Sygn. akt:
KIO 1859/19
WYROK
z dnia 4
października 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza
w składzie
Przewodniczący: Bartosz Stankiewicz
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3
października 2019 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Pre
zesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20 września 2019 r. przez
wykonawcę – Althea Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Mikołowie przy ul. Bielskiej 49 (43-190
Mikołów) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Centrum Onkologii-
Instytut
im. Marii Skłodowskiej-Curie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wawelskiej 15B (02-
034 Warszawa),
przy udziale wykonawcy
– GE Medical Systems Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
przy ul. Wołoskiej 9 (02-583 Warszawa), zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów wskazanych w pkt 1, 2, 3, 4 i 9
petitum
odwołania tj. w związku z uwzględnieniem przez zamawiającego odwołania w części
dotyczącej tych zarzutów, przy braku wniesienia sprzeciwu przez przystępującego wobec
uwzględnienia odwołania w ramach ww. części;
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu w zakresie wydzielonych zgodnie z
oświadczeniem zamawiającego zawartym w odpowiedzi na odwołanie części zamówienia
dotyczących tomografów, dokonanie zmiany treści warunku udziału w postępowaniu
dotyczącego osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia oraz
postanowień opisu przedmiotu zamówienia odnoszących się do tych osób, przez
dopuszczenie
legitymowania się przez takie osoby, posiadaniem kwalifikacji i doświadczenia
opisanego w treści warunku oraz postanowieniach opisu przedmiotu zamówienia,
potwierdzonego certyfikatem,
wydanym także przez podmiot niezależny od wytwórcy sprzętu
lub jego upow
ażnionego przedstawiciela;
3. Kosztami p
ostępowania obciąża zamawiającego – Centrum Onkologii-Instytut im. Marii
Skłodowskiej-Curie z siedzibą w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000,00 zł (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Althea Polska Sp. z
o.o.
z siedzibą w Mikołowie;
zasądza od zamawiającego – Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-
Curie z sied
zibą w Warszawie na rzecz wykonawcy – Althea Polska Sp. z o.o. z siedzibą w
Mikołowie kwotę w wysokości 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych
zero groszy) stanowiącą koszty strony poniesione z tytułu uiszczenia wpisu od odwołania
oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 19
8b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 1859/19
U z a s a d n i e n i e
Centrum Onkologii-
Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie z siedzibą w Warszawie
zwane
dalej: „zamawiającym”, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. - Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.), zwanej dalej:
„Pzp” pn. Świadczenie pogwarancyjnych usług serwisowych aparatury firmy GE i Philips z
wyposażeniem dla Centrum Onkologii- Instytutu, (znak: PN-198/19/DF), zwane dalej
„postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 10
września 2019 r., pod numerem 2019/S 174-424385.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są usługi, jest wyższa od
kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
W dniu 20
września 2019 r. wykonawca Althea Polska Sp. z o.o. z siedzibą w
Mikołowie (zwany dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie wobec czynności zamawiającego
polegających na:
opisaniu przedmiotu zamówienia w ramach Pakietu nr 1 w sposób naruszający zasadę
równego traktowania wykonawców i zasadę uczciwej konkurencji poprzez objęcie jednym
pakietem świadczenia usług serwisowania pogwarancyjnego (i) tomografu komputerowego z
wyposażeniem Revolution Evo, (ii) tomografu do planowania radioterapii Discovery RT, (iii)
tomografu
komputerowego
z
wyposażeniem
Hispeed
DXI/PLUS
oraz
(iv)
tomografu/symulatora z wyposażeniem Discovery CT590 RT (dalej zwanych łącznie
„Tomografy”), a także oprogramowania DoseWatch oraz 139 innych urządzeń (dalej
zwanych łącznie jako „Pozostałe Urządzenia”), a w konsekwencji również na sformułowaniu
w sposób nieproporcjonalny w stosunku do prawidłowo opisanego przedmiotu zamówienia
wymagań w zakresie (i) wysokości wadium, (ii) sumy ubezpieczenia od odpowiedzialności
cywilnej oraz (ii) warunku udziału w zakresie doświadczenia w realizacji podobnych do
objętych przedmiotem zamówienia usług;
opisaniu przedmiotu zamówienia w ramach Pakietu nr 1 w sposób nieprecyzyjny oraz
naruszający zasadę równego traktowania wykonawców i zasadę uczciwej konkurencji
poprzez wymaganie w ramach świadczenia usług serwisowania pogwarancyjnego
Tomografów
przeprowadzania
aktualizacji
oprogramowania
zwiększających
ich
produktywność i funkcjonalność;
określeniu warunków udziału w postępowaniu w zakresie Pakietu nr 1 w sposób
nieproporcjonalny oraz utrudniający uczciwa konkurencję poprzez wymaganie dysponowania
przez wykonawców personelem posiadającym określone przez wytwórcę kwalifikacje i
doświadczenie zawodowe (rozumiane jako stałe szkolenie w zakresie najnowszych
rozwiązań, modyfikacji, zmian oprogramowania, potwierdzone przez producenta sprzętu
medycznego certyfikatem z okresu ostatnich 2 lat);
opisaniu przedmiotu zamówienia w zakresie Pakietu nr 1 w sposób nieprecyzyjny oraz
utrudniający uczciwa konkurencie, a także bez dopuszczenia rozwiązań równoważnych
poprzez wymagani
e aby personel wykonujący usługi objęte niniejszym zamówieniem
posiadał określone przez wytwórcę kwalifikacje i doświadczenie zawodowe (rozumiane jako
stałe szkolenie w zakresie najnowszych rozwiązań, modyfikacji, zmian oprogramowania,
potwierdzone przez p
roducenta sprzętu medycznego certyfikatem z okresu ostatnich 2 lat), -
wymaganiu złożenia przez wykonawców w zakresie Pakietu nr 1 oświadczeń, które nie są
niezbędne do przeprowadzenia postępowania w postaci (i) oświadczenia o posiadaniu
określonych przez producenta sprzętu medycznego kodów dostępu oraz kluczy serwisowych
najnowszych oprogramowań serwisowych oraz (ii) oświadczenia o posiadaniu umowy
licencyjnej uprawniającej do dysponowania kluczami oraz kodami do oprogramowania
serwisowego w zakresie umożliwiającym realizację przedmiotu zamówienia.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. art. 29 ust. 2 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp w zw. z art. 36aa ust. 1 Pzp poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia z naruszeniem zasady równego traktowania wykonawców i
zasady uczciwej konkurencji polegające na uniemożliwieniu złożenia oferty w Pakiecie nr
1 wykonawcom innym niż podmioty świadczące usługi serwisowania wszystkich
urządzeń nim objętych, podczas gdy w przypadku gdyby usługa serwisowania
Tomografów została wydzielona do odrębnego pakietu (pakietów), to ofertę na tę usługę
mogliby złożyć również inni wykonawcy (w tym również odwołujący), zaś nie istnieją
uzasadnione względy techniczne nakazujące łączne udzielenie zamówienia na
serwisowan
ie Tomografów oraz Pozostałych Urządzeń;
2. art. 29 ust. 2 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp w zw. z art. 36aa ust. 1 Pzp poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia z naruszeniem zasady równego traktowania wykonawców i
zasady uczciwej konkurencji polegające na uniemożliwieniu złożenia oferty w Pakiecie nr
1 wykonawcom innym niż producent serwisowanych Tomografów (lub podmioty
bezpośrednio z nim powiązane) wskutek objęcia wskazanym Pakietem również
serwisowania oprogramowania do kontroli dawki promieniowania DoseWatch. podczas
gdy w przypadku gdyby usługa serwisowania Tomografów została wydzielona do
odrębnego pakietu (pakietów), to ofertę na tę usługę mogliby złożyć również inni
wykonawcy (w tym również odwołujący), zaś nie istnieją uzasadnione względy
techniczne nakaz
ujące łączne udzielenie zamówienia na serwisowanie Tomografów oraz
oprogramowania do kontroli dawki promieniowania DoseWatch;
3. art.
29 ust. 1 Pzp w zw. 7 ust. 1 Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w zakresie
Pakietu nr 1 postępowania w sposób nieprecyzyjny, z naruszeniem zasady równego
traktowania wykonawców i zasady proporcjonalności a także w sposób uniemożliwiający
rzetelne sporządzenie i wycenę oferty wskutek braku jednoznacznej informacji odnośnie
aktualizacji oprogramowania zwiększających produktywność i funkcjonalność
Tomografów (tj. ich maksymalnej liczby, zakresu oraz kosztów), podczas gdy są to
okoliczności mające istotny wpływ na sporządzenie oferty a zamawiający nie przedstawił
żadnej informacji w powyższym zakresie, odsyłając wykonawców do zaleceń producenta
Tomografów czym faktycznie przekazał mu pełną swobodę w zakresie ustalenia
istotnych okoliczności mających wpływ na zaoferowane w postępowaniu ceny;
art. 29 ust. 2 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w
z
akresie Pakietu nr 1 postępowania w sposób który utrudnia uczciwą konkurencję w
postępowaniu w ten sposób, że producent serwisowanych Tomografów (lub podmioty
bezpośrednio z nim powiązane) będą miały korzystniejszą pozycję w postępowaniu w
stosunku do inny
ch wykonawców, ponieważ tylko oni będą w stanie rzetelnie wycenić
ofertę w zakresie uwzględnienia w oferowanej cenie kosztów aktualizacji
oprogramowania zwiększających produktywność i funkcjonalność Tomografów, podczas
gdy zamawiający powinien zapewnić także innym wykonawcom możliwość realnego
konkurowania z producentem serwisowanych aparatów (lub podmiotami z nim
bezpośrednio powiązanymi), którego uprzywilejowanie w żaden sposób nie jest
uzasadnione potrzebami zamawiającego;
5. art. 22 ust. 1a Pzp w zw. z art
. 7 ust. 1 Pzp poprzez określenie warunków udziału w
Pakiecie nr 1 postępowania w sposób nieproporcjonalny, z naruszeniem zasady równego
traktowania wykonawców i zasady uczciwej konkurencji poprzez wymaganie
dysponowania przez wykonawców personelem posiadającym określone przez wytwórcę
kwalifikacje i doświadczenie zawodowe (rozumiane jako stałe szkolenie w zakresie
najnowszych rozwiązań, modyfikacji, zmian oprogramowania, potwierdzone przez
producenta sprzętu medycznego certyfikatu z okresu ostatnich 2 lat), podczas gdy żaden
przepis prawa nie uzależnia możliwości świadczenia obsługi serwisowej Tomografów od
posiadania kwalifikacji i doświadczenia zawodowego określonych przez wytwórcę i bycia
przeszkolonym wyłącznie przez niego, a na rynku istnieją podmioty, które dają rękojmię
należytego wykonania zamówienia w zakresie świadczenia obsługi serwisowej
Tomografów mimo braku spełniania przez personel wymagań określonych przez
zamawiającego;
art. 29 ust. 1 Pzp w zw. 7 ust. 1 Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w zakresie
Pakietu nr 1 postępowania w sposób nieprecyzyjny, z naruszeniem zasady równego
traktowania wykonawców i zasady proporcjonalności a także w sposób uniemożliwiający
rzetelne sporządzenie i wycenę oferty wskutek braku jednoznacznej informacji odnośnie
obowiązku posiadania przez osoby realizujące przedmiot zamówienia określonych przez
wytwórcę kwalifikacje i doświadczenia zawodowego (rozumiane jako stałe szkolenie w
zakresie najnowszych rozwiązań, modyfikacji, zmian oprogramowania), podczas gdy są
to okoliczności mające istotny wpływ na sporządzenie oferty a zamawiający nie
przedstawił żadnej informacji w powyższym zakresie, odsyłając wykonawców do
producenta serwisowanych aparatów i faktycznie przekazał mu pełną swobodę w
zakresie ustalenia isto
tnych okoliczności mających wpływ na zaoferowane w
postępowaniu ceny;
art. 29 ust. 2 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w
zakresie Pakietu nr 1 postępowania w sposób który utrudnia uczciwą konkurencję w
postępowaniu w ten sposób, że bezpośredni producent serwisowanych aparatów (lub
podmioty bezpośrednio z nim powiązane) będą miały korzystniejszą pozycję w
postępowaniu w stosunku do innych wykonawców, ponieważ tylko oni będą w stanie
rzetelnie wycenić ofertę w zakresie kosztów zdobycia stosownych przeszkoleń oraz
certyfikatów przez inżynierów serwisujących urządzenia zamawiającego, podczas gdy
z
amawiający powinien zapewnić także innym wykonawcom możliwość realnego
konkurowania z producentem serwisowanych aparatów (lub podmiotami z nim
bezpośrednio powiązanymi), którego uprzywilejowanie w żaden sposób nie jest
uzasadnione potrzebami zamawiającego;
art. 29 ust. 3 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w
zakresie Pakietu nr 1 postępowania w sposób wskazujący konkretnie podmiot (tj.
wytwórcę aparatów - GE), który będzie nadawał uprawnienia (wydawał certyfikaty
przeszkolenia) dla osób wykonujących czynności serwisowe w imieniu wykonawcy w
ramach realizacji umowy z zamawiającym bez zapewnienia jakiejkolwiek równoważności
w tym zakresie i dopuszczenia także innych podmiotów uprawnionych do przeszkolenia
tych osób, co dodatkowo stanowi wymaganie nieproporcjonalne do przedmiotu
zamówienia, podczas gdy zamawiający powinien zezwolić na to, aby osoby serwisujące
aparaty zamawiającego mogły być równie dobrze certyfikowane przez inne podmioty
(niekoniecznie tylko przez producenta serwisowanych aparatów) posiadające
doświadczenie w szkoleniu osób serwisujących te aparaty lub w świadczeniu obsługi
serwisowej wskazan
ych aparatów;
art. 25 ust. 1 pkt 2) Pzp w zw. z § 13 ust. 1 Rozporządzenia o Dokumentach poprzez
wymaganie od wykonawców złożenia w formularzu ofertowym w zakresie Pakietu nr 1
postępowania (i) oświadczenia o posiadaniu określonych przez producenta sprzętu
medycznego kodów dostępu oraz kluczy serwisowych najnowszych oprogramowań
serwisowych oraz (ii) oświadczenia o posiadaniu umowy licencyjnej uprawniającej do
dysponowania kluczami oraz kodami do oprogramowania serwisowego w zakresie
umożliwiającym realizację przedmiotu zamówienia, podczas gdy dysponowanie kodami
dostępu oraz kluczami serwisowania jest konieczne dopiero na etapie realizacji umowy,
zaś wcześniejsze ich nabycie jest bezcelowe, bowiem są one przeznaczone do
urządzenia medycznego o konkretnym numerze seryjnym, co powoduje niemożność ich
wykorzystania w przypadku braku uzyskania przez wykonawcę realizacji zamówienia
objętego Pakietem nr 1 postępowania.
W związku z postawionymi zarzutami odwołujący wniósł o:
merytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą (dalej zwanej: „KIO” lub
„Izbą”) niniejszego odwołania i jego uwzględnienie w całości;
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji postępowania, a także
dowodów opisanych szczegółowo w treści niniejszego odwołania oraz dowodów, które
zostaną powołane i przedłożone na rozprawie;
nakazanie zamawiającemu dokonania zmiany zakresu zamówienia objętego
Pakietem nr 1 poprzez wydzielenie usług serwisowania pogwarancyjnego Tomografów (bez
oprogramowania DoseWatch) do odrębnego pakietu
ewentualnie:
nakazanie z
amawiającemu dokonania zmiany zakresu zamówienia objętego Pakietem nr 1
poprzez wydzielenie usług serwisowania pogwarancyjnego każdego z Tomografów do
odrębnego pakietu
i w każdym przypadku:
nakazanie z
amawiającemu dokonania zmiany w zakresie pakietu obejmującego usługą
serwisowania Tomografów (lub wszystkich pakietów obejmujących usługę serwisowania
każdego z Tomografów) poprzez stosowne dostosowanie wymagań w zakresie:
(i)
wysokości wadium określonej w Rozdziale XVII ust. 1 SIWZ - ograniczając je do
maksymalnego możliwego poziomu wynikającego z art. 45 ust. 4 Pzp,
(ii)
sumy wymaganego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej określonej w
Rozdziale XXIV ust. 4 SIWZ oraz w pkt. 24 Załącznika nr 1 do SIWZ - Opis
przedmiotu zamówienia - ograniczając ją do poziomu 2 min zł oraz
(iii)
warunku udziału określonego w Rozdziale IX ust. 3 lit. a) SIWZ- nadając mu
następujące brzmienie: Warunek powyższy zostanie spełniony, jeżeli
Wykonawca wykaże, że wykonał minimum dwie usługi serwisowe tomografów
komputerowych
produkcji GE o łącznej wartości brutto nie mniejszej niż 500 000
PLN,
nakazanie zamawiającemu w zakresie Pakietu nr 1 wykreślenia z pkt. 2 Załącznika nr
1 do SIWZ
– Opis przedmiotu zamówienia następującego fragmentu: „[wykonywanie]
aktualizacji oprogramow
ania zwiększających produktywność i funkcjonalność” oraz
wykreślenia z § 3 Załącznika nr 7 do SIWZ - Wzór umowy następującego fragmentu:
„uaktualnianie oprogramowania”
ewentualnie:
nakazanie z
amawiającemu w zakresie Pakietu nr 1 dokonania zmiany w treści pkt. 2
Załącznika nr 1 do SIWZ - Opis przedmiotu oraz § 3 Załącznika nr 7 do SIWZ - Wzór umowy
poprzez doprecyzowanie wymagań w zakresie aktualizacji oprogramowania zwiększających
produktywność i funkcjonalność Tomografów, do których zobowiązany będzie wykonawca w
okresie obowiązywania umowy (tj. ich liczby, zakresu oraz kosztów) wraz ze szczegółowym
harmonogramem ich dokonywania oraz zakresu tych aktualizacji, które wykonawcy powinni
przyjąć na potrzeby kalkulacji cen ofertowych;
nakazanie zamawiającemu w zakresie Pakietu nr 1 wykreślenia z Rozdziału IX ust. 3 lit.
b) SIWZ następującego fragmentu: [osoby wskazane w wykazie osób (min. 1 osoba]
posiadają określone przez wytwórcę sprzętu kwalifikacje i doświadczenie zawodowe
(personel serwisowy stale szkolony w
zakresie najnowszych rozwiązań, modyfikacji, zmian
oprogramowania, potwierdzone przez producenta sprzętu medycznego certyfikatem z
ostatnich 2 lat)
oraz wykreślenia pkt. 22 Załącznika nr 1 do SIWZ - Opis przedmiotu
zamówienia
ewentualnie:
nakazanie zamawi
ającemu w zakresie Pakietu nr 1 dokonania zmiany treści Rozdziału IX
ust. 3 lit.
SIWZ oraz pkt. 22 Załącznika nr 1 do SIWZ- Opis przedmiotu zamówienia poprzez
dopuszczenie legitymowania się przez osoby realizujące zamówienie certyfikatami
potwierdzonymi pr
zez podmiot niezależny od wytwórcy Tomografów, prowadzący szkolenia
lub posiadający wiedzę i doświadczenie w serwisowaniu tomografów komputerowych
produkcji GE od co najmniej 2 lat liczonych od terminu składania ofert w postępowaniu;
6) nakazanie z
amawiającemu w zakresie Pakietu nr 1 dokonania zmiany treści Załącznika
nr 6 do SIWZ - Formularz ofertowy w zakresie pkt. 7 (
Oświadczamy, że posiadamy określone
przez producenta sprzętu medycznego instrukcje serwisowe, procedur, kodów dostępu w
tym klucze serwisowe n
ajnowszych oprogramowań serwisowych, zestawy narzędzi
zalecanych przez producenta aparatury do wykonywania czynności, które zgodnie z
instrukcję używania sprzętu medycznego nie mogą być wykonane przez użytkownika
sprzętu) oraz pkt. 7 (Oświadczamy, że posiadamy umowę licencyjną uprawniającą nas do
dysponowania kluczami oraz kodami do oprogramowania serwisowego w zakresie
umożliwiającym realizacje przedmiotu zamówienia na okres: …….. (podać okres
obowiązywania umowy) oraz zobowiązujemy się do przedstawienia dokumentów
potwierdzający legalność nabycia kluczy i kodów serwisowych najpóźniej w dniu zawarcia z
nami umowy o zamówienie publiczne.) poprzez odniesienie treści obu oświadczeń do
momentu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, a nie do momentu złożenia
oferty w Pakiecie nr 1 postępowania;
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów doradztwa prawnego, według norm przepisanych i zgodnie z
fakturą przedstawioną przez odwołującego na rozprawie.
Jeśli chodzi o interes do wniesienia odwołania odwołujący wskazał, że jest
uprawniony do wniesienia odwołania, albowiem spełnione zostały przesłanki określone w art.
179 ust. 1 Pzp. Odwołujący wyjaśnił, że ma interes w uzyskaniu zamówienia w ramach
Pakiet
u nr 1, gdyż w wyniku naruszenia przez zamawiającego wyżej wskazanych przepisów
Pzp jego interes, jako zainteresowanego uzyskaniem przedmiotowego zamówienia w
zakresie usługi serwisowej Tomografów, może doznać uszczerbku. Uzasadnieniem dla
powyższego według odwołującego pozostał fakt, że zamierzał on złożyć ofertą w
postępowaniu w zakresie świadczenia usługi serwisowej Tomografów. Tymczasem, przy
obecnym brzmieniu opisu przedmiotu zamówienia w zakresie Pakietu nr 1, został on w
sposób niezasadny pozbawiony możliwości zaoferowania swoich usług w tym zakresie.
Dopiero uwzględnienie niniejszego odwołania pozwoli odwołującemu na złożenie oferty
niepodlegającej odrzuceniu w zakresie świadczenia usługi serwisowej Tomografów. Ponadto
stwierdził także, że również obecne brzmienie opisu przedmiotu zamówienia i wzoru umowy
w świadczenia usługi obsługi serwisowej Tomografów, a także sformułowanych przez
zamawiającego warunków udziału powoduje, że odwołujący został w sposób niezasadny
pozbawiony możliwości złożenia konkurencyjnej oferty. Dopiero więc uwzględnienie
niniejszego odwołania pozwoli odwołującemu na złożenie konkurencyjnej wobec producenta
sprzętu (podmiotów z nim bezpośrednio powiązanych) oferty w ramach obsługi serwisowej
Tomografów.
Powyższe niezbicie dowodzi – w uznaniu odwołującego – wykazania przez niego przesłanek
z art. 179 ust. 1 Pzp uprawniających do wniesienia odwołania.
W
odniesieniu do zarzutów dotyczących konieczności posiadania przez personel
realizujący zamówienie kwalifikacji i doświadczenia zawodowego określonego przez
wytwórcę Tomografów, odwołujący wskazał na wstępie, iż w świetle art. 22 ust. 1a Pzp,
zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu oraz wymagane od wykonawców
środki dowodowe w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający
ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności
wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. W tym zakresie przywołał fragmenty uchwał
Izby z 28 czerwca 2018 r. o sygn. akt KIO/KU 27/18 oraz z 5 czerwca 2019 r. o sygn. akt
KIO/KU 20/18. W kontekście tego w ocenie odwołującego kwestionowany warunek udziału w
postępowaniu należy uznać za sprzeczny z dyspozycją art. 22 ust. 1a PZp. Za
nieuzasadnione należy bowiem uznać wymaganie zamawiającego aby personel skierowany
do realizacji zamówienia miał być przeszkolony lub upoważniony wyłącznie przez
producenta Tomografów. Następnie odwołujący przytoczył treść uchwały Izby z 14 stycznia
2014 r. o sygn. akt KIO/KD 119/13 oraz wyroku z 11 czerwca 2012 r. o sygn. akt KIO
1072/12. W nawiązaniu do treści ww. aktów odwołujący stwierdził, że skoro nie jest zasadne
wymaganie posiadania uprawnień nadawanych przez wytwórcę (jego autoryzowanego
przedstawiciela) od wykonawcy, to z tych samych względów nie jest zasadne wymaganie
an
alogicznych uprawnień od jego personelu. Odwołujący zauważył przy tym, iż zamawiający
w żaden sposób nie uzasadnił dlaczego wymaga od wykonawców dysponowania
personelem przeszkolonym wyłącznie przez wytwórcę (autoryzowanego przedstawiciela)
Tomografów, tj. z jakich względów w jego ocenie ograniczenie konkurencji w Pakiecie nr 1
Postępowania jest uzasadnione. Okoliczność ta jest zaś kluczowa dla rozstrzygnięcia
niniejszej sprawy. Po pierwsze bowiem, nie istnieje żaden przepis prawa uzależniający
możliwość wykonywania usług serwisowych aparatury medycznej od posiadania
jakichkolwiek uprawnień wydawanych przez jej wytwórcę (autoryzowanego przedstawiciela).
Po drugie -
na rynku obsługi serwisowej aparatury medycznej działają liczni serwisanci,
którzy z powodzeniem świadczą usługi tożsame do objętych niniejszym zamówieniem, mimo
braku posiadania wymaganych przez zamawiającego uprawnień. W szczególności, usługi
takie świadczy sam odwołujący, ale również inni wykonawcy, tacy jak TQMS Sp. z o.o.,
Medikol Solutions Sp
. z o.o. Powyższe świadczy wprost o tym, że rękojmia należytego
wykonania zamówienia nie zależy od posiadania jakichkolwiek uprawnień nadawanych przez
wytwórcę Tomografów (jego autoryzowanego przedstawiciela). Wreszcie odwołujący
wskazał, że należy zauważyć, iż warunek udziału w postępowaniu odnosi się wprost do
określonych przez wytwórcę kwalifikacji i doświadczenia zawodowego. Innymi słowy,
formułując przedmiotowe wymaganie zamawiający w istocie zrzeka się roli gospodarza
postępowania, pozostawiając decyzje dotycząca tego, kto będzie mógł złożyć w nim ofertę
producentowi Tomografów. W nawiązaniu do tego stwierdzenia odwołujący przytoczył
orzeczenie Izby z 9 maja 2017 r. o sygn. akt KIO 812/17. W świetle ww. orzeczenia w ocenie
odwołującego sformułowane przez zamawiającego wymaganie należy uznać nie tylko za
nadmierne, ale również naruszające zasady równego traktowania wykonawców i zasady
uczciwej konkurencji. W związku z tym, odwołujący postulował wykreślenie wskazanego
warunku udziału w postępowaniu zgodnie z żądaniem zawartym w treści odwołania.
Ewentualnie, odwołujący wnioskował o zmianę warunku udziału w tym zakresie, tak aby
zapewnić równe szanse wszystkim wykonawcom zainteresowanym uzyskaniem
przedmiotowego zamówienia (przy jednoczesnym dopuszczeniu do niego wyłącznie
wykonawców dających należytą rękojmie jego wykonania), poprzez dopuszczenie
legitymowania się uprawnieniami potwierdzonymi przez podmiot niezależny od wytwórcy
Tomografów, prowadzący szkolenia lub posiadający wiedzę i doświadczenie w serwisowaniu
tomografów komputerowych produkcji GE od co najmniej 2 lat liczonych od terminu
składania ofert w postępowaniu.
W zakresie naruszenia art. 29 ust. 1 Pzp, odwołujący przede wszystkim wskazał, że
zaskarżone zapisy opisu przedmiotu zamówienia dotyczące wykonywania usługi przez
osoby posiadające przeszkolenie z zakresu serwisowania/przeglądów aparatury medycznej
tożsamej lub zbliżonej co do rodzaju aparatury będącej przedmiotem przeglądów
potwierdzone przez wytwórcę urządzenia aktualnym, imiennym certyfikatem są
niejednoznaczne, ponieważ nie dają wykonawcy podstaw do rzetelnej kalkulacji ceny
ofertowej. Nawet bowiem odnosząc je do odpowiadającego im warunku udziału w
postępowaniu, zamawiający sprecyzował jedynie, że osoby skierowane do realizacji
zamówienia powinny być przeszkolone w zakresie najnowszych rozwiązań, modyfikacji,
zmian oprogramowania
, co należy uznać za niewystarczające. Ponadto, w ocenie
odwołującego zaskarżone zapisy SIWZ stawiają w uprzywilejowanej sytuacji producenta
Tomografów oraz wszelkie podmioty z nim bezpośrednio powiązane (np. GE Medical
Systems Polska sp. z o.o.)
. Co oczywiste bowiem, podmioty te będą posiadały
nieograniczony wręcz dostęp do personelu „stale szkolonego” i „certyfikowanego” przez
wytwórcę Tomografów. Co istotne, zamawiający w żaden sposób nie precyzuje o jakie
konkretnie uprawnienia oraz certyfikaty mu chodzi -
co prowadzi do wniosku, że producent
sprzętu będzie uprawniony do wymagania od inżynierów wykonawcy posiadania coraz to
nowych uprawnień oraz legitymowania się kolejnymi certyfikatami, a wykonawca będzie
zmuszony się temu podporządkować. Nie bez znaczenia pozostaje też sam koszt uzyskania
stosownych „uprawnień”, których wartość nie jest znana i jest w pełni uzależniona od
dyskrecjonalnej decyzji producenta ap
aratów. W tym zakresie nie można też wykluczyć, że
producent aparatów będzie, przykładowo, prowadził szkolenia poza granicami Polski, co
może stanowić istotny czynnik wpływają na koszty przeszkolenia inżynierów. Co istotne,
wymóg dysponowania personelem posiadającym przeszkolenie potwierdzone przez
wytwórcę obowiązuje przez cały czas trwania umowy serwisowej, tj. przez okres 36
miesięcy. Tymczasem, szkolenia przeprowadzane przez producenta mogą mieć określony,
krótszy termin ważności - podobnie jak wystawiane przez niego certyfikaty (zaświadczenia).
Takiej informacji na próżno szukać w SIWZ. Nie jest nawet ogóle pewne, czy producent w
ogóle przeprowadza takie szkolenia dla pracowników konkurencyjnych podmiotów.
Powyższe oznacza, że producent Tomografów będzie miał decydujący wpływ w zakresie
możliwości wykonania przez wykonawcę przedmiotu zamówienia. Wystarczy bowiem, że
szkolenie (certyfikat) inżyniera wykonawcy „wygaśnie” (bądź nawet nigdy nie zostanie
wydane), aby stwierdzić nienależyte wykonywanie przez niego umowy zawartej w wyniku
postępowania. W ocenie odwołującego taka sytuacja jest niedopuszczalna - możliwość
należytego wykonania zamówienia nie powinna bowiem zależeć od decyzji podmiotu
trzeciego niezainteresowanego realizacją zamówienia zwłaszcza, że z powyższym mogą
wiązać się dla wykonawcy istotne konsekwencje daleko wykraczające poza tę konkretną
umowę zawartą w trybie Pzp (przesłanki fakultatywne wykluczenia związane z nienależytym
wykonaniem umów z art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp). W świetle powyższego, obecne brzmienie
skarżonych postanowień SIWZ stanowiło – zdaniem odwołującego – także naruszenie art.
29 ust. 2 Pzp, a zapewnienie realnej konkurencji możliwe jest wyłącznie poprzez
uwzględnienie żądań odwołującego i po raz kolejny - oderwanie świadczenia wykonawcy
realizującego zamówienie od woli (a w zasadzie od samowoli) producenta serwisowanych
urządzeń.
Zdaniem odwołującego zaskarżone zapisy SIWZ naruszały dodatkowo art. 29 ust. 3 Pzp.
Przepis ten zobowiązuje zamawiającego do dopuszczenia rozwiązań równoważnych, w
przypadku gdy odnosi się do znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub
szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez
konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub
wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów. Skoro więc zamawiający wprost
wskazał w SIWZ oraz w OPZ, że konieczne jest posiadanie uprawnień (certyfikatów
imiennych) wydawanych przez określony podmiot – producenta Tomografów, to powinien
również zezwolić na legitymowanie się stosownymi uprawnieniami (certyfikatami)
nadawanymi przez inne podmioty posiadające odpowiednie doświadczenie (np. 2 letnie) w
szkoleniu osób serwisujących omawiane aparaty lub w świadczeniu usług serwisowych w
tym zakresie.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
wykonawca
– GE Medical Systems Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zwany dalej:
„przystępującym”.
W dniu 3 października 2019 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
oświadczył, że uwzględnił w części zarzuty podniesione w odwołaniu tj.:
a) w zakresie zarzut
ów wskazanych w pkt 1 i 2 petitum odwołania zamawiający oświadczył,
że uwzględnia zarzuty i dokona wyodrębnienia usługi serwisowania tomografów
komputerowyc
h poprzez wydzielenie do odrębnych 2 pakietów:
tomografów z oprogramowaniem DoseWatch
tomografów bez oprogramowania DoseWatch
opisanych w załączniku nr 1.1A do SIWZ;
b) w
zakresie zarzutów wskazanych w pkt 3 i 4 petitum odwołania zamawiający oświadczył,
że uwzględnia zarzuty i dokona stosownych modyfikacji zapisów w Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia. W Załączniku nr 1.1. "Opis przedmiotu zamówienia” w pkt 1:
"Zakres wykonywanych czynności", zamiast słów: "aktualizacji oprogramowania sprzętu
zwiększających produktywność i funkcjonalność”, zamawiający wprowadzi słowa:
"aktualizacji oprogramowania służącej prawidłowemu funkcjonowaniu aparatu”. Ponadto
zamawiający uzupełni opis przedmiotu zamówienia o liczbę wymaganych aktualizacji
oprogramowania
w oparciu o dane z poprzednich okresów obowiązywania umowy
serwisowej: wymagana 1 aktualizacja rocznie. Aktualizacje oprogramowania są przedmiotem
obrotu, a odwołujący, podobnie jak inne podmioty występujące na rynku może je nabyć, co
jest powszechnie sto
sowaną praktyką;
c) w zakresie zarzutów wskazanych w pkt 5, 6, 7 i 8 petitum odwołania zamawiający
oświadczył, że uwzględnia zarzuty w części. Celem doprecyzowania wymaganych
kwalifikacji i doświadczenia zawodowego zamawiający dokona modyfikacji warunku udziału
w postępowaniu w następujący sposób:
było:
Warunek powyższy zostanie spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że osoby wskazane w
wykazie osób (min. 1 osoba):
posiadają określone przez wytwórcę sprzętu kwalifikacje i doświadczenie zawodowe
(personel ser
wisowy stale szkolony w zakresie najnowszych rozwiązań, modyfikacji, zmian
oprogramowania, potwierdzone przez producenta sprzętu medycznego certyfikatem z
okresu ostatnich 2 lat);
posiadają uprawnienia z zakresu obsługi i pomiarów urządzeń elektrycznych;
nowy zapis:
Warunek powyższy zostanie spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że osoby wskazane w
wykazie osób (min. 1 osoba):
posiadają kwalifikacje i doświadczenie zawodowe do realizacji zamówienia, tj. odbyły co
najmniej
szkolenie
w
zakresie
najnowszyc
h rozwiązań, modyfikacji, zmian
oprogramowania (dotyczy urządzeń z oprogramowaniem), potwierdzone przez wytwórcę
sprzętu lub jego upoważnionych przedstawicieli certyfikatem z okresu ostatnich 2 lat przed
terminem wyznaczonym na składanie ofert);
- posiada
ją uprawnienia z zakresu obsługi i pomiarów urządzeń elektrycznych;
d) w zakresie zarzutu wskazanego w pkt 9 petitum
odwołania zamawiający oświadczył, że
uwzględnia zarzut. W miejsce zapisu w Formularzu Ofertowym pkt 7 w brzmieniu:
Oświadczamy, że posiadamy określone przez producenta sprzętu medycznego instrukcje
serwisowe, procedur, kodów dostępu w tym klucze serwisowe najnowszych oprogramowań
serwisowych, zestawy narzędzi zalecanych przez producenta aparatury do wykonywania
czynności, które zgodnie z instrukcją używania sprzętu medycznego nie mogą być wykonane
przez użytkownika sprzętu
wprowadzony zostanie zapis:
Oświadczamy, że z chwil zawarcia umowy będziemy posiadali dostęp do określonych przez
producenta sprzętu medycznego instrukcji serwisowych, procedur, kodów dostępu w tym
kluczy serwisowych najnowszych oprogramowań serwisowych, zestawy narzędzi zalecanych
przez producenta aparatury do wykonywania czynności, które zgodnie z instrukcją używania
sprzętu medycznego nie mogą być wykonane przez użytkownika sprzętu.
Na żądanie Zamawiającego Wykonawca przed przystąpieniem do prac serwisowych
przedstawi dokumenty potwierdzające uzyskanie ww. dostępu.
Zamawiający poinformował ponadto, że w związku z dokonaną modyfikacją zamówienia
poprzez wyodrębnienie do osobnych pakietów serwisu tomografów komputerowych, zostaną
dokonane stosowne zmiany dotyczące wysokości wadium, sumy ubezpieczenia OC oraz
kwoty wskazanej w warunkach udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny do
poszczególnych części zamówienia.
Jeśli chodzi o uwzględnione w części zarzuty określone w pkt 5, 6, 7 i 8 odwołania
zamawiający wskazał, że zgodnie z art. 22 ust. 1a Pzp zamawiający określa warunki udziału
w postępowaniu oraz wymagane od wykonawców środki dowodowe w sposób
proporcjonalny do przed
miotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy
do należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne
poziomy zdolności. Tym samym, zależnie od przedmiotu zamówienia objętego
postępowaniem o udzielenie zamówienia, zamawiający każdorazowo musi podjąć decyzję
co do tego, którzy z wykonawców działających na rynku dają należytą rękojmię wykonania
zamówienia i określić wobec nich wymagania na poziomie, który umożliwi wyłonienie takich
wykonawców w procedurze przetargowej. Celem postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego nie jest zapewnienie bezwzględnej konkurencyjności postępowania, ale również
i przede wszystkim uzyskanie świadczenia odpowiedniej jakości. Przyjęcie tezy przeciwnej
prowadziłoby bowiem do niecelowości przepisów odnoszących się do warunków udziału w
postępowaniu. Opisanie zatem warunków udziału w postępowaniu na poziomie wysokim,
takim który nie daje możliwości ubiegania się o zamówienie szerokiemu kręgowi
wykonawców nie jest zatem działaniem zmierzającym do ograniczenia konkurencji, ale
podyktowane jest w tym przypadku dbałością o nadrzędny interes publiczny, rozumiany jako
zapewnienie bezpieczeństwa pacjentów i personelu. Tomograf komputerowy należy do
wyrobów medycznych, które ze względu na zastosowanie w nich wysoce specjalistycznej
technologii wymagają fachowej obsługi serwisowej, posiadającej wysokie kwalifikacje i
umiejętności nie tylko w ramach doświadczenia ale również w wyniku uczestnictwa w
fachowych szkoleniach.
Zamawiający wyjaśnił dalej, iż formułując warunki udziału w postępowaniu nie w każdym
przypadku ma obowiązek uzasadniania postawionych wymagań, poprzez wskazanie
konkretnych przepisów prawa. W większości przypadków jest to po prostu niemożliwe, gdyż
niemożliwe jest sformalizowanie wszystkich obszarów za pomocą przepisów prawa. Nie
mniej w tym konkretnym przypadku należałoby wskazać na przepisy art. 90 ustawy z dnia 20
maja 2010 r. o wyrobach medycznych (t.j.
– Dz. U. z 2019, poz. 175, zwanej dalej: „uwm”),
które pomimo to że adresowane są do wytwórców, importerów lub dystrybutorów
wprowadzających dany wyrób do obrotu - to intencją ustawodawcy, zgodnie z
uzasadnieniem do projektu tej ustawy, było usunięcie widocznych luk w zakresie regulacji
ogólnych warunków używania i utrzymywania (serwisowania) aparatury medycznej. Przyjęte
w uwm rozwiązania mają na celu zwiększenie gwarancji bezpieczeństwa pacjentów
diagnozowanych/leczonych z wykorzystaniem sprzętu, którego parametry funkcjonalne i
jakościowe mają zapewnić niezakłócony przebieg leczenia.
Przepisy uwm poprzez objęcie wskazanych tam wyrobów medycznych obowiązkiem
obligatoryjnego profesjonalnego serwisu wskazują, że podmiot świadczący takie usługi
serwisowe będzie posiadał, zgodnie z ust. 5 art. 90 uwm określone przez wytwórcę
instrukcje se
rwisowe oraz odpowiednie procedury i instrukcje wykonywania czynności
serwisowych oraz personel posiadający odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie
zawodowe.
Stawianie zarzutu w zakresie szkoleń prowadzonych i certyfikowanych przez producenta
aparatury me
dycznej lub jego upoważnionego przedstawiciela niweczy wyraźną intencję
ustawodawcy uwm by wskazane w art. 90 ust. 4 tej ustawy czynności mogły być
wykonywane wyłącznie przez upoważnione podmioty dysponujące odpowiednim zapleczem
technicznym, posiadające odpowiednie instrukcje serwisowe oraz zatrudniające osoby o
określonych kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym, co miało docelowo wzmocnić
niewystarczającą dotychczas (zgodnie z raportem NIK ze stycznia 2010 r.: Informacja o
wynikach kontroli wykorzystania specjalistycznej aparatury medycznej w procesie realizacji
usług medycznych finansowanych ze środków publicznych w latach 2006-2008 (l Półrocze))
gwarancję bezpieczeństwa pacjentów.
Zgodnie z indywidualną interpretacją Ministerstwa Zdrowia, Departamentu Polityki Lekowej i
Far
macji z dnia 18 marca 2011 r.: „adresatem przepisu art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 20 maja
2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679) są podmioty dokonujące
wprowadzenia do obrotu, a nie użytkownicy wyrobów. Odpowiedzialność związana jest z
wprowadzeniem do obrotu lub sprowadzaniem ich na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w
celu używania, a nie z użytkowaniem wyrobów zainstalowanych przed dniem wejścia w życie
ustawy o wyrobach medycznych. Ustawa w szczególności art. 90, nie określa, że działania
serwisowe mogą wykonywać jedynie podmioty autoryzowane przez wytwórcę, aczkolwiek
jest to r
ozwiązanie powszechnie zalecane”. Należy zwrócić uwagę, iż to po stronie
z
amawiającego leży obowiązek zagwarantowania warunków do bezpiecznego użytkowania
sprzętu i aparatury medycznej. Postęp medycyny, jak również postęp technologii wymaga
ciągłej aktualizacji wiedzy po stronie firm zajmujących się serwisowaniem tego typu
urządzeń, tym bardziej, iż cechuje je wysoki poziom skomputeryzowania. Odwołujący
wnioskuje o dopuszczenie szkoleń prowadzonych przez inne, niezależne od wytwórcy
tomografów podmioty posiadające wiedzę i doświadczenie w serwisowaniu tomografów nie
precyzując, o jakie podmioty chodzi i w jaki sposób zapewniają one dostęp do aktualnej
wiedzy na temat budowy, konstrukcji i zasad funkcjonowania nowoczesnych tomografów
objętych przedmiotem zamówienia. W ocenie Zamawiającego taki opis warunku udziału w
postępowania naraża bezpieczeństwo i zdrowie pacjentów poprzez dopuszczenie do
se
rwisowania aparatury medycznej podmiotów o niezweryfikowanej wiedzy i doświadczeniu.
Ponadto firma GE jako producent wysokospecjalistycznej aparatury medycznej organizuje
szkolenia, w których każdy może wziąć udział. Informacje dotyczące szkoleń
organizowa
nych przez producenta urządzeń są dostępne na jego stronach internetowych.
Tym samym nie znajduje potwierdzenia zarzut ograniczenia konkurencji w sytuacji, gdy dane
szkolenie jest powszechnie dostępne.
Na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 3 października 2019 r. przystępujący złożył swoje pismo procesowe
wraz załącznikami, w którym wniósł o oddalenie odwołania.
W zakresie zarzutów podniesionych w pkt 5, 6, 7 i 8 odwołania ww. wykonawca stwierdził, że
odwo
łujący wskazał, iż zamawiający nie ma prawa żądać aby osoby, które będą serwisowały
sprzęt posiadały przeszkolenie potwierdzone przez producenta tomografu, gdyż powinien
żądać jedynie tzw. minimalnych poziomów zdolności. Wymóg ten w ocenie Odwołującego
jes
t również nieproporcjonalny. Z takim stanowiskiem nie sposób się zgodzić, porównując
wymóg posiadania stosownego przeszkolenia w zakresie serwisowania aparatu do
wymogów jakie musi posiadać osoba, która ten sprzęt obsługuje. Wymogi te są znowu
określone w przepisach art. 33 h ust. 4 – 18 Prawa atomowego. Zgodnie z nimi zadania w
zakresie radioterapii wykonuje w jednostce ochrony zdrowia specjalista w dziedzinie fizyki
medycznej lub osoba dopuszczona przez kierownika jednostki ochrony zdrowia do
wykonywania
tych zadań, zwana „fizykiem medycznym w zakresie medycyny nuklearnej”.
Kierownik jednostki ochrony zdrowia może dopuścić do wykonywania zadań fizyka
medycznego w zakresie medycyny nuklearnej, który:
1) posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny uzyskany po ukończeniu studiów na
kierunku fizyki, biofizyki, fizyki medycznej, fizyki technicznej lub inżynierii biomedycznej oraz
2)wykonywał nie krócej niż 2 lata w okresie ostatnich 3 lat czynności zawodowe w dziedzinie
medycyny nuklearnej, oraz
3) ukończył:
a) kurs fizyka medycznego w zakresie medycyny nuklearnej, zgodny z programem
opracowanym przez Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego w porozumieniu z
konsultantem krajowym w dziedzinie fizyki medycznej oraz konsultantem krajowym w
dziedzinie medycyny nuklearnej, lub
b) moduł ogólny i moduł z medycyny nuklearnej, zgodne z programem szkolenia
specjalizacyjnego prowadzonego przez jednostkę posiadającą akredytację do prowadzenia
szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinie fizyki medycznej w rozumieniu prz
episów ustawy z
dnia 24 lutego 2017 r. o uzyskiwaniu tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie
w ochronie zdrowia.
Zadania w zakresie rentgenodiagnostyki lub radiologii zabiegowej wykonuje w jednostce
ochrony zdrowia specjalista w dziedzinie fizyki medycznej lub osoba dopuszczona przez
kierownika jednostki ochrony zdrowia do wykonywania zadań, zwana „fizykiem medycznym
w zakresie rentgenodiagnostyki i radiologii zabiegowej”.
Kierownik jednostki ochrony zdrowia może dopuścić do wykonywania zadań fizyka
medycznego w zakresie rentgenodiagnostyki i radiologii zabiegowej, który:
1) posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny uzyskany po ukończeniu studiów na
kierunku fizyki, biofizyki, fizyki medycznej, fizyki technicznej lub inżynierii biomedycznej oraz
2) wykonywał nie krócej niż 2 lata w okresie ostatnich 3 lat czynności zawodowe w dziedzinie
rentgenodiagnostyki lub radiologii zabiegowej, oraz
3) ukończył:
a) kurs fizyka medycznego w zakresie rentgenodiagnostyki i radiologii zabiegowej, zgodny z
programem opracowanym przez Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego w
porozumieniu z konsultantem krajowym w dziedzinie fizyki medycznej oraz konsultantem
krajowym w dziedzinie radiologii i diagnostyki obrazowej, lub
b) moduł ogólny i moduł z diagnostyki obrazowej, zgodne z programem szkolenia
specjalizacyjnego prowadzonego przez jednostkę posiadającą akredytację do prowadzenia
szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinie fizyki medycznej w rozumieniu przepisów ustawy z
dnia 24 lutego 2017 r. o uzyskiwan
iu tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie
w ochronie zdrowia.
Mając więc na uwadze wykształcenie, wiedzę i doświadczenie jakich wymaga ustawodawca
od osoby, która dane urządzenie serwisuje, trudno uznać za nieproporcjonalny wymóg
legitymowa
nia się „jedynie” kilkudniowym szkoleniem.
Producent oferuje różnego typu szkolenia. Odwołujący nie wykazał, że nie może pozyskać
niezbędnych zasobów do świadczenia tego typu usługi z rynku. Pracownicy przystępującego
spotykali na szkoleniach osoby z różnych firm, ale również przedstawicieli niektórych
z
amawiających. Pozyskanie zasobów podmiotów trzecich nie jest przecież wykluczone
przepisami Pzp.
Odwołujący wnioskuje o zmianę warunku udziału w tym zakresie, tak aby zapewnić równe
szanse wszystkim wykonawc
om zainteresowanym uzyskaniem przedmiotowego zamówienia
(przy jednoczesnym dopuszczeniu do niego wyłącznie wykonawców dających należytą
rękojmie jego wykonania), poprzez dopuszczenie legitymowania się uprawnieniami
potwierdzonymi przez podmiot niezależny od wytwórcy Tomografów, prowadzący szkolenia
lub posiadający wiedzę i doświadczenie w serwisowaniu tomografów komputerowych
produkcji GE od co najmniej 2 lat liczonyc
h od terminu składania ofert w postepowaniu, nie
uzasadniając dlaczego jakiś bliżej niezidentyfikowany podmiot miałby oferować na rynku
szkolenia lepsze, bardziej efektywne niż producent sprzętu. Nie wskazuje dalej w jaki sposób
z
amawiający mógłby zweryfikować renomę takiego podmiotu oraz jego zdolność do
oferowania podobnych szkoleń. Powyższe oznacza, że zmiana warunku doprowadziłaby de
facto do braku możliwości weryfikacji zdolności wykonawców do należytej realizacji
zamówienia.
Ponadto na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestników postępowania
odwoławczego przystępujący oświadczył, że nie wnosi sprzeciwu wobec uwzględnienia
odwołania w części przez zamawiającego.
Na podstawie dokument
acji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod
uwagę stanowiska stron i uczestnika postępowania odwoławczego oraz dowody
przedstawione na posiedzeniu i
rozprawie, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 Pzp, a przy tym
odwołujący ma interes w uzyskaniu zamówieniu, biorąc pod uwagę w szczególności, że
odwołanie dotyczy postanowień SIWZ.
Wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 185 ust. 2 i 3 Pzp, Izba dopuściła do
udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego wykonawcę GE Medical
Systems Polska Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie, zwanego nadal: „przystępującym”.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z:
1) dokumentacji przekazanej w postaci elektronicznej zapisanej na
nośniku typu pendrive,
nadesłanej do akt sprawy w dniu 27 września 2019 r. przez zamawiającego, w tym w
s
zczególności z treści SIWZ wraz z załącznikami;
załączonych do odwołania:
listów referencyjnych w zakresie serwisowania tomografów komputerowych produkcji GE
wystawione na rzecz odwołującego;
formularza cenowego postępowania prowadzonego przez Szpital im. Dr. Jurasza w
Bydgoszczy;
informacji z otwarcia ofert w postępowaniu prowadzonym przez SZOZ nad Matką i
Dzieckiem w Poznaniu;
odwołania GE Medical Systems Polska sp. z o.o. z 5 października 2018 r.;
- zrzutu z ekranu strony internetowej GE Healthcare;
informacji z otwarcia ofert w zakresie innych postępowań dotyczących analogicznego
przedmiotu zamówienia;
3) z
ałączonych do pisma procesowego przystępujacego:
wyciągu z wyroku z 31 października 2017 r. o sygn. akt KIO 2184/17;
- Statutu Centrum Onkologii
– Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie;
- Sprawozdania Dyrektora Centrum Onkologii
– Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie za rok
listy badań klinicznych – wyciąg ze strony zamawiającego;
- informacji dla pacjenta: TK
– Tomografia komputerowa;
złożonych przez odwołującego na rozprawie:
tabeli prezentującej szkolenia prowadzone przez producenta sprzętu, ogólnie dostępne na
jego stronie internetowej;
informacji o przykładowym szkoleniu, jakie on prowadzi, które dotyczy jednego z urządzeń,
którego dotyczy przedmiot zamówienia wraz z powiązanym z nią zakresem szkolenia;
treści korespondencji z przystępującym prowadzonej za pomocą poczty elektronicznej, a
dotyczącej możliwości uczestnictwa pracowników odwołującego w prowadzonych przez
przystępujacego szkoleniach;
5) z
łożonego przez przystępujacego na rozprawie dowodu w postaci korespondencji z
odwołującym w zakresie aktualizacji będącej pokłosiem sprawy, która zakończyła się
wyrokiem z dnia 15 kwietnia 2019 r. o sygn. KIO 601/19.
W związku z brakiem wniesienia sprzeciwu przez przystępujacego po stronie
zamawiającego, wobec uwzględnienia w części zarzutów odwołania przez zamawiającego,
Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów podniesionych przez
od
wołującego w pkt. 1, 2, 3, 4 i 9 petitum odwołania. W tej sytuacji Izba miała na względzie
dyspozycję zawartą w treści art. 186 ust. 4a Pzp, który stanowi, że W przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów w części, gdy po jego stronie do
postępowania odwoławczego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca, a odwołujący nie
wycofał pozostałych zarzutów, Izba rozpoznaje odwołanie w zakresie pozostałych zarzutów.
W tym zakresie Izba podzieliła argumentację zawartą w wyroku z 9 lipca 218 r oznaczonego
s
ygn. akt KIO 1253/18, w którym wskazano m. in., iż przepis art. 186 ust. 4a Pzp nie odnosi
się wprost do sytuacji, w której po stronie zamawiającego przystąpił wykonawca, ale nie
wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części zarzutów, jednakże regulacja całego art. 186
Pzp do tej konkretnej sytuacji procesowej w żadnym miejscu się nie odnosi, zatem konieczne
stało się wypełnienie powyższej luki prawnej przepisem ustawy najbardziej zbliżonym do
zaistniałej sytuacji procesowej. Ta sytuacja przedstawia się bowiem z następujący sposób:
wprawdzie przystępujący przystąpił po stronie zamawiającego, który wbrew interesowi
przystępującego uwzględnił pięć z postawionych przez odwołującego zarzutów, a więc
usunął spór pomiędzy zamawiającym i odwołującym, a jednocześnie przystępujący nie bronił
swego interesu przez wniesienie sprze
ciwu wobec uwzględnienia części zarzutów. W ocenie
Izby to zdarzenie procesowe jest zbliżone do hipotezy art. 186 ust. 4a Pzp o braku
przystępującego, który gdy nie przystąpi także nie chroni swojego interesu. W tym stanie
rzeczy konieczne stało się rozstrzygnięcie o częściowym umorzeniu postępowania na
podstawie art. 186 ust. 4a Pzp, biorąc także pod uwagę wytyczne Sądu Najwyższego, że
sentencja orzeczenia Izby powinna odnosić się do całości odwołania wykonawcy.
Jednocześnie jednak informacja o częściowym umorzeniu postępowania odwoławczego
musiała znaleźć odzwierciedlenie w sentencji orzeczenia, a nie w uzasadnieniu.
I
zba ustaliła co następuje
W rozdziale IX ust. 3 lit. b) SIWZ jeden z warunków dotyczących zdolności technicznej i
zawodowej został zakreślony w następujący sposób:
(…)
Warunek powyższy zostanie spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że osoby wskazane w
wykazie osób (min. 1 osoba):
posiadają określone przez wytwórcę sprzętu kwalifikacje i doświadczenie zawodowe
(personel serwisowy stale szkolony w zakresie najnowszych rozwiązań, modyfikacji, zmian
oprogramowania, potwierdzone przez producenta sprzętu medycznego certyfikatem z okresu
ostatnich 2 lat);
posiadają uprawnienia z zakresu obsługi i pomiarów urządzeń elektrycznych.
Jak wskazano powyżej zamawiający uwzględnił w części zarzuty wskazane w pkt 5, 6, 7 i 8
odwołania i oświadczył, że nada ww. warunkowi nowe brzmienie o treści:
Warunek powyższy zostanie spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że osoby wskazane w
wykazie osób (min. 1 osoba):
posiadają kwalifikacje i doświadczenie zawodowe do realizacji zamówienia, tj. odbyły co
najmniej 1 szkolenie w zakresie najnowszych rozwiązań, modyfikacji, zmian
oprogramowania (dotyczy urządzeń z oprogramowaniem), potwierdzone przez wytwórcę
sprzętu lub jego upoważnionych przedstawicieli certyfikatem z okresu ostatnich 2 lat przed
terminem wyznaczonym na składanie ofert);
posiadają uprawnienia z zakresu obsługi i pomiarów urządzeń elektrycznych
Mimo zmiany treści warunku zamawiający w dalszym ciągu wymagał, aby wykonawca
składający ofertę w postępowaniu dysponował osobą legitymującą się certyfikatem
potwierdzonym przez wytwórcę sprzętu, przy czym po zmianie rozszerzył katalog podmiotów
mogących wydać taki certyfikat o upoważnionych przedstawicieli wytwórcy sprzętu.
Natomiast w pkt 22 załącznika nr 1.1 do SIWZ, stanowiącego opis przedmiotu zamówienia
zamawiający wymagał dysponowania profesjonalną kadrą: co najmniej 1 osobą posiadającą
przeszkolen
ie z zakresu serwisowania/przeglądów aparatury medycznej tożsamej lub
zbliżonej co do rodzaju aparatury będącej przedmiotem przeglądów potwierdzone przez
wytwórcę urządzenia aktualnym, imiennym certyfikatem.
Izba zważyła co następuje
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron
Izba uznała, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z
art. 22 ust. 1a Pzp, zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu
oraz wymagane od wykonawców środki dowodowe w sposób proporcjonalny do przedmiotu
zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania
zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. Za minimalne
poziomy zdolności należy uznać takie wartości, wielkości lub wymagania, które nie mogą
utrudniać uczciwej konkurencji (umożliwiać ubieganie się o udzielenie zamówienia
publicznego tylko jednemu wykonawcy lub wąskiemu gronu wykonawców, podczas gdy
zamówienie mogliby należycie wykonać także inni wykonawcy). Zamawiający co prawda
może określać warunki udziału w postępowaniu w sposób odpowiadający jego potrzebom,
pod warunkiem że nie spowoduje to wyeliminowania z ubiegania się o zamówienie
wykonawców, którzy mogą to zamówienie wykonać. Izba oceniając zarzut naruszenia
powyżej wskazanego przepisu wzięła pod uwagę zasady wskazane w art. 7 ust. 1 Pzp.
Szczególne znaczenie w tym kontekście dla przedmiotowej sprawy należy przypisać
zasadzie
proporcjonalności. Zgodnie z tą zasadą nakaz przygotowania i prowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia w sposób proporcjonalny, z uwzględnieniem
zachowania konkurencji wśród wykonawców ubiegających się o zamówienie, nie jest
tożsamy z nakazem dopuszczenia do zamówienia wszystkich podmiotów, w tym niezdolnych
do jego realizacji w należyty sposób, lub dopuszczenia wszystkich rozwiązań istniejących na
rynku, w tym nieodpowiadających potrzebom zamawiającego. Zamawiający w związku z
tym, przygot
owując i prowadząc postępowanie może stawiać określone wymagania –
powinny one jednak być adekwatne do celów tego postępowania.
W tym kontekście Izba oparła się także na orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości
Unii Europejskiej, który w jednym z przełomowych wyroków kształtujących tę zasadę zwrócił
uwagę na test proporcjonalności, którego przeprowadzenie ma wykazać, że podejmowane
działania są niezbędne i adekwatne do wybranego celu (zob. wyrok z dnia 16 września 1999
r. w sprawie nr C-414/97 Komisja Europejska przeciwko Hiszpanii
). Jak słusznie wskazuje
się w doktrynie „zasada proporcjonalności wymaga nie testu porównania dwóch sprzecznych
interesów, lecz dwustopniowej oceny wprowadzonego środka: Czy przyjmowany środek jest
właściwy dla osiągnięcia zakładanego celu? Jeśli środek jest właściwy i nadaje się do
realizacji celu, to czy nie wykracza poza to, c
o jest niezbędne, a tym samym czy nie jest on
nadmierny, czy inne środki nie byłyby wystarczające do osiągnięcia planowanego efektu?
Czy założonego celu nie można osiągnąć za pomocą innych, mniej szkodliwych lub mniej
ingerujących środków?”. Zamawiający jest zobowiązany zatem zachować niezbędną
równowagę między interesem polegającym na uzyskaniu rękojmi należytego wykonania
zamówienia a interesem potencjalnych wykonawców, których nie można przez
wprowadzenie nadmiernych wymagań z góry eliminować z udziału w postępowaniu.
W związku z tym na etapie przygotowania postępowania zasada proporcjonalności
przekłada się na obowiązek takiego opisania przez zamawiającego warunków udziału w
postępowaniu, by były one uzasadnione: wartością zamówienia, charakterystyką, zakresem,
stopniem złożoności lub warunkami realizacji zamówienia, a także by nie ograniczały
dostępu do zamówienia wykonawcom dającym rękojmię należytego jego wykonania.
Ponadto w ocenie Izby
obowiązkiem zamawiającego przy ustalaniu wymagań
stawianych w
ykonawcom nie jest wyłącznie odniesienie się do przedmiotu zamówienia, ale
również ocena sytuacji rynkowej.
Mając powyższe na uwadze Izba uznała, że zamawiający przy konstruowaniu
warunków udziału w postępowaniu w odniesieniu do postawionych zarzutów nie odniósł się
do sytuacji rynkowej jaka ukształtowała się w związku z postawionymi warunkami przez co
ograniczył dostęp do zamówienia wykonawcom mogącym dać rękojmię należytego jego
wykonania
. Odwołujący zwracał szczególną uwagę na okoliczność postawionych warunków
w odniesieniu właśnie do sytuacji rynkowej podkreślając, że za nieuzasadnione należy uznać
wymaganie zamawiającego, aby personel skierowany do realizacji zamówienia miał być
przeszkolony lub upoważniony wyłącznie przez producenta Tomografów lub jego
autoryzowanego przedstawiciela, a także argumentował, że na rynku obsługi serwisowej
aparatury medycznej działają liczni serwisanci, którzy z powodzeniem świadczą usługi
tożsame do objętych niniejszym zamówieniem, mimo braku posiadania wymaganych przez
zamawiającego uprawnień. Izba stanęła tu na stanowisko, że odwołujący udowodnił, iż ma
doświadczenie w serwisowaniu tomografów komputerowych produkcji GE, co potwierdziły
załączone do odwołanie referencje. W odniesieniu do tych twierdzeń przedstawionych przez
odwołującego, zamawiający w ocenie Izby nie udowodnił, że postawione warunki udziału w
postepowaniu mają oparcie w warunkach rynkowych, zatem w tym zakresie naruszył
dyspozycje art. 22 ust. 1a w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp.
Zamawiający zwracał uwagę, że treść skarżonego warunku oraz opisu przedmiotu
zamówienia determinowana jest przepisami z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych
(t.j.
– Dz. U. z 2019, poz. 175, zwanej nadal: „uwm”). Zgodnie z art. 90 ust. 4 uwm Wytwórca,
importer i dystrybutor wprowa
dzający do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub
sprowadzający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu używania na tym terytorium
wyrób, który dla prawidłowego i bezpiecznego działania wymaga fachowej instalacji,
okresowej konserwacji,
okresowej lub doraźnej obsługi serwisowej, aktualizacji
oprogramowania, okresowych lub doraźnych przeglądów, regulacji, kalibracji, wzorcowań,
sprawdzeń lub kontroli bezpieczeństwa - które zgodnie z instrukcją używania wyrobu nie
mogą być wykonane przez użytkownika - załącza do wyrobu wykaz podmiotów
upoważnionych przez wytwórcę lub autoryzowanego przedstawiciela do wykonywania tych
czynności. Natomiast art. 90 ust. 5 pkt 3 tejże ustawy stanowi, iż Podmiot zamieszczony w
wykazie, o którym mowa w ust. 4, powinien: (…) 3) zatrudniać osoby posiadające określone
przez wytwórcę kwalifikacje i doświadczenie zawodowe. Odnosząc się do powyższego, Izba
uznała że przepis art. 90 ust. 4 uwm stanowi jedynie, iż wytwórca, importer i dystrybutor
wprowadzający do obrotu na terytorium RP lub sprowadzający na terytorium RP w celu
używania wyrób medyczny, załącza wykaz podmiotów upoważnionych przez wytwórcę lub
autoryzowanego przedstawiciela do wykonywania czynności określonych w tym przepisie.
Należy też zauważyć, iż jest to przepis adresowany do podmiotów dokonujących
wprowadzen
ia wyrobów medycznych do obrotu, a nie do podmiotów serwisujących sprzęt
medyczny.
Natomiast jeśli chodzi o argumentację opartą na treści art. 90 ust. 5 pkt 3 uwm to
należy stwierdzić, że ani zamawiający, ani przystępujący nie wykazali, że certyfikat
potwierdzony przez wytwórcę sprzętu lub jego autoryzowanego przedstawiciela, wskazujący
odbycie szkolenia
przez wymaganą osobę w zakresie najnowszych rozwiązań, modyfikacji,
zmian oprogramowania, stanowi po
twierdzenie koniecznych kwalifikacji lub doświadczenia
zawodowego wynikających z autoryzowanych lub opracowanych przez wytwórcę sprzętu
dokumentów np. z instrukcji serwisowych lub procedur. Tym samym postawiony warunek
można rozpatrywać jedynie w odniesieniu do sytuacji rynkowej i przez to należy uznać go za
nadmierny, co zostało stwierdzone i wyjaśnione powyżej.
Jeśli chodzi zarzuty postawione w stosunku do treści opisu przedmiotu zamówienia
(tj. zarzuty podniesione w pkt 6, 7 i 8 petitum
odwołania), na wstępie należy zwrócić uwagę,
że o ile zamawiający częściowo zmodyfikował treść warunku opisanego w rozdziale IX ust. 3
lit. b) SIWZ, to postanowienie zawarte w pkt 22
załącznika nr 1.1 do SIWZ, stanowiącego
opis przedmiotu zamówienia nie zostało zmienione. Zgodnie z pkt 22 załącznika 1.1. do
SIWZ osoba, którą dysponować ma wykonawca ma posiadać przeszkolenie z zakresu
serwisowania/przeglądów aparatury medycznej tożsamej lub zbliżonej co do rodzaju
aparatury będącej przedmiotem przeglądów potwierdzone przez wytwórcę urządzenia
aktualnym, imiennym certyfikatem.
W związku z tym Izba uznała, że treść opisu przedmiotu
zamówienia oraz warunku nie są ze sobą skorelowane. Opis przedmiotu zamówienia
wskazany powyżej oraz treść zmodyfikowanego warunku różnią się co do zakresu
czynności, które mają być wymagane oraz podmiotu, który ma wydać certyfikat. W związku z
tym Izba stwierdziła, że argumentacja odwołującego podniesienia w odwołaniu na
okoliczność zarzutu naruszenia art. 29 ust. 1, 2 i 3 Pzp pozostaje aktualna jest zasadna i nie
ma potrzeby jej powielać ponieważ została zaprezentowana powyżej na str. 11-12.
Powyższe oznacza, że zamawiający naruszył powyżej wskazane przepisy, zatem także w
tym zakresie Izba uznała, że odwołanie należy uwzględnić.
Formułując nakaz skierowany do zamawiającego w sentencji orzeczenia Izba nie
precyzowała dokładnie zakresu i treści warunku udziału w postepowaniu dotyczącego
zdolności technicznej i zawodowej oraz opisu przedmiotu zamówienia, pozostawiając te
kwestię zamawiającemu. Nie oznacza to, że zamawiający ma absolutną dowolność w
formułowaniu postanowień w tym zakresie i powinien dokonać ustalenia ich treści mając na
uwadze przede wszystkim zasady systemu zamówień publicznych, a także konstatacje
wynikające w przedmiotowego orzeczenia. W pierwszej kolejności zamawiający powinien
dookreślić i doprowadzić do jednoznacznego brzmienia treść ww. elementów SIWZ.
Natomiast w
następnej kolejności zamawiający powinien zharmonizować treść warunku
udziału postepowaniu z odpowiadającymi mu postanowieniami opisu przedmiotu
zamówienia. Na marginesie Izba pragnie zaznaczyć, że Pzp wyposaża zamawiających w
instrumenty, które pozwalają ocenić wykonawców pod kątem ich jak najlepszych kwalifikacji i
takim instrumentem s
ą przede wszystkim kryteria oceny ofert. Jak Izba wskazała powyżej w
stosunku do warunków udziału w postępowaniu zamawiający przy ich opracowaniu powinien
kierować się minimalnym poziomem zdolności tj. umożliwiać ubieganie się o udzielenie
zamówienia publicznego wykonawcom, którzy mogliby je należycie wykonać, ponieważ to
warunki stanowią barierę wyznaczającą możliwość złożenia przez wykonawcę oferty w
ogóle. Natomiast inny charakter mają kryteria oceny ofert, a szczególnie kryteria
pozacenowe. Służą one przede wszystkim wyborze najkorzystniejszej oferty, a nie
dopuszczeniu do udziału w postępowaniu, zatem zamawiający po spełnieniu wymogów
związanych z ich konstruowaniem, mając przede wszystkim na uwadze zasady udzielenia
zamówień może ustanowić kryteria pozacenowe w sposób bardziej zawężający niż warunki
udziału w postepowaniu
W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 Pzp, orzeczono jak
w
sentencji. Zgodnie bowiem z treścią art. 192 ust. 2 Pzp Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli
stwierdzi naruszenie
przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na
wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Potwierdzenie zarzutów wskazanych
w
odwołaniu powoduje, iż w przedmiotowym stanie faktycznym została wypełniona hipoteza
normy prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 Pzp.
O kos
ztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp tj.
stosownie do wyniku sprawy oraz zgodnie z § 3 pkt. 1 i 2 lit. b oraz § 5 ust. 2 pkt. 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobier
ania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972) zaliczając na poczet
niniejszego postępowania odwoławczego koszt wpisu od odwołania uiszczony przez
odwołującego oraz zasądzając od zamawiającego na rzecz odwołującego koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia
pełnomocnika.
Przewodniczący: …………………………….