KIO 2491/19 POSTANOWIENIE dnia 19 grudnia 2019 r.

Stan prawny na dzień: 09.03.2020

Sygn. akt KIO 2491/19 

POSTANOWIENIE 

z dnia 19 grudnia 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  19  grudnia  2019  r. 

Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  9 

grudnia  2019  r.  przez  wykonawc

ę  –  Asseco Poland  S.A.  z  siedzibą  w  Rzeszowie  przy  ul. 

Olchowej  14  (35-

322  Rzeszów)  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  –  SP 

ZOZ  Szpital  Powiatowy  im.  Edmunda  Biernackiego  w  Opocznie 

z  siedzibą  przy  ul. 

Partyzantów 30 (26-300 Opoczno) 

przy udziale wykonawcy 

– Comarch Healthcare S.A. z siedzibą w Krakowie przy Alei Jana 

Pawła II 39A (31-864 Kraków), zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego 

po stronie z

amawiającego 

postanawia: 

1.  Umarza 

postępowanie odwoławcze;  

Nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

– Asseco Poland S.A. z siedzibą w Rzeszowie kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie: 

trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim. 

Przewodniczący:      ……………………………. 


Sygn. akt: KIO 2491/19 

U z a s a d n i e n i e 

SP  ZOZ  Szpital  Powiatowy  im.  Edmunda  Biernackiego  w  Opocznie  zwany  dalej: 

„zamawiającym”,  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia publicznego na  podstawie przepisów  ustawy  z  dnia 29 stycznia 2004  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  -  Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  1843  ze  zm.),  zwanej  dalej:  „Pzp”,  pn.: 

Dostawa 

i  wdrożenie  SSI,  e-Usług  oraz  infrastruktury  sprzętowej  w  ramach  projektu  pn. 

„Dostosowanie  SPZOZ  Szpitala  Powiatowego  im.  E.  Biernackiego  w  Opocznie  do 

elektronicznych usług administracyjnych” (znak sprawy: 28/2019). 

Og

łoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 27 listopada 2019 r., pod numerem 2019/S 229-561564.  

Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są dostawy, jest wyższa od 

kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. 

Wykonawca Asseco Poland S.A. 

z siedzibą w Rzeszowie zwany dalej: „odwołującym” 

w dniu 18 

października 2019 r. wniósł odwołanie od: 

niezgodnych  z  przepisami  Pzp  czynności  zamawiającego  naruszających  zasadę 

proporcjonalności,  poprzez  żądanie  posiadania  referencji,  której  zakres  jest  znacznie 

szerszy, 

niż przedmiot tego zamówienia publicznego; 

niezgodnych  z  przepisami  Pzp  czynności  zamawiającego  naruszających  zasadę  uczciwej 

konkurencji  poprzez  żądanie  dostarczenia:  systemu  gotowego  bez  możliwości 

rozbudowy/dostosowania  co  mając  na  uwadze  szereg  postanowień  SIWZ  (OPZ)  wskazuje 

na  konkretne  rozwiązanie  rynkowe  oraz  systemu  funkcjonującego  na  przeglądarkach 

internetowych bez możliwości instalowania dodatkowych wtyczek co wskazuje na konkretne 

rozwiązanie  rynkowe.  W  ocenie  odwołującego  powyższe  wymogi  w  żaden  sposób  nie 

usprawiedliwiają  potrzeb  zamawiającego  a  jedynie  dyskryminują  określone  rozwiązania  i 

metody działania systemów HIS; 

-  niezgodnych  z  przepisami 

Pzp  czynności  zamawiającego  dotyczących  opisu  przedmiotu 

zamówienia,  zgodnie  z  którymi  wykonawca  obowiązany  jest  podać  dokładny  opis  struktur 

baz  danych.  Wymóg  ten  narusza  przepisy  Ustawy  z  dnia  27  lipca  2001  r.  o  ochronie  baz 

danych oraz Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych; 

niezgodnego z prawem prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, 

tj.  prowadzenie  postępowania  w  sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji 

oraz równego traktowania wykonawców. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców a także zasady 

proporcjonalności, uregulowanych w art. 7 ust. 1 i 3, art. 22 ust. 1a oraz art. 29 ust 1 i 


2 Pzp, poprzez dokonanie opisu pr

zedmiotu zamówienia w zakresie SIWZ IV Warunki 

udziału w postępowaniu pkt. 1.3.a.A. - polegające na bezpodstawnym (niezgodnym z 

zasadą  proporcjonalności)  wymaganiu  referencji  na  dostawę  systemu  wraz  z 

wykonaniem  projektu  dotyczącego  budowy  sieci  informatycznej  w  budynkach 

zamawiającego oraz dostawą, montażem, konfiguracją i uruchomieniem niezbędnego 

sprzętu  serwerowego  i  komputerowego  oraz  przebudowa  pomieszczenia  na 

serwerownię, w sytuacji, gdy przedmiot niniejszego zamówienia nie zawiera budowy 

sieci  informatycznej,  ani  robót  związanych  z  przebudową  serwerowni  (wymaganie 

nadmiarowe); 

2)  zasad  uczciwej 

konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców  uregulowanych 

w  art.  7  ust.  1  i  3  oraz  art.  29  ust  1  i  2  Pzp,  poprzez  dokonanie  opisu  przedmiotu 

zamówienia w zakresie: 

a) 

Załącznika nr 2 do SIWZ (OPZ) Rozdział I Rozdział I. Założenia początkowe oraz 

wymag

ania ogólne - pkt. I.5 ppkt. 8 - zgodnie z którym zamawiający wymaga systemu 

gotowego w 100%, bez możliwości jakiejkolwiek zmiany/dostosowania go do potrzeb 

danego  zamawiającego,  co  jednoznacznie  przy  zestawieniu  tego  wymogu  z  innymi 

wymogami OPZ, wskazuje 

na konkretne rozwiązanie rynkowe; 

b) 

Załącznika  nr  2  do  SIWZ  (OPZ)  Rozdział  III  Wymagania  szczegółowe  pkt.  III.1 

ppkt.  III.1.1  Część  Biała  -  zgodnie  z  którym  zamawiający  wymaga,  aby  system  HIS 

działał  na  przeglądarkach,  bez  konieczności  instalacji  wtyczek,  co  powoduje,  że  de 

facto  nic  nie  uzyskuje  a  jedynie  dyskryminuje  pewne  rozwiązania  rynkowe. 

Bezpodstawne 

wykluczenie 

instalacji 

na 

stacji 

roboczej 

dodatkowego 

oprogramowania (wtyczek) do oprogramowania, co stanowi niekonkurencyjny wymóg 

postępowania. Taki opis wymagań systemu nie przynosi dla zamawiającego żadnych 

korzyści,  co  więcej  ograniczony  zostaje  dostęp  do  dużej  ilości  stron  internetowych 

(także fachowej literatury medycznej); 

zasad  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców  uregulowanych 

w  art.  7  ust.  1  i  3  oraz  art.  29  ust  1  i  2  Pzp 

oraz przepisów art. 1 ustawy z dnia 27 

lipca  2001  r.  o  ochronie  baz  danych  oraz  art.  17  ustawy  z  dnia  4  lutego  1994  r.  o 

prawie  autorskim  i  prawach  pokrewnych  poprzez  nakazanie  wykonawcy  w: 

Załączniku nr 2 do SIWZ (OPZ) Załącznika nr 2 do SIWZ (OPZ) Rozdział I Rozdział I. 

Założenia początkowe oraz wymagania ogólne - pkt. I.7.5 ppkt. 8 udostępnienia w 

dokumentacji przetargowej pełnego opisu struktur baz danych, co w przypadku wielu 

podmiotów  z  rynku  IT  z  uwagi  na  szczególnie  chronione  know-how  jest 

niedopuszczalne i spowoduje, że tacy wykonawcy nie złożą oferty. Wskazać należy, 

że  jest  to  wymaganie  naruszające  przepisy,  nie  mające  dla  zamawiającego  żadnej 

wartości. 


Mając na uwadze powyższe odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości 

oraz nakazanie zamawiającemu: 

wykreślenie z wymagań referencyjnych sformułowania: 

„wykonanie projektu wraz z budową sieci informatycznej w budynkach zamawiającego oraz 

dostawą,  montażem,  konfiguracją  i  uruchomieniem  niezbędnego  sprzętu  serwerowego  i 

komputerowego, przebudowa pomieszczenia na serwerownię”; 

wykreślenia: 

a) z Załącznika nr 2 do SIWZ (OPZ) Rozdział I Rozdział I. Założenia początkowe oraz 

wymagania ogólne - pkt. 1.5 ppkt. 8 oraz 

b)  z  Załącznika  nr  2  do  SIWZ  (OPZ)  Rozdział  III  Wymagania  szczegółowe  pkt.  III.1  ppkt. 

III.1.1 Część Biała - wymagania nr 1 (dotyczącego wtyczek do przeglądarek); 

wykreślenia z Załącznika nr 2 do SIWZ (OPZ) Załącznika nr 2 do SIWZ (OPZ) Rozdział I 

Rozdział 1. Założenia początkowe oraz wymagania ogólne - pkt. I.7.5 ppkt. 8. 

Zamawiający  zamieścił  kopię  odwołania  na  swojej  stronie  internetowej  w  dniu  10 

grudnia  2019  r.  Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosił 

przystąpienie wykonawca Comarch Healthcare S.A. z siedzibą w Krakowie. 

W  dniu  18  grudnia  2019  r.  odwołujący  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  w 

części uznał zarzuty odwołania, w pozostałej części wniósł o oddalenie odwołania. 

tym  samy  dniu  tj.  18  grudnia  2019  r.  wpłynęło  do  sekretariatu  Izby  pismo 

od

wołującego zawierające oświadczenie, że odwołujący działając na podstawie art. 187 ust. 

8 Pzp cofa odwołanie wniesione w dniu 9 grudnia 2019 r.  

Na  skutek  cofnięcia  odwołania  wypełniły  się  przesłanki  do  umorzenia  postępowania 

odwoławczego  na  podstawie  art.  187  ust.  8  Pzp  (Odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do 

czasu  zamknięcia  rozprawy;  w  takim  przypadku  Izba  umarza  postępowanie  odwoławcze. 

Jeżeli cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.).  

Cofnięcie  odwołania  jest  nieograniczonym  uprawnieniem  odwołującego  do  czasu 

zamknięcia rozprawy. Skuteczne cofnięcie odwołania znosi wszelkie skutki prawne związane 

z jego wniesieniem.  

Dokonanie  tej  czynności  przez  odwołującego  nastąpiło  przed  otwarciem  rozprawy, 

zatem  Izba  umorzyła  postępowanie  odwoławcze  na  podstawie  wskazanego  art.  187  ust.  8 

Pzp  i  nakazała  zwrot  odwołującemu  kwoty  13 500  zł  00  gr  stanowiącej  90%  uiszczonego 

wpisu. 

Przewodniczący:      …………………………….