sygn. akt: KIO 2479/19
WYROK
z dnia 18 grudnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Emil Kuriata
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 grudnia 2019 r., w Warszawie,
odwołania
wniesionego do P
rezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 grudnia 2019 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Fectum S.A. oraz P.O.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Handlowo
Usługowe P. O., ul. Okólna 43A/43B/301; 05-270 Marki w postępowaniu prowadzonym
przez
zamawiającego Gmina Siennica, ul. Kołbielska 1; 05-332 Siennica,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Fectum S.A. oraz P. O. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe P. O., ul. Okólna 43A/43B/301; 05-270
Marki i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Fectum S.A. oraz P. O. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe P.O., ul.
Okólna 43A/43B/301; 05-270 Marki, tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Siedlcach.
Przewodniczący:
…………………………
sygn. akt: KIO 2479/19
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Siennica, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego, w trybie przetargu nieograniczonego,
którego przedmiotem jest „Budowa
budynku Gminnej Biblioteki Publicznej, Gminnego Ośrodka Kultury oraz Urzędu Gminy
w miejscowości Siennica wraz z dostawą wyposażenia”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych dnia
7 listopada 2019 roku, pod numerem 619763-N-2019.
Dnia 4 grudnia 2019
roku, zamawiający poinformował wykonawców o wyniku
prowadzonego postępowania, w tym o odrzuceniu oferty odwołującego.
Dnia 6 grudnia 2019 roku, wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
Fectum S.A. oraz P. O.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Handlowo Usługowe P. O. (dalej „Odwołujący” lub „konsorcjum Fectum”) wniósł odwołanie
do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp,
poprzez błędne uznanie, że oferta odwołującego nie
odpowiada specyfikacji istotnych warunków zamówienia w sytuacji, gdy oferta została
złożona przez odwołującego prawidłowo,
2. art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
oraz w związku z rozdziałem
XVI ust. 3 s.i.w.z.,
poprzez brak uznania, że pominięcie przez wykonawcę
w kosztorysie ofertowym części pozycji kosztorysowych stanowi inną omyłkę
usuwalną na podstawie przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, w sposób opisany
w rozdziale XVI ust. 3 s.i.w.z.
, tj.: przez przyjęcie w każdej brakującej pozycji
koszt
orysu ceny jednostkowej 0,00 zł,
względnie
3. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, wobec jego niezastosowania i nie wezwania wykonawcy
przez z
amawiającego do uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień,
co do treści oferty pomimo, że w przypadku złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub
udzielenia wyjaśnień oferta odwołującego nie podlegałaby odrzuceniu.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania,
2) nakazanie z
amawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego,
3) nakazanie z
amawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert
z uwzględnieniem oferty odwołującego,
obciążenie kosztami odwołania zamawiającego,
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego wszelkich kosztów wywołanych
wniesieniem odwołania w całości.
Interes odwołującego.
Odwołujący wskazał, że w przedmiotowym postępowaniu złożył najkorzystniejszą ofertę,
t
ym samym ma interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść
szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp.
Odwołujący wskazał, iż analizując treść uzasadnienia zawiadomienia o odrzuceniu oferty
prawidłowy jest wniosek, że odrzucenie oferty nie nastąpiło z przyczyny wskazanej w zdaniu
2 Rozdziału XVI ust. 3 s.i.w.z. Z ostrożności odwołujący wskazał, iż kosztorys ofertowy
branży instalacja wentylacji, którego braki stanowią zdaniem zamawiającego przyczynę
odrzucenia oferty, z przyczyn oczywistych nie jest dotknięty brakiem kosztorysu dla całej
branży. Nie jest też dotknięty uchybieniem w postaci braku całego działu bowiem
z
amawiający w ramach przedmiaru branży instalacja wentylacji nie dzieli przedmiaru na
działy. Układ poszczególnych jednostek, tzw. L.p przedmiaru nie pozwala na jednoznaczną
identyfikację i wyodrębnienie jednostki redakcyjnej w postaci działu (zresztą s.i.w.z. nie
posługuje się tym pojęciem). Zdaniem odwołującego, brak precyzji w formułowaniu s.i.w.z.
wymusił na zamawiającym, w celu uargumentowania przyczyn odrzucenia oferty, sięgnięcie
po tezy (nietrafnie zresztą) o charakterze bardziej generalnym. Sam zamawiający
w zawiadomieniu stwierdza „kosztorys ofertowy branży instalacja wentylacji nie jest
kompletny” i dalej „Brak pozycji w załączonym kosztorysie to przykład braków powodujących
nieodpowiedniość oferty w stosunku do specyfikacji istotnych warunków zamówienia.”.
Odwołujący podniósł, iż argumentacji tej należy zarzucić brak konsekwencji i logiczną
niespójność. W świetle rozdział XVI ust. 3 zamawiający dokonując ustalenia, że kosztorys
nie zawiera wszystkich pozycji kosztorysowych winien potraktować to jako oczywistą omyłkę
i przyjąć wartość tych pozycji na 0,00 zł. Sam zamawiający wprowadza mechanizm
korygujący braki ofert, z których w ostateczności nie korzysta. Co istotne zamawiający
odwołuje się tutaj do trybu z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Odwołujący nie zgadzając się z uzasadnieniem zawiadomienia o odrzuceniu oferty
wskazuje, że określenie przez zamawiającego trybu poprawienia niepełnych ofert
kosztorysowych nie może aktualnie prowadzić do ustaleń takich jak w uzasadnieniu,
że poprawienie pomyłek przez wpisanie w nieuwzględnionych pozycjach kosztorysowych
kwoty 0,00 zł może stanowić uprzywilejowanie oferenta i rażąco naruszać zasadę równego
t
raktowania wykonawców. Niezrozumiały, zdaniem odwołującego, przez wzgląd na
zawartość s.i.w.z., jest cały akapit uzasadnienia odnoszący się do braku możliwości
poprawienia oferty w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Stanowi on swego rodzaju
samokrytyk
ę zamawiającego i rozwiązań zaproponowanych w s.i.w.z., z którymi mogli
zapoznać się przecież wszyscy oferenci. Nie ma przy tym tutaj mowy o rodzaju interpretacji
oferty pod poszczególnych wykonawców, bowiem s.i.w.z. jest oczywisty i zawiera
rozstrzygnięcie którego zastosowanie wynika właśnie z jasno i precyzyjnie skonstruowanego
zapisu s.i.w.z.
Przywołane przez zamawiającego orzeczenie KIO 1386/19 nie ma
zastosowania do stanu faktycznego sprawy niniejszej.
W ramach trzeciego z formułowanych zarzutów odwołujący wskazał, że brak kilku pozycji
w jednym z wielu kosztorysów ofertowych złożonych w postępowaniu powinien być
przedmiotem refleksji i skłonić zamawiającego, zwłaszcza w odniesieniu do wykonawcy,
którego oferta została uznana za najkorzystniejszą, do zastosowania art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp i wezwania wykonawcy przez z
amawiającego do uzupełnienia lub poprawienia lub do
udzielania wyjaśnień co do treści oferty. Działanie takie pozostawałoby - wbrew temu co
twierdzi z
amawiający - w zgodzie z przepisami ustawy Pzp.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie
odwołania w całości.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 189 ust. 2 ustawy -
Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwot określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1
ustawy -
Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, złożone w pismach procesowych, jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła,
iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są bezzasadne.
Podnieść bowiem należy, iż zamawiający w treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, w rozdziale XVI ust. 3 wskazał, że „W przypadku pominięcia w kosztorysie
ofertowym pozycji kosztorysowych Zamawiający uzna, że Wykonawca wycenił je w innych
pozycjach kosztorysowych i potraktuje je jako inna omyłkę i podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp dokona jej poprawy,
poprzez wpisanie w każdą brakującą pozycję kosztorysu
ofertowego cenę 0,00 zł. W przypadku braku całego działu kosztorysu ofertowego lub
kosztorysu ofertowego całej branży oferta zostanie odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt
2 ustawy Pzp.
”.
Zamawiający, w ramach przygotowanej dokumentacji postępowania, załączył do s.i.w.z.
przedmiar inwestorski dotyczący zainstalowania wentylacji, w którym wyodrębnił 5 różnych
systemów wentylacyjnych, tj. NW1/WW1, NW2/WW2, NW3/WW3, WW4 oraz WW5, które
w ocenie Izby stanowiły odrębne działy/części, wobec których wykonawca miał za zadanie
określić się co do wartości wykonanych w nim zakresu prac/urządzeń.
Odwołujący, w kosztorysie ofertowym dotyczącym systemu wentylacji, ujął następujące
działy: system wentylacyjny NW1/WW1, system wentylacyjny NW2/WW2, system
wentylacyjny NW3/WW3. W dziale system wentylacyjny WW4 ujęta została tylko jedna
pozycja. Brak natomiast działu system wentylacyjny WW5 (strony od 46 do 50 oferty).
Zdaniem Izby, b
rak pozycji w załączonym kosztorysie to przykład braków powodujących
n
iezgodność treści oferty w stosunku do treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Jest to bowiem ograniczenie składanych informacji w stosunku do żądanych przez
z
amawiającego i nie może być uznane za działanie zgodne z treścią s.i.w.z. Nadto, zgodnie
z
§8 ust. 1 wzoru umowy, wynagrodzenie w przedmiotowym postępowaniu zostało określone
jako
kosztorysowe, co z kolei oznacza, że aby móc ustalić essentialia negotii przyszłej
umowy, konieczne jest sprecyzowanie w ofercie wykonawcy (kosztorysie ofertowym)
przedmiotu tej umowy. Skoro zatem odwołujący w zakresie kosztorysu dotyczącego
wentylacji pominął pozycje od 72 do 90, w tym cały dział WW5, to nie sposób uznać, iż oferta
odwołującego zgodna jest z treścią s.i.w.z. Argumentacja odwołującego odnosząca się do
informacji zamawiającego z rozdziału XVI ust. 3 s.i.w.z., na podstawie której zamawiający
zobligowany był do poprawienia treści oferty odwołującego w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp, jest błędna, albowiem odnosi się ona do sytuacji, w której wykonawca
przedstawia do oferty pełne kosztorysy ofertowe, zgodne z przedmiarem zamawiającego,
które umożliwiają zawarcie ważnej umowy, jednakże wada dająca się sanować przez
zamawiającego zgodnie z s.i.w.z. może dotyczyć tylko i wyłącznie nie wypełnienia części
kosztorysu o wartości kwotowe danych pozycji, działów, części. W takim przypadku
zamawiający miał obowiązek wpisać 0 zł uznając, iż wycena tych pozycji została wliczona do
innych pozycji kosztorysu ofertowego. W braku w ogóle pozycji kosztorysu nie może być
mowy o jego uzupełnieniu w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, albowiem prowadziłoby to
do niedopuszczalnej zmiany treści oferty przez jej uzupełnienie o brakujące treści, nie
wynikające ze złożonej oferty. Poprawienie omyłek w trybie przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp nie może bowiem prowadzić do dostosowania treści oferty do wymagań
z
amawiającego, wyartykułowanych w treści s.i.w.z., czyli do rekonstrukcji oświadczenia woli
w
ykonawcy na podstawie wymogów zamawiającego, choć oświadczenie woli zawarte
w ofercie nie daje takich podstaw. Niedopuszczalnym jest interpretowanie przez
z
amawiającego postawionych wymagań na etapie złożonych ofert i odpowiednie
dostosowanie przyjętej interpretacji pod poszczególnych wykonawców. Zamawiający
najpierw pr
ecyzuje swoje wymaganie w sposób jasny i klarowny, a dopiero po ich
sprecyzowaniu i określeniu w s.i.w.z. bada złożone oferty w oparciu o postawione warunki,
nie zaś odwrotnie. Dlatego też czynność zamawiającego, polegająca na odrzuceniu oferty
odwołującego uznać należało za prawidłową.
Odnosząc się do zarzutu dotyczącego naruszenia przez zamawiającego art. 26 ust. 3
ustawy Pzp
, podnieść należy, co następuje.
Przepis ten stanowi,
że Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art.
25a ust. 1,
oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w
art. 25 ust. 1, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania,
oświadczenia lub dokumenty są niekompletne, zawierają błędy lub budzą wskazane przez
zamawiającego wątpliwości, zamawiający wzywa do ich złożenia, uzupełnienia lub
poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo
ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy
podlega odrzuceni
u albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania.
Za niezasadne, jak i pozbawione podstaw prawnych, Izba uznała stanowisko
odwołującego, który twierdził, że w przypadku oferty odwołującego znajduje zastosowanie
przepis art. 26 ust. 3 ustawy Pzp,
który umożliwiał zamawiającemu wezwanie odwołującego
„do uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielenia wyjaśnień co do treści oferty”, albowiem
wskazany przepis odnosi się do możliwości uzupełniania lub poprawiania lub udzielania
wyjaśnień w zakresie dokumentów podmiotowych składanych wraz z ofertą, a nie w zakresie
treści oferty, co do której co najwyżej może znajdować zastosowanie przepis art. 87 ust. 1
ustawy Pzp.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania.
Przewodniczący:
…………………………