Sygn. akt KIO 2540/19
POSTANOWIENIE
z dnia 19 grudnia 2019 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
P
rzewodniczący:
Katarzyna Poprawa
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 19 grudnia 2019 roku
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
16 grudnia 2019 roku przez
Odwołującego „Marabud Zakład Remontowo-Budowlany
M. C. i M. D.
” Spółka jawna z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego Szpital Solec spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie
postanawia:
1. o
drzuca odwołanie,
2. k
osztami postępowania obciąża Odwołującego „Marabud Zakład Remontowo-
Budowlany M. C. i M. D.
” Spółka jawna z siedzibą w Warszawie
i zalicz
a w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego „Marabud
Zakład Remontowo-Budowlany M. C. i M. D.” Spółka jawna z siedzibą w Warszawie
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………
Sygn. akt: KIO 2540/19
Uzasadnienie
Zamawiający – Szpital Solec Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na zadanie pn: „Modernizacja
i dostosowanie
pomieszczeń przychodni przy ul. Poznańskiej do pełnienia funkcji
przyszpitalnych pokoi gościnnych - Etap II PN/30RB/10/2019” (zwane dalej postępowaniem).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
nr 614780-N-
2019 z dnia 25 października 2019r. Postępowanie prowadzone jest w trybie
przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j.: Dz. U. z 2018 r., poz. 1986) zwanej dalej „ustawą” lub „Pzp”.
o wartości zamówienia poniżej kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 Pzp.
W dniu 16 grudnia
2019 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało
wniesione odwołanie przez wykonawcę „Marabud Zakład Remontowo-Budowlany
M. C. i M. D.
” Spółka jawna z siedzibą w Warszawie (zwanego dalej Odwołującym) od
czynności Zamawiającego w postaci wykluczenia Odwołującego oraz odrzucenia jego oferty
złożonej w postępowaniu.
C
zynnościom Zamawiającego Odwołujący zarzucił:
naruszenie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, polegające
na niezastosowaniu tego przepisu,
2) naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 12 przez przedwczesne zastosowanie tego przepisu,
tj.
przed wezwaniem Wykonawcy do złożenia oświadczeń i dokumentów koniecznych
do przeprowadzenia postępowania zawierających błędy,
3) naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 5 przez przedwczesne zastosowanie tego przepisu, tj. przed
wezwaniem Wykonawcy do złożenia oświadczeń i dokumentów koniecznych
do przeprowadzenia p
ostępowania zawierających błędy.
W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych Odwołujący wniósł o:
n
akazanie wykonania czynności w postaci wezwania Wykonawcy do złożenia
prawidłowych oświadczeń lub dokumentów wymaganych zgodnie z pkt 6.4.2.3 SIWZ,
u
nieważnienie czynności wykluczenia wykonawcy „Marabud Zakład Remontowo-
Budowlany M. C. i M. D.
” Sp. j.,
uniew
ażnienia czynności odrzucenia oferty wykonawcy „Marabud Zakład Remontowo-
Budowlany M. C. i M. D.
” Sp. j.,
n
akazanie powtórzenia czynności Zamawiającego w postaci wyboru oferty
najkorzystniejszej.
Jednocześnie stosownie do art. 179 ustawy Prawo zamówień publicznych Odwołujący
wskazał, że ma interes prawny w uzyskaniu zamówienia, bowiem złożył ofertę z najniższą
ceną, która winna zostać wybrana jako najkorzystniejsza. W wyniku naruszenia przez
Zamawiającego wyżej wymienionych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych,
Odwołujący może ponieść szkodę w postaci utraconych korzyści, tj. zysku, który uzyskałby
po realizacji zamówienia.
Uzasadniając podniesione zarzuty Odwołujący wskazał w szczególności, co następuje.
Pismem z dnia 6 grudnia 2019
r., doręczonym Odwołującemu w tym samym dniu,
Zamawiający zawiadomił Odwołującego o wykluczeniu wykonawcy „Marabud Zakład
Remontowo-Budowlany M. C. i M. D.
” Sp. j. oraz o odrzuceniu jego oferty, wskazując jako
podstawę prawną art. 24 ust. 1 pkt 12 oraz art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień
publicznych. W uzasadnieniu stwi
erdzono, że przyczyną wykluczenia był fakt,
że Odwołujący „nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu - art. 24 ust. 1 pkt
12 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 roku ze zm. Wbrew
postanowieniu pkt 6.4.2.3 SIWZ osoba wyka
zana jako kierownik robót branży elektrycznej,
nie posiada uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności instalacyjnej
w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych bez ograniczeń”.
Natomiast odrzucenie of
erty Odwołującego uzasadniono stwierdzeniem, że: oferta
„została złożona przez Wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego” (pkt 2 i 3 powołanego pisma z dnia 6 grudnia 2019 r.).
Zamawiający zaniechał wezwania Wykonawcy do złożenia prawidłowych oświadczeń
lub dokumentów wymaganych zgodnie z pkt 6.4.2.3 SIWZ, do czego był zobowiązany,
na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych:
„Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art, 25a ust. 1, oświadczeń lub
dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1, lub innych
dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, oświadczenia lub dokumenty
są niekompletne, zawierają błędy lub budzą wskazane przez zamawiającego wątpliwości,
zamawiający wzywa do ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania
wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia
lub poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo
konieczne byłoby unieważnienie postępowania.
u
Zgodnie z pkt 6.4.2.3 SIWZ w celu potwierdzeni
a przez wykonawcę warunków udziału
w postępowania, wykonawca powinien złożyć oświadczenia lub dokumenty potwierdzające,
że: „co najmniej jedna osoba, która będzie pełniła funkcję kierownika robót branży
elektrycznej, posiada uprawnienia do kierowania robo
tami budowlanymi w specjalności
instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych bez
ograniczeń oraz ważne Zaświadczenie Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa”.
Odwołujący złożył oświadczenia i dokumenty w tym przedmiocie, lecz okazały się one
błędne, bowiem omyłkowo wskazano osobę, której uprawnienia zawierały ograniczenia.
W tej sytuacji, obowiązkiem Zamawiającego było wystosowanie do Odwołującego wezwania,
na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych. W wyroku z dnia 30
listopada 2017 r., sygn. akt V SA/Wa 3208/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny w
Warszawie stwierdził: „Artykuł 26 ust. 3 i 4 p.z.p. mają charakter bezwzględnie obowiązujący
i nakładają na zamawiającego obowiązek (a nie prawo) wezwania wykonawcy do
uzupełnienia dokumentów lub do złożenia stosownych wyjaśnień. ” (Lex nr 2431848).
W konsekwencji niewykonania przez Zamawiającego obowiązku przewidzianego
w art. 26 ust.
3 powołanej ustawy, zarówno wykluczenie Odwołującego jak i odrzucenie jego
oferty było przedwczesne, a więc dokonane z naruszeniem przepisów wymienionych
w petitum niniejszego pisma.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron dokonała czynności
formalnoprawnych i sprawdzających, w wyniku których stwierdziła, że odwołanie podlega
odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 p
kt 3 w związku z art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Przepis art. 189 ust. 2 ustawy Pzp zawiera enumeratywne wyliczenie przesłanek
stanowiących podstawę odrzucenia odwołania, których zaistnienie w danej sprawie Izba
zobowiązana jest wziąć pod uwagę z urzędu. Zgodnie art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp Izba
odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że zostało ono wniesione po upływie terminu
określonego w ustawie. Terminy wnoszenia odwołań zostały określone w art. 182 ust. 1 – 4
ustawy Pzp. Zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp odwołanie wnosi się w terminie 5 dni
od dnia przesłania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę jego
wniesienia -
jeżeli zostały przesłane w sposób określony w art. 180 ust. 5 zdanie drugie
albo w terminie 10 dni -
jeżeli zostały przesłane w inny sposób - w przypadku gdy wartość
zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8 Pzp.
W
przedmiotowej sprawie, wartość zamówienia jest mniejsza od kwoty określonej
w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. Informacja Zamawiającego
o wykluczeniu Odwołującego z udziału w postępowaniu oraz o odrzuceniu jego oferty
przekazana zost
ała Odwołującemu za pomocą środków komunikacji elektronicznych w dniu
6 grudnia 2019 r. Zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 2 Pzp w przedmiotowym stanie, Odwołujący
winien wnieść odwołanie w terminie 5 dni od dnia przekazania informacji o wykluczeniu
i odrzucen
iu jego oferty, tj. do dnia 11 grudnia 2019 r. Tymczasem odwołanie zostało
wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 grudnia 2019 r., czyli po
upływie terminu na jego wniesienie.
Podkreślenia wymaga, że terminy wyznaczone ustawą na wnoszenie środków ochrony
prawnej wobec czynności lub zaniechań Zamawiającego mają charakter prekluzyjny
i nie podlegają przywróceniu w żadnym przypadku. Upływ terminu skutkuje utratą prawa
do podnoszenia zarzutów.
Reasumując należało uznać, że odwołanie, które wpłynęło w dniu 16 grudnia 2019 r.,
wobec
czynności Zamawiającego dokonanej 6 grudnia 2019 r. jest odwołaniem wniesionym
z uchybieniem ustawowego terminu na jego wniesienie, co skutkuje koniecznością
odrzucenia odwołania, zgodnie z przepisem art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy - Prawo zamówień
publicznych.
Wobec stwierdzenia zaistnienia podstawy odrzucenia odwołania określonej w art. 189
ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, Izba nie była uprawniona do merytorycznego rozpoznania
odwołania.
Uwzględniając powyższe, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie i art. 189 ust. 2
pkt 3 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9
i 10 ustawy Pzp oraz § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972),
stosownie do wyniku postępowania.
Przewodniczący:
………………………………