Sygn. akt: KIO 822/19
WYROK
z dnia 21 maja 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Luiza Łamejko
Protokolant:
Łukasz Liskiewicz
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 maja 2019 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do P
rezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 maja 2019 r. przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: M.L. i J.H. przedsiębiorców
prowadzących działalność gospodarczą jako wspólnicy spółki cywilnej L.M., H.J.
Autoryzowana Stacja Obsługi Samochodów s.c., ul. Podmiejska 18, 66-400 Gorzów
Wielkopolski
w postępowaniu prowadzonym przez 45 Wojskowy Oddział Gospodarczy w
Wędrzynie, 69-211 Wędrzyn
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu 45 Wojskowemu Oddziałowi
Gospodarczemu w Wędrzynie unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej i dokonanie powtórnej czynności badania i oceny ofert, w tym
wezwanie wykonawcy G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma
Budowlana Eurobud G.F.
do złożenia wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny
roboczogodziny
dla części 1, 2, 3, 4, 5 i 6 zamówienia na podstawie art. 90 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych, w pozostałym zakresie oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża 45 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Wędrzynie,
11 Wędrzyn i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: M.L. i J.H. przedsiębiorców prowadzących
działalność gospodarczą jako wspólnicy spółki cywilnej L.M., H.J. Autoryzowana
Stacja Obsługi Samochodów s.c., ul. Podmiejska 18, 66-400 Gorzów Wielkopolski
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od 45 Wojskowego Oddziału Gospodarczego w Wędrzynie, 69-211
Wędrzyn na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
M.L. i J.H.
przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą jako wspólnicy
spółki cywilnej L.M., H.J. Autoryzowana Stacja Obsługi Samochodów s.c., ul.
Podmiejska 18, 66-
400 Gorzów Wielkopolski kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście
tys
ięcy sześćset złotych zero groszy) poniesioną tytułem wpisu od odwołania oraz
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo za
mówień
publicznych (Dz. U. z 2018 poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim.
Przewodniczący : ………………………………
Sygn. akt: KIO 822/19
U z a s a d n i e n i e
45 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Wędrzynie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi
w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na
usługę naprawy i obsługi pojazdów w 2019 roku. Postępowanie to prowadzone jest na
podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2018 poz. 1986 ze zm.),
zwanej dalej: „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w dniu 15 lutego 2019 r. w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod
pozycją 2019/S 033-074514.
W dniu 6 maja 2019 r. wykonawc
y wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
M.L. i J.H.
przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą jako wspólnicy spółki
cywilnej L.M., H.J.
Autoryzowana Stacja Obsługi Samochodów s.c. (dalej: „Odwołujący”)
wnieśli do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od czynności Zamawiającego
polegającej na zaniechaniu odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę G.F. prowadzący
działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F., ewentualnie
wykluczenia wykonawcy G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma
Budowlana Eurobud G.F..
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
- naruszenie art. 89 ust. 1 pkt. 4 w zw. z art. 90 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty wykonawcy G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma
Budowlana Eurobud G.F.
dotyczącej zadań o nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 w sytuacji, gdy wskazana w
ofercie cena jest rażąco niska;
- naruszenie art. 24 ust. 2 pkt 12 w zw. z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
wykluczenia wykonawcy G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma
Budowlana Eurobud G.F.,
który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu w
zakresie wyk
onania określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia usług
odpowiadających swoim rodzajem przedmiotowo zamówieniu.
Uzasadniając postawione zarzuty Odwołujący wskazał, że po otwarciu ofert przez
Zamawiającego Odwołujący powziął istotne wątpliwości co do oferowanej przez wykonawcę
G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. ceny
oraz
warunków
wykonania
zamówienia
publicznego.
W szczególności zastrzeżenia Odwołującego wzbudziła zaoferowana przez wykonawcę
cena za
roboczogodzinę wykonania danej części zamówienia oraz zaproponowana marża
na części. Jak podał Odwołujący, na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp Odwołujący
wystosował do Zamawiającego w dniu 2 kwietnia 2019 r. pismo wskazujące na zasadność
zwrócenia się do wykonawcy G.F. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma
Budowlana Eurobud G.F.
o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów dotyczących
wyliczenia ceny lub kosztów realizacji zamówienia. Odwołujący wnosił w ww. piśmie, aby
Zamawiający uzyskał od wykonawcy wszystkie istotne informacje dotyczące elementów
kosztotwórczych niezbędnych dla wykonania poszczególnych zadań, w szczególności:
k
osztów zatrudnienia pracowników (w tym kosztów składek na ZUS obciążających
pracodawcę), kosztów najmu powierzchni warsztatowych, jeśli wykonawca nie wykaże, iż
jest właścicielem własnego warsztatu z wymaganą przez Zamawiającego liczbą stanowisk,
kosztów zakupu i amortyzacji sprzętu wykorzystywanego do napraw sprzętu, kosztów
lawetowania z uwzględnieniem liczby takich przypadków przy wykonywaniu umów w
okresach wcześniejszych także odległości lawetowania, kosztów dojazdów na naprawy na
miejscu z uwzględnieniem liczby takich przypadków przy wykonywaniu umów w okresach
wcześniejszych oraz odległości dojazdów, kosztów dostaw nabywanych części (dojazdy do
hurtowni, przesyłki kurierskie), kosztów zakupu licencji oprogramowania właściwego do
wykonania przedmiotu zamówienia.
Odwołujący wskazał, że pismem z dnia 2 kwietnia 2019 r. Zamawiający zwrócił się do
wykonawcy G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana
Eurobud G.F.
o nadesłanie dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w
art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, potwi
erdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu,
m.in. dokumentu potwie
rdzającego, że jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej,
oraz
wykazu wykonanych usług (Załącznik nr 2 SIWZ), odpowiadających swoim rodzajem
przedmiotowo zamówienia, co najmniej 2 usługi, których łączna wartość będzie opowiadała
danej części zamówienia. Odwołujący podkreślił, że pomimo zgłaszanych przez
Odwołującego w piśmie z dnia 2 kwietnia 2019 r. uwag, Zamawiający w żaden sposób nie
wezwał wykonawcy G.F. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana
Eurobud G.F.
do złożenia wyjaśnień odnośnie zaoferowanej ceny za roboczogodzinę
wykonania danej części zamówienia oraz zaproponowanej marży na części.
Odwołujący podniósł, że badanie ofert i ustalenie przyczyn ich odrzucenia, tak jak
każda czynność zamawiającego, powinny być dokonane z należytą starannością.
Zamawiający w celu ustalenia, czy wystąpiły okoliczności, o których mowa w art. 89 ustawy
Pzp w toku badania
ofert zobowiązany jest, w zależności od okoliczności faktycznych, do
wyjaśnienia treści oferty, rażąco niskiej ceny lub kosztu, a także poprawienia wszelkich
możliwych do poprawienia omyłek, o których mowa w art. 87 ust. 2 ustawy Pzp. Odwołujący
zauważył przy tym, że ustalenie, iż oferta wykonawcy podlega odrzuceniu z powodu
wystąpienia jednej z przesłanek, o których mowa w art. 89 ust. 1 ustawy Pzp, nie zwalnia
zamawiającego z dokonania kompleksowego badania ofert w celu ustalenia, czy oferta
podlega odrzuceniu również z innych powodów, określonych w tym przepisie. Odwołujący
zaznaczył, że jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się
rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości, Zamawiający ma
obowiązek wszcząć postępowanie wyjaśniające, zmierzające do ustalenia, czy
w postępowaniu o zamówienie publiczne złożono oferty zawierające rażąco niską cenę lub
koszt. Rolą Zamawiającego jest ustalenie i weryfikacja czy czynniki wskazane przez
wykonawcę w ramach wyjaśnień rzeczywiście istnieją, mogą być osiągnięte w ramach
realiów rynkowych i na podstawie jakich założeń wykonawca zakłada realność wystąpienia
tych szczególnych czynników i sprzyjających okoliczności. Odwołujący podkreślił, że
p
ostępowanie to jest obligatoryjne, tzn. zamawiający w przypadku stwierdzenia, że wśród
złożonych ofert są takie, których cena lub koszt lub ich istotne części składowe wydają się
rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zmówienia i budzą wątpliwości zamawiającego co
do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami, zobowiązany jest
do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego. Wystosowanie wezwania w trybie art. 90
ust. 1 ustawy Pzp ozn
acza dla wykonawcy obowiązek wykazania, że zaproponowana przez
niego cena lub proponowany koszt (względnie ich istotne części składowe) nie ma
charakteru rażąco niskich. Obowiązkiem wykonawcy jest więc dostarczenie wyczerpujących
wyjaśnień, które w pierwszej kolejności powinny odnosić się do wątpliwości zamawiającego
sformułowanych w wezwaniu. Odwołujący wskazał, że w przypadku, kiedy wezwanie dotyczy
ceny oferty, wykonawca powinien odnieść się kompleksowo do zaoferowanej ceny. Zgodnie
bowiem z treścią art. 91 ust. 2 ustawy Pzp, to wykonawca wszelkimi niezbędnymi środkami
dostępnymi w danej sprawie i uzasadnionymi w konkretnym stanie faktycznym, powinien
wykazać zamawiającemu, że jego cena (lub koszt) nie jest rażąco niska, pomimo ziszczenia
się określonych ustawowych przesłanek podejrzenia rażąco niskiej ceny w jego ofercie.
Odwołujący powołał się na stanowisko Krajowej Izby Odwoławczej zawarte w wyrokach
z dnia 19 grudnia 2017 r., sygn. akt KIO 2586/17, w wyroku o sygn. akt KIO 2559/17,
w wyroku z dnia 23 czerwca 2013 r., sygn. akt KIO 1363/13, oraz w wyroku z dnia 27
kwietnia 2017 r., sygn. akt KIO 699/17.
W ocenie O
dwołującego, treść złożonych przez wykonawcę G.F. prowadzący
działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. ofert nie pozwala na
przyjęcie, iż wykonawca ten w swojej ofercie nie zawarł rażąco niskiej ceny. W przekonaniu
Odwołującego, Zamawiający winien był wszcząć postępowanie wyjaśniające, tym bardziej,
że
Odwołujący
przedstawił
racjonalne
argumenty
i dowody na poparcie swojej tezy.
Jak zauważył Odwołujący, art. 89 ust. 1 pkt. 4 ustawy Pzp
nakłada na zamawiającego obowiązek odrzucenia złożonej w postępowaniu przetargowym
oferty, w przypadku uznania, że złożona oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt
w stosunku
do przedmiotu zamówienia. Powyższy przepis ma zapobiegać wybieraniu ofert,
które nie dają pewności, że zamówienie zostanie wykonane i to bez uszczerbku dla jego
jakości. Gwarantuje więc zamawiającemu ochronę przed nieuczciwymi praktykami
wykonawców, którzy zaniżając cenę lub koszt w celu uzyskania zamówienia, na etapie
realizacji mogą sobie to rekompensować niższą jakością lub domaganiem się dodatkowego
wynagrodzenia. W skrajnych wy
padkach zagrożone może być wykonanie całego
zamówienia. Jednocześnie przepis chroni rzetelnych wykonawców, gdyż ułatwia
eliminowanie z zamówień publicznych tych, którzy łamią zasady uczciwej konkurencji
w zakresie ceny lub kosztu.
Odwołujący podniósł, że ustawa Pzp nie zawiera definicji rażąco niskiej ceny lub
kosztu, n
ie zawierają jej też inne przepisy. Jedyną legalną wskazówką przy definiowaniu tych
pojęć są zatem kryteria zawarte w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. Pierwsze z nich nakazuje brać
pod uwagę zaoferowaną cenę lub koszty. Odwołujący zauważył, że nowela ustawy Pzp
z dnia 22 czerwca 2016 r. w
prowadziła do tej definicji istotną zmianę - już nie tylko całkowita
cena lub całkowity koszt oferty powinny być brane pod uwagę, ale także ich istotne części
składowe. Należy to interpretować w ten sposób, jak podał Odwołujący, że nawet jeżeli cena
całkowita oferty nie sprawia wrażenia rażąco niskiej, a w szczególności nie jest niższa
o określony wskaźnik od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej innych ofert, ale
cena (koszt) jedn
ego lub kilku istotnych składników ceny (kosztu) oferty sprawia wrażenie
rażąco niskiej, to zamawiający ma obowiązek zażądać od wykonawcy stosownych
wyjaśnień. Odwołujący powołał się na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 1 czerwca
2018 r., sygn. akt KIO 852/18.
Odwołujący stwierdził, ze stawka za roboczogodzinę oferowana przez G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. w
przypadku poszczególnych zadań odbiegała nawet na kilkadziesiąt procent od stawek
stosowanych
prz
y
zamówieniach
z
lat
ubiegłych.
Najniższa
z zaoferowanych przez G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma
Budowlana
Eurobud
G.F.
stawek
zł
brutto)
jest
niższa
o blisko połowę od stawek roboczogodziny stosowanych na terenie województwa
l
ubuskiego. Odwołujący wskazał, że tę ostatnią wielkość potwierdza załączona opinia
rzeczoznawcy samochodowego mgr
inż. J.S., który wskazał, że jest to stawka wynosząca
110 zł netto (135,30 zł brutto). Co więcej, jak podał Odwołujący, także w innych częściach
kraju, w zamówieniach o podobnym zakresie, m.in. w Wojskowych Oddziałach
Gospodarczych nr 16 w Drawsku Pomorskim lub nr 32 w
Zamościu minimalna stawka brutto
za roboczogodzinę pracy usługach naprawczych pojazdów dla jednostek wojskowych
oscylowała w kwotach od 123 zł do 184 zł (a więc była większa o co najmniej 40% od kwoty
zaproponowanej przez
wykonawcę G.F. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
Firma Budowlana Eurobud G.F.).
Odwołujący podniósł także, że wykonawca G.F. prowadzący działalność gospodarczą
pod
nazwą
Firma
Budowlana
Eurobud
G.F.
w przypadku wszystkich części zamówienia, na które złożył ofertę, zaoferował marżę na
poziomie 0,01%, która ma charakter pozorny. Odwołujący stwierdził, ze przewidziany we
wzorze umowy jako załączniku do SIWZ system weryfikacji ceny zakupów części,
a następnie ustalania ich ceny stosowanej przez wykonawcę traci rację bytu przy przyjęciu
przez wykonawcę tak niskiej marży. Zysk na częściach na poziomie 0,01% nie daje
przychodów wystarczających do pokrycia kosztów (w szczególności kosztów pracy)
ewidencjonowania i rap
ortowania Zamawiającemu kosztów nabycia części. W ocenie
Odwołującego, w praktyce jest to marża zerowa. Zdaniem Odwołującego, zaoferowanie
przez wykonawcę G.F. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana
Eurobud G.F.
marży na tak skrajnie niskim poziomie powoduje, że faktycznie brak jest
jednego istotnych (20 pkt) kryteriów cenowych pozwalających porównywać oferty
wykonawców.
W opinii Odwołującego, Zamawiający celem wykazania, że cena zaoferowana przez
wykonawcę G.F. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana
Eurobud G.F.
nie jest rażąco niska powinien przedłożyć co najmniej następujące informacje
o czynnikach przychodowych i kosztowych wykonania zamówienia na poszczególne części
w latach ubiegłych z rozbiciem na poszczególne części zamówienia:
łączna kwota wartości nabywanych części celem wykonania napraw (celem wyliczenia
przychodów uzyskiwanych tytułem marży za nabycie części),
łączna liczba rozliczonych roboczogodzin (celem wyliczenia przychodów uzyskiwanych
z tytułu napraw),
łączna liczba zleconych napraw serwisowych w terenie i miejsc naprawy (celem ustalenia
kosztów dojazdu wykonania takich napraw),
łączna liczba zleconych napraw wymagających lawetowania pojazdów i miejsc ich
odebrania i dowo
zu (celem ustalenia kosztów lawetowania pojazdów).
Odwołujący wskazał, że ciężar wykazania, że wykonawca spełnia warunki udziału
w postępowaniu i nie podlega wykluczeniu z postępowania spoczywa na wykonawcy.
Wykazanie polega najpierw na złożeniu odpowiednich oświadczeń, a następnie na
potwierdzeniu treści oświadczeń odpowiednimi dokumentami. Odwołujący zwrócił uwagę, że
w
piśmie Zamawiającego z dnia 2 kwietnia 2019 r. wykonawca G.F. prowadzący działalność
gosp
odarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. został m.in. zobowiązany do
przedłożenia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu w
postaci wykazu usług, wykonanych, odpowiadających swoim rodzajem przedmiotowi
zamówienia, co najmniej 2 usługi, których łączna wartość będzie odpowiadała kwocie danej
części zamówienia (załącznik nr 2 do SIWZ). W odpowiedzi wykonawca G.F. prowadzący
działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. przedłożył wykaz usług
zawierający 14 pozycji w odniesieniu do 7 części zamówienia. Dodatkowo, wykonawca ten
przedłożył referencje od podmiotów, na rzecz których miał wykonywać usługi.
W ocenie Odwołującego, takiej próbie wykazania spełniania warunków co do wymogu
doświadczenia należy postawić szereg zarzutów:
7 części zamówienia, co do których ofertę złożył wykonawca G.F. prowadzący działalność
gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. zostało pogrupowanych według
kryteriów przedmiotowych, a w szczególności co do rodzaju pojazdów, które mają być
naprawiane. Wykonawca ten w wykazie usług określił przedmiot wykonanych przez siebie
usług w sposób uniemożliwiający jednoznaczne ich przypisanie do poszczególnych części
zamówienia.
W
szczególności,
i
w
wykazie
i w referencjach systematyc
znie pojawia się sformułowanie dotyczące pojazdów „ciężarowo-
osobowych
”, które nie ma desygnatów w rzeczywistości. Zamawiający w taki sposób nie
określał pojazdów, które miałyby być obsługiwane i naprawiane.
- w
poz. 2 wykazu usług wykonawca wskazał wykonanie na rzecz Concrete Cossack
sp. z o.o. sp.k. usług w postaci „Naprawa i konserwacja pojazdów ciężarowych, a także
specjalistycznego sprzętu do transportu betonu" na kwotę 240.000 zł. Zamawiający w części
pierwszej zamówienia oczekuje wykonania usługi w postaci „Naprawa i obsługa pojazdów
osobowych, dostawczych, mikrobusów, w tym interwencyjne oraz sanitarne”. Odwołujący
zauważył, że naprawa sprzętu do transportu betonu ma się nijak rodzajowo do tak
określonego przedmiotu zamówienia. Choć tego typu usługa jest w wykazie połączona
z „naprawą i konserwacją pojazdów ciężarowych”, to wykaz usług i referencje nie pozwalają
wyodrębnić kwotowo tej części usług od niemogących służyć wykazaniu doświadczenia
napraw sprzętu do transportu betonu.
- z
treści wykazu usług i przedłożonych referencji nie wynika, aby wykonując te usługi
wykonawca G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana
Eurobud G.F.
wykonywał je również w odniesieniu do istotnej grupy pojazdów wymienionych
w części IV. SIWZ. W szczególności brak jest wykazanych usług obsługi i napraw pojazdów
sanitarnych objętych częścią 1 zamówienia, żurawi samochodowych (część 3) oraz naczep
niskopodłogowych (część 6).
- wykonawca G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana
Eurobud G.F.
winien wykazać spełnianie warunku co do doświadczenia na dzień składania
ofert. Z przedłożonego wykazu usług w poz. 3, 6, 9 i 10 nie sposób wykluczyć, że usługi były
świadczone jeszcze po dniu składania ofert. Data zakończenia wykonania zamówienia w
tych przypadkach nie została wskazana, a zastąpiono ją słowem „trwa”. Wątpliwości te
potwierdzają również przedłożone przez wykonawcę referencje. Ich treść i daty wystawienia
nie pozwalają wykluczyć, że objęte nimi usługi co najmniej w istotnej części kwotowej były
wykonane już po dniu składania ofert.
- t
reść przedłożonych wykazu usług i referencji nie pozwala jednoznacznie określić czy na
kwotę wykonanych usług składa się również koszt części niezbędnych do wykonania
napraw. Skoro w niniejszym z
amówieniu jego wartość jest określana poprzez sumę m.in.
kosztów robocizny kalkulowanej z udziałem stawki roboczogodziny oraz marży na części, to
wartość usług z wykazu powinna być skalkulowana w podobny sposób, a zatem bez kosztów
nabycia części.
W ocenie Odwołującego, powyższe rozbieżności pomiędzy opisem przedmiotu
zamówienia a treścią wykazu usług oraz referencji pozwalają stwierdzić, że wykonawca G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. nie
wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu, stąd też powinien zostać wykluczony
z udziału w postępowaniu, a co najmniej Zamawiający winien wezwać tego wykonawcę w
opisanym powyżej trybie do złożenia wyjaśnień.
Odwołujący wniósł o:
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
nakazanie Zamawiającemu ponownego badania i oceny oferty wykonawcy G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. w ramach
zadania nr 1, 2, 3, 4, 5, 6;
nakazanie Zamawiającemu wykluczenia wykonawcy G.F. prowadzący działalność
gospodarczą
pod
nazwą
Firma
Budowlana
Eurobud
G.F.
z powodu n
iespełnienia warunków udziału w postępowaniu, bądź ewentualnie odrzucenia
oferty wykonawcy G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana
Eurobud G.F. j
ako zawierającej rażąco niską cenę;
nakazanie Zamawiającemu ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty w ramach zadania
nr 1, 2, 3, 4, 5, 6;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz odwołującego zwrotu kosztów postępowania,
w tym kosztów zastępstwa prawnego w kwocie 3.600 zł.
Ponadto
Odwołujący wniósł o przeprowadzenie dowodu z dokumentów:
- opinii rzeczoznawcy samochodowego mgr
inż. J.S.,
zestawienia ofert złożonych w przetargu organizowanym przez WOG w Drawsku
Pomorskim - 40/2018,
- zes
tawienia ofert złożonych w przetargu organizowanym przez WOG w Zamościu 2338/19,
- zestawienia
ofert złożonych w przetargu organizowanym przez WOG we Wrocławiu,
na okoliczność wysokości stawek rynkowych roboczogodziny na rynku naprawy pojazdów
oraz koszt
ów niezbędnych do wykonania zamówienia.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił
wykonawca G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana
Eurobud G.F..
Izba ustaliła, że w dniu 27 marca 2019 r. Zamawiający dokonał otwarcia ofert
dotyczących realizacji postępowania przetargowego z podziałem na części, w tym części 1,
2, 3, 4, 5 i 6 zamówienia (Informacja z sesji otwarcia ofert z dnia 27 marca 2019 r.). Do
wykonania każdej z ww. części zamówienia zgłosiło się jedynie dwóch wykonawców,
tj.
Odwołujący oraz wykonawca G.F. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma
Budowlana Eurobud G.F..
Zgodnie z pkt XIV specyfikacji istotnych warunków zamówienia, kryterium oceny ofert
stanowiły następujące czynniki:
1) Cena brutto 1 roboczogodziny pracy (50 %);
Marża na zakup części (20 %);
Jakość – posiadanie autoryzacji producenta na markę pojazdu (20 %);
4) Okres udzielonej gwarancji
na wykonanie usługi i zamontowane części zamienne
W ramach
poszczególnych części zamówienia wykonawcy zaoferowali następujące
warunki:
Zadanie 1 -
naprawa i obsługa pojazdów osobowych, dostawczych, mikrobusów, w tym
interwencyjne oraz sanitarne:
L.M., H.J., Autoryz
owana Stacja Obsługi Samochodów s.c.:
1 .Cena brutto roboczogodziny
– 100,00 zł
2. M
arża na części - 2%
3. Jakość - posiadania autoryzacji producenta na daną markę pojazdu: HONKER,
PASAGON (lublin)
4. Okres gwarancji -
12 miesięcy
Firma Budowlana EUROBUD G.F.:
Cena brutto roboczogodziny -
72,00 zł
M
arża na części - 0,01 %
Jakość - posiadania autoryzacji producenta na daną markę pojazdu: - brak
Okres gwarancji -
12 miesięcy
Zadanie 2 -
naprawa i obsługa pojazdów ciężarowo - osobowych wysokiej mobilności w tym
interwencyjne oraz sanitarne:
L.M., H.J., Autoryzo
wana Stacja Obsługi Samochodów s.c.:
1. Cena brutto roboczogodziny -
100,00 zł
2. M
arża na części - 2%
Jakość - posiadania autoryzacji producenta na daną markę pojazdu: HONKER,
PASAGON (Lublin)
4. Okres gwarancji -
12 miesięcy
Firma Budowlana EUROBUD G.F.:
1. Cena brutto roboczogodziny -
72,00 zł
2. M
arża na części - 0.01 %
Jakość - posiadania autoryzacji producenta na daną markę pojazdu - brak
4. Okres gwarancji -
12 miesięcy
Zadanie 3 -
naprawa pojazdów ciężarowych w tym ppoż. i żurawi samochodowych:
L.M., H.J.
, Autoryzowana Stacja Obsługi Samochodów s.c.:
1 . Cena brutto roboczogodziny -
140,00 zł
2. M
arża na części - 2%
Jakość - posiadania autoryzacji producenta na daną markę pojazdu – STAR, IVECO
4. Okres gwarancji -
12 miesięcy
Firma Budowlana EUROBUD G.F.:
1. Cena brutto roboczogodziny -
85,00 zł
2. M
arża na części - 0,01%
Jakość - posiadania autoryzacji producenta na daną markę pojazdu - brak
4. Okres gwarancji -
12 miesięcy
Zadanie 4 -
naprawa i obsługa autobusów:
L.M., H.J.
, Autoryzowana Stacja Obsługi Samochodów s.c.:
Cena brutto roboczogodziny -
180,00 zł
M
arża na części - 23%
Jakość - posiadania autoryzacji producenta na daną markę pojazdu - IVECO
Okres gwarancji -
12 miesięcy
Firma Budowlana EUROBUD G.F.:
1. Cena brutto roboczogodziny
– 140,00 zł
2. M
arża na części - 0.01 %
Jakość - posiadania autoryzacji producenta na daną markę pojazdu - brak
4. Okres gwarancji -
12 miesięcy
Zadanie 5 -
naprawa i obsługa pojazdów ogólnego przeznaczenia średniej ładowności,
d
użej ładowności oraz ciągników siodłowych:
L.M., H.J.
, Autoryzowana Stacja Obsługi Samochodów s.c.:
1. Cena brutto roboczogodziny -
100,00 zł
2. M
arża na części - 2%
Jakość - posiadania autoryzacji producenta na daną markę pojazdu - IVECO, STAR
4. Okres gwarancji -
12 miesięcy
Firma Budowlana EUROBUD G.F.:
Cena brutto roboczogodziny
– 85,00 zł
M
arża na części - 0,01 %
Jakość - posiadania autoryzacji producenta na daną markę pojazdu - brak
Okres gwarancji -
12 miesięcy
Zadanie 6 -
naprawa i obsługa przyczep i naczep niskopodwoziowych:
L.M., H.J.
, Autoryzowana Stacja Obsługi Samochodów s.c.:
1. Cena brutto roboczogodziny
– 100,00 zł
2. M
arża na części - 2%
Jakość - posiadania autoryzacji producenta na daną markę pojazdu - Naczepy NS 600
niskopodwoziowe
4. Okres gwarancji -
12 miesięcy
Firma Budowlana EUROBUD G.F.:
Cena brutto roboczogodziny
– 90,00 zł
M
arża na części - 0,01 %
Jakość - posiadania autoryzacji producenta na daną markę pojazdu - brak
Okres gwarancji -
12 miesięcy (Informacja z sesji otwarcia ofert z dnia 27 marca
2019 r.)
Na posiedzeniu Izba za nieskuteczne uznała przystąpienie do postępowania
odwoławczego zgłoszone przez wykonawcę G.F. prowadzący działalność gospodarczą pod
nazwą
Firma
Budowlana
Eurobud
G.F..
Zgodnie
z inform
acją Zamawiającego przekazaną Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej w piśmie
z dnia 7 maja 2019 r.
, jak też zgodnie z oświadczeniem wykonawcy zgłaszającego
przystąpienie złożonym w treści przystąpienia, informację o wpływie odwołania wraz z treścią
odwołania wykonawca ten otrzymał w dniu 7 maja 2019 r. Co za tym idzie, 3-dniowy termin
na zgłoszenie przystąpienia minął w dniu 10 maja 2019 r. Izba ustaliła, że wykonawca G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. zgłosił
przy
stąpienie w dniu 13 maja 2019 r. przekazując je pocztą elektroniczną oraz w dniu 15
maja 2019 r. za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej Izby. Wobec powyższego,
Izba stwierdziła, że przystąpienie wykonawcy G.F. prowadzący działalność gospodarczą pod
nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. zgłoszone zostało z uchybieniem terminu
ustawowego określonego w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp.
K
rajowa
Izba
Odwoławcza,
rozpoznając
złożone
odwołanie
na
rozprawie
i uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy w sprawie, w tym dokumenty wymienione
w treści uzasadnienia, jak również stanowiska stron postępowania zaprezentowane na
piśmie i ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy, ustaliła i zważyła co następuje.
Izba stwierdziła, że odwołujący legitymuje się interesem we wniesieniu środka
ochrony prawnej, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Zakres zarzutów, w sytuacji
ich potwierdzenia się, wskazuje na pozbawienie Odwołującego możliwości uzyskania
zamówienia i jego realizacji, narażając tym samym Odwołującego na poniesienie w tym
zakresie wymiernej szkody.
Rozpoznając odwołanie w granicach podniesionych w nim zarzutów Izba uznała, że
podlega ono
w części uwzględnieniu.
Za zasadny Izba uznała zarzut dotyczący wysokości ceny za roboczogodzinę
zaoferowanej prz
ez wykonawcę G.F. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma
Budowlana Eurobud G.F.
w częściach 1, 2, 3, 4, 5 i 6 zamówienia. Rozpoznając
przedmiotowy zarzut Izba miała przede wszystkim na uwadze, że to na Zamawiającym
spoczywał ciężar wykazania, że brak jest podstaw do powzięcia wątpliwości co do wysokości
zaoferowanych przez wykonawcę G.F. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
Firma Budowlana Eurobud G.F. cen
za roboczogodzinę (art. 190 ust. 1a ustawy Pzp).
Zamawiający tymczasem odnosząc się do cen zaoferowanych przez wykonawcę G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. powołał
się na okoliczności, które przy wycenie zamówienia mógł wziąć pod uwagę każdy
z wykonawców.
W odpowiedzi na odwołanie Zamawiający stwierdzając, że zaoferowane przez
wykonawcę G.F. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana
Eurobud G.F.
ceny za roboczogodzinę nie budzą wątpliwości, wskazał na okoliczność, że
wykonawca
ten
złożył
ofertę
na
z
części
zamówienia,
co,
w ocenie Zamawiającego, ma wpływ na wysokość zaproponowanej stawki
w poszczególnych częściach. Okoliczność ta nie może jednak stanowić o sytuacji
sprzyjającej jednemu wykonawcy, bowiem Odwołujący złożył ofertę na te same części
zamówienia, zatem kalkulując cenę mógł, podobnie jak wykonawca G.F. prowadzący
działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F., wziąć fakt ten pod
uwagę. Dodatkowo, podniesiona przez Zamawiającego okoliczność nie powinna mieć
dużego
znaczenia
przy
kalkulacji
cen
za
roboczogodzinę
w poszczególnych częściach zamówienia, jako że żaden z wykonawców, którzy złożyli oferty
na ww. sześć części postępowania, składając ofertę nie mógł mieć pewności, że pozyska
zamówienie we wszystkich tych częściach.
Zamawiający podniósł ponadto, że stawka za roboczogodzinę pracy warsztatu
naprawczego zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj warsztatu (autoryzowane stacje
obsługi, warsztaty nieautoryzowane, warsztaty sieciowe), jego wielkość (powierzchnia,
zatrudniona kadra, usługi dodatkowe) oraz wyposażenie i urządzenia techniczne.
Zamawiający podał, że warsztaty naprawcze stosują różne metody ustalania cen
roboczogodzin i mogą posługiwać się różnymi cenami tych samych lub podobnych prac
naprawczych. Zamawiający stwierdził również, że dokonując oceny oferty wykonawcy G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. wziął pod
uwagę wiele czynników. Izba stwierdziła jednak, że Zamawiający w żaden sposób nie
wykazał, jakie cechy posiada warsztat prowadzony przez wykonawcę G.F. prowadzący
działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F., oraz jak mogą się one
przekładać na wysokość zaoferowanych przez tego wykonawcę cen.
Argumentem przemawiającym za realnością cen za roboczogodzinę zaoferowanych
przez wykonawcę G.F. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana
Eurobud G.F.
nie może stanowić przywołana przez Zamawiającego okoliczność, że
Zamawiający przeznaczył na realizację zamówienia kwotę łączną dla sześciu części (od 1 do
6) w w
ysokości 1 688 000 zł, a przedmiotem zamówienia jest prowadzenie napraw i obsługi
pojazdów przez czas określony w roku 2019. Okoliczność ta jest wspólna dla obu
wykonawców, którzy ubiegają się o przedmiotowe zamówienie, podobnie jak podnoszone
przez
Zamawi
ającego
„ekspektatywa
osiągnięcia
przychodu
w kwocie przekraczającej milion złotych, posiadanie umowy na czas określony
z Zamawiającym, gwarancja wypłacalności Zamawiającego”.
Mając powyższe na uwadze, Izba stwierdziła, że Zamawiający, na którym spoczywał
ciężar dowodu, nie wskazał indywidualnych okoliczności, jakie mogłyby uzasadniać poziom
cen w ofercie wykonawcy G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma
Budowlana Eurobud G.F.
, jak też nie powołał konkretnych okoliczności wskazujących na
realność tych cen.
Izba stwierdziła, że Zamawiający nie miał w przedmiotowej sprawie ustawowego
obowiązku wezwania wykonawcy G.F. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
Firma
Budowlana
Eurobud
G.F.
do
złożenia
wyjaśnień
w przedmiocie
elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, o których mowa w art.
90 ust. 1a ustawy Pzp.
Izba miała na także uwadze, że Zamawiający miał prawo nie powziąć
wątpliwości co do wysokości zaoferowanych przez wykonawcę G.F. prowadzący działalność
gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. cen za roboczogodzinę, jednak
brak wątpliwości Zamawiającego powinien wynikać ze znanych Zamawiającemu
okoliczności.
Jak
stwierdzono
powyżej,
Zamawiający
w postępowaniu odwoławczym takich okoliczności nie przedstawił. Wobec powyższego,
Izba
, mając na uwadze poziom cen za roboczogodzinę oferowany przez wykonawcę G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F., jak też
wskazywane przez Odwołującego koszty realizacji zamówienia, jak np. koszty transportu,
które, według wyliczeń Odwołującego, stanowią znaczącą część kosztów, uznała, że
niezbędne jest zbadanie przez Zamawiającego czy ceny za roboczogodzinę zaoferowane
przez
wykonawcę G.F. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana
Eurobud G.F.
są realne, czy uwzględnione zostały przez tego wykonawcę przy wycenie
wszystkie wymagania Zamawiającego, w tym np. zawarte w § 1 ust. 5 Wzoru Umowy. W tym
celu Zamawiający powinien wezwać wykonawcę G.F. prowadzący działalność gospodarczą
pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia
wyjaśnień co do elementów mających wpływ na wysokość ceny za roboczogodzinę w
częściach 1, 2, 3, 4, 5 i 6 zamówienia. Izba przy rozpoznawaniu przedmiotowego zarzutu nie
wzięła pod uwagę złożonych przez obie strony dowodów na okoliczność cen oferowanych
przez wykonawców w postępowaniach prowadzonych przez inne Wojskowe Oddziały
Gospodarcze, bowiem
każde z przywołanych postępowań różniło się w stosunku do
postępowania prowadzonego obecnie przez Zamawiającego, podobnie jak każdy Wojskowy
Oddział Gospodarczy posiada swoją specyfikę. Izba nie uwzględniła również złożonej przez
Odwołującego opinii rzeczoznawcy samochodowego mgr inż. J.S.. Opinia ta może być przez
Izbę brana pod uwagę jedynie jako stanowisko Odwołującego w sprawie.
Izba nie znalazła podstaw do badania oferty wykonawcy G.F. prowadzący działalność
gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. w zakresie zaoferowanej w
poszczególnych częściach zamówienia marży. Zaoferowana przez tego wykonawcę marża w
istocie jest na bardzo niskim, rzadko spotykanym w obrocie poziomie. Jednak
Zamawiający
nie ustanowił minimalnego poziomu marży, zatem wykonawca był uprawniony do ustalenia
swojego zysku ze sprzeda
ży części na najniższym poziomie. Powyższe może mieć
uzasadnienie tym bardziej, że przedmiotem zamówienia nie jest wyłącznie sprzedaż części,
ale przede wszystkim usługa polegająca na naprawie i obsłudze pojazdów. Co za tym idzie,
f
akt ustalenia marży na tak niskim poziomie przez wykonawcę G.F. prowadzący działalność
gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. nie świadczy o sprzedaży części
poniżej kosztów ich zakupu przez wykonawcę.
Zauważyć należy, że przy rozpoznawaniu odwołania Izba jest związana zarzutami,
nie żądaniami Odwołującego. Z tego względu Izba uznając podniesiony przez Odwołującego
zarzut dotyczący wysokości cen za roboczogodzinę zaoferowanych przez wykonawcę G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. nakazała
Zamawiającemu wezwanie tego wykonawcy do wyjaśnień na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy
Pzp. Zamawiający zobowiązany jest bowiem do umożliwienia wykonawcy wykazania
realności zaoferowanej ceny. Na podstawie złożonych przez wykonawcę wyjaśnień
Zamawiający może podjąć decyzję w sprawie przesłanek do odrzucenia oferty wykonawcy
jako zawierającej rażąco niską cenę.
Nie potwierdził się zarzut dotyczący zaniechania przez Zamawiającego wykluczenia
wykonawcy G.F.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana
Eurobud G.F.
z uwagi na niewykazanie spełniania warunku udziału w postępowaniu w
zakresie wykonania określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia usług
odpowiadających swoim rodzajem przedmiotowo zamówieniu.
Izba ustaliła, że w pkt VI ppkt I.3) Zamawiający zobowiązał wykonawców do
wykazania się należytym wykonaniem, a w przypadku usług okresowych i ciągłych,
należytym wykonywaniem, co najmniej dwóch usług, w okresie ostatnich trzech lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym
okresie, odpowiadających swoim rodzajem przedmiotowi zamówienia, których łączna
wartość będzie na kwotę min.:
dla Części nr 1 – min. 250 000,00 zł brutto,
dla Części nr 2 – min. 350 000,00 zł brutto,
dla Części nr 3 – min. 250 000,00 zł brutto,
dla Części nr 4 – min. 70 000,00 zł brutto,
dla Części nr 5 – min. 350 000,00 zł brutto,
dla Części nr 6 – min. 300 000,00 zł brutto,
dla Części nr 7 – min. 40 000,00 zł brutto,
dla Części nr 8 – min. 20 000,00 zł brutto.
Zamawiający zastrzegł też, że w przypadku złożenia oferty na więcej niż jedną część,
Zamawiający uzna powyższy warunek za spełniony, jeżeli wykonawca potwierdzi wykonanie
co najmniej dwóch usług, o wartości odpowiadającej sumie poszczególnych części.
Izba
stwierdziła, że Zamawiający nie sprecyzował w ww. warunku, jakich konkretnie
pojazdów miały dotyczyć usługi wykazywane przez wykonawców. Zamawiający wskazał,
oprócz określonej wartości i liczby usług, że wykazywane usługi mają odpowiadać swoim
rodzajem
przedmiotowi zamówienia. Zamawiający wskazał zatem na rodzaj usług, nie
stawiając konkretnych wymagań co do ich przedmiotu. Co za tym idzie, usługi, na które
powołuje się wykonawca G.F. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma
Budowlana Eurobud G.F.
w celu wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu nie
muszą w pełni pokrywać się z przedmiotem zamówienia – powinny odpowiadać
przedmiotowi zamówienia swoim rodzajem.
W ocenie Izby, b
rak jest też podstaw do kwestionowania wykazanych przez
wy
konawcę G.F. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana
Eurobud G.F.
usług z uwagi na fakt, iż część z nich trwa, nie została zakończona do terminu
składania ofert – dotyczy to pozycji 3, 6, 9 i 10 wykazu usług. Wykonawca G.F. prowadzący
działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana Eurobud G.F. w złożonym wykazie
usług wskazał wartości zrealizowanych usług, które są zgodne z poświadczeniami
dołączonymi do wykazu (załączniki do pisma z dnia 15 kwietnia 2019 r.). W złożonych przez
wykon
awcę G.F. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana
Eurobud G.F.
poświadczeniach dotyczących usług wskazanych w pozycjach 3, 6, 9
i 10 wykazu zostało jednoznacznie określone, że konkretne kwoty dotyczą usług
zrealizowanych do daty wskaz
anej w poświadczeniu.
Ponadto, z
uwagi na fakt, że Zamawiający nie określił w sformułowanym warunku
dotyczącym doświadczenia wykonawcy czy wykazywane usługi powinny obejmować koszt
części niezbędnych do wykonania napraw, brak jest podstaw do badania tej okoliczności.
Izba uznała, że nieuprawnione byłoby wywodzenie z niejednoznacznej treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia negatywnych konsekwencji dla wykonawcy.
Z uwagi na powyższe, zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 12
w zw.
z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp nie potwierdził się.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, orzeczono
jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp
oraz § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
Przewodniczący : ………………………………