POSTANOWIENIE
z dnia 1
października 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego 1 października 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajow
ej Izby Odwoławczej 19 września 2019 r.
przez
wykonawcę: Kolumna Transportu Sanitarnego Triomed sp. z o.o. z siedzibą
w Lublinie
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Świadczenie usług transportu
sanitarnego (nr referencyjny DEZ.26.057.2019)
p
rowadzonym
przez
zamawiającego:
Wojewódzki
Szpital
Specjalistyczny
im.
Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie
przy udziale wykonawcy: Gremedig s
p. z o.o. z siedzibą w Częstochowie – zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego Kolumny Transportu Sanitarnego Triomed sp. z o.o. z siedzibą
w Lublinie kwoty 13500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero
groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie
7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Częstochowie.
Przewodniczący:
………………………………
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Najświętszej Maryi Panny
w
Częstochowie prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) {dalej również: „ustawa pzp”
lub „pzp”} w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na
usługi pn. Świadczenie usług transportu sanitarnego (nr referencyjny
DEZ.26.057.2019).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 25 lipca 2019 r. zostało opublikowane
w Dzienniku Urz
ędowym Unii Europejskiej nr 2019/S_142 pod poz. 350377. Wartość
przedmiotowego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
września 2019 r. Odwołujący Kolumna Transportu Sanitarnego Triomed sp. z o.o.
z siedzibą w Lublinie wniósł w stosownej formie elektronicznej do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie (zachowując wymóg przekazania jego kopii Zamawiającemu) od
odrzucenia jego oferty przez Zamawiającego.
Od
wołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 90 ust. 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4
– przez odrzucenie oferty Odwołującego jako
zawiera
jącej rażąco niską cenę w sytuacji, gdy z przedłożonych Zamawiającemu
wyjaśnień wynika, że Odwołujący w sposób wyczerpujący wykazał, że cena jego oferty
nie jest rażąco niska i pozwala na wykonanie zamówienia zgodnie z opisem przedmiotu
zamówienia.
2. Art. 7 ust. 1 w zw. z art. 92 ust. 1 pkt 3
– przez przeprowadzanie postępowania
o udz
ielenie zamówienia w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji
i
równego traktowania wykonawców, polegające na odrzuceniu oferty Odwołującego bez
ostatecznego wyjaśnienia, czy zawiera ona rażąco niską cenę, w szczególności gdy
istniała możliwość wezwania Odwołującego do uzupełnienia złożonych przez niego
wyjaśnień i kalkulacji w sytuacji, gdy Zamawiający w dalszym ciągu ma wątpliwości,
a
także na podaniu w zawiadomieniu o odrzuceniu oferty ogólnikowego uzasadnienia,
bez wszechstronnego rozważenia złożonych wyjaśnień i kalkulacji, uniemożliwiającego
odniesienie się do niego przez Odwołującego
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
Unieważnienia odrzucenia oferty Odwołującego.
2. Un
ieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty.
3. Pow
tórzenia wyboru oferty najkorzystniejszej z uwzględnieniem oferty Odwołującego.
4. Ewentualnie,
w przypadku zawarcia umowy przez Zamawiającego z wybranym
wykonawcą – unieważnienia tej umowy.
Ponadto w uzasadnieniu podano okol
iczności faktyczne i prawne, które według
Odwołującego uzasadniają wniesienie odwołania.
23 września 2019 r. wpłynęło do Prezesa Izby w stosownej formie elektronicznej
zgłoszenie przez Gremedig sp. z o.o. z siedzibą w Częstochowie przystąpienia do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania, w szczególności zwracając uwagę, że
nawet gdyby odwołanie było zasadne w świetle kryteriów oceny ofert spośród ofert
nieodrzuconych nadal najwyżej ocenioną byłaby jego oferta.
października 2019 r. wpłynęło do Izby pismo Odwołującego, w którym oświadczył,
że wycofuje powyższe odwołanie.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 187 ust. 8 pzp odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli
cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Od
wołujący skorzystał z przysługującego mu uprawnienia i skutecznie wycofał
uprzednio wniesione odwołanie, co nastąpiło przed otwarciem posiedzenia w tej sprawie.
Z tych względów – działając na podstawie art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust.
8 zd. 2 ustawy pzp
w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
a 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U.
z 2018 r. poz. 972)
, nakazując zwrot 90% procent uiszczonego wpisu.
Przewodniczący:
………………………………