Sygn. akt: KIO 544/19
WYROK
z dnia 10 kwietnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Marzena Teresa Ordysińska
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 kwietnia 2019 r. w Warszawie
odwołania
wn
iesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 marca 2019 r. przez
wykonawcę Keller Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ożarowie
Mazowieckim w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Gminę Dąbrowa
Górnicza
przy udziale wykonawcy
Menard Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę Keller Polska Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Ożarowie Mazowieckim i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych,
zero groszy),
uiszczoną przez wykonawcę Keller Polska Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Ożarowie Mazowieckim tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący: ………….........................…
Sygn. akt KIO 544/19
U z a s a d n i e n i e
I. Gmina
Dąbrowa Górnicza (dalej: Zamawiający), prowadzi postępowanie na wykonanie
zamówienia publicznego pn. „Kompleksowe przygotowanie terenów inwestycyjnych na
potrzeby działalności gospodarczej w Dąbrowie Górniczej”.
Zamawiający zamieścił specyfikację istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ) na
swojej stronie internetowej. Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.; dalej: P
rawo zamówień publicznych).
W dniu 28 marca 2019 r. wykonawca
Keller Polska Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Ożarowie Mazowieckim (dalej: Odwołujący) wniósł
odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
art. 91 ust. 1 Prawa zamówień publicznych poprzez błędną ocenę oferty Odwołującego
w
ramach kryterium doświadczenie kierownika budowy a w konsekwencji nieprawidłowy
wybór oferty najkorzystniejszej.
art. 7 Prawa zamówień publicznych poprzez nierówne traktowanie wykonawców,
w
szczególności nadmierny i nieuzasadniony rygoryzm w toku oceny oferty Odwołującego,
pozbawienie go możliwości złożenia wyjaśnień tub zaniechanie rzetelnego ustalenia
warunków realizacji robót budowlanych wskazanych przez Wykonawcę w kryterium
„Doświadczenie Kierownika Budowy”,
z ostrożności:
art. 87 ust. 1 Prawa zamówień publicznych poprzez zaniechanie wezwania
Odwołującego do złożenia wyjaśnień co do treści oferty w zakresie kryterium Doświadczenie
Kierownika Budowy.
Odwołujący uzasadnił swoje zarzuty następująco:
Zarzut naruszenia art. 91 ust. 1 Prawa zamówień publicznych i naruszenia art. 7 Prawa
zamówień publicznych.
Zamawiający wskazał, że wykonawca Keller Polska uzyskała 0 (zero) punktów w kryterium
„doświadczenie kierownika budowy", a także przedstawił argumentację, w której stwierdził:
„należy zauważyć, że Zamawiający zastrzegł definitywnie w pkt. 6 formularza ofertowego
uwagę, że w przypadku gdy opis doświadczenia będzie niejednoznaczny lub niepozwalający na
jego ocenę, Zamawiający nie będzie przyznawał punktów za tak wykazane doświadczenie>>. Z
treści informacji należy także wnioskować, że SIWZ - zdaniem Zamawiającego - zawierała
jednoznaczne wskazanie -
że należy wskazać w wykazie powierzchnię terenu, na której
wykonano zagęszczenie gruntu.
Odwołujący w pierwszej kolejności podnosił, że wszystkie roboty budowlane wskazane
przez Keller Polska w formularzu oferty spełniały warunki postawione przez Zamawiającego, co
potwierdzają załączone Odwołania referencje. Powierzchnia objęta zagęszczeniem w robotach
budowlanych wykazanych dla kryterium doświadczenia kierownika budowy przewyższała
wielokrotnie minimalny prób postawiony przez Zamawiającego (odpowiednio: 67790 m2, 62
147 m2, 50 779m2). W konsekwencji Zamawiający mógł we własnym zakresie ocenić, czy
zaoferowane roboty budowlane spełniają warunki postawione w Postępowaniu, np. odwołując
się do źródeł internetowych czy zwracając do Zamawiających wskazane przez Odwołującego
roboty budowlane z wnioskiem o udzielenie stosownych wyjaśnień.
Po drugie, w żadnym miejscu SIWZ Zamawiający nie wskazał, że oczekuje od
wykonawców sprecyzowania powierzchni terenu, na którym wykonane zostanie zagęszczenie.
W Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia Zamawiający określił, jakie roboty będą
kwalifikowały wykonawcę do uzyskania dodatkowych punktów w kryterium „Doświadczenie
Kierownika Budowy" podając minimalną powierzchnię, nie zawarł jednak żadnych wskazówek,
ani wytycznych co do tego, aby parametr konkretnej powierzchni terenu wskazywać w treści
oferty. Również sama tabela w formularzu oferty zaoferowanym przez Zamawiającego nie
zawierała kolumny :”powierzchnia terenu”, ani w żadnym miejscu nie sugerowała, że należało
tę powierzchnię podać. Zamawiający nie sprecyzował również obowiązku co do dołączenia
jakichkolwiek dokumentów, które pozwoliłyby mu na weryfikację oświadczenia wykonawcy co
do robót budowlanych wskazanych do oceny w ramach kryterium.
W k
onsekwencji prawidłową interpretacją treści SIWZ było zdaniem Odwołującego
przyjęcie, że Zamawiający dokona oceny robót budowlanych w oparciu o oświadczenie
wykonawców, że wskazane w punkcie 6 formularza oferty roboty budowlane spełniają wymogi
Zamawiającego i są prezentowane do przyznania punktów. W tabeli - zgodnie z wzorem
zaoferowanym przez Zamawiającego - znaleźć się miały natomiast poniższe informacje:
• Zakres roboty/ wartość roboty brutto/ pełniona funkcja,
• „Poprzedni Zamawiający”.
Ani zaoferowany przez Zamawiającego wzór tabeli zawarty w formularzu oferty, ani
zapisy SIWZ odnoszące się do kryteriów oceny ofert nie pozwalają przyjąć, jakoby
Zamawiający wymagał podania powierzchni. Co więcej nawet jej podanie przez
poszczególnych wykonawców nie zmieniałoby nic w układzie punktów - Zamawiający nie
przyznawał punktów w oparciu o wzór „więcej tym lepiej", każda robota wskazana w wykazie
uprawniała do uzyskania dodatkowych 10 punktów, bez względu na to, czy powierzchnia
wynosiła 10.000 m2, czy 100.000 m2. Wreszcie oświadczenia wykonawcy Zamawiający nie
zamierzał w żaden sposób weryfikować - nie postawił wymogu co do przedłożenia referencji,
ani żadnych innych dokumentów potwierdzających fakt należytego wykonania robót
budowlanych, zakre
su tych robót, czy też - powierzchni terenu na której określone prace były
wykonywane. Reasumując w sensie logicznym nie ma żadnej różnicy pomiędzy: wykonawcą
który złożył oświadczenie o spełnieniu przez oferowane roboty budowlane wymogów
Zamawiającego poprzez wpisanie
do tabeli danych explicite w niej wskazanych,
wykonawcą
który złożył oświadczenie o spełnieniu przez oferowane roboty budowlane wymogów
Zamawiającego poprzez wpisanie do tabeli danych explicite w niej wskazanych dodatkowo
adnotacji, że powierzchnia wynosiła „ponad 10.000 m2” i wykonawcą który złożył oświadczenie
o spełnieniu przez oferowane roboty budowlane wymogów Zamawiającego poprzez wpisanie
do tabeli danych explicite w niej wskazanych dodatkowo konkretnej informacji
o
powierzchni
terenu,
na której wykonywano zagęszczenie.
W sensie logicznym w każdej z tych sytuacji, według Odwołującego, Zamawiający nie
ma możliwości weryfikowania prawdziwości powyższego oświadczenia, Zamawiający wskutek
określonego sposobu sformułowania SIWZ nie ma możliwości oceny prawdziwości tych
oświadczeń w żaden inny sposób. Za nieuczciwe traktowanie wykonawców należy także
przyjąć interpretację zaoferowaną przez Zamawiającego w piśmie z 18 marca 2019 roku,
zgodnie z
którym poprzez uwagę zawartą pod tabelą przerzuca on na wykonawców wszelkie
konsekwencje braku precyzyjności SIWZ. Zamawiający nie może oczekiwać od wykonawców,
że przewidzą oni każdą wątpliwość Zamawiającego i złożą wyjaśnienia, które tę wątpliwość
usuną obarczając tę uwagę sankcją polegającą na pozbawieniu możliwości wykonania
zamówienia mimo złożenia poprawnej oferty, z najniższą ceną oraz dysponowania
kierownikiem budowy z najlepszymi wymaganymi kwalifikacjami.
Oferta Keller Polska
Zamawiający wymagał zgodnie z treścią formularza oferty, a sam zapis uwagi, na który
powołuje się Zamawiający nie może być interpretowany w ten sposób, że informuje
wykonawców o wymogu co do podania powierzchni terenu objętego robotami budowlanymi.
Co do nazwy za
dania, zakresu roboty, wartości brutto, funkcji i nazwy poprzedniego
zamawiającego, Zamawiający w przedmiotowym Postępowaniu nie może mieć żadnych
wątpliwości, dane te nie są niejednoznaczne, pozwalają na ocenę, a zatem nie można mówić,
że ta uwaga stanowi podstawę pozbawienia Keller Polska punktów w kryterium „doświadczenie
kierownika budowy", a w konsekwencji -
zamówienia.
Również w punkcie 24.2.3 nie sposób, zdaniem Odwołującego, doszukać się wymogu
wskazania powierzchni, na której wykonano zagęszczenie terenu. Za „minimum informacji
o
każdym zadaniu istotnym z punktu widzenia kryterium" Zamawiający uznał:
• Nazwa zadania,
• Zakres roboty,
• Wartość roboty,
• Pełniona funkcja,
• Poprzedni Zamawiający.
Samo użycie sformułowania „minimum informacji" prowadzi do wniosku, że
Zamawiający nie oczekiwał pełnych danych i opiera się na oświadczeniu wykonawcy, zamiast
dokumentów (np. Zamawiający nie żąda referencji). Można mieć uwagi do takiego
sformułowania kryterium oceny ofert, można zastanawiać się, czy Zamawiający z należytą
starannością opracował SIWZ, w którym nie zapewnił sobie możliwości weryfikacji
prezentowanych robót budowlanych. Nie zmienia to jednak faktu, że wyraźnie wskazał
wykonawcom, jakie minimum informacji należy podać, a w zakresie tego minimum informacji
nie znalazła się powierzchnia terenu.
Sprecyzowanie, że punkty będą przyznawane za roboty: „obejmujące swoim zakresem
każda: wykonanie zagęszczenia gruntu metodą zagęszczenia dynamicznego o wartości min.
000 000,00 PLN brutto w ramach każdej roboty, na terenach przeznaczonych pod
budownictwo kubaturowe iub przemysłowe, o powierzchni terenu min. 10 OOOm2 w ramach
każdej roboty”, należy rozumieć jedynie w ten sposób, że Wykonawca takie właśnie roboty
winien wskazać w tabeli punktu 6 Formularza Oferty, i Keller Polska zaoferował
Zamawiającemu roboty budowlane o oczekiwanym zakresie.
świadczyć może fakt, że w identyczny sposób wymóg Zamawiającego zrozumieli inni
wykonawcy.
W
poprzednim
Postępowaniu
prowadzonym
pod
sygnaturą
Nr
ZP.WIM.271.4.38.2018, unieważnionym przez Zamawiającego na podstawie art. 93 ust. 1 pkt.
4 ustawy prawo zamówień publicznych. W postępowaniu tym Zamawiający w dokładnie taki
sam sposób określił kryterium „doświadczenie kierownika budowy”, złożone zostały 2 oferty, z
czego w jednej w ogóle nie wskazano robót budowlanych dla kryterium, a w drugiej, złożonej
przez konsorcjum firm: „JUSTMAR" T. M., Terra-Mix sp. z o.o., zostały wskazane 3 roboty
budowlane bez podania powierzchni. Zamawiający nie dokonał co prawda oceny powyższych
ofert, z uwagi na konieczność unieważnienia postępowania, jednak fakt, że jedyny wykonawca,
który w poprzednim postępowaniu zaoferował roboty budowlane dla oceny w kryterium w
sposób analogiczny do Keller Polska zrozumiał zapisy SIWZ sugeruje jednoznacznie, że nie są
one na tyle precyzyjne, aby przyjąć, że Zamawiający wymaga podania powierzchni.
Uzasadnienie zarzutu w zakresie zaniechania zastosowania art. 87 ust 1 Prawa
zamówień
publicznych.
Po czwarte,
zdaniem Odwołującego, nawet jeśli Zamawiający uznał, że oczekuje
podania powierzchni terenu objętego zagęszczeniem wskazaną w SIWZ metodą i nawet jeśli
uważa (z czym nie można się zgodzić), że zapisy SIWZ są precyzyjne, jednoznacznie
wskazując na ten wymóg, pozbawienie Keller Polska punktów w zakresie tego kryterium winno
zostać poprzedzone wezwaniem do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy
prawo zamówień publicznych. Najnowsze orzecznictwo KIO potwierdza, że wezwanie do
złożenia wyjaśnień w zakresie kryteriów pozacenowych jest dopuszczalne na gruncie prawa
zamówień publicznych, chociaż istotnie powinno być stosowane z pewną ostrożnością. Nie
można jednak zdaniem Keller Polska uznać za właściwe przyjęcie rozstrzygnięcia, w którym
Zamawiający nie zapewnił sobie narzędzi do weryfikacji zakresu robót poprzez chociażby
wskazanie wykonawcom, że zobowiązani są podać kluczowy dla Zamawiającego parametr
powierzchni, czy sformułowanie wymogu dołączenia referencji, a jednocześnie w sposób
arbitralny dokonuje przetasowania w
rankingu wykonawców, nie tylko pozbawiając Keller
Polska możliwości wykonania zamówienia, ale także - decydując się na wyłonienie wykonawcy,
którego oferta jest droższa o niemal 30% od oferty Keller Polska. W takiej sytuacji Zamawiający
bezwzględnie powinien wezwać do złożenia wyjaśnień. Dopuszczalność wezwania do złożenia
wyjaśnień w zakresie pozacenowych kryteriów oceny ofert na podstawie art. 87 ust. 1 Prawa
zamówień publicznych potwierdziła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 24 stycznia 2019
roku, KIO 20/19. Podnoszony jako ewentualny zarzut naruszenia art. 87 ust. 1
Prawa zamówień
publicznych
zasługuje w ocenie Odwołującego również na uzasadnienie. Jakkolwiek
prowadzenie negocjacji dotyczących kryteriów oceny ofert jest istotnie niedopuszczalne, to nie
wyjaśnień co do treści oferty, skoro literalnie art. 87 ust. 1 Prawa zamówień publicznych
pozwala na wyjaśnianie wszystkich zawartych w ofercie informacji. W przedmiotowej sprawie
przedmiotem wyjaśnienia nie mogłaby być z pewnością prezentacja innych robót budowlanych,
czy próba zmiany informacji, które w ofercie zostały już zawarte. Nie ma natomiast w ocenie
Odwołującego żadnych przeszkód, aby Wykonawca potwierdził, że wymóg „co najmniej 10.000
m2” brał pod uwagę wybierając roboty budowlane, które wskazał w formularzu oferty.
Wreszcie Zamawiający nie powinien tracić z pola widzenia, że zgodnie z utrwaloną linią
orzeczniczą Krajowej Izby Odwoławczej, a także przeważającym stanowiskiem doktryny,
wszelkie nieścisłości SIWZ, zapisy które mogą powodować wątpliwości interpretacyjne,
Zamawiający winien interpretować na korzyść wykonawców. Powyższe potwierdziła Krajowa
Izba Odwoławcza m.in. w wyrokach: z 20 grudnia 2017, KIO 2654/17; 24 stycznia 2014 - KIO
47/14; 3lipca 2014 - KIO 1256/14,28 stycznia 2015 - KIO 110/15; 11 lipca 2016- KIO 1130/16
i
wielu innych. Reasumując w sytuacji, gdy Zamawiający nigdzie w SIWZ nie sformułował
precyzyjnego wymogu co do podania przez wykonawcę określonej informacji - w
przedmiotowym postępowaniu powierzchni terenu, na którym wykonano zagęszczenie, nie
może oczekiwać od wykonawców podania tej danej, a tym bardziej pozbawiać wykonawcy
zamówienia z tego powodu, że nie zawarł on tej informacji w formularzu oferty. Nie ma przy tym
znaczenia fakt, że Zamawiający oczekiwał podania takiej informacji, gdyż nie znajduje to
potwierdzenia w
dokumentacji. Nie ma tu również znaczenia brak staranności w opracowaniu
SIWZ polegający na tym, że Zamawiający nie zapewnił sobie możliwości weryfikacji robót
budowlanych innej niż oświadczenie wykonawcy. To Zamawiający jako gospodarz
postępowania ma obowiązek określić, jakie dane są mu niezbędne dla przyznania punktów w
ramach kryteriów oceny ofert oraz - skąd te dane będzie czerpał, to jest czy należy je wskazać
w formularzu oferty, czy też złożyć określone dokumenty pozwalające na weryfikację.
Zaniechanie w tym zakresie nie może obciążać wykonawcy, który w dobrej wierze i zgodnie z
prawdą złożył oświadczenie wiedzy co do tego, że roboty budowlane wskazane w wykazie
spełniają brzegowy wymóg minimalnej powierzchni (z tego powodu umieścił je w wykazie) a
także- podał wszystkie wymagane zgodnie z SIWZ informacje, tj. nazwę zamawiającego, na
rzecz którego roboty wykonano, nazwę i zakres zadania oraz wartość roboty budowlanej brutto.
W związku z powyższym Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i:
nakazanie
Zamawiającemu
unieważnienia
czynności
wyboru
oferty
najkorzystniejszej,
nakazanie Zamawiającemu ponowne badanie ofert i wybór oferty Odwołującego
jako oferty najkorzystniejszej.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił wykonawca Menard
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (dalej:
Przystępujący).
II.
Nie stwierdzono zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 189 ust. 2 Prawa zamówień
publicznych, wobec czego rozpoznano odwołanie na rozprawie.
Odwołującemu przysługuje prawo do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1
Prawa zamówień publicznych, bowiem ma interes w uzyskaniu danego zamówienia i może
ponieść szkodę w wyniku ewentualnego naruszenia przez Zamawiającego Prawa zamówień
publicznych -
jeżeli podniesione przez niego zarzuty by się potwierdziły – wówczas
Odwołujący miałby szansę na uzyskanie zamówienia.
Po zapoznaniu się z dokumentacją postępowania i stanowiskami Stron, Krajowa Izba
Odwoławcza zważyła, co następuje: odwołanie należy oddalić.
Izba ustaliła, co następuje:
1. Zamawiający w SIWZ wskazał, że obok ceny, kryterium oceny ofert będzie stanowiło
m.in.. doświadczenie Kierownika Budowy (pkt 24.2.3 SIWZ; odpis SIWZ i innych
dokumentów przywołanych w uzasadnieniu w aktach sprawy). Zamawiający podał, że
w
ramach kryterium doświadczenie Kierownika Budowy (D) ocena będzie dokonana na
podstawie informacji o
doświadczeniu osoby wyznaczonej do pełnienia tej funkcji i
wskazanej w Formularzu ofertowym, przy czym Zamawiający zastrzegł, że do potrzeb oceny
niezbędne jest podanie minimum informacji o każdym zadaniu istotnym z punktu widzenia
kryterium, w którym wskazana osoba pełniła funkcję Kierownika Budowy lub Kierownika
Robót tj. nazwa zadania, zakres roboty, wartość roboty, pełniona funkcja, poprzedni
Zamawiający. Zamawiający dalej określił, że ,,Za wykazane doświadczenie, polegające na
pełnieniu funkcji Kierownika Budowy lub Kierownika Robot przy realizacji robót obejmujących
swoim zakresem każda: wykonanie zagęszczenia gruntu metodą zagęszczenia
dynamicznego o wartości min. 1 000 000,00 PLN brutto w ramach każdej roboty, na
terenach przeznaczonych pod budownictwo kubaturowe lub przemysłowe, o powierzchni
terenu min. 10 000m2 w ramach każdej roboty. Wykonawca może otrzymać maksymalnie 30
pkt.”
2. We wzorze formularza ofertowego, stanowiącego załącznik do SIWZ, Zamawiający zawarł
w pkt. 4 tabelę, która miała, po wypełnieniu przez wykonawców, stanowić podstawę do
zadania, zakres roboty, wartość roboty brutto, pełniona funkcja, poprzedni Zamawiający.
Pod tabelą umieszczono pouczenie, w którym Zamawiający podał, że ,,W przypadku, gdy
opis doświadczenia będzie niejednoznaczny lub niepozwalający na jego ocenę,
Zamawiający
nie będzie przyznawał punktów za tak wykazane doświadczenie”.
3. Odwołujący wypełnił tabelę w pkt 4 formularza ofertowego w sposób następujący:
1) Projekt T2B
– Etap 1 rozbudowy terminalu T2 (kolumna - nazwa zadania); Wzmocnienie
podłoża w technologii zagęszczania dynamicznego pod konstrukcję placów składowych oraz
manewrowych i dróg dojazdowych w ramach rozbudowy terminalu T2 na terenie DCT
w
Gdańsku/ 1 180 459,41 zł/ Kierownik robót (kolumna - zakres roboty/ wartość roboty
brutto/
pełniona funkcja);
Rozbudowa Pomorskiego Centrum Logistycznego w Gdańsku przy ul. Kontenerowej.
Budowa hali magazynowej nr 2 dla Goodman (kolumna - nazwa zadania); Kompleksowe
wzmocnienie podłoża w technologii zagęszczania dynamicznego pod konstrukcję hali
magazynowej nr 2 Centrum Logistycznego w Gdańsku/ 1 636 588,80 zł/Kierownik robót
3) Rozbudowa Pomorskiego Centrum Logistycznego w Gdańsku przy ul. Kontenerowej.
Budowa hali magazynowej nr 3 dla Goodman (kolumna - nazwa zadania); Kompleksowe
wzmocnienie podłoża w technologii zagęszczania dynamicznego pod konstrukcję hali
magazynowej nr 3 Centrum Logistycznego w Gdańsku/ 1 482 150,00 zł/Kierownik robót
(kolumna - zakres
roboty/ wartość roboty brutto/pełniona funkcja).
4. Zamawiający przyznał ofercie Odwołującego 0 pkt w kryterium doświadczenie kierownika
budowy, z czym Odwołujący się nie zgodził i wniósł odwołanie.
Oceniając tak ustalony stan faktyczny, Izba stwierdziła, że odwołanie podlega
oddaleniu.
Odwołujący argumentował, że wypełnił tabelę, będącą podstawą do oceny doświadczenia
kierownika budowy, zgodnie z wskazówkami zawartymi w tabeli (nazwami poszczególnych
kolumn), tym samym ocena doświadczenia kierownika budowy powinna się opierać
wyłącznie na oświadczeniu Odwołującego, zawartemu w tabeli. Jeżeli Zamawiający miałby
jakiekolwiek wątpliwości, powinien dokonać ustaleń we własnym zakresie bądź zwrócić się
do Odwołującego na podstawie art. 87 ust. 1 Prawa zamówień publicznych z wezwaniem do
złożenia wyjaśnień (przy czym należy zauważyć, że Odwołujący nie wywodził w żaden
sposób, że wielkość powierzchni, na której wykonano prace określoną metodą, mogła
wynikać z innych informacji, podanych przez niego w tabeli, w sposób pośredni).
jednoznacznie określił zakres doświadczenia kierownika budowy, za które będzie przyznawał
punkty w jednym z pozacenowych kryteriów oceny ofert: ,,Za wykazane doświadczenie,
polegające na pełnieniu funkcji Kierownika Budowy lub Kierownika Robot przy realizacji
robót obejmujących swoim zakresem każda: wykonanie zagęszczenia gruntu metodą
zagęszczenia dynamicznego o wartości min. 1 000 000,00 PLN brutto w ramach każdej
robot
y, na terenach przeznaczonych pod budownictwo kubaturowe lub przemysłowe, o
powierzchni terenu min. 10 000m2 w ramach każdej roboty” (pkt. 24.2.3 SIWZ, drugi akapit).
W tabeli należało podać zakres robot w taki sposób, aby doświadczenie podlegało ocenie.
P
unkty miały być przyznane nie za jakiekolwiek doświadczenie, ale takie doświadczenie,
które ma określony zakres. Odwołujący nie wskazał w ramach zakresu robót powierzchni
terenu, dla której wykonano zagęszczenie gruntu. Zamawiający nie miał więc podstaw, aby
przyznać Odwołującemu punkty za doświadczenie kierownika budowy – w opisie zakresu
zadań nie wskazano wszystkich elementów, pozwalających na przyznanie punktów; zgodnie
z pouczeniem pod tabelą, w takim przypadku Zamawiający nie mógł przyznać
Odwołującemu punktów. Rację miał Odwołujący, w odwołaniu zauważając, że Zamawiający
nie zamierzał doświadczenia kierownika budowy weryfikować w żaden sposób, a ocena
opierała się wyłącznie o oświadczenie wykonawcy zawarte w tabeli. Stąd właśnie doniosła
rola oświadczenia wykonawcy co do zakresu posiadanego przez kierownika robót
doświadczenia.
W takich okolicznościach powstaje pytanie, czy Zamawiający, wbrew zapowiedzi
w
SIWZ, powinien wezwać Odwołującego do wyjaśnień bądź dokonywać ustaleń we
własnym zakresie odnośnie powierzchni wykonanych robót.
Na tak postawione pytanie skład orzekający udzielił odpowiedzi przeczącej: Zamawiający nie
miał podstaw do wzywania Odwołującego do wyjaśnień na podstawie art. 87 ust. 1 Prawa
zamówień publicznych. W ocenie Izby, wobec postanowień SIWZ, takie wezwanie do
uzupełnienia informacji, podanych w tabeli mającej stanowić podstawę do oceny
w
pozacenowym kryterium oceny ofert, byłoby naruszeniem zasady równego traktowania
wykonawców, przewidzianej w art. 7 ust. 1 Prawa zamówień publicznych. Zamawiający
zapowiedział bowiem w sposób kategoryczny, że za doświadczenie opisane w sposób
niepełny – a więc niepokrywający się z zakresem robót, określonym w pkt 24.2.3 SIWZ, nie
będzie przyznawał punktów. Odwołujący nie dowodził, że wielkość powierzchni, na której
zrealizowano prace, można wywieść z innych informacji, które zostały podane w tabeli,
w
sposób pośredni (np. biorąc pod uwagę wartość wykonanych robót), a więc nie było
podstaw do procedury wyjaśniającej, przewidzianej w art. 87 ust. 1 Prawa zamówień
publicznych.
Należy zauważyć, że Zamawiający nie mógł skorzystać z art. 26 ust. 1 Prawa
ofert, a nie w ramach spełnienia warunku udziału w postępowaniu.
Reasumując, Zamawiający prawidłowo przyznał Odwołujący 0 punktów w kryterium
pozacenowym oceny ofert.
Wobec powyższych okoliczności Izba stwierdziła, że nie doszło do naruszenia
przepisów Prawa zamówień publicznych wskazywanych w odwołaniu, dlatego orzeczono jak
w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192
ust. 9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz.972).
Przewodniczący:
………………………………