Sygn. akt: KIO 503/19
WYROK
z dnia 3 kwietnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 kwietnia 2019 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 marca 2019 r. przez wykonawcę Ł. K.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe
Kaltex
Ł. K. z siedzibą w Bilczy, w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego:
Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji z siedzibą w Radomiu,
orzeka:
1. Oddal
a odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża Odwołującego: Ł. K. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Kaltex Ł. K. z siedzibą
w Bilczy i za
licza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500,00 zł
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych 00/100 groszy) uiszczoną przez
Odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Radomiu.
…………………………..……………
Sygn. akt KIO 503/19
U z a s a d n i e n i e
Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji z siedzibą w Radomiu (dalej Zamawiający) prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986, dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.
„Przetarg nieograniczony nr 17.2019
na utrzymanie i konserwację zieleni w pasach drogowych ulic na terenie północnym
w granicy administracyjnej miasta Radomia
” (znak postępowania: NZ.8161.17.2019) zwane
dalej Postępowaniem nr 17 lub Zadaniem nr 17. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w
Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 28 lutego 2019 r. pod numerem
519132-N-2019. W
artość zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
W dniu 25 marca 2019 r. wykonawca
Ł. K. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Kaltex Ł. K. z siedzibą w Bilczy (dalej Odwołujący),
wni
ósł
odwołanie,
w
którym
zaskarżył
niezgodne
z
przepisami
cz
ynności
i zaniechania
Zamawiającego zarzucając mu naruszenie:
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez odrzucenie oferty Odwołującego jako niezgodnej
z treścią Specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ) zatem w sposób
niezgodny z przepisami Pzp, w szczególności przez niezastosowanie przepisu
art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i:
nakazanie
Zamawiającemu
unieważnienia
cz
ynności
odrzucenia
oferty
Odwołującego,
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
W dniu 28 lutego 2019 r. ogłoszony został przetarg pn. „Przetarg nieograniczony nr 17/2019
na utrzyman
ie i konserwację zieleni w pasach drogowych ulic na terenie północnym
w granicy administracyjnej miasta Radomia” oraz przetarg pn. „Przetarg nieograniczony
nr 18/
2019 na utrzymanie i konserwację zieleni w pasach drogowych ulic na terenie
południowym w granicy administracyjnej miasta Radomia”.
Termin składania ofert w obydwu postępowaniach upływał 11 marca 2019 r. o godz. 10.00.
Otwarcie ofert
nastąpiło 11 marca 2019 r., dla przetargu nr 17/2019 o godz. 10.10,
a dla przetargu nr 18/2019 o godz. 10.20. Odw
ołujący złożył oferty w obydwu
postępowaniach, z tym, że oferta na zadanie nr 17 została umieszczona w kopercie opisanej
zgodnie z wymogami dla zadania
nr 18, a oferta na zadanie nr 18 została umieszczona
w kopercie opisanej zgodnie z wymogami dla zadania nr 17. Tym samym oferta
O
dwołującego w postępowaniu na utrzymanie i konserwację zieleni w pasach drogowych ulic
na terenie północnym w granicy administracyjnej miasta Radomia została otwarta
i odczytana o godz. 10.20,
podczas gdy pozostałe oferty złożone w tym przetargu
odczytywane były o godz. 10.10. Mimo pomyłki w oznakowaniu kopert, obydwie oferty
zostały złożone w siedzibie Zamawiającego w przewidzianym terminie, tzn. przed godz.
10.00 dnia 11 marca 2019 r.
Zamawiający z faktu, iż oferty nie zostały prawidłowo odczytane w trakcie otwarcia ofert
wyw
iódł, że podlegały one odrzuceniu, albowiem nieprawidłowe oznakowanie kopert
utożsamił z niezgodnością oferty z treścią SIWZ.
Otwarcie ofert ma jedynie charakter faktyczny, co wynika
wprost z przepisów Pzp
i -
co wielokrotnie było wskazywane w orzecznictwie KIO. Omyłkowe oznakowanie koperty
z ofertą na przetarg nr 17 treścią przewidzianą dla przetargu nr 18 i odwrotnie oraz fakt
otwarcia i odczytania ofert
w odwrotne kolejności nie miał żadnego wpływu na treść ofert
Odwołującego - obydwie oferty złożone zostały w przewidzianym terminie, tj. przed godziną
10.00 oraz otwarte i odczytane w odstępie kilku minut.
Jak wskazało KIO w wyroku z dnia 20 lipca 2018 r. (KIO 1317/18) zastosowanie dyspozycji
art. 89 ust.
1 pkt 2 Pzp jako podstawy odrzucenia oferty wykonawcy może mieć miejsce tylko
w przypadku, gdy rzeczona niezgodność treści oferty z SIWZ ma charakter zasadniczy
i nieusuwalny (ze względu na zastrzeżenie obowiązku poprawienia oferty wynikające
z art. 87 u
st. 2 pkt 3 Pzp). Powinna ona dotyczyć sfery niezgodności zobowiązania
zamawianego w SIWZ oraz zobowiązania oferowanego w ofercie lub polegać
na sporządzeniu i przedstawieniu oferty w sposób niezgodny z wymaganiami SIWZ
(z zaznaczeniem,
że chodzi tu o wymagania SIWZ dotyczące sposobu wyrażenia, opisania
i potwierdzenia zobowiązania/świadczenia ofertowego, a więc wymagania, co do treści
oferty, a nie wymagania co do jej formy, które również tradycyjnie są zamieszczane
w SIWZ).
Ponadto podkreślić należy, że z samego faktu otwarcia oferty w chwili innej,
niż wskazana w SIWZ, nie można wywodzić podstawy do odrzucenia oferty, albowiem,
jak wielokrotnie
podkreślała KIO, otwarcie ofert jest jedynie czynnością faktyczną.
Istotą sprawy jest to, że Odwołujący zamierzał złożyć i złożył ofertę w siedzibie
Zamawiającego w terminie ustalonym do składania ofert. Treść oferty Odwołującego była
w pełni zgodna z wymogami SIWZ. Niezgodny z SIWZ był jedynie opis koperty, w której
została umieszczona oferta. Koperta nie stanowiła integralnej części oferty, nie zawierała
informacji o charakterze merytorycznym
, a jedynie instrukcje dotyczące otwarcia. Otwarcie
ofert
w postępowaniu 17/2019 i 18/2019 miało miejsce w odstępie kilku minut. Mimo
późniejszego o kilka minut otwarcia ofert na przetarg nr 17/2019 nikt - ani Odwołujący, ani
Z
amawiający nie miał możliwości ingerencji w jej treść, ani wycofania oferty.
Oferty
złożone do obu postępowań zostały otwarte w odstępie kilku minut, zatem ani zasada
równego traktowania wykonawców, ani zasada jawności postępowania, których ochronie
ma służyć jawne otwarcie ofert, nie zostały naruszone.
Jak podkreślała KIO w jednym z orzeczeń „Chociaż postępowanie o udzielenie zamówienia
cechuje się dużym poziomem formalizmu, to jednak formalizm ten nie może przesłaniać celu
postępowania i prowadzić do eliminacji ofert zawierających uchybienia, które mogą zostać
poprawione, a których poprawienie nie będzie stało w sprzeczności z zasadami udzielania
zamówień publicznych. Celem przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp jest właśnie niedopuszczenie
do wyeliminowania z postępowania ofert w przeważającym zakresie poprawnych, na skutek
zaistnienia niezgodności z treścią SIWZ, które nie maja zasadniczego znaczenia
dla przyszłej realizacji przedmiotu zamówienia i oczekiwań Zamawiającego. Aby powyższy
cel został osiągnięty, przepis ten nie może być interpretowany zawężająco” (wyrok z dnia
11 grudnia 2018 r., KIO 2459/18).
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ, złożone
oferty, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron złożone
podczas rozprawy, Izba zważyła, co następuje:
I
zba ustaliła, że odwołującemu, w świetle przepisu art. 179 ust. 1 Pzp, stanowiącego,
że „Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
d
anego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy”, przysługiwało uprawnienie do wniesienia
odwołania.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez odrzucenie ofert
y Odwołującego jako
niezgodnej
z treścią SIWZ nie potwierdził się.
Zamawiający w dniu 28 lutego 2019 r. wszczął następujące postępowania o udzielenie
zamówień publicznych:
„Przetarg nieograniczony na utrzymanie i konserwację zieleni w pasach drogowych
ulic na terenie północnym w granicy administracyjnej miasta Radomia”,
nr postępowania NZ.8161.17.2019. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem 519132-N-2019. Termin składania
ofert zgodnie z punktem 17.1 SIWZ
został wyznaczony na 11 marca 2019 r., godzina
, pokój nr 25. Otwarcie ofert zostało zaplanowane na 11 marca 2019 r., godzina
10.10 (postępowanie nr 17).
„Przetarg nieograniczony na utrzymanie i konserwację zieleni w pasach drogowych
ulic na terenie
południowym w granicy administracyjnej miasta Radomia”,
nr postępowania NZ.8161.18.2019. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w Biulety
nie Zamówień Publicznych pod numerem 519375-N-2019. Termin składania
ofert zgodnie z punktem 17.1 SIWZ został wyznaczony na 11 marca 2019 r., godzina
, pokój nr 25. Otwarcie ofert zostało zaplanowane na 11 marca 2019 r., godzina
(postępowanie nr 18).
Między stronami nie było sporu co do faktu, że otwarcie ofert w obu postępowaniach
nastąpiło w sposób zgodny z warunkami wskazanymi wyżej, w punktach 1 i 2, i było
rozdzielone kilkuminutową przerwą, podczas której uczestniczący w otwarciu wykonawcy
o
puścili salę, w której się ono odbywało.
SIWZ zadania nr 17 stanowił m. in. (pkt 16.6): „Wykonawca zamieści ofertę w zamkniętym
opakowaniu uniemożliwiającym odczytanie jego zawartości bez uszkodzenia tego
opakowania. Opakowanie powinno być oznaczone nazwą (firmą) i adresem Wykonawcy
oraz opisane:
(…) Oferta na: "Utrzymanie i konserwację zieleni w pasach drogowych ulic na
terenie północnym w granicy administracyjnej miasta Radomia”. Nie otwierać przed dniem
11.03.2019 r. przed godz. 10:10
”.
W toku rozprawy
Odwołujący podniósł, że podczas otwarcia ofert komisja przetargowa nie
zwróciła uwagi, że zawartość kopert z ofertami Odwołującego nie korespondowała z opisami
na tych kopertach. Ewentualna omyłka, która polegać miała, w ocenie Zamawiającego,
na włożeniu przez Odwołującego oferty do postępowania nr 17 do koperty oznaczonej nr 18
oraz oferty do postępowania 18 do koperty oznaczonej nr 17, nie została zatem zauważona
ani odpowiednio odnotowana
przez Zamawiającego w momencie otwarcia ofert. Odwołujący
nie kwe
stionował, że podczas otwarcia ofert w postępowaniu nr 17 Zamawiający odczytał
kwotę z oferty Odwołującego złożonej do postępowania nr 18 i odpowiednio podczas
otwarcia ofert w postępowaniu nr 18 – kwotę z oferty nr 17. W tej sytuacji możliwe było,
że to Zamawiający omyłkowo otworzył koperty z ofertami Odwołującego w nieprawidłowej
kolejności. Izba ustalając stan faktyczny wzięła jednak pod uwagę, że w uzasadnieniu
odwołania Odwołujący przyznał, że to on umieścił oferty do postępowania nr 17 i nr 18
w nie
właściwych kopertach:
„Odwołujący złożył oferty na obydwa przetargi, jednakże oferta na zadanie 17 została
umieszczona w kopercie opisanej zgodnie z wymogami dla przetargu nr 18, a oferta
na zadanie nr 18 została umieszczona w kopercie opisanej zgodnie z wymogami
dla przetargu nr 17
”,
„Mając na uwadze fakt, że pomimo omyłkowego oznakowania koperty z ofertą
na przetarg nr 17 treścią przewidzianą dla przetargu nr 18 i odwrotnie oraz fakt
odczytania ich w odwrotne kolejności nie miał żadnego wpływu na treść ofert
zarówno firmy PUH KALTEX, jak i pozostałych uczestników przetargu (...)”,
„Niezgodny z treścią SIWZ jest jedynie opis koperty, w której umieszczona była
oferta. Koperta nie stanowi integralnej części oferty, nie zawiera informacji
o charakterze me
rytorycznym, a jedynie instrukcje dotyczące otwarcia”.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, że odpowiedzialność za otwarcie ofert
Odwołującego w niewłaściwej kolejności w pełni ponosi sam Odwołujący, a Zamawiającemu
nie można przypisać winy za zaistniałą sytuację. Ustalenie powyższe jest kluczowe
dla oceny konsekwencji
opisanego wyżej zdarzenia.
Otwarcie ofert w postepowaniu ma charakter publiczny i jawny erga omnes
, udział w nim
wziąć mogą nie tylko wykonawcy, którzy złożyli oferty, ale wszyscy zainteresowani - dowolne
osoby i podmioty
. Z tego względu otwarcie ofert ma charakter niepowtarzalny – nie ma
możliwości poprawy lub uzupełnienia czynności otwarcia ofert, Pzp nie daje ku temu
podstawy prawnej.
Zamawiający, zgodnie z art. 86 ust. 4 Pzp, podaje nazwy (firmy) oraz
adresy wykonawców, a także informacje dotyczące ceny, terminu wykonania zamówienia,
okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach. Czynność ta stanowi swego
rodzaju przypisanie ofert do postępowania, w ramach którego zostały otworzone. Zatem
z zasady równego traktowania wykonawców można wywieść zakaz uzupełniania, poprawy
czy powtórnego dokonania otwarcia ofert. Z tego względu, w sytuacji stwierdzenia,
że odpowiedzialność za odczytanie ofert Odwołującego w odwrotnej kolejności ponosi
Zamawiający, Izba na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp nakazałaby unieważnienie
postępowania, bo tylko taka czynność stanowiłaby zgodne z prawem zakończenie
postępowania.
Ponieważ Izba ustaliła, że odpowiedzialność w całości ponosi Odwołujący, w konsekwencji
uznała, że - wynikowo - działanie Zamawiającego było prawidłowe, tj. oferta Odwołującego
w została skutecznie usunięta z postępowania nr 17. W dniu 21 marca 2019 r. Zamawiający
poinformował Odwołującego: „Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu informuje,
że na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz. U
. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) odrzucił Pana ofertę,
gdyż jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Pana oferta
złożona w ww. postępowaniu nie dotyczyła postępowania na utrzymanie i konserwację
zieleni w pasach drogowych ulic na terenie północnym w granicy administracyjnej miasta
Radomia. Infor
mujemy, że w kopercie prawidłowo zatytułowanej na teren północny,
znajdowała się oferta, która dotyczyła terenu południowego”. Z formalnego punktu widzenia
nie sposób odmówić racji Zamawiającemu – ustalenie, że oferta Odwołującego była
niezgodna z SIWZ było prawidłowe. Intencją Odwołującego było złożenie w postępowaniu
nr 17 oferty nr 17, a nie nr 18. W tej sytuacji
oczywiste było, że pojawienie
się w postępowaniu nr 17 oferty nr 18 było wynikiem omyłki. Ocena oferty pod kątem
zgodności jej treści z treścią SIWZ była zatem niecelowa – oferta była oceniana w ramach
innego postępowania, niż było to zamiarem Odwołującego. Biorąc pod uwagę powyższe
Izba uznała, że Zamawiający w ogóle nie powinien dokonywać jej oceny, tylko uznać,
że na skutek błędu Odwołującego oferta ta nie zaistniała skutecznie w postępowaniu. Mimo
to, Izba nie stwierdziła naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp i orzekła
jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 972).
…………………………..……………