Sygn. akt: KIO 966/18
WYROK
z dnia 8 czerwca 2018 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Justyna Tomkowska
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 czerwca 2018 roku w Warszawie
odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 maja 2018 roku przez
wykonawcę Niger Pol Agro spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Kamieniu Pomorskim,
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Skarb
Państwa, w imieniu którego działa Zakład Usług Leśnych z siedzibą w Bystrzycy
Kłodzkiej
orzeka:
1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża Odwołującego - Niger Pol Agro spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Kamieniu Pomorskim i:
zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedmiu
tysięcy pięciuset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Niger Pol Agro
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kamieniu Pomorskim
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od wykonawcy - Niger Pol Agro spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Kamieniu Pomorskim na rzecz Zamawiającego Skarbu Państwa, w imieniu
którego działa Zakład Usług Leśnych z siedzibą w Bystrzycy Kłodzkiej
kwotę w wysokości 3 947 zł 16 gr (słownie: trzech tysięcy dziewięciuset
czterdziestu siedmiu
złotych i szesnastu groszy) tytułem zwrotu kosztów
zastępstwa przed Izbą oraz kosztów podróży.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Wrocławiu
Przewodniczący:
sygn. akt KIO 966/18
UZASADNIENIE
W dniu 15 maja 201
8 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity
Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 zwanej dalej „Pzp”) odwołanie złożył wykonawca Niger Pol Agro
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kamieniu Pomorskim, zwany
dalej „Odwołującym”.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego na zakup kruszywa o uziarn
ieniu ciągłym 0-63 mm w ilości 15 000 ton
prowadzi Zamawiający: Skarb Państwa, w imieniu którego działa Zakład Usług Leśnych
z siedzibą w Bystrzycy Kłodzkiej.
Odwołanie wniesiono wobec czynności odrzucenia oferty Odwołującego na
podstawie art. 89 ust 1 pkt 2 ustawy Pzp i wnoszono
o uchylenie zaskarżonego
postanowien
ia i dopuszczenie oferty spółki Niger Pol Agro do przetargu.
W uzasadnieniu
odwołania podniesiono, że w dniu 11 maja 2018 roku, Odwołujący
otrzymał zawiadomienie drogą elektroniczną, że jego oferta została odrzucona na podstawie
art. 89 ust 1 pkt 2 ustawy Pzp. W uzasadnieniu prawnym odrzucenia
Zamawiający twierdził,
że treść oferty nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej jako
„SIWZ”).
W uzasadnieniu faktycznym odrzucenia oferty
wskazano, iż:
spółka umieściła deklarację zgodności Zakładowej Kontroli Produkcji, ze znakiem CE
co jest zarezerwowane dla wyrobów budowlanych, dla których producent sporządził
de
klaracje właściwości użytkowych;
p
rzedstawiony przez spółkę Certyfikat został wydany w 2010 roku innemu
producentowi;
certyfik
at przedstawiony przez spółkę odwołuje się do wycofanej normy
zharmonizowanej PN-EN 13242+A1:2008 (
zdaniem
Zamawiającego wejście w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (UK) nr 305/2011 z dnia 9 m
arca 2011 r. ustanawiającego zharmonizowane warunki
wprowadzenia do obrotu wyrobów budowlanych i uchylającego dyrektywę Rady 89/106/EW
jest istotną przesłanką dla Producenta do ponowienia inspekcji zakładu i ZKP celem
uzyskania nowego certyfikatu zgodnie z
nowym i obowiązującym rozporządzeniami
Parlamentu Europejskiego i Rady EU nr 305/2011;
zapisy SIW
Z wymagają dostawy wyrobu zgodnego z PN-EN 13242+A1:2010 co jest
zgodne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady EU nr 305/2011. Producent nie
ma pra
wa wprowadzić do obrotu wyrobu deklarując jego charakterystyki podstawowe
na zgodność z normą wycofaną- PN-EN 13242+A1:2008.
Z uzasadnieniem przedstawionym
przez Zamawiającego Odwołujący się nie zgadza.
Odwołujący na wezwanie do uzupełnienia dokumentów załączył deklarację zgodności
zakładowej kontroli produkcji, której treść, jak i wyniki w niej zawarte oraz podpisy w pełni
wyczerpują wymagania, o których mowa w ustawowej regulacji deklaracji zgodności
i
właściwości produktów we wspólnocie UE. Producent umieszczając znak CE, do którego
ma prawo z uwagi na wyczerpanie znamion, o których mowa w art. 4 i 6. Dyrektywa UE
305/2011, nie zmienia ani treści ani meritum zadeklarowanych właściwości w wystawionym
dokumencie. Definicja właściwości użytkowych jest jednoznaczna i określona w art. 2 ust 5
dyrektywy UE 305/2011.
W odpowiedzi na wezwanie w tej samej kwestii, spółka dołączyła dodatkowo dwa
równoważne zaświadczenia — Orzeczenie o jakości kruszywa wg PN-EN 13242+A1:2010
wykonane przez akredytowane laboratoriu
m Przedsiębiorstwa Projektowo-Wdrożeniowego
„Biproskal” R. L. s.j. Laboratorium Badania Skał i Kruszyw 53-332 Wrocław, w którym
stwierdzono, że parametry oraz właściwości kruszywa są zgodne z wymogami w SIWZ i nie
są gorsze niż wymogi Zamawiającego. Ponadto spółka oświadczyła, że wyżej wymienione
laboratorium stale prowadzi
zakładową kontrolę jakości produkcji w zakładzie u producenta
tj. Kopalni Szarogłazu w Młynowie.
W preambule i wstępie do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady EU nr
305/2011 pkt. 35 stanowi:
„aby uniknąć powielania już przeprowadzonych badań, producent
wyrobu budowlanego powinien mieć możliwość korzystania z wyników badań uzyskanych
przez stronę trzecią”.
W myśl cytowanego stanowiska dyrektywy nie ma znaczenia, że to inny producent
zlecił badanie i w wyniku tego otrzymał certyfikat. Inny producent aby uniknąć powielania
badań i wyników, ma prawo korzystać z już uzyskanych wyników i badań. Spółka Niger Pol
Agro nie jest producentem. Nie posiada ani kopalni, ani złoża lub zakładu produkcyjnego.
Spółka kupuje wyroby od producentów i zakładów, dalej nimi obraca korzystając z wyników
badań i dokumentów wydanych przez tych producentów na dany produkt. Ogłoszenie
o zamówieniu ma charakter nieograniczony. A więc nie ogranicza się tylko do producentów.
Każdy podmiot mający zdolności do wykonania takiego zadania ma prawo złożyć ofertę.
Odwołujący ma takie zdolności i już wykonał dla Zamawiającego podobne zadanie,
przedstawiając te same dokumenty i badania nie wzbudzające żadnych zastrzeżeń.
Składając ofertę spółka wyraźnie wskazała skąd pochodzi oferowane kruszywo i jego
producent. Jest nim Kopalnia Szarogłazu w Młynowie, której właścicielem jest NIGER POL
Sp. z o.o.
z siedzibą w Goleniowie.
Niger Pol Sp. z o.o. z siedz
ibą w Goleniowie w dniu 13 lutego 2014 roku nabyła od
Syndyka masy upadłościowej zorganizowany zespół składników niematerialnych
i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, w skład którego
wchodz
iła między innymi Kopalnia Szarogłazu w Młynowie „WAMINO II”, a przede wszystkim
składniki przedsiębiorstwa w postaci przysługujących upadłym koncesji, zezwoleń, badań,
certyfikatów, dokumentacji górniczej oraz wszelkie oznaczenia indywidualizujące
przedsiębiorstwo na mocy prawa Rzeczpospolitej Polskiej (ustawa z dnia 28 lutego 2003
roku prawo upadłościowe). W rozumieniu art. 55
Kodeksu cywilnego
przedsiębiorstwo to
jest zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do
prowadzenia działalności gospodarczej. Niger Pol sp. z o.o. jako producent i właściciel
zakładu produkcyjnego Kopalnia Szarogłazu w Młynowie ma prawo do korzystania
z nabytych certyfikatów i uprawnień na mocy prawa.
Załączony w ofercie i przedstawiony na wezwanie Certyfikat Zakładowej Kontroli
Produkcji 1454-CPD-
220 wydany przez Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa
Skalnego, Ośrodek Certyfikacji, Jednostka Notyfikowana Unii Europejskiej - Nr 1454
w Warszawie
został wydany 21.12.2010 roku, zgodnie z Dyrektywą Rady Wspólnot
Europejskich 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r.
Na podstawie i zgodnie z dyrektywą Wspólnoty (UE) nr 305/2011, art. 65 stanowi, że
Dyrektywa 89/106/EWG traci moc.
Jednak należy podkreślić, że przepis przejściowy
dyrektywy UE Nr 305/2011 - art 66 ust. 1 i 2
stanowi, że Wyroby budowlane wprowadzone
do obrotu zgodnie z dyrektywą 89/106/EWG przed dniem 1 lipca 2013 r. uznaje się za
zgodne z niniejszym rozporządzeniem. Producenci mogą wystawić deklarację właściwości
użytkowych na podstawie certyfikatu zgodności lub deklaracji zgodności wydanych przed
dniem 1 lipca 2013 r. zgodnie z dyrektywą 89/106/EWG.
Załączony do oferty oraz przedstawiony na wezwanie Certyfikat Zakładowej Kontroli
Produkcji został wydany przed dniem 1 lipca 2013 r. To jednoznacznie wskazuje, że
posiadany przez spółkę Certyfikat Zakładowej Kontroli Produkcji jest nadal ważny i nie stracił
mocy i zgodn
ie z dyrektywą Nr 305/2011 producenci mogą nadal wydawać certyfikaty
i deklaracje zgodności zgodnie z dyrektywą 89/106/EWG. Z wyżej wymienionej dyrektywy
wynika, że producent posiadający Certyfikat wydany na podstawie dyrektywy 89/106/EWG
nie jest zobligowany do ponowienia inspekcji zakładu i ZKP celem uzyskania nowego
certyfikatu zgodnie z nowym i obowiązującym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego
i Rady EU nr 305/2011. Ocena
Zamawiającego w tej kwestii jest błędna.
Art. 66 ust. 2 dyrektywy nr 305/2011 dla producentów, którzy otrzymali certyfikat na
podstawie dyrektywy 89/106/EWG przed 1 lipca 2013 roku, mówi że mogą wystawiać
deklarację właściwości użytkowych na podstawie obowiązującej ustawy. Nie są zobligowani
do ponownego ubieganie o certyfikaty. Posiadane przez nich certyfikaty są nadal ważne.
Zdaniem spółki twierdzenia Zamawiającego, iż wejście w życie dyrektywy UE 305/2011
kategorycznie oznacza dla tych producentów przesłankę do ubiegania o nowe certyfikaty jest
błędne. Ponadto nie podano jakichkolwiek wytycznych prawa nakazujących takie działanie.
Zgodnie z pkt. 3.3 SWIZ, dla kruszywa naturalnego łamanego o uziarnieniu ciągłym
63mm w ilości 15 000 ton obowiązuje norma wg PN-EN 13242+A1:2010 lub równoważna.
To znaczy
, że organizator przetargu przewiduje i przyjmie inne normy będące w równych
parametrach a przynajmniej nie gorszych
niż podana PN-EN 132424+A1:2010 (norma
zharmonizowana) i nie zharmonizowana 13285:2010 (norma nie zharmonizowana).
Kwestionowana przez
Zamawiającego norma PN-EN 13242+A1:2008 jest pod każdym
względem równa i równoważna z podstawową normą PN-EN 13242+A1:2010 a przynajmniej
nie gorsza. Zakład Usług Leśnych też nie wskazał w jakich parametrach właściwości dla obu
norm różnią się. Twierdzenia Zamawiającego, że norma PN-EN 13242+A 1:2008 jest
wycofana, jest w tej kwes
tii bez znaczenia albowiem już cytowana dyrektywa
UE Nr 305/2011 (art 66 ust. 2) pokazuje
, że Zamawiający nie ma racji.
Reasumując Odwołujący podkreślił, że art. 8 ust. 5 dyrektywy Wspólnoty EU
305/2011 stanowi:
Państwo Członkowskie zapewnia, by stosowanie wyrobów budowlanych
noszących oznakowanie CE nie było utrudnione przez przepisy lub warunki wprowadzane
przez Organy Publiczne lu
b jako Organ Publiczny ze względu na swoją pozycję
monopolistyczną lub na mocy mandatu publicznego, jeżeli deklarowane właściwości
użytkowe odpowiadają wymaganiom dla takiego zastosowania w danym państwie
członkowskim.
Biorąc pod uwagę powyższe Odwołujący wnosił jak na wstępie.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron postępowania odwoławczego,
uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy, jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia i stanowiska zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie, złożonym
materiale dowodowym, a
także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane
w
protokole, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Ustalono, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania w całości w trybie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp i nie stwierdziwszy ich, Izba
skierowała odwołanie na rozprawę
Ustalono
dalej,
że
wykonawca
wnoszący
odwołanie
posiada
interes
w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia, kwalifikowany możliwością poniesienia szkody
w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179
ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Nieprawidłowe dokonanie czynności badania
i oceny ofert, w tym
odrzucenie oferty Odwołującego, oznacza że potencjalne stwierdzenie
naruszenia w tym zakresie przepisów ustawy Pzp pozbawia Odwołującego możliwości
uzyskania zamówienia i podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz
wykonywania zamówienia. Wypełnione zostały zatem materialnoprawne przesłanki do
rozpoznania odwołania, wynikające z treści art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Do postępowania odwoławczego nie zgłoszono przystąpienia po żadnej ze stron.
Izba ustaliła, że Zamawiający w uzasadnieniu Informacji o odrzuceniu oferty
Odwołującego napisał, że w treści SIWZ określił niezbędne dokumenty do przedłożenia
prz
ez Wykonawcę tj. zaświadczenia, deklaracje zgodności produktu o właściwościach nie
gorszych niż wskazane w pkt. 3.5 SIWZ, w systemie oceny 2+ wraz z przedłożeniem
stosownego certyfikatu zakładowej kontroli produkcji wydanego przez notyfikowaną
jednostkę certyfikującą, z którego wynika, że przeprowadzona została wstępna inspekcja
zakładu produkcyjnego i zakładowej kontroli produkcji oraz zapewniony został ciągły nadzór
zakładowej kontroli produkcji.
W toku badania oferty Wykonawca nie złożył poprawnych dokumentów zgodnych z
Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady EU nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r.
ustanawiającego zharmonizowane warunki wprowadzenia do obrotu wyrobów budowlanych i
uchylającym dyrektywę Rady 89/106/EWG.
Wykonawca przedłożył dokument w tytule Deklaracja Zgodności Zakładowej Kontroli
Produkcji, ze znaczkiem CE. Powyższe oznakowanie umieszcza się na wyrobach
budowlanych, dla których producent sporządził deklarację właściwości użytkowej, a nie
Deklarację Zgodności Zakładowej Kontroli Produkcji (art. 8 „zasady ogólne i stosowanie
oznakowania CE”) .
Zawartość deklaracji właściwości użytkowej opisuje dokładnie art. 6 Rozporządzenia
nr 305/2011.
Jednym z elementów zawartych w deklaracji jest wskazanie systemu oceny i
weryfikacji stałości właściwości użytkowych wyrobu budowlanego zgodnie z załącznikiem V.
Wskazany system oceny i weryfikacji w SIWZ to system 2+.
Producent przeprowadza:
Ustalenia typu na podstawie badania typu (w tym pobie
ranie próbek), obliczeń
typu, tabelarycznych wartości lub opisowej dokumentacji wyrobu,
Wdraża Zakładową kontrolę produkcji,
Badania próbek pobranych w zakładzie zgodnie z ustalonym planem badań.
Notyfikowana jednostka certyfikująca zakładową kontrolę produkcji wydaje certyfikat
zakładowej kontroli produkcji na postawie:
wstępnej inspekcji zakładu produkcyjnego i zakładowej kontroli produkcji,
stałego nadzoru, oceny ewaluacji zakładowej kontroli produkcji.
Przedstawiony przez Wykonawcę Certyfikat Zakładowej Kontroli Produkcji został
wydany w 2010 r. innemu producentowi.
Ponadto w treści przedstawionego dokumentu jest wyraźnie zapisane „Niniejszy
certyfikat został po raz pierwszy wydany w dniu 21.10.2010 r. i zachowuje ważność dopóki
warunki określone w zharmonizowanej normie odniesienia lub warunki produkcji w zakładzie
lub sama zakładowa kontrola produkcji nie zostaną zmodyfikowane w sposób istotny”.
Natomiast wraz z wejściem w życie Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady EU
nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. te istotne zmiany
nastąpiły. Obowiązkiem wykonawcy
było zaktualizowanie certyfikatu zakładowej kontroli produkcji, przy szczególnym
uwzględnieniu nowych zasad oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych wyrobu
budowlanego. Zamawiający w SIWZ wymagał od dostawcy stosowania systemu 2+. Ponadto
certyfikat odwołuje się do wycofanej normy zharmonizowanej PN-EN 13242+A1:2008 i jest to
istotna przesłanka obligująca producenta do ponowienia inspekcji zakładu i ZKP. Zapisy
SIWZ wymagają dostawy wyrobu zgodnego z aktualną normą zharmonizowaną PN-EN
13242+A1,
co jest zgodne z Rozporządzeniem, ponieważ producent nie ma prawa
wprowadzać do obrotu wyrobu deklarując jego charakterystyki podstawowe na zgodność z
normą wycofaną.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o jego
oddalenie w całości jako bezzasadnego. Na rozprawie Odwołujący podtrzymał stanowisko
wyrażone w odwołaniu.
Ustalono, że w postępowaniu Odwołujący złożył Certyfikat z oznaczeniem CE
Zakładowej Kontroli Jakości przeprowadzonej na zlecenie Niger Pol Sp. z o.o. z siedzibą w
Kłodzku, orzeczenie o jakości kruszywa sporządzone na rzecz zleceniodawcy Niger Pol Sp.
z o.o. z siedzibą w Kłodzku przez Przedsiębiorstwo Projektowo-Wdrożeniowe Biproskal
Laboratorium Bad
ania Skał i Kruszyw z siedzibą we Wrocławiu oraz Certyfikat Zakładowej
Kontroli Produkcji 1454
— CPD- 220 wydany 21 grudnia 2010 roku, dla producenta UNITOM
sp. z o. o.
z siedzibą w Katowicach, eksploatującego kopalnię Szarogłazu WAMINO Il w
Młynowie, który nie wspominał o frakcji kruszywa 0-63, zamawianego w postępowaniu. W
trakcie rozprawy Odwołujący przedstawił do wglądu kopie aktu notarialnego nabycia masy
upadłościowej od przedsiębiorstwa Wamino II s.c. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe
Kopalnia Szarogłazu w Młynowie w upadłości likwidacyjnej, w skład którego wchodziły
składniki niematerialne w postaci przysługujących Wamino II uprawnień, patentów,
certyfikatów itp. o zindywidualizowanym charakterze.
Biorąc pod uwagę zgromadzony materiał dowodowy i poczynione ustalenia, Izba
uznała, że odwołanie nie mogło zostać uwzględnione i podlegało oddaleniu w całości.
Jak słusznie zauważył w odpowiedzi na odwołanie Zamawiający obecnie
obowiązującym dokumentem ustanawiającym zharmonizowane warunki wprowadzania do
obrotu wyrobów budowlanych jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr
dalej „CPR”) z dnia 9 marca 2011 r., które weszło w życie 1 lipca 2013r.
Rozporządzenie to uchyliło Dyrektywę Rady 89/106/EWG, obowiązującą do 30 czerwca
i w całości ją zastąpiło. Rozporządzenie 305/2011 uwzględniło horyzontalny charakter
ram prawnych wprowadzani
a produktów na rynek wewnętrzny. Rozporządzenie CPR ma
charakter wiążący i obowiązuje bezpośrednio wszystkie kraje członkowskie Unii bez
konieczności implementacji do ich prawodawstwa. Rozporządzenie 305/2011 rozszerza, w
stosunku do Dyrektywy 89/106/EWG, podstawowe wymagania dotyczące obiektów
budowlanych o „zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych”.
Rozporządzenie 305/2011 nie zmienia podstawowej zasady określonej Dyrektywą
89/106/EWG, że warunkiem wprowadzenia i udostępnienia wyrobu budowlanego na rynku
jest spełnienie przez ten wyrób wymagań określonych poprzez specyfikację techniczną.
Natomiast wymaga ono zagwarantowania, aby wyrobowi budo
wlanemu towarzyszyły
wiarygodne dane dotyczące jego właściwości użytkowych wynikających i odnoszących się
do podstawowych wymagań technicznych sformułowanych dla obiektów budowlanych.
P
roducent lub upoważniony przedstawiciel zobowiązany jest do sporządzenia deklaracji
właściwości użytkowych, a następnie oznakowania wyrobów oznakowaniem CE. Przed
wystawieniem deklaracji właściwości użytkowych producent ma obowiązek przeprowadzić
ocenę i weryfikację stałości właściwości użytkowych wyrobów budowlanych w odniesieniu do
ich zasadniczych charakterystyk zgodnie z jednym z systemów (1+, 1, 2+, 3, 4) określonych
w załączniku V do Rozporządzenia.
Prawdziwe są także twierdzenia Odwołującego związane z przepisami przejściowymi
określonymi w Rozporządzeniu nr 305/2011, z których wynika, że wyroby budowlane
wprowadzone do obrotu zgodnie z uchyloną dyrektywą przed 1 lipca 2013 r. uznaje się za
zgodne z rozporządzeniem, oraz że producenci mogą wystawiać deklaracje właściwości
użytkowych na podstawie certyfikatu zgodności lub deklaracji zgodności wydanych przed 1
lipca 2013 r., zgodnie z dyrektywą 89/106/EWG.
Przechodząc do oceny dokumentów złożonych w postępowaniu wraz z ofertą i
uzupełnionych na wezwanie, wskazać należy, że Zamawiający wymagał w SIWZ spełnienia
systemu 2+.
Jednakże dokumenty złożone przez Odwołującego tych wymagań nie
potwierdzają, także w odniesieniu do możliwości uznania złożonych dokumentów za
równoważne w stosunku do pierwotnie wymaganych.
Odwołujący nie zaprzeczał, że przy prowadzeniu działalności gospodarczej i
ubieganiu się o zamówienie posługuje się Certyfikatem Zakładowej Kontroli Produkcji nr
– CPD - 220 wydanym dnia 21 grudnia 2010 roku, dla producenta eksploatującego
kopalnię Szarogłazu WAMINO Il w Młynowie - firmy UNITOM Sp. z o. o. z siedzibą w
Katowicach. Ponadto złożony został Certyfikat z oznaczeniem CE przeprowadzenia
zakładowej kontroli produkcji na zlecenie firmy Niger Pol Sp. z o.o. z siedzibą w Goleniowie.
Z okazanych Izbie dokumentów, jak też oświadczenia Odwołującego wynika, że firma
Niger Pol Sp. z o.o. z siedzibą w Goleniowie nabyła od przedsiębiorstwa Wamino II s.c.
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Kopalnia Szarogłazu w Młynowie w upadłości likwidacyjnej
masę upadłościową prowadzonego przedsiębiorstwa. Zgodnie zaś z oświadczeniem samego
Odwołującego firma Unitom Sp. z o.o. była współwłaścicielem kopalni WAMINO II i z
powyższego Odwołujący wywodzi możliwość posługiwania się dokumentami dla firmy
Unitom. Izbie nie przedstawiono żadnych dokumentów, które potwierdzałyby złożone ustnie
oświadczenia. Z okazanego aktu notarialnego nie wynika, że współwłaścicielem kopalni
WAMINO II jest lub była firma Unitom Sp. z o.o. Certyfikaty dotyczące zakładowej kontroli
produkcji dotyczą firmy Niger Pol Sp. z o.o., natomiast certyfikat CPD wystawiony jest na
firmę Unitom. Izba nie była w stanie ustalić związku i charakteru prawnego stosunków
łączących te dwa podmioty, jak również powiązań gospodarczych między firmą Unitom Sp. z
o.o. a Przedsiębiorstwem Wielobranżowym Kopalnia Szarogłazu WAMINO II (dalej jako
„PWKS”). Owszem, Niger Pol Sp. z o.o., który dostarcza Odwołującemu kruszywa nabył
masę upadłościową przedsiębiorstwa WAMINO II od małżeństwa prowadzącego działalność
gospodarczą w formie spółki cywilnej. Prawdą jest także, że w skład tej masy upadłościowej
wchodziły prawa niematerialne związane z przysługującymi spółce certyfikatami, patentami,
innymi dokumentami odnoszącymi się do jakości kruszywa. Akt ten jednakże nie wspomina o
innych współwłaścicielach kopalni, w tym o firmie Unitom. Wątpliwą wydaje się możliwość
nabycia 100% udziałów w kopalni w ramach postępowania upadłościowego, co dawałoby
możliwość przejęcia praw związanych z użytkowaniem złoża, jeżeli ten składnik majątku
przedsiębiorstwa był także własnością podmiotów trzecich. Aktem notarialnym Niger Pol Sp.
z o.o. nabyła być może część udziałów należących do PWKS WAMINO II ale z pewnością
nie wykazano Zamawiającemu, a tym bardziej Izbie, że dokument nabycia praw uprawnia
Niger Pol Sp. z o.o., czy też Niger Pol Agro do posługiwania się dokumentami wystawionymi
na podmiot Unitom.
Podmiot ten nie był stroną umowy zbycia przedsiębiorstwa w upadłości,
nie jest w tej umowie wymieniony. Jedynym elementem wiążącym podmioty Niger Pol Sp. z
o.o. i Unitom jest nazwa kopalni, co o jakichkolwiek
powiązaniach gospodarczych nie
świadczy. W ocenie Izby jeżeli Odwołujący chciałby posługiwać się złożonym certyfikatem,
musiałby wykazać ciąg powiązań (zbycia praw, dziedziczenia, najmu, odkupienia udziałów
lub prowadzenia wspólnego przedsiębiorstwa, itp.) firmy Unitom Sp. z o. o. i Niger Pol Sp. z
o.o., co w przedmiotowym postępowaniu nie miało miejsca.
Poza tymi zagadnieniami zauważenia wymaga, że złożony dokument nie wspomina o
frakcji 0-
63 kruszywa, którą kupuje Zamawiający. Bez znaczenia dla oceny prawidłowości
oferty Odwołującego pozostaje okoliczność, że certyfikat wspomina o frakcjach kruszywa, z
których powstaje frakcja 0-63. Zamawiający dla tej określonej frakcji wymagał dokumentów
potwierdzających jego właściwości i możliwość wprowadzenia na rynek, a Odwołujący
obowiązkowi prawidłowego udokumentowania tych możliwości nie sprostał.
Dalej
oceniając złożony Certyfikat z oznaczeniem CE Zakładowej Kontroli Jakości
przeprowadzonej na zlecenie Niger Pol Sp. z o.o. z siedzibą w Kłodzku, dostrzeżenia
wy
maga, że obecnie wprowadzenie wyrobu budowlanego do obrotu następuje na podstawie
deklaracji właściwości użytkowych. Jeżeli Niger Pol został właścicielem lub
współwłaścicielem złoża, to zgodzić należy się z twierdzeniami Zamawiającego, że doszło do
istotnych zmian organizacji produkcji
i organizacji pracy jednostki, które obligują producenta
do ponowienia procesu certyfikacji przez przeprowadzenie
wstępnego badania typu,
zakładowej kontroli produkcji, badań próbek pobranych w zakładzie produkcyjnym zgodnie z
ustalonym planem badania, jeżeli dodatkowo wymaga tego zharmonizowana specyfikacja
techniczna
. Następnie zaś akredytowana jednostka będzie wstanie przeprowadzić
certyfikację zakładowej kontroli produkcji na podstawie: wstępnej inspekcji zakładu
produkcyj
nego i zakładowej kontroli produkcji oraz ciągłego nadzoru, oceny i akceptacji
zakładowej kontroli produkcji. Zaistniała w przypadku Odwołującego sytuacja nie pozwala na
posługiwanie się certyfikatami z 2010 roku. Izba popiera stanowisko, że zachowałby on moc
obowiązującą, gdyby, jak słusznie zauważył w odpowiedzi na odwołanie Zamawiający, nie
doszło do istotnych zmian warunków produkcji w zakładzie lub organizacji pracy kontroli.
Konkludując dotychczasowe rozważania Izby, w przypadku oferty Odwołującego
doszło do niezgodności treści tej oferty z wymaganiami SIWZ, co obligowało Zamawiającego
do zastosowania art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp i odrzucenia takiej oferty.
W konsekwencji zdaniem Izby
Zamawiający nie dopuścił się naruszenia przepisów
ustawy Pzp w
skazywanych w odwołaniu, a odwołanie w całości podlegało oddaleniu.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku,
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 5 ust. 3 pkt 1) oraz
ust. 4 w zw. z § 3 pkt 2) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze
zmianami) obciążając nimi Odwołującego i zasądzając na rzecz Zamawiającego jedynie
koszty zastępstwa procesowego przed Izbą na podstawie złożonego rachunku oraz koszty
dojazdu na posiedzenie i rozprawę przed Izbą w wysokości 347, 16 zł za bilet lotniczy dla
jednego pełnomocnika, uznając je za niezbędne koszty wystarczające do zaprezentowania
i obrony stanowiska przez Zamawiającego. Pozostała kwota, o którą wnioskował
Zamawiający (483,60 zł za nocleg, śniadanie i podróż drugiego z pełnomocników)
w okolicznościach przedmiotowej sprawy uznana została za zbyt wysoką, nieodpowiadającą
nakładowi pracy i czasu pełnomocników, którzy stawili się przed Izbą.
Przewodniczący: