KIO 1860/19 POSTANOWIENIE dnia października 2019 r.

Stan prawny na dzień: 28.11.2019

Sygn. akt: KIO 1860/19 

POSTANOWIENIE 

z dnia 

4 października 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Aleksandra Patyk 

Członkowie:   

Anna Packo 

Irmina Pawlik 

Protokolant:   

Adam Skowroński 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z 

udziałem stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego w dniu 4 października 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  20  września  2019  r.  przez  wykonawcę  Lantana  Group  

Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa - 

Główny Inspektorat Transportu Drogowego w Warszawie

przy  udziale  wykonawcy 

DXC  Technology  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt:  KIO  1860/19  po 

stronie Zamawiającego 

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

Nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

Odwołującego  –  wykonawcy  Lantana  Group  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie 

kwoty  13  500 

zł  00  gr  (słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy), 

stanowiącej 90% uiszczonego wpisu. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych 

(t.j.  Dz.  U.  z  2019 r.  poz.  1843)  na  niniejsze  postanowienie  -  w  terminie 7  dni  od  dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………..   

Członkowie:   

……………………………..   

……………………………..   


Sygn. akt: KIO 1860/19 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Skarb  Państwa  -  Główny  Inspektorat  Transportu  Drogowego  

w  Warszawie 

[dalej  „Zamawiający”]  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego w trybie 

zamówienia z wolnej ręki na świadczenie usługi kolokacji, dostarczania 

części  zamiennych  i  utrzymanie  Centrum  Przetwarzania  Danych  wraz  z  utrzymaniem 

infrastruktury  w  modelu  IaaS  Elektronicznego  Systemu  Poboru  Opłat  (znak  postępowania: 

BDG.ZPB.230.5.2019). 

Ogłoszenie  o  dobrowolnej  przejrzystości  ex  ante  zostało  opublikowane  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 6 września 2019 r. pod numerem 2019/S 172 - 420690. 

W  dniu  20  września  2019  r.  wykonawca  Lantana  Group  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w Warszawie 

[dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  w  związku  z  art.  3  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  30  maja  2019  r.  

o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (t.j.  Dz.  U.  z  2019,  poz.  1010)  poprzez  ograniczenie 

do

stępu do zamówienia podmiotom pragnącym wziąć udział w przedmiotowym postępowaniu, 

wskutek czego zagrożony został interes wykonawców chcących ubiegać się o jego udzielenie, 

2. art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez opublikowanie ogłoszenia o dobrowolnej przejrzystości 

- zamiarze 

zawarcia umowy w trybie zamówienia z wolnej ręki z Wykonawcą DXC Technology 

Polska Sp. z o.o., ul. Szturmowa 2a 02-

678 Warszawa w sytuacji, gdy na lokalnym rynku są 

inni  wykonawcy  zdolni  do  wykonania  usługi  stanowiącej  przedmiot  zamówienia,  wskutek 

czego zamówienie może  zostać  udzielone wykonawcy,  który  nie zostałby  wybrany  zgodnie 

 z przepisami ustawy, 

3.  art.  67  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp  poprzez  procedowanie  przez  Zamawiającego  w  trybie 

niekonkurencyjnym, jakim jest tryb zamówienia z wolnej ręki, podczas gdy usługi, stanowiące 

przedmiot zamówienia mogą być świadczone przez szerszy krąg potencjalnych Wykonawców. 

Mając na uwadze powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

1.  unieważnienia  czynności  zmierzających  do  zawarcia  umowy  z  wykonawcą:  DXC 

Technology Polska Sp. z o.o., ul. Szturmowa 2a 02-678 Warszawa, 

2.  przeprowadzenia  przedmiotowego 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  

w  konkurencyjnym  trybie,  umożliwiającym  złożenie  ofert  wszystkim  wykonawcom 

zainteresowanym wzięciem udziału w ww. postępowaniu 

ewentualnie 

3.  w  sytuacji,  gdy  umowa  o  udzielenie  zamówienia  została  już  zawarta,  nakazanie 

Zamawiającemu  unieważnienia  umowy,  z  uwagi  na  zajście  przesłanki  stypizowanej  

w art. 146 ust. 1 ustawy Pzp. 


W dniu 26 

września 2019 r. zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego 

po stronie Zamawiającego złożył wykonawca DXC Technology Polska Sp. z o.o. z siedzibą  

w Warszawie.  

W  

dniu  4  października  2019  r.,  w  toku  posiedzenia  niejawnego,  Izba  stwierdziła 

skuteczność  zgłoszenia  przystąpienia  ww.  wykonawcy  do  postępowania  odwoławczego  

i dopuściła wykonawcę do udziału w postępowaniu odwoławczym w charakterze uczestnika 

postępowania. 

W  dniu 

4  października  2019  r.  Odwołujący  wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej pismo, w którym oświadczył, że cofa odwołanie w niniejszej sprawie. 

Wobec powyższych ustaleń Izba wskazuje, że na skutek cofnięcia odwołania wystąpiły 

przesłanki  do  umorzenia postępowania odwoławczego na  podstawie art.  187  ust.  8  ustawy 

Pzp.  Zgodnie  bowiem  z  ww.  przepisem,  odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zamknięcia  rozprawy;  w  takim  przypadku  Izba  umarza  postępowanie  odwoławcze.  Jeżeli 

cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu. 

Cofnięcie  odwołania  jest  nieograniczonym  uprawnieniem  odwołującego  do  czasu 

za

mknięcia  rozprawy.  Tym  samym  skuteczne  cofnięcie  odwołania  znosi  wszelkie  skutki 

prawne związane z jego wniesieniem.  

W takim przypadku, Izba jest zobowiązana do umorzenia postępowania odwoławczego 

i orzeczenia o zwrocie odwołującemu 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu. 

W tym stanie rzeczy Izba 

– zgodnie z przepisem art. 187 ust. 8 zd. pierwsze ustawy 

Pzp 

– postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze.  

Ponadto zgodnie z art. 187 ust. 8 zd. drugie ustawy Pzp oraz 

na podstawie § 5 ust. 1  

pkt  3  lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15 marca  2010  r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (tj.  Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  972  ze  zm.)  Izba orzekła  

o  dokonaniu  zwrotu  na  rzecz  Odwołującego  90%  kwoty  wpisu  uiszczonego  w wysokości  

000,00 zł.  

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji. 

Przewodniczący:      ……………………………..   

Członkowie:   

……………………………..   

……………………………..