Sygn. akt: KIO 101/20
POSTANOWIENIE
z dnia 31 stycznia 2020 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Justyna Tomkowska
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na
posiedzeniu z udziałem stron w dniu 31 stycznia 2020 roku
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
20 stycznia 2020 roku przez
wykonawcę GRIFFIN GROUP Spółka Akcyjna DEFENCE
Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego: Skarb Państwa, Inspektorat Uzbrojenia w Warszawie, z siedzibą
w Warszawie
przy udziale wykonawców zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie zamawiającego:
1) H. C.
– Poznań S.A. z siedzibą w Poznaniu
2) Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. z si
edzibą w Radomiu
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000zł
00 gr (słownie: piętnastu tysięcy złotych zero groszy) kwotę uiszczonego wpisu na
rzecz wykonawcy
Odwołującego – GRIFFIN GROUP Spółka Akcyjna DEFENCE
Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………….
sygn. akt KIO 101/20
UZASADNIENIE
Dnia 20 stycznia 2020 roku do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, na
podstawie art. 180 i nast. ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm., dalej „PZP”) odwołanie złożył wykonawca GRIFFIN
GROUP Spółka Akcyjna DEFENCE Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie
(dalej „Odwołujący”).
Postępowania w trybie procedury negocjacyjnej pn. „Dostawa parków pontonowych”
prowadzi Zamawiający – Skarb Państwa, Inspektorat Uzbrojenia w Warszawie, z siedzibą
w Warszawie. Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 2020/S 007-
012727 w dniu 10 stycznia 2020 roku. Wartość
zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
PZP.
Odwołanie złożono wobec postanowień treści ogłoszenia o zamówieniu, gdyż są one
niezgodne z przepisami ustawy PZP. W ogłoszeniu o zamówieniu Zamawiający
skonkretyzował warunki udziału w postępowaniu oraz określił kryteria selekcji. Analiza treści
ogłoszenia o zamówieniu zdaniem Odwołującego prowadzi do wniosku, że Zamawiający
ukształtował treść warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznych lub
zawodowych oraz kryteria selekcji odnoszące się do ww. zdolności w sposób
niejednoznaczny i nieprecyzyjny, co w konsekwencji może prowadzić do wyboru i zawarcia
umowy ramowej z wykonawcą nie dającym rękojmi należytego wykonania zamówienia,
a także naruszać podstawowe zasady udzielania zamówień publicznych, to jest zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
art. 7 ust 1 i 3 PZP -
poprzez przygotowanie i przeprowadzenie postępowania
w sposób nie zapewniający zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców oraz godzący w zasadę proporcjonalności i przejrzystości.
art. 22 ust. 1a w zw. z art. 22 ust. 1b pkt. 3 PZP -
poprzez ukształtowanie
w sposób nieprecyzyjny i niejednoznaczny treści warunku udziału w postępowaniu
w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, co w konsekwencji może mieć przełożenie
na rzetelną, jednoznaczną i zgodną z zasadami wyrażonymi w art. 7 PZP ocenę
minimalnych poziomów zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia,
art. 131 i ust. 1 w zw. art. 57 ust. 3 PZP -
poprzez ukształtowanie kryteriów
selekcji odnoszących się do nieprecyzyjnego i niejednoznacznego warunku udziału
w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, co w konsekwencji może
skutkować zaproszeniem do złożenia ofert wstępnych wykonawców, którzy nie dają rękojmi
należytego wykonania zamówienia.
Odwołujący wnosił o:
uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu zmiany
kryteriów selekcji określonych w sekcji IV. 1.2) Ogłoszenia o zamówieniu poprzez zmianę
warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej,
określonych w sekcji II 1.2.3) pkt. 1 Ogłoszenia o zamówieniu, polegającą na usunięciu
możliwości wykazania się doświadczeniem w zakresie modernizacji parków pontonowych lub
jego doprecyzowanie poprzez wprowadzenie defi
nicji użytego pojęcia „modernizacji”.
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego według spisu kosztów, który zostanie przedłożony na rozprawie przed
Krajową Izbą Odwoławczą.
Odwołanie złożono zgodnie z art. 182 ust. 2 pkt 1 PZP w terminie 10 dni od dnia
publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Kopia odwołania została
prawidłowo przekazana Zamawiającemu. Odwołujący uiścił wpis w wymaganej wysokości na
rachunek UZP.
Odwołujący wskazał, że posiada interes w zawarciu umowy ramowej
a w konsekwencji uzyskaniu danego zamówienia i może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy PZP. Interes we wniesieniu odwołania
wyraża się w tym, że dokonanie czynności związanych z usunięciem naruszeń ujawnionych
w trakcie postępowania:
warunkuje dalsze prawidłowe i zgodne przepisami ustawy PZP prowadzenie
postępowania,
daje Odwołującemu realne poczucie udziału w procedurze prowadzonej
w sposób przejrzysty z poszanowaniem zasady równości i uczciwej konkurencji, bez
dyskryminujących go zasad,
daje Odwołującemu realną szansę zawarcia umowy ramowej i uzyskania
zamówienia publicznego.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Ustalono, że odwołanie wniesiono zostało w ustawowym terminie. Kopia odwołania
została prawidłowo przekazana Zamawiającemu. Odwołujący uiścił wpis w wymaganej
wysokości na rachunek UZP. Odwołanie nie zawierało więc braków formalnych i podlegało
merytorycznemu rozpoznaniu.
Skład orzekający Izby ustalił, iż do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego przystąpili następujący wykonawcy:
1) H. C.
– Poznań S.A. z siedzibą w Poznaniu
Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. z siedzibą w Radomiu
Izba potwie
rdziła skuteczność przystąpień.
W dniu 24 stycznia 2020
roku Zamawiający na podstawie art. 186 ust. 1 i 2 ustawy
Pzp złożył odpowiedź na odwołanie, w której uznał w całości zarzuty Odwołującego. Wobec
uwzględnienia zarzutów Zamawiający wnosił o umorzenie postępowania.
Przystępujący w dniu 27 stycznia 2020 roku zostali wezwani do złożenia sprzeciwu
w terminie 3 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem umorzenia postępowania.
Oświadczenie należało przesłać w formie pisemnej. Termin na złożenie oświadczenia
upływał w dniu 30 stycznia 2020 roku o godz. 24:00.
W wyznaczonym terminie do Prezesa KIO
żaden z wykonawców przystępujących nie
złożył oświadczenia o korzystaniu z prawa do złożenia sprzeciwu.
Powyższe oznacza, że postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 186
ust. 3 ustawy Pzp
– należało umorzyć.
W sytuacji umorzenia postępowania w związku z uwzględnieniem zarzutów,
ustawodawca nałożył na Zamawiającego obowiązek wykonania, powtórzenia lub
unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. Zamawiający zatem zobowiązany jest do dokonania czynności,
w taki sposób, który uczyni zadość postulatom postawionym w odwołaniu.
Skoro Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że po przeanalizowaniu
stanowiska Odwołującego uznał w całości słuszność argumentacji Odwołującego
i uwzględnił odwołanie, natomiast przystępujący do postępowania po stronie Zamawiającego
podmiot, który mógłby skorzystać z prawa do wniesienia sprzeciwu wobec uwzględnionych
zarzutów, nie skorzystał z przysługującego mu prawa, to stwierdzić należy, że - stosownie do
dyspozycji art. 186 ust. 3
ustawy Pzp, postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu.
Zatem mając na uwadze, że:
Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu,
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpili wykonawcy,
którzy nie skorzystali z prawa do wniesienia sprzeciwu
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania
postanowienia
o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem
posiedzenia i rozprawy, zatem koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust.
6 pkt 2b ustawy Prawo zamówień publicznych, orzekając w tym zakresie o konieczności
zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez Odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień
Publicznych, stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238 ze zmianami)
, odmawiając przyznania kosztów zastępstwa procesowego z uwagi
na niezłożenie rachunków potwierdzających ich wysokość .
Przewodniczący:
…………………………….