Sygn. akt: KIO 2298/20
WYROK
z dnia 15
października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Pakulska-Banach
Protokolant: Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13
października 2020 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej w dniu 14 września 2020 r.
przez
wykonawcę Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej
w
Krakowie Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie w postępowaniu prowadzonym
przez zamawi
ającego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
1) Swietelsky Rail Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie oraz 2) Swietelsky AG
z
siedzibą w Linz (Austria), zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego
po
stronie zamawiającego
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę Przedsiębiorstwo Napraw i
Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w
Krakowie Sp. z o.o. z siedzibą w
Krakowie i:
2.1. z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie:
dwadzieścia
tysięcy
złotych
zero
groszy),
uiszczoną
przez
wykonawcę Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury
Kolejowej w
Krakowie Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, tytułem wpisu
od
odwołania;
zasądza od wykonawcy Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania
Infrastruktury Kolejowej w
Krakowie Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie
na rzecz
zamawiającego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą
w Warszawie
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero
groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
z
tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zam
ówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej, do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………………..
Sygn. akt KIO 2298/20
Uzasadnienie
Zamawiający - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: Zaprojektowanie i wykonanie robót
dla zadania pn. Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej
realizowanego w ramac
h projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej”, na
podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.
U. z 2019 r. poz.
1843 ze zm.), zwanej dalej „Pzp”.
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 3 czerwca 2020 r. pod numerem 2020/S
Wykonawca
Przedsiębiorstwo
Napraw
i
Utrzymania
Infrastruktury
Kolejowej w
Krakowie Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (zwany dalej: „odwołującym”) w dniu
września 2020 roku złożył do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od
niezgodnej z przepisam
i ustawy czynności zamawiającego z dnia 4 września 2020 roku, a
polegającej na odtajnieniu informacji zawartych w dokumentach stanowiących załączniki nr
1-9 do pisma o
dwołującego z dnia 18 sierpnia 2020 roku, stanowiącego wyjaśnienia w
zakre
sie rażąco niskiej ceny, które odwołujący zastrzegł jako tajemnica przedsiębiorstwa.
W związku z powyższym odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 8 ust. 3 Pzp
w związku z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz.U. z 2019 r. poz.1010 ze zm.) dalej:
„uznk” poprzez odtajnienie dokumentów załączonych do wyjaśnień w zakresie rażąco
niskiej ceny z dnia
18 sierpnia 2020 roku, mimo że odwołujący wykazał, że
dokumenty te
stanowią prawnie chronioną tajemnicę przedsiębiorstwa;
2) art. 7 ust. 1 Pzp poprzez niezapewnienie zachowania zasady uczciwej konkurencji
oraz
równego
traktowania
wykonawców
oraz
zasady
proporcjonalności
i
przejrzystości.
W oparciu o powyższe zarzuty odwołujący wnosił o rozpatrzenie odwołania i jego
uwzględnienie w całości oraz o:
nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności odtajnienia informacji
zawartych w załącznikach nr 1-9 do pisma odwołującego z dnia 18 sierpnia 2020
roku stanowiącego odpowiedź na wezwanie do złożenia wyjaśnień w zakresie
ra
żąco niskiej ceny;
2) zas
ądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego;
3) d
opuszczenie i przeprowadzenie dowodów załączonych do odwołania,
wnioskowanych w odwołaniu lub przedstawionych na rozprawie na fakty
wskazane w uzasadnieniu pisemnym lub ustnym.
W uzasadnieniu odwołania odwołujący podnosił, co następuje.
Odwołujący wskazał, że pismem z dnia 18 sierpnia 2020 roku przedłożył
zamawiającemu wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny, załączając do niego
załączników, które w oparciu o przepis art. 8 ust. 3 Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy
o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zastrzegł jako tajemnicę przedsiębiorstwa.
Uzasadniając zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa wskazał, że utajnia informacje
zawarte w dokumentach:
„Wyjaśnienie wątpliwości Zamawiającego dotyczących rażąco
niskiej wartości pozycji II.4.3.1 RCO” (Załącznik nr 1), „Zestawienie kosztów dla
przedmiotowej pozycji RCO” (Załącznik nr 2), „Kosztorys dla robót inżynieryjnych” (Załącznik
nr 3), „Oferta podwykonawcza dla obiektów inżynieryjnych” (Załącznik nr 4) oraz w ofertach
materiałowych (Załączniki nr 5-12).
Pismem z dnia 4 września 2020 roku zamawiający poinformował odwołującego
o
częściowym odtajnieniu zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa dokumentów
złożonych przez odwołującego, tj. o odtajnieniu w całości załączników nr 1-9 do wyjaśnień
o
dwołującego z dnia 18 sierpnia 2020 roku oraz o częściowym odtajnieniu trzech
dokumentów załączonych do oferty odwołującego.
Odwołujący podkreślił, że w odwołaniu ogranicza się do kwestionowania czynności
zamawiającego polegającej na odtajnieniu załączonych do wyjaśnień z dnia 18 sierpnia 2020
roku
załączników
natomiast
nie
kwestionuje
częściowego
odtajnienia
przez
zamawiającego informacji zawartych w załącznikach do oferty.
Odwołujący podniósł, iż stanowisko zamawiającego przedstawione w piśmie
informującym o odtajnieniu dokumentów z dnia 4 września 2020 roku jest błędne.
Jednocześnie odwołujący przytoczył obszerne fragmenty ww. pisma.
W pierwszej kolejno
ści odwołujący stwierdził, że wykazał spełnienie wszystkich
przesłanek z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Wskazał, że nie jest
sporne, że zrealizował ustawowe wymogi określone w art. 8 ust. 3 Pzp, a mianowicie
przedstawił uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa oraz zastrzegł informacje
z zachowaniem ustawowego terminu.
Podkreślił też, że w pełni rozumie znaczenie zasady jawności postępowania
o
udzielenie zamówienia publicznego i ma świadomość, że dopuszczalność utajniania
informacji jako stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa ma charakter wyjątku od tej zasady.
Następnie stwierdził, że nie zgadza się z oceną zamawiającego, że jako wykonawca
nie
sprostał wymogom wykazania spełnienia wszystkich przesłanek definicji tajemnicy
przedsiębiorstwa w odniesieniu do dokumentów, o których odtajnieniu zadecydował
z
amawiający. Odwołujący przytoczył brzmienie przepisu art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji
, wskazując, że przepis ten określa trzy przesłanki tajemnicy
przedsiębiorstwa, które muszą być spełnione łącznie, tj.:
muszą to być informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa
lub
inne informacje posiadające wartość gospodarczą;
jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są to informacje
powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji, albo nie są
łatwo dostępne dla takich osób;
uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu
należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
Odwołujący podkreślił, że charakter i rodzaj utajnionych przez niego informacji,
zgodnie z orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej, pozwala na zastrzeżenie ich jako
tajemnicy przedsiębiorstwa.
Odno
śnie zasadności możliwości utajnienia jako tajemnicy przedsiębiorstwa
załącznika nr 1 do pisma z dnia 18 sierpnia 2020 r. oraz dokumentu stanowiącego
zestawienie kosztów dla pozycji RCO, której dotyczyło wezwanie zamawiającego do złożenia
wyjaśnień (załącznik nr 2 do ww. pisma), jak i Kosztorysu dla robót inżynieryjnych (załącznik
nr 3 do ww.
pisma) odwołujący powołał się na następujące orzeczenia Krajowej Izby
Odwoławczej: wyrok z dnia 3 lutego 2014 r., wydany w sprawie o sygn. akt KIO 77/14; wyrok
z dnia 16
października 2014 r., wydany w sprawie o sygn. akt KIO 1982/14; wyrok z dnia 14
maja 2013 r., wydany w sprawie o sygn. akt KIO 960/13;
wyrok z dnia 1 czerwca 2012 r.,
wydany w sprawie o sygn. akt KIO 995/12;
wyrok z dnia 14 maja 2013 r., wydany w sprawie
o sygn. akt KIO 908/13.
Odwołujący wskazywał, że utajnione przez niego w załącznikach nr 1, 2 i 3 do pisma
z
18 sierpnia 2020 roku informacje nie obejmowały ceny, a właśnie pokazywały jej
kalkulację, wskazywały na metodę budowania tej ceny poprzez uwzględnienie elementów
kosztotwórczych, jak i pokazywały zakładaną przez odwołującego marżę, a zatem ujawniały
takie informacje, które nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym
rodzajem informacji, jak też nie są łatwo dostępne dla takich osób. Zauważył też,
że w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej akceptuje się walor tajemnicy
przedsiębiorstwa w przypadku szczegółowej kalkulacji ceny w stosunku do prac
wyspecyfikowanych w poszczególnych pozycjach tabeli, w tym także wysokości zysku
i szczeg
ółowego określenia wszelkich kosztów związanych z daną pracą, które mogą
zobrazować sposób kalkulacji ceny, przy jednoczesnym wskazaniu, że samo wskazanie cen
jednostkowych nie może stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa.
Dalej, odwołujący odniósł się do powołanego przez zamawiającego w piśmie z dnia
września 2020 roku wyroku Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 18 listopada
2015 roku, sygn.
akt: IV SA/Wr 542/15, w którym sąd wskazał, że: „Przepis art. 86 ust. 4
ustawy -
Prawo zamówień publicznych w zakresie w jakim posługuje się zwrotem "informacje
dotyczące ceny" należy interpretować jak najszerzej, co oznacza, że nie odnosi się
wyłącznie do podanej ceny całkowitej oferty, ale także cen jednostkowych, które nie mogą
być przedmiotem skutecznego zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstw (…) Formularz
cenowy, jak
się wydaje, nie zawiera bowiem informacji, które mogłyby stanowić potencjalnie
wartość gospodarczą, know how. Za takie można by uznać informacje o strategii budowania
ceny, szczegółowe kalkulacje zawierające dane m.in. o kosztach pracy, zyskach
przedsiębiorcy lub innych okolicznościach kosztotwórczych” i stwierdził, że nie zastrzegł
tajemnicy
formularza cenowego, a jedynie informacje dotyczące szczegółowej kalkulacji
ceny, planowanych zysków i przyjętych elementów kosztotwórczych, jak i strategii cenowych
(z
ałączniki nr 1, 2 i 3 do pisma z dnia 18 sierpnia 2020 roku).
Zdaniem odwołującego brak jest podstaw do uznania, że zastrzeżone przez niego
informacje na temat elementów cenotwórczych, zawarte w załącznikach 1 - 3 do pisma z
dnia 18 sierpnia 2020 roku,
powinny być traktowane jako „informacje dotyczące ceny", które
z mocy
ustawy powinny pozostawać jawne, jako że wymagania ustalone w SIWZ nie
determinowały kształtu elementów cenotwórczych, pozostawiając wykonawcom dowolność
w tym zakresie, co uzasadnia uznanie ww. informacji za know-how wykonawcy.
Podniósł, że
w przypadku odtajnienia tych dokumentów zakres ujawnienia informacji przez
z
amawiającego obejmie nie tylko poszczególne elementy cenotwórcze, ale także
poszczególne ceny otrzymane na towary przez kontrahentów odwołującego, jak i informacje
o
podmiotach współpracujących z odwołującym. Zdaniem odwołującego, z uwagi na
specyfikę rynku, na którym działa odwołujący (w szczególności jego wyspecjalizowanie,
niewielką liczbę podmiotów funkcjonujących na nim), może w ten sposób dojść do
ujawnienia polityki cenowej odwołującego, mającej dla niego istotną wartość gospodarczą.
Odnośnie zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstwa ofert dostawców,
podwyk
onawców i kontrahentów odwołujący powoływał się na następujące orzeczenia
Krajowej Izby Odwoławczej: wyrok z dnia 31 stycznia 2020 r., wydany w sprawie
o sygn. akt KIO 69/20 oraz wyrok z dnia 17 lutego 2016 r., wydany w sprawie o sygn. akt
KIO 149/16.
Odw
ołujący powołał się na swoje uzasadnienie tajemnicy przedsiębiorstwa w tym
zakresie, zawarte
w piśmie z dnia 18 sierpnia 2020 roku, w którym wskazywał, że informacje
zawarte w utajnianych dokumentach posiadają wartość gospodarczą, jako że stanowią
samodzie
lną wartość handlową w stopniu uzasadniającym konieczność ochrony
przedmiotowych informacji pr
zed ich bezprawnym ujawnieniem oraz, że ekonomiczna
wartość tych informacji wynika z faktu, że zawierają one dane pozwalające na uzyskanie
wiedzy na temat aktywno
ści gospodarczej przedsiębiorcy w odniesieniu do konkretnych
kontrahentów, jak też stosowanych technologii, rozwiązań organizacyjnych, co w przypadku
ujawnienia tych informacji mogłoby negatywnie wpłynąć na możliwość efektywnego
konkurowania pomiędzy przedsiębiorcami.
Odwołujący podkreślił iż w stosunku do informacji zawartych w ww. dokumentach
zamawiający uznał, iż mają one wartość gospodarczą, a ponadto, zaakceptował
oświadczenie odwołującego odnośnie nieudostępniania tych informacji na zewnątrz.
Wskazał też, że zamawiający uznał, iż odwołujący nie wykazał (zgodnie z wymaganiami
przepisu art. 8 ust. 3 Pzp
) spełnienia trzeciej z przesłanek uznania danych informacji za
tajemnicę przedsiębiorstwa, tj. że podjął on, przy zachowaniu należytej staranności, działania
w celu utrzymania ich w
poufności, gdyż odwołujący nie przedstawił żadnych dowodów
potwierdzających podejmowanie działań w celu utrzymania w poufności informacji objętych
zastrzeżeniem jako tajemnica przedsiębiorstwa. Odwołujący podał, iż, zamawiający
oczekiwał przedstawienia mu regulaminów i polityk, na których stosowanie powołał się
o
dwołujący w uzasadnieniu tajemnicy przedsiębiorstwa oraz umów z oferentami i
podwykonawcami, z
których wynikałby obowiązek utrzymania w poufności informacji
objętych ofertami tych podmiotów.
W kontekście stanowiska wyrażonego przez zamawiającego w uzasadnieniu
odtajnienia ww. dokumentów, odwołujący wskazał, że obowiązek przedstawienia dowodów
w
celu wykazania tajemnicy przedsiębiorstwa nie jest bezwzględny. W tym zakresie zwrócił
uwagę na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 12 czerwca 2017 roku, wydany
w
sprawie o sygn. akt: KIO 1015/17, w którym wyrażono pogląd, iż: „Oświadczenie jest także
środkiem dowodowym, za pomocą którego można wykazać określone okoliczności,
jeśli zawiera rzetelną, logiczną i rzeczową argumentację, z powołaniem się na obiektywne
fakty podlegające weryfikacji” oraz, że „nie sposób uznać, że istnieje tylko jeden wzór
lub
sposób wykazania, że dane informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.”
Odwołujący zauważył, że już sama treść uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa
zawarta w piśmie z dnia 18 sierpnia 2020 roku stanowi oświadczenie odwołującego
o
stosowaniu zabezpieczeń w tym zakresie i przyjętych środkach bezpieczeństwa.
W jego ocenie, w
ykazanie dowodami stosowania ww. środków w dużej części
jest
niemożliwe, jako że w istocie zmuszony byłby do dowodzenia okoliczności negatywnych
np. okoliczności, że zastrzeżonych danych nie zamieszcza na żadnych stronach
internetowych, w publikatorach c
zy też prasie, czy przykładowo okoliczności, że nie
informuje o ww. zastrzeżonych informacjach wszystkich swoich pracowników (a jedynie
wybrane osoby). Skoro w uzasadnieniu utajnienia informacji
przytoczył najważniejsze zasady
dotyczące stosowanych przezeń środków w celu utajnienia informacji (jak stosowane
zabezpieczenia dotyczące ochrony fizycznej, technicznej i administracyjnej danych)
zawartych w przyjętych przez odwołującego wewnętrznych politykach i regulacjach, to jest to
także wykazanie ich stosowania (za pomocą jednak innego środka dowodowego niż same te
regulacje i polityki - a mianowicie
oświadczenia wykonawcy). Zdaniem odwołującego,
zrównanie w tym przypadku samego oświadczenia wykonawcy z przedłożeniem stosowanej
przez niego polityki jest uzasad
nione, gdyż w obydwu przypadkach będą to dokumenty
pochodzące wyłącznie od odwołującego. Podkreślił też, że zamawiający nie wskazywał, że
nie daje wiary o
dwołującemu co do stosowania wymienionych zabezpieczeń, czy też uznał
stosowanie
opisanych
przez
o
dwołującego
środków
bezpieczeństwa
jako
niewystarczających. Zamawiający kładzie nacisk wyłącznie na brak przedstawienia polityk i
regulaminów, o których odwołujący w swoim piśmie wspomina. Tym samym, zdaniem
odwołującego, należałoby przyjąć, że w tym konkretnym wypadku osią sporu pomiędzy
zamawiającym a odwołującym jest wyłącznie ocena, czy dobrany środek dowodowy
(oświadczenie) był wystarczający do wykazania spełnienia przesłanki podjęcia przez
o
dwołującego działań w celu utrzymania w poufności zastrzeżonych tajemnicą
przedsiębiorstwa informacji. W ocenie odwołującego był to środek wystarczający i
adekwatny. Wykonawcy mają dowolność w zakresie wykazywania spełnienia warunków
określonych w art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
W dalszej k
olejności odwołujący podnosił, że zakresie przyjętych przez niego zasad
ochrony informacji w odniesieniu do ich przekazywania wybranym pracownikom,
brak
przedłożenia ewentualnych zapisów umów z tymi pracownikami nie może zostać
zrównany z niewykazaniem przez wykonawcę okoliczności, że stosuje on środki
umożliwiające zachowanie poufności zastrzeganych jako tajemnica przedsiębiorstwa
informacji.
Zauważył, że podstawowym obowiązkiem pracownika wynikającym z art. 100 § 1
pkt 4 Kodeksu pracy (dalej: KP) jest obo
wiązek zachowania w tajemnicy informacji, których
ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Skoro podstawowym przedmiotem
działalności odwołującego jest działalność na rynku zamówień publicznych sektora robót
budowlanych z branży kolejowej, a w związku z tym odwołujący przede wszystkim dąży do
pozyskania tych zamówień w celu ich realizacji, to oczywistym jest, że wszelkie informacje
związane z kalkulacją ceny, pozyskanymi ofertami podwykonawców, stosowanymi środkami
organizacyjnymi, metodami kalkulac
ji ceny, stosowanymi marżami, danymi dotyczącymi
prognozowanego zysku i strategie cenowe są takimi informacjami, których ujawnienie może
narazić na szkodę odwołującego, z czego jego pracownicy w pełni sobie zdają sprawę.
Z
atem brak przedstawienia szczególnych postanowień umownych z ww. pracownikami, w
świetle obowiązującego art. 100 § 1 pkt 4 KP, nie może prowadzić do wniosku, że
o
dwołujący nie wykazał, że zachował należytą staranność w zakresie zachowania ww.
inform
acji w poufności. Odwołujący stwierdził, że zastrzeżone przez niego załączniki nr 1-3
do pisma z dnia 18 sierpnia 2020 roku,
dotyczą przede wszystkim wewnętrznych kalkulacji
o
dwołującego, a co za tym idzie stosowanej marży, strategii cenowych oraz planowanego
zysku. Tym samym nie było możliwe zaangażowanie w proces ochrony ich poufności
podmiotów trzecich, a zatem wymaganie przez Zamawiającego przedstawienia umów w tym
zakresie zawieranych z kontrahentami jest
całkowicie bezpodstawne.
Odwołujący stwierdził, że w świetle przedstawionego przez niego wywodu - w
o
dniesieniu do informacji objętych klauzulą tajemnicy przedsiębiorstwa zawartych
w
załącznikach nr 1-3 do pisma z dnia 18 sierpnia 2020 roku dopełnił obowiązku wykazania,
że podjął przy zachowaniu należytej staranności działania w celu utrzymania tych informacji
w
poufności. W konsekwencji ujawnienie ww. informacji przez zamawiającego wbrew
zastrzeżeniu tajemnicy przedsiębiorstwa naruszy przepisy ustawy Pzp.
W dalszej kolejności odwołujący podkreślił, że w stosunku do zastrzeżonych
jako tajemn
ica przedsiębiorstwa załączników nr 4-9 do pisma z dnia 18 sierpnia 2020 roku,
o
prócz argumentacji dotyczącej wykazania za pomocą oświadczenia okoliczności
stosowania odpowiednich zabezpieczeń w zakresie ochrony informacji, należy wskazać, że
brak przedsta
wienia umów czy porozumień z kontrahentami, z których wynikałby obowiązek
zachowania w tajemnicy informacji objętych w złożonych ofertach nie może być traktowany
jako równoznaczny z niespełnieniem wymogu wykazania tajemnicy przedsiębiorstwa. Takie
twierdzenia w ocenie o
dwołującego są zbyt daleko idące i bezpodstawne.
Zwrócił uwagę na to, że utajnione przez niego ww. dokumenty stanowiły oferty
złożone przez kontrahentów. Podkreślił, iż nie ma wpływu na to, co w treści takiej oferty
zostanie zawarte.
Zauważył, że są to niewątpliwie oferty dedykowane odwołującemu,
specjalnie na jego potrzeby zindywidualizowane -
żaden z utajnionych przez odwołującego
załączników do pisma z dnia 18 sierpnia 2020 roku nie zawiera wydruku z cennika ze strony
internetowej danego p
odmiotu, a każdorazowo (za wyjątkiem jedynie oferty z załącznika nr
5) wskazane jest, jak
długo dana oferta obowiązuje (co potwierdza okoliczność, że została
ona zindywidualizowana w stosunku do standardowo stosowanych przez dany podmiot
warunków handlowych). Ponadto z oferty stanowiącej załącznik nr 4 do pisma wynika
bezpośrednio i jednoznacznie, że została ona złożona po przeprowadzonych negocjacjach,
co tylko dodatkowo potwierdza jej zindywidualizowany charakter. Z
astrzeżone jako objęte
taje
mnicą przedsiębiorstwa złożone odwołującemu oferty zostały przez niego pozyskane
często z uwagi na trwającą przez lata współpracę stron, a także z uwagi na pozycję rynkową
o
dwołującego, z którym współpraca handlowa jest dla ww. podmiotów atrakcyjna. Nawet
brak zawarcia umowy o zachowaniu poufności z kontrahentem składającym ofertę
o
dwołujący nie świadczy o rezygnacji z utrzymania złożonych przez nich ofert w tajemnicy,
ani też nie świadczy, że odwołujący nie podjął adekwatnych środków celem zachowania
poufności ww. informacji. skoro nadal są stosowane inne, wykazane przez odwołującego,
środki ochrony tajemnicy zastrzeganych informacji, takie jak obowiązek poufności
spoczywający na pracownikach posiadających ww. informacje czy wykazane środki
bezpieczeństwa stosowane w przedsiębiorstwie odwołującego. Odwołujący podkreślił też, że
nie może wykazać żadnymi dowodami okoliczności negatywnej, że nie ujawnił w żaden
sposób informacji dotyczącej tego, od jakich podmiotów otrzymał oferty dotyczące realizacji
zamówienia, o którego udzielenie ubiega się w przedmiotowym postępowaniu, ani też, że nie
upublicznił informacji, jaka była konkretna treść pozyskanych ofert i że zadbał o to, by
informacje ujawnione zostały wyłącznie osobom, na których spoczywa obowiązek
zachowania ich
w poufności. Z drugiej strony zamawiający wskazał, że „oświadczenia
w
ykonawcy dotyczące nieudostępniania na zewnątrz informacji objętych zastrzeżeniem
mogą zostać zaakceptowane’’. Reasumując, odwołujący stwierdził, że ujawnienie przez
z
amawiającego informacji zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa, a objętych
załącznikami nr 4-9 do pisma odwołującego z dnia 18 sierpnia 2020 roku, stanowić będzie
naruszenie ustawy.
Odwołujący ponadto wskazał, że bezpodstawne ujawnienie zastrzeżonej zgodnie
z wymogami Pzp
tajemnicy przedsiębiorstwa stanowiło będzie także naruszenie
przez z
amawiającego zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców
zasady proporcjonalności i przejrzystości określonej w art. 7 ust. 1 Pzp.
W ocenie odwołującego należy uznać, że w odniesieniu do dokumentów
stanowiących załączniki nr 1-9 do pisma z dnia 18 sierpnia 2020 roku wykazał on spełnienie
wszystkich ustawowych przesłanek umożliwiających zastrzeżenie informacji jako tajemnicy
przedsiębiorstwa, także w zakresie wykazania, że podjął przy zachowaniu należytej
staranności działania w celu utrzymania zastrzeżonych informacji w poufności.
Zamawiający w dniu 15 września 2020 roku przekazał wykonawcom kopię odwołania
za p
ośrednictwem swojej strony internetowej.
Pismem z dnia 18
września 2020 roku wykonawcy wspólnie ubiegający się
o
udzielenie zamówienia: 1) Swietelsky Rail Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie oraz 2)
Swietels
ky AG z siedzibą w Linz (zwani dalej łącznie: „przystępującym”) zgłosili przystąpienie
do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia wobec spełnienia wymogów określonych
w art. 185 ust. 2 Pzp i
dopuściła ww. wykonawców do udziału w postępowaniu odwoławczym
po stronie zamawiającego w charakterze uczestnika postępowania.
W dniu 12
października 2020 roku zamawiający – drogą elektroniczną - przekazał
Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej odpowiedź na odwołanie wnosząc o oddalenie
odwołania w całości oraz o obciążenie kosztami postępowania odwoławczego odwołującego.
W trakcie rozprawy strony i przystępujący podtrzymali swoje stanowiska.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron i uczestnika postępowania
odwoławczego, na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego
oraz
oświadczeń i stanowisk stron i uczestnika postępowania, Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Izba uznała, iż odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez zamawiającego przepisów
ustawy Pzp, czym wypełnił materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania,
o
których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba dopuściła i przeprowadziła dowody z dokumentacji postępowania przekazanej
przez zamawiającego, w szczególności z pisma odwołującego z dnia 18 sierpnia 2020 roku
wraz
z załącznikami, stanowiącego wyjaśnienia rażąco niskiej ceny oraz pisma
zamawiającego z dnia 4 września 2020 roku o odtajnieniu dokumentów zastrzeżonych
przez
odwołującego jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Skład orzekający Izby wziął pod uwagę również stanowiska i oświadczenia stron
i
uczestnika postępowania odwoławczego złożone w pismach procesowych oraz ustnie
do
protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 13 października 2020 roku.
Izba ustaliła, co następuje:
P
rzedmiot niniejszego zamówienia stanowi zaprojektowanie i wykonanie robót
budowlanych dla inwestycji pn.:
„Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury
przystankowej realizowanego w ramach projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei
Aglomeracyjnej” ”.
Pismem z dnia 18 sierpnia 2020 roku odwołujący złożył zamawiającemu wyjaśnienia
w
zakresie rażąco niskiej ceny. Do przedmiotowego pisma załączył 12 dokumentów,
jednocześnie zastrzegając wobec informacji zawartych w tych dokumentach tajemnicę
przedsiębiorstwa na podstawie art. 8 ust. 3 Pzp. Ponadto, odwołujący w piśmie tym
przedstawił uzasadnienie tajemnicy przedsiębiorstwa, które nie zostało objęte zastrzeżeniem
tajemnicy.
W uzasadnieniu tajemnicy przedsiębiorstwa odwołujący powołał się na przepis
art. 8 ust. 3 Pzp oraz art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieu
czciwej konkurencji, a także
wskazał na bogate orzecznictwo sądów i Krajowej Izby Odwoławczej odnośnie informacji,
które mogą być objęte zastrzeżeniem tajemnicy przedsiębiorstwa.
Wykonawca -
Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej
w
Krakowie Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie - w piśmie tym stwierdził, że: „informacje
zawarte w przedmiotowych dokumentach posiadają wartość gospodarczą, gdyż stanowią
samodzielną wartość handlową w stopniu uzasadniającym konieczność ochrony
przedmiotowych
informacji przed ich bezprawnym ujawnieniem. Ekonomiczna wartość
informacji wynika z faktu, że informacje te zawierają dane, które pozwalają na uzyskanie
wiedzy na temat aktywności gospodarczej przedsiębiorcy w odniesieniu do konkretnych
kontrahentów, jak też stosowanych technologii i rozwiązań organizacyjnych, co w przypadku
ujawnienia tych informacji mogłoby negatywnie wpłynąć na możliwość efektywnego
konkurowania pomiędzy przedsiębiorcami.”.
Następnie podkreślił, że: „podjął niezbędne działania w celu zachowania poufności
ofert handlowych podwykonawców (…) nie dokonał ujawnienia do wiadomości publicznej
informacji obejmujących oferty handlowe podwykonawców, a jednocześnie oferty handlowe
podwykonawców nie podlegały ujawnieniu osobom nieupoważnionym, jak również osobom
nie objętym obowiązkiem zachowania poufności (…) zrealizował niezbędne czynności w celu
zachowania poufności wskazanych informacji zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2016//679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie o
chrony osób
fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego
przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie
o
ochronie danych) jak również ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych
(Dz. U. 2018 poz. 1000).”. W dalszej kolejności wskazywał, że: „podejmuje nieustannie
oraz
przy zachowaniu należytej staranności działania w celu utrzymania w poufności
informacji, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze i ich elementów nie są
powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są
łatwo dostępne dla takich osób. Powyższe informacje nie podlegają publicznemu
udostępnieniu przez Wykonawcę, chyba że obowiązek udostępnienia wynika z powszechnie
obowiązujących przepisów prawa lub informacje podlegają ujawnieniu zgodnie z
prawomocnym wyrokiem sądu lub prawomocną decyzją administracyjną. W stosunku do
wzmiankowanych informacji Wykonawca potwierdza, iż nie podejmuje czynności w zakresie
zamieszczenia ich na
jakichkolwiek stronach internetowych, w publikatorach czy też w
prasie. Stąd nie istnieje możliwość odnalezienia powyższych informacji przez osoby trzecie
w drodze podjęcie w normalnym toku zdarzeń starań w postaci wyszukiwania wskazanych
informacji w sieci Internet. Wykonawca podejmuje zgodnie z wymogiem zachowania
należytej staranności działania w zakresie zabezpieczenia oraz archiwizacji powyższych
informacji w sposób uniemożliwiający ich przekazanie lub udostępnienie osobom trzecim.
Nadmienić należy, iż Wykonawca w stosunku do powyższych informacji, w tym do informacji
utrwalonych na
elektronicznych nośnikach stosuje następujące środki ochrony” (w tym
miejscu wymienił stosowane u niego zabezpieczenia w zakresie ochrony fizycznej,
technicznej i administracyjnej danych).
W dalszej
kolejności zapewnił, że: „dostęp do wyżej wskazanych informacji zostaje
udzielony jedynie pracownikom umocowanym w sposób szczególny przez Wykonawcę
oraz przy
zapewnieniu kontroli obiegu dokumentów i ich rozliczalności. Pracownicy
zatrudnieni przez Wykonawcę, którzy zostali umocowani w sposób szczególny w zakresie
dostępu do wskazanych informacji na podstawie umów o pracę lub poszczególnych umów
o
zachowanie poufności, czy też umów o zakazie konkurencji pozostają zobowiązani wobec
Wykonawcy do zachowania w poufności wyżej wskazanych informacji co stanowi prawny
instrument ochrony stosowany przez Wykonawcę. Działania podjęte przez Wykonawcę przy
zachowaniu należytej staranności w zakresie zagwarantowania poufności wskazanych
informacji pozostają skuteczne tj. zapewniają, iż zastrzegane informacje utrzymują walor
tajności na każdym etapie ich przetwarzania, a jednocześnie działania są adekwatne do skali
prowadzonej przez Wykonawcę działalności, charakterystyki rynku, na którym funkcjonuje
Wykonawca, jak również do charakteru informacji, które podlegają zastrzeżeniu jako
tajemnica przedsiębiorstwa. Tym samym wskazane informacje zastrzeżone jako tajemnica
przedsiębiorstwa nie są łatwo dostępne osobom zwykle zajmującym tym rodzajem
informacji. Nadto, Wykonawca nie ujawnił informacji dotyczących ofert handlowych
podwykonawców do wiadomości publicznej. Wykonawca zadbał także, ażeby informacje te
nie zostały ujawnione osobom innym niż mieszczące się w kręgu osób związanych
obowiązkiem poufności”.
Pismem z dnia 4 września 2020 roku zamawiający poinformował odwołującego
o
odtajnieniu na podstawie art. 8 ust. 1 Pzp zastrzeżonych przez odwołującego jako
tajemnica przedsiębiorstwa dokumentów, w tym m.in. o odtajnieniu załączników 1 – 9.
Uzasadniając podjętą przez siebie czynność odtajnienia dokumentów odwołującego
zamawiający podkreślił w pierwszej kolejności, że „wykonawca nie przedstawił dokumentów
dla wykazania podejmowania działań względem informacji objętych zastrzeżeniem
jako tajemn
ica przedsiębiorstwa, w tym oświadczeń, umów, polityk, regulaminów
czy
procedur.”.
W zakresie zastrzeżenia jako objętych tajemnicą przedsiębiorstwa informacji
zawartych w załącznikach do pisma z dnia 18 sierpnia 2020 roku – wyjaśnienia rażąco
niskiej cen
y zamawiający podnosił, co następuje.
Odnośnie zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstwa informacji zawartych
w
załączniku nr 2 – Zestawienie kosztów dla przedmiotowej pozycji RCO oraz załączniku
nr 3
– Kosztorys dla robót inżynieryjnych, zamawiający wskazywał, że zgodnie z dyspozycją
art. 8
ust. 3 Pzp , wykonawca nie może zastrzec jako tajemnicy przedsiębiorstwa informacji,
o k
tórych mowa w art. 86 ust. 4 Pzp, w tym informacji dotyczących ceny. W tym zakresie
zamawiający powołał się na orzeczenia Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia
listopada 2015 r. (sygn. akt: IV SA/Wr 542/15) oraz wyroki Krajowej Izby Odwoławczej
z dnia 3 lutego 2014 roku (sygn. akt: KIO 77/14) z dnia 30 stycznia 2015 r. (sygn. akt:
KIO 91/15).
Odnośnie zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstwa informacji zawartych
w
załączniku nr 4 – Oferta podwykonawcza dla obiektów inżynieryjnych oraz załącznikach
od 5 do 11
– Oferty materiałowe zamawiający uznał, że wykonawca nie wykazał spełnienia
wszystkich przesłanek definicji tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w odniesieniu do informacji objętych zastrzeżeniem, za
wyjątkiem ofert handlowych, stanowiących załączniki nr 11 i 12.
Zamawiający wskazał, że „argumentacja Wykonawcy odnosząca się do wykazania
wartości gospodarczej informacji objętych zastrzeżeniem jako tajemnicy przedsiębiorstwa
jest spójna i przekonująca, wobec czego może zostać zaakceptowana. Także oświadczenia
Wykonawcy dotyczące nieudostępniania na zewnątrz informacji objętych zastrzeżeniem
mogą zostać zaakceptowane ”. Jednakże dalej podniósł, że: „Wykonawca równocześnie
nie
przedstawił jednak Zamawiającemu żadnych dowodów potwierdzających podejmowanie
działań w celu utrzymania w poufności informacji objętych zastrzeżeniem jako tajemnica
przedsiębiorstwa, także regulaminów i polityk, na których stosowanie się powołuje
w
uzasadnieniu tajemnicy przedsiębiorstwa. Dokumenty objęte zastrzeżeniem jako tajemnica
przedsiębiorstwa nie zostały oznaczone jako tajemnica przedsiębiorstwa (za wyjątkiem Ofert
handlowych, stanowiących załączniki nr 10 i 11). Wykonawca nie przedstawił umów
czy
porozumień z oferentami czy podwykonawcami z których wynikałoby utrzymanie
w
poufności informacji objętych ofertami tych podmiotów. Jedyny wyjątek w tym zakresie
dotyczy Ofert handlowych, stanowiących załączniki nr 10 i 11 (…)”.
Izba zważyła, co następuje.
Odwołanie podlega oddaleniu.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 Pzp p
ostępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
Zgodnie zaś z art. 8 ust. 3 Pzp nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie
do
udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał,
iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może
zastrzec informacji, o
których mowa w art. 86 ust. 4. Przepis stosuje się odpowiednio
do konkursu
Przepis art. 86 ust. 4 Pzp do
którego odsyła art. 8 ust. 3 Pzp stanowi, iż: podczas
otwarcia ofert podaje się nazwy (firmy) oraz adresy wykonawców, a także informacje
dotyczące ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności
zawartych w ofertach.
Z kolei art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1010, ze zm.)
– dalej zwanej: „uznk” stanowi, że:
przez
tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne,
organizac
yjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które
jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie
znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne
dla
takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął,
przy
zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
Jak wszyscy zgodnie stwierdzili
na rozprawie (zarówno strony, jak i przystępujący)
zasada jawności jest naczelną zasadą obowiązującą na gruncie zamówień publicznych -
co
też wynika z powyżej powołanych przepisów ustawy - i wszelkie wyjątki od tej zasady
powinny być traktowane w sposób ścisły i zawężający.
Zatem, przede wszystkim nale
ży dążyć do zachowania zasady jawności.
Z drugiej strony przepisy ustawy dają wykonawcy możliwość ochrony innego dobra –
a mianowicie ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w stosunku do informacji, które taką
tajemnicę stanowią, a które wykonawca musi bądź chce udostępnić zamawiającemu,
aby w
sposób skuteczny móc ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego. Instytucja
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa nie powinna być jednak nadużywana
w
postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Niezasadne bądź nieskuteczne
zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa przez wykonawcę ogranicza bowiem w sposób
nieuprawniony możliwość weryfikacji oferty danego wykonawcy przez innych wykonawców
biorących udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Ustawodawca
określił przesłanki, których spełnienie umożliwia wykonawcom na powoływanie się na
zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa w stosunku do określonych informacji. Z kolei
zamawiający mają obowiązek każdorazowo dokonać oceny czy po pierwsze - informacje
zastrzeżone przez wykonawcę stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, po drugie – czy zostały
skutecznie przez niego
zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa, co w konsekwencji
będzie zawsze powodowało ograniczenie zasady jawności postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego.
W odpowiedzi na odwołanie zamawiający słusznie wskazywał, że dla skutecznego
zastrzeżenia informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa konieczne jest spełnienie
dwóch przesłanek, wynikających z art. 8 ust. 3 Pzp, tj.:
1) wy
konawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane (w
niniejszej sprawie
– nie później niż wraz ze złożeniem wyjaśnień w zakresie rażąco
niskiej ceny) oraz
2) wykonawca
wykazał, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Wykonawca ma zatem obowiązek „wykazać”, iż w stosunku do zastrzeżonych
przez
niego informacji jako stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa spełnione zostały
przesłanki określone w powołanym powyżej przepisie art. 11 ust. 2 uznk, tj.:
są to informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne
informacje posiadające wartość gospodarczą,
są to informacje - które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich
elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem
informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób,
3) wykonawca
podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu
utrzymania tych informacji w pouf
ności.
Słusznie zwracał uwagę zamawiający, że ciężar dowodu, że dana zastrzeżona
informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa oraz, że doszło do skutecznego jej
zastrzeżenia spoczywa na wykonawcy – odwołującym. Wykonawca już w momencie
złożenia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa powinien „wykazać”, że zastrzeżenie
tajemnicy przedsiębiorstwa nastąpiło w sposób zgodny z przepisami prawa.
Zasadnie też odwołujący podnosił, że spór w niniejszej sprawie w zasadzie
sprowadza się do aspektu formalnego, tj. do kwestii interpretacji słowa „wykazać” – do
którego odsyła przepis art. 8 ust. 3 Pzp. Innymi słowy do rozstrzygnięcia czy wykonawca
„wykazał”, że zastrzeżone przez niego informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Izba w tym zakresie podzieliła stanowisko i ocenę zamawiającego, iż wykonawca
odwołujący się nie wykazał, iż podjął skuteczne działania mające na celu utrzymanie
informacji zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa w poufności. Rację ma
zamawiający, iż nie można utożsamiać pojęcia „wykazanie” ze „złożeniem oświadczenia
przez wykonawcę”.
W rozstrzyganej sprawie odwołujący nie przedstawił żadnych dowodów,
oprócz własnego oświadczenia, na które się powoływał. Należy dodać, iż Izba nie neguje
tego, że w pewnych okolicznościach oświadczenie wykonawcy poparte rzeczową i rzetelną
argumentacją może stanowić dowód na poparcie okoliczności w nim wskazanych,
zwłaszcza, gdy przedstawienie innych dowodów nie jest możliwe bądź z jakichś przyczyn
utrudnione. Tymczasem
odwołujący nie wykazał, że przedstawienie innych dowodów byłoby
niemożliwe bądź co najmniej utrudnione (a co ewentualnie powinien był wykazywać
zamawiającemu na etapie składania zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa). Co więcej,
o
dwołujący podczas rozprawy powoływał się na okoliczność, że zbędne jest przedstawianie
dokumentów, jeśli np. oświadczenie wykonawcy zawiera ich fragmenty, podczas gdy
przedmiotowe
uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy nie zawiera nawet takich fragmentów.
Ponadto,
Izba zauważa, że wykonawca zastrzegł wszystkie dokumenty, stanowiące
załączniki do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, jak i same wyjaśnienia, nie
pochylając się nad charakterem informacji w nich zawartych, czy rzeczywiście stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa. Za zamawiającym należy podać, że wykonawca nie przedstawił
jakiejkolwiek argumentacji, która pozwalałaby na uznanie, iż cena i jej wyliczenia zostały
sporządzone w sposób autorski, w wysokim stopniu szczegółowości i dotyczą one
indywidualnej strategii odwołującego i wynikają z jego wiedzy i doświadczenia (know-how).
Twierdzenia w tym zakresie podnoszone przez odwołującego na etapie postępowania
odwoławczego należy uznać za spóźnione.
Reasumując, wyjaśnienia wykonawcy odwołującego odnośnie zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa, złożone zamawiającemu, Izba uznała za niewystarczające, zbyt
ogólnikowe i nie poparte dowodami, a w konsekwencji uznała, że wykonawca nie sprostał
obowiązkowi wykazania, iż zastrzeżone przez niego informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa.
Tym samym, Izba nie stwier
dziła naruszenia art. 8 ust. 3 Pzp w zw. z art. 11 ust. 2
uznk oraz art. 7 ust. 1 Pzp.
Mając powyższe na względzie Izba postanowiła w całości oddalić odwołanie
i na
podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz na podstawie
§ 3 pkt 1) i pkt 2 lit. b)
w zw. z
§ 5 ust. 3 pkt 1) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 972 ze
zm.).
Przewodniczący: ……………………………….………