Sygn. akt: KIO 1854/19
POSTANOWIENIE
z dnia 4 października 2019 roku
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Ewa Sikorska
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu w dniu 4 października 2019 roku w Warszawie, na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20
września 2019 roku przez wykonawcę STRABAG Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Pruszkowie w postępowaniu prowadzonym przez Instytut
„POMNIK-CENTRUM ZDROWIA DZIECKA” w Warszawie
postanawia
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego na rzecz
STRABAG Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Pruszkowie kwoty 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej równowartość uiszczonego
wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 roku, poz. 1986 ze zm.), na niniejsze postanowienie, w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej, do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 1864/19
Uzasadnienie
Zamawiający – Instytut „POMNIK-CENTRUM ZDROWIA DZIECKA” w Warszawie –
działając na podstawie przepisów ustawy dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.), zwanej dalej
„ustawą P.z.p.”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest
termomodernizacja budynków Instytutu „POMNIK-CENTRUM ZDROWIA DZIECKA” w
Warszawie.
W dniu 20 września 2019 roku wykonawca STRABAG Spółka z ograniczoną
odpo
wiedzialnością w Pruszkowie wniósł odwołanie wobec czynności zamawiającego
zarzucając:
Naruszenie art. 7 ust. 1 w zw. z art.139 ust. 1 ustawy P.z.p. w zw. z art. 647
Kodeksu cywilnego (K.c.) poprzez przyznanie Za
mawiającemu w § 10 ust. 3 pkt 1 i ust. 10
wzoru u
mowy prawa do odmowy dokonania odbioru końcowego do czasu usunięcia wad w
każdym wypadku wystąpienia wad nawet jeżeli wady mają charakter nieistotny. Zgodnie z art.
647 K.c.
inwestor (Zamawiający) ma obwiązek dokonania odbioru i może uchylić się od tego
obowiązku tylko w przypadku, gdy przedmiot umowy obarczony jest wadami istotnymi. W
przypadku wystąpienia wad nieistotnych inwestor (Zamawiający) jest obowiązany dokonać
odbioru końcowego.
Powiązany z powyższym zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 w zw. z art.139 ust. 1
ustawy P.z.p. w zw. z art. 577 § 4 K.c. poprzez ustalenie w pkt 7.9 Programu Funkcjonalno-
Użytkowego, że okres wydajności i okres gwarancji jakości na panele fotowoltaiczne
rozpoczyna swój bieg po dokonaniu bezusterkowego odbioru końcowego (od daty podpisania
protoko
łu odbioru końcowego bez uwag).
Naruszenie art. 7, art. 14 i art. 139 ust. 1
ustawy P.z.p. w związku z art. 353
i
art. 647
w zw. z art. 484 § 2 w zw. z art. 483 K.c. ze względu na:
(i)
za
strzeżenie w § 13 ust. 1 lit. a, b, c wzoru umowy kar umownych rażąco
wygórowanych związanych z niedotrzymaniem terminów realizacji i terminem
usuwania wad;
(ii)
za
strzeżenie w § 13 ust. 1 lit. d i e wzoru umowy kar umownych rażąco
wygórowanych związanych z odstąpieniem od umowy;
(iii)
zas
trzeżenie w § 13 ust. 1 lit. a, b, d i e w zw. z § 13 ust. 2 wzoru umowy
kar, które nie mają w istocie charakteru kar umownych, ale przyjmują charakter kar
gwarancyjnych, gdyż obarczają wykonawcę każdym przypadkiem niewykonania
zobowiązania za wyjątkiem siły wyższej. Oznacza to, że wykonawca może zostać
obciążony karami umownymi, nawet jeżeli przekroczenie terminów lub odstąpienie od
umowy było wynikiem okoliczności niezależnych i niezawinionych przez wykonawcę.
(iv)
Z
astrzeżenie w § 13 ust. 3 pkt 1, 2, 3, 4 wzoru umowy kar umownych
rażąco wygórowanych związanych z naruszeniem obowiązków wykonawcy w zakresie
podwykonawców (zgłaszania umów podwykonawczych, zapłaty wynagrodzenia),
Naruszenie art. 142 ust. 5, art. 139 ust. 1 ustawy P.z.p. w zw. z art. 353
K.c. w
zw. z § 3 ust. 9 wzoru umowy poprzez:
a)
zmuszenie wykonawcy do złożenia oświadczenia, że przyszłe i
nieprzewidywalne zmiany prawa w zakresie płacy minimalnej i ubezpieczeń
społecznych nie będą miały wpływu na koszty wykonania przedmiotu umowy
b)
poprzez brak wymaganego przez art. 142 ust. 5 ustawy P.z.p. zapisu
umownego o zasadach wprowadzania odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia
należnego wykonawcy, w przypadku zmian przepisów prawa dotyczących płacy
minimalnej i zmiany podlegania ubezpieczeni
om społecznym.
Naruszenie art. 7 ust. 1, art. 139 ust. 1
ustawy P.z.p. w zw. z art. 580 § 2 w zw.
z art. 353
K.c.
poprzez ustalenie w § 5 ust. 7 umowy nierealnego i nieodpowiedniego 5
dniowego terminu usuwania wad w okresie gwarancji, gdy z uwagi na zakres, jak i
skomplikowanie pod względem technicznym przedmiotu zamówienia termin ten może być w
większości przypadków nieodpowiedni (nierealny, niewystarczający).
W dniu 25 września br. zamawiający dokonał modyfikacji specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. Pismem z dnia 4 października 2019 r., doręczonym Prezesowi
Krajowej Izby Odwoławczej w tym samym dniu, oświadczył, że dokonana modyfikacja
stanowiła uznanie w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie zgłosił przystąpienia
żaden wykonawca.
Izba zważyła, co następuje:
Art. 186 ust. 2 zd. pier
wsze ustawy P.z.p. stanowi, iż w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem, że
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca.
Tym samym stwierdzić należy, iż na skutek uwzględnienia w całości zarzutów
podniesionych w odwołaniu, jak i okoliczności, iż po stronie zamawiającego nie przystąpił
żaden wykonawca Izba uznała, że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie
postępowania na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron, zgodnie z przepisem art. 186
ust. 2 zd. pierwsze ustawy P.z.p.
Rozstrzygając o kosztach postępowania odwoławczego, Izba uwzględniła okoliczność,
iż koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy P.z.p., orzekając
o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez odwołującego na rachunek Urzędu
Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………………………….