WYROK
z dnia 17 kwietnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący: Monika Kawa-Ogorzałek
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 kwietnia 2019 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 kwietnia 2019 przez wykonawcę
Multiconsult Polska sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą
w Warszawie
przy udziale:
1) wykonawcy MGGP S.A.
z siedzibą w Tarnowie zgłaszającego przystąpienie do
p
ostępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
2) wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: ECM Group Polska S.A.
z siedzibą w Warszawie, JPL Project Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zgłaszających
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
1. oddala
odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża Odwołującego i zalicza w poczet kosztów postępowania
kwotę 15 000 zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych) uiszczoną przez Odwołującego tytułem
wpisu od
odwołania.
3. zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego 3 600 zł (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych) stanowiącej zwrot kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:………………………………………
UZASADNIENIE
Zamawiający – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie prowadzi na
podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z
2018r. poz. 1986; dalej: Pzp) postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego na
Zarządzanie i sprawowanie nadzoru nad realizacją zadania inwestycyjnego w ramach projektu
nr 2015-PL-TM-0125-W
pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i
Świnoujściu".
Szacunkowa wartość przedmiotowego zamówienia jest wyższa od kwot wskazanych
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 22 grudnia 2018 r., pod numerem 2018/S 247-571472.
W dniu 1 kwietnia 2019r. wykona
wca Multiconsult Polska sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie (dalej: „Odwołujący”) wniósł odwołanie na:
a)
błędne ustalenie i przyjęcie przez Zamawiającego, iż Odwołujący podlega wykluczeniu
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp, z uwagi na fakt, iż wprowadził
Zamawiającego w błąd co do legitymowania się przez pana J.G. 12 - miesięcznym
doświadczeniem na stanowisku inspektora nadzoru w branży kolejowej w zakresie kolejowych
obiektów budowlanych w ramach zadania pn. „Modernizacja linii kolejowej E20/CE 20 na
odcinku Siedlce - Terespol, etap II";
b)
zobowiązanie Odwołującego do podjęcia działań przewidzianych w art. 24 ust. 8 Pzp,
tj. do przedstawienia dowodów potwierdzających, że podjął on środki wystarczające do
wykazania jego rzetelności, w sytuacji, gdy zaistniały podstawy do jego wykluczenia, jak
również, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe dla zapobiegania
tego rodzaju sytuacji w przyszłości, celem umożliwienia Zamawiającemu dokonania ich
weryfikacji i oceny zgodnie z art. 24 ust.9 Pzp;
oraz na:
c)
zaniechanie
, na etapie badania i oceny ofert, przeprowadzenia czynności
wyjaśniających na podstawie art. 26 ust. 4 Pzp i/lub art. 87 Pzp, celem ustalenia czy
Odwołujący podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp;
W związku z powyższym Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
a)
art. 24 ust. 1
pkt 17 Pzp (względnie z ostrożności naruszenie także art. 24 ust. 1 pkt 12
Pzp), poprzez błędne jego zastosowanie i przyjęcie, iż Wykonawca w wyniku lekkomyślności
i niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające Zamawiającego w błąd i w konsekwencji
podlega on wykluczeniu z Postępowania;
b)
art. 26 ust. 3 i ust. 4 Pzp (względnie z ostrożności naruszenie art. 26 ust. 2f Pzp), art.
87 ust. 1 Pzp oraz art. 7 ust. 1 Pzp, poprzez zaniechanie ich zastosowania tj. zaniechanie
wezwania w
ykonawcy do złożenia wyjaśnień, przed dokonaniem oceny i ostatecznym
uznaniem, czy Wykonawca w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa wprowadził
Zamawiającego w błąd i w konsekwencji podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie
art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp;
c)
art. 24 ust. 8 Pzp oraz art. 7 ust. 1 Pzp poprzez wezwanie Wykonawcy do przedłożenia
dowodów potwierdzających, że podjął on środki wystarczające do wykazania jego rzetelności,
w sytuacji, gdy zaistniały podstawy do jego wykluczenia, jak również, że podjął konkretne
środki techniczne, organizacyjne i kadrowe dla zapobiegania tego rodzaju sytuacji w
przyszłości, celem umożliwienia Zamawiającemu dokonania ich weryfikacji i oceny zgodnie z
art. 24 ust. 9 Pzp.
W oparciu o powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości
oraz:
a)
unieważnienie czynności Zamawiającego dokonanej pismem z dnia 21 marca 2019r.,
polegającej na ustaleniu, iż w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa wprowadził on
Zamawiającego w błąd na skutek czego podlega wykluczenia z Postępowania na podstawie
art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp;
b)
unieważnienia czynności Zamawiającego dokonanej pismem z dnia 21 marca 2019 r.,
polegającej na wezwaniu wykonawcy do przedstawienia dowodów i do przeprowadzenia
procedury
Uzasadniając zarzut dotyczący naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp (względnie z
ostrożności naruszenie także art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp) Odwołujący wskazał, że nie wprowadził
Zamawiającego w błąd przedkładając nieprawdziwe informacje mające istotny wpływ na
decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu, w tym w szczególności w
wyniku swego niedbalstwa lub lekkomyślności. W rezultacie nie zachodzą wobec niego
przesłanki przewidziane w art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp. Podkreślił, że zgodnie z informacjami
będącymi w jego posiadaniu, pan J.G. dysponuje 12 miesięcznym doświadczeniem
wymaganym w ramach Podkryterium 2 (PK2) -
Doświadczenie Inspektora nadzoru w
specjalności inżynieryjnej kolejowej w zakresie kolejowych obiektów budowlanych [PK2]. Na
potwierdzenie Odwołujący przedłożył:
a)
kopie faktur VAT wystawionych z tytułu pełnienie funkcji Inspektora Nadzoru na
Kontrakcie za okres lipiec 2013 r. - lipiec 2014 r.;
b)
kopie umowy z dnia 15 czerwca 2013 r. zawartej pomiędzy Wykonawca Kontraktu, a
Panem J.G.
na świadczenie usług obejmujących „pełnienie funkcji Inspektora Nadzoru w
specjalności kolejowej (w dziedzinie linie, węzły i stacje kolejowe) (zgodnie z brzmieniem
Artykułu 1 - CEL UMOWY) („Umowa na pełnienie funkcji inspektora").
Odwołujący stwierdził, że z powyższych dokumentów wynika bezsprzecznie, iż pan
J.G.
, wskazany w Wykazie personelu, tj. w dokumencie złożonym dla potrzeb wykazania
spe
łnienia kryteriów oceny ofert w zakresie - Doświadczenie Inspektora Nadzoru w
specjalności kolejowej w zakresie kolejowych obiektów budowlanych (PK2), w kolumnie Ip. 2
legitymuje
się doświadczeniem wymaganym zgodnie z zapisami Specyfikacji Istotnych
Warunk
ów Zamówienia (punkt 18.7-19.8 SIWZ). Odwołujący wyjaśnił dodatkowo, że dane
wynikające z powyższych dokumentów są zgodne z danymi podanymi w treści ogłoszenia o
udzieleniu zamówienia (ogłoszenie numer 2013/S 115 - 196550 przekazane do publikacji w
dniu 13
czerwca 2013 r., opublikowane w dniu 15 czerwca 2013 r.) na realizację zadania pn.
Modernizacja linii kolejowej E 20/CE 20 na odcinku Siedlce-Terespol, etap II, tj. kopia Umowy
na pełnienie funkcji inspektora przez pana J.G. zawarta została na okres przypadający -
zgodnie z w/w ogłoszeniem o zamówieniu - na czas realizacji Kontraktu i odnosi się do
świadczenia usług na Kontrakcie. Potwierdzeniem faktycznego wykonywania usług w ramach
kontraktu przez pana J.G.
są faktury VAT wystawione na okres 12 miesięcy, z treści których
wynika, iż dotyczą one świadczenia usług w ramach Kontraktu. Powyższe, w ocenie
Odwołującego, potwierdza dysponowanie przez pana J.G. doświadczeniem wskazanym w
Wykazie Personelu dla potrzeb
wykazania spełnienie kryteriów oceny ofert w zakresie
kryterium „Doświadczenie personelu".
W świetle powyższego, zdaniem Odwołującego, brak było podstaw do przyjęcia, iż
wprowadził on Zamawiającego w błąd w zakresie spełnienia kryterium „Doświadczenia
personelu", w tym w szczególności w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa. Informacje
przekazane Zamawiającemu są prawdziwe, o czym świadczy Umowa na pełnienie funkcji
inspektora nadzoru oraz dokumenty rozliczeniowe.
Podkreślił, że wykazał się należytą
starannością w weryfikacji informacji i danych wykorzystywanych dla potrzeb przygotowania i
złożenia oferty.
W konsekwencji stwierdził, że dochował staranności wymaganej od niego jako
profe
sjonalisty w zakresie weryfikacji prawdziwości danych dotyczących doświadczenia pana
J.G.
, które to doświadczenie jest zgodne z oczekiwanym przez Zamawiającego, a ponadto
przeprowadził weryfikację informacji dotyczących doświadczenia pana J.G., podjął działania,
których efektem było uzyskanie dokumentów potwierdzających okoliczność pełnienia przez
niego funkcji inspektora nadzoru, przez okres 12 miesięcy w ramach Kontraktu. W rezultacie
nie sposób przypisać Wykonawcy żadnej z przewidzianych art. 24 ust. 1 pkt 17 postaci winy.
Brak zawinionego działania stanowi kolejny dowód na brak podstaw do zastosowania art. 24
ust. 1 pkt 17 Pzp.
Uzasadniając zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 i ust. 4 Pzp (względnie z ostrożności
naruszenie art. 26 ust. 2f Pzp) oraz art. 87 ust. 1 Pzp oraz art. 7 ust. 1 Pzp
zarzucił, że pismem
z dnia 21 marca 2019 r. Zamawiający przekazał wykonawcy ogólną informację, iż w wyniku
poczynionych przez niego ustaleń własnych, w toku postępowania Odwołujący wprowadził
Zamawiającego w błąd podając nieprawdziwe dane dotyczące doświadczenia pana J.G. na
stanowisku Inspektora nadzoru w branży inżynieryjnej kolejowej w zakresie kolejowych
obiektów budowlanych w ramach Kontraktu. Odwołujący wskazał, że Zamawiający nie
uzasadnił w sposób szczegółowy swego stanowiska, nie przedstawił wykonawcy dokumentów,
dowodów potwierdzających podniesiony przez siebie zarzut. Jednocześnie Zamawiający nie
wezwał go do złożenia wyjaśnień odnośnie kwestionowanego przez niego doświadczenia
pana J.G..
W rezultacie powyższego zaniechania nie wyjaśniono okoliczności i podstaw, które
doprowadziły Zamawiającego do wniosków przedstawionych w piśmie z dnia 21 marca 2019r.
pozbawiając tym samym Odwołującego możliwości odpowiedniego zajęcia stanowiska i
obrony swych praw.
Według Odwołującego, Zamawiający wbrew obowiązującym przepisom Pzp, z
naruszeniem zasady równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji, z
naruszeniem zasady przejrzystości postępowania, kierując pismo z dnia 21 marca 2019r. z
informacją o uznaniu wykonawcy za podlegającego wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1
pkt 17 Pzp, wzywając do przedstawienia dowodów na okoliczność przeprowadzenia procesu
opisanego w art. 24 ust. 8 Pzp i wyznaczając Wykonawcy niespełna siedmiodniowy termin na
dostarczenie takich
dowodów celem przeprowadzenia ich oceny w oparciu o art. 24 ust. 9 Pzp,
pominął istotny etap postępowania tj. zaniechał przeprowadzenie koniecznej w sprawie
procedury wezwania Wykonawcy do wyjaśnień w trybie powołanych na wstępie przepisów. W
rezultacie
Odwołujący został pozbawiony możliwości wykazania braku podstaw do jego
wykluczenia.
Odnosząc się do wyrażonego w piśmie z dnia 21 marca 2019r. oczekiwania
Zamawiającego odnośnie przeprowadzenia procedury przewidzianej art. 24 ust 8 Pzp,
Odwołujący wyjaśnił, iż rzeczone działanie Zamawiającego, w okolicznościach przedmiotowej
sprawy stanowi naruszenie art. 24 ust. 8 Pzp oraz art. 7 ust. 1 Pzp. Opisane działanie wymaga
inicjatywy w
ykonawcy, który w świetle ugruntowanej linii orzeczniczej jest wyłącznym
decydentem w przedmiocie podjęcia decyzji o jej przeprowadzeniu.
W konsekwencji powyższego Odwołujący wskazał, iż wezwanie Zamawiającego
zawarte w p
iśmie, w zakresie zgłoszonego oczekiwania przeprowadzenia procedury z art. 24
ust. 8 Pz
p nie znajduje oparcia w przepisach Pzp, w tym jest działaniem przedwczesnym, w
szczególności wobec braku uprzedniego wezwania Wykonawcy do wyjaśnień w trybie art. 26
ust. 3 i ust. 4 Pzp oraz art. 87 ust. 1 Pzp. Zdaniem
Odwołującego, Zamawiający poprzez
jednoczesne zawiadomienie go o ustaleniu zaistnienia wobec niego podstawy wykluczenia z
p
ostępowania i wyrażenie oczekiwania na przedłożenie dokumentów i dowodów
potwierdzających przeprowadzenie procedury przewidzianej art. 24 ust. 8 Pzp, w
wyznaczonym termi
nie, swym działaniem w sposób bezpośredni zmierza do wymuszenia na
nim
potwierdzenia (przyznania się), iż na skutek jego niedbalstwa lub lekkomyślności
wprowadził Zamawiającego w błąd. Taki sposób kreowania przebiegu zdarzeń w toku
p
ostępowania jest niedopuszczalny, godzi w zasadę uczciwej konkurencji i równego
traktowania Wykonawców. W opinii Odwołującego został postawiony w sytuacji, w której każde
jego działanie czy zaniechanie może przynieść niepożądany, negatywny dla niego skutek w
postaci wykluczenia z p
ostępowania i utraty szansy na uzyskanie zamówienia. Celem
uczynienia zadość oczekiwaniu Zamawiającego jakim jest przeprowadzenie procedury
przewidzianej art. 24 ust. 8 Pzp Wykonawca zmuszony zostaje, wbrew swojej woli i faktom,
do uznania słuszności tezy Zamawiającego tj. do przyjęcia, iż podlega on wykluczeniu na
podstawie art. 24 ust. 1 pkt. 17 Pzp.
Kwestionując natomiast istnienie podstawy do wykluczenia go z postępowania zostaje
narażony na uznanie przez Zamawiającego, iż wbrew zobowiązaniu wyrażonemu w Piśmie
nie dokonał wymaganych od niego czynności, co w konsekwencji również może doprowadzić
do wykluczenia Odwołującego z postępowania.
Powyższe, w ocenie Odwołującego, w sposób jednoznaczny wskazuje, iż pominięcie
przez Zamawiającego szczegółowego wyjaśnienia zaistniałej w postępowaniu sytuacji,
zaniechanie umożliwienia Wykonawcy złożenia wyjaśnień przed uznaniem, iż podlega on
wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1
pkt 17 Pzp doprowadziło do naruszenia zasady
równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji i naraziło Odwołującego na ryzyko
wykluczenia (w każdej konfiguracji zdarzeń) z Postępowania poprzez pozbawienie go
możliwości wykazania braku podstaw do wykluczenia z Postępowania.
W odpowiedzi na odwołanie Zamawiający wniósł o jego oddalenie. Odnosząc się do
stawianych zarzutów Zamawiający podkreślił, że w toku badania i oceny oferty Odwołującego
powziął wiedzę, że informacje wskazane w załączniku nr 8 do IDW Wykaz Personelu na
potrzeby weryfikacji kryteriów oceny ofert („Wykaz personelu"), są niezgodne z rzeczywistym
stanem faktycznym. Wykonawca wskazał bowiem w ofercie, że pan J.G. posiada 12
miesięczne doświadczenie na stanowisku Inspektora Nadzoru w branży inżynieryjnej
kolejowej w zakresie
kolejowych obiektów budowlanych, gdy tymczasem Zamawiający
zweryfikował ww. informację i ustalił, że pan J.G. posiada 7 miesięczne doświadczenie na ww.
stanowisku inspektora nadzoru w ramach Kontraktu nabyte w okresie od 28.05.2013 r. do
31.12.2013 r.
Zamawiający wyjaśnił, że w wyniku poczynionych ustaleń w dniu 21 marca 2019 r.
skierował do wykonawcy pismo, w którym wskazał, że w jego ocenie, Odwołujący podał
nieprawdziwe informacje, mające istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
Zamawiającego w przedmiotowym postępowaniu. Wyjaśnił ponadto, że poinformował
jednocześnie Wykonawcę, że na podstawie art. 24 ust. 8 Pzp wykonawca ma prawo do
przedłożenia dowodów potwierdzających, że podjął on środki wystarczające do wykazania
jego rzetelności, w sytuacji, gdy zaistniały podstawy do jego wykluczenia, jak również, że
podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe dla zapobiegania tego rodzaju
sytuacji w przyszłości, celem umożliwienia Zamawiającemu dokonania ich weryfikacji i oceny
zgodnie z art. 24 ust. 9 Pzp.
W ocenie Zamawiającego, wykonawca błędnie zinterpretował treść pisma z dnia 21
marca 2019r. jako wezwanie,
bowiem przepisy Pzp nie przewidują po stronie Zamawiającego
uprawnienia do wzywania wykonawcy do przeprowadzenia instytucji self-cleaningu,
gdyż jest
to dobrowolne działanie Wykonawcy, wobec którego zachodzą określone przesłanki
wykluczenia. Niemniej jednak, Zamawiający, wychodząc z założenia, że celem postępowania
nie jest wykluczanie wykonawców, czy też odrzucanie ich ofert, a jednocześnie mając na
uwadze fakt, że procedura self-cleaningu może być przeprowadzona jedynie przed podjęciem
decyzji o wykluczeniu poinformował Odwołującego o dokonanych ustaleniach, celem
umożliwienia Odwołującemu skorzystania z takiej możliwości.
W
yjaśnił, że w odpowiedzi na pismo z dnia 21 marca 2019r., Odwołujący pismem z
dnia 28 marca 2019 r. odniósł się do stanowiska Zamawiającego i wskazał, że nie wprowadził
go w błąd przedkładając nieprawdziwe informacje mające istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu, a tym samym nie istnieją przesłanki
przewidziane w art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp.
Odwołujący wskazał, że pan G. pełnił na wskazanym
projekcie usługę inspektora nadzoru w specjalności kolejowej w zakresie kolejowych obiektów
budowlanych przez 12 miesięcy.
Odnosząc się do takiego stanu faktycznego Zamawiający stwierdził, że odwołanie jest
co najmniej przedwczesne, gdyż Zamawiający nie podjął jeszcze decyzji o wykluczeniu
wykonawcy i obecnie
trwa ocena ofert złożonych w postępowaniu. Tym samym zarzut
naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 i pkt 12 Pzp
jest bezpodstawny, gdyż czynność taka nie
zaistniała w postępowaniu. Orzeczenie Izby w tym zakresie byłoby de facto prejudycjalnym
rozstrzygnięciem zagadnienia w zastępstwie Zamawiającego, co należy uznać za
niedopuszczalne w świetle postanowień ustawy Pzp, zgodnie z którymi Izba ocenia czynności
Zamawiającego, które są relewantne i mają wpływ na wynik postępowania. Dopóki zatem trwa
ocena złożonych ofert brak jest podstaw do ingerencji Izby w postępowanie. Wyrok Izby w tym
zakresie
stanowiłby w istocie rzeczy złożenie zastępczego oświadczenia woli w imieniu
Zamawiającego.
Zamawiający za bezzasadny uznał również zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 i ust. 4
(względnie z ostrożności naruszenie art. 26 ust. 2f Pzp), art. 87 ust. 1 Pzp oraz art. 7 ust. 1
Pzp, bowiem Wykonawca w odpowiedzi na
pismo Zamawiającego złożył wyjaśnienia w
zakresie pełnienia funkcji przez p. J.G.. Kolejne wezwanie do wyjaśnień byłoby więc
powieleniem czynności już wykonanych w toku postępowania o udzielenie zamówienia, przy
czym Zamawiający nie wyobraża sobie, że Odwołujący mógłby złożyć jakieś inne wyjaśnienia
niż te zawarte w piśmie z dnia 28 marca 2019r.
Zamawiający podkreślił ponownie, że postępowanie o udzielenie zamówienia jeszcze
trwa n
ie została podjęta decyzja o wykluczeniu tego wykonawcy, stąd brak jest podstaw do
orzekania przez I
zbę w tym zakresie, bowiem Zamawiający może podjąć wszelkie czynności
przewidziane ustawą, w tym również wezwanie do wyjaśnień w odniesieniu do Odwołującego.
Odnosząc się natomiast do zarzutu naruszenia art. 24 ust. 8 oraz art. 7 ust. 1 Pzp
Zamawiający wskazał, że zgodnie z dyspozycją art. 180 ust. 1 Pzp odwołanie przysługuje
wyłącznie od niezgodnej z przepisami ustawy czynności zamawiającego podjętej w
postępowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechania czynności, do której zamawiający jest
zobowiązany na podstawie ustawy. Natomiast dyspozycja art. 24 ust. 8 Pzp w żaden sposób
nie odnosi się do czynności Zamawiającego, stąd nie może stanowić podstawy zarzutu. Jest
to przepis skierowany wyłącznie do Wykonawcy. Przedmiotem zarzutu mogłoby być wyłącznie
naruszenie dyspozycji art. 24 ust. 9 Pzp, w którym jest mowa o czynności Zamawiającego,
polegającej na ocenie wdrożonego self-cleaningu. Zamawiający podkreślił ponownie, że pismo
z dnia 21 marca 20190. nie może być traktowane jako wezwanie, a jedynie jako informację o
poczynionych ustaleniach i konsekwencjach
jakie mogą być wyciągnięte wobec Wykonawcy,
Powyższe w sposób jednoznaczny przesądza, że zarzut ten winien być oddalony.
W ocenie Zamawiającego, pismo z dnia 21 marca 2019r. Odwołujący winien traktować
raczej jako przejaw dobrej woli Zamawiającego i wręcz danie szansy wykonawcy na to, aby
podjął stosowne działania, w celu uniknięcia ewentualnego wykluczenia z postępowania.
Wskazanie terminu, w którym należy przedstawić dowody dla przeprowadzenie procedury
samooczyszczenia, w ocenie Z
amawiającego, należy traktować właśnie w kategoriach
uprzedzenia wykonawcy, że Zamawiający nosi się z zamiarem wykluczenia, co uniemożliwi
skuteczne wszczęcie procedury self-cleaningu.
Krajowa Iz
ba Odwoławcza uwzględniając dokumentację z przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
ogłoszenia o zamówieniu oraz postanowienia SIWZ, jak również oświadczenia i
stanowiska stron złożone w trakcie rozprawy, ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 Pzp.
Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 179 ust. 1 Pzp przesłanki
korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia, a naruszenie
przez Zamawiającego przepisów Pzp może spowodować poniesienie przez niego szkody,
po
legającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Izba oddaliła opozycję Odwołującego względem przystąpienia MGGP S.A. z siedzibą
w Tarnowie oraz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia ECM
Group Polska S.A. i
JPL Project Sp. z o.o. zgłaszających przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego - uznając, że zgodnie ze stanowiskiem orzecznictwa
opartym o wykładnię art. 186 ust. 2 zd. 1 Pzp interes w przystąpieniu, czyli w zakresie
uzyskania rozstrzygnięcia na korzyść strony do której następuje przystąpienia należy rozumieć
szerzej niż interes w uzyskaniu zamówienia wynikający z art. 179 ust. 1 Pzp. W ocenie składu
orzekającego Izby, w przedmiotowym stanie faktycznym istniały wymierne podstawy do
uznania interesu
wyżej wskazanych wykonawców nawet w kontekście ich szansy na
uzyskanie zamówienia.
Izba ustaliła:
Zamawiający w dniu 21 marca 2019r. skierował do Odwołującego pismo o następującej
treści:
„Działając w imieniu zamawiającego — PKP Polskie Linie Kolejowe S.A informuję, że
Z
amawiający po dokonaniu analizy złożonego przez Wykonawcę „Wykazu Personelu na
potrzeby weryfikacji kryteriów oceny ofert", biorąc pod uwagę wiedzę własną Zamawiającego
w zakresie doświadczenia osoby zaproponowanej na stanowisko: Inspektora Nadzoru w
branży inżynieryjnej kolejowej w zakresie kolejowych obiektów budowlanych stwierdził, że w
ocenie Zamawiającego Wykonawca Multiconsult Polska Sp. z o.o. podał nieprawdziwe
informacje, mające istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w
przedmiotow
ym postępowaniu.
Wykonawca podał nieprawdziwe informacje w następującym zakresie:
l. W pozycji 2 wskazanego w w/w Wykazie Personelu doświadczenia pana J.G.
Wykonawca dwukrotnie (w ramach podkryteriów PK2.1 i PK2.2) oświadczył, że ww.
osoba wskazana na stanowisko Inspektora Nadzoru w
branży inżynieryjnej kolejowej
w zakresie kolejowych
obiektów budowlanych w okresie od 06.2014 do 05.2015
zdobyła doświadczenie na w/w stanowisku na zadaniu „(...) modernizacji linii kolejowej
E20/CE 20 na odcinku Siedlce
— Terespol, etap 'l" (Pełnienie funkcji inspektora przy
wykonaniu robót budowanych dla LCS Łuków stacja Siedlce, Łuków i Międzyrzec
Podlaski)
(…)
W wyniku weryfi
kacji doświadczenia, Zamawiający ustalił, że pan J.G. zdobył doświadczenie
na stanowisku Inspektora Nadzoru w branży inżynieryjnej kolejowej w zakresie kolejowych
obiektów budowlanych na tym kontrakcie od dnia 28.05.2013 r., gdyż z tym dniem została
podpis
ana umowa na nadzór na tym zadaniu do dnia 31.12.2013 r. Umowa na roboty
budowlane została podpisana z dniem 30.08.2012 r. Zgodnie z powyższym pan J.G. zdobył
zaledwie 7 miesięcy doświadczenia na wskazanym stanowisku we wskazanej inwestycji.
Biorąc pod uwagę powyższe, Wykonawca wprowadził Zamawiającego w błąd w
przedmiocie wykazania minimum 12
miesięcy doświadczenia ww. osoby na wskazanym
zadaniu. Podanie nieprawdziwych informacji w przedmiotowej kwestii ma wpływ na ilość
punktów przyznanych przez Zamawiającego w ramach kryterium „Doświadczenie personelu"
Podkryterium 2 (PK2.2). Uznanie przez Zamawiającego wskazanego doświadczenia dla ww.
osoby mogłoby skutkować nieuprawnionym przyznaniem Wykonawcy 2 punktów za tę
inwestycję w ramach Podkryterium 2 (PK2.2.)
Podanie przez Wykonawcę nieprawdziwych informacji stanowi obligatoryjną
przesłankę do wykluczenia Wykonawcy z postępowania na podstawie art. 24 ust 1 pkt. 17
ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2018 poz. 1986) („Ustawa"). Jednakże, zgodnie
z art. 24 ust. 8 ustawy Zamawia
jący wskazuje, że Wykonawca który podlega wykluczeniu na
podstawie art. 24 ust 1 pkt. 17 może przedstawić dowody potwierdzające, że podjął on środki
wystarc
zające do kazania swojej rzetelności w sytuacji gdy zaistniały podstawy do wykluczenia
jak również iż podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe dla zapobiegania
takiej sytuacji
w przyszłości.
Jednocześnie na podstawie art. 24 ust. 9 ustawy informuję, że Wykonawca nie podlega
wykluczeniu jeżeli Zamawiający uwzględniając wagę i szczególne okoliczności czynu
Wykonawcy uzna za wystarczające dowody przedstawione na podstawie art. 24 ust. 8 Ustawy.
Dowody, o których mowa powyżej, należy dostarczyć do Zamawiającego – PKP
Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji zgodnie z pkt 23 Instrukcji dla
Wykonawców, do dnia 28 marca 2019 r. do godz. 12:00.”.
Izba zważyła:
Wskazać należy na wstępie, że zgodnie z art. 180 ust. 1 Pzp odwołanie przysługuje
wyłącznie od niezgodnej z przepisami ustawy czynności zamawiającego podjętej w
postepowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechania czynności, do której zamawiający jest
zobowiązany na podstawie umowy.
W niniejszym stanie faktyczn
ym Odwołujący wniósł odwołanie od ustalenia
Zamawiającego dotyczącego czasookresu zatrudnienia pana J.G. na stanowisku inspektora
nadzoru branży kolejowej i stwierdzeniu, iż Odwołujący wprowadził w błąd Zamawiającego w
tym zakresie, co z kolei stanowi przesłankę do wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17
Pzp.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie podkreślał natomiast, iż nie dokonał w
postępowaniu żadnej czynności, która mogłaby stanowić podstawę do wniesienia odwołania.
Uwzględniając powyższy stan faktyczny skład orzekający uznał, iż czynione przez
Zamawiającego ustalenia faktyczne zmierzające do formalnego wyboru oferty
najkorzystniejszej nie mogą stanowić podstawy do wniesienia odwołania. Jak już bowiem
wskazano, odwołanie przysługuje tylko i wyłącznie od czynności lub zaniechań
Zamawiającego podejmowanych w trakcie postępowania. Zatem dopóki trwa ocena złożonych
ofert brak jest podstaw do ingerencji Izby w postępowanie.
Ponadto
nie sposób uznać stanowiska Odwołującego w zakresie naruszenia art. 24
ust. 1 pkt 17 Pzp poprzez błędne jego zastosowanie, za uzasadnione. Zastosowanie bowiem
przez Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 17 lub pkt 12 Pzp skutkowałoby wykluczeniem
Odwołującego z postępowania, co jak wynika z dokumentacji postepowania oraz oświadczeń
stron w postępowaniu nie nastąpiło. Zamawiający wprost wskazywał, iż obecnie dokonuje on
badania i oceny złożonych ofert, w tym również analizuje wyjaśnienia złożone przez
Odwołującego w piśmie z dnia 28 marca 2019 r. Tym samym skoro czynność wykluczenia nie
zaistniała, to nie można uznać, że Zamawiający naruszył powyższe przepisy.
Izba w tym zakresie popiera stanowisko zawarte w odpowiedzi na odwołanie, iż
wniesione odwołanie jest przedwczesne. Odwołującemu będzie bowiem przysługiwało prawo
zaskarżenia ewentualnej czynności Zamawiającego polegającej na wykluczeniu go z
postępowania.
W konsekwencji
skład orzekający za przedwczesne uznał także zarzuty dotyczące
zaniechania wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień, tj. naruszenia przepisów art. 26
ust. 3 i 4, ust. 2f, art. 87
ust. 1 Pzp oraz 7 ust. 1 Pzp. Jak już bowiem wskazano Zamawiający
nie zakończył procesu badania i oceny ofert, więc zarzucanie Zamawiającemu zaniechania
zastosowania powyższych przepisów przed podjęciem ostatecznej decyzji jest w ocenie
składu orzekającego nieuzasadnione. Zamawiający nie zakończył procesu badania i oceny
ofert i do chwili
jego zakończenia przysługuje mu prawo do wezwania wykonawcy o złożenie
wyjaśnień, w sytuacji gdy uzna takie wyjaśnienia za konieczne. Tym samym nie można uznać,
iż Zamawiający naruszył powyższe przepisy.12
Skład orzekający analizując treść pisma z dnia 21 marca 2019 r. uznał ponadto, iż
wbrew stanowisku Odwołującego brak jest podstaw do przyjęcia, że Zamawiający wzywał go
do przeprowadzenia procedury self-
cleaningu. Powyższe w sposób wyraźny zostało zresztą
potwierdzone przez Zamawiającego, który stwierdził, że skorzystanie z tej procedury należy
do wyłącznej gestii wykonawcy, a jego intencją było jedynie wskazanie wykonawcy takiej
możliwości. W ocenie Izby wskazanie przez Zamawiającego terminu, w którym może
przedłożyć dokumenty i dowody, było umożliwieniem wykonawcy podjęcia stosownych
c
zynności mających uchronić go przed wykluczeniem z postępowania. Powyższe stanowisko
Izby potwierdza również fakt, iż Zamawiający pomimo nieprzeprowadzenia przez
Odwołującego procedury self-cleaningu w terminie do dnia 28 marca 2019r. nie dokonał jego
wykluczenia, lecz -
jak wyjaśnił Zamawiający - obecnie analizuje złożone przez Odwołującego
wyjaśniania.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należało, że na dzień wniesienia odwołania,
brak było podstaw do stawiania zarzutów Zamawiającemu w zakresie w jakim to zostało
podniesione w odwołaniu.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. z 2018r., poz. 972).
Przewodni
czący: …………………………