Sygn. akt: KIO 2526/19
POSTANOWIENIE
z dnia 20 grudnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 20 grudnia 2019 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12
grudnia 2019 r. przez
wykonawcę Sanito Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiających Gminę Czernichów,
Gminę Liszki, Gminę Skawina, Gminę Świątniki Górne, Gminę Zabierzów, w imieniu i na rzecz
których postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi Gmina Skawina, działająca przez
Stowarzyszenie „Blisko Krakowa” z siedzibą w Radziszowie
przy udziale wykonaw
ców:
A.
FlexiPower Group Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa
z
siedzibą w Woli Zaradzyńskiej zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego,
B.
Inergis Spółka Akcyjna z siedzibą w Częstochowie zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
postanawia:
odrzuca odwołanie;
kosztami postępowania obciąża odwołującego Sanito Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Krakowie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 2526/19
U z a s a d n i e n i e
Gmina
Skawina, działająca przez Stowarzyszenie „Blisko Krakowa” z siedzibą
w Radziszowie, prowadzi w imieniu i na rzecz z
amawiających - Gminy Czernichów, Gminy
Liszki, Gminy Skawina, Gmin
y Świątniki Górne oraz Gminy Zabierzów postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego na dostawę i montaż jednostek wytwarzania energii
z
OZE w ramach projektu „Czysta energia blisko Krakowa”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 12 czerwca 2019 r. pod nr
2019/S 111-271500.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na
podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2018
r., poz. 1986,
dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Ustawy Pzp.
W dniu 12 grudnia
2019 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wniesione przez wykonawcę Sanito Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie (dalej jako
„Odwołujący”) od czynności i zaniechań Zamawiającego
polegających na:
przedwczesnym unieważnieniu czynności wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej w postępowaniu z dnia 30 września 2019 r. oraz przedwczesnym
wykluczeniu
Odwołującego z powodu wystąpienia wobec niego przesłanek wykluczenia
z art. 24 ust. 5 pkt 2 oraz art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp i na skutek tego uznaniu
oferty Odwołującego na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy Pzp za odrzuconą,
wadliwym dokonaniu czynności unieważnienia czynności wyboru oferty Odwołującego
z
dnia 30 września 2019 r. oraz wykluczenia Odwołującego z powodu wystąpienia wobec
niego przesłanek wykluczenia z art. 24 ust. 5 pkt 2 oraz art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy
Pzp i uznania oferty Od
wołującego za odrzuconą na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy Pzp,
ze względu na brak dostatecznego uzasadnienia faktycznego i prawnego podjętych
czynności,
zaniechaniu wezwania Odwołującego do uzupełnienia JEDZ oraz dowodów na
potwierdzenie
rzetelności
Odwołującego
w
zakresie
dokonania
procedury
samooczyszczenia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez
naruszenie zasady nakazującej prowadzenie postępowania w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i przejrzystości oraz
naruszenie innych pozostających w związku z art. 7 przepisów, tj.:
1. art. 91 ust. 1 w zw. art. 24 ust. 5 pkt 2, art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17, art. 24 ust. 4, art. 92 ust. 1
pkt 2, art. 197 ust. 1-3, art. 198a oraz art. 198b ust. 2 ustawy Pzp poprzez przedwczesne
unieważnienie czynności wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej z dnia 30
września 2019 r. oraz wykluczenie Odwołującego z powodu rzekomego wystąpienia
wobec niego przesłanek wykluczenia z art. 24 ust. 5 pkt 2 oraz art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17
ustawy Pzp i uznanie oferty za odrzucon
ą, podczas gdy wyrok KIO z dnia 27 listopada
2019 r., wydany w sprawach łączonych sygn. akt: KIO 2025/19 oraz KIO 2029/19 nie został
jeszcze doręczony Odwołującemu z uzasadnieniem, w związku z czym nie jest on
prawomocny ani wykonalny, ponieważ przysługuje od niego skarga do sądu okręgowego.
Powyższe czynności Zamawiającego naruszają obowiązujące przypisy o równym
traktowaniu wykonawców w związku z dwuinstancyjnością postępowania odwoławczego
oraz przepisy o prawie wniesienia skargi na wyrok KIO ponieważ przedwczesne
wykluczenie Odwołującego z postępowania może spowodować, że skarga nie będzie
rozpatrywana ze względów formalnych, ponieważ na skutek powyższego wykluczenia
Odwołujący utraci status uczestnika postępowania,
2. art. 92 ust. 1 pkt 2 w zw. art. 24 ust. 5 pkt 2 oraz art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp
poprzez wadliwe dokonanie czynności unieważnienia czynności wyboru oferty
Odwołującego z dnia 30 września 2019 r. oraz wykluczenia Odwołującego z powodu
rzekomego wystąpienia wobec niego przesłanek wykluczenia z art. 24 ust. 5 pkt 2 oraz art.
24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp, ze względu na powołanie się wobec obu przesłanek
wykluczenia postępowania wyłącznie na przepisy ustawy, podczas gdy Zamawiający był
zobowiązany do dokonania należytego uzasadnienia podstawy faktycznej oraz prawnej
wykluczenia Odwołującego, w szczególności powołując się na podstawę wykluczenia z art.
24 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp zgodnie z ww. przepi
sem Zamawiający powinien być w stanie
udowodnić przesłankę wykluczenia za pomocą posiadanych dowodów,
3. art. 26 ust. 3 w zw. z art. 24 ust. 8 i art. 24 ust. 9 w zw. z art. 24 ust. 5 pkt 2 oraz art. 24
ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
wezwania Odwołującego do
uzupełnienia jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia oraz dowodów na
potwierdzenie rzetelności Odwołującego podczas, gdy rzekome przesłanki wykluczenia
pojawiły się dopiero na etapie wydania wyroku KIO z dnia 27 listopada 2019 r. sygn. akt:
KIO 2025/19 oraz KIO 2029/19, w
związku z czym dopiero z tym momentem
zaktualizowała się konieczność wezwania Odwołującego do uzupełnienia dokumentu
JEDZ i przedstawienia dowodów w ramach procedury samooczyszczenia, której to
czynności Zamawiający zaniechał.
Wskazując na powyższe zarzuty, Odwołujacy wniósł o:
nakazanie
Zamawiającemu
unieważnienia
czynności
unieważnienia
wyboru
najkorzystniejszej oferty z dnia 30 września 2019 r. oraz wykluczenia Odwołującego
z
powodu rzekomego wystąpienia wobec niego przesłanek wykluczenia z art. 24 ust. 5 pkt
2 oraz art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp i uznania za odrzuconą ofertę Odwołującego
na podstawie art. 24 ust. 4 (dokonanej Zawiadomieniem z dnia 2 grudnia 2019 r.) oraz
wstrzymanie się przez Zamawiającego z podejmowaniem dalszych rozstrzygnięć
w p
ostępowaniu do momentu doręczenia Odwołującemu pisemnego uzasadnienia wyroku
KIO z dnia 27 listopada 2019 r. oraz prawomocnego rozpatrzenia skargi przez s
ąd
o
kręgowy wnoszonej przez Odwołującego na ww. wyrok;
nakazanie Zamawiającemu wezwania Odwołującego do uzupełnienia dokumentu JEDZ
i
przedstawienia dowodów w celu skutecznego przeprowadzenia procedury
samooczyszczenia na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 24 ust. 8 i art. 24
ust. 9 ustawy Pzp;
nakazanie powtórzenia stosownych czynności w zakresie prawidłowego badania i oceny
ofert;
nakazanie Zamawiającemu dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej na podstawie
ustalonych w SIWZ kryteriów oceny ofert, przy uwzględnieniu konsekwencji wynikających
z powtórnej oceny ofert i żądań opisanych w pkt 1 powyżej.
Izba
ustaliła, co następuje:
Wyrokiem z dnia 27 listopada 2019 r. Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie
w sprawie o sygn akt. KIO 2025/19
w zakresie zarzutów nr 1, 3 i 4 i nakazała Zamawiającemu
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz ponowne badanie i ocenę ofert,
w tym m.in. wykluczenie z postępowania wykonawcy Sanito Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp i uznanie oferty tego wykonawcy
za odrzuconą na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy Pzp. W uzasadnieniu powyższego
rozstrzygnięcia Izba poddała ocenie czy wykonawca Sanito w sposób zawiniony doprowadził
do
odstąpienia przez Gminę Orla od umów zawartych z Sanito (umowa nr OG.271.2.2018/2,
dotycząca Części Il zamówienia, oraz nr OG.271.2.2018 dotycząca Części III zamówienia)
i czy w
związku z tą sytuacją zostały wypełnione przesłanki wykluczenia określone w art. 24
ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp.
Po przeprowadzonym postępowaniu dowodowym Izba nie dała wiary
dowodom przedstawianym przez wykonawcę Sanito, które wskazywać miały na niezależną od
ww. wykonawcy
okoliczność, tj. kryzys w dostępności na rynku odpowiednich paneli
fotowoltaicznych, niezbędnych do realizacji zamówień na rzecz Gminy Orla. Izba uznała, iż
spełnione zostały przesłanki z art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp, wskazując iż wykonawca Sanito
na skutek rażącego niedbalstwa nie wykonał umów na rzecz Gminy Orla, powyższe było
działaniem niezgodnym z oczekiwaniami jakie mógł mieć zamawiający od profesjonalnego
wykonawcy, tym samym stanowiło poważne naruszenie obowiązków zawodowych, a także,
że wykonawca Sanito nie wykazał choćby próby zapobieżenia podobnym zdarzeniom na
przyszłość, co dowodzi podważenia jego wiarygodności jako profesjonalnego wykonawcy
(uczciwości).
W
yrokiem z dnia 27 listopada 2019 r. Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła również
odwołanie w sprawie o sygn akt. KIO 2029/19 (sprawy o sygn akt KIO 2025/19 oraz KIO
2029/19 zostały połączone do wspólnego rozpoznania) w zakresie zarzutów nr 5 i 6 i nakazała
Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz ponowne
badanie i ocenę ofert, w tym wykluczenie z postępowania wykonawcy Sanito Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp. W uzasadnieniu
powyższego rozstrzygnięcia Izba wskazała, iż wykonawca Sanito na potrzeby potwierdzenia
spełniania przez oferowany Zamawiającemu moduł fotowoltaiczny MP-320 wymagań
wynikających z SIWZ posłużył się przerobionym dokumentem (certyfikatem producenta MP
Solar Group)
. To z kolei prowadziło do wprowadzenia Zamawiającego w błąd, co wpłynęło na
wynik postępowania - Zamawiający uznał, że oferta Sanito spełnia wymogi SIWZ. Tym samym
Izba uznała, że wypełnione zostały przesłanki określone w art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy
Pzp.
Zamawiający w dniu 2 grudnia 2019 r. zawiadomił wykonawców o unieważnieniu
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty z dnia 30 września 2019 r. Wskazał, iż wykonując
wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 27 listopada 2019 r., wydany w sprawie prowadzonej
pod sygn. akt: KIO 2025/19 oraz KIO 2029/19, na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 oraz art. 24
ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp wyklucza wykonawcę Sanito sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
z przedmiotowego postępowania oraz uznaje jego ofertę za odrzuconą na podstawie art 24
ust. 4 ustawy Pzp. W uzasadnieniu
dla ww. czynności Zamawiający wskazał, iż zgodnie
z
wyrokiem KIO w wyniku oceny wniesionych dowodów należy uznać, iż:
1. wykonawca Sanito S
p. z o.o. w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki
zawodowe, co po
dważa jego uczciwość, w szczególności gdy wykonawca w wyniku
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał
zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą stosownych środków
dowodowych - art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp. Przedmiotowe naruszenie dotyczy
zamówień realizowanych przez Sanito Sp. z o.o. na rzecz gminy Orla, a to umowy nr
OG.271.2.2018/2 dotyczącej części II oraz umowy nr OG.271.2.2018 dotyczącej części III
zamówienia pod nazwą „Budowa mikroinstalacji fotowoltaicznych i kolektorów słonecznych
w gminie Orla”. Obie umowy zostały zawarte w dniu 10.09.2018 r.,
2. wykonawca Sanito S
p. z o.o. wprowadził w błąd Zamawiającego poprzez posłużenie się
przerobionym certyfikatem produktu: Fotowoltaiczny moduł Monokrystaliczny dla
posiadacza certyfikatu MP Solar Group sp. z o.o. - art 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp.
Izba
zważyła, co następuje:
Izba na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron dokonała czynności formalnoprawnych
i sprawdzających, w wyniku których stwierdziła skuteczność przystąpienia zgłoszonego do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przez wykonawcę FlexiPower Group
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Woli
Zaradzyńskiej oraz przystąpienia zgłoszonego do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego przez wykonawcę Inergis Spółka Akcyjna z siedzibą w Częstochowie wobec
spełnienia wymogów określonych w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp i dopuściła ww. wykonawców
do udziału w postępowaniu odwoławczym w charakterze Uczestników postępowania.
Następnie Izba stwierdziła, że w tak ustalonym stanie faktycznym przedmiotowe
odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 5 ustawy Pzp. Zgodnie z tym
przepisem
Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie dotyczy czynności, którą
zamawiający wykonał zgodnie z treścią wyroku Izby lub sądu lub, w przypadku uwzględnienia
zarzutów w odwołaniu, którą wykonał zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Jak wynik
a wprost z powyższego przepisu czynność, którą zamawiający wykonał
zgodnie z wyrokiem Izby,
nie może być przedmiotem kolejnego odwołania, a to z tego względu,
że określony stan faktyczny został już raz poddany ocenie przez Krajową Izbę Odwoławczą,
zaś weryfikacja tej oceny nastąpić może wyłącznie w drodze wniesienia skargi na orzeczenie
Izby do właściwego sądu okręgowego zgodnie z zasadą dwuinstancyjności postępowania.
Zatem j
eżeli czynność zamawiającego stanowi wykonanie orzeczenia Izby, to wykonawca nie
może jej przed Izbą kwestionować. Ustawodawca w ten sposób zapobiega wystąpieniu
w obrocie prawnym sytuacji ponownego orzekania w tym samym przedmiocie przez organ tej
samej instancji. Jak
słusznie wskazano w postanowieniu z dnia 21 marca 2017 r., sygn. akt
KIO 451/17, art. 189 ust. 2 pkt 5 ustawy Pzp stanowi urzeczywistnienie wywodzącej się
z procedury cywilnej zasady powagi rzeczy
osądzonej (res iudicata), która ma zapobiegać
ponownemu orzekaniu przez Krajową Izbę Odwoławczą w tej samej sprawie. Przepisy ustawy
Pzp przewidują korzystanie przez wykonawcę ze środków ochrony prawnej w trybie
instancyjnym. P
rawidłowość czynności podjętej przez zamawiającego zgodnie z treścią
wyroku Izby
może zostać podważona wyłącznie w drodze wniesienia skargi na to orzeczenie
do sądu przez któregokolwiek z uczestników postępowania odwoławczego. Wyłącznie sądowi
okręgowemu działającemu jako instancja odwoławcza przysługuje kognicja do orzekania co
do istoty sprawy dotyczącej kwestionowania czynności zamawiającego wykonanych zgodnie
z orzeczeniem Izby.
Powyższe ograniczenie znajduje potwierdzenie także w treści art. 185
ust. 6 ustawy Pzp, zgodnie z
którym odwołujący oraz wykonawca wezwany zgodnie z ust. 1
(tj. wykonawca wezwany
do przystąpienia do postępowania odwoławczego) nie mogą
następnie korzystać ze środków ochrony prawnej wobec czynności zamawiającego
wykonanych zgodnie z wyrokiem Izby lub sądu albo na podstawie art. 186 ust. 2 i 3.
W ocenie składu orzekającego odwołanie wniesione przez wykonawcę Sanito Sp. z o.o.
w
dniu 12 grudnia 2019 r. dotyczy czynności wykonanej przez Zamawiającego zgodnie
z
wyrokiem Izby z dnia 27 grudnia 2019 r. w sprawach połączonych do wspólnego rozpoznania
o sygn. akt KIO 2025/19 i KIO 2029/19.
Podstawa faktyczna zarzutów podniesionych
w
odwołaniu obejmuje czynność Zamawiającego polegającą na unieważnieniu czynności
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej z dnia 30 września 2019 r. oraz
wykluczeniu
Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 oraz art. 24 ust.
1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp.
Dokonanie przez Zamawiającego ww. czynności w całym swoim
zakresie
było wynikiem wyroku Izby z dnia 27 grudnia 2019 r., sygn. akt KIO 2025/19 i KIO
, a konieczność jej podjęcia przez Zamawiającego znajduje odzwierciedlenie wprost
w sentencji oraz uzasadnieniu
tego rozstrzygnięcia:
czynność wykluczenia Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2
ustawy Pzp
została wykonana przez Zamawiającego zgodnie z nakazem ujętym w pkt I.1.A
sentencji ww. wyroku. Ponadto, j
ak wynika z treści zawiadomienia z dnia 2 grudnia 2019
r.,
podstawą wykluczenia Odwołującego było poważne naruszenie obowiązków
zawodowych przez Odwołującego, podważające jego uczciwość, dotyczące zamówień
realizowanych przez Odwołującego na rzecz Gminy Orla, co jest w pełni zgodne z oceną
dokonaną przez Izbę w spawie o sygn. akt KIO 2025/19 (str. 37-41 uzasadnienia wyroku);
czynność wykluczenia Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16
i 17 ustawy Pzp
została wykonana przez Zamawiającego zgodnie z nakazem ujętym w pkt
II.1 sentencji ww. wyroku. Ponadto, j
ak wynika z treści zawiadomienia z dnia 2 grudnia
2019 r.,
podstawą wykluczenia Odwołującego było wprowadzenie w błąd Zamawiającego
poprzez posłużenie się przerobionym certyfikatem produktu, co jest w pełni zgodne
z
oceną dokonaną przez Izbę w spawie o sygn. akt KIO 2029/19 (str. 49-52 uzasadnienia
wyroku).
W ocenie Izby uzasadnienie odwołania w istocie sprowadza się do polemiki z wyrokiem
Izby z dnia 27 grudnia 2019 r., sygn. akt KIO 2025/19 i KIO 2029/19 -
Odwołujący przedstawia
obszerną argumentację wskazującą na nieprawidłowość ww. rozstrzygnięcia. Odwołujący nie
powoływał się na jakąkolwiek niezgodność działań Zamawiającego z ww. orzeczeniem.
Oparcie odwołania na okolicznościach takich jak przedwczesne podjęcie ww. czynności przez
Zamawiającego (zarzut nr 1), brak przedstawienia dostatecznego uzasadnienia dla tej
czynności (zarzut nr 2) czy zaniechanie wezwania Odwołującego do uzupełnienia dokumentu
JEDZ i zamiast tego wykluczenie go z postępowania (zarzut nr 3) w ocenie Izby stanowi próbę
obejścia - poprzez sposób skonstruowania zarzutów - przepisu art. 189 ust. 2 pkt 5 ustawy
Pzp
i doprowadzenia do sytuacji, w której odwołanie podlegać będzie merytorycznemu
rozpoznaniu, a już raz oceniany stan faktyczny zostanie poddany ponownej ocenie. Wskazać
należy, iż przepis art. 189 ust. 2 pkt 5 ustawy Pzp obliguje Izbę do odrzucenia odwołania
w
sytuacji, gdy dotyczy ono czynności wykonanych przez zamawiającego zgodnie z wyrokiem
Izby i nie warunkuje ww. podstawy odrzucenia odwołania od tego czy wyrok Izby jest
prawomocny. Wn
iesienie skargi do sądu nie nakłada na zamawiającego obowiązku
powstrzymania się z podjęciem działań wynikających z orzeczenia Izby, co jest spójne
z
przewidzianą w art. 183 ust. 1 ustawy Pzp instytucją zakazu zawarcia umowy, który to zakaz
obowiązuje wyłącznie do czasu wydania przez Izbę wyroku lub postanowienia kończącego
postępowanie odwoławcze. Ponadto mając na uwadze, iż Zamawiający w treści
zawiadomienia z dnia 2 grudnia 2019 r. odwołał się wprost do wyroku Izby z dnia 27 grudnia
2019 r. w sprawach o sygn. akt KIO 2025/19 i KIO 2029/19, a wskazane w zawiadomieniu
podstawy wykluczenia i ich opis w pełni odpowiadają ocenie dokonanej przez Izbę,
powoływanie się obecnie przez Odwołującego na brak wystarczającego uzasadnienia dla
wykluczenia go z postępowania uznać należy za nic innego jak wybieg zmierzający do
dokonania przez Izbę oceny czynności wykonanej przez Zamawiającego zgodnie z wiążącym
go orzeczeniem.
Ewidentną próbą zakwestionowania czynności Zamawiającego wykonanej zgodnie
z wyrokiem Izby z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawach o sygn. akt KIO 2025/19 i KIO 2029/19
jest
także podniesiony w odwołaniu zarzut zaniechania wezwania Odwołującego do
uzupełnienia dokumentu JEDZ w części dotyczącej procedury samooczyszczenia oraz
przedstawienia dowodów na dokonanie samooczyszczenia (zarzut nr 3). Podkreślenia
wymaga, że działanie Zamawiającego, który wykluczył Odwołującego z postępowania bez
wezwania do uzupełnienia dokumentu JEDZ było bezpośrednim skutkiem wyroku Izby z dnia
27 listopada 2019 r. o sygn. akt
KIO 2025/19 i KIO 2029/19. To Izba nakazała Zamawiającemu
wykluczyć Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 oraz art. 24 ust. 1
pkt 16 i 17 ustawy Pzp i tę czynność Zamawiający wykonał. Odwołujący, twierdząc, że dopiero
na skutek wy
dania wyroku przez Izbę doszło do stwierdzenia wystąpienia podstaw do
wykluczenia go z postępowania, wobec czego powinno mu się umożliwić podjęcie procedury
samooczyszczenia, kwestionuje w istocie treść zapadłego rozstrzygnięcia, w którym Izba
nakazała wykluczenie wykonawcy, a nie wezwanie do poprawienia lub uzupełnienia JEDZ, jak
zdaniem Odwołującego powinna uczynić w takiej sytuacji. Jeżeli Odwołujący nie zgadza się
z
rozstrzygnięciem Izby, do czego nie sposób odmówić mu prawa, to ma możliwość wniesienia
właściwego środka ochrony prawnej, którym jednakże zgodnie z art. 198a i 198b ustawy Pzp
jest skarga do sądu, a nie odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Rozpoznanie
przedmiotowego zarzutu sprowadzałoby się do konieczności dokonania merytorycznej oceny
c
zynności podjętej przez Zamawiającego zgodnie z wyrokiem Izby, a zatem pośrednio także
do oceny prawnej tego wyroku.
Zwrócić należy także uwagę na treść żądań wskazanych w odwołaniu, które zmierzają
do nakazania Zamawiającemu przez Izbę unieważnienia czynności unieważnienia wyboru
oferty z dnia 30 listopada 2019 r. oraz czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania
na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 oraz art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp, dokonanej przez
Zamawiającego w dniu 2 grudnia 2019 r., czyli do eliminacji z obrotu prawnego właśnie tej
czynności, którą Zamawiający zobligowany był wykonać zgodnie z wyrokiem Izby z dnia 27
listopada 2019 r. sygn. akt KIO 2025/19 i KIO 2029/19. Merytoryczne rozpoznanie odwołania
wniesionego 12 grudnia 2019 r. prze
z Izbę prowadziłoby zatem do utrzymania w mocy bądź
unieważnienia czynności podjętej przez Zamawiającego bezpośrednio na podstawie
wiążącego go innego rozstrzygnięcia Krajowej Izby Odwoławczej, co pozostawałoby w rażącej
sprzeczności z przepisami ustawy Pzp, w tym z wyrażoną w art. 189 ust. 2 pkt 5 ustawy Pzp
zasad
ą res iudicata.
Mając na uwadze powyższe, Izba postanowiła jak w sentencji.
Zgodnie z art. 189 ust. 3 zdanie pierwsze u
stawy Pzp, Izba może odrzucić odwołanie na
posiedzeniu niejawnym. W związku z powyższym Izba odrzuciła odwołanie na podstawie art.
189 ust. 2 pkt 5 ustawy Pzp,
orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie
drugie ustawy Pzp.
O kosztach
postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparc
iu o przepisy § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ……………………………….………