Sygn. akt: KIO 540/19
WYROK
z dnia 11 kwietnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Luiza Łamejko
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 kwietnia 2019 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 marca 2019 r. przez wykonawcę P. W.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo Usługowa P. W., ul.
Chocianowska 17B, 59-220 Legnica
w postępowaniu prowadzonym przez Zarząd Dróg
Miejskich w Legnicy, ul. Wojska Polskiego 10, 59-220 Legnica
przy udziale wykonawcy
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Porto Sp. z o.o.,
ul. Tadeusza Kościuszki 8, 59-230 Prochowice
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu Zarządowi Dróg Miejskich
w Legnicy u
nieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i dokonanie
powtórnej czynności badania i oceny ofert, w tym wykluczenie z udziału
w postępowaniu wykonawcy Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Porto
Sp. z o.o. na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ust
awy Prawo zamówień publicznych
oraz odrzucenie oferty złożonej przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych Porto Sp. z o.o. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy Prawo
zamówień publicznych, w pozostałym zakresie zarzuty uznaje za niezasadne,
2. ko
sztami postępowania obciąża Zarząd Dróg Miejskich w Legnicy, ul. Wojska
Polskiego 10, 59-220 Legnica i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę P. W. prowadzący
działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo Usługowa P. W., ul.
Chocianowska 17B, 59-220 Legnica
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Zarządu Dróg Miejskich w Legnicy, ul. Wojska Polskiego 10, 59-220
Legnica na rzecz wykonawcy P. W.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
Firma Handlowo Usługowa P. W., ul. Chocianowska 17B, 59-220 Legnica kwotę 18 600
zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) poniesioną tytułem
wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Legnicy.
Przewodniczący : ………………………………
Sygn. akt: KIO 540/19
U z a s a d n i e n i e
Zarząd Dróg Miejskich w Legnicy (dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na utrzymanie zieleni
w pasach drogowych w okresie: 1.1.2019 r.
– 31.12.2019 r. na terenie m. Legnicy.
Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo za
mówień publicznych (Dz. U. z 2018 poz. 1986 ze zm.), zwanej dalej: „ustawa Pzp”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 18 października 2018 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod pozycją 2018/S 201-457835.
W dniu 28 marca 2019 r. wykonawca P. W.
prowadzący działalność gospodarczą pod
nazwą Firma Handlowo Usługowa P. W. (dalej: „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności wyboru oferty najkorzystniejszej zarzucając
Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
I.
Art. 24 ust. 1 pkt 12 i 17 ustawy Pzp
w związku z zaniechaniem wykluczenia
w
ykonawcy Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. z siedzibą
w Prochowicach z postępowania z uwagi na świadome podanie przez ww. wykonawcę
informacji wprowadzającej Zamawiającego w błąd w zakresie posiadania wiedzy
i doświadczenia w zakresie wykonywania usług stanowiących podstawę do ubiegania się
o udzielenie zamówienia na rzecz Zamawiającego określonego w SIWZ w sytuacji, gdy
powołane okoliczności jako potwierdzające spełnienie wymagań Zamawiającego, miały
wpływ na decyzję wyboru oferty najkorzystniejszej,
II.
Art 10a ust. 5 ustawy Pzp
w zw. z art. 78 K.C. poprzez niezasadne przyjęcie, że
oferta Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. została złożona w postaci
ele
ktronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym w sytuacji, gdy sposób złożenia
oferty przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. nie odpowiada
warunkom, o których mowa w powołanym przepisie,
III.
Art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp z wz. z art. 78 K.C. poprzez zaniechanie ich
zastosowania i nieodrzucenie oferty Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych PORTO
Sp. z o.o., pomimo że oferta ta jest nieważna i niezgodna z przepisami ustawy, gdyż została
złożona bez zachowania postaci elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem
elektronicznym jak również nie odpowiada treści SIWZ z powodu niespełnienia wymogu
w zakresie dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobowym.
IV.
Art. 85 ust. 1 pkt 3) ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie, podczas gdy
w stosunku do Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. upłynął termin
związania z ofertą i z tego względu w/w oferta nie może zostać uznana za najkorzystniejszą.
Ponadto:
V.
Art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez dokonanie wyboru najkorzystniejszej niezgodnie
z przepisami ustawy Pzp
, ponieważ oferta Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych PORTO
Sp. z o.o. podlega wykluczeniu z uwagi n
a brak wiedzy i doświadczenia w zakresie
wykonywania usług stanowiących podstawę do ubiegania się o udzielenie zamówienia na
rzecz
Zamawiającego określonego w SIWZ, brak złożenia oferty w postaci elektronicznej
z kwalifikowanym podpisem elektronicznym, upływ terminu związania z ofertą, co potwierdza
również naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców w postępowaniu.
Uzasadniając podniesione zarzuty odwołujący powołał się na argumentację jak
poniżej.
1. ZARZUT AD. I
Odwołujący wskazał na treść pkt. V 1.3. SIWZ, zgodnie z którym „Zamawiający uzna, że
Wykonawca spełnia warunek dotyczący posiadania wiedzy i doświadczenia, jeżeli
Wykonawca w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał należycie, zgodnie
z przepisami usługi:
u
trzymania zieleni w pasach przydrożnych
utrzymanie zieleni w pasach rozdziału,
koszenie trawników w pasach przyulicznych,
cięcia drzew,
nasadzenia drzew,
nasadzenia krzewów,
zakładanie trawników,
formowanie żywopłotów
a wartość tych usług wynosiła co najmniej 1.000.000,00 zł”.
Jak podał Odwołujący, Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. w złożonej
ofercie jako dowód mający na celu potwierdzenie wykonywanych usług załączyło faktury
oraz protokoły do tych ofert w ilości 10 sztuk, mianowicie
Faktura nr 505/2015 na kwotę 113316,84 zł
Faktura nr 455/2015 pkt. 1 na kwotę 73008,00 zł
Faktura nr 352/2015 na kwotę 73008,00 zł
Faktura nr 325/2015 na kwotę 113316,84 zł
Faktura nr 267/2015 na kwotę 73008,00 zł
Faktura
nr 234/2015 na kwotę 113316,84 zł
Faktura nr 476/2014 na kwotę 73008,00 zł
Faktura nr 452/2014 na kwotę 113316,84 zł
Faktura nr 389/2014 na kwotę 73008,00 zł
Faktura nr 355/2014 na kwotę 81474,12 zł
Odwołujący stwierdził, że suma powołanych powyżej faktur stanowi łączną kwotę
w wysokości 899,781,48 zł brutto, a zgodnie z opisami na fakturach i dołączonymi
protokołami odbioru dotyczą one „kompleksowego mechanicznego i ręcznego koszenia traw,
chwastów oraz oczyszczania z chodników trawy zalegającej po koszeniu.”.
Mając na uwadze powyższe, jak również treść SIWZ oraz załączonych przez
Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. dokumentów w postaci faktur oraz
protokołów Odwołujący uznał, że nie został spełniony w najmniejszym nawet stopniu
warunek stawiany przez Zamawiającego, albowiem przedłożone dokumenty nie potwierdzają
„koszenia trawników w pasch przyulicznych”. Odwołujący podkreślił, że specyfika koszenia
trawników w pasach przyulicznych od koszenia przy drodze różni się diametralnie. Koszenie
trawników w znaczącym stopniu różni się od mechanicznego i ręcznego koszenia traw,
występują inne utrudnienia w ruchu ulicznym, pojawia się ruch pieszych, a także ruch
rowerowy, b
ardziej zróżnicowane, inne zanieczyszczenia i utrudnienia z tym związane jak
chociażby zwierzęce odchody, trzeba zabezpieczać zaparkowane samochody oraz
przechodniów przed ewentualnym wyrzuceniem kamieni przez stosowane urządzenia itp.
Zdaniem Odwołującego, brak doświadczenia w tej usłudze może doprowadzić do
niebezpiecz
nych wypadków i zdarzeń.
Odwołujący zwrócił ponadto uwagę, że Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp.
z o.o. przedstawiło referencje do umowy 64/M/14 z dnia 26.05.2014 r. na zadanie
„utrzymanie kanalizacji deszczowej” w zakresie wylotów do rzek, roboty eksploatacyjne, przy
czym zakres wykonywanych usług dotyczył utrzymania wylotów w należytym stanie
technicznym do otwartej i zamkniętej części cieków wodnych, konserwacja, sprawdzanie
elementów zamykających, tj. przeglądy bieżące zasuw, klap oraz krat na wylotach kanalizacji
deszczowej do rzek i cieków wodnych, a także w minimalnym stopniu sprzątania,
karczowania i wykaszania miejsc wokół wylotów urządzeń kanalizacji deszczowej, co może
stanowić jedynie ok. 1% ogólnej kwoty.
Jak podał Odwołujący, ponownie przedstawione przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych
PORTO Sp. z o.o.
referencje nie dotyczą w żadnym stopniu spełnienia wymogów, nie są
bowiem ani „utrzymaniem zieleni w pasach przydrożnych” ani „koszeniem trawników
w pasach przyulicznych”, ani żadnym innym z pozostałych wymogów zawartych w SIWZ
odnośnie spełnienia warunków dotyczących posiadania wiedzy i doświadczenia, tj.
zakładanie trawników, nasadzenia drzew i krzewów, formowanie żywopłotów.
W
kwestii dotyczącej wykonywanych usług cięcia drzew Odwołujący wskazał, że
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. przedstawiło jedynie referencje
wycięcia 3 drzew, co w praktyce oznacza, że wartość prac wyniosła około 800,00 zł.
Odwołujący podniósł, że zgodnie z pkt. V. SIWZ Warunki udziału w postępowaniu „1.5.
Wykonawca musi mieć 10 osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w tym
min 2 osoby, które posiadają świadectwa: kursu pilarzy zajmujących się pielęgnacją drzew
przydrożnych, a także uprawnienia dla 2 osób do prac na wysokościach, oraz aktualne
badania wysokościowe.”
Jak zauważył Odwołujący, Zamawiający wezwał Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych
PORTO Sp. z o.o. do przedstawienia wykazu osób skierowanych przez wykonawcę do
realizacji zamówienia, a w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę
jakości wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia
i wykształcenia niezbędnych do wykonywania zamówienia publicznego, a także zakresu
wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi
osobami.
Odwołujący podniósł, że Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. po
wezwaniu Zamawiającego do przedstawienia oświadczenia o wykazie osób skierowanych
przez w
ykonawcę do realizacji zamówienia w piśmie z dnia 14.01.2019 r. przedstawiło
nazwiska jedynie 8 osób zatrudnionych na umowę o pracę oraz 5 osób wykonujących prace
na podstawie umowy zlecenia. Wśród tych osób była tylko jedna osoba mająca uprawnienia
pilarza i jedna osoba pracująca na umowę o pracę, która mogła pracować na wysokościach.
Jednocześnie Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. nie przedstawiło
aktualnych na dzień wezwania przez Zamawiającego badań wysokościowych ani uprawnień
pilarzy.
Odwołujący zwrócił też uwagę na postanowienia pkt. 2 SIWZ:
„Zamawiający stosownie do art. 29 ust. 3a ustawy, wymaga zatrudnienia przez Wykonawcę
na podstawie umowy o pracę osób wykonujących następujące czynności w zakresie
realizacji zamówienia, których wykonanie polega na wykonywaniu pracy w sposób określony
w art. 22 § 1 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2016 poz. 1666)” -
pracowników do obsługi utrzymania terenów zielonych. Wykonawca zatrudni na umowę
o pracę wyżej wymienione osoby na okres realizacji zamówienia. W przypadku rozwiązania
stosunku pracy przed zakończeniem tego okresu, zobowiązuje się do niezwłocznego
zatrudnienia na to miejsce innej osoby spełniającej powyższe wymagania.”.
Odwołujący stwierdził, że Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. nie
spełniło także kolejnego warunku udziału w postępowaniu, gdyż do wykonania prac chciało
skierować osoby, z którymi nie zostały zawarte umowy o pracę w rozumieniu Kodeksu Pracy
oraz SIWZ, ale zleciło im pracę na podstawie umowy cywilnoprawej. Odwołujący zauważył,
że umowa zlecenie może być zawarta do dokonania czynności cywilnoprawnych takich jak
np. zawieranie umów, pozyskiwanie zleceń, reprezentowanie zleceniodawcy itp. i nie
powinna mieć charakteru umowy o pracę, czyli występować w zamian tej umowy.
Odwołujący zaznaczył, że prace polegające na koszeniu trawy nie są czynnościami
cywilnoprawnymi, czyli wykonawca zleca te prace niezgodnie z prawem, mając na celu
ominięcie przepisów Kodeksu Pracy.
Odwołujący zwrócił także uwagę na postanowienie pkt. VI. SIWZ Dokumenty i załączniki
jakie Wykonawca jest zobowiązany załączyć do oferty, B. 4), zgodnie z którym Zamawiający
wymaga, aby w
ykonawca przedstawił: „Wykaz narzędzi, wyposażenia zakładu lub urządzeń
technicznych dostępnych Wykonawcy w celu wykonania zamówienia publicznego wraz
z informacja o podstawie dysponowania tymi zasobami.”.
Odwołujący stwierdził, że Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o.
przedstawiło jedynie wykaz narzędzi bez podania podstawy dysponowania tymi narzędziami.
W ten sposób nie spełniło kolejnego warunku udziału w postępowaniu.
Dodatkowo, Odwołujący podniósł, że Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO
Sp. z o. o. wprowadziło Zmawiającego w błąd, albowiem złożona oferta nie zawierała
Załącznika nr 2 do protokołu nr D/45/2015 odbioru częściowego spisanego w dniu
05.08.2015 r., z którego wynika, że w trakcie prac związanych z koszeniem Przedsiębiorstwo
Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. „skoszono nasadzenia przy murze oporowym na
ul. Szczecińskiej na długości 300 mb (km projektowy 15+800 do 16+100 w ilości 300 sztuk”
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o. o. z siedzibą w Prochowicach
zobowiązane było do naprawienia szkody, którą wyrządziło w czasie wykonywania prac, przy
czym w/w prace
nie były objęte zakresem umowy.
Kolejną kwestią, która wymaga, w ocenie Odwołującego, wyjaśnienia, a która została
pominięta przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. jest fakt, że
z opisu przedmiotu zamówienia dotyczącego wykonywania usług bieżącego utrzymania na
drogach krajowych nr 8
e; S8; A8; 98 administrowanych przez GDDKiA Oddział we
Wrocławiu Rejon we Wrocławiu i Rejon w Oleśnicy jednoznacznie wynika m.in., że koszenie
obejmuje powierzchnię pasa drogowego, skarpy, przeciwskarpy, powierzchnie położone
wewnątrz łącznic węzłów drogowych, powierzchnie przy drogach technologicznych,
z wyłączeniem pasa rozdziału i pasów na szerokości 6,0 m od krawędzi jezdni
(WYŁĄCZONE POWIERZCHNIE OBSŁUGUJE INNY WYKONAWCA!!!!).
ZARZUT AD. II i III
Odwołujący podniósł, że Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o.
wydrukowało formularz ofertowy opatrzony fizycznie podpisem Prezesa Zarządu A. K.,
następnie zeskanowało dokument i podpisało go elektronicznie kwalifikowanym
bezpiecznym podpisem. Odwołujący, powołując się na wyrok KIO (sygn. akt KIO 2611/18)
stwierdził, że niepodlegającym dyskusji faktem jest, że skan wydrukowanego (papierowego)
formularza oferty, podpisany elektronicznie kwalifikowanym podpisem elektronicznym, nie
stanowi oryginału oferty. To oznacza zaś, że taka oferta jest nieważna w rozumieniu ustawy
Pzp i podlega odrzuceniu.
Odwołujący zwrócił uwagę, że z treści ww. wyroku wynika, że
złożony plik zawierał ostemplowany, podpisany odręcznie przez osobę uprawnioną do
reprezentacji spółki wypełniony formularz oferty, następnie zeskanowany do pliku PDF. Plik
ten został opatrzony podpisem elektronicznym przez tę samą osobę uprawnioną do
reprezentacji wykonawcy. W ocenie KIO,
oferta nie została złożona prawidłowo, gdyż
dokument wysłany za pomocą poczty elektronicznej do Zamawiającego stanowi kopię
oryginalnej oferty sporządzonej w formie pisemnej, która została poświadczona za zgodność
z oryginałem w formie elektronicznej. Oferta w oryginale, w postaci elektronicznej, opatrzonej
podpisem elektronicznym nie została przez wykonawcę złożona.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający w opisie sposobu przygotowania oferty zamieścił
wymogi, zgodnie z którymi m.in.: oferta powinna być sporządzona w formie elektronicznej
podpisanej kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę uprawnioną i w języku
polskim, pod rygorem nieważności. Jak zaznaczył Odwołujący, dla zachowania prawidłowej
formy oferty nie wystarcza opatrzenie dokumentu w postaci elektronicznej kwalifikowanym
podpisem elektronicznym.
Odwołujący podkreślił, że ustawodawca wyraźnie wskazał, że
istotnym jest, aby oferta została „sporządzona” w postaci elektronicznej. Odwołujący
wskazał, że słowo „sporządzenie” należy odróżnić od słowa „złożenie”; zdaniem Krajowej
Izby Odwoławczej, pojęcie „sporządzenie” należy utożsamiać z wytworzeniem, powstaniem
oświadczenia. Istotna jest zatem, jak podał Odwołujący, także pierwotna postać oferty.
ZARZUT AD. IV
Odwołujący zwrócił uwagę, że zgodnie z art. 85 ust. 1 ustawy Pzp oferent jest związany
ofertą do upływu terminu określonego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia
(z podaniem maksymalnych okresów związania, które zamawiający może w warunkach
przetargowych przewidzieć). Art. 85 ust. 2 ustawy Pzp stanowi natomiast, że wykonawca,
samodzielnie lub na wniosek zamawiającego może przedłużyć termin związania ofertą,
z tym, że zamawiający może tylko raz, co najmniej 3 dni przed upływem terminu związania
ofertą, zwrócić się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu
o oznaczony okres, nie dłuższy jednak, niż 60 dni. Odwołujący stwierdził, że co prawda
ustawa nie wskazuje expressis verbis
na konieczność utrzymania stanu związania ofertą
przez wykonawcę, jednakże wymóg ten w zestawieniu z regulacjami k.c. niewątpliwie
ustanawia. To z kolei prowadzi
, zdaniem Odwołującego, do konieczności przedłużenia
terminu związania ofertą w czasie jego obowiązywania. Odwołujący zaznaczył, że
p
rzedłużyć można jedynie istniejący stan prawny, czyli zgodnie z językowym znaczeniem
tego pojęcia „spowodować, że coś trwa dłużej, niż przewidziano”. Stan prawny, który ustał,
może być wyłącznie restytuowany - ustanowiony na nowo. Jak zauważył Odwołujący,
m
ożliwości takiej ustawa w odniesieniu do terminu związania ofertą nie przewiduje.
W konsekwencji
, jak wskazał Odwołujący, termin związania ofertą ustalony przez
zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia stosownie do wymagań
zawartych w art. 36 ust. 1 pkt 9 oraz art. 85 ust. 1 ustawy Pzp
, nie może upłynąć, lecz winien
być przedłużany, tak, aby stan związania ofertą wykonawcy nie ustał.
Odwołujący podał, że termin związania ofertą rozpoczął bieg w dniu 18 grudnia 2018 r.,
następnego dnia po złożeniu ofert. W związku z odwołaniem wniesionym w dniu 8 lutego
2019 r. termin ten
uległ zawieszeniu do dnia 20 lutego 2019 r., tj. do dnia wydania
orzeczenia przez KIO w sprawie o sygn. akt KIO 231/19.
Odwołujący zwrócił uwagę, że
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. dopiero w dniu 5 marca 2019 r.
wyraziła zgodę na przedłużenie terminu związania ofertą z jednoczesnym przedłużeniem
wadium, zatem
uczyniła to po terminie, o którym mowa w art. 85 ust. 1 pkt 3) ustawy Pzp,
albowiem 60-
dniowy termin upłynął w dniu 2 marca 2019 r.
Jak zauważył Odwołujący, istotne w przedmiotowej sprawie jest to, że wprawdzie umowa
może być zawarta po upływie tego okresu, ale wybór oferty, którą wykonawca nie jest
związany, nie jest możliwy (tak uznała KIO w wyroku z 31.01.2013 r., sygn. akt KIO 109/13
oraz w wyroku z 24.9.2012 r.
, sygn. akt KIO 1924/12: Jeżeli termin związania ofertą upłynął,
nie p
odlega on przywróceniu i z tego względu oferta nie może zostać uznana za
najkorzystniejszą).
ZARZUT AD. V
Jak podniósł Odwołujący, Zamawiający winien przygotować i przeprowadzić postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe
traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.
W ocenie Odwołującego, Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o.
znajdowało się w sytuacji uprzywilejowanej.
Odwołujący stwierdził, że Zamawiający zaniechał wykluczenia Przedsiębiorstwa Usług
Komunalnych PORTO Sp. z o.o. z
postępowania w sytuacji, gdy ww. podmiot podał
informacje
wprowadzające Zamawiającego w błąd w zakresie wykonywania usług
stanowiących podstawę do ubiegania się o udzielenie zamówienia określonego w SIWZ.
Odwołujący zauważył, że złożona przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO
Sp. z o.o. oferta nie zawierała istotnego załącznika, mianowicie Załącznika nr 2 do protokołu
nr D/45/
2015 odbioru częściowego spisanego w dniu 05.08.2015 r., z którego wynika, że
w trakcie prac związanych z koszeniem Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO
Sp. z o. o. „skoszono nasadzenia przy murze oporowym na ul. Szczecińskiej na długości 300
mb (km projektowy 15+8
00 do 16+100 w ilości 300 sztuk” Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych PORTO Sp. z o. o. zobowiązane było do naprawienia szkody, którą wyrządziło
w czasie wykonywania prac, przy czym ww. prace
nie były objęte zakresem umowy.
Powyższe, zdaniem Odwołującego, świadczy o tym, że Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych PORTO Sp. z o.o. nie
posiada wymaganego doświadczenia w realizacji tego
typu usług, skoro w czasie ich wykonywania niszczy nasadzenia.
Odwołujący stwierdził ponadto, że oferta Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych PORTO
Sp. z o.o. nie odpowiadała treści SIWZ z uwagi na brak złożenia oferty w postaci
elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym, upływ terminu związania z ofertą.
W ocenie Odwołującego, dokonanie wyboru oferty Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych
PORTO Sp. z o.o., pomimo zaistnienia ww.
okoliczności, narusza zasady zachowania
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców w postępowaniu.
Odwołujący wniósł o:
Uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu
a)
Unieważnienia czynności wyboru oferty złożonej przez Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych PORTO Sp. z o.o. jako oferty najkorzystniejszej w postępowaniu,
b)
Dokonania czynności ponownego skrupulatnego badania i oceny ofert,
c)
Wykluczenia Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. w oparciu
o przepis art. 24 ust. 1 pkt 12 i 17
względnie
d)
Odrzucenia oferty Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. w oparciu
o przepis art. 89 ust. 1 pkt 1 i 2
Dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokum
entów znajdujących się w aktach
postępowania o sygn. akt KIO 231/19 zainicjowanego wniesieniem w dniu 8 lutego 2019 r.
odwołania przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o., w szczególności
z treści odwołania, pism Zamawiającego oraz postanowienia KIO z dnia 20 lutego 2019 r.
o umorzeniu po
stępowania odwoławczego
na okoliczność treści złożonych do Odwołania załączników, w szczególności treści pisma
z dnia 14 stycznia 2019 r. wskazującego na brak możliwości realizacji usługi w oparciu
o zapisy SIWZ
Dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z
dokumentów w postaci pisma Generalnej
Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 20 marca 2019 r. wraz z załącznikami w postaci
kompletnych protokołów, w szczególności protokołu nr D/45/2015 odbioru częściowego
spisanego w dniu 05.08.2015 r. oraz Załącznika nr 2 do przedmiotowego protokołu
na okoliczność wprowadzenia Zamawiającego w błąd co do zakresu oraz prawidłowego
sposobu wykonania zadania na rzecz Generalnej
Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad,
a w konsekwencji,
spełniania wymagań stanowiących podstawę do ubiegania się
o udzielenie zamówienia na rzecz Zamawiającego określonego w SIWZ w przedmiotowym
postępowaniu.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił
wykonawca Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o.
K
rajowa
Izba
Odwoławcza,
rozpoznając
złożone
odwołanie
na
rozprawie
i uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy w sprawie, w tym dokumenty wymienione
w treści uzasadnienia, jak również stanowiska stron i uczestnika postępowania
zaprezentowane na piśmie i ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy, ustaliła i zważyła co
następuje.
Izba stwierdziła, że odwołujący legitymuje się interesem we wniesieniu środka
ochrony prawnej, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Zakres zarzutów, w sytuacji
ich pot
wierdzenia się, wskazuje na pozbawienie Odwołującego możliwości uzyskania
zamówienia i jego realizacji, narażając go tym samym na poniesienie w tym zakresie
wymiernej szkody.
Rozpoznając odwołanie w granicach podniesionych zarzutów Izba uznała, że
w części podlega ono uwzględnieniu.
Za zasadny Izba uznała zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp przez
zaniechanie wykluczenia z postępowania wykonawcy Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych
PORTO Sp. z o.o.
z uwagi na nie wykazanie spełniania warunku dotyczącego wymaganej
wiedzy i
doświadczenia. Warunek ten został określony przez Zamawiającego w pkt V.1.3.
SIWZ
, w którym Zamawiający podał, że „uzna, że Wykonawca spełnia warunek dotyczący
posiadania wiedzy i doświadczenia, jeżeli Wykonawca w okresie ostatnich pięciu lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym
okresie, wykonał należycie, zgodnie z przepisami usługi utrzymania zieleni w pasach
przydrożnych i pasach rozdziału, koszenie trawników w pasach przyulicznych, cięcia drzew,
nasadzenia drzew i
krzewów, zakładanie trawników, formowanie żywopłotów, a wartość tych
usług wynosiła co najmniej 1.000.000,00 zł”.
Izba stwierdziła, że sformułowany przez Zamawiającego warunek udziału
w postępowaniu nie pozostawia pola do interpretacji. Z jego literalnego brzmienia
jednoznacznie wynika, że dla wykazania spełniania przedmiotowego warunku niezbędne
było wykazanie się przez wykonawcę doświadczeniem w wykonaniu wszystkich
wymienionych w treści warunku usług. Zamawiający, w istocie, jak stwierdził w odpowiedzi
na odwołanie, nie doprecyzował, jakich ilości z wyszczególnionych robót wymaga od
wykonawców, Zamawiający nie określił też wymogów co do kwotowego udziału
poszczególnych elementów. Zamawiający wymienił jednak rodzaje usług, które uznał za
istotne do wykazania, aby można było stwierdzić, że wykonawca posiada niezbędne
doświadczenie do należytej realizacji zamówienia. Wartość wszystkich tych wykazanych
usług miała składać się na kwotę co najmniej 1.000.000,00 zł. Przedmiotowe postanowienie
SIWZ jest jasne. Nie budziło też ono wątpliwości wykonawców ubiegających się
o przedmiotowe zamówienie, bowiem nie składali oni odwołania wobec treści SIWZ będącej
przedmiotem analizy. Co za tym idzie, t
reść określonego przez Zamawiającego warunku
udziału w postępowaniu dotyczącego wiedzy i doświadczenia wykonawców, nie
zmodyfikowana w toku postępowania o udzielenie zamówienia, pozostaje wiążąca zarówno
dla Zamawiającego jako gospodarza postępowania, jak i dla wykonawców ubiegających się
o przedmiotowe zamówienie.
W przedmiotowej sprawie
, nawet gdyby uznać, że treść warunku dotyczącą wymogu
wykazania usług utrzymania zieleni czy koszenia można interpretować na korzyść
Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o., to nadal bezsporna między
stronami była okoliczność, że Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. nie
wykazało realizacji części elementów składających się na warunek udziału w postępowaniu,
jak nasadzenia drzew i krzewów, zakładanie trawników czy formowanie żywopłotów.
Realizacja
ww. usług nie wynika z dokumentów złożonych przez Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych PORTO Sp. z o.o.
w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Realizacji tych usług wykonawca ten nie próbował nawet wykazać w postępowaniu
odwoławczym
przed
Krajową
Izbą Odwoławczą.
Zarówno
Zamawiający,
jak
i
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. za wystarczające uznali
wykazanie przez wykonawcę usługi koszenia traw jako spełniającej warunek, co wynika
z pisma Z
amawiającego z dnia 27 lutego 2019 r. skierowanego do Przedsiębiorstwa Usług
Komunalnych PORTO Sp. z o.o. W piśmie tym Zamawiający stwierdził, że warunek udziału
w postępowaniu w zakresie doświadczenia zawodowego, został sformułowany
nieprecyzyjnie, dlate
go Zamawiający przyjmuje usługi koszenia traw mechanicznie i ręcznie
jako spełniające wymogi Zamawiającego. Zamawiający dodał, ze zgodnie z orzecznictwem
Krajowej Izby Odwoławczej, każda wątpliwość powinna zostać rozstrzygnięta na korzyść
wykonawcy. Przeds
iębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. ww. treść pisma z 27
lutego 2019 r. uznała za modyfikację treści SIWZ, na co wykonawca ten wskazał w piśmie
z dnia 5 kwietnia 2019 r.
skierowanym do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (str. 3).
Tymczasem, zmian
a treści SIWZ może być dokonana w trybie opisanym w ustawie Pzp (art.
38 ust. 4 ustawy Pzp) i
jest możliwa jedynie przed upływem terminu składania ofert.
Dokonywanie zmian
treści SIWZ, czy też dokonywanie jej interpretacji w sposób niezgodny
z jej literalnym brzmieniem,
po upływie tego terminu, stanowi naruszenie podstawowych
zasad zamówień publicznych, tj. zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej
konkurencji.
Mając powyższe na uwadze, za nieuprawnione Izba uznała zawężenie katalogu
usług, którymi zobowiązany był wykazać się wykonawca Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych PORTO Sp. z o.o.
w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego.
Jak wskazano powyżej, wobec nie dokonania przez Zamawiającego zmiany
treści warunku udziału w postępowaniu dotyczącego wiedzy i doświadczenia, odstąpienie od
obowiązku wykazania przez ww. wykonawcę części usług stanowiących element warunku,
było działaniem nieuprawnionym. Bez znaczenia jest przy tym, jaką wagę mają
poszczególne elementy warunku dla Zamawiającego. Zamawiający zobowiązany był do
zweryfikowania realizacji przez wykonawców wszystkich usług wskazanych w treści
warunku.
Z uwagi na powyższe, Izba stwierdziła, że wykonawca Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych PORTO Sp. z o.o.
nie wykazał spełniania warunku udziału w postępowaniu
dotyczącego wiedzy i doświadczenia, a co za tym idzie, podlega wykluczeniu
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp.
Izba nie dopatrzyła się podstaw do stwierdzenia, że Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych PORTO Sp. z o.o.
podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24
ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp z uwagi na wpr
owadzenie Zamawiającego w błąd przez nie
załączenie do oferty Załącznika nr 2 do Protokołu D/45/2015. Izba stwierdziła, że w treści
przedmiotowego
Protokołu przekazanego Zamawiającemu zostało wskazane, że koszenie
roślinności wykonano prawidłowo, ale nastąpiło uszkodzenie nasadzeń. Zamawiający znał
zatem treść ww. Protokołu i miał podstawy, aby zwrócić się do wykonawcy o złożenie
wyjaśnień w sytuacji, gdyby powziął wątpliwości co do prawidłowej realizacji zamówienia.
Izba miała przy tym na uwadze okoliczność, że GDDKiA wystawiła wykonawcy
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. referencje dotyczące
przedmiotowej usługi.
Nie potwierd
ził się także zarzut dotyczący wykazania przez Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych PORTO Sp. z o.o.
spełniania wymagań dotyczących osób skierowanych do
realizacji zamówienia, jak też podstawy zatrudnienia personelu. Odwołujący na rozprawie
stwierdził, że w piśmie z dnia 22 stycznia 2019 r. Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych
PORTO Sp. z o.o.
wskazała osoby o wymaganych przez Zamawiającego uprawnieniach,
jednak nadal niewłaściwa pozostała podstawa zatrudnienia personelu. W spornym zakresie
Izba zgodziła się ze stanowiskiem, że wymóg zatrudnienia na podstawie umowy o pracę nie
stanowi warunku udziału w postępowaniu, którego spełnienie wykazywane jest na etapie
składania ofert. Wymóg ten dotyczy etapu realizacji zamówienia, co potwierdza też treść
samego wymagania zawarta w pkt
III.2 SIWZ, jak też ustalony przez Zamawiającego w
SIWZ sposób dokumentowania zatrudnienia oraz sankcje z tytułu niespełnienia
przedmiotowego wymagania.
Izba nie dopatrzyła się także uchybień w złożonym przez Przedsiębiorstwo Usług
Komu
nalnych PORTO Sp. z o.o. wykazie narzędzi. W pkt VI.B.4 SIWZ Zamawiający na
potwierdzenie spełniania warunku opisanego w pkt V.1.4. SIWZ wymagał przedstawienia
przez wykonawców wykazu narzędzi, wyposażenia zakładu lub urządzeń technicznych
dostępnych wykonawcy w celu wykonania zamówienia publicznego wraz z informacją
o podstawie dysponowania tymi zasobami. Wykonawca
Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych PORTO Sp. z o.o.
przedłożył wraz z pismem z dnia 22 stycznia 2019 r. wykaz
narządzi, w którym złożył oświadczenie o podstawie dysponowania poszczególnym
sprzętem. Za wykazanie w tym przypadku należy uznać, w ocenie Izby, złożone
oświadczenie o dostępnym wykonawcy sprzęcie i podstawie jego dysponowania. Należy
mieć bowiem na uwadze, że Zamawiający nie żądał złożenia w tym zakresie jakichkolwiek
dokumentów, za wyjątkiem wykazu. Izba miała przy tym na względzie, że Odwołujący nie
podważył prawdziwości oświadczenia złożonego przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych PORTO Sp. z o.o.
Za niezasadny Izba uzna
ła zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 10a ust. 5
ustawy Pzp w zw. z art. 78 K.C. przez przyjęcie, że oferta Przedsiębiorstwa Usług
Komunalnych PORTO Sp. z o.o.
została złożona w postaci elektronicznej z kwalifikowanym
podpisem elektronicznym. Odwołujący argumentował, że Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych PORTO Sp. z o.o.
wydrukowała formularz ofertowy opatrzony podpisem
Prezesa Zarządu A. K., a następnie zeskanowała dokument i podpisała go elektronicznie
kwalifikowanym bezpiecznym podpisem. W swojej
argumentacji Odwołujący oparł się na
wyroku Krajowej Izby Odwoławczej wydanym w sprawie o sygn. akt KIO 2611/18.
Izba nie podziela poglądu wyrażonego w przywołanym przez Odwołującego
orzeczeniu zapadłym w sprawie o sygn. akt KIO 2611/18, uznając, iż fakt uprzedniego
wydrukowania, wypełnienia, opatrzenia pieczęciami i własnoręcznego podpisania formularza
ofertowego, a następnie jego zeskanowania i opatrzenia kwalifikowanym podpisem
elektronicznym osoby upoważnionej nie powoduje sporządzenia oferty w sposób niezgodny
z art. 10a ust. 5 ustawy Pzp. W myśl tego przepisu oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu oraz oświadczenie, o którym mowa w art. 25a, w tym jednolity dokument,
sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej i opatruje się
kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Nie budzi zatem
wątpliwości, iż w stanie prawnym
znajdującym zastosowanie w rozpoznawanej sprawie, oferta powinna być sporządzona
w postaci elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronic
znym i złożona przy
użyciu środków komunikacji elektronicznej, zaś niedochowanie tego wymogu skutkuje jej
nieważnością.
Izba stwierdziła, że brak jest przepisu ustawy Pzp, jak też przepisu innej ustawy czy
aktu wykonawcz
ego, który wprowadzałby ograniczenia w zakresie sposobu nadania
dokumentowi postaci elektronicznej. W ocenie Izby
, zasadnicze znaczenie należy przypisać
temu,
czym według prawa jest dokument elektroniczny. Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy
z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
(Dz.U. z 2017 r., poz. 570 ze zm.) dokumentem elektronicznym jest stanowiący odrębną
całość znaczeniową zbiór danych uporządkowanych w określonej strukturze wewnętrznej
i zapisany na informatycznym nośniku danych. Pojęcie dokumentu elektronicznego definiuje
także Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca
2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji
elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz. Urz. UE
L 2014 Nr 257 str. 73, „eIDAS”), gdzie w art. 3 pkt 35 wskazano, że dokument elektroniczny
oznacza każdą treść przechowywaną w postaci elektronicznej, w szczególności tekst lub
nagranie dźwiękowe, wizualne lub audiowizualne. Dodatkowo, z art. 773 K.C. wynika, że
dokumentem jest nośnik informacji umożliwiający zapoznanie się z jej treścią.
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. złożyła ofertę
w postępowaniu za pośrednictwem platformazakupowa.pl. Niewątpliwie przesłany dokument
stanowił zbiór danych uporządkowanych w określonej wewnętrznej strukturze, stanowiący
odrębną całość znaczeniową. Treść oświadczenia woli wykonawcy została zdigitalizowana
i zapisana na odpowiednim informatycznym nośniku danych. W tym stanie rzeczy trudno
stwierdzić, aby oferta złożona przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO
Sp. z o.o.
nie była dokumentem elektronicznym w rozumieniu ww. przepisów. W ocenie Izby,
okoliczność, iż dokument elektroniczny powstał poprzez zeskanowanie wydrukowanego
formularza oferty i podpisanie takiego pliku kwalifikowanym podpisem elektronicznym, nie
przesądza, że oferta nie została sporządzona w postaci elektronicznej. Pojęcie
„sporządzenia”, którym ustawodawca posłużył się w art. 10a ust. 5 ustawy Pzp, jak
zauważyła Izba w wyroku z dnia 8 lutego 2019 r., sygn. akt KIO 119/19, nie zostało
zdefiniowane.
„Sporządzić” to zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego „wykonać,
przygotować coś.” Przepisy prawa powszechnie obowiązującego nie wprowadzają
jakichkolwiek ograniczeń co do tego, jak należy sporządzić dokument w postaci
elektronicznej, w tym nie zakazują zdigitalizowania dokumentu. Pojęcie sporządzania oferty
w postaci elektronicznej może zatem uwzględniać w swym zakresie znaczeniowym szereg
czynności, także innych niż samo wytworzenie oświadczenia, np. wprowadzenie zbioru
danych do systemu teleinformatycznego, modyfikację tych danych, ich przekonwertowanie,
skompresowanie, spakowanie czy zapisanie na nośniku danych w odpowiednim formacie.
W ocenie Izby,
pojęcie sporządzenia oferty w postaci elektronicznej powinno być rozumiane
stosunkowo szeroko, jako przygotowanie oferty do opatrzenia kwalifikowanym podpisem
elektronicznym i złożenia za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Izba
podziela pogląd wyrażony w wyrokach z dnia 29 marca 2019 r., sygn. akt
428/19, z dnia 25 lutego 2019 r., sygn. akt KIO 221/19 oraz z dnia 4 marca 2019 r., sygn. akt
KIO
277/19, iż § 5 Rozporządzenia w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej nie
znajduje zastosowania w odniesieniu do oferty, jako że odnosi się do dokumentów lub
oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, lub innych dokumentów lub
oświadczeń składanych w postępowaniu o udzielenie zamówienia, co wprost wynika z § 5
ust. 1 tego rozporz
ądzenia. Art. 25 ust. 1 ustawy Pzp dotyczy wyłącznie oświadczeń lub
dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, które mają potwierdzać
spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, spełnianie przez
oferowane
dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez
zamawiającego oraz brak podstaw wykluczenia. Ponadto, w ocenie Izby, przepis § 5
Rozporządzenia w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej miał na celu
umożliwienie wykonawcom złożenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej także
oświadczeń lub dokumentów, które nie zostały lub nie mogą zostać sporządzone w postaci
dokumentu elektronicznego. Jako przykład wskazać tu można chociażby na wystawione
w formie pisemnej referencje, kt
órymi wykonawca już dysponuje i którymi chciałby się
posłużyć w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej. Ustawodawca, dając wykonawcom taką możliwość,
uregulował w § 5 ust. 2 ww. Rozporządzenia kwestię poświadczania takich dokumentów za
zgodność z oryginałem, uznając za równoznaczne z takim poświadczeniem opatrzenie
dokumentu kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez wykonawcę. Takie rozwiązanie
niewątpliwie sprzyja sprawności i efektywności postępowań i ich elektronizacji. Nie można
bowiem tracić z oczu okoliczności, iż celem elektronizacji jest usprawnienie komunikacji
między zamawiającym a wykonawcami, a nie utrudnianie wykonawcom dostępu do
zamówień publicznych.
Podsumowując, w ocenie Izby, wywodzenie na zasadzie analogii z § 5
Rozporządzenia w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej, iż opatrzona
kwalifikowanym podpisem elektronicznym oferta sporządzona poprzez zeskanowanie
uprzednio wydrukowanego i wypełnionego formularza, jest ofertą niezgodną z art. 10a ust. 5
ustawy Pzp w sytuacji, gdy § 5 ww. Rozporządzenia do oferty się nie odnosi, a obowiązujące
przepisy nie wprowadzają explicite ograniczeń co do sposobu wytworzenia dokumentu
w postaci elektronicznej i nie definiują czynności „sporządzenia oferty w postaci
elektronicznej”, jest zbyt daleko idące. Powyższe ma znaczenie tym większe, że taka
rozszer
zająca interpretacja stanowić miałaby w efekcie o nieważności oferty i jej
niezgodności z ustawą. Izba podziela pogląd wyrażony w wyroku z dnia 8 lutego 2019 r.,
sygn. akt KIO 119/19, iż nie sposób stwierdzić nieważność czynności złożenia oferty na
podstawie badania sposobu wprowadzania danych, czyli sposobu sporządzenia oferty, która
została zakończona wtedy, kiedy dokument został przeformatowany na wersję elektroniczną
i opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Potwierdził się podniesiony przez Odwołującego zarzut dotyczący upływu terminu
związania ofertą Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. Izba ustaliła, że
termin związania ofertą rozpoczął bieg w dniu 18 grudnia 2018 r. – zgodnie z jednolitym
poglądem wyrażanym w doktrynie, oraz w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej i sądów
okręgowych, do obliczenia terminu związania ofertą nie mają zastosowania przepisy K.C.,
a przy obliczaniu
terminu związania ofertą uwzględnia się dzień składania ofert. Wobec
zawieszenia biegu terminu związania ofertą na okres od dnia 8 lutego 2019 r. do dnia 20
lutego 2019 r. w związku z postępowaniem odwoławczym przed Krajową Izbą Odwoławczą
(sygn. akt KIO 231/19), 60-
dniowy termin związania ofertą upłynął w dniu 28 lutego 2019 r.
Izba ustaliła, że w dniu 15 lutego 2019 r., a zatem w okresie ważności wadium i terminu
związania ofertą, Zamawiający zwrócił się do wykonawcy Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych PORTO Sp. z o.o.
o przedłużenie terminu związania ofertą z jednoczesnym
przedłużeniem wadium. Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. wyraziła
zgodę na przedłużenie terminu związania ofertą z jednoczesnym przedłużeniem wadium
w dniu 5 marca 2019 r., a zatem po upływie terminu związania ofertą. Brak wyrażenia przez
wykonawcę zgody na przedłużenie terminu związania ofertą w czasie jego trwania uznać
należy za nie wyrażenie zgody, o którym mowa w art. 85 ust. 2 ustawy Pzp. Izba podziela
stanowisko, że przedłużeniu może ulec tylko okres, który jeszcze trwa, zaś w przypadku
upływu terminu może być mowa o jego przywróceniu lub reaktywacji, których ustawa Pzp dla
terminu związania ofertą nie przewiduje. Oświadczenie o przedłużeniu terminu związania
ofertą, czy to samodzielnie przez wykonawcę, czy na wniosek zamawiającego, możliwe jest
tylko w okresie obowiązywania tego związania. Pogląd taki został wyrażony przez Sąd
Okręgowy w Gliwicach w wyroku z dnia 3 czerwca 2016 r. (sygn. akt X Ga 40/16/za), jak też
przez Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z dnia 19 czerwca 2015 r., (sygn. akt XXIII Ga
Należy ponadto mieć na uwadze, że Zamawiający zwracając się do
Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. o przedłużenie przedmiotowego
terminu już w dniu 15 lutego 2019 r. dał wykonawcy wystarczający czas na dokonanie tej
czynności. Zaniechanie przedłużenia terminu związania ofertą w czasie jego trwania stanowi
zaniedbanie Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o. i musi skutkować
odrzuceniem oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy Pzp.
Odwołujący w odwołaniu
nie przywołał przepisu art. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy Pzp jako podstawy odrzucenia oferty
Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o., jednak nie może być to podstawą
do nie
uwzględnienia przedmiotowego zarzutu. O treści zarzutu stanowią przede wszystkim
przywołane w odwołaniu okoliczności faktyczne. Izba miała również na uwadze
sformułowane w treści odwołania żądania unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej, dokonania ponownego badania i oceny ofert, oraz m.in. odrzucenia oferty
złożonej przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych PORTO Sp. z o.o.
Z uwagi na
powyższe, na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, orzeczono jak
w sentencji.
O koszta
ch postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp
oraz § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie w
ysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
Przewodniczący : ………………………………