Sygn. akt: KIO 95/19
POSTANOWIENIE
z dnia 31 stycznia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Odrzywolska
Członkowie:
Marzena Ordysińska
Andrzej Niwicki
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 31 stycznia 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 stycznia 2019 r. przez wykonawcę: BUDIMEX S.A.
01-040 Warszawa, ul. Stawki 40
w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Generalną Dyrekcję Dróg
Krajowych i Autostrad 00-874 Warszawa, ul. Wronia 53
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy BUDIMEX S.A. 01-040 Warszawa, ul. Stawki 40 kwoty 20 000
zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej kwotę uiszczonego
wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1986) na niniejsze postanowienie - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ...…………………………
Członkowie:
……………………………
……………………………
Sygn. akt: KIO 95/19
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego pn.:
Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78.
Odcinek I
– Siewierz – Poręba – Zawiercie (Kromołów) od km 105+836 do km 122+500
- znak sprawy: O.KA.D-3.2410.96.2018
(dalej „Postępowanie” lub „Zamówienie”), o wartości
powyżej kwot wskazanych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia
29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1986) - dalej
„ustawa Pzp” zostało wszczęte ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w
dniu 6 grudnia 2018 r. pod nr 2018/S 235- 536553 przez
Generalną Dyrekcję Dróg
Krajowych i Autostrad 00-874 Warszawa, ul. Wronia 53
w imieniu której postępowanie
prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach 40-017
Katowice, ul. Myśliwska 5 (dalej „zamawiający”).
W dniu 11 stycznia 2019 r.
zamawiający pismem o numerze O.KA.D-
3.2410.96.2019.37.ak dokonał zmiany treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia
(dalej „SIWZ”), m.in. w zakresie odnoszącym się do opisu przedmiotu zamówienia (PFU).
W dniu 21 stycznia 2019 r. wykonawca: BUDIMEX S.A. 01-040 Warszawa,
ul. Stawki 40 (zwany dalej
„odwołującym”) wniósł odwołanie wobec czynności
zamawiającego polegającej na ustaleniu treści SIWZ w Postepowaniu w sposób naruszający
bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa oraz nieudostępnieniu wszystkich niezbędnych
dokumentów i informacji prawem wymaganych.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu obrazę następujących przepisów:
1. art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 31 ust. 2 i 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący,
za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniających
wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie ważnej oferty,
spełniającej w całości wymagania Zamawiającego, a w konsekwencji w sposób
utrudniający uczciwą konkurencję;
§15 i §18 ust. 2 pkt 2) i §19 pkt 4) lit. h) Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia
2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej,
specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu
funkcjonalno-
użytkowego (dalej jako „Rozporządzenie") poprzez zaniechanie
przekazania jako materiałów wiążących uzgodnień w zakresie prac ingerujących w linię
kolejową, a w konsekwencji zaniechanie sporządzenia Programu funkcjonalno
użytkowego w sposób umożliwiający ustalenie planowanych kosztów prac
projektowych i robót budowlanych oraz przygotowanie oferty, szczególnie w zakresie
obliczenia jej ceny;
3. art. 14 i 139 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 5 i 353
kodeksu cywilnego poprzez
ukszta
łtowanie treści przyszłego stosunku zobowiązaniowego w sposób naruszający
jego właściwość (naturę), bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa oraz równowagę
stron i prowadzący do nadużycia własnego prawa podmiotowego, co przejawia się
w przerzuceniu całości ryzyka związanego z nieznanym zakresem prac ingerujących
w sieć kolejową na wykonawców.
Wskazując powyższe odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości
poprzez nakazanie zamawiającemu, w trybie art. 192 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp: dokonania
czynn
ości zmiany treści SIWZ (PFU) poprzez określenie sposobu przejścia projektowanej
obwodnicy na skrzyżowaniu z linią kolejową i ulicą Grunwaldzką w sposób umożliwiający jej
wykonanie bez ingerencji w linię kolejową; alternatywnie: przekazanie w ramach PFU
informacji niezbędnych do wykonania prac związanych z ingerencją w linię kolejową,
uwzględniających: wytyczne i zakres przebudowy układu torowego i infrastruktury kolejowej,
wskazanie kolejowych standardów technicznych na podstawie których ma być wykonana
przebudowa układu torowego pod projektowanym wiaduktem, potwierdzenie strefy
zagrożenia oraz strefy bezpieczeństwa zgodnie z załącznikiem do uchwały Nr 1208/2017
Zarządu PKP PLK S.A. z dn. 12.12.2017 r., określenie rodzaju progu (P1, P2, P3) dla
którego należy przyjąć w ofercie zakres prac. Brak jednakowych progów przyjętych przez
oferentów spowoduje, że oferty będą nieporównywalne (poszczególne progi w tym
przypadku znacząco zmieniają zakres prac na stacji), określenie po czyjej stronie (Inwestor
czy Wykonawca) jest uzyskiwanie odstępstw od wewnętrznych (PKP PLK S.A.) przepisów
kolejowych, informację w jakim trybie będzie ewentualnie zlecany tunel pod obszarem
kolejowych w przypadku nieuzyskania zgody od Zarządcy terenów kolejowych
na zlokalizowanie tam wiaduktu, określenie materiałów (nowych czy staroużytecznych
występujących obecnie na stacji) z jakich należy wykonać przebudowę torów, określenie
wymogu uzyskania decyzji lokalizacyjnej
, określenie wymogu dokonania certyfikacji układu
torowego zgodnie z wymaganiami TSI, określenie konieczności przebudowy systemu
odwodnienia stacji kolejowej, określenie konieczności pozyskania przez Wykonawcę oceny
zgodności dla podsystemów „Infrastruktura", „Energia" i „Sterowanie - urządzenia
przytorowe" na etapie projektu (zgodnie z zapisami ustawy z dnia 28 marca 2003
o transporcie kolejowym Rozdział 4a), określenie kto będzie ponosił koszty ewentualnych
wykupów w związku z wyjściem infrastruktury kolejowej poza teren PKP, określenie czy
przewid
uje się kursowanie na liniach (stacja) objętej przebudową, składów o przekroczonej
skrajni taboru na terytorium Wspólnoty Niepodległych Państw o wymiarach mieszczących się
w skrajni 1WM.
Zamawiający w dniu 21 stycznia 2019 r., zgodnie z dyspozycją art. 185 ust. 1 ustawy
Pzp
, poinformował o wniesieniu odwołania, zamieszczając na Platformie zakupowej - stronie
internetowej
na której zostało zamieszczone ogłoszenie o zamówieniu oraz SIWZ, informację
o wniesieniu odwołania oraz jego kopię, wzywając uczestników postępowania do wzięcia
udziału w postępowaniu odwoławczym. Termin na zgłoszenie przystąpienia, zgodnie
z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp, upłynął w dniu 24 stycznia 2019 r. Do postępowania
odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca.
Zamawiający, wobec wniesienia odwołania do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej,
w dniu 29 stycznia 2019 r.
złożył odpowiedź na odwołanie i poinformował o jego
uwzględnieniu w zakresie zarzutu wskazanego w pkt 1) tj. w zakresie naruszenia art. 29 ust.
1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 31 ust. 2 i 3 ustawy Pzp
. Jednocześnie zamawiający
poinformował o dokonaniu zmiany treści SIWZ w sposób opisany w odpowiedzi na
odwołanie. Zamawiający zwrócił uwagę, że odwołujący sfomułował w odwołaniu swoje
żądania w sposób alternatywny, zarzuty podniesione w pkt 2) i pkt 3) odwołania dotyczą
jednego z żądań zawartych w odwołaniu. Z powyższych powodów, w ocenie zamawiającego,
uwzględnienie odwołania w pkt 1) i dokonanie zmian w SIWZ zgodnie z jednym z żądań
sformułowanych przez odwołującego, stanowi de facto uwzględnienie zarzutów odwołania
w całości.
Odwołujący, na posiedzeniu z udziałem stron w dniu 31 stycznia 2019 r. potwierdził,
że dokonana przez zamawiającego zmiana zapisów SIWZ zadośćuczyni żądaniom
odwołującego i stanowi uwzględnienie odwołania w całości.
W konsekwencji
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że zachodzą przesłanki określone
w art. 186 ust. 2 ustawy Pzp i
umorzyła postępowanie odwoławcze w sprawie o sygn. akt
KIO 95/ 19.
Postanowienie zostało ogłoszone poprzez jego wywieszenie na tablicy ogłoszeń
w trybie § 32 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie
regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1092
ze zm.).
Na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp ora
z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a)
R
ozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972), Izba orzekła
o dokonaniu zwrotu o
dwołującemu z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych
całej kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący: ……………………………
Członkowie:
……………………………
……………………………