Sygn. akt KIO 1822/19
WYROK
z dnia 2
października 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Marek Koleśnikow
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
1 października 2019 r. w Warszawie odwołania
wniesion
ego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 września 2019 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: M. K., prowadząca
działalność gospodarczą pod firmą LIRECO ECO M. K., K. K., prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą LIRECO K. K. z siedzibą dla pełnomocnika w Gdyni w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Trzy Fale Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Słupsku
przy udziale wykonawcy Z. W.
, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe „ANCHEM” Z. W. z siedzibą w
Połczynie Zdroju zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia: M. K., prowadząca działalność gospodarczą pod firmą
LIRECO ECO M. K., K. K.
, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą LIRECO
K. K. z sie
dzibą dla pełnomocnika w Gdyni
i:
2.1) zalicza w poczet k
osztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: M. K., prowadząca
działalność gospodarczą pod firmą LIRECO ECO M. K., K. K., prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą LIRECO K. K. z siedzibą dla pełnomocnika
w Gdyni
tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: M.
K.
, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą LIRECO ECO M. K., K. K.,
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą LIRECO K. K. z siedzibą dla
pełnomocnika w Gdyni na rzecz zamawiającego Trzy Fale Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Słupsku kwotę 3 771 zł 00 gr (słownie: trzy
t
ysiące siedemset siedemdziesiąt jeden złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu kosztów dojazdu i wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 i 2215) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego dor
ęczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Słupsku.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 1822/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Trzy Fale Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Słupsku,
ul. Elizy Orzeszkowej 1, 76-
200 Słupsk wszczął postępowanie na usługi w trybie przetargu
nieograniczonego pod nazwą »Świadczenie usług w zakresie obsługi stacji uzdatniania wody
basenowej w Parku Wodnym Trzy Fale Sp. z o. o. w Słupsku«.
19.06.2019 r. zostało zamieszczone ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień
Publicznych pod nrem 563686-N-2019.
Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 i 2215) zwanej dalej w skrócie
Pzp lub ustawą bez bliższego określenia.
12.09.2019 r. zamawiający poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty wykonawcy
Z. W.
prowadzący działalność pod firmą PPHU „ANCHEM”, ul. Kościuszki 3, 78-320 Połczyn
Zdrój (dalej wykonawca A).
16.09.2019 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia [1] LIRECO
ECO M. K., ul. Grochowa 10, 81-
017 Gdynia [pełnomocnik] i [2] LIRECO K. K., ul. Grochowa
017 Gdynia, zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 2 Pzp, wnieśli do Prezesa KIO odwołanie.
Odwołujący sformułował zarzut naruszenia przez zamawiającego:
1) art. 91 ust. 1, art. 90 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3
Pzp przez dokonanie czynności
wyboru oferty wykonawcy A jako najkorzystniejszej, pomimo, że oferta wykonawcy
A powinna zostać odrzucona;
2) art. 89 ust. 1 pkt 4, art. 90 ust. 2 i 3, art. 91 ust. 1 i art. 7 ust. 1 i 3 Pzp przez
zaniechania czynności odrzucenia oferty wykonawcy A z uwagi na rażąco niską
cenę (dalej RNC) oraz z uwagi na to, że wyjaśnienia złożone przez wykonawcę A
potwierdziły, że oferta zawiera cenę rażąco niską;
3) art. 91 ust. 1 i art. 7 ust. 1 i 3 Pzp przez zaniechanie wyboru jako najkorzystniejszej
oferty odwołującego.
Odwołujący wniósł o:
wydanie orzeczenia uwzględniającego w całości złożone w sprawie odwołanie;
unieważnienie czynności wyboru oferty wykonawcy A jako najkorzystniejszej;
dokonanie czynności polegającej na odrzuceniu oferty wykonawcy A;
dokonania ponownej oceny ofert z uwzględnieniem okoliczności przywołanych
w odwołaniu;
zasądzenie kosztów postępowania na rzecz odwołującego, w tym kosztów
zastępstwa procesowego wykonywanego przez adwokata na podstawie faktury
VAT, a także uiszczonych kosztów odwołania;
wybór oferty odwołującego jako najkorzystniejszej.
Argumentacja odwołującego
Czynność wyboru oferty została poprzedzona badaniem oferty wykonawcy A pod kątem
rażąco niskiej ceny. Wykonując nakazaną przez KIO dyspozycję zawartą w wyroku z 23 lipca
2019 r. (KIO 1307/19) Zamawiający wezwał pismem z 16.08.2019 r. wykonawcę A do
złożenia wyjaśnień w celu ustalenia czy oferta wykonawcy A zawiera rażąco niską cenę.
W odpowiedzi na wezwanie wykonawc
a A złożył 20.08.2019 r. pismo z wyjaśnieniami.
Zgodnie z oświadczeniem wskazanym w przedmiotowym piśmie wykonawca A wykazał
koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia oraz wykazał zysk w kwocie 2.000,00 zł
miesięcznie netto. Zamawiający ponownie wezwał wykonawcę pismem z 2.09.2019 r. do
złożenia dodatkowych wyjaśnień do złożonego dokumentu. Wykonawca A w odpowiedzi
z 6.09.2019 r. uzupełnił swoje wyjaśnienia.
Odwołujący przytaczając wyrok KIO 267/15 podkreślił znaczenie wyjaśnień ceny oferty
i do
mniemania, że cena jest rażąco niska.
Odwołujący podkreślił, że wyjaśnienia złożone przez wykonawcę A nie dają podstawy do
uznania przez zamawiającego, że wskazana cena za realizację przedmiotu zamówienia nie
jest rażąco niska.
Ogólny charakter tych wyjaśnień. Wykonawca A nie wskazał okoliczności, które
powodowałyby obniżenie ceny ani nie wykazał stopnia w jakim cena została obniżona przy
zastosowaniu tych okoliczności. W przedmiotowym postępowaniu zamawiający oparł się
wyłącznie na nieweryfikowalnych twierdzeniach wykonawcy A.
Zamawiający dał wiarę wyjaśnieniom jedynie na podstawie twierdzeń zawartych w piś-
mie z 20.08.2019 r. i 6.09.2019 r. tj. subiektywnej opinii wykonawcy A, nie popartej żadnymi
dowodami. Odwołujący jest świadomy, że zgodnie art. 90 ust. 3 Pzp, zamawiający dysponuje
uprawnieniem do swobodnej oceny wyjaśnień wzywanego wykonawcy i brak jest
konkretnego katalogu dowodów, które oferent powinien przedstawić w celu wykazania braku
rażąco niskiej ceny. Ocena ta jednak nie może być dokonana w sposób dowolny, a w szcze-
gólności musi uwzględniać treść art. 90 ust. 2 Pzp, który stanowi, że obowiązek wykazania,
że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa na wykonawcy. Zdaniem odwołującego
złożone przez wykonawcę A wyjaśnienia są lakoniczne, zbyt ogólne i nie zweryfikowane
przez zamawiającego. Wykonawca A nie wskazał szeregu kosztów związanych z pro-
wadzeniem działalności np. takich jak prowadzenie księgowości, obsługi kadrowej, kosztów
nadzoru nad realizacją umowy. Wykonawca A w ramach składanych wyjaśnień powinien
złożyć dowody, które w ocenie wykonawcy A uzasadniają przyjętą wycenę przedmiotu
zamówienia. W przekazanym wykonawcy A wezwaniu zamawiający powinien w sposób
możliwie precyzyjny określić żądany zakres wyjaśnień czy też konkretne wątpliwości
odnoszące się do podejrzenia rażąco niskiej ceny. Zamawiający może żądać, jeśli zaistnieje
taka potrzeba doprecyzowania lub szerszych informacji w zakresie przekazanych wyjaśnień.
Na możliwość kilkukrotnego wzywania wykonawcy do złożenia wyjaśnień w zakresie
dokonanej przez wykonawcę wyceny oferty wskazuje również dotychczasowe orzecznictwo
KIO.
Odwołujący przytoczył wyrok KIO 1490/15, KIO 1577/15, KIO 1584/15 na potwierdzenie
swojej tezy, że zamawiający może wielokrotnie zwracać się do wykonawcy o udzielenie
wyjaśnień dotyczących rażą niskiej ceny w ofercie.
Zdaniem odwołującego oferta wykonawcy A zawiera cenę rażąco niską a zamawiający
uznając wyjaśnienia za wyczerpujące naruszył normę art. 90 ust. 2 i ust. 3 Pzp.
W przedmiotowym zamówieniu niewątpliwie istotną częścią składową a zarazem
najważniejszym elementem oferty mającym wpływ na wysokość ceny lub kosztu, które
wydają się odwołującemu rażąco niskie są w szczególności koszty pracy. Odwołujący zwrócił
uwagę, że z dniem 1.09.2016 r. ustawa z 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw zmieniła brzmienia art. 90 ust. 1 pkt 1
Pzp w ten sposób, że wykonawca udzielając wyjaśnień dotyczących kosztów pracy nie może
wykazać, że do ustalenia ceny oferty przyjął koszty pracy niższe od minimalnego
wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej. Przepis ten swoim zakresem
objął również kwestie wynagrodzenia dla osób wykonujących pracę na podstawie umowy
zlecenia oraz umowy o świadczeniu usług.
Odwołujący podkreślił, że wykonawca A składając wyjaśnienia nie załączył żadnych
dowodów mogących potwierdzić wskazane przez wykonawcę A koszty zatrudnienia
pracowników, wykonawca A nie wskazał formy zatrudnienia i wynikających z nich norm
przestrzeg
ania czasu pracy, przerwy na odpoczynek, dodatków za pracę w porze nocnej
i święta. Wszystkie te okoliczności wykonawca A składający ofertę oraz zamawiający muszą
brać pod uwagę.
Przedmiotem zamówienia jest stała, całodobowa, bieżąca obsługa stacji uzdatniania
wody basenowej. Szczegółowe wytyczne związane z usługą są zawarte w Opisie przedmiotu
zamówienia [dalej OPZ] stanowiącym załącznik do Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia [dalej SIWZ]. Zamawiający w pkt 3.9 OPZ wymagał „Zapewnienie stałego
dyżuru na terenie Parku Wodnego Trzy Fale w Słupsku, umożliwiającego wykonanie
wszystkich czynności wchodzących w zakres niniejszej umowy, to jest minimum jednego
stanowiska pracy, przez 7 dni w tygodniu, przez 24 godziny na dobę”. Zdaniem
odwołującego przewidywany przez zamawiającego zakres usług, w tym niezbędność
zapewnienia całodobowej (24 h) obsługi urządzeń stacji uzdatniania wody, wskazuje, że
w tym zakresie niezbędne jest zapewnienie pracy w wymiarze minimum 4,35 etatu. Wynika
to z prostego obliczenia
. Przy stałej obsłudze należy przyjąć 365 dni x 24 godz. tj. 12 mies. –
30 x 24 ~ 730 godz. miesięcznie. Tę liczbę godzin należy podzielić przez przeciętny wymiar
etatu czyli 730 godz./168 godz. = 4,35 etatu. Tak więc minimalny wymiar etatów do
zapewnienia
stałej całodobowej obsługi wynosi 4,35 etatu i wykonawca A powinien przyjąć
takie minimum do kalkulowania liczby pracowników, aby przedmiot zamówienia został
zrealizowany w sposób należyty zgodnie z wytycznymi SIWZ i OPZ. Odrębną sprawą jest
koszt zastępstw na czas nieobecności pracowników, delegacji, wyposażenia pracowników
w niezbędne środki ochrony osobistej, koszty badań (jeśli przepisy tak wymagają).
Z wyjaśnień złożonych pismem z 20.08.2019 r. przez wykonawcę A na podstawie
informacji o stawce wyna
grodzenia wykazanej jako miesięczne wynagrodzenie, a nie stawka
godzinowa, zastępstwach urlopowych, kosztach BHP można domniemywać, że pracownicy
będą zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę. W związku z tym zgodnie z obowiązującymi
przepisami ich wymiar cza
su pracy wynosi przeciętnie 168 godz. miesięcznie. Deklarowana
liczba pracowników czyli 4 os. w wymiarze 3,5 etatu nie jest w stanie zabezpieczyć obsługi
basenu 24 godz. na dobę 7 dni w tygodniu.
Ponadto jeśli wykonawca A planuje zatrudnienie pracowników w oparciu o umowę o pra-
cę powinien również zgodnie z obowiązującymi przepisami zapewnić pracownikom dodatek
za pracę w nocy (co najmniej 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego
wynagrodzenia za pracę) oraz za pracę w niedzielę i święta. Brak takich kalkulacji w wy-
liczeniach wykonawcy A. Brak również informacji w jakim systemie będą pracować
pracownicy. Czy wykonawca A skorzysta z systemu równoważnego czasu pracy i przedłuży
dobowy wymiar czasu pracy do 12 lub 16 godz. Te informacje mają istotny wpływ na dalsze
obliczenia sporządzone przez wykonawcę A oraz weryfikacją obliczeń przez zamawiającego.
Wykonawca zabezpieczył na poczet dojazdów do pracy kwotę 3.655,067 zł. Z wyliczenia
wykonawcy A wynika, że pracownik 1 raz dziennie jedzie „tam i z powrotem” (30 dni x 125,6
km). Można więc domniemywać, że pracownicy pracują w systemie 24 h. Jeden raz dziennie
następuje zmiana pracownika – jeden jedzie do pracy, a drugi wraca. W myśl art. 137
Kodeksu pracy przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy do 24 godz. jest dopuszczone
tylko dla pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu mienia lub ochronie osób, a także dla
służb ratowniczych. W kalkulacji wykonawcy brakuje również wyliczeń dotyczących zwyżki
wynagrodzeń w 2020 r. Pierwsze prognozy znane były już w czerwcu, więc na etapie
kalkulacji należało przyjąć również potrzebę zwiększenia wynagrodzeń za pracę lub stawki
godzinowej od 1.01.2020 r. czego zabrakło w wyjaśnieniach wykonawcy A.
W OPZ zamawiający wskazuje obowiązki leżące po stronie wykonawcy. Poza
za
pewnieniem bezawaryjnego działania stacji uzdatniania wody do wykonawcy należy
również zapewnienie czystości niecek basenowych oraz codzienne czyszczenie ścian niecek
basenowych tzw. linii wodnej. Wykonawca A zadeklarował przeznaczenie do dyspozycji
dwóch odkurzaczy basenowych, które są w jego posiadaniu, a na ich amortyzację i koszty
eksploatacji przeznacza kwotę 450,00 zł miesięcznie. Z informacji wykonawcy A nie wynika
kiedy zostały kupione, jaką wydajność mają odkurzacze i czy ich praca tylko w wyz-
nacz
onych przez zamawiającego godzinach zapewni pożądany przez zamawiającego efekt.
Wykonawca A świadczy usługi również na innych obiektach basenowych. Nie wiadomo
jak długo wcześniej te odkurzacze pracowały, czy ich wydajność nie obniżyła się na skutek
kilku
letniej eksploatacji. W tak dużym obiekcie, przy tej liczbie niecek basenowych 2
odkurzacze tej klasy (cena sugeruje klasę urządzenia) nie zapewnią odpowiedniego poziomu
czystości. W wyjaśnieniach poza deklaracją, że wykonawca A zamierza przekazać do
dyspo
zycji 2 odkurzacze basenowe brakuje dowodów, że wykonawca A jest posiadaczem
odkurzaczy.
Brakuje także informacji o wymaganym przez zamawiającego odkurzaczu ręcznym do
czyszczenia wanien i jaccuzzi. Nie wiadomo czy wykonawca A dysponuje takim sprzętem
czy
będzie go musiał zakupić.
Wykonawca A nigdzie nie wskazał również kosztów chemii przeznaczonej do
czyszczenia niecek basenowych na linii wody. Ponadto liczba czynności jakie należy
wykonać na nocnej zmianie oraz wielkość basenów, a co za tym idzie liczba metrów linii
wody do umycia, nadzorowanie pracy odkurzaczy podwodnych, mycie wanien odkurzaczem
ręcznym oraz stała obecność na podbaseniu i kontrolowanie parametrów stacji uzdatniania
wody jest dla jednego pracownika zbyt duża dlatego odwołujący uważa, że wykonawca A
nieprawidłowo przyjął liczbę osób niezbędnych do realizacji usługi w serwisie nocnym.
W ocenie odwołującego pracę na nocnej zmianie powinno wykonywać 2 pracowników.
Wykonawca A w złożonych wyjaśnieniach na pierwsze wezwanie zamawiającego
pismem z 2.07.2019 r. powołuje się na realizację podobnej usługi w ostatnich latach w Parku
Wodnym w Koszalinie. Do zakresu działań wchodziła stała obsługa techniczna oraz dostawa
środków chemicznych. Zgodnie ze złożoną ofertą w postępowaniu, które było prowadzone
przez Zarząd Obiektów Sportowych sp. z o.o. w Koszalinie wykonawca A zadeklarował
dostawę środków chemicznych za łączną kwotę 122.405,50 zł na 12 miesięcy, czyli
dwukrotnie więcej niż wynika to z przedstawionych kalkulacji na obiekt zamawiającego. Tu
wykonawca A zadeklarował kwotę 5.100,00 zł miesięcznie, czyli 61.200,00 zł rocznie. Jeśli
wykonawca A dowodzi, że oba obiekty są porównywalne to różnica w planowanej ilości
środków chemicznych jest daleko zaniżona.
Mając na względzie powyższe rozważania podkreślić należy, że wyjaśnienia wykonawcy
A składane w trybie art. 90 ust. 1 Pzp zamawiający powinien badać nie tylko przez
zsumowanie podanych w nim kwot (o ile takie w ogóle są podane), ale i przez realność
poczynionych założeń co do czasochłonności pracy, co do rzeczywistości i zgodności
z prawem stawek wynagrodzenia oraz do realnego kosztu czynności do zrealizowania celem
osiągnięcia przedmiotu zamówienia (KIO 297/17). Racjonalność zamawiającego powinna
być odczytywana jako kontrola przestrzegania zasad dyscypliny finansów publicznych
i przede wszystkim umiejętność wskazania, w okolicznościach danej sprawy, które elementy
ofert i wyjaśnień, jego zdaniem stanowią o nierealności założeń oferty wykonawcy.
Pomimo swojego ogromnego doświadczenia jakim legitymuje się wybrany wykonawca A
w opinii odwołującego wykonawca A nie wykazał, że zaproponowana przez wykonawcę A
cena nie jest rażąco niską ceną. Wyjaśnienia są niespójne, brak też dowodów na
potwierdzenie warunków zatrudnienia pracowników tj. np. zanonimizowanych umów. Brak
też kosztów związanych z prowadzeniem działalności tj. obsługą kadrowo-księgową,
kosztów nadzoru nad realizacją umowy.
Wykonawca A nie wziął też pod uwagę głównego czynnika jakim jest całodobowa, 7 dni
w tygodniu obecność na obiekcie minimum jednego pracownika. Stąd już na samym
początku przyjął błędną kalkulację. Wymóg zamawiającego to minimum jakie należy
zapewnić, a praktyka w obsłudze stacji uzdatniania wody i czynnościach dodatkowych jakie
wymaga zamawiający to element, który wykonawca A powinien skalkulować na podstawie
własnego doświadczenia. Obiekt został oddany do użytku w 2019 r. i firma, która przejmuje
obiekt w obsługę musi przewidzieć wszystkie okoliczności jakie mogą się wydarzyć. Zysk jaki
wykazał wybrany wykonawca A na poziomie 7% jest poniżej ogólnie przyjętego na rynku
poziomu zysku w usługach i w razie wystąpienia czynników, których wykonawca A mógł nie
brać pod uwagę wcześniej nie zabezpieczy realizacji zamówienia bez ponoszenia strat.
Takim czynnikiem w obsłudze basenów jest np. niedochowanie parametrów wody, które
skutkują wyłączeniem niecek z użytkowania i pokryciem kosztów przez wykonawcę.
Zastosowanie niskiej ceny nie może być determinantem do uzyskania zamówienia
publicznego, a zamawiający powinien dążyć do bezspornego wyjaśnienia wszystkich
czynników cenotwórczych mających wpływ na realizację umowy zgodnie z wytyczonym OPZ
oraz obowiązującymi przepisami prawa. Wykonawca A w postępowaniu był trzykrotnie
wzywany do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny, a pomimo tego nie wykazał się rzetelnym i do-
głębnym podejściem do sprawy. Wykonawca A potraktował wyjaśnienia ogólnikowo i po-
wierzchownie, a pomimo tego jego wyjaśnienia zostały przyjęte przez zamawiającego.
W związku z tym oferta wykonawcy A powinna zostać odrzucona przez zamawiającego
na mocy przepisów art. 89 ust. 1 pkt 4, art. 90 ust. 2 i 3, art. 91 ust. 1 i art. 7 ust. 1 i 3 Pzp.
Odwołujący przesłał w terminie kopię odwołania zamawiającemu 17.09.2019 r. (art. 180
ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp).
Zamawiający przesłał w terminie 2 dni kopię odwołania innym wykonawcom 17.09.2019
r. (art. 185 ust. 1 in initio Pzp).
20.09.2019 r. wykonawca A złożył Prezesowi KIO pismo o zgłoszeniu przystąpienia do
postępowania toczącego się w wyniku wniesienia odwołania po stronie zamawiającego
odwołującego. Przystępujący przekazał kopie przystąpienia zamawiającemu i odwołującemu
(art. 185 ust. 2 Pzp).
Zamawiający wniósł na posiedzeniu z udziałem stron odpowiedź na odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy 1.10.2019 r. (art. 186 ust. 1 Pzp). Zamawiający wniósł o oddalenie
odwołania.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron, na podstawie dokumentacji
postępowania, wyjaśnień oraz stanowisk stron zaprezentowanych podczas rozprawy –
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Skład orzekający Izby stwierdził, że odwołanie nie jest zasadne.
Izba stwierdza, że nie zachodzą przesłanki określone w art. 189 ust. 2 Pzp, których
zaistnienie skutkowałoby odrzuceniem odwołania.
W ocenie Izby
odwołujący wypełnił łącznie przesłanki zawarte w art. 179 ust. 1 Pzp, to
jest
odwołujący wykazał posiadanie interesu w uzyskaniu rozpoznawanego zamówienia oraz
odwołujący wykazał wystąpienie możliwości poniesienia szkody przez odwołującego.
Izba ustaliła, że stan faktyczny postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
(postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz informacje zawarte w ogło-
szeniu o zamówieniu) nie jest sporny.
Izba postanowiła dopuścić, jako dowód, dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego przekazaną przez zamawiającego, potwierdzoną za zgodność
z
oryginałem.
Izba wzięła pod uwagę dowody złożone przez:
A)
odwołującego:
dowód O1 – wynagrodzenie 2019/2020 na wykazanie rzeczywistych kosztów i liczby
godzin pracy dla wykonania umowy;
dowód O2 – grafik za sierpień dla zatrudnienia pracowników na 3,5 etatu na
wykazanie liczby nadgodzin w przykładowym miesiącu przy standardowych
zmianach po 8 godzin pracy;
dowód O3 – harmonogram dla 3,5 etatu w systemie 24 godz. dla wykazania liczby
godzin i podstawowych kosztów pracy przy założeniu czasu pracy na 24 godziny na
zmianę;
B)
zamawiającego:
odpowiedź zamawiającego na odwołanie wraz z 25 załącznikami.
W ocenie Izby, zarzut pierwszy naruszenia art. 91 ust. 1, art. 90 ust. 3 w zw. z art. 7 ust.
1 i 3 Pzp
– przez dokonanie czynności wyboru oferty wykonawcy A jako najkorzystniejszej,
pomimo, że oferta wykonawcy A powinna zostać odrzucona oraz zarzut drugi naruszenia art.
89 ust. 1 pkt 4, art. 90 ust. 2 i 3, art. 91 ust. 1 i art. 7 ust. 1 i 3 Pzp
– przez zaniechania
czynności odrzucenia oferty wykonawcy A z uwagi na rażąco niską cenę (dalej RNC) oraz
z uwagi na to, że wyjaśnienia złożone przez wykonawcę A potwierdziły, że oferta zawiera
cenę rażąco niską – nie zasługują na uwzględnienie.
Izba stwierdza, że zamawiający w odpowiednim terminie przed wszczęciem
postępowania, na podstawie art. 35 ust. 1 i 2 Pzp oszacował zamówienie na wartość
869,92 zł (netto). Zamawiający otrzymując ofertę wykonawcy A na kwotę 397 290,00 zł
br
utto wdrożył procedurę przewidzianą w art. 90 ust. 1a pkt 1 Pzp, gdyż cena całkowita
oferty wykonawcy A była niższa o więcej niż 30% od wartości zamówienia powiększonej
o należny VAT [397 290,00 : (566 869,92 x 1,23) x 100%= 57% czyli cena niższa o 43%).
Przepis art. art. 90 ust. 1a pkt 1 Pzp brzmi »W przypadku gdy cena całkowita oferty jest
niższa o co najmniej 30% od […] wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od
towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 lub
średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie
wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności
oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia«. Zgodnie z art. 90 ust. 2 Pzp cyt. »Obowiązek
wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy«.
Obowiązek wykonawcy wykazania, że oferta nie zawiera RNC nie ogranicza się do złożenia
samych wyjaśnień, ale obejmuje także złożenie dowodów, co wynika z wprowadzenia do
wyliczenia art. 90 ust. 1 Pzp, które brzmi »Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne
części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą
wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie
z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów,
zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących
wyliczenia ceny lub kosztu, w szczególności w zakresie […]«.
Izba dodaje, że przyjęte jest, że zamawiający może wielokrotnie zwracać się do
wykonawcy o udzielenie wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu, aż z wyjaśnień
wykonawcy zamawiający uzyska pewność, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny albo
prze
ciwnie, zamawiający uzyska pewność, że oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt
w stosunku do przedmiotu zamówienia i w związku z tym zamawiający ma obowiązek
odrzucić taką ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp, który brzmi »Zamawiający odrzuca
o
fertę, jeżeli […] zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu
zamówienia«. Ponadto zamawiający ma obowiązek odrzucić ofertę wykonawcy, jeżeli
wykonawca nie udzieli wyjaśnień (co nie miało w rozpoznawanej sprawie miejsca) lub
zamawiający ma obowiązek odrzucić ofertę wykonawcy, jeżeli ocena wyjaśnień wykonawcy
dokonana przez zamawiającego potwierdzi, że oferta wykonawcy zawiera rażąco niską cenę
o czym niżej). Obowiązek ten wynika z art. 90 ust. 3 Pzp, który to przepis brzmi
»Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień lub jeżeli dokonana
ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską
cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia«.
W rozpoznawanej sprawie zamawiający stykając się z ofertą o cenie niższej o więcej niż
30% od wartości zamówienia powiększonej o VAT, zamawiający zwrócił się do wykonawcy A
więcej niż jednokrotnie o wyjaśnienia różnych aspektów zaoferowanej ceny. Jest bezsporne,
że koszty osobowe świadczenia rozpoznawanej usługi były najważniejszym składnikiem
ceny ofertowej. Dlatego wykonawca A w wyjaśnieniach bardzo szczegółowo wykazał
wyliczenie kosztów osobowych. Ponadto wykonawca A przedstawił szczegółowe wyliczenie
koszt
ów zakupu środków chemicznych koniecznych do prawidłowego wykonania
zamówienia i dowiódł rzetelności tych rachunków załączając faktury zakupu tych środków.
Zamawiający – po wnikliwym sprawdzeniu tych (i pozostałych informacji wykonawcy A)
uznał, zdaniem Izby zasadnie, że wykonawca A w swojej ofercie nie zawarł rażąco niskiej
ceny, ale cena jest realna i nie ma zagrożenia właściwego wykonania zamówienia, a wy-
konawca A będzie jeszcze uzyskiwać odpowiedni zysk.
Wykonawca A przewidział, że minimalna obsada kadrowa do wykonania zamówienia to
3,5 eta
tu, ale wykonał obliczenia na 4 etaty, aby mieć odpowiednią rezerwę na urlopy, odbiór
godzin za pracę w niedziele i święta itd. oraz wykonawca A zadeklarował w całkowicie
„awaryjnych” sytuacjach kadrowych osobiste świadczenie usługi, a nie za pośrednictwem
zatrudnionych osób. Ponadto wykonawca A przewidział dość duży koszt dojazdów do pracy
pracowników (około 1000 zł na jednego pracownika), jednak wykonawca A przewidział – po
zawarciu właściwej umowy z zamawiającym – zatrudnienie osób miejscowych, co wpłynie na
możliwość uelastycznienia kosztów czy zwiększenia uposażeń pracowników ponad obecnie
obowiązujący poziom płacy minimalnej. Ponadto wykonawca A zwrócił uwagę na miejscowy
rynek pracy i panujące tam bezrobocie, co ułatwia wykonawcy A zatrudnianie pracowników
za ni
ższe stawki płacowe. Odnośnie narzędzi – wykonawca A wykazał ceny nabycia i eks-
ploatacji na znacznie wyższym poziomie, bo rynkowym, gdy sam wykonawca A jest
dystrybutorem tych urządzeń i ma możliwość ich nabycia po znacznie niższej cenie.
Zama
wiający biorąc przede wszystkim te informacje pod uwagę uznał, że cena ofertowa
wykonawcy A nie zawiera rażąco niskiej ceny i nie odrzucił oferty wykonawcy A, a w kon-
sekwencji zamawiający dokonał wyboru oferty wykonawcy A jako najkorzystniejszej, co
zdani
em Izby było w pełni zgodne z art. 91 ust. 1 Pzp, który to przepis brzmi »Zamawiający
wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w spe-
cyfikacji istotnych warunków zamówienia«.
Dodatkowo Izba musi stwierdzić, że odwołujący nie wykazał naruszenia art. art. 7 ust. 1 i
3 Pzp, a
odwołujący tylko w odwołaniu ogólnie wskazał na naruszenie tych przepisów bez
żadnego uzasadnienia. Art. 7 ust. 1 Pzp brzmi »Zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności
i przejrzystości«, a art. 7 ust. 1 Pzp brzmi »Zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy
wybranemu zgodnie z przepisami ust
awy«.
Dlatego w ocenie Izby, zarzut pierwszy naruszenia art. 91 ust. 1, art. 90 ust. 3 w zw.
z art. 7 ust. 1 i 3 Pzp oraz zarzut drugi naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4, art. 90 ust. 2 i 3, art. 91
ust. 1 i art. 7 ust. 1 i 3 Pzp
nie zasługują na uwzględnienie.
W ocenie Izby, zarzut trzeci naruszenia art. 91 ust. 1 i art. 7 ust. 1 i 3 Pzp
– przez
zaniechanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty odwołującego – nie zasługuje na
uwzględnienie.
Izba stwierdza, że w rozpoznawanej sprawie zamawiający dokonując wyboru oferty
wykonawcy A nie naruszył art. 91 ust. 1 Pzp, co zostało omówione w analizie oddalenia
zarzutów pierwszego i drugiego. W związku z tym wybór najkorzystniejszej oferty innej niż
oferty
wykonawcy A byłby naruszeniem art. 91 ust. 1 Pzp, a do tego nie doszło w roz-
poznawanym postępowaniu zamówieniowy.
Dodatkowo Izba musi stwierdzić, że odwołujący nie wykazał naruszenia art. art. 7 ust. 1
i 3 Pzp, a odwołujący tylko w odwołaniu ogólnie wskazał na naruszenie tych przepisów bez
żadnego uzasadnienia.
Dlatego w ocenie Izby, zarzut trzeci naruszenia art. 91 ust. 1 i art. 7 ust. 1 i 3 Pzp
– nie
może zasługiwać na uwzględnienie.
Zamawiający – podczas prowadzenia postępowania – nie naruszył wskazanych przez
odwołującego przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.
Z powyższych względów oddalono odwołanie, jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania uznając za uzasadnione koszty związane z do-
jazdem na wyznaczoną rozprawę Izby w kwocie 171 zł i koszty związane z wynagrodzeniem
pełnomocnika zamawiającego w kwocie 3 600,00 zł zgodnie z § 3 pkt 2 lit. a i b
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i spo-
sobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący:
………………………………