Sygn. akt: KIO 837/18
POSTANOWIENIE
z dnia 10 maja 2018 roku
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska
po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2018 roku w Warszawie, na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30
kwietnia 2018 roku
przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia 1.
Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. -
Lider konsorcjum ul. Postępu 18, 02-
676 Warszawa; 2.
Aldesa Construcciones S.A. c/Bahia de Pollenesa 13, 28042 Madryt,
Hiszpania; 3. Coalvi S.A. c/Madre Rafols Oficinas 1 I 2 Piso 6, 50004 Saragossa.
Hiszpania; 4. Rover Alcisa S.A. c/Botanico Cavanilles 28, 46010 Walencja, Hiszpania;
5.Rover Rail Sp. z o. o. ul. W. Rzymowskiego 30/221,02-697 Warszawa
postanawia
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia 1.
Aldesa
Construcciones Polska Sp. z o.o. - Lid
er konsorcjum ul. Postępu 18, 02-676 Warszawa;
Aldesa Construcciones S.A. c/Bahia de Pollenesa 13, 28042 Madryt, Hiszpania;
Coalvi S.A. c/Madre Rafols Oficinas 1 I 2 Piso 6, 50004 Saragossa. Hiszpania; 4.
Rover Alcisa S.A. c/Botanico Cavanilles 28, 46010 Walencja, Hiszpania; 5.Rover
Rail Sp. z o. o. ul. W. Rzymowskiego 30/221,02-697 Warszawa kwoty 20
000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej równowartość uiszczonego
wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2015 roku, poz. 2164) na niniejsze postanowienie, w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej, do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 837/18
Uzasadnienie
Zamawiający, działając na podstawie przepisów ustawy dnia 29 stycznia 2004 r. –
Prawo zamówień publicznych Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.), zwanej dalej „ustawą
P.z.p.
”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem
jest wykonawstwo zastępcze na wykonywanie robót budowlanych na liniach kolejowych
zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA dla zamówienia częściowego D.
W dniu 30 kwietnia 2018 roku wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. -
Lider konsorcjum ul. Postępu 18, 02-676
Warszawa; 2. Aldesa Construcciones S.A. c/Bahia de Pollenesa 13, 28042 Madryt, Hiszpania;
Coalvi S.A. c/Madre Rafols Oficinas 1 I 2 Piso 6, 50004 Saragossa. Hiszpania; 4.
Rover Alcisa S.A. c/Botanico Cavanilles 28, 46010 Walencja, Hiszpania; 5.Rover Rail
Sp. z o. o. ul. W. Rzymowskiego 30/221,02-697 Warszawa
wnieśli odwołanie wobec:
nieprawidłowej oceny pełnomocnictw udzielonych przez członków Konsorcjum,
tj. spółkę ROVER ALCISA S.A. oraz ROVER RAIL Sp. z o.o. na rzecz Lidera Konsorcjum, tj.
Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. do czynności związanych z podpisaniem i złożeniem
wniosku o dopuszczenie do udziału w Postępowaniu;
zaniechania
zaproszenia Konsorcjum do dialogu w Postępowaniu na skutek
bezzasadnego uznania, że wniosek złożony przez Konsorcjum został złożony i podpisany
przez osobę do tego nieumocowaną w dacie składania wniosków, co w ocenie Zamawiającego
przesądzało o konieczności uznania wniosku Konsorcjum za bezskuteczny.
Odwołujący zarzucili Zamawiającemu naruszenie:
art. 104 k.c. w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez jego bezzasadne
zastosowanie, w sytuacji, gdy z treści pełnomocnictw udzielonych przez członków
Konsorcjum, tj. ROVER ALCISA S.A. oraz ROVER RAIŁ Sp. z o.o. na rzecz Lidera Konsorcjum
Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. wynika, że uprawniają one do reprezentacji w
Postępowaniu, co obejmuje ponad wszelką wątpliwość czynności związane z podpisaniem i
złożeniem wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a więc w sytuacji, gdy treść
pełnomocnictw była prawidłowa i niewadliwa, co w konsekwencji doprowadziło do naruszenia
wyrażonej w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji
wykonawców w Postępowaniu poprzez uznanie wniosku złożonego przez Konsorcjum za
nieskutecznie złożony, a czynności złożenia wniosku za nieważną;
art. 60d ust. 2 w zw. z art. 7 ust 1 ustawy P.z.p.
poprzez jego niewłaściwe
zastosowanie i zaniechanie zaproszenia do etapu dialogu w Postępowaniu Konsorcjum,
pomimo że złożyło ono skutecznie ważny wniosek o dopuszczenie do udziału w
Postępowaniu, spełnia warunki udziału w Postępowaniu i nie podlega wykluczeniu.
Wskazując na powyższe zarzuty Odwołujący wnieśli o uwzględnienie odwołania oraz
nakazanie Zamawiającemu:
•
unieważnienia dokonanej przez Zamawiającego czynności poinformowania o
wyniku oceny spełniania warunków udziału w Postępowaniu w ramach Części A i o
zaniechaniu zaproszenia Konsorcjum do etapu dialogu w Postępowaniu;
•
unieważnienia decyzji o zaniechaniu zaproszenia Konsorcjum do etapu dialogu
w ramach Postępowania;
•
unieważnienia czynności badania i oceny wniosków w Postępowaniu;
dokonania czynności ponownego badania i oceny wniosku Konsorcjum i
zaproszenia Konsorcjum do etapu dialogu w Postępowaniu.
Pismem z dnia 8 maja 2018 r. zamawiający oświadczył, że uwzględnia zarzuty
przedstawione w odw
ołaniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie zgłosił przystąpienia
żaden wykonawca.
Izba zważyła, co następuje:
Art. 186 ust. 2 zd. pierwsze ustawy P.z.p. stanowi, iż w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem, że
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca.
Tym samym stwierdzić należy, iż na skutek uwzględnienia w całości zarzutów
podniesionych w odwołaniu, jak i okoliczności, iż po stronie zamawiającego nie przystąpił
żaden wykonawca Izba uznała, że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie
postępowania na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron, zgodnie z przepisem art. 186
ust. 2 zd. pierwsze ustawy P.z.p.
Rozstrzygając o kosztach postępowania odwoławczego, Izba uwzględniła okoliczność,
iż koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy P.z.p., orzekając
o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez odwołujących na rachunek Urzędu
Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………………………….