Sygn. akt: KIO 617/19
POSTANOWIENIE
z dnia 19 kwietnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Luiza Łamejko
Protokolant:
Klaudia Ceyrowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 19 kwietnia 2019 r. w Warszawie
odwołania
wnie
sionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 kwietnia 2019 r. przez
wykonawcę GE Medical Systems Polska Sp. z o.o., ul. Wołoska 9, 02-583 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki im.
Jana Bożego w Lublinie, ul. Biernackiego 9, 20-089 Lublin
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
GE Medical Systems Polska Sp. z o.o., ul. Wołoska 9, 02-583
Warszawa kwoty 15 0
00 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie.
Przewodniczący : ………………………………
Sygn. akt: KIO 617/19
U z a s a d n i e n i e
Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki im. Jana Bożego w Lublinie (dalej:
„Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na dostawę sprzętu medycznego jednorazowego użytku oraz
osprzętu. Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 poz. 1986 ze zm.), zwanej
dalej: „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 22 lutego
2019 r. w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod pozycją 2019/S 038-085097.
W dniu 5 kwietnia 2019 r. wykonawca GE Medical Systems Polska Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie (dalej: „Odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w zakresie zadania nr 35 wobec:
- zaniechania
czynności otwarcia przez Zamawiającego wszystkich ofert, jakie zostały
złożone zgodnie z instrukcjami Zamawiającego i w określonym przez niego terminie
składania ofert,
czynności Zamawiającego polegającej na przeprowadzeniu postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego z naruszeniem zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców,
- zaniechania
czynności oceny ofert Odwołującego mimo skutecznego złożenia oferty,
czynności Zamawiającego polegającej na wyborze najkorzystniejszej oferty, mimo iż oferta
Odwołującego była ofertą korzystniejsza,
ewentualnie
zaniechania
przez Zamawiającego unieważnienia postępowania w sprawie,
w okolicznościach, w których wystąpiła niemożliwa do usunięcia wada postępowania.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 96 ust. 1 w zw. z § 2 ust. 2 pkt 10 rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie
protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z dnia 26 lipca 2016 r. (tj.
Dz.U. z 2016 r. poz. 1128 ze zm.) („Rozporządzenie w sprawie protokołu”) poprzez
nieprawidłowe sporządzenie protokołu z otwarcia ofert i nieuwzględnienie w nim oferty
Odwołującego jako prawidłowo złożonej wobec zadania nr 35;
2. art. 10b ustawy
Pzp poprzez jego niezachowanie i niedopełnienie przez Zamawiającego
obowiązku zapewnienia narzędzi i urządzeń wykorzystywanych do komunikacji
z wykonawcami przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, oraz ich właściwości
techniczne w sposób umożliwiający Zamawiającemu skuteczne otwarcie wszystkich
złożonych ofert, a w konsekwencji ograniczenie wykonawcom dostępu do postępowania
o udzielenie zamówienia;
§ 3 ust. 1 pkt 1 pkt 2 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 czerwca
2017 r. w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego oraz udostępniania i przechowywania dokumentów elektronicznych
(Dz.U.2017.1320 z dnia 2017.07.04), („Rozporządzenie w sprawie elektronizacji”) poprzez
jego niezastosowanie lub nieprawidłowe zastosowanie i brak otwarcia oferty Odwołującego;
§ 13 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 września 2011 r. w sprawie
sporządzania i doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy,
wzorów i kopii dokumentów elektronicznych (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 180 ze zm.),
(„Rozporządzenie o elektronicznych doręczeniach”) poprzez jego nieprawidłowe
zastosowanie i wprowadzenie u Odwołującego wrażenia skutecznego wniesienia oferty (w
razie udowodnienia je
j nieprawidłowego wniesienia);
5. art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez przeprowad
zenie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców, skutkujący uniemożliwieniem Odwołującemu udziału
w postępowaniu pomimo złożonej w terminie oferty;
6. art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 6 ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie
i zaniechanie unieważnienia postępowania w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego,
w sytuacji,
gdy postępowanie obarczone było niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego, tj. przeprowadzone zostało z naruszeniem podstawowej zasady udzielania
zamówień publicznych - zasady uczciwej konkurencji;
7. art. 86 ust. 2 i 4 ustawy Pzp poprzez ich niezac
howanie i niedopełnienie przez
Zamawiającego obowiązku otwarcia wszystkich ofert złożonych zgodnie z wymaganiami
Zamawiającego i w wyznaczonym przez niego terminie.
Odwołujący wniósł o:
1. u
względnienie odwołania w całości, lub w części,
2. u
nieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
3. n
akazanie Zamawiającemu otwarcia oferty Odwołującego,
4. n
akazanie Zamawiającemu przeprowadzenia ponownej oceny ofert oraz dokonania
wyboru oferty najkorzystniejszej spośród złożonych ofert,
ewentualnie o:
5. u
nieważnienie postępowania na postawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.
W terminie zakreślonym w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp nie zgłoszono przystąpienia do
postępowania odwoławczego.
W dniu 15 kwietnia 2019 r. Odwołujący złożył pismo zatytułowane „Uzupełnienie
odwołania z dnia 5 kwietnia 2019 r. od czynności wyboru najkorzystniejszej oferty”
stwierdzając, że składa odwołanie również na czynność podjętą przez Zamawiającego
w dniu 4 kwietnia 2019 r. polegającą na wyborze najkorzystniejszej oferty – Centrala
Farmaceutyczna
CEFARM S.A, mimo że oferta tego wykonawcy winna podlegać
odrzuceniu, oraz na zaniechanie czynności odrzucenia oferty ww. wykonawcy na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp z uwagi na to, że jej treść nie odpowiada treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu dodatkowo naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty CEFARM S.A.,
podczas gdy jej treść nie odpowiada wymaganiom wskazanym w szczegółowym
opisie przedmi
otu zamówienia (Załącznik nr 1), mimo że jej treść nie odpowiada
treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
2. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty CEFARM S.A.
z uwagi na okoliczność, że CEFARM S.A. nie wykazała, że dysponuje zdolnościami
technicznymi niezbędnymi do należytej realizacji zamówienia,
3. art. 91 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp poprzez dokonanie wyboru oferty CEFARM S.A. bez
przeprowadzenia należytego badania i oceny ofert.
Precyzując wnioski odwołania Odwołujący wniósł o:
Uwzględnienie odwołania w całości,
oraz
w
razie stwierdzenia przez Izbę, że doszło do:
a. z
aniechania czynności otwarcia przez Zamawiającego wszystkich ofert, jakie
zostały złożone zgodnie z instrukcjami Zamawiającego i w określonym przez
niego te
rminie składania ofert,
b.
czynności Zamawiającego polegająca na przeprowadzeniu postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego została przeprowadzona z naruszeniem
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,
c. z
aniechania czynności oceny ofert Odwołującego mimo skutecznego złożenia
oferty,
d. w
yboru najkorzystniejszej oferty, mimo że oferta Odwołującego była ofertą
korzystniejszą (zgodnie z zarzutami odwołania z dnia 5 kwietnia 2019 r.)
Odwołujący wniósł o:
Nakazanie Zamawiającemu otwarcia oferty Odwołującego,
Nakazanie Zamawiającemu przeprowadzenia ponownej oceny ofert oraz dokonania
wyboru oferty najkorzystniejszej spośród złożonych ofert,
e
wentualnie w razie stwierdzenia przez Izbę, iż doszło do:
e. wyboru najkorzystniejszej oferty CEFARM S.A.
, mimo że oferta tego wykonawcy
winna podlegać odrzuceniu,
f. z
aniechania czynności odrzucenia oferty CEFARM S.A. na podstawie art. 89 ust.
1 pkt 2 ustawy Pzp z uwagi na to, że jej treść nie odpowiada treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia,
Odwo
łujący wniósł o:
Unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 4 kwietnia 2019 r.,
Nakazanie Zamawiającemu otwarcia oferty Odwołującego,
Nakazanie Zamawiającemu przeprowadzenia ponownej oceny ofert oraz dokonania
wyboru najkorzystniejszej
spośród złożonych ofert,
ewentualnie o:
Unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp,
Nakazanie Zamawiającemu ponownego przeprowadzenia postępowania,
e
wentualnie, w razie stwierdzenia przez Izbę, że doszło do:
g. zaniechania przez
Zamawiającego unieważnienia postępowania w sprawie,
w okolicznościach, w których wystąpiła niemożliwa do usunięcia wada
postępowania (zgodnie z zarzutami odwołania z dnia 5 kwietnia 2019 r.)
Odwołujący wniósł o:
Unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp,
Nakazanie Zamawiającemu ponownego przeprowadzenia postępowania,
oraz o:
11. z
asądzenie kosztów postępowania, w tym opłaty od udzielonych pełnomocnictw,
kosztów zastępstwa procesowego oraz kosztów dojazdu na rozprawę na podstawie
rachunku, który zostanie przedłożony do akt sprawy.
W dniu 18 kwietnia 2019 r. d
o Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła
odpowiedź Zamawiającego na odwołanie, w której Zamawiający złożył oświadczenie, że
działając na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp uwzględnia w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu wniesionym w dniu 5 kwietnia 2019 r. oraz w dniu 15 kwietnia
2019 r. jako uzupełnienie odwołania. Zamawiający wniósł o umorzenie postępowania
odwoławczego na posiedzeniu niejawnym i zniesienie wzajemnych kosztów.
Izba stwierdziła, że pismo Odwołującego z dnia 15 kwietnia 2019 r. stanowi
nieuprawnione rozszerzenie podstaw faktycznych odwołania dokonane po terminie na
wniesienie odwołania. Z uwagi na zarzuty podniesione w odwołaniu z dnia 5 kwietnia 2019 r.,
termin na jego wniesienie należy liczyć od dnia otwarcia ofert, tj. 26 marca 2019 r.
Ewentualne rozszerzenie zarzutów mogłoby mieć miejsce, ale tylko w terminie na wniesienie
odwołania, tj. do dnia 5 kwietnia 2019 r. Zarzuty stawiane po tym terminie powinny być
objęte nowym środkiem ochrony prawnej.
Wobec powyższego, Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 186 ust.
ustawy Pzp, postanowiła postępowanie odwoławcze umorzyć.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp
w zw. z art. 186 ust. 2 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść art. 186 ust. 6
pkt 1
ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dni
a 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
Przewodniczący : ………………………………