Sygn. akt: KIO 2509/19
POSTANOWIENIE
z dnia 17 grudnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Bartosz Stankiewicz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 17 grudnia 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 9 grudnia 2019 r. przez wykonawcę – SKANSKA S.A.
z siedzibą w Warszawie przy ul. Alei Solidarności 173 (00-877 Warszawa) w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego – Miasto Katowice z siedzibą w Katowicach przy ul.
Młyńskiej 4 (40-098 Katowice)
postanawia:
1. Umarza
postępowanie odwoławcze;
2. Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urz
ędu Zamówień Publicznych kwoty 20 000,00 zł
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy SKANSKA S.A.
z siedzibą w Warszawie, stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący: ………………………..
Sygn. akt KIO 2509/19
Uzasadnienie
Miasto Katowice zwane
dalej: „zamawiającym”, prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. - Dz. U. z
2019 r., poz. 1843
), zwanej dalej: „Pzp” pn. Budowa układu drogowego z podziałem na odcinki
realizacyjne: Etap 1 - odc. od ul. Szopienickiej do ulicy Gospodarczej w ramach zadania:
„Przygotowanie terenów pod budownictwo mieszkaniowe przy ul. Gospodarczej” (nr
referencyjny: BZP.271.1.132.2019
), zwane dalej: „postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 27 listopada 2019 r., pod numerem 2019/S 229-561227.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są roboty budowlane, jest
wyższa od kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust.
8 Pzp.
Wykonawca SKANSKA S.A.
z siedzibą w Warszawie zwany dalej: „odwołującym”
w dniu 9
grudnia 2019 r. wniósł odwołanie na treść specyfikacji istotnych warunków
zamówienia (dalej zwanej: „SIWZ”) w tym stanowiącego jej integralną część jako załącznik nr
3 Wzoru umowy.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu, że opisane niżej postanowienia SIWZ naruszają
następujące przepisy prawa:
1) art. 36 ust. 1 pkt 16) Pzp w zw. z art. 5 i art. 353
kodeksu cywilnego oraz art. 647 k.c.
w zw. z art. 139 ust. 1 Pzp
– przez zamieszczenie w załączniku nr 3 do SIWZ Wzór
umowy w § 12 ust. 6 zdanie pierwsze wymogu usunięcia wszelkich „nieprawidłowości,
ust
erek, uchybień” , bez względu na to czy będą mieć one charakter istotny czy też
nieistotny, przed odbiorem końcowym, w sytuacji gdy wykonanie robót budowlanych z
drobnymi usterkami lub wadami nieistotnymi nie stanowi o niewykonaniu zobowiązania
umownego wy
konawcy i jednocześnie w świetle przepisów kodeksu cywilnego rodzi
po stronie zamawiającego obowiązek dokonania odbioru końcowego;
2) art. 29 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 3), 16) Pzp oraz art. 5 i art. 353
kodeksu
cywilnego w zw. z art. 578 kodeksu cywilnego w zw. z
art. 638 § 2 i art. 656 kodeksu
cywilnego w zw. z art. 647 kodeksu cywilnego oraz art. 139 ust. 1 Pzp
– przez
bezprawne (niezgodne z Pzp, kodeksem cywilnym i naturą stosunku
zobowiązaniowego w postaci umowy o roboty budowlane, a także zasadami
współżycia społecznego) zamieszczenie w załączniku nr 3 do SIWZ „Wzór umowy” w
§ 14 ust. 3 obowiązku usunięcia wszelkich wad ujawnionych w okresie gwarancji bez
względu na przyczynę ich powstania (z wyłączeniem normalnego zużycia), a tym
samym zaniechanie sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie zrozumiałych i dokładnych
określeń, uwzględniających wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ
na
sporządzenie
oferty
oraz
narzucenie
wykonawcom
nadmiernych,
niedoprecyzowanych obowiązków, przy jednoczesnym przerzuceniu na nich bliżej
niezidentyfikowanych i niemożliwych do zidentyfikowania ryzyk - co w konsekwencji
prowadzi do obejścia w/w przepisów;
3) art. 7 ust. 1 Pzp prowa
dzenie postępowania w sposób naruszający zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.
W związku z postawionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w
całości oraz nakazanie zamawiającemu dokonania modyfikacji treści postanowień SIWZ, a w
szczególności Wzoru umowy (załącznik nr 3 do SIWZ) w następujący sposób:
przez nadanie §12 ust. 6 Wzoru umowy następującej treści:
Jeżeli do dnia zakończenia odbioru końcowego Wykonawca nie dokonał uzupełnień braków
w dokumentacji
powykonawczej lub kosztorysie powykonawczym, albo nie usunął
nieprawidłowości, usterek, uchybień o charakterze istotnym tj. uniemożliwiającym użytkowanie
przedmiotu umowy zgodnie z przeznaczeniem w przedmiocie odbioru stwierdzonych przez
Zamawiającego, wówczas Zamawiającemu przysługuje prawo odmowy odbioru końcowego
do czasu wywiązania się Wykonawcy z nałożonych zobowiązań w okresie odbioru. (...);
przez wykreślenie §14 ust. 3 ze Wzoru umowy.
Z
amawiający zamieścił kopię odwołania na swojej stronie internetowej oraz na
platformie zakupowej w dniu 10 grudnia 2019 r.
Do postępowania odwoławczego nie zgłosił
przystąpienia żaden wykonawca.
Z
amawiający przed otwarciem posiedzenia Izby w dniu 16 grudnia 2019 r. przekazał
odpowiedź na odwołanie podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez
Prezydenta Miasta Katowice, w której oświadczył, że po analizie odwołania stwierdził, iż
„uwzględnia zarzuty odwołującego i zmienia zapisy załącznika nr 3 do specyfikacji istotnych
warunków zamówienia”. Ponadto w treści odpowiedzi na odwołanie zamawiający podał jak
zmieni treść §12 ust. 6 Wzoru umowy oraz wskazał, że wykreśli postanowienia zawarte w ust.
§14 Wzoru umowy.
Zgodnie z art. 186 ust. 2 Pzp -
W przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim
przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o
udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Izba ustaliła, że w niniejszej sprawie zaistniał stan faktyczny wskazany w powyższej
normie prawnej, tj. zamawiający uwzględnił zarzuty odwołania w całości, a do postępowania
po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W związku z tym Izba
umorzyła postępowanie odwoławcze. Natomiast dalsze czynności, które zamawiający podjął
lub podejmie
w celu uczynienia zadość żądaniom odwołania, pozostają w postępowaniu poza
oceną Izby w związku z ustaleniem zaistnienia przesłanki umorzenia postępowania
odwoławczego.
Stosownie
do art. 192 ust. 1 Pzp o oddaleniu odwołania lub jego uwzględnieniu Izba
orzeka w wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje postanowienie. Orzeczenie Izby w
rozpatrywanej sprawie w żadnym zakresie nie miało charakteru merytorycznego, zatem
przybrało postać postanowienia.
W związku z powyższym Izba, działając na podstawie art. 186 ust. 2 zd. 1 i art. 192
ust. 1 zd. 2 Pzp, postanowiła jak w pkt 1 sentencji przedmiotowego orzeczenia.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 186 ust. 6 pkt
1) Pzp, uznając, że znoszą się one wzajemnie. Jednocześnie, mając na względzie fakt, iż
uwzględnienie przez zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu w całości
nastąpiło przed otwarciem rozprawy, Izba nakazała dokonanie na rzecz odwołującego zwrotu
kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j.
Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ………………………