Sygn. akt: KIO 270/20
WYROK
z dnia 24 lutego 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Marzena Teresa Ordysińska
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 lutego 2020 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 lutego 2020 r. przez wykonawcę R. L.,
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Partner-Trade R. L. z siedzibą w
Wąsowie, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - Lotnicze Pogotowie
Ratunkowe, w
imieniu którego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzi:
Zakład Zamówień Publicznych Przy Ministrze Zdrowia w Warszawie
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia MAXTO ITS
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa w Modlniczce i SENSONICS
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Cieszynie, zgłaszających przystąpienie do
p
ostępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami pos
tępowania obciąża wykonawcę R. L., prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Partner-Trade R. L. z siedzibą w Wąsowie i:
zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy), uiszczoną przez wykonawcę R.
L.
, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Partner-Trade R. L. z
siedzibą w Wąsowie tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od R. L., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Partner-
Trade R. L.
z siedzibą w Wąsowie na rzecz zamawiającego - Lotniczego
Pogotowia Ratunkowego, w
imieniu którego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego prowadzi: Zakład Zamówień Publicznych Przy Ministrze
Zdrowia w Warsza
wie, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………….……Sygn. akt KIO 270/20
U z a s a d n i e n i e
I.
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, w imieniu którego postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego prowadzi: Zakład Zamówień Publicznych Przy Ministrze Zdrowia w Warszawie
(dalej: Zamawiający), prowadzi postępowanie na wykonanie zamówienia publicznego
pn.
Zakup „Trybów Obsługi Pacjenta w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (TOPSOR)" wraz
z
systemem segregacji medycznej i kardiomonitorami dla potrzeb 232 szpitalnych oddziałów
ratunkowych oraz ich personelu”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 17 grudnia 2019 r., poz. 2019/S 243-596506.
Postępowanie prowadzone
jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.; dalej: Prawo zamówień
publicznych).
W dniu 10 lutego 2020 r. wykonawca R. L.
, prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą Partner-Trade R. L. z siedzibą w Wąsowie, (dalej: Odwołujący) wniósł odwołanie,
w
którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 10a ust. 5, art. 89 ust. 1 pkt 2 Prawa zamówień
publicznych poprzez ich nieprawidłowe zastosowanie oraz art. 26 ust. 3 Prawa zamówień
publicznych
poprzez
jego
niezastosowanie
i
nieuzasadnione
odrzucenie
oferty
Odwołującego bez uprzedniego wezwania do złożenia w prawidłowej formie załącznika nr 3
do SIWZ w trybie art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych, albowiem załącznik ten nie
stanowi ofe
rty, która winna spełniać wymóg określony w art. 10a ust. 5 Prawa zamówień
publicznych, lecz w istocie jest załącznikiem do oferty, tj. dokumentem niezbędnym do
przeprowadzenia postępowania, o którym mowa w art. 25 ust. 1 Prawa zamówień
publicznych, a nadt
o Zamawiający poprzez udostępnienie platformy zakupowej udostępnił
mechanizmy weryfikujące, które potwierdziły, iż Odwołujący złożył ofertę prawidłowo,
art. 89 ust. 1 pkt 2 i 6 Prawa zamówień publicznych poprzez ich nieprawidłowe
zastosowanie oraz art.
87 ust. 2 pkt 2 Prawa zamówień publicznych poprzez jego
niezastosowanie i nieuzasadnione odrzucenie oferty Odwołującego w sytuacji gdy wyliczenia
zawarte w pliku pn. „Zał. 3. Szczegółowy formularz ofertowy 31.20" obarczone są jedynie
oczywistymi omyłkami rachunkowymi, wynikającym z zaokrągleń wygenerowanych przez
arkusz kalkulacyjny, którym Odwołujący posłużył się przygotowując wyliczenia
poszczególnych pozycji tabeli cenowej, przez co Zamawiający mógł zastosować art. 87 ust.
2 pkt. 2 Prawa zamówień publicznych i poprawić oczywiste omyłki rachunkowe pozycji tabeli
cenowej, co doprowadziłoby do zgodności z kwotą wskazaną w ofercie.
Odwołujący uzasadnił swoje zarzuty następująco:
W dniu 31 stycznia 2020 r. Zamawiający zawiadomił Odwołującego o odrzuceniu jego oferty.
Zamawiający jako przyczyny odrzucenia oferty Odwołującego wskazał na: niezłożenie przez
Odwołującego załącznika nr 3 do SIWZ w formie elektronicznej, z uwagi na niepodpisanie
załącznika kwalifikowanym podpisem elektronicznym oraz błąd w obliczeniu ceny, albowiem
kwota wskazana w formularzu ofertowym zdaniem Zamawiającego nie zgadzała się z kwotą
wskazaną w załącznikach umieszczonych na platformie (plik pod nazwą „Zał.3.Szczegółowy
formularz ofertowy 31.20") ani nie zostały podane ceny jednostkowe brutto i cena całkowita
brutto oraz nie zostały podane części nazw oferowanych elementów (plik pod nazwą
„SZCZEGÓŁOWY FORMULARZ OFERTOWY").
W ocenie Odwołującego, czynność odrzucenia przez Zamawiającego oferty złożonej
przez Odwołującego została dokonana z naruszeniem przepisów prawa.
Odwołujący przyznawał, że omyłkowo nie dopełnił wymogu określonego w pkt 1.12
SIWZ i nie złożył szczegółowego formularza ofertowego - załącznika nr 3 do SIWZ w formie
elektronicznej, co wynikało przede wszystkim z nierozumienia mechanizmu podpisania
takiego dokumentu poza portalem służącym do składania zamówień. Jednakże wbrew
stanowisku Zamawiającego, tego rodzaju niezgodność nie może prowadzić do
automatycznego odrzucenia oferty, bez uprzedniego zastosowania przez Zamawiającego
trybu naprawczego określonego w art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych
Zdaniem Odwołującego szczegółowy formularz ofertowy - załącznik nr 3 do SIWZ
(a
później – do oferty) nie stanowił oferty w rozumieniu art. 10a ust. 5 Prawa zamówień
publicznych Od
wołujący podkreślał, że oferta - jej najważniejsza merytorycznie część,
zawierająca wszystkie parametry wymagane przez Zamawiającego - została opatrzona
kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Odwołujący podnosił, że zgodnie z treścią art. 66 §1 Kodeksu cywilnego ofertę
stanowi oświadczenie woli drugiej strony, jeżeli określa istotne postanowienia umowy. Zważyć
w tym miejscu należy, iż szczegółowy formularz ofertowy - załącznik nr 3 do SIWZ nie
określał żadnych istotnych postanowień umowy, których nie byłoby w formularzu ofertowym,
który został przez Odwołującego podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, tj. w
sposób zgodny z art. 10a ust. 5 Prawa zamówień publicznych
W treści formularza ofertowego Odwołujący wskazał bowiem dane oferenta, przedmiot
o
ferty obejmujący wszystkie trzy zadania, cenę za wykonanie przedmiotu oferty oraz czas
bezpłatnego serwisu pogwarancyjnego, a więc wszystkie istotne elementy wymagane przez
Zamawiającego. Warto w tym miejscu zauważyć, iż formularz ofertowy zawierał także wykaz
wszystkich dokumentów do oferty złożonych na platformie zakupowej, obejmujący nazwy
plików, ich rozmiar oraz sumy kontrolne, pozwalające na jednoznaczna identyfikację plików
oraz zabezpieczające przed ewentualna modyfikacją plików.
Szczegółowy formularz ofertowy - załącznik nr 3 do SIWZ zawierał jedynie rozbicie
ceny na poszczególne pozycje oraz trzy oświadczenia o spełnieniu wymagań SIWZ, okresie
związania ofertą oraz zobowiązaniu do zawarcia umowy. Żaden z elementów szczegółowego
formularza ofertoweg
o nie zawiera jednak jakiejkolwiek informacji, która powodowałaby, iż
bez jej uwzględnienia nie można by mówić o ofercie w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu
cywilnego, co mogłoby ewentualnie skutkować odrzuceniem oferty przez Zamawiającego.
Zamawiający w SIWZ nie przewidział możliwości złożenia oferty wyłącznie na jedno
lub dwa zadania, lecz wymagał, aby oferty składane przez wykonawców obejmowały
wszystkie trzy zadania. Wobec jednoznacznego określenia przedmiotu zamówienia w
formularzu ofertowym nie ma zatem żadnych wątpliwości co do całkowitej ceny i zakresu
przedmiotowego oferty.
Także oświadczenia zawarte na końcu formularza ofertowego nie stanowią, w ocenie
Odwołującego, elementów przedmiotowo istotnych. Zarówno pierwsze jak i trzecie
oświadczenie nie jest elementem istotnym oferty wymaganym przepisami Prawa zamówień
publicznych lub wymaganym przez Zamawiającego w SIWZ. Długość związania ofertą
określają natomiast wprost przepisy Prawa zamówień publicznych (art. 85 ust. 1 Prawa
zamówień publicznych), także dodatkowe oświadczenie wykonawcy nie ma znaczenia
prawnego.
Reasumując, szczegółowy formularz ofertowy - załącznik nr 3 do SIWZ nie może
stanowić oferty w rozumieniu art. 10a ust. 5 Prawa zamówień publicznych, lecz co najwyżej
może być kwalifikowany jako załącznik do oferty, co wynika wprost z treści formularza
ofertowego („Dokumenty do oferty (dodane przez Oferenta)") oraz pkt III.3.1.2 SIWZ.
Postanowienia art. 10a ust. 5 Prawa zamówień publicznych dotyczące wymogu, aby oferta
była podpisana w formie elektronicznej, kwalifikowanym podpisem elektronicznym należy
wykładać ściśle, a więc ofertą w rozumieniu art. 10a ust. 5 Prawa zamówień publicznych jest
takie oświadczenie woli, które będzie spełniało wymogi wynikające z treści art. 66 §1 Kodeksu
cywilnego, nat
omiast z całą pewnością nie było wolą ustawodawcy, aby przez ofertę rozumieć
też wszystkie załączniki, a w szczególności oświadczenia i dokumenty wskazane w art. 25
ust. 1 Prawa zamówień publicznych, jak sugerowałby pkt 1.9 SIWZ.
Odwołujący nie kwestionował prawa Zamawiającego do takiego a nie innego
ukształtowania postanowień SIWZ, a w szczególności wymagania, aby określone dodatkowe
dokumenty miały formę elektroniczną (zwłaszcza szczegółowy formularz ofertowy - załącznik
nr 3 do SIWZ), jednakże Zamawiający nie może skutecznie zastrzec rygoru nieprzedstawienia
dokumentu w wymaganej formie. Przepisy Prawa zamówień publicznych nie dają tu bowiem
Zamawiającemu swobody, lecz precyzyjnie określają, jakie działania Zamawiający może
podjąć w razie stwierdzenia w ofercie wykonawcy określonej nieprawidłowości. Gdyby zatem
formularz ofertowy nie został podpisany przez Odwołującego kwalifikowanym podpisem
elektronicznym, wówczas oferta mogłaby zostać uznana za nieważną i podlegałaby
odrzuceniu. Niezachowanie przez wyko
nawcę formy określonej przez Zamawiającego w
SIWZ w zakresie dokumentów lub oświadczeń załączanych do oferty musi jednak prowadzić
do zastosowania przez Zamawiającego art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych i
Zamawiający nie może uchylić takiego trybu zapisami SIWZ.
W ocenie Odwołującego, Zamawiający postąpił niekonsekwentnie, albowiem z jednej
strony twierdził, że szczegółowy formularz ofertowy - załącznik nr 3 przedstawiony przez
Odwołującego nie spełnia wymogu określonego w art. 10a ust. 5 Prawa zamówień
publicznych, co zgodnie z tym przepisem skutkować powinno sankcją nieważności, a z
drugiej strony dokonał jednak analizy szczegółowego formularza ofertowego - załącznika nr 3
i co więcej na jego podstawie stwierdza błąd w obliczeniu ceny. Tym samym w rzeczywistości
zachowanie Zamawiającego świadczy o tym, iż skoro poddał analizie pliki pod nazwą
„Zał.3.Szczegółowy formularz ofertowy 31.20" oraz pod nazwa „SZCZEGÓŁOWY
FORMULARZ OFERTOWY", to znaczy, że musiał uznać je za prawidłowo złożone.
Ponadto podnos
ił, że Odwołujący w chwili składania oferty otrzymał z platformy
zakupowej komunikat „Oferta złożona poprawnie", co zostało potwierdzone raportem ze
złożenia oferty oraz komunikatem na platformie zakupowej. Gdyby przyjąć, zgodnie
z
twierdzeniami Zamawiającego, iż szczegółowy formularz ofertowy miał stanowić
element/część oferty, to Zamawiający powinien skonstruować platformę zakupową w taki
sposób, aby dopiero po złożeniu wszystkich części składających się na ofertę pojawił się
komunikat „Oferta złożona poprawnie". Pojawienie się takiego komunikatu w połączeniu
z
wygenerowanym raportem zawierającym formularz oferty i wykaz wszystkich dołączonych
plików wraz z ich sumami kontrolnymi sugerowało bowiem, iż złożony przez Odwołującego
kwalifikowany podpis elektro
niczny obejmował nie tylko formularz ofertowy lecz także
wszystkie załączone do oferty pliki znajdujące się w wykazie zawierającym ich sumy
kontrolne. Pewność Odwołującego co do prawidłowego złożenia oferty potwierdzał także
komunikat na platformie zakupowej.
Zdaniem Odwołującego niedopuszczalne jest postępowanie Zamawiającego, który
z
jednej strony, poprzez udostępniany portal zakupowy informuje Odwołującego o tym, że
jego oferta została złożona prawidłowo, a następnie fakt prawidłowości złożenia oferty
kw
estionuje. Jednym z celów wprowadzonego postępowania elektronicznego miało być
bowiem uproszczenie procedury składania ofert. Tymczasem jak się okazuje w praktyce,
platforma zakupowa udostępniona przez Zamawiającego nie tylko nie zapewniła takiej
prostoty,
to wręcz generowała komunikaty, które wprowadzały wykonawców w błąd.
Odwołujący konkludował, że zastosowanie się przez niego do instrukcji podawanych
na platformie zakupowej nie powinno prowadzić do odrzucenia jego oferty.
Odnośnie drugiego zarzutu związanego z odrzuceniem przez Zamawiającego z
powodu stwierdzenia błędu w obliczeniu ceny, zdaniem Odwołującego na obecnym etapie
postępowania brak było podstaw do weryfikowania przez Zamawiającego sposobu obliczenia
ceny przez Odwołującego, co bezpośrednio wiąże się z pierwszą podstawą odrzucenia oferty,
tj. nieważności oferty.
Z ostrożności procesowej, na wypadek uznania, iż szczegółowy formularz oferty -
załącznik nr 3 do SIWZ został prawidłowo złożony i Zamawiający miał prawo badać ofertę
Odwołującego pod kątem sposobu obliczenia ceny, stwierdzał, że jedynie plik pod nazwą
„Zał.3.Szczegółowy formularz ofertowy 31.20" powinien być brany przez Zamawiającego pod
uwagę przy badaniu sposobu obliczenia ceny, albowiem plik pod nazwą „SZCZEGÓŁOWY
FORMULARZ OFERTOWY"
był niekompletny. Jeżeli jednak Zamawiający miał wątpliwości co
do tego, który z plików winien brać pod uwagę, powinien wezwać Odwołującego w trybie art.
26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych do udzielenia wyjaśnień w tym zakresie.
Przechodząc do analizy pliku pod nazwą „Zał.3.Szczegółowy formularz ofertowy
31.20" Odwołujący podnosił, że wszystkie niezgodności stwierdzone przez Zamawiającego
przy weryfikacji sposobu obliczenia ceny stanowią oczywiste omyłki rachunkowe. Widać to
doskonale po prawidłowym przeliczeniu wszystkich pozycji znajdujących się w tabeli cenowej.
Wszystkie niezgodności w wyliczeniach mają charakter stricte rachunkowy i wynikają
z
wprowadzenia do arkusza kalkulacyjnego danych wejściowych (cen jednostkowych) w
formie zaokrąglonej, tj. kwota pokazywana zaokrąglana jest do dwóch miejsc po przecinku,
podczas gdy rzeczywista kwota ukryta jest za formatowaniem komórki arkusza. Zamawiający
w takiej sytuacji winien był, zdaniem Odwołującego, zastosować przepis art. 87 ust. 2 pkt 2
Prawa zamówień publicznych i poprawić kwotę wskazaną przez Odwołującego w formularzu
ofertowym poprzez zwiększenie jej o 0,23 zł, tj. do kwoty 25 531952,62 zł, zawiadamiając o
tym Odwołującego. Jeżeli bowiem oferta zawiera jedynie omyłki rachunkowe, to Zamawiający
wbrew z
amieszczonemu przez siebie w treści załącznika nr 3 zastrzeżenia, iż „CENA
BRUTTO ZA CAŁOŚĆ PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA (WSZYSTKIE ZADANIA) PODANA W
WIERSZU „RAZEM" W OŚWIADCZENIU WYKONAWCY MUSI BYĆ TAKA SAMA JAK
KWOTA W
FORMULARZU OFERTOWYM SKŁADANYM NA PLATFORMIE" nie może
automatycznie przyjmować błędu w obliczeniu ceny, lecz winien sprawdzić poszczególne
pozycje pod kątem rachunkowym. Taka analiza doprowadziłaby Zamawiającego do
jednoznacznego wniosku, iż oferta Odwołującego zawiera jedynie omyłki rachunkowe, które
nadają się do poprawienia w trybie art. 87 ust. 2 pkt 2 Prawa zamówień publicznych
W związku z powyższym Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania, nakazanie
Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego i powtórzenia
czynno
ści badania i oceny ofert.
Zamawiający nie uwzględnił zarzutów podniesionych w odwołaniu. W odpowiedzi na
odwołanie i na rozprawie wnosił o jego oddalenie. Jego zdaniem, Odwołujący błędnie
wskazuje, że szczegółowy formularz ofertowy — załącznik nr 3 do SIWZ — nie stanowił
treści oferty w rozumieniu art. 10a ust. 5 Prawa zamówień publicznych oraz że całość oferty
— jej najważniejsza merytoryczna część, zawierająca wszystkie parametry wymagane przez
Zamawiającego — została opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Wbrew
twierdzeniom Od
wołującego — szczegółowy formularz ofertowy stanowił treść oferty w
przedmiotowym postepowaniu, co wynika nie tylko z postanowień SIWZ, w tym: pkt. 1.12
SIWZ, (w którym sformułowanie, że szczegółowy formularz ofertowy jest integralną częścią
formularza
ofertowego zostało pogrubione i wyróżnione kolorem) ,,Oferta musi zawierać:
wypełniony formularz ofertowy oraz JEDZ (wygenerowane na platformie), szczegółowy
formularz ofertowy, który jest integralną częścią formularza ofertowego podpisane
kwalifikowanym p
odpisem elektronicznym oraz inne dokumenty i/lub oświadczenia wskazane
w niniejszej SIWZ jako konieczne do załączenia do Oferty.” Ponadto wynikało to z „uwagi”
we wzorze szczegółowego formularza ofertowego (podkreślona, pogrubiona i wyróżniona
kolorem), a przede wszystkim -
ze znaczenia i treści Szczegółowego formularza ofertowego,
który w przedmiotowym postepowaniu identyfikował przedmiot oferty.
Wbrew twierdzeniom Odwołującego — w szczegółowym formularzu ofertowym
należało podać nie tylko te same informacje, co w ogólnym, formularzu wygenerowanym za
pośrednictwem Platformy, ale — w odróżnieniu. do ogólnego formularza — należało w nim
skonkretyzować przedmiot oferty, podając :typ/producenta oferowanych elementów systemu
TOPSOR (dot. części pozycji szczegółowego formularza), a ponadto — należało w nim
podać ceny jednostkowe elementów systemu TOPSOR (dot. wszystkich pozycji
szczegółowego formularza). Co istotne, podanie typu/producenta oraz ceny jednostkowej
oferowanego elementu TOPSOR miało znaczenie dla odbioru na etapie realizacji umowy —
zgodnie bowiem z § 1 ust. 24 ogólnych warunków umowy — załącznik nr 2 do SIWZ, dalej
„OWU” — przeniesienie własności przedmiotu Umowy nastąpi po podpisaniu każdego
Protokołu zdawczoodbiorczego — bez zastrzeżeń: Strony zgodnie oświadczają, że
przeniesienie własności przedmiotu Umowy, oraz autorskich praw majątkowych i uzyskanych
wszelkich zezwoleń, licencji, zgód i upoważnień, o których mowa w Umowie, z
zastrzeżeniem ust. 25, na Zamawiającego nastąpi z chwilą podpisania przez upoważnionych
przedstawicieli Stron każdego Protokołu zdawczo-odbiorczego — bez zastrzeżeń. Wzór
Protokołu zdawczo-odbiorczego (zwanego dalej: „Protokół”) stanowi Załącznik nr 2 do
Umowy. 1) Protokoły zostaną podpisane indywidualnie dla każdego z 232 Miejsc spełnienia
przedmiotu Umowy przez upoważnionych przedstawicieli Stron. Natomiast zgodnie z
wzorem protokołu zdawczo — odbiorczego — załącznik nr 2 do OWU — w protokole będą
wpisywane informacje dotyczące typu/producenta oraz ceny jednostkowej elementu
TOPSOR
— które należało podać w szczegółowym formularzu ofertowym:
Odwołujący podpisał kwalifikowanym podpisem elektronicznym jedynie ogólny
formularz oferty wygenerowany na Platformie zakupowej, w którym nie zidentyfikowano
przedmiotu oferty poprzez podani
e typu/producenta elementów systemu TOPSOR, nie
podano cen jednostkowych elementów systemu TOPSOR.
Powyższe oznacza, że Odwołujący podpisał kwalifikowanym podpisem
elektronicznym jedynie część ogólną oferty (formularz wygenerowany za pośrednictwem
Platform
y), natomiast nie opatrzył tym podpisem integralnego — a także ważniejszego -
elementu oferty
— szczegółowego formularza ofertowego, w którym następowała m.in.
konkretyzacja przedmiotu oferty poprzez podanie typu/producenta konkretnych urządzeń.
Całkowicie bezpodstawne są twierdzenia Odwołującego, że ogólny formularz zawierał
wszystkie parametry wymagane przez Zamawiającego — bowiem konkretyzacja przedmiotu
oferty w
zakresie poszczególnych elementów TOPSOR — następowała dopiero w
szczegółowym formularzu. Z uwagi na powyższe — szczegółowy formularz ofertowy
stanowił oświadczenie woli, określające istotne postanowienia umowy, co odpowiada
dyspozycji art. 66 § 1 KC.
Wbrew twierdzeniom . Odwołującego w przedmiotowym stanie faktycznym brak jest
możliwości zastosowania art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych, bowiem prowadziłoby
to do niedopuszczalnego uzupełnienia treści oferty po terminie składania ofert. Formularz
oferty nie jest bowiem objęty treścią art. 25 ust. 1 i art. 25a ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych, a tylko w takich oświadczeń i dokumentów dotyczy możliwość uzupełnienia na
podstawie art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych.
Odnośnie zarzutów dotyczących konstrukcji platformy zakupowej — należy wskazać,
że wygenerowanie na Platformie komunikatu „Oferta została złożona prawidłowo" nie
oznacza, że wymagane pliki zostały podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Odwołujący mógł również dokonać próbnego złożenia oferty i wskazać Zamawiającemu ew.
stwierdzone „błędy”.
Odnosząc się do zarzutów związanych z różnicą w cenie określonej przez
Wykonawcę za realizację przedmiotu zamówienia należy wskazać, że w SIWZ określono
jednoznaczne wymogi dotyczące m.in. określenia ceny w sposób jednoznaczny. Ponadto we
wzorze Szczegółowego formularza ofertowego — załącznika nr 3 do SIWZ zamieszczono
wymóg, zgodnie z którym cena brutto za całość przedmiotu zamówienia (wszystkie zadania)
podana w wierszu „razem” w oświadczeniu Wykonawcy musi być taka sama jak kwota w
formularzu ofertowym składanym na Platformie. Tymczasem Odwołujący złożył ofertę, w
której cena całkowita za realizację zamówienia określona w formularzu ofertowym
składanym na Platformie tj. 25 531 952,39 zł, była inna niż cena całkowita określona w
jednym z dwóch szczegółowych formularzy ofertowych (bez podpisu elektronicznego) pn.
„Zał.3.Szczegółowy formularz ofertowy 31.20”, w którym cenę brutto za całość przedmiotu
zamówienia określono na kwotę 25 531 950,71 zł. Wbrew twierdzeniom Odwołującego —
wskazana niezgodność nie może być usunięta w drodze poprawienia w trybie art. 87 ust. 2
pkt 2 Prawa zamówień publicznych jako oczywista omyłka pisarska. Odwołujący wskazał,
że niezgodność wynika z dokonanych zaokrągleń, jednak nie jest ona widoczna na pierwszy
rzut oka, bez analizy twierdzeń Odwołującego, przez co ew. omyłka nie ma znamion
„oczywistej”. Natomiast dodatkowo poprawieniu w trybie art. 87 ust. 2 pkt 2 Prawa zamówień
publicznych podlega omyłka wynikająca z nieprawidłowych działań matematycznych, a nie z
mechanizmu zaokrągleń przyjętych przy wypełnianiu oferty tj. „z wprowadzenia do arkusza
kalkulacyjnego danych wejściowych (cen jednostkowych) w formie zaokrąglonej, tj. kwota
pokazywana zaokrąglana jest do dwóch miejsc po przecinku, podczas gdy rzeczywista
kwota ukryta jest za formatowani
em komórki arkusza” .
Niezależnie od powyższego, Zamawiający wskazywał, że Odwołujący pomijał
w
odwołaniu, że jego oferta została odrzucona również z uwagi na złożenie dwóch
szczegółowych formularzy ofertowych, podczas gdy zgodnie z pkt. 1.3 SIWZ każdy
wyk
onawca może złożyć tylko jedną ofertę na przedmiot zamówienia. Ponadto drugi
szczegółowy formularz ofertowy. pn. „SZCZEGÓŁOWY FORMULARZ OFERTOWY” —
niezależnie od faktu, że nie został podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym —
nie spełnia wymagań SIWZ, bowiem nie podano w nim ceny brutto za całość przedmiotu
zamówienia, jak również nie podano cen jednostkowych brutto i ceny całkowitej brutto w poz.
2 i 3 Zadania 3. Ponadto nie podano części nazw (typ/producent) oferowanych elementów
TOPSOR.
Do post
ępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpili wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia MAXTO ITS spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowa w Modlniczce i SENSONICS spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Cieszynie (dalej: Przystępujący).
II.
Nie stwierdzono zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 189 ust. 2 Prawa zamówień
publicznych, wobec czego rozpoznano odwołanie na rozprawie.
Odwołującemu przysługuje prawo do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1
Prawa zamówień publicznych, bowiem ma interes w uzyskaniu danego zamówienia i może
ponieść szkodę w wyniku ewentualnego naruszenia przez Zamawiającego Prawa zamówień
publicznych -
jeżeli podniesione przez niego zarzuty by się potwierdziły – wówczas
Odwołujący miałby szansę na uzyskanie zamówienia.
Po zapoznaniu się z dokumentacją postępowania i stanowiskami Stron, Krajowa Izba
Odwoławcza zważyła, co następuje: odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba ustaliła, co następuje:
1. Bezsporne b
yło, że w postępowaniu ofertę należało złożyć za pomocą platformy
zakupowej. Oprócz formularza ofertowego należało złożyć podpisany kwalifikowanym
podpisem elektronicznym szczegółowy formularz ofertowy (pkt I.12 Specyfikacji Istotnych
Warunków zamówienia, dalej: SIWZ; odpis SIWZ i innych dokumentów przywołanych w
uzasadnieniu
– w aktach sprawy). W formularzu szczegółowym (którego wzór stanowił
załącznik nr 3 do SIWZ) należało podać typ i producenta oferowanego asortymentu oraz
ceny jednostkowe za poszczególne pozycje (urządzenia). Na podstawie załączonego do
oferty wzoru umowy, wycena poszczególnych pozycji miała znaczenie dla sporządzania
protokołów odbioru, i w ślad za tym - dla wystawiania faktur (§ 1 ust. 24 ogólnych
postanowień przyszłej umowy, załączonych do SIWZ).
2. Odwołujący złożył za pomocą platformy formularz ofertowy (podpisany prawidłowo) i dwa
szczegółowe formularze ofertowe (bez wymaganego podpisu). Jeden ze szczegółowych
formularzy ofertowych zawierał błędy rachunkowe, a drugi nie był całkowicie wypełniony (nie
wyceniono wszystkich pozycji). Ceny wskazane w obu formularzach szczegółowych,
załączonych przez Odwołującego, różniły się (wskazany w nich asortyment został wyceniony
w inny sposób).
3. Po złożeniu oferty za pomocą platformy, Odwołujący otrzymał komunikat o pozytywnym
zakończeniu operacji (o treści: ,,oferta złożona poprawnie” – zgodnie z zrzutem ekranu,
załączonym do odwołania).
4. Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1, 2 i 6 Prawa
zamówień publicznych i wskazał następujące uzasadnienie faktyczne odrzucenia: brak
kwalifikowanego podpisu elektronicznego pod szczegółowym formularzem ofertowym (brak
podpisu pod ofertą), niezgodność ceny podanej w formularzu ofertowym z ceną podaną
w
szczegółowym formularzu ofertowym, brak cen jednostkowych, brak dookreślenia
przedmiotu zamówienia (brak wskazania typu i producenta dla wszystkich urządzeń),
złożenie dwóch ofert.
5. Z powyższym nie zgodził się Odwołujący i wniósł odwołanie.
Oceniając tak ustalony stan faktyczny, Izba stwierdziła, że odwołanie podlega
oddaleniu.
Skład orzekający musiał przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie, czy
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, w którym złożono odwołanie, szczegółowy
formularz ofertowy stanowił treść oferty, czy stanowił dokument, potwierdzający, że
oferowane dostawy spełniają wymogi Zamawiającego. Jeżeli szczegółowy formularz
ofertowy stanowi treść oferty, to brak jego podpisania skutkuje odrzuceniem oferty. Jeżeli
natomiast szczegółowy formularz ofertowy stanowi dokument, o którym mowa w art. 25 ust.
1 pkt 2 Prawa zamówień publicznych, to może on zostać uzupełniony w wyniku wezwania
skierowanego do Odwołującego na podstawie art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych.
Po analizie treści SIWZ, Izba doszła do wniosku, że w postępowaniu, w którym
wniesiono odwołanie, szczegółowy formularz ofertowy stanowił istotną treść oferty.
Zamawiający nadał mu taką rangę w SIWZ, jednoznacznie podkreślając jego znaczenie,
i
wymagając odpowiedniego podpisania. Przesądzające w tym względnie nie są jednak
wymagania formalne, a treść dokumentu – tzn. zakres informacji, jakie powinny się znaleźć
w
szczegółowym formularzu ofertowym. W przedmiotowym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego zakres oczekiwanych przez Zamawiającego informacji, jakie należy
podać w szczegółowym formularzu ofertowym, jednoznacznie wskazuje, że formularz ten
stanowi treść oferty. To w szczegółowym formularzu ofertowym następuje konkretyzacja
treści świadczenia – określa się typ i nazwę producenta oferowanego asortymentu (urządzeń
składających się na przedmiot zamówienia) i wycenę poszczególnych pozycji (która to
wycena przełoży się na protokoły odbioru i w konsekwencji – na wystawianie faktur). W
takich okolicznościach nie ma wątpliwości, że brak podpisania istotnej treści oferty -
szczegółowego formularza ofertowego - skutkować musi odrzuceniem oferty. Odwołujący
mylnie utożsamiał treść oferty z przedmiotem oceny w ramach kryterium oceny ofert – nie
wszystkie elementy stanowiące istotną treść oferty muszą podlegać ocenie punktowej w
kryteriach oceny ofert.
Na powyższą ocenę nie ma wpływu, że po złożeniu oferty przez Odwołującego za
pomocą platformy zakupowej, platforma wygenerowała komunikat o prawidłowości złożenia
oferty. Komunikat ten należy traktować jako potwierdzenie złożenia oferty (analogicznie, jak
przybicie pieczęci z datą wpływu na kopercie zawierającej ofertę złożonej w tradycyjnej,
,,papierowej” formie). Taki komunikat nie może być traktowany jako potwierdzenie weryfikacji
oferty pod względem jej prawidłowości formalnej i merytorycznej. Powoływanie się przez
Odwołującego na „nierozumienia mechanizmu podpisania takiego dokumentu poza portalem
służącym do składania zamówień” nie może być brane pod uwagę jako argument
przemawiający na korzyść Odwołującego, ponieważ po pierwsze, instrukcja podpisania plików
w SIWZ była jasna i nie mogła budzić żadnych wątpliwości, po drugie, na co trafnie zwrócił
uwagę Zamawiający, Odwołujący mógł złożyć ofertę ,,próbną”, aby przetestować umiejętność
korzystania z platf
ormy, z czego jednak nie skorzystał.
Izba oddaliła wniosek dowodowy Odwołującego o powołanie świadka i strony na
okoliczność sposobu złożenia oferty przez portal, ponieważ w ocenie Izby nie ma to
znaczenia dla rozstrzygnięcia i prowadziłoby do zbędnego przedłużenia postępowania.
Sposób złożenia oferty nie budzi żadnych wątpliwości, nie były zgłaszane błędy w trakcie
składania ofert ani inne problemy, zatem nie przeprowadzenie wnioskowanego dowodu
byłoby irrelewantne dla podstawy rozstrzygnięcia podnoszonych zarzutów.
Pomijając formę oferty (brak podpisu pod szczegółowym formularzem ofertowym), to
oferta Odwołującego i tak podlegałaby odrzuceniu – Odwołujący złożył dwa szczegółowe
formularze ofertowe. Tymczasem zgodnie z art. 82 ust. 1 Prawa zamówień publicznych
(i
wymogiem powtórzonym przez Zamawiającego w pkt I ust. 3 SIWZ) wykonawca może
złożyć tylko jedną ofertę. Oba szczegółowe formularze ofertowe różniły się między sobą pod
względem wyceny – stąd trafnie dostrzegł Zamawiający, że Odwołujący (gdyby podpisy
złożone zostały prawidłowo), przedstawił dwie oferty. Odwołujący w ogóle nie odniósł się do
tej kwestii w odwołaniu (skoro jedna z podstaw odrzucenia oferty nie została objęta
zarzutami odwołania, to już się niejako ,,uprawomocniła”), a jedynie skwitował, że jeden ze
złożonych formularzy nie powinien być brany pod uwagę, ponieważ ,,był niekompletny”.
Gdyby zaakceptować postulat Odwołującego uzupełnienia szczegółowego formularza
ofertowego na podstawie art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych (co, jak uzasadniono
wyżej, w niniejszym stanie faktycznym jest niedopuszczalne), to prowadziłoby to de facto do
sformułowania treści oferty dopiero w odpowiedzi na wezwanie. Nie wiadomo, który ze
szczegółowych formularzy był prawidłowy i miałby być uzupełniony – a skoro dopuszcza się
wezwanie do uzupełnienia, to możliwe jest też złożenie nowego dokumentu – Odwołujący
mógłby uzupełnić formularz, który uznał za ,,niekompletny”, bądź złożyć zupełnie nowy,
odmiennie wyceniony formularz oferty. W konsekwencji mogłoby dojść do zmiany (względnie
określenia) treści oferty po terminie składania ofert.
Ponadto Zamawiający dostrzegł, że jeden ze złożonych formularzy szczegółowych
nie zawiera wyceny wszystkich pozycji, a drugi zawiera błędy w obliczeniu ceny. Należy
zauważyć, że gdyby Odwołujący złożył tylko jeden szczegółowy formularz ofertowy,
prawidłowo podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, wtedy można byłoby
rozważać, czy błędy te maja charakter omyłek, nadających się do poprawienia. Jednak
w obecnym stanie fakty
cznym brak zasadności takich rozważań.
Wobec powyższych okoliczności Izba stwierdziła, że nie doszło do naruszenia
przepisów Prawa zamówień publicznych, wskazywanych w odwołaniu, dlatego orzeczono jak
w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192
ust. 9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz.972).
Przewodniczący:
………………………………