Sygn. akt: KIO 582/18
WYROK
z dnia 9 kwietnia 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Marta Słoma
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 kwietnia 2018
r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 marca 2018 r. przez odwołującego:
Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA Spółka Akcyjna z siedzibą
we Wrocławiu w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gmina Grudziądz
z siedzibą w Grudziądzu, przy udziale:
A. Wykonawcy
Przedsiębiorstwo Usług Miejskich PUM Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością
z
siedzibą
w
Grudziądzu
zgłaszającego
przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża odwołującego: Wrocławskie Przedsiębiorstwo
Oczyszczania ALBA Spółka Akcyjna z siedzibą we Wrocławiu i zalicza w poczet
kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000,00 zł (słownie: piętnaście tysięcy
złotych 00/100) uiszczoną przez odwołującego: Wrocławskie Przedsiębiorstwo
Oczyszczania ALBA Spółka Akcyjna z siedzibą we Wrocławiu tytułem wpisu
od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. P
rawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Toruniu.
Przewodniczący:…………………………..……………
Sygn. akt KIO 582/18
U z a s a d n i e n i e
Gmina Grudziądz z siedzibą w Grudziądzu (dalej: Zamawiający) prowadzi w trybie
przetargu nieogranicz
onego, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1579), zwanej dalej Pzp,
postępowanie o udzielenie zamówienia którego przedmiotem jest „Odbieranie
i zagospodarowanie odpadów komunalnych ze wszystkich nieruchomości (zamieszkałych
i niezamieszkałych) na terenie Gminy Grudziądz wraz z dostarczeniem urządzeń
do gromadzenia odpadów”, (numer postępowania PLF.271.1.4.2018), zwane dalej
Postępowaniem. Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 18 stycznia 2018 r. pod nr 2018/S
W dniu 26 marca 2018 r. wykonawca
Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA
S.A.
z siedzibą we Wrocławiu (dalej „Odwołujący”), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył
niezgodn
e z przepisami czynności zamawiającego, polegające na:
1. zaniechaniu wykluczenia wykonawcy
Przedsiębiorstwo Usług Miejskich PUM
Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Grudziądzu (dalej:
Przystępujący) ze względu na niewykazanie spełniania warunków udziału
w postępowaniu;
2. zaniechaniu odrzucenia oferty
przystępującego, mimo, że jej treść nie odpowiada
treści SIWZ.
Za
skarżonym działaniom i zaniechaniom odwołujący zarzucił naruszenie:
art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp przez zaniechanie wykluczenia przystępującego ze względu
na niewykazanie spełniania warunków udziału w postępowaniu, to jest wskazanie
w treści załącznika nr 8 do SIWZ jedynie jednej usługi polegającej na odbiorze
i zagospodarowaniu od
padów komunalnych podczas, gdy zamawiający określił,
że „Należy wskazać co najmniej dwie usługi polegające na odbiorze
i zagospodarowaniu odpadów komunalnych wraz z podaniem ich wartości terminem
realizacji oraz określeniem podmiotów, na rzecz których zostały wykonane”;
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty przystępującego, mimo,
że jej treść nie odpowiada wymogom SIWZ, ponieważ przystępujący w swojej ofercie
przedłożył załącznik nr 13 - „Wykaz instalacji, do których będą przekazywane odpady
komunalne odebrane od właścicieli nieruchomości” - sporządzony niezgodnie
z SIWZ. Przystępujący nie wskazał instalacji, do których przekazane zostaną
wszystkie rodzaje od
padów objętych przedmiotem zamówienia, to jest nie wskazał
instalacji, do których przekazane będą odebrane z terenu gminy Grudziądz meble
i odpady wielkobarytowe, z
użyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz odpady
tekstylne i odzież; Przystępujący ponadto w sposób nieuprawniony zmodyfikował
załącznik nr 13 do SIWZ, wskazując poza wymaganymi instalacjami informacje
na temat podmiotów zbierających odpady komunalne.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
2. wykluczenie Wykonawcy;
3. odrzucenie oferty Wykonawcy;
4. dokonanie ponownej oceny oraz wyb
ór najkorzystniejszej oferty.
W uzasadn
ieniu odwołania odwołujący wskazał m.in.:
Zgodnie z punktem 8.4.1 SIWZ
„Wykaz dokumentów i oświadczeń składanych
na wezwanie z
amawiającego na potwierdzenie okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1
ustawy Pzp”, w celu wykazania spełniania przez Wykonawcę warunków udziału
w postępowaniu należało przedłożyć: Wykaz dostaw lub usług wykonanych, a w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat przed
upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem
ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi
zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających czy te dostawy lub usługi
zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa,
miały być referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego
dostawy lub usługi były wykonywane, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych
są wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca
nie
był w stanie uzyskać tych dokumentów - oświadczenie wykonawcy. „Wykaz wykonanych
w ciągu ostatnich 3 lat dostaw lub usług” stanowił załącznik nr 8 do SIWZ.
W toku postępowania wpłynęły prośby o wyjaśnienie treści SIWZ. Udzielając odpowiedzi
na pytanie nr 22
o treści: „W pkt 8.4 pkt 1 SIWZ zamawiający pisze, że w celu wykazania
spełnienia przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć
m.in.
wykaz dostaw lub usług. Informujemy, że zamawiający w tym zakresie nie postawił
żadnego warunku, także prosimy o informacje jakimi danymi należy wypełnić ten załącznik?”,
z
amawiający wskazał: „W celu wykazania spełnienia przez wykonawcę warunków udziału
w postępowaniu należy wypełnić załącznik nr 8 do SIWZ. Należy w nim wykazać co najmniej
dwie usługi polegające na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów komunalnych
wraz z podaniem ich wartości, terminem realizacji oraz określeniem podmiotów, na rzecz
których zostały wykonane. Do załącznika winny zostać dołączone dowody określające
czy te usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami,
o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz
którego usługi były wykonywane, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych
są wykonywane. Zamawiający uzna warunek za spełniony jeśli Wykonawca wykaże,
że wykonywał lub wykonuje co najmniej 2 usługi odbierania i zagospodarowania odpadów
komunalnych o ilości nie mniejszej niż 2.000 Mg łącznie”.
Pismem z 2 marca 2018 roku zamawi
ający wezwał przystępującego na podstawie
art. 26 ust. 1 i 2 Pzp do złożenia dokumentów, między innymi wykazu dostaw lub usług.
W dniu
6 marca 2018 roku Przystępujący przedłożył wymagane dokumenty, w tym istotny
dla przedmiotowego
odwołania „Wykaz usług - załącznik nr 8”. W dokumencie tym wskazał
jedynie usługę „Odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu Gminy
Grudziądz” o wartości 2 764 804,97 zł brutto, z terminem realizacji od 01.07.2013 r.
do 31.12.2015 r. Do wykazu dołączone zostały referencje z 30 marca 2016 roku wystawione
przez Gminę Grudziądz potwierdzające należyte wykonanie usługi. Przystępujący
nie wykazał zatem spełnienia warunków udziału w postępowaniu i dlatego w ocenie
odwołującego powinien zostać wykluczony z postępowania w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 12
Pzp.
Odnośnie zarzutu zaniechania odrzucenia oferty przystępującego wskutek jej niezgodności
z treścią SIWZ odwołujący wskazał co następuje.
Zgodnie
z działem I ust. 1 załącznika nr 12 do SIWZ (Szczegółowy opis przedmiotu
zamówienia, dalej OPZ), przedmiotem zamówienia było odbieranie i zagospodarowanie
odpadów komunalnych ze wszystkich nieruchomości (zamieszkałych i niezamieszkałych)
na terenie Gminy Grudziądz wraz z dostarczeniem urządzeń do gromadzenia odpadów.
Rodza
jami odbieranych opadów objętych przedmiotem zamówienia były:
1. niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne,
tworzywa sztuczne, metal i odpady wielomateriałowe,
szkło,
odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające
biodegradacji i odpady zielone,
zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
6. meble i odpady wielkogabarytowe,
7. papier i tektura,
odpady tekstylne i odzież.
Zamawiający wskazał w SIWZ, że w toku realizacji przedmiotu zamówienia, wybrany
wykonawca zobowiązany będzie do przestrzegania przepisów prawa, w szczególności
ustawy
o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1987 z późn. zm.)
i ustawy
z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U.
z 2017 r., poz. 1289, dalej Ucpg).
Maj
ąc na uwadze art. 6d ust. 4 pkt 5 Ucpg, zamawiający utworzył w toku postępowania
załącznik nr 13 do SIWZ, tytułując go: „Wykaz instalacji, do których będą przekazywane
odpady komunalne odebrane od właścicieli nieruchomości” (dalej: wykaz instalacji).
Zamaw
iający w pouczeniu do ww. załącznika wskazał, że wykaz instalacji w przypadku jego
niezłożenia, nie podlega uzupełnieniu na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp. Oferta wykonawcy,
który nie złożył tego dokumentu podlegać miała odrzuceniu z tytułu niezgodności z SIWZ
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, z zastrze
żeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp.
Przystępujący w swojej ofercie przedłożył załącznik nr 13 do SIWZ, ale w ocenie
odwołującego został on sporządzony niezgodnie z SIWZ. Przystępujący nie wskazał
instalacji
, do których przekazane będą wszystkie rodzaje odpadów wymienione przez
z
amawiającego w ust. 10 działu I OPZ – pominięte zostały: zużyty sprzęt elektryczny
i elektroniczny, meble i odpady wielkogabarytowe oraz odpady tekstylne i odzież.
Przystępujący wskazał jedynie regionalne instalacje przetwarzania odpadów komunalnych
(RIPOK), do których zostaną przekazane odpady komunalne zmieszane, zielone i bioodpady
(to jest odpady, o których mowa w punktach 1 i 4 ust. 10 działu I oraz ust. 2-5 działu III OPZ
oraz i
nstalacje odzysku i unieszkodliwiania odpadów, do których zostaną przekazane
tworzywa sztuczne, metal i odpady wielkomateriałowe; szkło oraz papier i tektura
(to jest odpady, o których mowa w punktach 2, 3 i 7 ust. 10 działu I oraz ust. 6 działu III OPZ.
Przystępujący ponadto w sposób nieuprawniony zmodyfikował załącznik nr 13 do SIWZ,
wskazując poza wymaganymi instalacjami, podmioty zbierające odpady komunalne, podczas
gdy z
amawiający wskazał że w załączniku nr 13 wykonawcy winni wpisać instalacje,
do k
tórych przekazane zostaną odebrane z terenu gminy Grudziądz odpady komunalne.
Pominięte w wymaganej części wykazu instalacji rodzaje odpadów - zużyty sprzęt
elektryczny i elektroniczny, meble i odpady wielkogabarytowe
oraz odpady tekstylne i odzież
nie zos
tały również wskazane w pozycjach dotyczących wykazu podmiotów zbierających
odpady komunalne, to jest wykazu nieprawidłowo dodanego przez przystępującego
do załącznika nr 13.
Oferta
wraz z załącznikami winna być sporządzona zgodnie z wymaganiami wynikającymi
z SIWZ. Wykonawca nie
mógł samodzielnie dokonać modyfikacji formularzy przygotowanych
przez z
amawiającego, chyba że co innego wynikałoby z SIWZ. W przedmiotowym
postępowaniu zamawiający wskazał, że załącznik nr 13 dotyczy wykazu instalacji,
a nie pod
miotów zbierających odpady komunalne – potwierdza to tytuł przedmiotowego
załącznika - „Wykaz instalacji, do których będą przekazywane odpady komunalne odebrane
od właścicieli nieruchomości”, treść ust. 6 działu III OPZ oraz brzmienie odpowiedzi
z
amawiającego na pytanie nr 9 do treści SIWZ.
W
ocenie odwołującego wystąpiły zatem dwa przejawy niezgodności treści oferty
p
rzystępującego z treścią SIWZ – niewskazanie w załączniku nr 13 instalacji
przetwarzających wszystkie wskazane w OPZ rodzaje odpadów oraz zmodyfikowanie
formularza załącznika nr 13. W tej sytuacji niedopuszczalnym byłoby zastosowanie
procedury wskazanej w art. 87 us
t. 2 pkt 3 Pzp, czyli poprawa innej omyłki polegającej
na niezgodności oferty z SIWZ. Zmianie treści wzoru załącznika nr 13 do SIWZ nie sposób
bowiem przypisać charakteru omyłki. Zmiana treści wzoru załącznika ofertowego była
działaniem celowym, a nie omyłkowym - przystępujący utworzył nową tabelę w załączniku
nr 13, tytułując ją: „Wykaz podmiotów zbierających odpady komunalne”. Biorąc pod uwagę
powyższe zdaniem odwołującego zamawiający powinien odrzucić ofertę przystępującego
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ, złożone
oferty, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron
i p
rzystępującego złożone podczas rozprawy, Izba zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi
a
rt. 189 ust. 2 Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba ustaliła, że odwołującemu, w świetle przepisu art. 179 ust. 1 Pzp, stanowiącego,
że „Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy”, przysługiwało uprawnienie do wniesienia
odwołania.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 1
2 Pzp dotyczący zaniechanie wykluczenia
z postępowania przystępującego ze względu na niewykazanie spełniania warunków
udziału w postępowaniu nie potwierdził się.
Izba ustaliła, że zamawiający w punkcie 8.4 SIWZ „Wykaz dokumentów i oświadczeń
składanych na wezwanie zamawiającego na potwierdzenie okoliczności, o których mowa
w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp
” wskazał, że w celu wykazania spełniania warunków udziału
w postępowaniu wykonawcy mają przedłożyć m. in. wykaz dostaw lub usług wykonanych,
a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie
ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — w tym
okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz
których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających czy
te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie. Jednocześnie
w punkcie 6.2.3 SIWZ
zamawiający w zakresie kompetencji lub uprawnień do prowadzenia
określonej działalności zawodowej nie określił żadnego warunku udziału w postępowaniu.
19 lutego 2018 r. zamawiający udzielając odpowiedzi na pytania do treści SIWZ wskazał:
„W celu wykazania spełnienia przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu należy
wypełnić załącznik nr 8 do SIWZ. Należy w nim wykazać co najmniej dwie usługi polegające
na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów komunalnych wraz z podaniem ich wartości,
terminem realizacji oraz określeniem podmiotów, na rzecz których zostały wykonane.
Do załącznika winny zostać dołączone dowody określające czy te usługi zostały wykonane
lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź
inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego usługi były wykonywane,
a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane. Zamawiający uzna
warunek za spełniony jeśli Wykonawca wykaże, że wykonywał lub wykonuje co najmniej
2 usługi odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych o ilości nie mniejszej
niż 2.000 Mg łącznie.”
2 marca 2018 r. zamawiający wskazując jako podstawę prawną łącznie art. 26 ust. 1 i 2 Pzp
wezwał przystępującego do złożenia dokumentów potwierdzających spełnianie warunków
udziału w postępowaniu. 7 marca 2018 r. do siedziby zamawiającego wpłynęły złożone
na wezwanie dokumenty stanowiące uzupełnienie oferty przystępującego, w tym załącznik
nr 8
– „Wykaz wykonanych w ciągu ostatnich trzech lat dostaw lub usług”. Przystępujący
wykazał realizację jednej usługi tj. Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych
z terenu Gminy Grudziądz. Usługa świadczona była na rzecz Gminy Grudziądz w okresie
od 1 lipca 2013 r. do 31 grudnia 2015 r., a całkowita wartość brutto usługi wyniosła
2 764 804,97 zł. Bez wezwania do uzupełnienia oferty na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp
w zakresie wykazania na po
trzeby potwierdzenia spełniania warunków udziału
w postępowaniu realizacji dwóch usług, zamawiający 16 marca 2018 roku wybrał jako
najkorzystniejszą ofertę przystępującego.
W odpowiedzi na odwołanie zamawiający wskazał, że zaniechanie wezwania
przystępującego do uzupełnienia wykazu wykonanych w ciągu ostatnich trzech lat dostaw
lub usług wynikało z faktu zastosowania przez zamawiającego art. 26 ust. 6 Pzp.
Zamawiający uwzględnił posiadaną dokumentację dotyczącą realizowanej przez
przystępującego, na rzecz zamawiającego, umowy na Odbieranie i zagospodarowanie
odpadów komunalnych z terenu Gminy Grudziądz na potrzeby weryfikacji spełniania przez
przystępującego warunków udziału w postępowaniu. Usługa świadczona jest na rzecz Gminy
Grudziądz od 16 listopada 2015 r. do chwili obecnej. Ponieważ ta druga usługa spełniała
wymogi określone w SIWZ w zakresie dotyczącym sposobu wykazania spełniania warunków
udziału w postępowaniu zamawiający wziął ją pod uwagę przy ocenie zdolności
przystępującego do realizacji przedmiotu zamówienia.
W ocenie Izby działanie zamawiającego było nieprawidłowe i stanowiło naruszenie
art. 7 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 3 Pzp. Zaniechanie czynności wezwania przystępującego
do uzupełnienia oferty na podst. art. 26 ust. 3 Pzp i brak jakiegokolwiek śladu
w dokumentacji z postępowania doprowadziły do sytuacji, w której odwołujący nie miał
możliwości powzięcia informacji o fakcie uwzględnienia przez zamawiającego na podst.
art. 26 ust. 6 Pzp posiadanych przez niego dokumentów na korzyść przystępującego.
Wezwanie do uzupełnienia oferty jest czynnością uregulowaną w art. 26 ust. 3 Pzp. Przepis
ten stanowi: „Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 1,
oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1,
lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, oświadczenia
lub dokumenty są niekompletne, zawierają błędy lub budzą wskazane przez zamawiającego
wątpliwości, zamawiający wzywa do ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia
lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia,
uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu
albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania.”. Dyspozycja przepisu jasno wskazuje
na obowiązek zamawiającego wezwania do uzupełnienia oferty. Nie ma tu wyjątku
pozwalającego na odstąpienie od wezwania ze względu na będące inicjatywą
zamawiającego zastosowanie art. 26 ust. 6 Pzp. Ten z kolei brzmi: „Wykonawca nie jest
obowiązany do złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności,
o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3, jeżeli zamawiający posiada oświadczenia
lub dokumenty dotyczące tego wykonawcy lub może je uzyskać za pomocą bezpłatnych
i ogólnodostępnych baz danych, w szczególności rejestrów publicznych w rozumieniu ustawy
z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 570)
”. W przedmiotowej sprawie zamawiający nie mógł
o
dstąpić od wezwania przystępującego do uzupełnienia wykazu usług, trudno bowiem
przyjąć, że zamawiający dysponuje dokumentem sporządzanym przez wykonawcę
na potrzeby wykazania spełniania warunków udziału w konkretnym postępowaniu. W ocenie
Izby samodzieln
e skorzystanie przez zamawiającego z będących w jego posiadaniu
oświadczeń i dokumentów dotyczących usług zrealizowanych przez przystępującego byłoby
prawidłowe w sytuacji, gdyby złożony przez przystępującego na potrzeby wykazania
spełniania warunków udziału w postępowaniu wykaz usług był kompletny. Ponadto
z
e względu na zasadę jawności oraz zasadę pisemności postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego zamawiający powinien umożliwić wszystkim uczestniczącym
w postępowaniu wykonawcom powzięcie wiedzy, że odstąpił od wezwania na podstawie
art. 26 ust. 3 Pzp i zastosował art. 26 ust. 6 Pzp. O ile obowiązek takiego poinformowania
nie wynika z art. 26 ust. 6 Pzp,
to zasady prowadzenia postępowania wyrażone
w art. 7 ust. 1 Pzp
prowadzą do wniosku, że niedopuszczalna jest sytuacja,
gdy odwołujący konstruuje zarzuty odwołania bez możliwości uwzględnienia wszystkich
okoliczności mających wpływ na wybór najkorzystniejszej oferty.
Weryfikacja oferty przystępującego przez zamawiającego została dokonana w sposób
sprzeczny z zasadą transparentności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
W efekcie odwołujący nie miał świadomości, że mimo naruszenia w toku oceny oferty
przepisów art. 26 ust. 3 Pzp zamawiający ustalił, że przystępujący spełnia warunki udziału
w postępowaniu.
Mimo wskazanych wyżej nieprawidłowości w działaniu zamawiającego, Izba nie mogła
uwzględnić odwołania. Zgodnie z art. 192 ust. 7 Pzp Izba nie może orzekać co do zarzutów,
które nie były zawarte w odwołaniu. W zakresie wyżej wskazanych okoliczności odwołujący
podniósł wyłącznie zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp przez zaniechanie
wykluczenia przystępującego z postępowania ze względu na niewykazanie spełniania
warunków udziału w postępowaniu. Zarzut ten nie mógł być uwzględniony. Biorąc
pod uwagę stan wiedzy odwołującego na temat przebiegu postępowania, postawienie
zarzutu zaniechania wykluczenia z postępowania zamiast zaniechania wezwania
do uzupełnienia oferty przystępującego na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp było przedwczesne.
Przepis art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp nakazuje wykluczenie z postępowania wykonawcy, który
nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu, ale przed dokonaniem czynności
wykluczenia obowiązkiem zamawiającego jest wezwanie wykonawcy do uzupełnienia
dokumentów i oświadczeń na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp. Bez zapewnienia
przystępującemu możliwości jednokrotnego uzupełnienia dokumentów, o których mowa
w przytoczonym przepisie zamawiający nie miał podstaw do wykluczenia go z postępowania.
Odwołujący skonstruował zarzut odwołania w oparciu o wyrażone w toku rozprawy
założenie, że przepis art. 26 ust. 3 Pzp należy interpretować bardzo wąsko. Odwołujący
wskazał, że w trybie tym możliwa jest jedynie poprawa niewielkich błędów w złożonych
dokumentach, nie z
aś uzupełnienie wykazu usług. Jest to jednak stanowisko całkowicie
błędne – przeczy mu zarówno utrwalone orzecznictwo Izby jak i przede wszystkim literalne
brzmienie przepisu art. 26 ust. 3 Pzp.
Ponadto nie ulega wątpliwości, że mimo naruszenia
przepisów art. 7 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 3 Pzp zamawiający ustalił, że przystępujący
spełnia warunki udziału w postępowaniu. W tej sytuacji uwzględnienie zarzutu odwołania,
również w oparciu o założenie, że zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp, jako dalej
idący zawiera w sobie również zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 Pzp, prowadziłoby nakazania
zamawiającemu pozyskania informacji, w których posiadaniu już jest. Nakaz taki byłby zatem
wyłącznie przejawem nadmiernego formalizmu i nie wpłynąłby na wynik postępowania.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba, ze względu na treść art. 192 ust. 2 i 7 Pzp uznała zarzut
odwołania za niezasadny.
Zarzut naruszenia art. 89
ust. 1 pkt 2 Pzp dotyczący zaniechanie odrzucenia oferty
przystępującego ze względu na jej niezgodność z SIWZ nie potwierdził się.
Izba ustaliła, że zamawiający w OPZ w sposób następujący określił przedmiot zamówienia:
„10. Rodzaje odbieranych opadów objętych przedmiotem zamówienia:
1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne,
2) tworzywa sztuczne, meta
l i odpady wielomateriałowe,
3) szkło,
odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające
biodegradacji i odpady zielone,
5) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
6) meble i odpady wielkogabarytowe,
7) papier i tektura,
8) odpady
tekstylne i odzież.
Gospodarka pozostałymi odpadami komunalnymi nie jest przedmiotem niniejszego
zamówienia i odbywać się będzie na zasadach zorganizowanego przez Gminę
Grudziądz Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.(…)
13. Odpady komunalne ok
reślone w ust. 10 Wykonawca będzie odbierał, a następnie będzie
zagospodarowywał w ilości równej ilości jakiej pozbywać się będą właściciele
nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.”
W dniu
19 lutego 2018 r. zamawiający poinformował wykonawców o dodaniu do SIWZ
Załącznika nr 13 - Wykazu instalacji, do których będą przekazywane odpady komunalne
odebrane od właścicieli nieruchomości. Załącznik miał formę tabeli i wymagał przedstawienia
następujących danych:
Nazwa zarządzającego instalacją
2. Rodzaj i adres instalacji
Obowiązkiem wykonawców było złożenie go wraz z ofertą.
Treść i zakres informacji wymaganych do wskazania przez wykonawców w załączniku nr 13
zgodny jest z art. 6d ust. 4 pkt 5 Ucpg stanowiącym, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta
w przy
padku sporządzania specyfikacji istotnych warunków zamówienia określa w niej
w szczególności instalacje, w szczególności regionalne instalacje do przetwarzania odpadów
komunalnych, do których podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości, jest obowiązany przekazać odebrane odpady – w przypadku przetargu
na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości lub zobowiązuje do wskazania takich
instalacji w ofercie
– w przypadku przetargu na odbieranie i zagospodarowywanie tych
odpadów.
Przy
stępujący w załączniku nr 13 załączonym do oferty wskazał następujące instalacje:
Nazwa zarządzającego - Miejskie Wodociągi i Oczyszczalnia Sp. z o.o.,
ul. Mickiewicza 28/30, 86-
300 Grudziądz, Rodzaj i adres instalacji - Regionalna
Instalacja Przetwarzani
a Odpadów Komunalnych, Zakład Gospodarki Odpadami
w Zakurzewie;
Nazwa zarządzającego - Przedsiębiorstwo Unieszkodliwiania odpadów „EKO-WISŁA”
Sp. z o.o., Rodzaj i adres instalacji -
Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów
Komunalnych w Sulnówku, Sulnówko 74c, 86-100 Świecie;
Nazwa zarządzającego - Przedsiębiorstwo Komunalne w Tucholi Sp. z o.o.,
ul. Świecka 68, 89-500 Tuchola, Rodzaj i adres instalacji - Regionalna Instalacja
Przetwarzania Odpadów Komunalnych. Składowisko Odpadów Komunalnych
w Tucholi, Bladowo 1, 89-500 Tuchola.
Powyższe informacje były zgodne z wymogami SIWZ. Przystępujący dodatkowo załączył
do oferty
Wykaz instalacji przetwarzania odpadów komunalnych i Wykaz podmiotów
zbierających odpady komunalne. Oba te wykazy nie stanowiły modyfikacji załącznika nr 13
w stosunku do wzoru załączonego do SIWZ – zarówno pod względem treści jak i formy
dokument załączony do oferty przystępującego był prawidłowy. Kwestionowane przez
odwołującego wykazy nie były wymagane przez zamawiającego, przystępujący załączył
je do oferty dobrowolnie. W toku rozprawy zamawiający wyjaśnił, że wykazy te, jako
dokumenty, które nie były wymagane od wykonawców nie zostały wzięte pod uwagę w toku
oceny oferty przystępującego. Ponadto, w ocenie Izby, oba wykazy nie były sprzeczne
przedmiotem zamówienia i określonym w OPZ sposobem jego realizacji. Analizując ich treść
nie ma podstaw do stwierdzenia, że przystępujący ma zamiar zrealizować przedmiot
zamówienia w ograniczonym stopniu lub w sposób sprzeczny z SIWZ.
Izba nie
uwzględniła złożonego przez odwołującego w toku rozprawy dowodu nr 1 mającego
świadczyć o tym, że żadna z regionalnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych
wskazanych w ofercie przystępującego nie przetwarza zużytego sprzętu elektrycznego
i elektroniczn
ego. Odręcznie spisany link do strony internetowej BIP Urzędu
Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego nie mógł stanowić wiarygodnego
dowodu, ze względu na fakt jego nieczytelności. Biorąc pod uwagę jak skomplikowaną
kombinację liter, cyfr i znaków tworzy link do strony internetowej, przedłożony przez
odwołującego dowód nie pozwala na jednoznaczne odczytanie adresu przedmiotowej strony.
Wobec powyższego, na podstawie art. 190 ust. 7 Pzp Izba uznała dowód nr 1
za niewiarygodny
, a związane z nim twierdzenie odwołującego za nieudowodnione.
Przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp stanowi, że zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść
nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem
art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp
, który to nakazuje Zamawiającemu poprawę w ofercie innych omyłek
polegających na jej niezgodności z SIWZ, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty
oraz niezwłoczne zawiadomienie o tym wykonawcy, którego oferta została poprawiona.
Analiza oferty przystępującego prowadzi do wniosku, że zaoferowane przez niego
świadczenie w pełni odzwierciedla wymagania zamawiającego. Nie ma podstaw
do stwierdzenia, że intencją przystępującego było ograniczenie zakresu realizacji przedmiotu
zamówienia w stosunku do określonego w punkcie 10 OPZ, ani też jakakolwiek forma
zmiany sposobu realizacji świadczenia w stosunku do wymagań zamawiającego. Z tego też
względu Izba uznała, że oferta przystępującego jest zgodna z SIWZ i nie podlega
odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp orzekła jak w punkcie
1 i 2 sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 wraz ze zm.).
Przewodniczący:…………………………..……………