WYROK
z dnia 8 kwietnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Marzena Teresa Ordysińska
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 kwietnia 2019 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 marca 2019 r. przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Przedsiębiorstwo Budowlane Budomont
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie oraz J. L., prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą J. L. Usługowy Zakład Wod-Kan-Gaz z siedzibą w
Przeworsku w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - Gminę Jawornik Polski
przy udziale wykonawcy
Sanitex spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w
Tryńczy
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu – Gminie Jawornik Polski
unieważnienie czynności odrzucenia oferty wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie zamówienia Przedsiębiorstwo Budowlane Budomont spółka z ograniczoną
odpo
wiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie oraz J. L., prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą J. L. Usługowy Zakład Wod-Kan-Gaz oraz powtórzenie czynności
badania i oceny ofert z
udziałem oferty odwołującego.
2. Kosztami postępowania obciąża zamawiającego – Gminę Jawornik Polski i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych, zero groszy), uiszczoną przez wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia Przedsiębiorstwo Budowlane Budomont spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie oraz J. L., prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą J. L. Usługowy Zakład Wod-Kan-Gaz tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od zamawiającego – Gminy Jawornik Polski na rzecz wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Przedsiębiorstwo Budowlane Budomont spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie oraz J. L., prowadzący
gr (słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych, zero groszy), stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Przemyślu.
Przewodniczący:
………………………………
U z a s a d n i e n i e
I. Gmina Jawornik Polski
(dalej: Zamawiający), prowadzi postępowanie na wykonanie
zamówienia publicznego pn. Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami
w
miejscowościach Hadle Szklarskie, Hadle Kańczuckie, Manasterz i Zagórze w ramach
projektu Uporządkowanie gospodarki ściekowej Etap II - budowa części kanalizacji
sanitarnej na terenie Aglomeracji Manasterz oraz montaż instalacji fotowoltaicznych dla
przepompowni i oczyszczalni ścieków przez Gminę Jawornik Polski.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
poz. 660310-N-
2018. Zamawiający zamieścił specyfikację istotnych warunków zamówienia
(dalej: SIWZ) na swojej stronie internetowej. Postępowanie prowadzone jest w trybie
przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.; dalej: Prawo zamówień
publicznych).
W dniu 25 marca 2019 r.
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia
Przedsiębiorstwo
Budowlane
Budomont
spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie oraz J. L., prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą J. L. Usługowy Zakład Wod-Kan-Gaz z siedzibą w Przeworsku (dalej: Odwołujący)
wnieśli odwołanie, w którym zarzucili Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
art. 90 ust. 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 Prawa zamówień publicznych w zw. art. 87 ust. 1
Prawa zamówień publicznych lub art. 90 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, poprzez
odrzucenie oferty Odwołującego bez podjęcia jakiejkolwiek próby wyjaśnienia elementu
szczegółowego (odwodnienia) tj. zaniechanie wezwania do wyjaśnienia kwestii ewentualnej
rozbieżności w zakresie elementu szczegółowego (odwodnienie) w złożonym w ramach
wyjaśnień kosztorysie pomocniczym (poglądowym),
art. 90 ust. 3 Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 Prawa zamówień
publicznych poprzez odrzucenie oferty Odwołującego z powodu uznania, że założone przez
niego w złożonym kosztorysie pomocniczym koszty pośrednie są nieprawidłowe i powodują,
że Zamawiający nie może dać wiary złożonym wyjaśnieniom,
art. 92 ust. 1 pkt 3 Prawa zamówień publicznych poprzez brak podania wystarczającego
uzasadnienia faktycznego dotyczącego odrzucenia oferty z uwagi na przyjętą wysokość
kosztów pośrednich,
faktycznego odrzucenia oferty Odwołującego, w zakresie innych powodów niż podane
w uzasadnieniu,
- w konsekwenc
ji naruszenia ww. przepisów Zamawiający naruszył art. 7 ust. 3 w zw. z art.
91 ust. 1 Prawa zamówień publicznych poprzez zaniechanie wyboru oferty najkorzystniejszej
w postępowaniu tj. oferty Odwołującego.
Odwołujący na rozprawie podtrzymał podniesione zarzuty. Podkreślał, że wykonawcy
tworzący konsorcjum posiadają długie doświadczenie w realizacji kanalizacji sanitarnej, nie
zatrudniają podwykonawców, co minimalizuje koszty pośrednie. Wysokość ceny oferty była
przemyślana. Podkreślał, że cena ofertowa jest ceną ryczałtową (nazywa ryczałt daleko
idącym, ponieważ umowa i cytowane w odwołaniu i w piśmie procesowym postanowienia
SIWZ opierają zakres przedmiotu umowy wyłącznie na dokumentacji projektowej, kosztorys
miał wyłącznie znaczenie w przypadku konieczności rozliczenia robót po odstąpieniu od
umowy).
Odnośnie kosztu odwodnienia wyjaśnia, że w kosztorysie pomocniczym załączonym
do wyjaśnień dokonano wyceny w oparciu o słowo „komplet” zawarte w przedmiarze, co
spowodowało niejasności. Podnosi, że dokumentacja geologiczna została wykonana w
latach 2007-
2008 i warunki gruntowe mogły się od tego czasu znacznie zmienić. Poziom
wód gruntowych spada, może się okazać, że tych robót może wcale nie być. Wyjaśnia, że
odwodnienia nie da się wykonać ani rozliczyć samodzielnie, ponieważ konieczność jego
wykonania wynika z wykonywania innych prac (jeżeli w wykopie pojawi się woda, następuje
konieczność odwodnienia). Koszt odwodnienia oszacowany w kosztorysie inwestorskim na
poziomie 183
000 zł może więc w rzeczywistości wynieść 30-40% tej kwoty, a może też nie
być go wcale. Ze względu na konstrukcję umowy i cenę ryczałtową, to na wykonawcy w
całości ciąży ryzyko wyceny umowy, w tym odwodnienia.
Na dowód posiadania odpowiedniego doświadczenia składa wykaz ważniejszych
zada
ń wykonanych przez Usługowy Zakład Wod-Kan-Gaz J. L.
Odnośnie kosztorysu pomocniczego zauważał, że gdyby go złożył, zgodnie z SIWZ,
przed zawarciem umowy, to ewentualna nieścisłość w zakresie wyceny odwodnienia byłaby
uzgadniana, względnie poprawiana. Dodawał, że przedstawiony przez niego kosztorys miał
rezerwy w zakresie sprzętu, które można było przeznaczyć na inne elementy. Zwracał
uwagę, że w zestawieniu wyliczeń Odwołującego i Przystępującego przedstawionych na str.
6 odwołania koszty sprzętu Odwołującego są wyższe od kosztów sprzętu Przystępującego
o
kwotę około 263 000 zł. Odnośnie kosztów pośrednich wskazywał, że jest to kategoria
zależna wyłącznie od konkretnego wykonawcy. Koszty te przedstawia w zał. nr 1 do pisma
procesowego złożonego w dniu 4 kwietnia. Jako dalsze załączniki załączono oferty
potwierdzające rzetelność kosztów podanych w tabeli. Zauważał, że niektóre elementy są
zadaniem jest tylko 1 kolejka turystyczn
a wąskotorowa).
Załączył również umowy o pracę ze wskazanym miejscem zamieszkania – koszty
dojazdu pracowników będą znacznie niższe, niż szacowane przez Przystępującego. Zwraca
uwagę, że obaj konsorcjanci prowadzą firmy rodzinne, co powoduje, że koszty ogólne
zarządu są na poziomie minimalnym. Do wyjaśnień załączył roczne sprawozdanie Budomont
(deklaracja o wysokości osiągniętych przychodów wraz z zestawieniem kont i sald
analitycznych): koszty ogólne kształtują się na poziomie 2%.
Powyższe aspekty powinny być zbadane przez Zamawiającego z wykorzystaniem
biegłego bądź projektanta, czego Zamawiający zaniechał.
Koszty sprzętu Odwołującego są na poziomie znacznie wyższym, niż wyliczenia
Przystępującego, a Zamawiający, uzasadniając odrzucenie oferty, bardzo ogólnikowo
wskazał przyczyny związane ze sprzętem.
W związku z powyższym Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
unieważnienia czynności badania i oceny ofert - w tym odrzucenia oferty
Odwołującego oraz wyboru oferty najkorzystniejszej jako bezwzględnie wadliwej,
powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego,
dokonanie wyboru oferty Odwołującego w wyniku ponownego badania i oceny ofert.
Zamawiający nie uwzględnił zarzutów podniesionych w odwołaniu.
Oświadczył na rozprawie, że nie neguje doświadczenia i potencjału konsorcjantów, niemniej
w tym postępowaniu powziął wątpliwość odnośnie wysokości zaoferowanej ceny. Nie
obligował Odwołującego do załączenia do wyjaśnień kosztorysu, natomiast Odwołujący sam
go złożył na potwierdzenie realności zaoferowanej ceny. Zamawiający dokonał weryfikacji
kosztorysu
– uzyskał opinię specjalisty ds. budowlanych.
W odpowiedzi na pytanie przewodniczącej, czy opinia specjalisty jest w aktach
Zamawiający odpowiedział twierdząco, natomiast na pytanie, czy jest znana Odwołującemu,
odpowiedział przecząco. W tym miejscu Odwołujący oświadczył, że nie wiedział, że taka
opinia została wydana.
Zamawiający w oparciu o tę opinię uznał, że koszty Odwołującego są nierealne.
Pod
nosił, że koszt odwodnienia jest istotny, ponieważ zadanie będzie realizowane w
dorzeczu rzeki na terenach nizinnych i każdy wykop może powodować konieczność
odwodnienia.
Złożone dokumenty i pismo Odwołującego nie wyjaśniają poziomu zaoferowanej
ceny, a n
owe informacje są spóźnione, ponieważ powinny były znaleźć się w wyjaśnieniach.
realizacji równocześnie, oprócz 14 prowadzonych budów czynnych, kolejnej realizacji, przez
małą firmę rodzinną.
Ponadto zwracał uwagę, że na str. 8 pisma procesowego Odwołujący wskazuje, że
koszty zabezpieczenia należytego wykonania umowy są minimalne, ponieważ zamierza
wpłacić zabezpieczenie w formie pieniężnej – Zamawiający zadawał pytanie, czy to na
pewno leży w interesie wykonawcy, skoro może uzyskać ubezpieczenie za kilka tysięcy zł.
Reasumując, w ocenie Zamawiającego, Odwołujący nie sprostał wymogowi złożenia
wyczerpujących wyjaśnień odnośnie rażąco niskiej ceny.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił wykonawca
Sanitex spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tryńczy (dalej:
Przystępujący).
Przystępujący podnosił, że ramy postępowania są zakreślone przez zarzuty odwołania. Art.
87 ust. 1 Prawa zamówień publicznych daje Zamawiającemu możliwość zwrócenia się
z
prośbą o wyjaśnienia, jeżeli powziął wątpliwości. Zamawiający ma swobodę czy pytać
o
całość, czy o część zadania. Odwołujący w ocenie Przystępującego złożył wyjaśnienia
oparte na gołosłownych twierdzeniach bez poparcia dowodami. Jego stanowisko
przedstawione na rozprawie przeczyło – według Przystępującego - pierwszym wyjaśnieniom.
Dalsze wyjaśnienia byłby konsultacjami albo niedozwolonymi negocjacjami. Akceptacja
oferty Odwołującego stanowiłaby naruszenie przepisów Prawa zamówień publicznych.
Przystępujący zwracał uwagę, że skoro Odwołujący złożył dwa kosztorysy, w tym jeden
poprawiony, to w takim razie który z nich jest prawidłowy i rzetelny. Nie ulega dla
Przystępującego wątpliwości, że różnica pomiędzy kosztem odwodnienia zaoferowanym
przez Odwołującego na poziomie 183 zł, a kosztem z kosztorysu inwestorskiego na poziomie
000 zł jest rażącą dysproporcją. Tłumaczenie kosztów pośrednich przez pryzmat
podatku VAT jest nieadekwatne i nieuprawnione. Przyst
ępujący zastanawiał się, że skoro
Odwołujący złożył już deklarację ZUS DRA, to po co składał do akt postępowania
odwoławczego umowy o pracę (5 umów, bo jedna w 2 egzemplarzach). Podnosi, że
wyjaśnienia Odwołującego z 23 stycznia 2019 r. były częściowo objęte tajemnicą
przedsiębiorstwa (załączniki do pisma – z którymi nie mógł się zapoznać).
Odnośnie kosztów dojazdu podkreślał, że siedziba Przystępującego jest bliżej, a
podał on wyższy koszt dojazdu. Wskazuje na niekonsekwencję w oświadczeniach
Odwołującego odnośnie kwestii amortyzacji sprzętu. Doświadczenie w realizacji kanalizacji
sanitarnych nie jest szczególnym atutem w tym postępowaniu, ponieważ każda z 6 firm,
które złożyły oferty, ma takie doświadczenie. Wskazuje, że zadanie polega na realizacji 30
km kanalizacji i 21
przepompowni sieciowych, zatem koszt doświadczenia może być duży –
w realizacji podobnego zadania o zakresie 1/3 niniejszego zadania poniósł koszt 500 000 zł.
prawdopodobne jest, że nie zatrudnia podwykonawców.
Ponadto podnosił, że koszt przekroczeń kolejki może być wysoki – realizował
podobne przekroczenia i opłaty konieczne do uiszczenia na rzecz PKP były wysokie.
Ze złożonych przez Odwołującego dokumentów w ocenie Przystępującego nie wynika, że
koszty pośrednie ma on na poziomie 2% - wynikałoby to z formularza F01, którego jednak
nie złożył.
Przystępujący podnosił, że dodatkowo do kosztów pośrednich należy doliczyć koszty
pracodawcy
– składki ZUS itd.
II.
Nie stwierdzono zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 189 ust. 2 Prawa zamówień
publicznych, wobec czego rozpoznano odwołanie na rozprawie.
Odwołującemu przysługuje prawo do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1
Prawa zamówień publicznych, bowiem ma interes w uzyskaniu danego zamówienia i może
ponieść szkodę w wyniku ewentualnego naruszenia przez Zamawiającego Prawa zamówień
publicznych -
jeżeli podniesione przez niego zarzuty by się potwierdziły – wówczas
Odwołujący miałby szansę na uzyskanie zamówienia.
Po zapoznaniu się z dokumentacją postępowania i stanowiskami Stron, Krajowa Izba
Odwoławcza zważyła, co następuje: odwołanie należy uwzględnić.
Izba ustaliła, co następuje:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego na
wykonanie zadania pod nazwą: Budowa kanalizacji
sanitarnej wraz z
przyłączami w miejscowościach Hadle Szklarskie, Hadle Kańczuckie,
Manasterz i Zagórze w ramach projektu Uporządkowanie gospodarki ściekowej Etap II -
budowa części kanalizacji sanitarnej na terenie Aglomeracji Manasterz oraz montaż
instalacji fotowoltaicznych dla przepompowni i oczyszczalni ścieków. Cena oferty była
ceną ryczałtową.
W dniu 17.01.2019 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień
dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny. Zamawiający
wzywając do wyjaśnienia wskazywał m.in. , że należy zwrócić szczególną uwagę na
koszty robocizny i przedstawić koszty materiałowe oraz czynniki, które pozwalały
wykonawcy na złożenie takiej ceny.
W dniu 23.01.2019 r. O
dwołujący złożył Zamawiającemu wyjaśnienia w odpowiedzi na
wezwanie z dnia 17.01.2019 r
w których oświadczył, że przedstawione w złożonej
ofercie elementy składające się na cenę tejże oferty, zostały skalkulowane w sposób
prawidłowy i rzetelny pozwalający na wykonanie przedmiotu zamówienia zgodnie z
oparty na przedmiarach załączonych do SIWZ. Złożenie kosztorysu nie było
obowiązkowe na tym etapie postępowania - zgodnie z SIWZ, kosztorys należało złożyć
dopiero na etapie zawarcia umowy. Odwołujący w wyjaśnieniach podał, że specjalizuje
się w robotach takich jak przedmiot zamówienia od ponad 20 lat (prowadzenie
przedsiębiorstwa w tym zakresie), co determinuje posiadanie na stałym wyposażeniu
całego sprzętu, budowlanego niezbędnego do realizacji przedmiotowego zamówienia
(maszyny, urządzenia i pojazdy). Odwołujący wskazał, że dysponuje: maszyną do
wykonywania przewiertów, maszyną do przepychów poziomych, koparko-ładowarkami,
koparkami, samochodami dostawczymi, niwelatorami, zgrzewarkami do rur PE,
zagęszczarkami gruntu, walcami. Na dowód posiadania sprzętu Odwołujący załączył do
odpowiedzi na wezwanie zestawienie ewidencyjne składników majątku trwałego na dzień
31.12.2018 r. Ponad
to Odwołujący wskazał, że zatrudnia na umowę o pracę
pracowników obsługujących posiadany przez niego sprzęt, co pozwala na uwzględnienie
w kosztach wykorzystania dla celów zamówienia niezbędnego sprzętu budowlanego
obok wynagrodzeń pracowniczych, wyłącznie kosztów paliwa, ponieważ sprzęt, który
został w założeniu przeznaczony do realizacji przedmiotowego zamówienia jest w
przeważającej części całkowicie zamortyzowany, a koszty wynagrodzeń pracowników
zostały ujęte w pozycji - robocizna. Odwołujący odnośnie do kosztów pracy
pracowników, których wartość przyjęto do ustalenia ceny oferty, wskazał, że są one w
pełni zgodne z Ustawą z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za
pracę (Dz.U. z 2017 r. poz. 847 oraz z 2018 r. poz. 650). Odwołujący przedstawił
również Deklarację rozliczeniową DRA oraz statystykę zatrudnienia na dowód
zatrudniania pracowników w formie-umowy o pracę.
Z kolei odnośnie do kosztów materiałów i urządzeń niezbędnych do wykonania
zamówienia, Odwołujący w odpowiedzi na wezwanie wskazał, że posiada część
materiałów niezbędnych do wykonania; zamówienia, a odnośnie do pozostałych -
wyliczając cenę oferty wziął pod uwagę rabaty i złożył dowody w tym zakresie. Z racji iż
przedsiębiorstwa wchodzące w skład Konsorcjum działają na rynku od ponad 20 lat mają
dostęp do korzystnych rabatów u swoich stałych dostawców. Odwołujący wskazał, że
łączna kwota zakupu materiałów niezbędnych dla wykonania zamówienia kształtuje się
na poziomie około 50,5% ceny oferty. Jako dowód na ceny materiałów Odwołujący
załączył oferty cenowe dostawców, które zawierały materiały niezbędne do
zrealizowania przedmiotowego zamówienia. Odwołujący w wyjaśnieniach wskazał
również na dotychczasowe realizowane przez siebie zamówienia wraz z podaniem ich
wartości jako dowód na wiarygodność sposobu- wyliczenia ceny oferty, a także
przedstawił Deklarację o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez
podatnika -
CU 2 za 2018 rok oraz Zestawienie obrotów i sald kont analitycznych z
kosztami Ogólnymi Zarządu na dowód podstawy wyliczenia wysokości kosztów
były podstawą do wyliczenia realnych kosztów ogólnych spółki.
W dniu 7.03.2019 r. Zamawiający skierował do Odwołującego pismo, w którym
poinformował, że 19.02.2019 r. wpłynęło do niego pismo Przystępującego,
przedstawiające wyliczenia dotyczące przedmiotu zamówienia i wezwał Odwołującego
w
trybie art. 87 ust 1 Prawa zamówień publicznych do ustosunkowania się do
przedmiotowego pisma (pism
o Przystępującego informowało Zamawiającego, iż oferta
Odwołującego zawiera rażąco niską cenę, a tym samym zachodzi podstawa do
odrzucenia oferty Odwołującego. Wykonawca ten, uzasadniając twierdzenie o rażąco
niskiej cenie Odwołującego wskazał, że zaoferowana przez Odwołującego cena odbiega
od pozostałych ofert złożonych przez resztę oferentów oraz jest o 35% niższa od
wartości zamówienia ustalonej przez Zamawiającego przed wszczęciem postępowania.
Wykonawca ten, przedstawił również wyliczenia oparte o swoją wiedzę i doświadczenie,
które miały potwierdzać zasadność zarzutu zaoferowania rażąco niskiej ceny przez
Odwołującego.
W dniu 12.03.2019 r. Odwołujący złożył zamawiającemu pismo, w którym ustosunkował
się do twierdzeń Przystępującego. Odwołujący przedstawił szczegółowe wyliczenia
dokładnie w tych samych kryteriach co Przystępujący. Wyliczenia obydwu wykonawców
były następujące:
Koszt materiałów: Odwołujący - 3 770 441,85 zł, Przystępujący - 4 261 000,00 zł;
Robocizna: Odwołujący - 2 610 257,00 zł, Przystępujący - 2 691 000,00 zł;
Koszty sprzętu: Odwołujący - 970 657,93 zł, Przystępujący - 703 000,00 zł;
4) Razem: Odwołujący - 7 351 356,78 zł, Przystępujący - 7 655 000,00 zł.
Odwołujący wyliczając powyższe kwoty, wskazał w piśmie, jakie oferty dostawców brał
pod uwagę, a także jakie błędy popełnił Przystępujący, obliczając dane kwoty.
odrzucenie w
następujący sposób: „Zamawiający odrzuca ofertę ww. Wykonawcy na
podstawie
art. 90 ust 3 Prawa zamówień publicznych, który nie udzielił wyjaśnień, a
powstałe wątpliwości co do kalkulacji ceny dają podstawę do wskazania, że jest
nierealna. Jednocześnie udzielone wyjaśnienia wskazują, że kalkulacja ceny nie
obejmuje pełnego zakresu przedmiotu zamówienia i kosztów z nim związanych." Dalej
Zamawiający wskazał: „W dniu 23.01.2019 r. wykonawca udzielił odpowiedzi na treść
pisma, ale jego wyjaśnienia są w niektórych częściach ogólnikowe, a przedstawiona w
wyjaśnieniach dodatkowa kalkulacja ceny zaoferowanej w ofercie nie wyjaśnia
wszystkich wątpliwości co do dokonanej wyceny. Po powtórnej szczegółowej analizie
wyjaśnień można także stwierdzić, że część przedstawionej kalkulacji cenowej odbiega
od stanu rzeczywistego i
wskazuje na zaniżoną wycenę niektórych pozycji (praktycznie
nierealną). Udzielone wyjaśnienia nie dają pewności co do możliwości zrealizowania
tego zamówienia w tej cenie.” Zamawiający między innymi wskazał, że:
Przyjęto z bardzo dużym ryzykiem cenę odwodnienia wykopów dla całości
inwestycji na poziomie 183,33 zł (bez narzutów) netto. Z dokumentacji projektowej
wynika, że warunki hydrotechniczne dla przedmiotowej inwestycji wymagają znacznie
większych nakładów związanych z ilością pracy na odwodnienie wykopów. Kosztorys
in
westorski Zamawiającego zakładał kwotę 195 640,80 zł na przeprowadzenie ww. prac.
Kosztorys inwestorski był elementem przykładowego porównania potwierdzającego
wątpliwość co do realności ceny ofertowej oraz udzielonych wyjaśnień.
Przyjęto bardzo niskie koszty pośrednie dla budowy na poziomie 2% - tak
małe koszty pośrednie nie są realne dla pokrycia wszystkich kosztów które powinny być
uwzględnione [...] Koszty pośrednie w kosztorysie inwestorskim z uwagi na charakter
inwestycji i mnogość występowania wielu różnych kosztów została uwzględniona na
poziomie 62%.
Dodatkowym
argumentem,
w
ocenie
Zamawiającego
potwierdzającym
niedoszacowanie kosztów ogólnych, jest oświadczenie Odwołującego, że cały sprzęt jest
zamortyzowany oraz, że posiada on własny serwis. Zamortyzowany sprzęt może często
ulegać awarii, co skutkuje poniesieniem kosztów na części zamienne i obsługę
serwisową, które powinny być skalkulowane w kosztach ogólnych. Duża flota sprzętu
generuje również, koszty ubezpieczenia OC maszyn, które powinny być również
skalkulowane w kosztach ogólnych.
trzy opinie osób posiadających wiadomości specjalne odnośnie wysokości ceny
zaoferowanej przez Odwołującego (jedna pozytywna, z której wynikało, że wyjaśnienia
Odwołującego są przekonujące i nie zaoferował on rażąco niskiej ceny, i dwie
negatywne). Odwołujący nie tylko nie zapoznał się z tymi opiniami, ale nie wiedział, że
zostały one wydane.
Oceniając tak ustalony stan faktyczny, Izba stwierdziła, że odwołanie podlega
uwzględnieniu. W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej uzasadnienie odrzucenia oferty
Odwołującego z powodu rażąco niskiej ceny było nieprawidłowe, co najmniej na obecnym
etapie postępowania. Podstawową zasadą udzielania zamówień publicznych jest zasada
jawności (zgodnie z art. 8 ust. 1 Prawa zamówień publicznych). Zamawiający nie może
odrzucać oferty na podstawie niejasnych przesłanek, nieznanych wykonawcy. Jak wynika ze
stanowiska Zamawiającego na rozprawie, zreferowanego w I części uzasadnienia, powody
odrzucenia oferty Odwołującego, jako oferującej rażąco niską cenę, były w rzeczywistości
szersze, niż podane jako podstawy faktyczne odrzucenia oferty Odwołującego.
Zamawiający posiadał opinie osób posiadających wiadomości specjalne, o sporządzeniu
których Odwołujący nie wiedział. Odpowiedzi Odwołującego na wezwania Zamawiającego
do wyjaśnień w ocenie Izby były szerokie, wyczerpujące, zawierały liczne dowody, a przede
wszystkim były skorelowane z wezwaniami Zamawiającego. Z kolei podstawy faktyczne
odrzucenia oferty Odwołującego, podane przez Zamawiającego, nie tyle były wywiedzione
wprost z wyjaśnień Odwołującego, ale opierały się na przypuszczeniach Zamawiającego. I
tak, Zamawiający polemizując z argumentem Odwołującego, że posiada zamortyzowany
sprzęt (co Odwołujący odpowiednio udokumentował), sugerował, że ,,Zamortyzowany sprzęt
może często ulegać awarii, co skutkuje poniesieniem kosztów na części zamienne i obsługę
serwisową, które powinny być skalkulowane w kosztach ogólnych.”. Takie stwierdzenie
Zamawiającego nie ma żadnego oparcia w wyjaśnieniach Odwołującego, a w każdym razie
w
żaden sposób do nich nie nawiązuje. Podobnie Zamawiający na rozprawie argumentował,
że co prawda ,,Odwołujący wskazuje, że koszty zabezpieczenia należytego wykonania
umowy są minimalne, ponieważ zamierza wpłacić zabezpieczenie w formie pieniężnej –
Zamawiający zadawał pytanie, czy to na pewno leży w interesie wykonawcy, skoro może
uzyskać ubezpieczenie za kilka tysięcy zł”. Analogicznie sugestia Zamawiającego, że koszty
pośrednie Odwołującego na poziomie 2 % są zaniżone, a powinny wynosić 65 % nie
znajduje żadnego oparcia w wyliczeniach znajdujących się w aktach postępowania (nie
wiadomo, dlaczego koszty pośrednie miałyby kształtować się na tak wysokim poziomie, jaki
zdaniem Zamawiającego jest punktem odniesienia). Zamawiający wskazywał również, że
szacunki kosztu odwodnienia obarczone są dużym ryzykiem błędu – dokumentacja
geologiczna, będąca w posiadaniu Zamawiającego, ma ponad 10 lat, i na tym etapie
postępowania nie da się przewidzieć z dużą dokładnością, jaki będzie rzeczywisty zakres
odwodnienia, koniecznego do realizacji.
Porównując wyliczenia poszczególnych elementów prac, dokonane przez
Odwołującego i Przystępującego (pkt 5 ppkt 1-4 powyżej), dostrzegalne jest, że koszt
sprzętu Odwołujący wycenił na znacznie wyższym poziomie, niż Przystępujący – jeżeli
poziom Przystępującego jest wyliczony – zgodnie z intencją Przystępującego – na
minimalnym poziomie, to oznacza to że wyliczenia Odwołującego są zawyżone o prawie
000 zł. Kwota ta pokrywa koszt odwodnienia, nawet przy założeniu, że prognozy
Odwołującego w tym zakresie są zbyt optymistyczne. Zatem nawet jeżeli w kosztorysie
załączonym do pierwotnych wyjaśnień znalazł się błąd odnośnie wyceny odwodnieni, to w
ocenie składu orzekającego sam ten błąd nie może dyskwalifikować oferty Odwołującego.
Tym bardziej, że przy cenie ryczałtowej ryzyko ewentualnego błędu obciąża wykonawcę.
Powyższa konstatacja nie oznacza, że przy cenie ryczałtowej Zamawiający nie może badać
określonego, jednego z wielu elementów ceny – jednak po pierwsze, Odwołujący powinien
być wprost zapytany o element, budzący wątpliwości Zamawiającego, a po drugie, ocena
wyliczenia ceny jednostkowej i jej wpływu na stwierdzenie rażąco niskiej ceny całej oferty
powinna być badana przez pryzmat okoliczności danej sprawy, tj. m.in. ze względu na
wycenę innych pozycji oraz całokształt informacji podanych przez wykonawcę w
wyjaśnieniach.
Reasumując, w związku z zakresem przeprowadzonego przez Zamawiającego
postępowania wyjaśniającego i treścią uzasadnienia odrzucenia oferty Odwołującego, sama
wycena odwodnienia nie mogła być podstawą stwierdzenia rażąco niskiej ceny w ofercie
Odwołującego. Wystarczającą podstawą uznania, że w ofercie Odwołującego zaoferowano
rażąco niską cenę w okolicznościach niniejszej sprawy nie może być też wysokość kosztów
pośrednich, ani też fakt posiadania przez Odwołującego w pełni zamortyzowanego sprzętu.
Wobec powyższych okoliczności Izba stwierdziła, że doszło do naruszeń przepisów
Prawa zamówień publicznych, podnoszonych w odwołaniu, a decyzja o odrzuceniu oferty
Odwołujący była co najmniej przedwczesna, dlatego orzeczono jak w sentencji, zgodnie
z
żądaniami Odwołującego.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192
ust. 9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz.972).
………………………………