Sygn. akt KIO 76/19
POSTANOWIENIE
z dnia 28 stycznia 2019 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
P
rzewodniczący:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron w dniu 28 stycznia 2019 roku
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
18 stycznia 2019 roku przez
Odwołującego: Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Gdańsku w postępowaniu
prowadzo
nym przez Zamawiającego: Komendę Wojewódzką Policji w Gdańsku
przy udziale wykonawcy FALCK Medycyna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Warszawie, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Z
amawiającego
postanawia:
Odrzuca odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu
od odwołania;
2.2. z
asądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986, ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku.
Przewod
niczący:
……………………
Sygn. akt KIO 76/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku (dalej jako „Zamawiający”)
prowadzi w trybie przetargu niegraniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego
pn. „Wykonanie usług medycznych z zakresu medycyny pracy dla KWP Gdańsk
(dalej jako „Postępowanie”). Wartość ww. zamówienia przekracza kwotę określoną
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
–
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986, ze zm.), dalej jako „ustawa Pzp”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 9 października 2018 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2018/S 194-439388.
I. W dniu 18 stycznia 2019 r. Odwołujący - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Gdańsku wniósł do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej odwołanie od czynności podjętych i zaniechanych w Postępowaniu
w zakresie zadania nr 2, tj.
– jak wynika z treści odwołania – od:
1) nieuzas
adnionego przeprowadzenia powtórzenia aukcji elektronicznej A-95-2018 w dniu
8 stycznia 2019 r. (druga aukcja) i w wyniku jej przeprowadzenia uznania za
najkorzystniejszą ofertę w przetargu nieograniczonym na wykonanie usług medycznych
z zakresu medycyny p
racy dla KWP Gdańsk - nr sprawy 95/2018 oferty Falck Medycyna
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (dalej jako
„Wykonawca Falck Medycyna”), mimo nie unieważnienia przez Zamawiającego
pierwszej aukcji z dnia 21 grudnia 2018 r. i ni
e uznania za skutecznie złożonej
i
najkorzystniejszej oferty Odwołującego z pierwszej aukcji;
zaniechania czynności związanych z zakończeniem pierwszej aukcji z dnia 21 grudnia
2018 r. i nie dokonania wyboru Odwołującego i jego oferty z pierwszej aukcji jako
najkorzystniejszej w aukcji i w konsekwencji w przetargu mimo, że aukcja ta zakończyła
się w pierwotnie zaplanowanym terminie, a Zamawiający nie unieważnił jej przed
przystąpieniem do powtórki, jak to uczynił w przypadku zadania pierwszego, aukcja nr A-
dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty dla zadania drugiego w postępowaniu nr
przedstawionej przez Wykonawcę Falck Medycyna, z pominięciem i zamiast
oferty Odwołującego przedstawionej w pierwszej aukcji.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: art. 7 ust. 1
w
związku z art. 91 b, art. 91 c i art. 91 e oraz art. 92 ustawy Pzp, art. 7 ust. 1 w związku
z
art. 91 ust. 1 ustawy Pzp, art. 91 c i 91 e w związku z art. 15 ust. 1 ustawy Pzp - przez
przeprowadzenie p
ostępowania w sposób nie zapewniający zachowania zasad uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania uczestników postępowania przez Zamawiającego
poprzez nieuprawnione i naruszające obowiązujące przepisy powtórzenie aukcji mimo iż
wyniki pierwszej aukcji n
ie zostały unieważnione i w żaden inny zgodny z prawem sposób
skutecznie wyeliminowane, a skutki jej nadal trwały i były znane konkurencji. Ponadto
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów art. 180 i następne ustawy Pzp
dotyczących wnoszenia odwołań, ich dopuszczalności i zasad.
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności polegającej na przeprowadzeniu powtórzonej aukcji
elektronicznej A-95-2018 z dnia 8 stycznia 2019 r. i wyboru oferty Wykonawcy Falck
Medycyna w wyniku przeprowadzonego przetargu na zadanie 95/2018.
uznanie, za ważną i skutecznie przeprowadzoną w ramach przedmiotowego
postępowania aukcję pierwszą, w wyniku której Odwołujący złożył prawidłowo
i skutecznie najkorzystnie
jsza ofertę.
Uzasadniając podniesione zarzuty Odwołujący wskazał w szczególności, co następuje:
W jego ocenie pierwsza aukcja przeprowadzona w ramach Postępowania była prawidłowa
i
skuteczna w zakresie wyłonienia najkorzystniejszej oferty, którą złożył Odwołujący.
Odwołujący nie miał problemów w uczestniczeniu w pierwszej aukcji i nie potwierdza
trudności wskazanych przez Wykonawcę FALCK Medycyna w „reklamacji”. Odwołujący
skuteczne połączył się z platformą aukcyjną zamawiającego i złożył najkorzystniejsze
postąpienia, a w konsekwencji w jego ocenie powinien uzyskać przedmiotowe zamówienie.
Natomiast Zamawiający, w ocenie Odwołującego w sposób bezkrytyczny i nieuzasadniony
przyjął zgłoszone w drodze reklamacji nieobiektywne „trudności" Wykonawcy FALCK
Medycyna i
postanowił powtórzyć aukcję dotyczącą zadania drugiego mimo nie
unieważnienia aukcji pierwszej z dnia 21 grudnia 2018 r. (A-95-2018) tak jak w przypadku
zadania pierwszego (A-94-
2018). Wykonawca Falck Medycyna w treści e-maila, w którym
zgłaszał reklamację w związku z rzekomym brakiem możliwości wykonania postąpienia,
oświadczył, iż prób dokonywał za pomocą przeglądarki Internet Explorer oraz Firefox,
podczas gdy zgodnie z SIWZ Administrator platformy aukcji elektronicznej nie gwarantuje
działania swojego systemu na przeglądarce Internet Explorer. Być może należało
wypróbować działanie innych, oprócz Firefoxa, zalecanych przez administratora
przeglądarek, tj. Opera lub Google Chrome. Tego aktu staranności nie dokonał Wykonawca
Falck Medycyna, skutki prz
erzucając na całe Postępowanie. W ocenie Odwołującego
wątpliwości budzi również sposób zakwestionowania przez Wykonawcę FALCK Medycyna
pierwszej aukcji,
niezależnie od jej subiektywnego uzasadnienia, w drodze swoistej
reklamacji a nie właściwego odwołania, o którym stanowią przepisy ustawy Pzp. Takiej
podstawy, w ocenie Odwołującego nie może stanowić pismo Urzędu Zamówień Publicznych
Biura Organizacyjno -
Finansowego z dnia 3 stycznia 2019 r. niesłusznie określane przez
Zamawiającego decyzją, na co w trakcie postępowania zwracał uwagę Odwołujący w piśmie
z dnia 3 stycznia 2019 r.
Podsumowując Odwołujący stwierdził, iż nie było podstaw do powtórzenia aukcji
i
nieuprawniony, naruszający przepisy ustawy Pzp jest wybór Wykonawcy Falck Medycyna
w wyniku przeprowa
dzonej drugiej aukcji, do której przystąpił tylko jeden wykonawca -
uzyskujący zamówienie Wykonawca Falck Medycyna, co narusza przepisy ustawy Pzp
o
minimum dwóch uczestnikach aukcji. Nie można było oczekiwać, że do drugiej aukcji
przystąpi Odwołujący, skoro był on uczestnikiem pierwszej aukcji nieunieważnionej i nadal
jego postąpienie z pierwszej aukcji było aktualne i rozstrzygające przeprowadzoną aukcję.
Odwołujący wskazał, iż w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej ukształtował się pogląd,
że nie można powtórzyć aukcji elektronicznej, podobnie jak nie można powtórzyć złożenia
oferty. Odwołujący powołał się na stanowisko Izby wyrażone w wyroku z dnia 15 czerwca
2012 r. KIO 1086/12 oraz w wyroku z dnia 7 lutego 2012 r. KIO 138/12. Ponadto Odwołujący
stwierdzi
ł, iż nawet w przypadku dopuszczenia możliwości powtórzenia aukcji, sposób jej
przeprowadzenia z pewnością nie zasługuje na aprobatę jako naruszający zasady
konkurencji i zasady odwołań określonych w ustawie Pzp.
II. Pismem wniesionym do Prezesa Izby w dn
iu 28 stycznia 2019 r. Zamawiający udzielił
odpowiedzi na odwołanie wnosząc o jego oddalenie. Na posiedzeniu przed Izbą w dniu 28
stycznia 2019 r. Zamawiający złożył wniosek o odrzucenie odwołania.
III. Pismem wniesionym do Prezesa Izby w dniu 21 stycznia 2019 r. Wykonawca Falck
Medycyna zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestnika postępowania dokonała
czynności formalnoprawnych i sprawdzających, w wyniku których stwierdziła, że odwołanie
podlega odrzuceniu na podstawie art.
189 ust. 2 pkt 3 w związku z art. 182 ust. 1 pkt 1
ustawy Pzp.
Przepis art. 189 ust. 2 ustawy Pzp zawiera enumeratywne wyliczenie przesłanek
stanowiących podstawę odrzucenia odwołania, których zaistnienie w danej sprawie Izba
zobowiązana jest wziąć pod uwagę z urzędu, zgodnie z art. 189 ust. 4 Pzp. Zgodnie art. 189
ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że zostało ono wniesione po
upływie terminu określonego w ustawie. Terminy wnoszenia odwołań zostały określone
w art. 182 ust. 1
– 4 ustawy Pzp. Zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp odwołanie wnosi
się w terminie 10 dni od dnia przesłania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej
podstawę jego wniesienia - jeżeli zostały przesłane w sposób określony w art. 180 ust. 5
zdanie drugie [przy użyciu środków komunikacji elektronicznej] albo w terminie 15 dni - jeżeli
zostały przesłane w inny sposób - w przypadku gdy wartość zamówienia jest równa lub
przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.
Jak wynika z odwołania zostało ono złożone wobec: powtórzenia aukcji elektronicznej (1);
zaniechania zakończenia pierwszej aukcji (2) oraz wobec czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty (3)
– w ramach zadania nr 2.
Jak wynika z dokumentacji Postępowania, pismem z dnia 3 stycznia 2019 r. Zamawiający
poinformował wykonawców, że unieważnia aukcję A-94-2018 (dot. zadania nr 1) po
uwzględnieniu przez Urząd Zamówień Publicznych reklamacji złożonej przez Wykonawcę
Falck Medycyna. Ponadto Zamawiający poinformował, iż aukcja na wykonanie usług
medycznych z zakresu medycyny pracy dla KWP w Gdańsku zostanie powtórzona. Do ww.
pisma zostało załączone pismo Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 3 stycznia 2019 r.
dotyczące aukcji przeprowadzonych w ramach obydwu zadań (zadania nr 1 i zadania nr 2).
Ponadto w dniu 3 stycznia 2019 r. wykonawcy zostali zaproszeni do udziału w aukcji
(w ramach zadania nr 1 oraz zadania nr 2). W
odpowiedzi na powyższe, pismem z dnia 3
stycznia 2019
r., Odwołujący poinformował Zamawiającego, iż nie widzi uzasadnienia
faktycznego ani prawnego do ponownego przystępowania do aukcji (w ramach zadania
nr 2)
, która została już przez Odwołującego wygrana. W odpowiedzi na powyższe
Zamawiający, pismem z dnia 4 stycznia 2019 r., poinformował Odwołującego, iż podtrzymuje
stanowisko o
konieczności przeprowadzenia ponownej aukcji elektronicznej na zadania nr 1
oraz 2.
Z powyższego wynika zatem, iż już w dniu 3 stycznia 2019 r. Odwołujący został
poinformowany o ponownym przeprowadzeniu aukcji (1), a w konsekwencji również
o
zaniechaniu zakończenia pierwszej aukcji oraz rozpoczął czynności związane
z przeprowadzeniem ponownej aukcji.
Wprawdzie Zamawiający omyłkowo nie wskazał
w
treści ww. pisma także numeru aukcji dotyczącej zadania nr 2, jednakże do pisma zostało
załączone pismo Urzędu Zamówień Publicznych dotyczące aukcji przeprowadzonych
w
odniesieniu do obydwu zadań, a ponadto w tym dniu zostały rozpoczęte czynności
związane z powtórzeniem aukcji w odniesieniu do obydwu zadań. Z treści pisma
Odwołującego z dnia 3 stycznia 2019 r. wynika, iż pismo Zamawiającego z tego samego
dnia potraktował jako dotyczące również zadania nr. 2. W związku z tym, termin na
wniesi
enie odwołania na ww. czynność oraz zaniechanie dokonania czynności upływał
w
dniu 14 stycznia 2019 r. (13 stycznia 2019 r. przypadał na niedzielę) – także w sytuacji,
gdyby termin ten liczyć od dnia 4 stycznia 2019 r., kiedy to Zamawiający ostatecznie
pod
trzymał swoje stanowisko w odniesieniu do zadania nr 1 oraz zadania nr 2. Odwołanie
zostało wniesione w dniu 18 stycznia 2019 r., a zatem ww. termin nie został przez
Odwołującego dochowany.
W treści odwołania Odwołujący wskazał, iż jest ono wnoszone również wobec czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej
. Dokonując oceny treści odwołania Izba stwierdziła, iż do
ww. czynności nie odnoszą się jednak żadne zarzuty odwołania. Zgodnie ze stanowiskiem
wyrażanym w orzecznictwie Izby pojęcie zarzutu należy utożsamiać ze wskazanymi
w
odwołaniu okolicznościami faktycznymi uzasadniającymi zarzucane zamawiającemu
naruszenie przepisów ustawy Pzp. Wszystkie zarzuty zostały postawione wobec zaniechania
dokończenia pierwszej aukcji oraz jej powtórnego przeprowadzenia. Aukcja elektroniczna
wprawdzie jest przeprowadzana „w celu wyboru najkorzystniejszej oferty” (art. 91a ust. 1
ustawy Pzp), ale nie jest z tą czynnością tożsama. Zgodnie z przepisem art. 91d ust. 2
ustawy Pzp zamawiający po zamknięciu aukcji wybiera najkorzystniejszą ofertę w oparciu
o
kryteria oceny ofert wskazane w ogłoszeniu o zamówieniu, z uwzględnieniem wyników
aukcji elektronicznej. Aukcja elektroniczna stanowi dodatkowe narzędzie, jakim może się
posłużyć zamawiający w celu uzyskania korzystniejszych ofert w odniesieniu do określonych
kryteriów oceny ofert. Jest to zatem czynność przeprowadzana w ramach oceny ofert.
Ponadto, jak wynika z postanowień SIWZ (pkt 7.8) pomiędzy zakończeniem oceny ofert
a
dokonaniem wyboru oferty najkorzystniejszej miało jeszcze mieć miejsce badanie
dokumentów i oświadczeń określonych w pkt 7.1.1. – 7.5.1. i 7.7.1. (etap Postępowania
nieobjęty zakresem zarzutów odwołania i w konsekwencji również zakresem rozpoznania).
W treści odwołania zostały postawione zarzuty wyłącznie wobec zaniechania dokończenia
pierwszej aukcji oraz
czynności ponownego przeprowadzenia aukcji. Należy zatem uznać, iż
odwołanie zostało złożone wyłącznie od ww. czynności i zaniechania dokonania czynności,
a
w konsekwencji poinformowanie o nich Odwołującego wyznacza termin na wniesienie
odwołania. Jak wskazano powyżej, o ponownym przeprowadzeniu aukcji, a w konsekwencji
również o zaniechaniu zakończenia pierwszej (próby przeprowadzenia) aukcji Odwołujący
został poinformowany w dniu 3 stycznia 2019 r., a przede wszystkim tym dniu została już
rozpoczęta procedura związana z ponowną aukcją. Jeżeli Odwołujący z tym się nie zgadzał,
to wobec nieskuteczności jego informacji kierowanych do Zamawiającego, powinien był
wtedy skorzystać z przysługującego mu środka ochrony prawnej, a nie oczekiwać aż
Zamawiający dokończy badanie i ocenę ofert i dokona wyboru oferty najkorzystniejszej.
W
związku z tym, że termin na wniesienie odwołania na ww. czynność oraz zaniechanie
dokonania czynności upływał w dniu 14 stycznia 2019 r. należało uznać, iż odwołanie zostało
wniesione po upływie terminu określonego w ustawie, co stanowi podstawę odrzucenia
odwołania wskazaną w art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Wobec stwierdzenia zaistnienia podstawy odrzucenia odwołania określonej w art. 189 ust. 2
pkt 3 ustawy Pzp, Izba nie była uprawniona do merytorycznego rozpoznania odwołania.
Uwzględniając powyższe, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie i art. 189 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp oraz § 3 pkt 1 i 2 i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z
dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r.
poz. 972), stosownie do wyniku postępowania.
Przewodniczący:
………………………………