Sygn. akt: KIO 2294/20
POSTANOWIENIE
z dnia
1 października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie.
Przewodniczący:
Renata Tubisz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 30
września 2020r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 14
września
2020 r. przez
odwołującego: EuroLinux Sp. z o.o. ul. Cystersów 9, 31-553 Kraków w
postępowaniu powadzonym przez zamawiającego: Centralny Ośrodek Informatyki Aleje
Jerozolimskie 132-136, 02-305 Warszawa
postanawia:
1. u
morzyć postępowanie odwoławcze
kosztami postępowania obciąża odwołującego EuroLinux Sp. z o.o. ul. Cystersów 9,
553 Kraków i:
zalicza do kosztów postępowania odwoławczego kwotę 1.500 zł 00 gr
(słownie: jeden tysiąc pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego EuroLinux Sp. z o.o. ul. Cystersów 9, 31-553 Kraków tytułem
wpisu od odwołania
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na
rzecz
EuroLinux Sp. z o.o. ul. Cystersów 9, 31-553 Kraków kwotę 13.500 zł
00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącą
90% uiszczonego wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych
(j.t.
Dz.
U.
z
r.
poz.1843)
na
niniejsze
postanowienie
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..
Uzasadnienie
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego pn.
„Przedłużenie wsparcia technicznego oprogramowania
Red
Hat JBoss wraz z dostawą subskrypcji", numer referencyjny: COI-ZAK.262.24.2020,
ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 2
w
rześnia 2020 r. pod numerem Dz. Urz. U.E. 2020/S 170-411742.
Zamawiający mailem z dnia 28 września 2020r. przesłał pismo Odpowiedź na odwołanie, w
której uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu.
W dniu 21 września 2020r. do postępowania odwoławczego zgłosił przystąpienie ESKOM
IT Sp. z o.o. z s. w Warszawie 02-
844 Warszawa, ul. Puławska 543, po stronie
zamawiającego. Jak wynika z dokumentacji postępowania, zamawiający w dniu 16
września 2020r. na stronie internetowej przekazał informację o wniesieniu odwołania. Tym
samym przystępujący spełnił warunek co do ustawowego terminu wyznaczonego na
zgłoszenie przystąpienia, wynikający z art.185 ust.2 PZP to jest 3 dni liczonych od daty
otrzymania
kopii odwołania.
Zgłaszający przystąpienie spełnił również warunek formalny przesłania kopii zgłoszenia
odwołującemu jak i zamawiającemu, załączając do pisma potwierdzenie przeslania kopii
zgłoszenia przystąpienia.
Zgłaszający przystąpienie, jako spełnienie wymogu przesłanki warunkującej merytoryczną
skuteczność przystąpienia, co do interesu w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść
zamawiającego, w następujący sposób uzasadnił przystąpienie.
W piśmie z dnia 21 września 2020r. następująco argumentował jego interes w
rozstrzygnięciu na korzyść zamawiającego „Interes przystępującego:
Stosownie do treści art. 185 ust. 2 ustawy Pzp wskazuję, że ESKOM IT Sp. z o.o. ma
interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść Zamawiającego, albowiem w wyniku
oddalenia odwo
łania Zgłaszający przystąpienie będzie mógł złożyć ofertę w
przedmiotowym postępowaniu oraz w przypadku wyboru jego oferty zawrzeć umowę na
realizację przedmiotowego zamówienia na zasadach równowagi stron.
Wskazuję, że zgodnie z treścią art. 185 ust. 2 ustawy PZP kopia przystąpienia została
przesłana Zamawiającemu w dniu 21.09.2020 r. oraz Odwołującemu w dniu 21.09.2020 r.,
na dowód czego składam potwierdzenie przesłania zgłoszenia przystąpienia.
UZASADNIENIE
zgłoszenia przystąpienia
Uznajemy odwołanie i wszystkie stawiane w nim przez EuroLinux Sp. z o.o z siedzibą w
Krakowie zarzuty dotyczące zapisów SIWZ za bezzasadne. Czynności podjęte przez
Zamawiającego, w tym w szczególności ukształtowanie treści OPZ nie naruszają Ustawy
prawo zamówień publicznych ani zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców. Uwzględnienie odwołania pozbawia zaś Zgłaszającego przystąpienie
możliwości realizacji przedmiotowego zamówienia.”
W dniu 24 września 2020r., pismem z dnia 22 września 2020r. odwołujący złożył opozycję
przeciw przystąpieniu do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, w której
podniósł następujące argumenty formalne i prawne przeciw przystąpieniu.
„OPOZYCJA
przeciw przystąpieniu do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
Działając w imieniu wykonawcy EuroLinux Sp. z o.o. (dalej: „Odwołujący”), niniejszym na
podstawie art. 185 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) (dalej: „PZP”), zgłaszam opozycję przeciw przystąpieniu
wykonawcy ESKOM IT Sp. z o.o. (dalej: „Zgłaszający przystąpienie”) do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego złożonego dnia 21 września 2020 r.
UZASADNIENIE
Zgłaszający przystąpienie nie posiada interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia na
korzyść Zamawiającego, tj. oddalenia odwołania złożonego przez Odwołującego.
Zgłaszający przystąpienie w złożonym przystąpieniu ograniczył się jedynie do stwierdzenia,
że „w wyniku oddalenia odwołania Zgłaszający przystąpienie będzie mógł złożyć ofertę w
przedmiotowym postępowaniu oraz w przypadku wyboru jego oferty zawrzeć umowę na
realizację przedmiotowego zamówienia". W dalszej części przystąpienia wskazał natomiast,
że „uwzględnienie odwołania pozbawia zaś Zgłaszającego przystąpienie możliwości
re
alizacji przedmiotowego zamówienia”
Z powyższego nie wynika zatem, w jaki sposób podniesione przez Odwołującego
zarzuty wpływają na interes Zgłaszającego przystąpienie w rozstrzygnięciu Odwołania na
korzyść Zamawiającego. Nie wynika także z jakiego powodu uwzględnienie odwołania
złożonego przez Odwołującego wywoła negatywne skutki po jego stronie, tj. jak zmiany
treści SIWZ dokonane zgodnie z żądaniami zawartymi w tym konkretnym odwołaniu wpłyną
na brak możliwości złożenia oferty przez Zgłaszającego przystąpienie. Należy bowiem
zaznaczyć, że złożone przez Odwołującego odwołanie nie zmierza do wyeliminowania w
Postępowaniu możliwości złożenia oferty w oparciu o rozwiązania oferowane przez Red
Hat, a jedynie do umożliwienia wykonawcom zaoferowania innych rozwiązań, tj. rozwiązań
równoważnych, istniejących na rynku i spełniających wymagania Zamawiającego, których
możliwość zaoferowania jest obecnie pozorna, a tym samym niemożliwa. Sytuacja
Zgłaszającego przystąpienie w zakresie opisanym w przystąpieniu nie ulegnie zmianie w
przypadku uwzględnienia odwołania złożonego przez Odwołującego. Zgłaszający
przystąpienie, pomimo uwzględnienia odwołania nie zostanie pozbawiony możliwości
złożenia oferty, nadał będzie mógł ją złożyć, jak wskazał w przystąpieniu, a co więcej nadal
będzie mógł zaoferować rozwiązania Red Hat preferowane przez Zamawiającego.
Uwzględnienie odwołania spowoduje zachowanie zasady konkurencyjności i równego
traktowania wykonawców, a tym samym korzyść wyrażającą się w tym, że Postępowanie, w
którym zamierzają złożyć oferty Odwołujący i Zgłaszający przystąpienie, będzie
prowadzone w sposób zgodny z przepisami ustawy PZP.
Odwołujący nie zaprzecza, że interes w przystąpieniu należy intepretować szeroko,
zwłaszcza w przypadku odwołania wobec postanowień SIWZ. Nie oznacza to jednak, że
interes ten jest nieograniczony. Istnienie interesu po stronie wykonawcy jest uzależnione od
okoliczności konkretnej sprawy, w tym od tego, od jakiej czynności Zamawiającego
wniesione zostało odwołanie. W niniejszej sprawie trudno jest podjąć się zatem interpretacji
interesu Zgłaszającego przystąpienie w niniejszym postępowaniu odwoławczym skoro
wskazał on jedynie, że „w wyniku oddalenia odwołania Zgłaszający przystąpienie będzie
mógł złożyć ofertę" oraz, że „uwzględnienie odwołania pozbawia zaś Zgłaszającego
przystąpienie możliwości realizacji przedmiotowego zamówienia". Taką treść uzasadnienia
w zakresie interesu można przywołać w każdym postępowaniu odwoławczym w zakresie
każdego złożonego odwołania wobec postanowień SIWZ. Zgłaszający przystąpienie
powinien natomiast wskazać w sposób konkretny własny „interes w rozstrzygnięciu na
korzy
ść strony do której przystępuje", tj. z jakiego powodu uwzględnienie żądań zawartych
w odwołaniu spowoduje brak możliwości złożenia oferty i realizacji zamówienia. Należy
podkreślić, że zgodnie ze stanowiskiem Krajowej Izby Odwoławczej wyrażonym w wyroku z
dnia 15 czerwca 2011 r. (sygn. KIO 1126/11) „dopuszczalność zgłoszenia przystąpienia
danego wykonawcy wiąże się wyłącznie z jego własnym interesem w uzyskaniu
rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystąpił. Ustawodawca (...) wymaga, aby
przystąpienie podyktowane było własnym interesem wykonawcy/'. Zgłaszający
przystąpienie nie ma interesu w przystąpieniu do odwołania po stronie Zamawiającego,
bowiem jak wskazano powyżej, uwzględnienie odwołania (żądań) Odwołującego nie zmieni
sytuacji Zgłaszającego przystąpienie w zakresie, który sam wskazał w przystąpieniu.
Zgodnie z ugruntowanym już w tym zakresie stanowiskiem doktryny i orzecznictwa
Krajowej Izby Odwoławczej interes podlega weryfikacji obiektywnej, a jego istnienie nie
zależy jedynie od subiektywistycznie odczuwanej przez wykonawcę potrzeby udziału w
danym postępowaniu odwoławczym. Dany wykonawca ma interes wtedy, gdy w jego
ocenie uzyskanie rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje, przyniesie mu
korzyść bądź też uchroni go od uszczerbku. Jednakże w żadnym wypadku takiej korzyści
lub uszczerbku nie należy domniemywać, bo to na przystępującym spoczywa obowiązek
wskazania interesu w przystąpieniu po stronie zamawiającego (Postanowienie KIO z dnia
28 lipca 2010 r., KIO/UZP 1492/10; Wyrok KIO z dnia 30 listopada 2010 r., KIO/UZP
Interes musi także mieścić się w ramach wyznaczonych przez treść odwołania, przez
przedmiot danego, konkretnego postępowania odwoławczego i przez sytuację
przystępującego w danym postępowaniu (wyrok KIO z dnia 14 lutego 2017 r., KIO 261/17).
Interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której wykonawca przystępuje,
należy także powiązać z wynikiem konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, w którym dane przystąpienie jest składane (wyrok z dnia 18 stycznia 2013 r.
sygn. KIO 2822/12, sygn. KIO 2864/12). Co więcej, interes ten musi mieć charakter realny,
a nie tylko hipotetyczny, gdyż tylko w takim wypadku udział danego podmiotu jako
uczestnika w postępowaniu odwoławczym należy uznać za czyniący zadość jego
uzasadnionym interesom prawnym i faktycznym.
Mając
na
uwadze
przedstawioną
powyżej
argumentację,
Odwołujący
uprawdopodobnił, że Zgłaszający przystąpienie nie posiada interesu w uzyskaniu
rozstrzygnięcia odwołania na korzyść Zamawiającego i wnosi o uwzględnienie opozycji.
Z ostrożności Odwołujący wskazuje także, że w rzeczywistości interes Zgłaszającego
przystąpienie, wbrew obowiązkowi wynikającemu z art. 185 ust. 2 PZP, nie został
wskazany w treści złożonego przystąpienia, co stanowi brak formalny zgłoszenia
przystąpienia niepodlegający uzupełnieniu. Jak uznała Krajowa Izba Odwoławcza
„Niewskazanie w czym wykonawca upatruje interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia na
korzyść strony, do której przystąpił jest brakiem formalnym zgłoszenia przystąpienia do
postępowania odwoławczego. Jednocześnie p.z.p. nie zna instytucji usunięcia braków
formalnych zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego” (Postanowienie KIO
z dnia 15 maja 2014 r. sygn. KIO 878/14, podobnie w wyroku KIO z dnia 24 lipca 2015 r.
sygn. KIO 1497/15).”
W ten sposób odwołujący uzasadnia opozycję przeciw przystąpieniu do postępowania
odwoławczego przystępującego.
Izba podziela argumentację odwołującego i uznaje ją za własną.
Izba podkreśla, że przepis art.185 ust.2 PZP mówi o interesie przystępującego w uzyskaniu
rozstrzygnięcia na korzyść zamawiającego. Jak słusznie odwołujący zauważył,
uzasadnienie
interesu zgłaszający przystąpienie upatruje w możliwości złożenia oferty oraz
w przypadku wybor
u oferty przystępującego zawarcia umowy. Przepis mówi o interesie
zgłaszającego przystąpienie nie w uzyskaniu zamówienia tylko o interesie w rozstrzygnięciu
na
korzyść zamawiającego. Więc rozumienie interesu w przypadku przystąpienia ma
charakter szerszy, inny
niż w art.179 ust.1 PZP, który formułuje prawo wykonawcy do
środka ochrony prawnej jakim jest odwołanie. Interes ogranicza się w tym wypadku do
interesu
bezpośrednio związanego z interesem wykonawcy czyli w uzyskaniu zamówienia.
I tak niestety przyst
ępujący ten interes formułuje to jest, że może złożyć ofertę oraz jak
zostanie wybrany to
zawrzeć umowę. Takie okoliczności nie mają nijakiego związku z
interesem zamawiającego czyli korzyścią w rozstrzygnięciu na rzecz zamawiającego. Tutaj
interes zamawia
jącego nie można równać z interesem wykonawcy. Rozstrzygniecie na
korzyść zamawiającego nie jest równoznaczne z mocy prawa z rozstrzygnięciem na
korzyść zgłaszającego przystąpienie/wykonawcy. Nie można w żaden sposób uzasadnić w
instytucji przystąpienia jako zrównanego interesu wykonawcy z interesem zamawiającego,
bez rozważenia w konkretnym przypadku zrównania tych interesów to jest interesu
zamawiającego z interesem zgłaszającego się. Wykonawca ma interes uzyskać
zamówienia a zamawiający ma interes uzyskać najkorzystniejszą ofertę, są to często dwa
rozbieżne interesy. Ten przypadek jest ewidentny bowiem sam zgłaszający mówi, że jego
interes to
złożyć ofertę i być wybranym. Natomiast zamawiający ma interes wybrać
najkorzystniejsz
ą ofertę i to np. nie ze względu na cenę ale na istotę przedmiotu
zamówienia, który ma w pełni zaspokoić potrzeby zamawiającego i temu służą
postępowania na opis przedmiotu zamówienia, jak ma to miejsce w niniejszej sprawie.
Należy pominąć w tym wypadku, ale co słusznie odwołujący zauważył, że zgłaszający
oprócz stwierdzenia, że chce złożyć ofertę i uzyskać zamówienie nie podał przyczyn i
okoliczności, które powodują, że złożenie odwołania jemu uniemożliwi złożenie oferty i
uzyskanie
zamówienia. Chociaż nie ma to znaczenia, ponieważ tutaj chodzi o korzyść
zamawiającego, a nie korzyść odwołującego jak przy składaniu odwołań i nie wskazano w
zgłoszeniu przystąpienia na czym polega interes zgłaszającego w rozstrzygnięciu na
korzyść zamawiającego. Bez znaczenia „dla rozstrzygnięcia na korzyść zamawiającego”
ma też użyta w uzasadnieniu przystąpienia formuła, że „Uwzględnienie odwołania pozbawia
zaś Zgłaszającego przystąpienie możliwości realizacji przedmiotowego zamówienia”, co
miało usprawiedliwiać udział zgłaszającego w postępowaniu po stronie zmawiającego. To,
że zgłaszający się ma interes w złożeniu oferty i realizacji zamówienia nie ma żadnego
związku z „interesem w rozstrzygnięciu na korzyść zamawiającego”, który to związek ma
wykazać zgłaszający przystąpienie po stronie zamawiającego, a czego nie uczynił we
wniosku zgłoszenia przystąpienia.
W tym stanie rzeczy Izba postanowiła nie dopuścić zgłaszającego przystąpienie po stronie
zamawiającego do postępowania odwoławczego. W trybie art. 185 ust.4 PZP decyzja Izby
nie daje podstawy zg
łaszającemu do wniesienia skargi. Stąd Izba nie uwzględnia
zgłaszającego w treści sentencji postanowienia o umorzeniu.
W dniu 29 września 2020r., pismem z dnia 29 września 2020r. odwołujący cofnął
odwołanie, czyniąc tym samym bezprzedmiotowość uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego, skoro cofnął odwołanie.
Krajowa Izba Odwoławcza przyjęła wniosek cofnięcia odwołania i na podstawie art. 187 ust.
8 zdanie pierwsze oraz art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku
Prawo zamówień publicznych, umorzyła postępowanie odwoławcze wydając postanowienie
w sprawie.
Krajowa Izba Odwoławcza na podstawie art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (j.t. Dz. U. 2018r. z dnia 7 maja 2018r. poz.972) orze
kła o dokonaniu zwrotu na
rzecz odwołującego 90 % należnego wpisu od odwołania w kwocie 13.500,00zł. zaliczając
w koszty postępowania kwotę 1.500,00zł. z kwoty uiszczonego wpisu 15.000,00 złotych.
Przewodniczący: ……………………….