Sygn. akt: KIO 1772/18
POSTANOWIENIE
z dnia
13 września 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
P
aweł Trojan
Protokolant:
Dominik Haczykowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem Stron w dniu 13 września 2018 r. w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
03.09.2018 r. przez wykonawc
ę Budimex S.A., ul. Stawki 40, 01-040 Warszawa w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul.
Targowa 74, 03-734 Warszawa w trybie przetargu nieograniczonego pn.:
„Wykonanie prac
projektowych i robót budowlanych na stacji Łódź Kaliska (numer referencyjny
9090/IRZR3/15289/04966/18/P)
przy udziale wykonawcy
Torpol S.A., ul. Mogielińska 10G, 61-052 Poznań zgłaszającego
przystąpienie do postępowania wszczętego wskutek wniesienia odwołania po stronie
Odwołującego
postanawia:
1. umorz
yć postępowanie odwoławcze,
2. nakaz
ać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz wykonawcy Budimex S.A., ul. Stawki 40, 01-040 Warszawa
kwotę 18 000 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy złotych i zero groszy),
stanowiącą 90% uiszczonego przez Odwołującego wpisu.
Stosownie do treści art. 198 a i art. 198 b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 20 lipca 2017 r., poz. 1579 z późn. zm.) na
niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………
Sygn. akt KIO 1772/18
UZASADNIENIE
postanowienia z dnia
13 września 2018 r. w sprawie o sygn. akt KIO 1772/18
Zamawiający – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn.: „Wykonanie prac projektowych i robót budowlanych na stacji Łódź Kaliska
(numer referencyjny 9090/IRZR3/15289/04966/18/P)
Postępowanie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego o wartości powyżej kwot
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W dniu 23.08.2018
r. ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w suplemencie do Dz.
U. UE pod numerem 2018/S 161 - 369070.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba ustaliła, że do przedmiotowego postępowania mają
zastosowanie przepisy znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych tj. ustawy
zmienionej w związku z wejściem w życie z dniem 28.07.2016 r. nowelizacji zawartej w
ustawie z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy
– Prawo zamówień publicznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1020).
Jednocześnie w ramach przedmiotowego postępowania zastosowanie mają przepisy
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 2972) zmienionego
rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 stycznia 2017 r. zmieniającego
rozporządzenie w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2017 r.,
poz. 47).
W dniu 28.08.2018 r.
zostało opublikowane ogłoszenie o zamówieniu oraz w tym samym
dniu
Zamawiający zamieścił na stronie internetowej treść SIWZ.
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 03.09.2018 r. w
formie
pisemnej przez wykonawcę Budimex S.A. wobec opisu przedmiotu zamówienia.
O
dwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
1. art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 31 ust. 2 i 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia w zakresie odnoszącym się do warunków
geotec
hnicznych oraz opisu konstrukcji i stanu technicznego obiektów w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i
zrozumiałych określeń, uwzględniających wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć
wpływ na sporządzenie ważnej oferty, spełniającej w całości wymagania Zamawiającego, a
w konsekwencji w sposób utrudniający uczciwą konkurencję,
§ 15 i § 19 ust. 4 lit. b) Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w
sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych
wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno - użytkowego poprzez
zaniechanie sporządzenia Programu funkcjonalno - użytkowego w sposób umożliwiający
ustalenie planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych oraz przygotowanie
oferty, szczególnie w zakresie obliczenia jej ceny,
3. art. 14 i 139 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 5 i 3531 kodeksu cywilnego
poprzez ukształtowanie treści przyszłego stosunku zobowiązaniowego w sposób
naruszający jego właściwość (naturę), bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa oraz
równowagę stron i prowadzący do nadużycia własnego prawa podmiotowego, co przejawia
się w przerzuceniu całości ryzyka związanego z warunkami geotechnicznymi oraz opisu
konstrukcji i
stanu technicznego obiektów na Wykonawcę,
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez przygotowanie Postępowania w sposób niezapewniający
zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców oraz niezgodny z
zasadami proporcjonalności.
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania,
nakazanie Zamawiającemu wykreślenia kwestionowanych postanowień zawartych w
treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia („SIWZ") 2.2.2 PFU:
Wykonawca musi wykonać szczegółowe badania geotechniczne zgodnie z Wytycznymi
badań podłoża gruntowego dla potrzeb budowy i modernizacji infrastruktury kolejowej. Ww.
wyniki i opinie mają charakter pomocniczy w przygotowaniu ofert i nie są wiążące dla
Zamawiającego oraz nie mogą być podstawą dochodzenia roszczeń ze strony Wykonawcy,
w szczególności w zakresie zmiany Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej lub przedłużenia
Czasu na Ukończenie, w przypadku konieczności poniesienia przez Wykonawcę
dodatkowych nakładów na uzyskanie wymaganych parametrów podtorza po dokładniejszym
jego zbadaniu. Ryzyko wynikające z możliwości stwierdzenia odmiennego stanu podtorza od
przeds
tawionego w dokumentacji pomocniczej, obciąża Wykonawcę.
Znajdując się w Załączniku nr 9 opis konstrukcji oraz stanu technicznego poszczególnych
obiektów, ma charakter pomocniczy w przygotowaniu ofert. Opis ten, sporządzony na
postawie przeglądów wykonanych zgodnie z zapisami Instrukcji Id- 16, stanowi jedynie
materiał informacyjny i nie może być podstawą dochodzenia roszczeń ze strony Wykonawcy,
w szczególności w zakresie zmiany Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej lub przedłużenia
Czasu na Ukończenie, w przypadku konieczności poniesienia przez Wykonawcę
dodatkowych nakładów na uzyskanie wymaganych parametrów obiektu po wykonaniu
szczegółowych badań, do przeprowadzenia których Wykonawca jest zobowiązany w ramach
Kontraktu.
nakazanie Zamawiającemu wykreślenia kwestionowanych postanowień zawartych w
treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia („SIWZ") 3.6.11.1 PFU Ochrona przed
hałasem:
„W przypadku, gdy pomiary łub obliczenia wykonane w ramach analizy porealizacyjnej
wykażą, że w wyniku zrealizowanego przedsięwzięcia na etapie jego eksploatacji dochodzi
do przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, Wykonawca w
odpowiednich lokalizacjach, na własny koszt i ryzyko, w ramach okresu rękojmi, wykona
stosowne zabezpieczenia akustyczne, w tym zwłaszcza ekrany akustyczne łub tłumiki
szynowe -
o iie okażą się konieczne i pod warunkiem, że do obowiązków Wykonawcy
należało opracowanie dokumentacji na potrzeby uzyskania decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach lub postanowienia określającego warunki korzystania ze środowiska na
etapie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Zabezpieczenia akustyczne, które
zrealizuje Wykonawca po przeprowadzonej analizie poreal
izacyjnej, muszą być skuteczne,
to znaczy muszą zapewnić, że we wszystkich lokalizacjach wzdłuż Unii kolejowych na
odcinkach objętych przedsięwzięciem dochowane zostaną dopuszczalne poziomy hałasu w
środowisku określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie dopuszczalnych
poziomów hałasu w środowisku."
nakazanie Zamawiającemu dodania pozycji w RCO dotyczącej usunięcia kolizji z sieciami
zewnętrznymi wraz z określeniem wartości pozycji ryczałtowej, z której Zamawiający rozliczy
usuniecie tychże napotkanych kolizji.
Jednocześnie wniósł o orzeczenie zwrotu na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego według norm prawem przewidzianych.
Zgodnie z informacją znajdująca się w aktach sprawy Zamawiający poinformował
pozostałych wykonawców o wniesieniu odwołania w dniu 03.09.2018 r.
Izba ustaliła ponadto, iż w ustawowym terminie (tj. dnia 05.09.2018 r.) przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego zgłosił wykonawca Torpol S.A., ul.
Mogielińska 10G, 61-052 Poznań Przystąpienie zostało podpisane przez p. P. N. – radcę
prawnego umocowanego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 31.08.2018 r. podpisanego
przez p. G. G. oraz p. K. M.
– członków Zarządu uprawnionych do łącznej reprezentacji.
Powyższe ustalono na podstawie odpisu KRS z dnia 31.08.2018 r. Jak Izba ustaliła w
oparciu o akta postępowania w dniu 04.09.2018 r. kopia przystąpienia została przekazana
Odwołującemu i Zamawiającemu.
Krajowa Izba Odwoławcza na posiedzeniu niejawnym z udziałem Stron postępowania
odwoławczego stwierdziła, iż postępowanie odwoławcze należało umorzyć na podstawie art.
187 ust. 8 ustawy Pzp.
Powyższe jest wynikiem faktu, iż pismem z dnia 12.09.2018 r. Odwołujący złożył
o
świadczenie woli (pismo zarejestrowane dnia 12.09.2018 r. DzK-KIO-14526/18 – wpływ
faksem oraz w tym samym dniu pod DzK-KIO-14548/18
– wpływ bezpośredni), iż cofa
wniesio
ne odwołanie. W jego treści zostało wskazane, że cofnięcie jest wynikiem dokonanej
w dniu 07.09.2018 r. przez Zamawiającego zmiany SIWZ nr 1 w całości zgodnej z wnioskiem
Odwołującego. Powyższe oświadczenie zostało podpisane przez p. W. I. – radcę prawnego
działającego na mocy dołączonego do odwołania pełnomocnictwa z dnia 30.11.2009 r.
podpisanego przez p. D B
– Prezesa Zarządu uprawnionego do samodzielnej reprezentacji
Odwołującego. Powyższe ustalono na podstawie odpisu KRS z dnia 06.08.2018 r.
Izba wskazuje, iż Odwołujący jest gospodarzem postępowania odwoławczego
i złożenie przez niego oświadczenia o cofnięciu odwołania odnosi daleko idące skutki
w postaci obowiązku zniesienia tegoż postępowania. Zatem Krajowa Izba Odwoławcza
zobligowana jest na podstawie art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy Pzp do umorzenia
postępowania odwoławczego i wydania w tym przedmiocie postanowienia.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła
okoliczność, iż w przypadku cofnięcia odwołania przez Odwołującego przed otwarciem
rozprawy odwołującemu zwraca się 90% wpisu na mocy przepisu art. 187 ust. 8 zdanie
drugie u
stawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawa zamówień publicznych, orzekając w tym
zakresie o
konieczności zwrotu kwoty 18 000,00 zł (słownie: osiemnaście tysięcy złotych i
zero groszy) z wpisu uiszczonego przez Odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień
Publicznych.
Przewodniczący
……………………