WYROK
z dnia 5 kwietnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Konik
Daniel Konicz
Piotr Kozłowski
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 kwietnia 2019
r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej w dniu 25 marca 2019 r. przez odwołującego
Przedsiębiorstwo Usług Wodnych spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie
, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Państwowe
Gospodarstwo Wodne Wody Polskie z siedzibą w Warszawie, przy udziale wykonawcy
Przedsiębiorstwa Budownictwa Melioracyjnego i Urządzeń Wodnych „Inwestmel”
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Elblągu, zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje unieważnienie czynności wyboru oferty złożonej
przez Przedsiębiorstwo Budownictwa Melioracyjnego i Urządzeń Wodnych
„Inwestmel” spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Elblągu jako
najkorzystniejszej, unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego
Przedsiębiorstwa Usług Wodnych spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie o
raz ponowne badanie i ocenę ofert z uwzględnieniem oferty
odwołującego.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża zamawiającego Państwowe
Gospodarstwo Wodne Wody Polskie z siedzibą w Warszawie i:
Zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania;
Z
asądza od zamawiającego Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie
z siedzibą w Warszawie, na rzecz odwołującego Przedsiębiorstwa Usług Wodnych
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie kwotę 23 842 zł
03 gr
(słownie: dwadzieścia trzy tysiące osiemset czterdzieści dwa złotych, trzy
grosze)
tytułem zwrotu wpisu od odwołania, kosztów podróży i wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..…
……………………..…
……………………..…
UZASADNIENIE
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi w
trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na
Odbudowę budowli regulujących na rzece Wiśle – 6 szt. Ostróg, gmina Ostaszewo, w podziale
na części, nr referencyjny: GD.JRP-Ż.281.72018.PW. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w dniu 3 listopada 2018 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr
2018/S 212-483770.
W postępowaniu tym wykonawca Przedsiębiorstwo Usług Wodnych spółkę z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (dalej: „Odwołujący”) w dniu 25
marca 2019 r. złożył odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec niezgodnych z
przepisami ustawy Pzp czynności Zamawiającego podjętych w Części 1, zarzucając
Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
1) art. 10a ust. 5 Pzp w zw. z art. 78
§ 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny
poprzez niezasadne przyjęcie, że oferta Odwołującego została złożona w formie kopii
oryginalnej oferty sporządzonej uprzednio w formie papierowej, która została jedynie
poświadczona za zgodność z oryginałem, a tym samym jej treść jest niezgodna z
ustawą, co doprowadziło do odrzucenia oferty Odwołującego;
art. 89 ust. 1 pkt 1 Pzp poprzez niezasadne przyjęcie, że oferta Odwołującego jest
niezgodna z ustawą;
a w konsekwencji obrazę:
3) art. 91 ust. 1 PZP poprz
ez zaniechanie wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego;
2) dokonanie
ponownej oceny ofert w Części 1 zamówienia, w tym oferty Odwołującego
jako oferty niepodlegającej odrzuceniu, a w konsekwencji wybór oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej;
oraz ponadto o:
zasądzenie kosztów postępowania wedle spisu kosztów, który zostanie przedłożony
nie później niż na rozprawie przed Krajową Izbą Odwoławczą,
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.
Odwołujący złożył ofertę na Część 1 zamówienia — odbudowa na rzece Wiśle ostróg
16/918 i 18/918 (dalej: „Część 1”). Pismem z dnia 13 lutego 2019 r., przesłanym drogą
elektroniczną, Zamawiający zawiadomił Odwołującego o wyborze oferty najkorzystniejszej w
zakresie Części 1, za ofertę najkorzystniejszą została uznana oferta złożona przez wykonawcę
Przedsiębiorstwo Budownictwa Melioracyjnego i Urządzeń Wodnych INWESMEL sp. z o.o.
Jednocześnie Zamawiający odrzucił m.in. ofertę Odwołującego, wskazując, iż oferta była
niezgodna z PZP,
ze względu na fakt, iż złożono ją w formie kopii oryginalnej oferty
sporządzonej uprzednio w formie pisemnej, która została jedynie poświadczona elektronicznie
za zgodność z oryginałem.
Swoje stanowisko Zamawiający argumentował wskazując, iż oferta nie została złożona
prawidłowo, gdyż dokument przesłany za pośrednictwem ePUAP stanowi kopię oryginalnej
oferty w formie p
isemnej, poświadczonej za zgodność z oryginałem w formie elektronicznej.
Oferta zawierała ostemplowane, podpisane odręcznie przez osobę uprawnioną do
reprezentacji Odwołującego formularz oferty, kosztorysy ofertowe, zobowiązanie podmiotu
trzeciego do oddan
ia wykonawcy do dyspozycji niezbędnych zasobów, zeskanowane do pliku
PDF. Następnie plik został opatrzony podpisem elektronicznym przez osobę uprawnioną do
reprezentacji z uwidocznionym stemplem graficznym. Ponadto Zamawiający wskazał, że w
Specyfikacji Is
totnych Warunków Zamówienia zaznaczono, że „Oferta powinna być
sporządzona w języku polskim, z Zachowaniem postaci elektronicznej w jednym z
następujących formatów danych: .pdf, Mc, Mcx, .rtf, .xps, .odt; i podpisana kwalifikowanym
podpisem elektronicznym.
Sposób złożenia oferty w tym zaszyfrowanie oferty opisany został
w Regulaminie korzystania z miniPortalu
. Oferty należy składać w oryginale”.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający odwołał się do wyroku Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 4 stycznia 2019 r, w sprawie o nr 2611/18, a w konsekwencji uznał ofertę
Odwołującego za niezgodną z przepisami PZP, podlegającą odrzuceniu.
W ocenie Odwołującego ze stanowiskiem Zamawiającego, opartym na wspomnianym
wyżej wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, nie sposób się zgodzić. Odwołujący wskazał, że
zgodnie z art. 10
a ust. 5 PZP, oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz
oświadczenie, o którym mowa w art. 25a PZP, w tym jednolity dokument, sporządza się, pod
rygorem nieważności, w postaci elektronicznej i opatruje się kwalifikowanym podpisem
elektronicznym. Na zachowanie postaci elektronicznej przy sporządzaniu oferty wskazuje
również Zamawiający w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, wyszczególniając
formaty danych, w których oferta powinna zostać sporządzona. Zamawiający w SIWZ wskazał
również, że ofertę należy złożyć w oryginale. Mając zatem na uwadze powyższe, należy
rozważyć co należy rozumieć przez sporządzenie danego dokumentu w postaci elektronicznej,
a także co należy rozumieć przez formę pisemną oraz przez formę elektroniczną, a także kiedy
dokument w formie elektronicznej można uznać za oryginał. Pozwoli to na ocenę, czy w istocie
oferta Odwołującego słusznie została odrzucona przez Zamawiającego.
Ponadto, jak wskazał Odwołujący, przepis art. 10 a ust. 5 PZP w istocie przewiduje, iż
dokumenty w nim wymienione sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci
elektronicznej i opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Nie ulega wątpliwości,
iż oferta Odwołującego została opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a zatem
rozważania co do spełnienia wymogów przewidzianych tymże przepisem sprowadzają się do
rozumienia pojęcia „sporządzenia” dokumentu w postaci elektronicznej. Jak bowiem wskazuje
Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 8 lutego 2019 r., sygn. akt KIO 119/19, „czynność
wydruku, a następnie ponownego zeskanowania oferty nie przysądzą o tym, iż dokument nie
został sporządzony w postaci elektronicznej.
Przywołany wyrok KIO jest o tyle istotny, iż został wydany później, niż wyrok na który
powołuje się Zamawiający odrzucając ofertę Odwołującego.
W przywołanym wyroku KIO zwróciła również uwagę na fakt, iż pojęcie „sporządzenia”
nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane, a zatem odwołać należy się do reguł
interpretacyjny
ch, w tym do wykładni funkcjonalnej, polegającej na ustaleniu znaczenia
przepisu w oparciu o przesłanki, które decydują o funkcji danego przepisu. Za Krajową Izbą
Odwoławczą zauważyć zatem należy, iż skrajnie formalistyczne definiowanie pojęcia
„sporządza się” prowadziło by do sprzeczności z intencją ustawodawcy, którego celem było
uproszczenie i uelastycznienie procedur, poprzez m.in, zmniejszenie obowiązków formalnych,
nie zaś ich obostrzenie.
Zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej podkreślenia wymagał również fakt, iż w PZP
dostrzec można pewną niekonsekwencję ustawodawcy w zakresie występujących w tejże
ustawie pojęć, „bowiem w art. 10a ust. 5 ZamPublU posługuje się formułowaniem „sporządzą
się”, natomiast już w art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zamianie ZamPublU
oraz niektórych innych ustaw posługuje się formułowaniem „składa się”. Z kolei art. 36 ust. 1
pkt 10 ZamPublU wymaga, aby specyfikacja istotnych warunków zamówienia zawierała opis
sp
osobu przygotowania ofert, a także miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert.
Równocześnie przykładowo art. 43 ZamPublU określa terminy składania ofert, z
uwzględnieniem czasu niezbędnego do przygotowania i złożenia oferty. Odwołujący przywołał
stanow
isko KIO, zgodnie z którym wąska interpretacja pojęcia „sporządza się” jest zbyt daleko
idąca bowiem sporządzenie moje oznaczać także po prostu wprowadzenie do systemu,
niezależnie od sposobu. Istotna jest intencja woli składającego podpis, treść oświadczenia woli
oraz to jak zostało ono sporządzone w wymaganej formie, to jest w postaci elektronicznej
podpisanej podpisem kwalifikowanym. Zgodnie
z art. 60 k.c. wola osoby dokonującej
czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia
jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci
elektronicznej. Natomiast biorąc pod uwagę wskazówkę interpretacyjną z art. 65 § 1 k.c.,
zgodnie z którym oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na
okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia społecznego oraz ustalone
zwyczaje, a także okoliczności złożenia oświadczenia woli, jakim jest oferta. W ocenie
Odwołującego stany faktyczne obu spraw są podobne, dlatego należy uznać, że intencją
wykonawcy było złożenie ważnej, niepodlegającej odrzuceniu oferty, którą sporządzono w
postaci elektronicznej.
Zdaniem Odwołującego nie sposób zgodzić się z przypisywaniem nieważności
czynności prawnej złożenia oferty, a więc oświadczenia woli, na podstawie badania sposobu
wprowadzania danych, czyli sposobu sporządzenia oferty, która została zakończona wtedy,
kiedy dokument z formy papierowej został przeformatowany na wersję elektroniczną.
Odwołujący podpisał plik zawierający ofertę kwalifikowanym podpisem elektronicznym. W tym
momencie czynność sporządzania została zakończona, a oferta w pliku pdf istniała w formie
elektronicznej.
Ponadto Odwołujący zwrócił uwagę, że poświadczeniu za zgodność z oryginałem
podlegają dokumenty, które zostały niejako wprowadzone do obrotu. Tym samym, jeżeli oferta
Odwołującego stanowi jego oświadczenie woli, przeznaczone dla Zamawiającego, z którym to
Zamawiający zapoznał się po dokonaniu czynności otwarcia ofert, to dopiero wówczas
dokument ten został wprowadzony do obrotu. W świetle powyższego zgodzić należy się z
Krajową Izbą Odwoławczą, która uznała, iż nie można było uznać za prawidłowe
poświadczenia za zgodność z oryginałem dokumentu, który uprzednio nie został wprowadzony
do obrotu.
Reasumując, oferta złożona przez Odwołującego spełniała wszelkie wymogi formalne.
Skoro
Odwołujący złożył ofertę w postaci elektronicznej, w formacie PDF, opatrzoną
kwalifikowanym podpisem elektronicznym, brak jest podstaw do uznania, iż oferta ta była
niezgodna z przepisami PZP.
Ponadto Odwołujący przywołał stanowisko Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji
(dalej zwan
a też „PIIT”), w którym krytycznie odnosi się ona do wyroku KIO z dnia 4 stycznia
2019 r., sygn. akt KIO 2611/18, a więc do wyroku na którym oparł się Zamawiający odrzucając
ofertę Odwołującego. Nadto Izba dostrzegła sprzeczność pomiędzy wyrokami KIO 2611/18
oraz KIO 119/19, na k
tórą uwagę zwrócono już powyżej.
Biorąc pod uwagę stanowisko Krajowej Izby Odwoławczej przedstawione w wyroku
KIO 119/19, a także stanowisko Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, nie sposób uznać
aby decyzja Zamawiającego w zakresie odrzucenia oferty Odwołującego była słuszna i
znajdowała uzasadnienie w obowiązujących przepisach prawa. Dokument stworzony w ten
sposób, że zeskanowany zostaje dokument papierowy i następnie tak powstały plik zostaje
podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, powoduje, że dokument ten jest
oryginałem - dokumentem elektronicznym w rozumieniu ustawy o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne, a także przepisów unijnych. Nie mamy tu do
czynienia z kopią czy tym bardziej „odrębną formą”, „kolejnym bytem prawnym”. Opatrzenie
tak zeskanowanego dokumentu kwalifikowanym podpisem elektronicznym powoduje, iż
dokument ten wypełnia wymogi formy elektronicznej w rozumieniu przepisu art. 78 k.c. Nadto
zgodzić należy się z Krajową Izbą Odwoławczą, że jeśli oferta Odwołującego stanowi jego
oświadczenie woli, przeznaczone dla Zamawiającego, z którym to Zamawiający zapoznaje się
po dok
onaniu czynności otwarcia ofert, to dopiero wówczas dokument ten został wprowadzony
do obrotu. Konsekwencją powyższego jest brak możliwości poświadczenia za zgodność z
oryginałem dokumentu, który nie został jeszcze wprowadzony do obrotu. Również wykładnia
celowościowa przepisów PZP nie pozwala na przyjęcie, iż intencją ustawodawcy było
obostrzenie wymagań w zakresie „sporządzania” ofert w postaci elektronicznej. Powyższe
stałoby zresztą w sprzeczności z celem art. 22 ust. 6 lit c) pkt (ii) dyrektywy 2014/24/UE, który
stanowi, że jeżeli oferta jest podpisywana z wykorzystaniem kwalifikowanego certyfikatu, który
jest umieszczony na zaufanej li
ście, instytucje zamawiające nie mogą stosować dodatkowych
wymogów mogących utrudnić oferentom korzystanie z tych podpisów, na który to przepis
powołała się Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, wskazując, że przyjęcie argumentacji
z wyroku KIO 2611/18 daje efekt odwrotny, tworząc w sposób nieuzasadniony postawę do
odrzucania ofert z powodu rzekomego niedotrzymania postaci elektronicznej, w sytuacji, gdy
de facto oferty te są złożone prawidłowo.
W świetle powyższego nie sposób uznać ofertę złożoną przez Odwołującego za
niezgodną z przepisami PZP.
W
konsekwencji błędnego przyjęcia przez Zamawiającego, iż oferta Odwołującego
podlegała odrzuceniu, doszło również do naruszenia art. 91 ust 1 PZP. Biorąc pod uwagę
pozostałe oferty w tej części zamówienia, złożone w odpowiedzi na ogłoszenie
Zamawiającego, oceniając je przez pryzmat kryteriów oceny oferty wskazanych przez
Zamawiającego, oferta Odwołującego, gdyby nie została odrzucona, powinna zostać wybrana
w postępowaniu jako oferta najkorzystniejsza. Tym samym bezpodstawne odrzucenie
pozbawiło Zamawiającego możliwości wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej, co
doprowadziło do naruszenia przepisów PZP. Odwołujący ma zatem interes we wniesieniu
przedmiotowego odwołania.
W dniu 28 marca 2019 r.
Przedsiębiorstwo Budownictwa Melioracyjnego i Urządzeń
Wodnych „Inwestmel” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Elblągu zgłosiła
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. Tego samego dnia
Melbud Spółka Akcyjna również zgłosiła przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego.
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu
rozprawy, a także złożone dowody, ustaliła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Odwołujący ma interes we wniesieniu odwołania, o którym mowa w art. 179 ust. 1
ustawy Pzp. Odwołujący jest podmiotem ubiegającym się o udzielenie przedmiotowego
zamówienia publicznego.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego,
zgłoszonego
przez
wykonawcę
Przedsiębiorstwo
Budownictwa
Melioracyjnego i Urządzeń Wodnych „Inwestmel” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Elblągu (dalej: Przystępujący).
W tym miejscu Izba wskazuje, że Melbud Spółka Akcyjna, w dniu 4 kwietnia 2019 r.
wycofała swoje przystąpienie, wobec czego Wykonawca ten nie stał się uczestnikiem
postępowania odwoławczego.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny.
Jest okolicznością między stronami bezsporną, że Odwołujący złożył w
przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia ofertę w ten sposób, że najpierw
sporządził ją na piśmie, tj. podpisał własnoręcznie, a następnie zeskanował i opatrzył
podpisem elektronicznym.
W uzasadnieniu odrzucenia oferty Odwołującego z dnia 13 marca 2019 r.,
Zamawiający wskazał, że Wykonawca mimo upływu terminu składania ofert nie złożył oferty
w postaci elektronicznej opatrzonej
podpisem elektronicznym. Oferta nie została złożona
prawidłowo, gdyż dokument przesłany za pośrednictwem ePuap, stanowi kopię oryginalnej
oferty w formie pisemnej, poświadczoną za zgodność z oryginałem w formie elektronicznej.
Oferta zawiera ostemplowane, podpisane odręcznie przez osobę uprawnioną do
reprezentacji firmy wypełniony formularz oferty, kosztorys ofertowy, pełnomocnictwo ogólne,
zobowiązanie podmiotu trzeciego do oddania Wykonawcy do dyspozycji niezbędnych
zasobów, zeskanowane do pliku pdf. Następnie pliki zostały opatrzone podpisem
elektronicznym przez osobę uprawnioną do reprezentacji z uwidocznionym stemplem
graficznym. Ponadto formularz oferty ostemplowano za zgodność z oryginałem.
Zamawiający powołał się ponadto na argumentację zawartą w wyroku KIO o sygn.
Izba zważyła co następuje.
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Odwołujący złożył ofertę w postępowaniu za pośrednictwem systemu ePUAP. Oferta
dotarła do zamawiającego w postaci elektronicznej w formacie .pdf oraz została opatrzona
kwalifikowanym podpisem elektronicznym p
rzez osobę uprawnioną do reprezentacji
Odwołującego. Plik ten powstał przez zeskanowanie do formatu .pdf wypełnionego formularza
oferty, który przed wykonaniem skanu został parafowany, podpisany własnoręcznie przez
osobę uprawnioną do reprezentacji Odwołującego, oraz opieczętowany „za zgodność z
oryginałem”.
Zgodnie z treścią art. 78
§ 1 KC do zachowania elektronicznej formy czynności
prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go
kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Stosownie natomiast do
art. 10a ust. 5 Pzp, oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu oraz oświadczenie, o którym mowa w art. 25a, w tym jednolity dokument,
sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej i opatruje się
kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 1 Pzp, Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jest niezgodna z
ustawą.
Natomiast § 5 ust. 1 i 2 Rozporządzenia ws. środków komunikacji elektronicznej
stanowi, że:
1. Jeżeli oryginał dokumentu lub oświadczenia, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy,
lub inne dokumenty lub oświadczenia składane w postępowaniu o udzielenie zamówienia, nie
zostały sporządzone w postaci dokumentu elektronicznego, wykonawca może sporządzić i
przekazać elektroniczną kopię posiadanego dokumentu lub oświadczenia.
2. W przypadku przekazywania przez wykonawcę elektronicznej kopii dokumentu lub
oświadczenia, opatrzenie jej kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez wykonawcę albo
odpowiednio przez podmiot, na którego zdolnościach lub sytuacji polega wykonawca na
zasadach określonych w art. 22a ustawy, albo przez podwykonawcę jest równoznaczne z
poświadczeniem elektronicznej kopii dokumentu lub oświadczenia za zgodność z oryginałem.
Spór pomiędzy stronami dotyczył formy, w jakiej została sporządzona oferta
O
dwołującego.
Izba uznała, że w przedmiotowej sprawie Odwołujący sporządził ofertę zgodnie z
przepisem art. 10a ust. 5 Pzp. Nie ma przy tym znaczenia wcześniejsze wydrukowanie
przygoto
wanego na potrzeby postępowania formularza ofertowego i podpisanie go przez
upoważnioną osobę poprzez złożenie przez nią podpisu własnoręcznego, ani nawet
okoliczność, że obok podpisu tej osoby znajduje się pieczęć „za zgodność z oryginałem”.
Oryginał oferty został sporządzony w ocenie Izby dopiero po spełnieniu wymogów określonych
w art. 10a ust. 5 Pzp, tj. po nadaniu ofercie postaci elektronicznej i opatrzeniu jej
kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Izba nie ma wątpliwości co do tego, że czynność
skanowania prowadzi do wytworzenia dokumentu elektronicznego.
Wskazać bowiem w tym
miejscu należy, że zgodnie z treścią art. 3 pkt 35 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług
zaufania w odniesieniu do transakcji elektroniczn
ych na rynku wewnętrznym oraz uchylające
dyrektywę 1999/93/WE „dokument elektroniczny” oznacza każdą treść przechowywaną w
postaci elektronicznej, w szczególności tekst lub nagranie dźwiękowe, wizualne lub
audiowizualne. Skan oferty, w ocenie Izby, również wpisuję się w powyższą definicję.
Reasumując, skoro oferta ma postać elektroniczną i została opatrzona kwalifikowanym
p
odpisem elektronicznym przez osobę do tego uprawnioną, co jest między stronami
bezsporne, nie ma podstaw do jej odrzucenia.
W tym miej
scu odnieść się należy do stanowiska Zamawiającego zaprezentowanego
podczas rozprawy
, zgodnie z którym oferta Odwołującego nie zostanie uznana za
najkorzystniejszą z uwagi na to, że w jednym z kryteriów oceny ofert wykonawca ten nie
uzyska wystarczającej liczby punktów, na okoliczność czego Zamawiający złożył dowody 1 i
. Zauważyć należy, że na tym etapie postępowania oferta Odwołującego nie została w ogóle
poddana ocenie w zakresie kryteriów oceny ofert, a czynność odrzucenia tej oferty została
dokonana przez Zamawiającego w oparciu o przepis art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp i w
dokonaniu tej czynności należy upatrywać po stronie Odwołującego szkody w rozumieniu art.
179 ust. 1 ustawy Pzp. Ewentualna
czynność badania i oceny ofert dokonana z
uwzględnieniem oferty Odwołującego będzie więc czynnością nową, na którą Odwołującemu
będzie przysługiwać odwołanie. Zatem przesądzanie o ewentualnym wyniku postępowania o
udzielenie zamówienia na obecnym etapie jest, w ocenie Izby, przedwczesne.
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp
oraz przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 22 maja 2018 r. poz. 972.),
stosow
nie do wyniku postępowania.
Przewodniczący:
……………………………….
……………………………….
……………………………….