KIO 977/18 WYROK dnia 12 czerwca 2018 r.

Stan prawny na dzień: 02.10.2018

Sygn. akt: KIO 977/18 

WYROK 

z dnia 12 czerwca 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Marzena Teresa Ordysińska 

Anna Osiecka 

Aleksandra Patyk 

Protokolant:            

Rafał Komoń 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 czerwca 2018 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 maja  2018 r. przez wykonawcę GALAXY 

Systemy  Informatyczne  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Zielonej  Górze 

postępowaniu prowadzonym przez Centrum Obsługi Administracji Rządowej w Warszawie 

przy  udziale  wykonawcy  SUNTAR 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w Tarnowie, 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie.  

2.  K

osztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  GALAXY  Systemy  Informatyczne  spółka 

ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Zielonej  Górze  i  zalicza  w poczet  kosztów 

postępowania  odwoławczego  kwotę  15 000  zł  00    gr    (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych, 

zero  groszy), 

uiszczoną  przez  GALAXY  Systemy  Informatyczne  spółka  z ograniczoną 

odpowiedzialnością w Zielonej Górze tytułem wpisu od odwołania. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych ( t.j. Dz. U. z 2017, poz. 1579 

z późn. zm.)  na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w  Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………… 

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 977/18 

U z a s a d n i e n i e 

I. 

Centrum  Obsługi  Administracji  Rządowej  w  Warszawie  (zwane  dalej  Zamawiającym), 

prowadzi 

postępowanie  na  wykonanie  zamówienia  publicznego  na  ,,Sukcesywną  dostawę 

komputerów stacjonarnych, komputerów przenośnych i tabletów dla Jednostek Administracji 

Państwowej”. 

Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej    z  dnia  14  lutego  2018  r.,  poz.  2018/S  031-067165.   

Zamawiający zamieścił 

specyfikację  istotnych  warunków  zamówienia  (dalej:  SIWZ)  na  swojej  stronie  internetowej. 

Postępowanie  prowadzone  jest  w trybie  przetargu  nieograniczonego  na  podstawie  ustawy 

z dnia  29 

stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2017,  poz.  1579;    dalej: 

Prawo zamówień publicznych). 

W  dniu  17  maja  2018  r.  wykonawca 

GALAXY  Systemy  Informatyczne  spółka 

ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Zielonej  Górze  (dalej:  Odwołujący)  wniósł  odwołanie, 

którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:  

art. 89 ust. 1 pkt 2 Prawa zamówień publicznych poprzez uznanie, iż treść oferty spółki 

SUNTAR sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie (dalej: SUNTAR) odpowiada treści SIWZ w części 

I i II postępowania. 

Odwołujący uzasadniał podniesiony zarzut w sposób następujący: 

Zgodnie  z  treścią  SIWZ  -  Formularz  techniczny  tabela  Komputer  ALL-IN-ONE  do 

zastosowań  profesjonalnych  Typ  1  Ip.  11  Zamawiający  w  części  „Wymagane  minimalne 

parametry  techniczne”  postawił  następujący  warunek  dot.  systemu  operacyjnego:  Microsoft 

Windows 10 Professional PL 64-

bit z licencją i nośnikiem w celu zapewnienia współpracy ze 

środowiskiem  sieciowym  oraz  aplikacjami  funkcjonującymi  w  administracji  państwowej.  Nie 

dopuszcza się w tym zakresie licencji pochodzących z rynku wtórnego.” 

Dodatkowo pod każdą z tabel dot. poszczególnych urządzeń Zamawiający zastrzegł: 

„Uwaga:  -  W  kolumnie  nr  4  należy  wpisać  odpowiednio  parametr  określający  oferowany 

produkt  o  ile  jest  inny  od  wymaganego  przez  Zamawiającego.  W  przypadku  zaoferowania 


sprzętu  o  parametrach  wskazanych  przez  Zamawiającego  w  kolumnie  nr  3  należy  w 

kolumnie nr 4 wpisać słowo spełnia.” 

W swojej ofercie spółka SUNTAR potwierdziła warunki minimalne w następującym zakresie: 

,,Microsoft  Windows  10  Professional  PL  64-

bit  z  licencją  i  nośnikiem  w  celu  zapewnienia 

współpracy  ze  środowiskiem  sieciowym  oraz  aplikacjami  funkcjonującymi  w  administracji 

państwowej.” 

W ocenie Odwołującego, Spółka SUNTAR ani nie zaprzeczyła, że oferowane licencje 

pochodzą  z  rynku  wtórnego  ani  nie  potwierdziła  spełnienia  wymagania  poprzez  dopisanie 

słowa SPEŁNIA, jak wymagał tego Zamawiający. Analogiczne uchybienie popełnione zostało 

w odniesieniu do innych komputerów, a także w II części postępowania. 

Ponadto  Odwołujący  podnosił,  że  w  części  I  postępowania,  w  przypadku  Komputer 

ALL-IN-

ONE do zastosowań profesjonalnych Typ 3 nie spełnia wymagań dodatkowych lp. 12 

podpunktu c) w następującym zakresie: 

brak możliwości otrzymania informacji o unikatowym Express code; 

brak możliwości otrzymania informacji o ilości zainstalowanej pamięci RAM, PN pamięci; 

brak możliwości otrzymania informacji o płycie głównej; 

brak możliwości  otrzymania informacji o napędzie optycznym:  producent,  model,  numer 

seryjny;   

oraz  podpunkt  d)  w  zakresie  braku  możliwości  wykonania  testu  pamięci  RAM  w  wersji 

rozszerzonej i brak możliwości wykonania testu procesora oraz płyty głównej. 

Dodatkowo,  w  części  II  postępowania,  Odwołujący  podnosił,  że  Ponadto,  w 

przypadku Laptopa Typ 5 zaoferowany przez spółkę SUNTAR Microsoft Surface Book 2 nie 

spełnia  wymaganej  pojemności  baterii  -  Tabela  techniczna  lp.  11  Zasilanie  -  wymagane 

akumulatorowe o pojemności minimum 70 Wh. Zaoferowany laptop z procesorem Intel Core 

i5  ma  baterię  o  pojemności  69,0 Wh.  Bateria  spełniająca  wymaganą  pojemność  występuje 

tym modelu tylko przy wyposażeniu go w procesor Intel Core i7 tylko w takim przypadku 

bateria spełnia warunek minimalny - ma bowiem pojemność 75,3 Wh. 


art.  26  ust  3  Prawa  zamówień  publicznych  w  związku  z  art.  24  ust  5  pkt  4  Prawa 

zamówień  publicznych  i  art.  24  ust  8  Prawa  zamówień  publicznych  poprzez  zaniechanie 

wezw

ania  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  oświadczenia  złożonego  przez  spółkę 

SUNTAR  w  JEDZ  - 

strona  13  związanego  z  wykonywanymi  umowami:  „Czy  wykonawca 

znajdował się w sytuacji, w której wcześniejsza umowa w sprawie zamówienia publicznego, 

wcześniejsza  umowa  z podmiotem  zamawiającym  lub  wcześniejsza  umowa  w  sprawie 

koncesji  została  rozwiązana  przed  czasem,  lub  w  której  nałożone  zostało  odszkodowanie 

bądź inne porównywalne sankcje w związku z tą wcześniejszą  umową”  w części  1  i  2 

Postępowania. 

Zgodnie  z  oświadczeniem  spółki  SUNTAR  takie  okoliczności  nie  miały  miejsca. 

Odwołujący  jednak  podnosił,  że  SUNTAR  podpisał  z  Zamawiającym  umowę  ramową  nr 

017/5/komputery  z  dnia  8  września  2017  r.  Odwołująca  spółka  powzięła  informację,  iż 

SUNTAR  nienależycie  wykonał  umowy  zawarte  w  ramach  ww.  procedury,  w  konsekwencji 

czego  Zamawiający  naliczył  kary  umowne  za  niedotrzymanie  terminu  dostaw  sprzętu. 

Zamawiający  z  urzędu  posiada  ww.  informacje  jednak  nie  przeprowadził  postępowania 

wyjaśniającego, co do złożonego przez spółkę SUNTAR oświadczenia. 

Zgodnie  z  postanowieniami  SIWZ  Zamawiający  przewidział  fakultatywna  przesłankę 

wykluczenia  Wykonawców  z  postępowania,  a  mianowicie  w  przypadku  wykonawcy  który, 

przyczyn  leżących  po  jego  stronie,  nic  wykonał  albo  nienależycie  wykonał  w  istotnym 

stopniu  wcześniejszą  umowę  w  sprawie  zamówienia  publicznego  lub  umowę  koncesji, 

zawartą  z zamawiającym,  o  którym  mowa  w  art.  3  ust.  1  pkt  1-4,  co  doprowadziło  do 

rozwiązania umowy lub zasądzenia odszkodowania tj. przesłankę z art. 24 ust 5 pkt 4 Prawa 

zamówień publicznych. 

Zgodnie z art. 24 ust 8 i 9 Wykonawca, który podlega wykluczeniu na podstawie ust. 

1 pkt 13 i 14 oraz 16-

20 lub ust. 5, może przedstawić dowody na to, że podjęte przez niego 

środki  są  wystarczające  do  wykazania  jego  rzetelności,  w  szczególności  udowodnić 

naprawienie  szkody  wyrządzonej  przestępstwem  lub  przestępstwem  skarbowym, 

zadośćuczynienie  pieniężne  za  doznaną  krzywdę  lub  naprawienie  szkody,  wyczerpujące 

wyjaśnienie  stanu  faktycznego  oraz  współpracę  z  organami  ścigania  oraz  podjęcie 

konkretnych środków technicznych, organizacyjnych i kadrowych, które są odpowiednie dla 

zapobiegania dalszym  przestępstwom  lub  przestępstwom  skarbowym  lub  nieprawidłowemu 

postępowaniu  wykonawcy.  Przepisu  zdania  pierwszego  nie  stosuje  się,  jeżeli  wobec 

wykonawcy,  będącego  podmiotem  zbiorowym,  orzeczono  prawomocnym  wyrokiem  sądu 

zakaz ubiegania się o udzielenie zamówienia oraz nie upłynął określony w tym wyroku okres 

obowiązywania tego zakazu. 


Wykonawca  nie  podlega  wykluczeniu,  jeżeli  zamawiający,  uwzględniając  wagę 

szczególne okoliczności czynu wykonawcy, uzna za wystarczające dowody przedstawione 

na podstawie ust. 8. 

W  myśl  oświadczenia  spółki  SUNTAR  sp.  z  o.o.  w  toku  realizowania  przez  spółkę 

zamówień publicznych nie doszło do przypadków nienależytego wykonania umowy i sytuacji 

opisanych  w  dyspozycji  art.  25  ust  5  pkt  4  Prawa  zamówień  publicznych.  Powyższe  stoi 

całkowicie  w  sprzeczności  ze  stanem  faktycznym  i  to  w  zakresie  umowy  realizowanej  na 

rzecz  tego  samego  Zamawiającego.  Tym  samym  zdaniem  Odwołującego,  Zamawiający 

zdecydowanie  winien  przeprowadzić  w  tym  zakresie  postępowanie  wyjaśniające,  co  do 

złożonego w JEDZ oświadczenia. 

art. 7 ust. 1 Prawa zamówień publicznych poprzez prowadzenie postępowania w sposób 

naruszający  zasadę  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców 

związku  z  naruszeniem  wyżej  wymienionych  przepisów  ustawy  w  części  1  i  2 

Postępowania. 

W związku z powyższym Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie 

Zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert. 

Zamawiający nie uwzględnił zarzutów podniesionych w odwołaniu. 

Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił wykonawca SUNTAR 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w Tarnowie,  którego  oferta  została  uznana  przez 

Zamawiającego za najkorzystniejszą (dalej: Przystępujący). 

II. 

Nie stwierdzono zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 189 ust. 2 Prawa zamówień 

publicznych, wobec czego rozpoznano odwołanie na rozprawie.  

Odwołującemu przysługuje prawo do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1 

Prawa zamówień publicznych, bowiem ma interes w uzyskaniu danego zamówienia i może 

ponieść szkodę w wyniku ewentualnego naruszenia przez Zamawiającego Prawa zamówień 

publicznych. 

Po zapoznaniu się z dokumentacją postępowania i stanowiskami Stron, Krajowa Izba 

Odwoławcza zważyła, co następuje: odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 


Zarzut naruszenia 

art. 89 ust. 1 pkt 2 Prawa zamówień publicznych poprzez uznanie, 

iż  treść  oferty  Przystępującego  odpowiada  treści  SIWZ  w  części  I  i  II  postępowania 

odniesieniu  do  pochodzenia  licencji  na  oprogramowanie  Windows,  pojemności  baterii 

i systemu diagnostycznego. 

W odniesieniu do oznaczenia pochodzenia licencji Izba ustaliła, co następuje: 

1.  Zgodnie  z  treścią  SIWZ  -  Formularz  techniczny  tabela  Komputer  ALL-IN-ONE  do 

zastosowań  profesjonalnych  Typ  1  Ip.  11,  Zamawiający  w  części  „Wymagane  minimalne 

parametry  techniczne”  postawił  następujący  warunek  dotyczący  systemu  operacyjnego: 

,,Microsoft  Windows  10  Professional  PL  64-

bit  z  licencją  i  nośnikiem  w celu  zapewnienia 

współpracy  ze  środowiskiem  sieciowym  oraz  aplikacjami  funkcjonującymi  w  administracji 

państwowej. Nie dopuszcza się w tym zakresie licencji pochodzących z rynku wtórnego.” 

2. P

od każdą z tabel dotyczących poszczególnych urządzeń Zamawiający zastrzegł: 

„Uwaga:  -  W  kolumnie  nr  4  należy  wpisać  odpowiednio  parametr  określający  oferowany 

produkt  o  ile  jest  inny  od  wymaganego  przez  Zamawiającego.  W  przypadku  zaoferowania 

sprzętu  o  parametrach  wskazanych  przez  Zamawiającego  w  kolumnie  nr  3  należy  w 

kolumnie nr 4 wpisać słowo spełnia.” 

3.  W  ofercie  spółka  SUNTAR  zaoferowała:  ,,Microsoft  Windows  10  Professional  PL  64-bit 

licencją  i  nośnikiem  w  celu  zapewnienia  współpracy  ze  środowiskiem  sieciowym  oraz 

aplikacjami funkcjonującymi w administracji państwowej.” 

W ocenie Odwołującego, Spółka SUNTAR ani nie zaprzeczyła, że oferowane licencje 

pochodzą  z  rynku  wtórnego,  ani  nie  potwierdziła  spełnienia  wymagania  poprzez  dopisanie 

słowa SPEŁNIA, jak wymagał tego Zamawiający. Analogiczne uchybienie popełnione zostało 

w odniesieniu do innych komputerów, a także w II części postępowania. 

Oceniając  tak  ustalony  stan  faktyczny,  Izba  stwierdziła,  wbrew  stanowisku 

Odwołującego, że oferta Przystępującego nie budzi żadnych wątpliwości co do pochodzenia 

licencji.  Odwołujący  opierał  cały  swój  wywód  odnośnie  konieczności  dopisania  słowa 

,,spełnia” przy pochodzeniu licencji na twierdzeniu, że pochodzenie licencji jest parametrem, 

ponieważ  zostało  opisane  w  kolumnie  zatytułowanej  ,,Parametry…”.    Zgodnie  z 

internetowym słownikiem języka polskiego, parametr to: 1. wielkość występująca we wzorach 

i wyrażeniach matematycznych, która w zależności od rozpatrywanego przypadku może być 

stałą 

lub 

zmienną; 

wielkość, 

osiągi 

dla 

danego 

procesu, 

urządzenia 


https://sjp.pl/parametr

).  A  zatem  parametr  to  wartość  mogąca  być  opisana  liczbowo. 

Zamawiający  podał  wymogi  precyzujące  inne  właściwości  urządzenia,  nie  dające  się 

sparametryzowa

ć,  w  sposób  opisowy.  Wobec  tego  oświadczenie,  że  wykonawca  oferuje 

,,Microsoft  Windows  10  Professional  PL  64-

bit  z  licencją  i  nośnikiem  w  celu  zapewnienia 

współpracy  ze  środowiskiem  sieciowym  oraz  aplikacjami  funkcjonującymi  w administracji 

państwowej.”,  przy  bezwzględnym  wymogu,  że  licencje  nie  mogą  pochodzić  z  rynku 

wtórnego,  oznacza,  że  zaoferowano  licencje  pochodzące  z  rynku  pierwotnego.  Należy 

zauważyć,  że  w podobny  sposób  Zamawiający  opisywał  inne  oczekiwania  co  do 

oferowanych  urządzeń,  np.  dla  komputera  all-in-one  dla  zastosowań  profesjonalnych  typ  3 

wymagał  w  pkt  b  dla  wydajności  obliczeniowej,  aby  ,,wszystkie  oferowane  komponenty 

wchodzące  w  skład  komputera  będą  kompatybilne  z  i  nie  będą  obniżać  jego  wydajności. 

Zamawiający  nie  dopuszcza,  aby  zaoferowane  komponenty  pracowały  na  niższych 

parametrach,  niż  opisywane  w  SIWZ”,  Przystępujący  w  ofercie,  w  tabeli  w  kolumnie  3 

sprecyzował  oferowane  urządzenie  następująco:  ,,wszystkie  oferowane  komponenty 

wchodzące  w  skład  komputera  będą  kompatybilne  z  i  nie  będą  obniżać  jego  wydajności.” 

Również  nie  dodał  dopisku  ,,spełnia”,  czego  Odwołujący  nie  kwestionował.  W ocenie  Izby 

oznacza  to,  że  właściwości  oferowanych  komponentów,  tak  jak  i pochodzenie  licencji, 

zaoferowanych przez Przystępującego, były oczywiste w kontekście całej oferty.  

Izba  również  nie  podzieliła  stanowiska  Odwołującego  odnośnie  niezgodności  treści 

oferty  Przystępującego  z  treścią  SIWZ  w  zakresie  właściwości  programu  diagnostycznego 

wydajności  baterii.    W  ocenie  Izby  Odwołujący  nie  udowodnił  swoich  twierdzeń.  Na 

potwierdzenie  złożył  opinię  prywatną,  oraz  wydruki  ze  stron  internetowych.  Izba  uznała  te 

dowody  za  nieprzekonujące  wobec  oświadczeń  producentów  –  HP  Inc  Polska  spółka 

ograniczoną odpowiedzialnością z  dnia 5 czerwca 2018  r.  odnośnie  właściwości  systemu 

diagnostycznego  i  Microsoft  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  dnia 

4 czerwca 2018 

r.  odnośnie  pojemności  baterii.  W  oświadczeniach  tych  producenci 

potwierdzają, że oferowane produkty spełniają wymagania SIWZ. Taki rodzaj oświadczenia 

jest oświadczeniem wiedzy, a nie woli, i nie muszą zostać złożone przez osoby uprawnione 

do reprezentacji. Skład orzekający uznał złożone oświadczenia producentów za wiarygodne 

przekonujące. 

Izba nie dopuściła dowodu z akt innego postępowania, o co wnioskował Odwołujący, 

na  potwierdzenie,  że  oferowany  przez  Przystępującego  przedmiot  zamówienia  spełnia 

wymogi  Zamawiającego  w  tym  postępowaniu.  Postępowanie  przed  Krajową  Izbą 

Odwoławczą  jest  kontradyktoryjne,  Izba  każdorazowo,  wydając  orzeczenie,  ocenia 

zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz argumentację stron. Okoliczność, że Izba 

uznała,  że  w  innym  postępowaniu  oferta  spełniła  wymagania  zamawiającego,  nie  może 


przesądzać  wyniku  innej  sprawy  odwoławczej,  w  innym  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego. 

Zarzut naruszenia art. 26 ust 3 Prawa zamówień publicznych w związku z art. 24 ust 

5 pkt  4  Prawa zamówień publicznych i  art.  24  ust  8 Prawa zamówień  publicznych poprzez 

zaniechanie  wezwania  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  oświadczenia  złożonego  przez 

spółkę  SUNTAR  w  JEDZ  -  strona  13  związanego  z  wykonywanymi  umowami:  „Czy 

wykonawca znajdował  się w  sytuacji,  w  której  wcześniejsza umowa  w  sprawie  zamówienia 

publicznego, wcześniejsza umowa z podmiotem zamawiającym lub wcześniejsza umowa w 

spr

awie  koncesji  została  rozwiązana  przed  czasem,  lub  w  której  nałożone  zostało 

odszkodowanie bądź inne porównywalne sankcje w związku z tą wcześniejszą  umową” 

części 1 i 2 Postępowania. 

Według  Odwołującego,  Przystępujący  powinien  być  wykluczony  z  postępowania, 

ponieważ  na  zacytowane  wyżej  pytanie  odpowiedział  ,,Nie”.  Zdaniem  Odwołującego, 

Zamawiający  winien  wyjaśnić  takie  oświadczenie  w  trybie  art.  26  ust.  3  Prawa  zamówień 

publicznych,  jako  że  zapłacił  kary  umowne  (bez  sporu  sądowego)  w  związku  z  realizacją 

umowy na rzecz tego samego Zamawiającego. 

Oceniając  tak  ustalony  stan  faktyczny,  Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  co 

następuje: 

Przepis art. 25 ust, 5 pkt 4 Prawa zamówień publicznych przewiduje fakultatywną przesłankę 

wykluczenia. Zgodnie z art. 2

5 ust. 5 pkt 4 Prawa zamówień publicznych, zamawiający może 

wykluczyć  wykonawcę,  który,  z  przyczyn  leżących  po  jego  stronie,  nie  wykonał  albo 

nienależycie  wykonał  w  istotnym  stopniu  wcześniejszą  umowę  w  sprawie  zamówienia 

publicznego,  co  doprowadziło  do  rozwiązania  umowy  lub  zasądzenia  odszkodowania. 

niniejszym postępowaniu Zamawiający przewidział taką przesłankę w ogłoszeniu i SIWZ.  

Przesłanki  wykluczenia wykonawcy  z  postępowania mają  charakter  sankcyjny  –  nie  można 

ich  interpretować  rozszerzająco.  Skoro  kary  umowne  (traktowane  jako  rodzaj 

odszkodowania),  zostały  zapłacone  bez  sporu  sądowego  –  wykonawca  nie  podlega 

wykluczeniu.  Jeżeli  nie  ma  wątpliwości,  że  wykonawca  nie  podlega  wykluczeniu,  to  brak 

przesłanek do prowadzenia postępowania wyjaśniającego na podstawie art. 26 ust. 3 Prawa 

zamówień publicznych, czego domagał się Odwołujący. Dlatego Izba oddaliła zarzut w tym 

zakresie. 

Na powyższą ocenę nie ma wpływu, że treść pytania ze strony 13 formularza JEDZ 

ofercie  Odwołującego  można  intepretować  szerzej,  niż  przesłanki  wykluczenia  na 

podstawie    art.  24  ust.  5  pkt  4  Prawa  zamówień  publicznych.  Należy  zauważyć,  że  sam 


Odwołujący  powiązał  pytanie  ze  str.  13  JEDZ  z  art.  24  ust.  5  pkt  4  Prawa  zamówień 

publicznych.  Takie  powiązanie  wynika  również  z  dokumentu  udostępnionego  przez  Urząd 

Zamówień  Publicznych  ,,INSTRUKCJA  WYPEŁNIANIA.    Jednolity  Europejski  Dokument 

Zamówienia  JEDZ”  (

https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0015/32415/Instrukcja-

wypelniania-JEDZ-ESPD.pdf

).  Oznacza  to,  że  odpowiedź  z  13  strony  formularza  JEDZ 

należy badać w świetle przepisu art. 24 ust. 5 pkt 4 Prawa zamówień publicznych, a zatem 

nie  ma  podstaw  do  doszukiwania  się  szerszych  podstaw  wykluczenia,  niż  mowa  w 

przywołanym przepisie. 

Wobec  powyższych  okoliczności  Izba  stwierdziła,  że  nie  doszło  do  naruszenia 

przepisów Prawa zamówień publicznych, podnoszonych w odwołaniu, dlatego orzeczono jak 

w sentencji. 


O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192 

ust. 9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych  oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

Przewodniczący: 

……………………………… 

……………………………… 

……………………………… 


Słowa kluczowe:
inne
Słowa kluczowe:
inne