Sygn. akt: KIO 1878/19
WYROK
z dnia
10 października 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aneta Mlącka
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
07 października 2019 r. odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 września 2019 r. przez Wykonawcę P. S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą XEROTECH P. S., (ul. Zwoleńska
46N, 04-761 Warszawa) w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Urząd
Miasta Stołecznego Warszawy, (Pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa).
przy udziale Wykonawcy:
COPY CONTROL SERVICE spółka cywilna T B. K. J.(ul. Tamka
49, 00-355 Warszawa)
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Z
amawiającego
orzeka:
1. Oddala odw
ołanie,
kosztami postępowania obciąża Odwołującego P. S. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą XEROTECH P.S., (ul. Zwoleńska 46N, 04-761 Warszawa)
i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego P. S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą XEROTECH P.S., (ul.
Zwoleńska 46N, 04-761 Warszawa) tytułem wpisu od odwołania,
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………..
Sygn. akt: KIO 1878/19
UZASADNIENIE
Zamawiający Miasto Stołeczne Warszawa, w imieniu którego występuje Miejskie Centrum
Sieci i Danych Urzędu m.st. Warszawy we współpracy z Biurem Zamówień Publicznych
Urzędu m.st. Warszawy prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w
trybie przetargu nieograniczonego na „Serwis urządzeń wielofunkcyjnych w Urzędzie m.st.
Warszawy". Ogłoszenie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dnia 12
czerwca 2019r. pod numerem 2019/S 111-272439.
Odwołujący P. S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą XEROTECH P.S. wniósł
odwołanie wobec czynności wyboru najkorzystniejszej oferty wykonawców wykonawcy Copy
Control Service T. B. K. J.
(wspólnicy spółki cywilnej), zaniechania odtajnienia uzasadnienia
za
strzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa oraz treści wyjaśnień wykonawcy CCS, zaniechania
odrzucenia oferty wykonawcy CCS, zaniechanie wykluczenia wykonawcy CCS, zaniechania
wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: art. 89 ust. 1 pkt
4 PZP w zw. z art. 90 ust. 3 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy CCS,
pomimo, że oferta tego wykonawcy zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu
zamówienia, w tym rażąco niskie ceny jednostkowe w zakresie kluczowych elementów ceny
oferty; art. 7 ust. 1 i 3 PZP w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 PZP w zw. z art. 90 ust. 3 PZP poprzez
prowadzenie Postępowania w sposób naruszający zasadę zachowania uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców, tzn. poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
CCS, pomimo wystąpienia przesłanek obligujących Zamawiającego do odrzucenia oferty;
art. 89 ust.1 pkt 3 PZP i art. 7 ust. 1 i 3 PZP w zw. z art. 3 ust. 1 i art. 15 ust. 1 pkt 1 i art. 15
ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. z
2018 r., poz. 419 ze zm.) poprzez prowadzenie postępowania w sposób niezapewniający
zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty wykonawcy CCS pomimo, że jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej
konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, co oznacza
działanie sprzeczne z prawem i dobrymi obyczajami naruszające interesy innych
wykonawców, którzy złożyli oferty w Postępowaniu, art. 24 ust. 1 pkt 12, pkt 16 i pkt 17 PZP
w zw. z art. 186 ust. 3 PZP
poprzez zaniechanie wykluczenia z Postępowania wykonawcy
CCS, podczas gdy wykonawca ten nie wykazał spełnienia warunku udziału w Postępowaniu
określonego w ust. 12.2 SIWZ, a jednocześnie przedstawił dokument (referencje)
wprowadzający Zamawiającego w błąd art. 8 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 PZP w zw. z art. 7 ust. 1
PZP w zw. z art. 11 pkt 4 UZNK poprzez zaniechanie odtajnienia uzasadnienia za
strzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa treści wyjaśnień oraz części treści wyjaśnień wykonawcy CCS,
pomimo, że zastrzeżone informacje i dokumenty nie spełniają przesłanek uznania ich za
tajemnicę przedsiębiorstwa, co stanowi naruszenie zasady jawności postępowania oraz
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o unieważnienie czynności wyboru oferty CCS, dokonanie odtajnienia
uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa oraz treści wyjaśnień wykonawcy
CCS w zakre
sie w którym informacje i dokumenty w nich zawarte nie wypełniają definicji
tajemnicy przedsiębiorstwa, dokonanie ponownego badania i oceny oferty CCS, wykluczenie
z Postępowania wykonawcy CCS na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12, pkt 16, pkt 17 PZP,
odrzucenie oferty CCS na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 i pkt 4 PZP, wyboru oferty
Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący w zakresie zarzutu dotyczącego rażąco niskiej ceny wskazał, że Wykonawca
CCS w treści oferty, tj. Formularzu Cenowym - „Części eksploatacyjne i zamienne"
KOPIARKI CYFROWE stanowiącym Załącznik nr 2E do SIWZ, przedstawił w pozycji nr 144
oraz w pozycji nr 161 zupełnie inną cenę za tę samą część urządzenia, tj. Płyta główna o tym
samym numerze katalogowym A61FH02005. W pozycji n
r 144 Płyta główna została
wyceniona na kwotę 890,00 zł natomiast w pozycji nr 161 kwota ta wynosi 2050,00 zł.
Podobnie w pozycji nr 145 oraz w pozycji nr 160 wykonawca CCS wskazał, że oferuje część
urządzenia, tj. Panel o numerze katalogowym A61FM70203. Przy czym w pozycji nr 145
Panel ten został wyceniony na kwotę 420,00 zł, a w pozycji nr 160 cena tego samego Panelu
wynosi już 850,00 zł. Następnie w pozycji nr 32 i nr 46 wykonawca CCS zaoferował Panel o
numerze katalogowym A0P0M70703, przy czym w pozycji
nr 32 za cenę 250,00 zł, a w
pozycji nr 46 za cenę 600,00 zł. W pozycji nr 78 i nr 97 wykonawca CCS zaoferował Panel o
numerze katalogowym A7PUM70200, przy czym w pozycji nr 78 za cenę 1480,00 zł, a w
pozycji nr 97 za cenę 850,00 zł. Powyższe zdaniem Odwołującego oznacza, że w wielu
pozycjach zawartych w ofercie Wykonawcy CCS istnieje bardzo duża rozbieżność pomiędzy
cenami jednostkowymi
dotyczącymi tej samej (nowej i oryginalnej) części zamiennej
urządzenia tego samego producenta (Konica Minolta).
Odwołujący wskazał, że ceny jednostkowe przedstawione przez Wykonawcę CCS są rażąco
niskie. Odwołujący wystąpił z zapytaniem do trzech firm, tj. Konica Minolta Business
Solutions Polska Sp. z o.o., HICOPY Dystrybucja Sp. z o.o. oraz DKS Sp. z o.o. o wycenę
niekt
órych części zamiennych oferowanych przez Wykonawcę CCS. Wskazał, że w
porównaniu z uzyskaną wyceną, ceny jednostkowe części zamiennych zaoferowane przez
wykonawcę CCS są cenami znacznie zaniżonymi, nierealnymi. Wymiana części zamiennej w
postaci np. płyty głównej urządzenia zajmuje często kilka godzin (czas pracy technika
serwisu) ze względu na złożoność tej operacji. Dodatkowo zauważył, że ceny jednostkowe
Wykonawcy CCS wskazują, że Wykonawca ten nie uwzględnił nawet kosztu zakupu danej
części zamiennej, a tym bardziej kosztu jej wymiany. W konsekwencji oznacza to, że nie jest
możliwa realizacja zamówienia za zaoferowaną ceną, a tym bardziej osiągnięcie zysku na
danych pozycjach przez Wykonawcę CCS. Odwołujący wskazał także, że istotnym
elementem niniejsze
go postępowania jest dostarczenie Zamawiającemu konkretnych
materiałów eksploatacyjnych i części zamiennych. Wykonawca CCS był zatem obowiązany
do wskazania ich realnych, konkretnych cen jednostkowych.
Jak wskazał Odwołujący, z jego wiedzy i doświadczenia wynika, że znacznie zaniżona
została także cena brutto za roboczogodzinę przeglądu kserokopiarek biurowych A3, która
została zaoferowana przez wykonawcę CCS w wysokości jedynie 25 zł brutto, zgodnie z
Formularzem cenowym -
Załącznikiem nr 2A. Kalkulacja ceny za roboczogodzinę przeglądu
(konserwacji) powinna uwzględniać w szczególności roboczogodzinę pracy technika serwisu,
dojazd do Zamawiającego, koszt pracownika po stronie pracodawcy, koszt materiałów
niezbędnych do konserwacji urządzeń (smary, pędzle itp.) oraz marżę (zysk) wykonawcy. Z
ogólnodostępnych informacji oraz wiedzy i doświadczenia Odwołującego wynika, że
wykwalifikowany technik serwisu w Warszawie otrzymuje wynagrodzenie znacznie powyżej
średniej krajowej.
Zamawiający wezwał wykonawcę CCS na podstawie art. 90 ust. 1 PZP do wyjaśnienia m. in.
przyczyn
„rozbieżności pomiędzy zaoferowanymi cenami jednostkowymi" w tym złożenia
dowodów na potwierdzenie argumentów wskazanych w wyjaśnieniach. Odwołujący podniósł,
że nie otrzymał treści wyjaśnień ani dowodów przedstawionych przez Wykonawcę CCS. W
związku z powyższym Odwołujący nie mógł ustosunkować się do wyjaśnienia przyczyn tych
rozbieżności przez Wykonawcę CCS, a tym samym zweryfikować prawidłowości ich oceny
przez Zamawiającego.
II. CZYN NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI
W ocenie Odwołującego, konstrukcja oferty Wykonawcy CCS w zakresie zaoferowania
rażąco niskiej ceny, w tym nierealnych cen jednostkowych stanowi czyn nieuczciwej
konkurencji. Wykonawca ten celowo zaniżył wartości cen jednostkowych, nie uwzględniając
rzeczywistych kosztów oraz marży (zysku). Zaniżenie cen jednostkowych oznacza także, że
Wykonawca CCS nie uwzględnił wszystkich kosztów związanych z realizacją zamówienia
odnoszących się do poszczególnych pozycji formularza ofertowego.
Proceder z
aniżania cen jednostkowych i manipulowania przez wykonawcę zaoferowanymi
cenami jednostkowymi między pozycjami w formularzu ofertowym stanowi działanie
zmierzające do wyrządzenia deliktu w postaci opisanej w art. 15 ust. 1 pkt 1 UZNK, art. 15
ust. 2 pkt 1
UZNK, a także deliktu z klauzuli generalnej zawartej w art. 3 ust. 1 UZNK.
Manipulacja ceną jednostkową na potrzeby uzyskania niższej ceny prowadzi do naruszenia
interesów Odwołującego składającego ofertę na warunkach rynkowych i adekwatnych do
charakteru
przedmiotu zamówienia, jak również interesu Zamawiającego.
BRAK WYKAZANIA SPEŁNIENIA WARUNKU UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU/
WPROWADZENIE ZAMAWIAJĄCEGO W BŁĄD
Zamawiający w pkt. 12.2 Warunki udziału w postępowaniu Część III SIWZ wskazał, iż „za
spełniających warunku udziału w postępowaniu Zamawiający uzna Wykonawców, którzy
wykażą, że w okresie ostatnich trzech lat, przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie, należycie realizowali lub realizują
co na
jmniej 2 (dwie) usługi o łącznej wartości nie mniejszej niż 600.000,00 zł brutto,
polegające na obsłudze serwisowej kopiarek, w tym: a) co najmniej jedna z usług
obejmowała serwis kopiarek biurowych korytarzowych A3; b) co najmniej jedna z usług
obejmowała serwis urządzeń biurowych współpracujących z system druku centralnego Q-
vision".
Na potwierdzenie spełnienia warunku Wykonawca CCS wskazał w JEDZ usługę opieki
technicznej urządzeń drukujących marki Develop, Canon, Konica Minolta, wraz z modelami
Konica M
inolta Bizhub C253 oraz Bizhub C280 objętych systemem Q-Vision, wskazując jako
odbiorcę Wykonawcę MFP Service s.c. Wykonawca CCS wskazał w JEDZ jako datę
początkową realizacji zamówienia 29 sierpnia 2014 r., zaś jako datę końcową 31 sierpnia
2016 r.
Na pot
wierdzenie należytego wykonania usługi wskazanej w JEDZ Wykonawca CCS
przedstawił referencję z 10 stycznia 2017 r. Z treści przedstawionej przez Wykonawcę CCS
referencji, jak i z przedstawionej przez tego Wykonawcę referencji z dnia 12 lipca 2019 r. (w
odp
owiedzi na wezwanie Zamawiającego na podstawie art. 26 ust.3 PZP) wynika, że
Wykonawca CCS od dnia 29 sierpnia 2014 r. realizuje na rzecz MFP Service s.c. zlecenie
podwykonawstwa opieki technicznej urządzeń drukujących Develop, Canon, Konica Minolta
bizhub
C253 oraz Bizhub C280 objętych systemem Q-vision. W odpowiedzi na wezwanie do
wyjaśnień wystosowane przez Zamawiającego dnia 23 lipca 2019 r., Wykonawca CCS
oświadczył, że w dokumencie JEDZ wpisał datę końcową 31 sierpnia 2016 r. jedynie
dlatego, że formularz wypełniania JEDZ nie przewiduje wskazania, iż dane zamówienie jest
nadal wykonywane. Tym samym Wykonawca CCS potwierdził że wskazane w obu
referencjach informacje przedstawione Zamawiającemu są prawdziwe.
Zamawiający dnia 26 sierpnia 2019 r. wezwał Wykonawcę CCS na podstawie art. 26 ust. 4
PZP do złożenia wyjaśnień w zakresie oświadczeń i dokumentów (referencji), tj. wyjaśnień w
zakresie usługi wykonanej dla MFP Service s.c. w tym przedstawienie dowodów. Odwołujący
nie otrzymał jednak treści wyjaśnień. W związku z powyższym Odwołujący nie mógł
ustosunkować się do tych wyjaśnień i dowodów złożonych przez wykonawcę CCS, a tym
samym zweryfikować prawidłowości ich oceny przez Zamawiającego. Niemniej jednak
Odwołujący zaznaczył, że Zamawiający zwrócił się jedynie do Wykonawcy CCS o
wyjaśnienie we wskazanym powyżej zakresie. Zdaniem Odwołującego, Zamawiający
powinien zachować należytą staranność i wystąpić z zapytaniem także bezpośrednio do
firmy MFP Service s.c.
Z informacji uzyskanych przez Odwołującego wynika, że wbrew informacjom wskazanym
przez Odwołującego w JEDZ i referencjach złożonych na potwierdzenia usługi wykonywanej
dla MFP Service s.c. wykonawca CCS był podwykonawcą MFP Service s.c., czyli podmiotu,
który wystawił referencje przedstawione Zamawiającemu, zaś zamówienie było realizowane
na rzecz podmiotu Sita Polska, obecnie SUEZ Polska. Nadto, z informacji uzyskanych od
wystawcy referencji wynika, że firma MFP Service s.c. obsługiwała Sita Polska/SUEZ Polska
do roku 2016 r. Powyższe wskazuje zatem, że wbrew oświadczeniu Wykonawcy CCS
złożonym w wyjaśnieniach z dnia 25 lipca 2019 r. usługa serwisu urządzeń wielofunkcyjnych
realizowana na rzecz MFP Service s.c., a docelowo na rzecz Sita Polska/SUEZ Polska nie
jest nadal wykonywana. W ocenie Odwołującego, powyższe wskazuje na to, że wykonawca
CCS wprowadził Zamawiającego w błąd podając w JEDZ informacje dotyczące świadczenia
usługi serwisu dla podmiotu MFP s.c. Ponadto, zdaniem Odwołującego, biorąc pod uwagę,
że zgodnie z treścią warunku udziału w postępowaniu określonego w pkt. 12.2 SIWZ
wykonawca winien wykazać, że usługi były należycie wykonywane okresie ostatnich trzech
lat treść informacji uzyskanych od MFP Service s.c. wskazuje na niespełnienie tej części
warunku udziału w Postępowaniu.
Odwołujący wskazał także, że Wykonawca CCS w ramach usługi serwisu świadczonej dla
podmiotu MFP Service s.c. nie serwisował urządzeń biurowych, które współpracowały z
systemem druku centralnego Q-
vision. W konsekwencji Odwołujący stwierdził, że
Wykonawca CCS nie spe
łnił warunku udziału w Postępowaniu w zakresie wykonania usługi
w okresie trzech lat przed dniem składania ofert oraz w zakresie w skazanym w pkt. 12.2 lit.
b) tj. współpracy z systemem druku centralnego Q-vision. Zatem Zamawiający winien
wykluczyć Wykonawcę CCS na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 PZP (również pkt. 12.1.
SIWZ) z uwagi na to, że nie wykazał on spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Ponadto Wykonawca ten w pełni świadomie, niezgodnie ze stanem rzeczywistym wskazał
datę wykonania usługi, tj. oświadczył, że dalej wykonuje usługę serwisu urządzeń dla MFP
Service s.c., co oznacza, że Wykonawca CCS wprowadził Zamawiającego w błąd przy
przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu. Zdaniem Odwołującego,
Zamawiający powinien wykluczyć Wykonawcę CCS z Postępowania na podstawie art. 24 pkt
16 PZP lub ewentualnie na podstawie art. 24 pkt 17 PZP.
BRAK ODTAJNIENIA I UDOSTĘPNIENIA WYJAŚNIEŃ WYKONAWCY CCS
Odwołujący w celu weryfikacji prawidłowości ponownej czynności badania i oceny oferty
Wyko
nawcy CCS dokonanej przez Zamawiającego złożył dnia 12 września 2019 r. wniosek
o udostępnienie dokumentacji Postępowania, w tym wyjaśnień Wykonawcy CCS z dnia 3
września 2019 r. W odpowiedzi Zamawiający udostępnił Odwołującemu jedynie 1 i 2 stronę
wyjaśnień Wykonawcy CCS z 3 września 2019 r., na których widnieje tylko informacja o
zastrzeżeniu w całości udzielonych wyjaśnień i załączonych dokumentów oraz przytoczenie
treści przepisów ustawowych. W związku z powyższym Odwołujący 18 września 2019 r.
ponownie
złożył wniosek o udostępnienie wyjaśnień w zakresie, który nie mógł zostać
skutecznie zastrzeżony jako tajemnica przedsiębiorstwa. Zamawiający po raz kolejny
zaniechał udostępnienia dokumentacji Postępowania. W ocenie Odwołującego, Zamawiający
naruszył podstawowe zasady prawa zamówień publicznych, tj. zasadę jawności
postępowania oraz zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Fakt
poinformowania Zamawiającego o zastrzeżeniu całości wyjaśnień jako tajemnicy
przedsiębiorstwa nie oznacza, że treść każdego z zastrzeżonych dokumentów spełnia
przesłanki do uznania za tajemnicę przedsiębiorstwa. Dalej Odwołujący argumentował, że
Zamawiający jest zobowiązany do szczegółowej i wnikliwej analizy zastrzeżonych informacji i
dokumentów. Natomiast w niniejszym Postępowaniu Zamawiający nie przeanalizował w
sposób należyty zakresu zastrzeżonych informacji przez Wykonawcę CCS.
Zamawiający nie udostępnił Odwołującemu także treści uzasadnienia tajemnicy
przedsiębiorstwa. Odwołujący nie uzyskał także wglądu w treść wyjaśnień i dokumentów
Wykonawcy CCS w zakresie oświadczeń i dokumentów o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt
PZP, dotyczących realizacji umów podwykonawczych na rzecz MFP Service s.c. lub SUEZ
Polska. Zastrzeżenie wyjaśnień i dokumentów w tym zakresie, zdaniem Odwołującego nie
spełnia przesłanek uznania ich za tajemnicę przedsiębiorstwa. Informacje o świadczeniu
usług serwisu są informacjami ujawnionymi powszechnie dostępnymi.
Odwołujący podkreślił, że Wykonawca CCS nie zastrzegł jako tajemnicy przedsiębiorstwa
treści dokumentu JEDZ ani treści referencji wystawionych przez MFP Service s.c. złożonych
Zamawiającemu, a te dokumenty zawierają informacje, które ten Wykonawca dopiero na
obecnym etapie bezzasadnie objął tajemnicą przedsiębiorstwa. Odwołujący był w stanie
samodzielnie pozyskać informacje od wyżej wymienionych podmiotów co do umów
realizowanych na rzecz MFP Service s.c. lub SUEZ Polska, co oznacza, że są to informacje
łatwo dostępne dla osób trzecich. W związku z tym, że wyjaśnienia wykonawcy CCS w tym
zakresie mogą być sprzeczne z informacjami i dokumentacją uzyskaną przez Odwołującego
wyjaśnienia te mogą a wręcz powinny podlegać weryfikacji także przez Odwołującego. W
stosunku do tych dokumentów nie podjęto bowiem jakichkolwiek działań celem ich
utajnienia. Tym samym, nie spełniono podstawowych przesłanek, o których mowa w ustawie
UZNK, a których spełnienie jest niezbędne, aby dane informacje mogły zostać uznane za
tajemnicę przedsiębiorstwa.
Nie została Odwołującemu udostępniona także treść wyjaśnień i dokumentów w zakresie
treści oferty dotyczących oferowania przez Wykonawcę CCS w pozycji 202 „Formularza
cenowego" części zamiennej lub oryginału „Drum and Blade Kit", bowiem producentem
urządzeń i części zamiennych w tym zakresie jest firma Canon, a informacje w zakresie
oferowania i istnienia na rynku zamienników lub oryginałów części zamiennych tego
producenta są ogólnodostępne i nie mogą stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa zwłaszcza
Wykonawcy CCS. Informacje te dotyczą opisu technicznego oferowanych na rynku części
zamiennych. Nie mają zatem waloru tajemnicy przedsiębiorstwa, ponieważ nie można za
taką tajemnicę uznać nazw standardowych produktów powszechnie dostępnych na rynku,
reklamowanych, znanych powszechnie i ujawnionych w publicznych m
ateriałach. Informacje
takie ani nie stanowią „własności", czy unikalnego know - how, ani też nie mają żadnej
wartości gospodarczej, zwłaszcza, że producentem jest firma Canon, a nie Wykonawca
CCS. Trudno też uznać, żeby zastrzeżone cechy techniczne i nazwy części zamiennych nie
były znane choćby pozostałym oferentom, skoro są z reguły specjalistami w branży
informatycznej, której postępowanie dotyczy;
Odwołujący wskazał także, że Zamawiający nie udostępnił także całości treści wyjaśnień i
dokumentów dotyczących rażąco niskiej ceny oferty, nawet w części która nie może
stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa Wykonawcy CCS, tj. w zakresie wyjaśnienia
rozbieżności ceny oferowanej w kilku pozycjach formularza ofertowego za tę samą nową
część zamienną tego samego producenta. Zastrzeżenie całości wyjaśnień jako tajemnicy
przedsiębiorstwa przez Wykonawcę CCS, zdaniem Odwołującego nie posiada podstaw ani
prawnych, ani merytorycznych i w ocenie Odwołującego zostało dokonane wyłącznie w celu
utrudnienia konkurowania w prz
edmiotowym postępowaniu innym wykonawcom.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 90 ust. 3 ustawy
Prawo zamówień publicznych nie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 89 us
t. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający odrzuca
ofertę, jeżeli zawiera rażąco niska cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Zgodnie ze wskazaniem Przystępującego, wartość niniejszego zamówienia wynosi 1 950
000 zł. Cena zawarta w ofercie Przystępującego stanowi kwotę 1 600 139,18 zł brutto, co
oznacza, że oferta Przystępującego jest niższa o 18 % od wartości zamówienia. Już sam ten
fakt pokazuje, że cena Przystępującego nie odbiega w sposób rażący od szacunków
Zamawiającego. Skoro cena nie odbiega w sposób rażący od wartości przedmiotu
zamówienia, nie można uznać, aby zachodziła podstawa do odrzucenia oferty w oparciu o
art.
89 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Sam
o określenie „rażąco niska cena” oznacza cenę oderwaną od realiów, a więc taką, którą
już na pierwszy rzut oka można ocenić, że nie jest możliwe zrealizowanie za nią zamówienia.
W niniejszym postępowaniu taka sytuacja nie zachodzi. Odwołujący nie wykazał także, aby
cena Przystępującego była rażąco niska.
Odwołujący wskazał na poszczególne elementy oferty Przystępującego i zarzucił, że
poszczególne elementy składowe oferty Przystępującego zawierają cenę rażąco niską.
Odwołujący przytoczył wybrane ceny urządzeń w przypadku ich zakupu od następujących
spółek: Konica Minolta Business Solution Polska sp. z o.o., HICOPY Dystrybucja sp. z o.o.
oraz DKS sp. z o.o. Odwołujący porównał ceny zakupu wybranych części od trzech ww.
spółek z cenami podanymi w ofercie Przystępującego.
Jak wyjaśnił Przystępujący, są to firmy zaopatrujące się u polskiego dystrybutora Konica
Minolta Business Solution Polska sp. z o.
o. Z tego względu ceny części oferowane przez
HICOPY Dystrybucja sp. z o. o. oraz DKS sp. z o.o. są jeszcze wyższe niż te oferowane
przez Konica Minolta Business Solution Polska sp. z o.o.
Zawierają one bowiem marże
Konica Minolta Business Solution Polska sp. z o.o. oraz dodatkowo
marżę własną tych
sprzedawców. Co więcej, Przystępujący w trakcie rozprawy wyjaśnił, że – jak zostało to
wskazane w treści wyjaśnień – korzysta z cen otrzymanych od innego dostawcy, nie
dokonuje zakupów poszczególnych elementów za pośrednictwem polskiego dystrybutora
Konica Minolta Business Solution Polska sp. z o.o. Już sam ten fakt potwierdza, że
Przystępujący korzysta ze szczególnych okoliczności, które pozwalają mu na zaoferowanie
ceny niższej niż cena wykonawcy konkurencyjnego. Co więcej, nie jest tak, że wyłącznie
cena szacowana przez Odwołującego jest ceną skalkulowaną prawidłowo i nie jest możliwe
zaoferowanie ceny niższej.
Odwołujący zarzucił także, że ceny niektórych pozycji, choć jednakowych, różnią się
pomiędzy sobą. W ocenie Izby sam fakt, że ceny poszczególnych elementów ujętych w
różnej części formularza ceowego różnią się, nie oznacza ceny rażąco niskiej. Jest to jedynie
sposób kalkulacji Wykonawcy, nie zaś jakikolwiek dowód co do rażąco niskiej ceny.
W dalszej części odwołania Odwołujący zarzucił, że zaniżona została cena brutto za
roboczogodzinę serwisu lub przeglądu. Przystępujący przedstawił pismo procesowe, w
którym wskazał na okoliczności, które także zostały ujęte wcześniej w treści wyjaśnień
Przystępującego. Przystępujący wskazał, że cena zaoferowana to 25 zł brutto za
roboczogodzinę i składają się na nią koszty pracy serwisanta i koszty pozapracowe, które
mają charakter marginalny. Przystępujący wyjaśnił także, że siedziba Przystępującego
znajduje się w bardzo bliskiej odległości od siedziby Zamawiającego, co w praktyce
oznacza, że Przystępujący będzie dojeżdżał na odcinku od 500 metrów do 5 kilometrów
(koszt pr
zejechania 5 kilometrów Przystępujący skalkulował na kwotę 1,25 zł). Zsumowanie
pozapracowniczych kosztów jednej roboczogodziny serwisu Przystępujący obliczył i
oszacował na nie więcej niż 2 zł brutto. Powyższe okoliczności wskazują, że Przystępujący
wyjaśnił sposób kalkulacji ceny. Nie można wysnuć wniosku, aby za cenę wskazaną przez
Przystępującego nie można było zrealizować zamówienia.
Przystępujący wskazał także, że znaczna część przeglądów wykonywana będzie osobiście
przez wspólników spółki cywilnej. W takim wypadku Przystępujący nie będzie ponosił
żadnych kosztów pracowniczych, a niemalże całość zaoferowanej stawki za roboczogodzinę
pracy będzie stanowić czysty zysk Przystępującego. Są to w ocenie Izby także dodatkowe
okoliczności, które uzasadniają niższą cenę. Odwołujący nie odniósł się do tych twierdzeń.
Co więcej, twierdzenie Odwołującego, że serwisant drukarek otrzymuje wynagrodzenie
znacznie powyżej średniej krajowej nie zostało poparte dowodami.
Odwołujący w treści odwołania wskazał konkretne elementy, których cenę uznał za rażąco
niską. Jak zostało wskazane powyżej, ceny tych elementów – ujętych w pozycjach 144, 161,
zostały wyjaśnione przez Przystępującego w piśmie stanowiącym
odpowiedź na wezwanie Zamawiającego. Wyjaśnił, że ma możliwość uzyskania niższych
cen z uwagi na możliwość korzystania z cen otrzymanych od innego dostawcy.
Przystępujący dodatkowo wskazał na okoliczność – ujawnioną przez niego w trakcie
rozprawy -
że otrzymuje rabaty z tytułu umów marketingowych, tj. zakupu w większych
ilościach, a także dzięki zasadzie zwrotu zużytych części.
Odwołujący w trakcie rozprawy zwrócił uwagę na brzmienie § 4 pkt 9 wzoru umowy, zgodnie
z którym wszystkie części zamienne i materiały eksploatacyjne wymienione w trakcie
konserwacji, napraw i przeglądów okresowych pozostają własnością Zamawiającego.
Należy jednak wskazać, że Odwołujący nie wykazał, aby te elementy stanowiły istotne części
s
kładowe ceny. Należy zauważyć, że wymienione elementy nie stanowią znaczącej wartości
zamówienia. Odwołujący zakwestionował jedynie kilka pozycji spośród kilkuset składowych
ceny. Ponownie należy zauważyć że wartość oferty Przystępującego to 1 600 139,18 zł
brutto, zaś cena np. jednego panelu określona przez Przystępującego to kilkaset złotych do
ok 2000 zł (lub ok. 1500, lub ponad 2000 złotych u innych dostawców, zdaniem
Odwołującego).
Za bezzasadny należy uznać zarzut naruszenia przez Zamawiającego artykułu art. 89 ust.1
pkt 3 i art. 7 ust. 1 i 3 ustawy P
rawo zamówień publicznych w zw. z art. 3 ust. 1 i art. 15 ust.
1 pkt 1 i art. 15 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji,
poprzez prowadzenie postępowania w sposób niezapewniający zachowania
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty Przystępującego pomimo, że jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w
rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, co oznacza działanie sprzeczne
z prawem i dobrymi obyczajami naruszające interesy innych wykonawców, którzy złożyli
oferty w Postępowaniu. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem
lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
Jak wskazano powyżej, cena za realizację zamówienia zaoferowana przez Przystępującego
nie jest ceną rażąco niską. Przystępujący wskazał na korzystne okoliczności, umożliwiające
mu zaoferowanie ceny niższej. Sam fakt, że Przystępujący zaoferował niższą cenę niż
Odwołujący nie oznacza, że Przystępujący dopuścił się działania sprzecznego z prawem lub
z dobrymi obyczajami.
Za bezzasadny Izba uznała zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 12, pkt
16 i pkt 17 w zw. z art. 186 ust. 3 ustawy P
rawo zamówień publicznych, poprzez zaniechanie
wykluczenia
Przystępującego z postępowania z uwagi na okoliczność, że Przystępujący nie
wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu określonego w pkt. 12.2 SIWZ, a
jednocześnie przedstawił dokument (referencje) wprowadzający Zamawiającego w błąd.
W pkt 12.2 SIWZ
sformułowano następujące warunki udziału w postępowaniu:
Za spełniających warunki udziału w postępowaniu Zamawiający uzna Wykonawców, którzy
wykażą, że w okresie ostatnich trzech lat, przed upływem terminu składania ofert, a jeże/i
okres prowadzonej działalności jest krótszy, w tym okresie, należycie zrealizowali lub
realizują co najmniej 2 (dwie) usługi o łącznej wartości nie mniejszej niż 600 000 zł. brutto,
polegające na obsłudze serwisowej kserokopiarek/ w tym:
a) co najmniej jed
na z usług obejmowała serwis kopiarek biurowych korytarzowych
b) co najmniej jedna z usług obejmowała serwis urządzeń biurowych współpracujących z
systemem druku centralnego Q-vision.
Ponieważ oferta Przystępującego została uznana za najkorzystniejszą, Zamawiający wezwał
Przystępującego do złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnienie
warunków udziału w postepowaniu. Przystępujący złożył list referencyjny z 10 stycznia 2017
roku wystawiony prze
z MFP Service s.c., który potwierdzał, że Przystępujący zrealizował
opisaną w JEDZ usługę opieki technicznej urządzeń drukujących Develop, Canon, Konica
Minolta wraz z modelami Konica Minolta Bizhub C253 oraz Bizhub C280 objętych systemem
Q-vision oraz
że świadczenie to było wykonane w sposób należyty.
Zamawiający wezwał Przystępującego do złożenia, uzupełnienia lub udzielenia wyjaśnień
dotyczących oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w
postępowaniu i brak podstaw do wykluczenia. Jak wskazał Zamawiający, w formularzu JEDZ
złożonym wraz z ofertą Przystępujący wskazał, że świadczenie opisywanej usługi
zakończyło się 31 sierpnia 2016 roku. Z referencji dotyczącej tej usługi wynikało natomiast,
że przedmiotowa usługa była świadczona w okresie od 29 sierpnia 2014 roku i trwa nadal.
Zamawiający wezwał Przystępującego do udzielenia wyjaśnień dotyczących rozbieżności dat
określonych w formularzu JEDZ i wskazanej wyżej referencji. Przystępujący wyjaśnił, że
usługa opieki technicznej świadczona na rzecz MFP Service s.c. rozpoczęła się 29 sierpnia
2014 roku i trwa nadal, a określenie przez Przystępującego daty krańcowej jej świadczenia
na 31 sierpnia 2016 rok
u wynikało z okoliczności, że serwis umożliwiający wypełnienie
formularza JEDZ
w formie elektronicznej nie przewiduje możliwości zaznaczenia, że dana
usługa trwa nadal. Jednocześnie Przystępujący poinformował, że wartość usługi świadczonej
na rzecz MFP Service s.c. od początku jej trwania, tj. od 29 sierpnia 2014 roku do 31
sierpnia 2016 roku wyniosła 163 255,81 zł. Na potwierdzenie powyższego, Przystępujący
załączył referencję wystawioną przez MFP Service s.c. z 12 lipca 2019 roku.
Bezzasadny jest zarzut Odwołującego, że Przystępujący wprowadził w błąd Zamawiającego.
Należy wskazać, że Przystępujący w treści formularza JEDZ wpisał termin zakończenia
realizacji usługi 31 sierpnia 2016 roku. Jest to czas, w jakim zakończyła się realizacja usługi
na rzecz SITA Polska sp. z o.o. (obecne SUEZ Polska sp. z o.o.)
. Usługa ta obejmowała
serwis urządzeń biurowych, które współpracowały z systemem druku centralnego Q-vision.
Tym samym Przystępujący podał w formularzu JEDZ dane dotyczące usługi, która podlegała
ocenie Zamawiającego. Okoliczność, że usługę tę Przystępujący realizował w formie
podwykonawstwa
za pośrednictwem firmy MFP Service s.c. i tę firmę wskazał Przystępujący,
nie
wpływa na ocenę prawidłowości jej realizacji. Jak wynika z ustaleń, Przystępujący
świadczy usługę opieki technicznej na rzecz MFP Service s.c., świadczenie tej usługi
rozpoczęło się 29 sierpnia 2014 roku i trwa nadal. Wynika to także z treści umowy ramowej
przedstawionej przez Przystępującego. Oznacza to, że brak jest podstaw do uznania, że
Przystępujący wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji
dotyczących spełnienia warunków udziału w postępowaniu, w tym co do wskazanego
terminu realizacji usługi. Przystępujący także wyjaśnił wszystkie okoliczności. Powyższe
oznacza, że zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Prawo
zamówień publicznych jest bezpodstawny.
Ponadto
brak jest podstawy do uznania, że Przystępujący nie spełnił warunku udziału w
postępowaniu. Skoro bowiem świadczenie przedmiotowej usługi (której docelowym
beneficjentem była SITA Polska, obecnie występująca pod firmą SUEZ Polska sp. z o.o.)
zakończone zostało 31 sierpnia 2016 roku, zaś termin składania ofert w niniejszym
postępowaniu upłynął w dniu 16 lipca 2019 roku, to należy uznać, że realizacja usługi mieści
się w zakresie wyznaczonym w treści warunku udziału w postępowaniu, tj. w okresie
ostatnich tr
zech lat, przed upływem terminu składania ofert. Tym samym zarzut
Odwołującego jest bezpodstawny.
W ramach powtórnego badania i oceny ofert, Zamawiający wezwał Przystępującego na
podstawie art 26 ust 4 ustawy P
rawo zamówień publicznych do złożenia wyjaśnień
dotyczących oświadczeń i dokumentów, o których mowa w art. 26 ust 1 pkt 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych, w zakresie usługi wykonanej dla MFP Service s. c.
Wskazanym pismem Zamawiający wezwał Przystępującego do udzielenia odpowiedzi na
następujące pytania:
1) Czy umowa pomiędzy SITA Polska/SUEZ Polska a MFP Service s.c. obejmowała serwis
urządzeń biurowych, na których w okresie świadczenia usługi zainstalowany był system
druku centralnego Q-vision firmy QUBE TECHNOLOGIES Sp. z o.o., czy te
ż przedmiotem
wykazanej usługi był serwis urządzeń biurowych, na których możliwa jest instalacja
wskazanego wyżej systemu lub gotowych do współpracy z systemem druku centralnego Q-
vision;
2) czy w ramach podwykonawstwa na rzecz MFP Service s.c. Przystępujący świadczył
serwis urządzeń biurowych, na których w okresie świadczenia usługi zainstalowany był
system druku centralnego Q-vision firmy QUBE TECHNOLOGIES Sp. z o.o.
Zamawiający wezwał jednocześnie Przystępującego do przedstawienia dowodów, np. umów
z MFP Service s.
c. regulujących zakres podwykonawstwa, umów pomiędzy MFP Service s.c.
a SITA Polska/SUEZ Polska sp. z o.o.
, zawierających opis realizowanej usługi oraz z których
wynika, że przedmiotowa usługa obejmowała serwis urządzeń biurowych, na których w
okresie świadczenia usługi zainstalowany był system druku centralnego Q-vision firmy QUBE
TECHNOLOGIES Sp. z o.o.
Z
amawiający wskazał, że z wyjaśnień przedstawionych przez Przystępującego oraz z
załączonych dowodów wynika, że umowa pomiędzy SITA Polska/SUEZ Polska sp. z o.o. a
MFP Service s.c. obejmowała serwis urządzeń biurowych, na których w okresie świadczenia
usługi zainstalowany był system druku centralnego Q-vision, a także, że Przystępujący w
okresie 29 sierpnia 2014 roku do 31
sierpnia 2016 roku świadczył serwis urządzeń
biurowych, na których w okresie świadczenia usługi zainstalowany był system druku
centralnego Q-vision.
W trakcie rozprawy Odwołujący przedstawił jako dowód podpisane przez Dyrektora serwisu
oświadczenie Konica Minolta Business Solutions Polska sp. z o.o. z dnia 21 sierpnia 2019
roku, z którego wynika, że spółka ta sprzedała i dostarczyła urządzenia Konica Minolta firmie
SUEZ Polska sp. z o.o. (dawniej SITA
Polska sp. z o.o.), które zostały objęte gwarancją
producenta i Konica Minolta Business S
olutions Polska sp. z o.o. świadczyła usługi
serwisowe dla dostarczonych urządzeń w ramach udzielonych gwarancji. Jednocześnie
Dyrektor serwisu działający w imieniu Konica Minolta Business Solutions Polska sp. z o.o.
oświadczył, że na dostarczonych i serwisowanych urządzeniach nie było zainstalowane
oprogramowanie Q-vision.
Należy wskazać, że Odwołujący nie wykazał, jaki związek ma dostarczenie przez Konica
Minolta Business Solutions Polska sp. z o.o. u
rządzeń firmie SUEZ Polska sp. z o.o. z
Przystępującym. Przystępujący oświadczył w trakcie rozprawy, że korzysta z importera
towaru innego niż Konica Minolta Business Solutions Polska sp. z o.o. Odwołujący nie
wykazał, aby to Przystępujący serwisował akurat te urządzenia. Ponadto Przystępujący
oświadczył, że świadczył usługi serwisu pogwarancyjnego urządzeń używanych przez SUEZ
Polska sp. z o.o. (wcześniej SITA Polska sp. z o.o.). Tym samym należało uznać, że
przedstawione przez Odwołującego oświadczenie nie ma związku z Przystępującym. Zatem
powyższy dowód nie wykazał okoliczności, że Przystępujący nie serwisował urządzeń
posiadających oprogramowanie Q-vision.
Ponadto Odwołujący przedstawił wydruk informacji e-mail przesłanej przez Pana J. B.,
specjalisty ds. infrastruktury i bezpieczeństwa IT w SUEZ Polska sp. z o.o. z 19 sierpnia
2019 roku. E-
mail ten stanowi odpowiedź na zapytanie skierowane przez Qube Technologies
sp. z o.o., czy i jakie produkty firmy Qube Technologies sp. z o.o. wykorzystywane są lub
były wykorzystywane przez SUEZ Polska sp. z o.o. i z jakiego źródła zostały pozyskane. W
swoim mailu Pan J. B.
oświadczył, że: „(…) od roku 2013 roku (wtedy zaczynałem pracę w
Suez Polska, dawniej Sita Polska) nie korzystaliśmy z oprogramowania Q-vision.”
Jednocześnie zasugerował, że: „(…) być może dotyczy to jednej z naszych spółek?”.
W ocenie Izby, z
treści przedstawionego e-maila nie wynika, aby było to oficjalne stanowisko
SUEZ Polska sp. z o.o.,
dotyczące wykorzystywanego w tej spółce oprogramowania. Nie jest
wiadomo, jaką funkcję w strukturze organizacyjnej SUEZ Polska sp. z o.o. pełni Pan J. B. i
na ile jego informacje są miarodajne dla całej spółki. Odwoływanie się do początków jego
pracy w SUEZ Polska sp. z o.o.
zdaje się wskazywać, że podawane przez niego informacje
oparte s
ą na jego własnych spostrzeżeniach, nie zaś na formalnych informacjach
dotyczących oprogramowania wykorzystywanego w tej spółce. Nadto należy wskazać, że
Przystępujący oświadczył, że w okresie, kiedy wykonywał usługi serwisowe urządzeń SUEZ
Polska sp. z o.o. (dawniej
SITA Polska sp. z o.o.), nie współpracował z Panem J. B. .
Ponadto zostało przedstawione przez Odwołującego pismo firmy MFP Service s.c. z 5
sierpnia 2019 roku skierowane do Qube Technologies sp. z o.o. (jako odpowiedź na pytanie
Qube
Technologies sp. z o.o. z 2 sierpnia 2019 roku). W piśmie tym MFP Service s.c.
informuje, że do roku 2016 obsługiwał przedsiębiorstwo SITA Polska sp. z o.o. (obecnie
SUEZ Polska sp. z o.o.)
, które posiadało kopiarki biurowe współpracujące z systemem Q-
vis
ion.
Obsługa
techniczna
kserokopiarek
objętych
Q-vision
oraz
innych
niewspółpracujących z systemami firmy Qube Technologies sp. z o.o. została zlecona spółce
Copy Control Service s.c. jako podwykonawcy.
Oświadczenie to jest zbieżne z twierdzeniami Przystępującego, w tym ze złożonymi przez
niego dokumentami w postaci listu referencyjnego wystawionego przez MFP Service s.c. w
dniu 12 lipca 2019 roku, w którym oświadczono, że Przystępujący realizuje dla MFP Service
s.c. zlecenie podwykonawstwa opieki technicz
nej urządzeń drukujących Develop, Canon,
Konica Minolta wraz
z modelami Konica Minolta Bizhub C 253 oraz Bizhub C 280 objętych
systemem Q-vision.
Powyższe jest także zbieżne z załączonym przez Przystępującego do wyjaśnień dowodem
w postaci e-maila z 2 wr
ześnia 2019 roku, skierowanego z firmy MFP Service s.c. do
Odwołującego, który potwierdza wykonywanie serwisu pogwarancyjnego urządzeń Konica
Minolta Bizhub C 280 i Bizhub C 283 z wdrożonym system Q-vision.
Przedstawione przez Przystępującego dowody wprost wskazują, że świadczył on usługi
serwisu urządzeń objętych systemem Q-vision, zgodnie z przedstawionymi Zamawiającemu
informacjami.
Powyższe dowodzi, że Przystępujący wykazał spełnienie warunku udziału w
postępowaniu określonego w pkt. 12.2 SIWZ i w tym zakresie nie wprowadził
Zamawiającego w błąd.
Za zasadny Izba uznała zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 8 ust. 1, ust. 2 i ust. 3
w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy P
rawo zamówień publicznych w zw. z art. 11 pkt 4 ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, poprzez zaniechanie odtajnienia uzasadnienia
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, wyjaśnień Przystępującego, pomimo, że
zastrzeżone informacje i dokumenty nie spełniają przesłanek uznania ich za tajemnicę
przedsiębiorstwa, co stanowi naruszenie zasady jawności postępowania oraz zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy P
rawo zamówień publicznych, postępowanie o udzielenie
zamówienia jest jawne. Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z
postępowaniem o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie.
Stosownie do treści art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, przez
tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne,
organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które
jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie
znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne
dla takich osób, o ile uprawniony co do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi
podjął przy zachowaniu należytej staranności działania w celu utrzymaniu ich w poufności.
W ocenie Izby,
Przystępujący w treści wyjaśnień zastrzeżenia przedsiębiorstwa nie wykazał
spełnienia
powyższych
przesłanek
uzasadniających
zastrzeżenie
tajemnicy
przedsiębiorstwa.
Zamawiający nie przeanalizował spełnienia wszystkich ww. przesłanek. Sama okoliczność,
że jest wolą wykonawcy, aby wyjaśnienia pozostały tajemnicą, nie uzasadnia takiego
zastrzeżenia. Przede wszystkim podstawową zasadą w postępowaniu o udzielenie
zamówienia jest jego jawność.
Zastrzeżenie w niniejszym postępowaniu zostało dokonane dla całości złożonych przez
Przystępującego wyjaśnień. Nawet gdyby uznać, że istnieją jakiekolwiek fragmenty
wyjaśnień, które mogłyby zostać objęte tajemnicą przedsiębiorstwa, to Przystępujący miał
możliwość anonimizacji części tych wyjaśnień. Z pewnością trudno uznać za tajemnicę
przedsiębiorstwa ceny oferowane w postępowaniu – chociażby cenę dotyczącą
roboczogodziny i j
ej poszczególnych składowych. Cena zaoferowana w postępowaniu jest
elementem jawnym, zatem sposób jej obliczenia nie może stanowić tajemnicy. Ponadto ceny
poszczególnych elementów, takich jak pędzle, szmatki, smar, są powszechnie znane.
Przystępujący nie wykazał żadnych szczególnych okoliczności uzasadniających zastrzeżenie
tych elementów jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Zawar
ta przez Przystępującego umowa ramowa z podmiotem MFP Service s.c. nie zawiera
żadnej klauzuli, zastrzegającej poufność postanowień tej umowy, a Przystępujący w żaden
sposób nie wykazał, dlaczego umowa ta miałaby być objęta tajemnicą przedsiębiorstwa; w
tym zakresie nie wykazano z całą pewnością, aby podjęte zostały jakiekolwiek działania,
których celem byłoby, aby żaden inny podmiot nie uzyskał wiedzy o tej umowie. Jak wskazał
Odwołujący, był on w stanie samodzielnie pozyskać informacje od zarówno firmy MFP
Service s.c., jak i od SUEZ Polska sp. z o.o.
co do umów realizowanych na rzecz tych
podmiotów, co oznacza, że są to informacje łatwo dostępne dla osób trzecich. To z kolei
oznacza, że zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa w tym zakresie było bezpodstawne.
Podobnie nie mogą stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa okoliczności świadczenia przez
Przystępującego usług na rzecz innych podmiotów (publicznych) i wskazane w ramach ich
realizacji ceny.
Przystępujący nie wykazał także, aby podjął działania, by żaden inny podmiot nieuprawniony
nie mógł wejść w posiadanie zastrzeżonych informacji. Samo ogólne stwierdzenie, że
wykonawca podejmuje zróżnicowane działania w celu zachowania poufności i ochrony przed
dostępem osób trzecich nie stanowi wykazania, że zastrzeżone informacje stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa.
Izba podziela stanowisko Od
wołującego, zgodnie z którym nie stanowi tajemnicy
przedsiębiorstwa treść oferty dotycząca zaoferowania przez Przystępującego w pozycji 202
„Formularza cenowego” części zamiennej lub oryginału „Drum and Blade Kit". Skoro
producentem urządzeń i części zamiennych w tym zakresie jest firma Canon, a informacje w
zakresie oferowania i istnienia na rynku zamienników lub oryginałów części zamiennych tego
producenta są ogólnodostępne (czemu nie zaprzeczył Przystępujący), to nie mogą stanowić
tajemnicy przedsiębiorstwa. Nie mają waloru tajemnicy przedsiębiorstwa informacje, które
dotyczą opisu technicznego oferowanych na rynku części zamiennych, ponieważ nie można
za taką tajemnicę uznać nazw standardowych produktów powszechnie dostępnych na rynku,
reklamowanych, zna
nych powszechnie i ujawnionych w publicznych materiałach. Przede
wszystkim Przystępujący w żaden sposób nie wykazał zasadności zastrzeżenia jako
tajemnica przedsiębiorstwa tych właśnie informacji.
Zamawiający nie udostępnił Odwołującemu uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa, czyli
wyjaśnienia, dlaczego informacje i dokumenty są objęte zastrzeżeniem. Samo zastrzeżenie
uzasadnienia
tajemnicy przedsiębiorstwa nie stanowi tajemnicy przedsiębiorstwa. Nie istnieje
podstawa prawna dla
zastrzeżenia uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa i już z samego
tego faktu zarzut jest zasadny. Zamawiający wyjaśnił, że nie dokonał odtajnienia
uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa na prośbę Przystępującego.
Podkreślić należy, że zadaniem Zamawiającego jest rozważyć, czy spełnione zostały
przesłanki dla uznania uzasadnienia zastrzeżenia za tajemnicę przedsiębiorstwa. Nie jest
uzasadnione bezkrytyczne spełnianie przez Zamawiającego prośby wykonawcy.
Izba nie nakazała Zamawiającemu dokonania czynności odtajnienia wyjaśnień
Przystępującego z uwagi na okoliczność, iż Przystępujący ujawnił część dokumentacji
zastrzeżonej jako tajemnica przedsiębiorstwa w piśmie złożonym podczas rozprawy, a także
w formie ustnych wypowiedzi. Zgodnie z art. 192 ust. 2 ustawy Prawo za
mówień
publicznych,
Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które
miało wpływ na lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia. Skoro Przystępujący udostępnił informacje, które wcześniej zastrzegł jako
stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa, a także skoro rozpoznane zostały pozostałe zarzuty
odwołania, brak jest uzasadnienia dla uwzględnienia odwołania w tym zakresie.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, tj. stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
postanowień rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. z dnia 7 maja 2018 r. Dz. U. z 2018 r., poz. 972),
w tym w szczególności § 5 ust. 2 pkt 1).
Przewodniczący:
………………………………