.  II.1.1.2.C)  SIWZ  zastąpienie 

zn

ajdujących się w tych punktach określeń na następujące:  

„warunek zdolności technicznej lub zawodowej:  

- pakiet 1:  

a)  dysponowanie  przez  wykonawcę  minimalną  ilością  11  samochodów  (zgodnie  

z załącznikiem nr 5 do Formularza oferty), spełniających następujące wymagania określone 

w załączniku nr 1 do SIWZ tj.  


•  wszystkie  samochody  muszą  być  zarejestrowane  jako  specjalne  -  sanitarne  oraz 

wyprodukowane po 31.12.2012r.  

•  min.  6  samochodów  musi  być  wyposażonych  w  sygnalizację  uprzywilejowania  zgodną  

z Regulaminem 65 EKG ONZ, (grupa I, II, III, V, VI, VII)

 - pakiet 1:  

b) dysponowanie osobami zdolnymi do wykonania zamówienia tj.:  

•  min.  6  kierowcami  posiadającymi  podstawowe  przeszkolenie  w  zakresie  ratownictwa 

przedmedycznego, świadectwa kwalifikacji do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi  

•  min.  5  kierowcami  posiadającymi  podstawowe  przeszkolenie  w  zakresie  ratownictwa 

przedmedycznego

; lub poprzez inną równoznaczną zmianę;  

w  pkt.  IV.2.1  SIWZ  zastąpienie  znajdujących  się  w  tych  punktach  określeń  na 

następujące:  

„dokumenty potwierdzające spełnienie warunku udziału w postępowaniu:  

wykaz  pojazdów  sanitarnych  specjalnych  z  podaniem  sposobu  dysponowania, 

modelu/marki, roku produkcji, numeru rejestracyjnego;  

zezwolenie  MSWIA  na  używanie  pojazdów  samochodowych  jako  uprzywilejowanych  

w ruchu drogowym  zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym  

(j. t. Dz. U. z 2017 roku, poz. 128 ze zm.); 

kopię dowodu rejestracyjnego.  

wykaz  osób  z  podaniem  sposobu  dysponowania,  informacji  o  ich  kwalifikacjach  

i doświadczeniu. 

W  celu  potwierdzenia,  że  oferowane  usługi  odpowiadają  wymaganiom  określonym  przez 

zamawiającego, zamawiający żąda:  

dokumentów  potwierdzających  spełnienie,  przez  skierowane  do  realizacji  przedmiotu 

zamówienia  samochody,  wszelkich  norm,  dyrektyw,  regulaminów  oraz  norm  opisanych  

w załączniku nr 1 do SIWZ” 

lub poprzez inną równoznaczną zmianę.  

Odwołujący  oświadczył,  że  posiada  interes  faktyczny  i  prawny  we  wniesieniu 

odwołania, ponieważ jest zainteresowany pozyskaniem zamówienia publicznego dla siebie. 

Gdyby  nie  działania  Zamawiającego  podjęte  z  naruszeniem  przepisów  Pzp,  Odwołujący 

mógłby złożyć ofertę w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

O

dwołanie  wniesione  zostało  z  zachowaniem  terminu  przewidzianego  w  Pzp.  Zgodnie  

z art. 180 ust. 5 ustawy Pzp 

kopia odwołania została przesłana Zamawiającemu przed upływem 

terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł on zapoznać się z jego treścią przed 

upływem  tego  terminu.  Odwołujący  uiścił  wpis  w  wymaganej  wysokości  na  rachunek  UZP. 

Odwołanie nie zawierało więc braków formalnych.  


 
Izba 

ustaliła, że w przedmiotowej sprawie nie zgłoszono przystąpień. 

W  dniu  22  marca  2018  roku  Odwołujący  przed  otwarciem  posiedzenia  i  rozprawy 

wyznaczonych  na  dzień  23  marca  2018  roku,  złożył  oświadczenie  o  cofnięciu  odwołania. 

Oświadczenie  o  cofnięciu  odwołania  zostało  podpisane  przez  osobę  umocowaną  do 

działania w imieniu wykonawcy.  

Skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 187 ust. 8 zdanie pierwsze i drugie 

oraz  art.  192 

ust.  1  zdanie  drugie  ustawy  Pzp  postanowił  umorzyć  postępowanie 

odwoławcze  w  niniejszej  sprawie,  ponieważ  oświadczenie  o  cofnięciu  odwołania  uznać 

należy  za  oświadczenie  najdalej  idące  złożone  przez  Stronę,  która  zainicjowała 

postępowanie odwoławcze. 

Orze

kając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia  

i  rozprawy,  zatem  za  rzecz  Odwołującego  należało  zwrócić  90%  kwoty  wpisu  uiszczonego 

na  rachunek 

Urzędu Zamówień Publicznych, to jest kwotę 13 500,00 złotych, stosownie do  

§  5  ust.  1  pkt  3a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  roku  

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  

w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238  ze 

zmianami). 

Przewodniczący: 

…………………………………