sygn. akt: KIO 2532/19
WYROK
z dnia 23 grudnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Emil Kuriata
Protokolant:
Klaudia Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 grudnia 2019 r., w Warszawie,
odwołania
wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 grudnia 2019 r. przez
wykonawcę STRABAG sp. z o.o., ul. Parzniewska 10; 05-800 Pruszków, w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul. Targowa 74;
03-734 Warszawa,
przy udziale
wykonawców:
A)
TORPOL S.A., ul. Mogileńska 10G; 61-052 Poznań,
B) BUDIMEX S.A., ul. Siedmiogrodzka 9; 01-204 Warszawa,
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego - po stronie odwołującego,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża STRABAG sp. z o.o., ul. Parzniewska 10; 05-800
Pruszków i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez STRABAG
sp. z o.o., ul. Parzniewska 10; 05-
800 Pruszków, tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od STRABAG sp. z o.o., ul. Parzniewska 10; 05-800 Pruszków na rzecz
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul. Targowa 74; 03-734 Warszawa,
kwotę
3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy) stanowiącą
koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………
sygn. akt: KIO 2532/19
Uzasadnienie
Zamawiający – PKP PLK S.A., prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego,
w trybie przetargu nieograniczonego na opracowanie projektów wykonawczych
i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn. „Rewitalizacja i odbudowa częściowo
nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarn
owskie Góry - Zawiercie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 9 października 2019 r., pod nr 2019/S 195-474865.
Dnia 3 grudnia 2019
roku, zamawiający opublikował zmianę treści s.i.w.z. oraz jej
załączników.
Dnia 13 grudnia 2019 roku wykonawca STRABAG sp. z o.o.
(dalej „Odwołujący”) wniósł
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
1. naruszenie art. 14 ust. 1 w zw. z art. 139 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 353
kodeksu
cywilnego i art. 387 § 1 kodeksu cywilnego poprzez wskazanie przez zamawiającego
niemożliwego do dotrzymania terminu realizacji części zamówienia tj. wykonania robót
objętych zakresem Etapu nr 1 - w terminie 28 miesięcy od Daty Rozpoczęcia, w tym
terminu wykonania Etapu 1.5-
10 miesięcy od Zakończenia Etapu 1.2.,
2. naruszenie art. 12a ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie wyznaczenia
dodatkowego czasu na wprowadzenie zmian w ofertach spowodowanych zmianą
treści s.i.w.z., a tym samym naruszenie art. 38 ust. 3 ustawy Pzp, poprzez
zaniechanie wyznaczenia terminu składania ofert, umożliwiającego rzetelne
przygotowanie i skalkulowanie ofert, tj. poprzez wyznaczenie zbyt krótkiego czasu na
przygotowanie i złożenie ofert uwzględniających zmiany specyfikacji istotnych
warunków zamówienia
w konsekwencji naruszeń wskazanych w pkt 1-2 naruszenie:
3. art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp
, poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób
niejednoznaczny i niewyczerpujący, uniemożliwiający wykonawcom ubiegającym się
o udzielenie przedmiotowego zamówienie porównywalnych ofert; oraz
4. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania wykonawców, a to przez zaniechanie przygotowania
i prowadzenia postępowania z należytą starannością, w sposób umożliwiający
zachowanie uczciwej konkurencji i wypełnienie obowiązków Inwestora związanych
z przygotowaniem robót, w szczególności wobec ustalenie niemożliwego do
dochowania terminu wykonania części zamówienia.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu zmiany
wskazanych na wstępie postanowień s.i.w.z. - Tomu 1 Instrukcji dla Wykonawców (pkt 3.1
Zakres podstawowy ppkt 1, Załącznika nr 1 i 2 do IDW) zmiany Tomu II Warunki Umowy
(§ 2 ust. 1 pkt 1 Aktu Umowy oraz Subklazuli 8.13 Warunków Szczególnych Kontraktu)
poprzez:
przywrócenie pierwotnego terminu wykonania Etapu 1, tj. 32 miesiące od Daty
Rozpoczęcia, a tym samym pierwotnych terminów wykonania Etapu 1.2, tj. 14 miesięcy
od zakończenia Etapu 1.1 oraz Etapu 1.5, tj. 12 miesięcy od zakończenia Etapu 1.2,
ewentualnie,
- nakazanie z
amawiającemu zmiany terminu wykonania Etapu 1 na 30 miesięcy od Daty
Rozpoczęcia, w tym Etapu 1.5 na 12 miesięcy od Zakończenia Etapu 1.2,
ewentualnie,
zmianę zakresu prac ujętych w Etapie 1.5 poprzez wskazanie, że obowiązek uzyskania
wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych nie obejmuje uzyskania pozwolenia na
użytkowanie, a złożenie kompletnego wniosku o uzyskanie pozwolenie na użytkowanie,
oraz
zmianę terminu składania ofert poprzez jego przedłużenie o 30 dni.
Interes odwołującego.
Odwołujący wskazał, że posiada interes prawny w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp
we wniesieniu odwołania. Odwołujący to podmiot profesjonalnie działający na rynku
budowlanym, w tym w sektorze kolejowych inwestycji infrastrukturalnych realizowanych
w trybie ustawy Pzp
. Na skutek uchybień zamawiającego, które stanowią przedmiot
zaskarżenia odwołania, odwołujący nie jest w stanie przygotować i złożyć prawidłowej
i zgodnej z PZP oferty, podczas
gdy posiada wymagane w postępowaniu kwalifikacje tj.
wiedzę, doświadczenie i potencjał wymagany przez zamawiającego. Odwołujący zamierza
złożyć ofertę w niniejszym postępowaniu, a tym samym ma realne szanse na realizację
zamówienia. W obliczu kwestionowanych niniejszym odwołaniem postanowień Umowy,
odwołujący nie jest w stanie skalkulować ceny oferty w sposób uwzględniający wymogi
wskazanych wyżej przepisów ustawy Pzp. W przypadku wyboru jako najkorzystniejszej jego
oferty odwołujący będzie zobowiązany do realizacji zamówienia, którego przedmiot został
opisany na warunkach sprzecznych z powołanymi w odwołaniu przepisami.
Odwołujący wskazał, iż dokonane przez zamawiającego modyfikacje w istocie
sprowadzają się do skrócenia o 4 miesiące (z 32 do 28 miesięcy) terminu wykonania Etapu 1
obejmującego swym zakresem wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót
budowlanych. W ramach dokonanej modyfikacji z
amawiający dokonał skrócenia
o 2 miesiące terminu wykonania Etapu 1.2 oraz o 2 miesiące terminu wykonania Etapu 1.5.
Wyznaczony przez z
amawiającego termin na uzyskanie wszelkich niezbędnych decyzji
administracyjnych obejmuje m. in. uzyskanie decyzji pozwolenie na użytkowanie. W ocenie
o
dwołującego nie jest możliwe uzyskanie tej decyzji w terminie wyznaczonym na wykonanie
Etapu 1.5, tj. 10 mie
sięcy od Zakończenia Etapu 1.2. Zakładając termin 0 jako moment
z
akończenia Etapu 1.2 i pozostałych robót, w celu uzyskania decyzji pozwolenie na
użytkownie, wykonawca zobowiązany będzie do dokonania następujących czynności:
Zgodnie z art. 56 ustawy Prawo budowlane konieczne będzie zawiadomienie właściwych
organów (Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Państwowej Straży Pożarnej) o zakończeniu
budowy i zamiarze przystąpienia do użytkowania. Po upływie 14 dni organy winny zająć
stanowisko w sprawie zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym.
Po upływie tego terminu możliwe jest złożenie wniosku o udzielenie pozwolenia na
użytkowanie. Do wniosku należy dołączyć szereg dokumentów, których uzyskanie możliwe
jest dopiero po wykonaniu robót, w tym m.in.:
oryginał dziennika budowy;
oświadczenie kierownika budowy:
a)
o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym lub warunkami
pozwolenia na budowę oraz przepisami,
b) o doprowadzeniu do n
ależytego stanu i porządku terenu budowy, a także - w razie
korzystania -
drogi, ulicy, sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu;
oświadczenie o właściwym zagospodarowaniu terenów przyległych, jeżeli
eksploatacja wybudowanego obiektu jest uzależniona od ich odpowiedniego
zagospodarowania;
protokoły badań i sprawdzeń;
dokumentację geodezyjną, zawierająca wyniki geodezyjnej inwentaryzacji
powykonawczej oraz informację o zgodności usytuowania obiektu budowlanego z projektem
zagospodarowania działki lub terenu lub odstępstwach od tego projektu, sporządzona przez
osobę wykonująca samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii oraz posiadająca
odpowiednie uprawnienia zawodowe:
potwierdzenie, zgodnie z odrębnymi przepisami, odbioru wykonanych przyłączy.
Czas: 0 + 14 dni = 14 dni
Zgodnie z art. 56 ust. 6 ustawy Prawo budowlane, wniosek o uzyskanie pozwolenia na
użytkowanie stanowi wezwanie organu nadzoru budowlanego do przeprowadzenia
obowiązkowej kontroli. Kontrola taka winna odbyć się w terminie 21 dni od złożenia wniosku
(ewentualnie od uzupełnienia jego braków).
Czas: 0 + 14 + 21 =35 dni
Zgodnie z art. 35 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, którego postanowienia
stosuje do postępowania w sprawie uzyskanie pozwolenia na użytkowania organ nadzoru
budowlanego powinien wydać decyzję w terminie 1 miesiąca, w sprawach skomplikowanych
2 miesiące.
Czas: 0 +14+ 21+ 60 dni = 95 dni
Przyjmując, że wykonanie robót objętych Etapem 1.3 nastąpi w terminie 9 miesięcy od
Daty Zakończenia Etapu 1.2, na uzyskanie pozwolenia na użytkowania pozostanie 30 dni,
co zgodnie z opisanymi wyżej terminami postępowania w sprawie uzyskania pozwolenia na
użytkowanie nie jest możliwe.
Zdaniem odwołującego, opis przedmiotu zamówienia nie zawiera podstawowych danych
koniecznych do kalkulacji oferty przetargowej. Dokonany w niniejszym postępowaniu opis
przedmiotu zamówienia nie spełnia wymogów wskazanych w przepisem art. 29 ust. 1 ustawy
Pzp
oraz nie uwzględnia wszystkich wymagań i okoliczności, które mają wypływ na
wy
sokość ceny. Wskazany przez zamawiającego termin ma charakter iluzoryczny, albowiem
nie jest możliwe określenie terminów wykonania zamówienia w części dotyczącej Etapu 1.5.
Termin wykonania zamówienia, to obok opisu przedmiotu zamówienia jedna
z najistotn
iejszych informacji z punktu widzenia kalkulacji oferty przetargowej. Nie mając
wymaganej informacji na temat terminu wykonania, w
ykonawca nie ma możliwości realnego
oszacowania kosztów wykonania zamówienia - vide uchwała KIO z 23.07.2016 r. KIO/KD
Biorąc pod uwagę niemożliwy do dochowania termin wykonania Etapu 1.5
w
ykonawca zmuszony będzie skalkulować ewentualnie w ofercie przetargowej ryzyko
obciążenia przez zamawiającego karami umownymi.
Ponadto odwołujący argumentował, iż w konsekwencji skrócenia terminu realizacji robót
/28 miesięcy), w szczególności przewidzianych do wykonania w ramach Etapu 1.2
wykonawcy zmuszeni są ponownie dokonać weryfikacji i kalkulacji robót. Realizacja prac
w skróconym czasie wymaga zwiększenia zasobów ludzkich, sprzętowych. Konieczne jest
też skrócenie logistyki dostaw. I tak np. konieczne jest.:
ustalenie dostępności nie 2, a 4 podbijarek w tym samym czasie dla etapu 1.2,
uzyskanie oferty na zwiększoną ilość wagonów do przewozu materiałów sypkich,
uzyskanie of
ert dodatkowych dostaw materiałów,
pozyskanie zwiększonej ilości podwykonawców o charakterze branżowym jak cieśle,
zbrojarze (przy założeniu pierwotnego czasu na ukończenie brygady miały rotacyjnie
przemieszczać się pomiędzy obiektami, a w czasie skróconym obiekty inżynieryjne należy
wykonywać w tym samym czasie). Dodatkowo, ilość i zakres robót związanych z remontem
lub budową nowych obiektów inżynierskich w terminie pierwotnym 14 miesięcy pozwalał
w
ykonawcy na założenie technologii dowozu i montażu szyn „od czoła” od strony stacji
Tarnowskie Góry. Po zmianie terminu realizacji Etapu 1.2 zastosowanie takiej technologii nie
jest możliwe w tak krótkim czasie. Zamienna technologia, która pozwala przy zwiększonych
zasobach realizację robót związanych z montażem toru to dowóz szyn krótkich transportem
samochodowym z przejazdów kolejowych, tymczasowy montaż toru i w kolejnym etapie
rozładunek szyn długich i ich wymianę. Sama zmiana technologii jest możliwa, przy czym dla
kalkulacji oferty przetargowej konieczne jest rozpoznanie rynku w zakresie możliwości
pozyskania dodatkowego sprzętu (koparki dwudrogowe, wagony platformy i materiał
tymczasowy), a tym samym oszacowania dodatkowych kosztów z tym związanych. Dla
przykładu w pierwotnym czasie 14 m-cy zabezpieczono dla realizacji 6 koparek
dwudrogowych -
po zmianie dwukrotnie więcej, a dla materiału tymczasowego pozyskanie
ofert na szyny krótkie w ilości około 70.000 m. Analiza postanowień dokumentacji
przetargow
ej, w szczególności Warunków Umowy w kwestionowanym zakresie czyni
zasadnym zarzut, że przedmiot zamówienia został opisany przez zamawiającego w sposób
niezgodny w wymogami wskazanych na wstępie przepisów, w szczególności zaś przepisu
art. 29 ust. 2 ustawy Pzp
. Nie jest bowiem możliwe złożenie w niniejszym postępowaniu
konkurencyjnych ofert przy braku jednoznacznych podstaw ich kalkulacji. Zamawiający
oczekuje od w
ykonawców uwzględnienia w ofercie ryzyk niemożliwych do oszacowania na
podstawie aktualnych danych.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie
odwołania w całości.
Zamawiający wskazał, iż pierwotnie określone terminy poszczególnych Etapów zostały
określone przez zamawiającego przy założeniu najszerszego wariantu ryzyk, tj. ze znacznym
„buforem” („zapasem”) czasowym. Zamawiający w toku postępowania zrewidował pierwotne
założenia pod kątem technicznych możliwości wykonania zamówienia oraz uwarunkowań
natury faktycznej
oraz prawnej, co pozwoliło mu na przyjęcie, że określony wstępnie termin
realizacji zamówienia może zostać skrócony. Zamawiający wskazał, że aktualnie określone
terminy poszczególnych Etapów odzwierciedlają i korelują bezpośrednio z terminami
wynikającymi z umowy o dofinansowanie projektu. Wyliczenia dokonane przez odwołującego
przedstawione w odwołaniu zakładają ponad maksymalne terminy poszczególnych
czynności przewidzianych dla zamówień „szczególnie skomplikowanych”, co jest
nieuzasadnione w kontekście zakresu oraz przedmiotu zamówienia.
Zamawiający podniósł, odnosząc się do skrócenia terminu realizacji Etapu 1.2 (12
miesięcy od zakończenia Etapu oddanie do eksploatacji trakcją spalinową odcinka od km
0,180 stacji Tarnowskie Góry do stacji Siewierz wraz z łącznicą Gosek dla obsługi bocznic
stacji Siewi
erz. Budowa LCS Siewierz), że odwołujący w treści odwołania całkowicie pomija
fakt, że linia kolejowa, której modernizacja jest objęta przedmiotem zamówienia na odcinku
w km 4,820 -
29,200 jest linią nieczynną, co pozwala na zwiększenie natężenia prac
związanych z brakiem konieczności dokonania zamknięć torowych i uzyskiwania
ewentualnych zgód na dodatkowe zamknięcia w przypadku zaistnienia takiej konieczności.
Roboty mogą być zatem wykonywane w sposób nieprzerwany, co bezpośrednio przyczyni
się na tempo wykonywanych prac oraz w ocenie zamawiającego umożliwi dotrzymanie
terminów granicznych wynikających z s.i.w.z. Istnieje możliwość realizacji robót na wielu
frontach i tylko od wykonawcy zależy, ile tych frontów robót otworzy. Skrócenie terminu
realizacji pr
ac w ramach Etapu 1 nie powoduje niemożliwości ich dochowania, ale powoduje,
że wykonawca będzie obowiązany do podjęcia i skorelowania działań związanych
z wykonywaniem poszczególnych prac jednocześnie. Wskazania wymaga również fakt,
że modernizowana linia jest jednotorowa, także na czynnym odcinku w km 29,200 - 45,502,
który to podczas robót zostanie zamknięty dla ruchu pociągów. W związku z tym wykluczone
są wszystkie zagrożenia j utrudnienia obecne na linii dwutorowej, zazwyczaj modernizowanej
przy czynnym drugim torze. S
krócenie Etapu 1.2 o dwa miesiące jest możliwe przy
rozpoczęciu robót we wszystkich rodzajach robót i założeniu, że:
Prowadzona jest jednoczesna realizacja prac przy obiektach inżynieryjnych, gdyż ich
wykonanie konieczne jest do real
izacji robót torowych w pełnym zakresie.
Newralgicznymi obiektami są dwa wiadukty kolejowe: nad autostradą A1 i drogą
wojewódzką 913,
Realizowane są wycinki drzew, rozbiórki pozostałości po starym torze, roboty ziemne,
wzmocnienia podtorza jednocześnie na wielu frontach,
- Zabudowywane s
ą fundamenty słupów trakcyjnych,
- Budowany jest nowy budynek nastawni LCS w Siewierzu,
Produkowane są urządzenia srk z warstwą nadrzędną (LCS), następuje ich wewnętrzne
sprawdzenie, szkolenie personelu z
amawiającego u producenta, a następnie montaż
urządzeń w wybudowanej nastawni,
Realizacja robót torowych postępuje z dwóch stron: ze stacji Tarnowskie Góry i ze stacji
Siewierz, ponieważ na obu stacjach możliwe jest urządzenie składowiska materiałów
nawierzchniowych.
Od
nosząc się do skrócenia terminu realizacji Etapu 1.5 (10 miesięcy od Zakończenia
Etapu 1.2 -
Pozostałe roboty wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych decyzji
administracyjnych i pozwoleń, w tym certyfikacja. Zakończenie robót) zamawiający zauważył,
że realizacja prac przewidzianych dla ww. Etapu nie jest uzależniona od ukończenia Etapu
1.3 czy 1.4 -
wykonawca ma możliwość wcześniejszego podjęcia działań zmierzających do
zakończenia prac w zakładanym terminie. Etap 1.5 obejmuje zakres prac niezwiązanych
z r
obotami torowymi, tj. zabudowę kabli światłowodowych, zabudowę energetycznych linii
zasilających, budowę peronów i innych elementów związanych z obsługą podróżnych.
Zamawiający wskazał, że jest to zakres, którego realizacja będzie zależna od wykonawcy.
Zam
awiający dla ww. Etapu określił jedynie termin dla uzyskania niezbędnych pozwoleń
i certyfikatów, pozostawiając do decyzji wykonawcy termin wystąpienia do odpowiednich
organów. W zakresie robót do zrealizowania w ramach projektu uzyskanie pozwolenia na
użytkowanie dotyczy wiaduktów, mostów kolejowych, przepustów i masztów antenowych.
Obiekty te powinny być zrealizowane przed wykonaniem robót torowych i nie stanowią
ostatniego elementu realizacji linii kolejowej. Ostatnim elementem jest wywieszenie sieci
tr
akcyjnej i uruchomienie urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego. Równolegle z tymi
pracami wykonawca ma możliwość prowadzenia procesu uzyskiwania pozwolenia na
użytkowanie. Z odwołania zdaje się wynikać wniosek, że wykonawca zna okresy niezbędne
do wydani
a tych dokumentów i od niego zależy termin wystąpienia do odpowiednich
organów.
Na posiedzeniu odwołujący oświadczył, iż wycofuje zarzut (nr 2) dotyczący zaniechania
przedłużenia przez zamawiającego terminu składania ofert.
Do postępowania odwoławczego – po stronie odwołującego - skuteczne przystąpienie
zgłosili wykonawcy TORPOL S.A. oraz BUDIMEX S.A.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 189 ust. 2 ustawy -
Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone
w p
rzepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia p
rzez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1
ustawy -
Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, złożone w pismach procesowych, jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła,
iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Krajowa Izba Odwoławcza, w związku z oświadczeniem odwołującego o wycofaniu
zarzutu nr
2, pozostawiła ten zarzut bez rozpoznania.
Krajowa Izba Odwoławcza w całości podziela argumentację zamawiającego,
przedstawioną w odpowiedzi na odwołanie.
Zdaniem Izby, w
szystkie wyliczenia odwołującego, co do zasady z pewnością są
prawidłowe, jednakże nie przewidują jednej z najważniejszych, jeżeli nie najważniejszej
okoliczności, tj. iż wskazane przez zamawiającego terminy są terminami maksymalnymi.
Nic nie stoi bowiem
na przeszkodzie, aby odwołujący wyliczając wartość swojej oferty
cenowej wziął pod uwagę, iż zamówienie nie musi być zrealizowane w maksymalnych
terminach ustalonych przez zamawiającego, a przy dołożeniu należytej staranności,
uwzględniając nakład pracy jaki należy przyjąć, zachowując ostateczny termin rozliczenia
inwestycji, przyjąć taki sposób realizacji, które powyższe będzie konsumował. Odwołujący na
rozprawie oświadczył, iż co prawda możliwa jest realizacja inwestycji w terminach
określonych przez zamawiającego, jednakże będzie się to wiązało ze zintensyfikowaniem
prac na poszczególnych etapach, w konsekwencji z wyższą wyceną ofertową. Skoro tak,
to całą pozostałą argumentację odwołującego należało uznać za bezzasadną.
Za niezasadną należy również uznać argumentację odwołującego, że opis przedmiotu
zamówienia uniemożliwia konkurencyjne traktowanie wykonawców, jednakże dowodu
żadnego na tę okoliczność nie przedstawił. Z pewnością o wadliwości opisu przedmiotu
zamówienia nie może świadczyć indywidualna interpretacja terminów realizacji
poszczególnych etapów, dokonana przez odwołującego. Skoro bowiem profesjonalista,
którym z pewnością jest odwołujący, potrafi przyjmując odpowiednie technologie
i zaangażowanie osobowo-sprzętowe, skalkulować ofertę na odpowiednim poziomie, mając
na względzie maksymalne terminy realizacji inwestycji, to z pewnością i inni wykonawcy
z rynku branżowego, w doskonały sposób potrafią określić i wyliczyć wszelkie ryzyka
związane z tym zadaniem. Niezasadne jest również twierdzenie, że odwołujący
przygotowując się do złożenia oferty wycenił, w uzgodnieniu z biurem projektowym 6
miesięczny czas na przygotowanie projektu wykonawczego, co oznacza że terminu tego nie
da się skrócić, bo takie było uzgodnienie i wycena. Skoro terminy poszczególnych etapów są
terminami maksymalnymi, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby odwołujący zweryfikował
swoje stanowisko i skrócił ten termin np. do 3 miesięcy, oczywiście za odpowiednim
wynagrodzeniem. Wynagrodzenie takie zamawiający godzi się bowiem ponieść, ustalając
wcześniejszy termin zakończenie zadania. Zatem zadaniem odwołującego jest odpowiednie
skalkulowanie ceny oferty, w oparciu o wytyczne zamawiającego, a zamawiający godzi się
w tym zakresie na odpowiednie wynagrodzenie.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust.
1 pkt 2, § 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz. U. 2018, poz. 972)
, uwzględniając koszty poniesione przez
odwołującego związane z wpisem od odwołania (20 000,00 zł) oraz koszty poniesione przez
zamawiającego związane z wynagrodzeniem pełnomocnika (3 600,00 zł).
Przewodniczący:
…………………………