Sygn. akt: KIO 571/19
POSTANOWIENIE
z dnia 09 kwietnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aneta Mlącka
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 09 kwietnia 2019 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 01
kwietnia 2019 r. przez
Wykonawcę Z. sp. z o.o. (ul. Tużycka 8, 03-683 Warszawa), w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Pogotowie Ratunkowe we Wrocławiu
(ul.
Ziębicka 34-38, 50-507 Wrocław)
postanawia:
1. umo
rzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Wykonawcy Z.
sp. z o.o. (u
l. Tużycka 8, 03-683 Warszawa) kwoty 20000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych), stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz.
1986 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Wrocławiu.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 571/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Pogotowie Ratunkowe we Wrocławiu prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem jest
“Dostawa ambulansów typu „C” dla potrzeb Pogotowia Ratunkowego we Wrocławiu".
Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej: 20 marca
2019 roku pod numerem 2019/S 056-128858.
Odwołujący Z. sp. z o.o. wniósł odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie art.
25 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 29 ust. 1 i 2 PZP w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy PZP i §13 ust. 1
pkt 2) Rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może
żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia poprzez
zobowiązanie wykonawcy w pkt. 11.7 ppkt 5-8 oraz ppkt 9 lit. b) SIWZ oraz §4 ust. 3 ppkt. 5-
8 oraz 9 lit. b) Projektu Umowy przy dostawie przedmiotu zamówienia do złożenia
dodatkowej dokumentacji dotyczącej homologacji pojazdu objętej tajemnicą przedsiębiorstwa
wykonawcy, które to żądanie nie jest niezbędne do przeprowadzenia postępowania i nie
znajduje potwierdzenia w rzeczywistych potrzebach Zamawiającego, naruszając zasadę
uczciwej konkurencji; art. 353
KC i art. 483 §1 KC i art. 484 §2 KC w zw. z art. 139 ust. 1 i
art. 14 ust. 1 PZP oraz art. 7 ust. 1 PZP
poprzez ukształtowanie w §8 ust. 1 pkt 3-8 Projektu
Umowy kar umownych w sposób sprzeczny z zasadą swobody umów i niezasadnie
uprzywilejowujący Zamawiającego, polegający na ustaleniu znacznej ilości kar umownych
rażąco wysokich i nieproporcjonalnych do okoliczności z których wynika ich zastrzeżenie; art.
KC i art. 387 §1 KC w zw. z art. 139 ust. 1 i art. 14 ust. 1 PZP oraz art. 7 ust. 1 PZP
poprzez ustanowienie w §6 ust. 5 i ust. 9 Projektu Umowy oraz pkt. 8 i 12 Oświadczenia
gwarancyjnego zbyt krótkiego i obiektywnie niemożliwego do dotrzymania terminu naprawy
gwarancyjnej, uniemożliwiającego prawidłową reakcję wykonawcy w wymaganym przez
Zamawiającego czasie; art. 353
KC w zw. z art. 139 ust. 1 i art. 14 ust. 1 PZP oraz art. 7
ust. 1 PZP
poprzez narzucenie nieproporcjonalnych i naruszających zasadą swobody umów
warunków umowy, tj.: zawarcie w §6 ust. 6 pkt 1 i 2 Projektu Umowy wymogu podstawienia
ambulansu zastępczego spełniającego wszystkie wymagania SIWZ; przyznanie
Zamawiającemu zgodnie z §11 ust. 1 pkt 4 Projektu Umowy możliwości weryfikowania
złożonej oferty, jej poprawności i zgodności z wymaganiami SIWZ po podpisaniu umowy;
zawarcie w § 3 ust.2 ppkt 5 projektu Umowy postanowienia, zgodnie z którym całkowite
wynagrodzenie wykonawcy obejmuje wszelkie koszty związane z realizacją przedmiotu
umowy, w tym koszt przeglądów - bez sprecyzowania ich zakresu; skutkiem czego jest
nieuzasadnione uprzywilejowanie pozycji Zamawiającego kosztem pozycji wykonawcy,
zobowiązanego do świadczenia nadmiernie uciążliwego i w niemożliwym do oszacowania
zakresie i wysokości, art. 91 ust. 1, 2 i 2d w zw. z art. 7 ust. 1 PZP poprzez określenie w pkt
XI 1.1 ppkt 2 SIWZ kryterium oceny ofert w postaci oferowanego okresu gwarancji na
dostarczone ambulanse w sposób niejednoznaczny i niezrozumiały, uniemożliwiający
obiektywne sprawdzenie przedstawianych przez wykonawców ofert, a tym samym
ograniczający uczciwą konkurencję w postępowaniu; art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1
PZP w zw. z art. 70f ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób nieprecyzyjny, przy wskazaniu
obowiązków niespójnych i wzajemnie wykluczających się oraz niezwiązanych z przedmiotem
zamówienia, tj. przez: zawarcie w pkt. 1.1 Załącznika nr 4 do SIWZ „Tabela minimalnych
wymagań
techniczno-
użytkowych
ambulansów"
zobowiązania
wykona
wców
do
uwzględnienia żądań Zamawiającego odnośnie do wagi zamawianych pojazdów poprzez
określenie tzw. zapasu masowego; zawarcie w pkt. 9.10 Załącznika nr 4 do SIWZ „Tabela
minimalnych
wymagań techniczno-użytkowych ambulansów" zobowiązania wykonawców do
uzgadniania z Zamawiającym rozmieszczenia trwałych elementów zabudowy w pojazdach
po podpisaniu umowy podczas gdy zgodnie z pkt. II.3 ppkt 2 oraz II.7 ppkt 9) lit. a) SIWZ
przedmiotem zamówienia są pojazdy, które przeszły procedurę homologacyjną i posiadają
ważną homologację (na samochód wraz z zabudową) a Zamawiający nie zleca
projektowania, badań i uzyskania świadectwa homologacji pojazdów; art. 29 ust. 1 i 2 w zw.
z art. 7 ust. 1 PZP
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób nieprecyzyjny, przy
wskazaniu obowiązków niespójnych i wzajemnie wykluczających się oraz niezwiązanych z
przedmiotem zamówienia, tj.: a. przez zawarcie w Protokole zdawczo-odbiorczym
ambulansów stanowiącym załącznik do Projektu Umowy wymogu wskazania numeru
rejestracyjnego, numeru dowodu rejestracyjnego, oraz numeru polisy OC oferowanego
pojazdu podczas gdy zgodnie z pkt 11.4 SI
WZ przedmiot zamówienia musi być
wyprodukowany w 2019 r. i nieużytkowany co wyklucza jego wcześniejszą rejestrację, a
zamówienie nie jest podzielone na dwa etapy dostawy uprawniające do rejestracji 1 etapu; b.
zawarcie w § 3 ust.2 ppkt 5 projektu Umowy postanowienia, zgodnie z którym całkowite
wynagrodzenie wykonawcy obejmuje wszelkie koszty związane z realizacją przedmiotu
umowy, w tym koszt
przeglądów - bez sprecyzowania ich zakresu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu dokonania
modyfikacji treści SIWZ w następujący sposób:
a.
usunięcie z treści punktu II.7 ppkt. 5-8 oraz ppkt 9 lit. b) SIWZ oraz §4 ust. 3 ppkt. 5-8
oraz 9 lit. b) Projektu Umowy wymagań dotyczących dostarczenia jakiejkolwiek dokumentacji
homologacyjnej;
b. usunięcie z punktu 1. Nadwozie 1.1 Załącznika nr 4 do SIWZ „Tabela minimalnych
wymagań techniczno-użytkowych ambulansów" zapisu wymagającego od wykonawcy
u
względnienia żądań wagowych Zamawiającego w części „(...) + 65 kg. tzw. zapas masowy
c.
usunięcie z punkt IX. Przedział pacjenta ppkt 9.10 Załącznika nr 4 do SIWZ „Tabela
minimalnych wymagań techniczno-użytkowych ambulansów" zapisu wymagającego
uzgadniania z Zamawiającym rozmieszczenia trwałych elementów zabudowy po podpisaniu
umowy:
„Rozmieszczenie szafek i półek do uzgodnienia z Zamawiającym (po podpisaniu
umowy)";
d.
usunięcie z projektu Protokołu zdawczo-odbiorczego ambulansów wymogu podania przez
wykonawcę numeru rejestracyjnego, numeru dowodu rejestracyjnego oraz nr polisy OC
oferowanego pojazdu;
e.
usunięcie z §3 ust. 2 ppkt. 5 Projektu Umowy postanowienia stanowiącego, że całkowite
wynagrodzenie wykonawcy obejmuje wszystkie koszty
związane z realizacją przedmiotu
umowy, w tym koszt przeglądów - bez określenia ich zakresu;
f.
usunięcie bądź doprecyzowanie przez Zamawiającego kryterium zawartego pkt XII.1 ppkt
2 tabeli „Opis kryteriów oceny ofert" SIWZ w zakresie zasad oceny kryterium oferowanego
okresu gwarancji na dostarczone ambulanse;
g.
zrównanie określonych w §6 ust. 5 i ust. 9 Projektu Umowy oraz pkt. 8 i 12 Oświadczenia
gwarancyjnego okresów reakcji wykonawcy i wydłużenie ich do 72 godzin;
h.
usunięcie §8 ust. 3-7 Projektu Umowy bądź ich modyfikację poprzez dodanie
postanowienia wskazującego, że kary te znajdą zastosowanie jedynie w przypadku nie
dostarczenia zastępczego ambulansu sanitarnego lub sprzętu, co będzie, zgodne z
obowiązującymi zasadami tego rynku;
i.
usunięcie §8 ust. 8 Projektu Umowy, co będzie zgodne z obowiązującymi zasadami tego
rynku;
j.
modyfikację §6 ust. 6 pkt 1 i 2 Projektu Umowy poprzez usunięcie określeń wskazujących
na konieczność podstawienia ambulansu zastępczego spełniającego wszystkie wymagania
SIWZ, o identycznym zastosowaniu i parametrach technicznych;
k.
usunięcie §11 ust. 1 pkt 4 Projektu Umowy w zakresie, w jakim przyznaje możliwość
weryfikowania złożonej oferty, jej poprawności i zgodności z wymaganiami SIWZ po
podpisaniu umowy.
09 kwietnia 2019 roku
Zamawiający przed otwarciem posiedzenia i rozprawy wniósł
odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że uwzględnia w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu.
Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
W związku z powyższym postępowanie odwoławcze należało umorzyć na podstawie art. 186
ust. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych. Jednocześnie Izba wskazuje, że powyższy
przepis zobowiązuje Zamawiającego do wykonania, powtórzenia lub unieważnienia
czy
nności zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
O
kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1) ustawy Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1986 z późn. zm.). Wobec faktu, że
uwzględnienie zarzutów nastąpiło przed otwarciem posiedzenia i rozprawy, Izba orzekła
o
dokonaniu zwrotu Odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od
odwołania.
Przewodniczący:
………………………………