KIO 518/19 POSTANOWIENIE kwietnia 2019 roku

Stan prawny na dzień: 19.06.2019

Sygn. akt KIO 518/19 

POSTANOWIENIE 

z 5 kwietnia 2019 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Emil Kawa 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  w  dniu  05  kwietnia  2019  roku  w  Warszawie, 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  25  marca  2019  r. 

przez  wykonawcę  Vendi  Servis  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  ul. 

Traktorowa  126,1-  201,  91-

204  Łódź  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Samodzielny 

Publiczny Zak

ład Opieki Zdrowotnej w Sejnach ul. Dr E. Rittlera 2,16-500 Sejny  

postanawia 

1. umorzyć postępowanie odwoławcze, 

2.  nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

odwołującego  wykonawcy  -  Vendi  Servis  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  ul. 

Traktorowa  126,1-  201, 91-

204 Łódź kwotę 15 000,00 (słownie: piętnaście tysięcy) złotych, 

tytułem zwrotu kwoty uiszczonego wpisu od odwołania 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych ( tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego  w  Suwałkach. 

Przewodniczący      ……………….. 


 Sygn. akt KIO  518/19 

                                                    UZASADNIENIE 

Zamawiający, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sejnach ul. Dr E. 

Rittlera  2,16-500  Sejny,  prow

adzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na 

usługi  „Świadczenie  kompleksowej  usługi  całodziennego  żywienia  pacjentów  Szpitala 

Powiatowego  w  Sejnach  i  Zakładu  Opieki  Zdrowotnej  w  Sejnach  wraz  z  dzierżawą 

pomieszczeń kuchni”, nr postępowania 02/ZP/2019.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Suplemencie  do  Dziennika 

Urzędowego  Unii  Europejskiej  w  dnia  15  marca  2019  roku,  pod  numerem  2019/S  052-

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  ustawy  Pzp  poprzez  niezgodne  z 

prawem  us

talenia  treści  SIWZ  i  ogłoszenia  o  zamówieniu.  We  wniesionym  odwołaniu 

wskazał na naruszenie art. 91 ust. 2 i 2a Pzp poprzez nieokreślenie przez Zamawiającego w 

opisie  przedmiotu  zamówienia  standardów  jakościowych  odnoszących  się  do  wszystkich 

istotnych ce

ch przedmiotu zamówienia oraz niewykazanie w załączniku do protokołu, w jaki 

sposób  zostały  uwzględnione  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  koszty  cyklu  życia,  a 

ustalenie, iż jedynym kryterium oceny ofert jest cena (waga 100%) oraz naruszenie art. 142 

ust.  5  w  zw.  z  art.  29  ust.  1  i  2  i  w  zw.  z  art.  7  Pzp  poprzez  nieokreślenie  zasad 

wprowadzania  zmian  wysokości  wynagrodzenia  należnego  w  przypadku  zmiany  stawki 

podatku od towarów i usług 

W  dniu  01  kwietnia 

2019  roku  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęła 

odpowiedź  zamawiającego  na  zarzuty  podniesione  w  odwołaniu  w  której  stwierdził,  że 

omyłkowo w warunkach umownych nie zostały zawarte przesłanki dotyczące zmiany umowy, 

określone  w  art.  142  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Pzp,  a  ponadto  koniecznym  jest 

dokonanie zmiany kryterium oceny ofert. W związku z powyższym Zamawiający oświadczył, 

że  uznaje  zarzuty  odwołania  w  całości  i  dokona  korekty  dokumentacji  postępowania 

przetargowego  tak,  aby  była  ona  zgodna  z  ustawą  Prawo  zamówień  publicznych.  Nadto 

wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  żaden 

wykonawca.  

Wobec powyższego biorąc pod uwagę oświadczenie zamawiającego o uwzględnieniu 

zarzutów odwołania w całości Izba uznała, że spór wywołany pomiędzy stronami wniesionym 

odwołaniem  wygasł  i  tym  samym  zasadnym  jest  umorzenie przedmiotowego postępowania 

odwoławczego.  


Dla  wywarcia  skutku  procesowego  w  postaci  umorzenia  postępowania 

odwoławczego, konieczne jest uwzględnienie przez zamawiającego zarzutów podniesionych 

w  odwołaniu.  Dalsze  czynności,  jakie  zamawiający  podejmie  w  związku  z  ponowną  oceną 

zasadności  postawionych  wymagań  mogących  przełożyć  się  na  uwzględnienie 

podniesionych  zarzutów,  pozostają  bez  znaczenia  dla  ustalenia  przesłanki  do  umorzenia 

postępowania odwoławczego. 

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza      z 

mocy  przepisu  art.  186  ust.  6  pkt  2b  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  uznała,  że  w 

sytuacji  uwzględnienia  przez  zamawiającego  zarzutów  odwołania  w  całości  koszty 

poste

powania znoszą się wzajemnie.  

Równocześnie Izba  orzekła  o konieczności  zwrotu  całości kwoty  wpisu uiszczonego 

przez odwołującego z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do § 5 ust. 1 pkt 

1a  rozporządzenia Prezesa Rady  Ministrów  z  dnia 15 marca 2010r.  w sprawie wysokości  i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tj. Dz. U. z 22 maja 2018r. poz. 972 .). 

Przewodniczący      ………………..