Sygn. akt: KIO 2302/20
WYROK
z dnia 12 listopada 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Monika Szymanowska
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14
października 2020 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 września 2020 r. przez
wykonawc
ę K. Cz. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą SANTEX K. Cz. w
Sędziszowie Małopolskim w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę
Ostrów przy udziale wykonawcy K. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą K. K.
Instalatorstwo Sanitarne, Grzewcze, Gazowe w Bukowcu
przystępującego do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu wykluczenie na podstawie art.
24 ust. 5 pkt 4 i art. 24 ust. 1 pkt 17 p.z.p. wykonawcy
K. K. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą K. K. Instalatorstwo Sanitarne, Grzewcze, Gazowe w Bukowcu,
w pozostałym zakresie oddala odwołanie,
kosztami postępowania odwoławczego obciąża zamawiającego Gminę Ostrów i:
zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000,00 zł
(dziesięć tysięcy złotych) uiszczoną przez K. Cz. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą SANTEX K. Cz. w Sędziszowie Małopolskim tytułem
wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego Gminy Ostrów na rzecz K. Cz. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą SANTEX K. Cz. w Sędziszowie Małopolskim
kwotę 13 600,00 zł (trzynaście tysięcy sześćset złotych) tytułem zwrotu kosztów
postępowania odwoławczego w postaci wpisu i wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Rzeszowie.
Przewodniczący:
…………………………
U z a s a d n i e n i e
wyroku z dnia 12 listopada 2020 r. w sprawie o sygn. akt: 2302/20
Zamawiający – Gmina Ostrów, Ostrów 225, 39-103 Ostrów, prowadzi postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Poprawa warunków zaopatrzenia w wodę
mieszkańców Gminy Ostrów”, podzielone na dwie części, o ogłoszeniu o zamówieniu
publicznym opublikowanym w dniu 20 lipca 2020 r. w Biuletynie Zamówień Publicznych pod
numerem 564041-N-
2020, zwane dalej jako „postępowanie”.
Izba ustaliła, że postępowanie na roboty budowlane, o wartości poniżej kwoty
określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia
r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) zwanej dalej jako
„p.z.p.”, jest prowadzone przez zamawiającego w trybie przetargu nieograniczonego.
W dniu
14 września 2020 r. odwołanie wobec czynności i zaniechań zamawiającego
w
postępowaniu w zakresie części II przetargu wniósł wykonawca K. Cz. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą SANTEX K. Cz., ul. Wspólna 13b, 39-120 Sędziszów
Małopolski (dalej zwany jako „odwołujący”).
We wniesionym środku zaskarżenia odwołujący postawił zamawiającemu zarzuty
naruszenia (pisownia oryginalna):
art. 24 ust. 1 pkt 17 PZP poprzez zaniechanie wykluczenia Isgg z postępowania, który
w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające
w
błąd Zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zama
wiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, tj. w zakresie nienależytego
wykonania w istotnym stopniu wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia
publicznego, zawartą z Zamawiającym o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-4, co
doprowadziło do rozwiązania umowy lub zasądzenia odszkodowania;
art. 24 ust. 1 pkt 16 PZP poprzez zaniechanie wykluczenia Isgg z postępowania, który
to w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził
Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu
i
spełnia warunki udziału w postępowaniu - poprzez podanie nieprawdziwych informacji
w zał. nr 2, tj. oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu, w celu wykazania spełnienia
warunków udziału w postępowaniu;
art. 24 ust. 5 pkt 4 PZP poprzez zan
iechanie wykluczenia Wykonawcy z postępowania
w oparciu o t
ę przesłankę pomimo, iż zaistniała ona w odniesieniu do Isgg w związku
z rozwiązaniem z jego winy umowy przez Gminę Skrzyszów;
art. 26 ust. 3 PZP poprzez zaniechanie wezwania Wykonawcy do wyjaśnień treści
wstępnego oświadczenia w zakresie dot. fakultatywnej przesłanki wykluczenia z art.
ust. 5 pkt 4 PZP w odniesieniu do okoliczności rozwiązania umowy z Gminą
Skrzyszów;
art. 89 ust. 1 pkt 2 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Isgg pomimo, iż oferta
tego wykonawcy jest niezgodna z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
art. 89 ust. 1 pkt 4 i art. 90 ust. 3 PZP, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Isgg
pomimo, iż wykonawca Isgg nie wykazał, że zaoferowana przez niego cena nie jest
rażąco niska;
art. 7 ust. 3 PZP poprzez udzielenie zamówienia wykonawcy, którego oferta nie może
być wybrana w zgodzie z przepisami ustawy;
art. 7 ust. 1 PZP w związku z wskazanymi powyżej naruszeniami art. 89 ust. 1 pkt
4 i 2 PZP poprzez przeprowadzenie
postępowania w sposób niezapewniający
zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców w związku ze
wskazanymi naruszeniami.
Wobec powyższego odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, nakazanie
zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty K. K. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą K. K. Instalatorstwo Sanitarne, Grzewcze, Gazowe w Bukowcu (dalej
zwanego jako
„Isgg”), jako oferty najkorzystniejszej, nakazanie dokonania ponownej oceny
ofert, w tym wykluczenie wykonawcy
Isgg i odrzucenie jego oferty z postępowania oraz wybór
jako najkorzystniejszej oferty odwołującego. Ponadto wniesiono o dopuszczenie i
przeprowadzenie dowodów z dokumentów załączonych do odwołania na okoliczności
wskazane w uzasadnieniu.
W uzasadnieniu środka zaskarżenia odwołujący wskazał co następuje.
Wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 1 pkt. 16 i pkt 17 oraz art. 24 ust.
5 pkt 4 p.z.p.
W wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wykonawca Isgg
wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu
na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 p.z.p.
, co miało bezpośredni wpływ na decyzje podejmowane
przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Gdyby wykonawca podał
rzetelne informacje wymagane przez z
amawiającego, podlegałby wykluczeniu. Odwołujący
wystąpił z zapytaniem do Gminy Skrzyszów, czy z przyczyn leżących po stronie Isgg, nie
wykonał on w istotnym stopniu wcześniejszej umowy dotyczącej „Budowy kanalizacji
sanitarnej w
Pogórskiej Woli (przysiółek Poskle) – etap II”. Na wniosek informującego Gmina
Skrzyszów udzieliła, w ramach informacji publicznej, wyczerpujących odpowiedzi popartych
dowodami, które jednoznacznie wskazują, iż wykonawca w stopniu istotnym nie wykonał
umowy, czego
skutkiem było odstąpienie 30 września 2019 r. z przyczyn leżących po stronie
Isgg. Z
uzyskanych informacji wynika, że zamawiający, tj. Gmina Skrzyszów, odstąpił od
umowy zawartej z Isgg oraz naliczył z tego tytułu odszkodowanie w formie kary umownej,
poni
eważ przedmiot umowy nie został wykonany w wyznaczonym pierwotnie i dodatkowym
terminie, co potwierdzają dołączone do odwołania dowody.
Odwołujący dodał, że wykonawca Isgg nie wskazał i nie opisał żadnych
przedsięwziętych środków w celu wykazania swojej rzetelności, w ramach tzw.
„samooczyszczenia”, a wymaganych w załączniku nr 2 pkt 5 oferty. Jak również niewykonanie
umowy i
nienależyte działanie wykonawcy nie tylko doprowadziło do jej rozwiązania
i naliczenia kary umownej, a
może rodzić poważne konsekwencje związane z możliwością
utraty dofinansowania lub jej części, a także dodatkowe straty spowodowane wzrostem cen
na rynku budowlanym.
Odwołujący wskazał dalej, iż równolegle do prowadzonego
postępowania, w toku badania i oceny ofert, inny zamawiający Gmina Ropczyce wykluczyła
wykonawcę Isgg z postępowania dotyczącego uzbrojenia Osiedla Pod Pałacem
w Ropczycach, na podstawie ww.
okoliczności, po uzyskaniu informacji udzielonych przez
Gmin
ę Skrzyszów. Przy czym badanie i ocena ofert, zarówno w niniejszym postępowaniu
(składanie ofert 04.08.2020 r.), jak i Gminy Ropczyce (składanie ofert 12.08.2020 r.)
prowadzone było w tym samym czasie, co dodatkowo potwierdza, iż zarzuty w stosunku do
Isgg są aktualne na dzień składania informacji do zamawiającego w zakresie naruszenia art.
24 p.z.p. Zatem w
ocenie odwołującego zamawiający jest zobligowany do wykluczenia
wykonawcy Isgg na podstawie wskazanych podstaw prawnych.
Dowody: informacja na podstawie art. 181 ust. 1 p.z.p. z 10.09.2020 r., odpowiedź na
wniosek o ud
ostępnienie informacji publicznej z 26.08.2020 r., umowa nr IR.272.06.2017
pomiędzy Isgg a Gminą Skrzyszów, aneksy 1-13 do umowy, pismo z 28.02.2019 r. dotyczące
niskiego zaawansowania robót, ostatni protokół odbioru przed odstąpieniem od umowy, pismo
z 20.09.2019 r. o braku akceptacji harmonogramu rzeczowo-
finansowanego, odstąpienie od
umowy IR.272.06.2017 z winy Isgg i naliczenie kary umownej,
korespondencja dotycząca
rozwiązania umowy – dwa pisma Isgg i dwa pisma Gminy Skrzyszów, zestawienie
wykonanych o
dcinków sieci kanalizacyjnej (w tym nieprawidłowo), zakres przebudowy sieci
kanalizacyjnej (w tym wykonany nieprawidłowo), pozostałe usterki stwierdzone na etapie prac
komisji odbiorowej, rozliczenie robót według spisu inwentaryzacyjnego robót przerwanych
i
zabezpieczonych na dzień 30.09.2019 r.
Niezgodność oferty Isgg z treścią SIWZ.
Zdaniem odwołującego oferta wykonawcy Isgg jest niezgodna z wymaganiami
z
amawiającego określonymi w SIWZ pkt 6.5 ppkt 6, ponieważ kosztorys ofertowy wykonawcy
nie
zawiera wszystkich pozycji wyszczególnionych w przedmiarach robót, przez co kosztorys
ten powinien zostać potraktowany jako niekompletny, a oferta wykonawcy Isgg powinna zostać
odrzucona. Uchybienie polega na nie
ujęciu, istotnej z punktu widzenia realizacji, pozycji
kosztorysowej
dotyczącej wykonania połączeń rur polietylenowych ciśnieniowych PE, PEHD
metodą zgrzewania czołowego, Fi 110 mm - w ilości 100 szt. Brak wyceny tej pozycji
kosztorysowej zgodnie z postanowieniami SIWZ wypełnia przesłankę odrzucenie oferty Isgg
i n
awet gdyby uznać, iż pozycja ta może zostać uzupełniona w trybie art. 87 p.z.p., z uwagi na
wystąpienie analogicznych błędów w pozostałej części kosztorysu, to zamawiający bez
konsultacji z w
ykonawcą nie jest w stanie tego poprawić, ze względu na różne ceny
jednostkowe tych pozycji w kosztorysie,
tj: 39,90 zł/złącze - w pierwszym przypadku
i 22,89
zł/złącze - w drugim przypadku.
Rażąco niska cena oferty wykonawcy Isgg.
Ze względu na dysproporcję ceny - o około 65% cena niższa od szacunkowej wartości
zamówienia i około 40 % od oferty odwołującego - wykonawcy Isg został wezwany do złożenia
wyjaśnień w zakresie sposobu kalkulacji ceny. W ocenie odwołującego poziom ceny nie jest
związany z działaniem rynkowym, a argumenty, na które powołuje się Isgg, tj: koszty własne
związane ze strukturą organizacyjną, odległością, warunkami handlowymi, doświadczeniem,
potencjałem sprzętowym i kadrowym są porównywalne dla wszystkich wykonawców,
a w
przypadku odwołującego nawet korzystniejsze w zakresie lokalizacji firmy i doświadczenia
w branży. Wątpliwości odwołującego budzi zaoferowanej stawki roboczogodziny, w wysokości
17,00 zł, bez złożenia dowodów - chociażby kosztorysu z wyszczególnionymi składnikami
cenotwórczymi, lub innych wyliczeń, na podstawie których została ustalona wartość oferty
uwzględniająca minimalną stawkę godzinową z kosztami składek ZUS oraz przepisami bhp
i prawa pracy.
Wykonawca
Isgg nie przedstawił argumentów, które uzasadniałyby odrzucenie
podejrzenia,
że zaoferowania cena jest rażąco niska. Wyjaśnienia z dnia 10 sierpnia 2020 r.
należy ocenić jako lakoniczne i gołosłowne oświadczenia wykonawcy, w szczególności
w
zakresie zapewnienia co do stawki roboczogodziny, która nie znalazła się w żadnych
załącznikach, chociażby w kosztorysie wymaganym przez zamawiającego. Wykonawca nie
przedstawił żadnych dowodów, ograniczając się do własnych wniosków i oświadczeń, które
nie
wykazują, że cena nie jest rażąco niska. Ponadto, zawarte w kosztorysie ceny elementów
sieci wodociągowej, tj. armatury i kształtek żeliwnych są na poziomie odbiegającym od cen
rynkowych. J
ak również nie przedstawiono dowodów, chociażby w postaci ofert
materiałowych. W wielu przypadkach zaoferowane ceny nie pokrywają nawet kosztów zakupu,
dowód - oferty materiałowe od dostawców.
Odwołujący przywołał poglądy orzecznictwa w przedmiocie odrzucenia oferty z rażąco
niską ceną i dodał, że w bieżącym roku oferta wykonawcy Isgg została odrzucona w innym
postępowaniu, w którym udział brał też odwołujący, co również może świadczyć o nierzetelnej
kalkulacji. Z
amawiający także powinien wziąć pod uwagę, że Isgg w ostatnim roku, w istotnym
stopniu, nie
wykonał zamówienia publicznego współfinansowanego ze środków UE, przez co
przyjmując tak lakoniczne wyjaśnienia można narazić mieszkańców gminy na wybór oferty
z
ceną rażącą niską, wątpliwą dla wykonania zamówienia zgodnie ze sztuką budowlaną.
Dowód - odrzucenie oferty w związku z potwierdzeniem rażąco niskiej ceny.
Działając w imieniu i na rzecz zamawiającego odpowiedź na odwołanie w formie
pisemnej
wniósł pełnomocnik strony wskazując, iż zamawiający wnosi o odrzucenie odwołania
w zakresie zarzutów naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17, art. 24 ust. 1 pkt 16, art. 24 ust. 5 pkt
4 oraz art. 26 ust. 3 p.z.p., jako
wniesionego po terminie przysługującym na jego złożenie
(z
ostrożności procesowej, gdyby Izba nie uwzględniła wniosku o odrzucenie wniesiono
o oddalenie),
a także o oddalenie środka zaskarżenia w pozostałym zakresie, jako
bezzasadnego.
Izba
stwierdziła spełnienie przesłanek art. 185 ust. 2 i 3 p.z.p. i dopuściła do udziału
w
postępowaniu odwoławczym wykonawcę K. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą K. K. Instalatorstwo Sanitarne, Grzewcze, Gazowe, Bukowiec 100a, 36-100 Kolbuszowa
(dalej zwanego jako
„przystępujący”), zgłaszającego przystąpienie po stronie zamawiającego.
Przystępujący przedstawił swoje stanowisko procesowe w formie pisemnej.
Krajowa Izba Odwoławcza – po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, po zapoznaniu się ze stanowiskami przedstawionymi w odwołaniu, odpowiedzi
na odwołanie, stanowiskiem procesowym przystępującego, konfrontując je z zebranym
w sprawie
materiałem procesowym, w tym z dokumentacją postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego przedstawioną przez zamawiającego, w szczególności
z
postanowieniami
ogłoszenia
o
zamówieniu,
SIWZ,
złożonymi
ofertami
i
korespondencją prowadzoną w toku przetargu oraz po wysłuchaniu oświadczeń
i
stanowisk złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy – ustaliła i zważyła, co
następuje:
Skład orzekający stwierdził, że odwołanie mieści się w zakresie przedmiotowym ustawy
p.z.p.,
dotyczy materii określonej w art. 180 ust. 2 pkt 6 p.z.p. i podlega rozpoznaniu zgodnie
z art. 187 ust. 1 p.z.p. O
dwołujący wykazał, że posiada legitymację materialną do wniesienia
środka zaskarżenia, zgodnie z przesłankami art. 179 ust. 1 p.z.p.
Izba stwierdziła dalej, że nie została wypełniona żadna z przesłanek o których mowa
w art. 189
ust. 2 p.z.p., a których stwierdzenie skutkowałoby odrzuceniem odwołania
i
odstąpieniem od badania meritum sprawy.
Skład rozpoznający spór nie podzielił stanowiska zamawiającego, który wnosił
o
odrzucenie odwołania, na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 p.z.p, w części dotyczącej zarzutów
naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17, art. 24 ust. 1 pkt 16, art. 24 ust. 5 pkt 4 oraz art. 26 ust. 3 p.z.p.,
z powodu wniesienia odwołania po upływie terminu określonego w ustawie. Zamawiający
powołał się na zasadę koncentracji środków ochrony prawnej i zauważył, że zgodnie
z przekazanymi dokumentami
, stanowiącymi załączniki do odwołania, odwołujący w dniu
26.08.2020 r. (pismo z Gminy Skrzyszów, będące odpowiedzią na wniosek odwołującego)
powziął, a co najmniej mógł powziąć, informacje, które stanowią podstawę do złożenia
odwołania. Powoduje to, że zostało one wniesione po upływie zawitego pięciodniowego
terminu. W ocenie Izby a
rgumentacja ta pomija, że w dacie wskazanej przez zamawiającego,
czyli w momencie otrzymania pisma
od Gminy Skrzyszów, nie istniała czynność
zamawiającego, od której można byłoby wnieść odwołanie. Zamawiający był w toku badania
i
oceny ofert, bez przekazania wykonawcom wiążących decyzji, kiedy art. 180 ust. 1 p.z.p.
stanowi, iż odwołanie przysługuje wyłącznie od niezgodnej z przepisami ustawy czynności
zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechania czynności,
do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy. Zatem nie można dokonywać
wykładni normy art. 182 ust. 3 p.z.p. z pominięciem art. 180 ust. 1 p.z.p., jak również bez
uwzględnienia art. 179 ust. 1 p.z.p., ponieważ w dacie wskazanej przez zamawiającego
odwołujący czekał na decyzję jednostki zamawiającej, po przekazaniu mu przedmiotowych
informacji, czyli nie p
osiadał interesu we wniesieniu odwołania. Dopiero wtedy, kiedy
zamawiający podjął czynności w przetargu – dokonał wyboru oferty przystępującego, jako
najkorzystniejszej
, stwierdzając, że okoliczności, o których mowa w piśmie z Gminy Skrzyszów
nie wpływają negatywnie na sytuację podmiotową przystępującego – zaistniały okoliczności
stanowiące podstawę do wniesienia odwołania. W momencie badania i oceny ofert nie
wypełniono hipotezy art. 179 ust. 1 i 180 ust. 1 p.z.p., innymi słowy w dacie otrzymania pisma
od
Gminy Skrzyszów nie było czego skarżyć, trwała ocena ofert.
W
konsekwencji powyższego Izba oddaliła wniosek zamawiającego o odrzucenie
odwołania, ponieważ pomija on, że okoliczności stanowiące podstawę jego wniesienia
zaistniały dopiero 09.09.2020 r., czyli w momencie zakończenia oceny ofert, w wyniku której
zamawiający podjął decyzję, że informacje od Gminy Skrzyszów nie powinny powodować
wykluczenia przystępującego w przetargu, co znalazło odzwierciedlenie w wyborze oferty tego
wykonawcy, jako oferty najkorzystniejszej.
Stan faktyczny sprawy nie był pomiędzy stronami sporny, sporna była ocena prawna
oferty przystępującego. Podnoszono co prawda różne, sprzeczne twierdzenia co do faktów,
ale w toku postępowania jedynie jedna strona zaoferowała mogące doprowadzić do ustaleń
faktycznych dowody w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia, druga zaś poza twierdzeniami
ciężaru dowiedzenia faktów, na które się powoływała, nie udźwignęła, co szerzej wyjaśniono
przy ocenie przedstawionych
dowodów.
P
ostawione przez odwołującego zarzuty sprowadzały sprawę do rozstrzygnięcia, czy
zamawiający w sposób prawidłowy dokonał oceny i badania oferty przystępującego, w tym czy
nie zaniechano wykluczenia tego wykonawcy z przetargu (art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17, art. 24 ust.
5 pkt 4 p.z.p.) oraz odrzucenia jego oferty (art. 89 ust. 1 pkt 2
i 4 p.z.p.), w następstwie czego
mogło dojść do naruszenia zasad naczelnych p.z.p. (art. 7 ust. 1 i 3 p.z.p.). Odwołujący
podnosił także, iż naruszono art. 26 ust. 3 p.z.p., poprzez zaniechanie wezwania
przystępującego do złożenia wyjaśnień treści oświadczenia wstępnego, w zakresie przesłanki
z art. 24 ust. 5 pkt 4 p.z.p., w odniesieniu do okoliczności rozwiązania umowy z Gminą
Skrzyszów.
Skład orzekający dokonał oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na
uwadze art. 192 ust. 2 p.z.p., który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia.
Izba
– uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy przedłożony przez strony, po
dokonaniu ustaleń poczynionych na podstawie dokumentacji postępowania, w szczególności
w oparciu o
postanowienia ogłoszenia o zamówieniu, SIWZ, złożone oferty, korespondencję
prowad
zoną w toku przetargu pomiędzy zamawiającym a wykonawcami, zważając na
okoliczności faktyczne podniesione w odwołaniu – stwierdziła, że sformułowane przez
odwołującego zarzuty znajdują częściowe potwierdzenie w ustalonym stanie faktycznym
i prawnym. Zatem
odwołanie posiada uzasadnione podstawy i jako takie zostało częściowo
przez Krajową Izbę Odwoławczą uwzględnione.
Zamawiający w sposób nieprawidłowy ocenił ofertę przystępującego i zaniechał
wykluczenia go z przetargu
, kiedy materiał dowodowy wskazuje, że doszło do spełnienia
przesłanek art. 24 ust. 5 pkt 4 oraz art. 24 ust. 1 pkt 17 p.z.p., co winno skutkować eliminacją
oferty przystępującego z postępowania, a co zasadnie podniesiono w zarzutach nr
1 i 3 z petitum
odwołania.
Zgodnie z treścią art. 24 ust. 5 pkt 4 p.z.p. z postępowania o udzielenie zamówienia
zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który z przyczyn leżących po jego stronie, nie
wykonał albo nienależycie wykonał w istotnym stopniu wcześniejszą umowę w sprawie
zamówienia publicznego lub umowę koncesji, zawartą z zamawiającym, o którym mowa w art.
3 ust. 1 pkt 1-
4, co doprowadziło do rozwiązania umowy lub zasądzenia odszkodowania.
Okolicznością bezsporną pomiędzy stronami był fakt, iż umowa nr IR.272.06.2017 z dnia
8.03.2017 r., została zawarta pomiędzy przystępującym a zamawiającym, o którym mowa
w
przywołanej normie, tj. z Gminą Skrzyszów. Natomiast spornym w sferze stanowisk
procesowych stron
było spełnienie pozostałych przesłanego tego przepisu, które znalazły
potwierdzenie w zebranym materiale dowodowym.
W oparciu o
materiał procesowy skład orzekający ustalił, że zgodnie z informacją
z 26.08.2020 r.
Gmina Skrzyszów odstąpiła od umowy z przyczyn leżących po stronie
przystępującego. Z odstąpienia od umowy, pismo z dnia 30.09.2019 r., wynika, że w dniu
rozwiązania umowy, pomimo wydłużenia terminu realizacji zamówienia o pięć miesięcy, czyli
do dnia 31.10.2019 r., stan zaawansowania robót wynosił mniej niż 50% całości zadania.
Jednocześnie przystępujący złożył kolejny wniosek o zmianę harmonogramu rzeczowo-
finansowego,
przesuwającą na wrzesień i październik roboty zaplanowane na wcześniejsze
miesiące. Biorąc pod uwagę dotychczasową realizację, stan zaawansowania robót, tempo
wykonywania prac, ilość pracowników na budowie oraz czas pozostały do końca terminu,
zamawiający stwierdził, że jest pewne, że wykonawca nie zdoła zakończyć realizacji
przedmiotu umowy w ustalonym terminie i odstąpił od umowy na podstawie jej § 20 ust. 1 pkt
(zamawiającemu przysługuje prawo do odstąpienia, gdy okres opóźnienia w realizacji
przedmiotu umowy jest na tyle
duży, że nie jest prawdopodobne, żeby wykonawca zdołał
zakończyć realizację w określonym umową terminie). Jednocześnie, na podstawie § 18 ust.
pkt 5 umowy, stanowiącym o karze umownej za odstąpienie od umowy z przyczyn leżących
po stronie wykonawcy, zamawiający naliczył przystępującemu karę w wysokości
10% wynagrodzenia brutto, tj. 522
572,65 zł (zgodnie z notą księgową nr FP.51.2019
z 30.09.2019 r.).
Powyższe okoliczności faktyczne zostały potwierdzone niekwestionowanymi
dowodami w postaci pisma z 28.02.2019 r.
dotyczącego niskiego zaawansowania robót,
protokółem odbioru z 29.07.2019 r., tabelami wykonanych i niewykonanych robót,
zestawieniem w
ykonanych i niewykonanych odcinków sieci kanalizacyjnej, rozliczeniem robót
według spisu inwentaryzacyjnego robót przerwanych i zabezpieczanych na dzień
30.09.2019 r.
Z uwagi na to, powyższe okoliczności Izba uznała za wykazane i nie znalazła
też żadnych podstaw, aby kwestionować dowody przedstawione na ich potwierdzenie.
Izba stwierdziła również, że złożony przez odwołującego materiał dowodowy,
jakkolwiek nie zawiera wprost dowodu zawinienia (albowiem takim w omawianej sytuacji
mógłby być w zasadzie wyłącznie wyrok właściwego sądu powszechnego), tak wykazuje
szereg okoliczności, których wystąpienia nie da się wytłumaczyć inaczej, niż przyjmując tezę
o tym, iż w istocie zakończenie kontraktu nastąpiło z przyczyn leżących po stronie
przystępującego. Warto zauważyć, że w sytuacji, w której brak jest wprost dowodu
wskazującego na zawinienie, wykonawca ma prawo wykazać innymi dowodami fakty, które co
prawda nie świadczą bezpośrednio o jego zaistnieniu, ale można z nich wyprowadzić wniosek,
że miało ono miejsce. W tym zakresie strona, która przeprowadza taki wywód, musi sprostać
ciężarowi dowodu, albowiem fakt domniemany nie wymaga twierdzenia ani dowodzenia,
jednakże twierdzenia i dowodzenia wymagają fakty składające się na podstawę faktyczną
domniemania (por. wyrok SN z dnia 17 października 2000 r. I CKN 1196/98). Oznacza to, że
ustalenie okoliczności istotnej może być oparte na domniemaniu faktycznym, gdy
domniemanie to stanowi wniosek logicznie wynikający z prawidłowo ustalonych faktów
stanowiących jego przesłanki.
W zakresie możliwości oparcia ustaleń na ww. łańcuchu faktów, Izba stwierdziła, iż na
zasadzie art. 190 ust. 7 w zw. z art. 190 ust. 5 p.z.p., pomimo braku w systemie postępowania
przed Izbą wprost odpowiednika art. 231 k.p.c., możliwe jest przyjęcie konstrukcji
domniemania faktycznego. K
onstrukcja ta wynika z łańcucha rozumowania o faktach, i jako
taka nie wymaga bezpośredniego dopuszczenia w postępowaniu dowodowym, aby odnieść
skutek. Co więcej, przyjęcie konstrukcji odmiennej, systemowo uśmierciłoby możliwość
wykazania niektórych okoliczności istotnych dla rozstrzygnięcia, gdy – tak jak w niniejszej
sprawie
– bezpośrednim dowodem byłby dokument, który na etapie postępowania przed Izbą
nie miał jeszcze szansy zaistnieć (np. orzeczenie sądu, które wymaga przeprowadzenia
pełnego procesu cywilnego, który jest czasochłonny). Należy także zaznaczyć, iż ustalony stan
rzeczy jest o tyle nietypowy,
że chociaż zamawiający odstąpił od umowy z przystępującym, to
wykonawca nie zdecydował się na dochodzenie swoich racji w sądzie – co, gdyby przyjąć brak
możliwości oparcia się na domniemaniu faktycznym – całkowicie wykluczyłoby możliwość
dowiedzenia, iż w istocie odstąpienie od umowy miało miejsce z uwagi na okoliczności przez
niego zawinione.
Natomiast
przystępujący, będący uczestnikiem postępowania odwoławczego, jak też
zamawiający, nie przedstawili żadnych dowodów na okoliczność przeciwną w stosunku do
faktów dowodzonych przez odwołującego. Przystępujący złożył oświadczenia własne, które
skierowano do Gminy Skrzyszów, tj. wnioski dotyczące okoliczności konieczności zmian
harmonogramu rzeczowo-
finansowego, jednakże bez żadnych, choćby częściowych
dowodów udowadniających, czy chociażby uprawdopodobniających, okoliczności tam
wskazane.
Są to dowody wykazujące, że w trakcie realizacji zamówienia wykonawca podnosił
w stosunku do zamawiającego pewne twierdzenia. Zabrakło jednak przedstawienia materiału,
który te twierdzenia by udowodnił. Przedstawienie samych oświadczeń przystępującego
wykazuje
jedynie, że takie oświadczenia zamawiającemu składał, nie zaś, że oświadczenia te
znajdowały oparcie w rzeczywistości.
Nie przedstawiono zatem
materiału procesowego, że okoliczności, którymi wykonawca
usprawiedliwiał zaistniałą sytuację, nie tylko faktycznie wystąpiły, ale były jedyną przyczyną
opóźnienia, które skutkowało rozwiązaniem umowy. Nie wykazano też, że uchybienie
zobowiązania nastąpiło z powodu okoliczności, za które wykonawca odpowiedzialności nie
ponosi, bądź że przy wykonywaniu zobowiązania dołożył on należytej staranności, a więc że
nie doprowadził do rozwiązania umowy w sposób zawiniony. Warto także zaznaczyć, że
następnym krokiem po wykazaniu, że podnoszone przez przystępującego twierdzenia miały
oparcie w rzeczywistości – gdyby zdecydowano się to udowodnić – byłoby powiązanie
zdarzeń, na których wystąpienie przystępujący się powoływał, z wnioskiem, że te wszystkie
zdarzenia spowodowały, iż rozwiązanie umowy nie nastąpiło z jego winy. Sam fakt wystąpienia
pewnych obiektywnych przeszkód – czego nie udowodniono – nie mógłby automatycznie
prowadzić do wniosku, że główna przyczyna rozwiązania umowy nie była zawiniona przez
wykonawcę. Innymi słowy, same dowody wskazujące, że dane stanowisko wykonawcy zostało
przekazane zamawiającemu, nie są w stanie podważyć wniosku, iż doszło do rozwiązania
umowy z winy wykonawcy, co wynika z
faktów ustalonych na kanwie materiału dowodowego
przekazanego przez odwołującego.
W
szczególności należy zwrócić uwagę, że nie udowodniono konieczności wykonania
robót dodatkowych (informacja przystępującego z dnia 17.05.2019 r.), co zgodnie z pismem
Gminy Skrzyszów z dnia z 09.07.2019 r. nie zaistniało. Gmina wskazała na proste rozwiązanie
wyłączające konieczność wykonywania dodatkowych prac. Tożsamo, nie przedstawiono opinii
geotechnicznej z wniosku z dnia 17.07.2019 r., nie
udowodniono konieczności zmiany
projektowanej kanalizacji sanitarnej i dodatkowych studni betonowych,
czy wyjazdu właściciela
działki 2375/21 z informacji z dnia 01.07.2019 r., nie wykazano zaistnienia okoliczności
opadów deszczu, o czym mowa we wniosku przystępującego z 30.07.2019 r. Przystępujący
nie zdecydował się także na przedstawienie dowodów, iż dokumentacja projektowa
zamówienia zawierała błędy, ani potwierdzających konieczność wykonania robót dodatkowych
(o czym mowa w jego stanowisku procesowym i we wniosku z dnia 17.07.2019 r.).
Oprócz
niczym niepopartych oświadczeń własnych, nie zdecydowano się na przedstawienie dowodów
potwierdzających jakąkolwiek, choćby jedną przywołaną w nich okoliczność, co powoduje, że
stanowisko przystępującego pozostało gołosłowne. Jak też, oprócz braku podjęcia próby
udowodnienia tych
twierdzeń, nie podjęto żadnego starania, aby powiązać zdarzenia
z
wniosków składanych zamawiającemu z jedyną przyczyną opóźnienia w wykonaniu robót,
które skutkowało rozwiązaniem umowy.
Dodatkowo skład orzekający wskazuje, iż w dniu 31.05.2019 r., aneksem nr 11 do
umowy nr IR.272.06.2017,
przedłużono termin realizacji zamówienia. Zatem korespondencja
do Gminy Skrzyszów, skierowana przed tą datą, nie jest istotna dla rozstrzygnięcia sporu,
ponieważ wykazuje ona jedynie, że zawarcie aneksu było uzasadnione, co jest poza
przedmiotem rozpoznania
. Ponadto, karta otworu geotechnicznego nie została podpisana, za
zgodność z oryginałem potwierdzono niepodpisany projekt „dokumentu”. Taki projekt pisma
nie zawiera oświadczenia jakiejkolwiek osoby.
Dalej Izba stwierdziła, że argumentacja o formalnym kwestionowaniu skuteczności
odstąpienia od umowy, o czym mowa w wyjaśnieniach przystępującego z dnia 14.09.2020 r.,
piśmie do Gminy Skrzyszów z dnia 07.10.2019 r. oraz w jego stanowisku procesowym, były
podnoszone w celu poprawy sytuacji
przystępującego i nie stanowiły podstawy do podjęcia
przez niego
jakichkolwiek kroków prawnych. Swoją biernością wykonawca wyraźnie
potwierdził, że poza gołosłownymi twierdzeniami, nie widzi żadnej realnej możliwości
wykazania, iż sytuacja skutkująca zakończeniem umowy i obciążeniem go karą umowną
pozostawała poza jego wpływem (tymczasem te okoliczności – zarówno zakończenie bytu
umowy, jak i naliczenie kary, wprost wykazał odwołujący). W konsekwencji, z okoliczności
zakończenia umowy, naliczenia kary umownych oraz gołosłownych, i pozbawionych realnej
akcji protestów przystępującego jednoznacznie wynika, z prawdopodobieństwem graniczącym
z
pewnością, iż opóźnienia w pracach wynikały z jego zaniechań. Po rozwiązaniu umowy
wykonawca zszedł z budowy i oprócz wyrażenia swojego subiektywnego stanowiska
o
bezskuteczności odstąpienia od umowy, nie podjął żadnych działań w tym zakresie,
a w
konsekwencji nie przedstawiono żadnego dowodu w tym przedmiocie. Okolicznością
bezsporną jest, że postępowanie sądowe w tej sprawie toczy się jedynie z ubezpieczycielem
wykonawcy
. Zaś wykonawca nie podjął nawet kroków, aby swoje stanowisko poprzeć
dowodami przestawionymi choćby zamawiającemu, nie wspominając o wszczęciu (lub
przystąpieniu) do postępowania sądowego.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający przyjął, iż zaistniała przesłanka
nienależytego wykonania umowy z przyczyn leżących po stronie przystępującego, co
doprowadziło do jej rozwiązania. W szczególności, że do przyczyn leżących po stronie
wykonawcy należy zaliczyć wszelkie działania zawinione, jak też takie, co do których umowa
wskazywała na przejęcie za nie odpowiedzialności przez wykonawcę. Dalej Izba stwierdziła,
że przystępujący nie wykonał robót w znaczącym stopniu. Wykonawca, zgodnie
z
niepodważonymi dokumentami rozliczeń i tabelami, w momencie rozwiązania umowy nie
wykonał ponad 50% zadania. Cel umowy nie został przez wykonawcę zrealizowany i do dnia
wyrokowania nie został osiągnięty. Zatem świadczenia nie wykonano nie tylko w sposób
wartościowo i rzeczowo znaczący, ale także w sposób nieodpowiadający istotnym dla
zamawiającego wymogom wynikającym z umowy, co spełnia przesłankę istotności. Ponadto
obecnie, co udowodniono zawiadomieniami o
unieważnieniu postępowań na podstawie art.
93 ust. 1 pkt 4
p.z.p. oraz informacją z otwarcia ofert, oferty składane na dokończenie budowy
kanalizacji dla Gminy Skrzyszów znacznie przekraczają środki zamawiającego, powodując
niebagatelny problem w zrealizowaniu celu udzielenia
zamówienia publicznego.
Rekapitulując powyższe, skład orzekający podzielił argumentację odwołującego
wskazaną w zarzucie nr 3, dotyczącą wypełnienia hipotezy art. 24 ust. 5 pkt 4 p.z.p.
Z
gromadzony w sprawie materiał dowodowy daje podstawy do stwierdzenia, że wobec
przystępującego zaszła fakultatywna podstawa wykluczenia zawarta w omawianej normie,
stanowiąca szczególny przypadek nierzetelnego działania wykonawcy, objęty sankcją
wykluczenia.
Ustalony stan rzeczy
poddaje się również kwalifikacji przez pryzmat art. 24 ust. 1 pkt
17 p.z.p.,
zgodnie z którym z postępowania wyklucza się wykonawcę, który w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd
zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Dla zastosowania omawianej normy muszą
zaistnieć łącznie następujące przesłanki: 1) przedstawienie przez wykonawcę informacji
niezgodnej z
rzeczywistością, wprowadzającej zamawiającego w błąd, 2) przedstawienie
informacji jest wynikiem lekkomyślności lub niedbalstwa, 3) informacja ma lub może mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu.
W
prowadzenie zamawiającego w błąd polegało na przedstawieniu przez wykonawcę
nieprawdziwych informacji w zakresie swojej sytuacji podmiotowej
– zatajono okoliczności
rozwiązania umowy z Gminą Skrzyszów. W ocenie Izby doszło do tego w warunkach winy
nieumyślnej, z powodu daleko niedbałego działania odwołującego, którego czynności należy
oceniać przez pryzmat podwyższonego miernika staranności właściwego dla przedsiębiorców
działających na rynku zamówień publicznych (art. 355 § 2 k.c. w zw. z art. 14 p.z.p.). Nie
sposób jest jednak przyjąć, przynajmniej w oparciu o materiał dowodowy zgromadzony
w
sprawie, aby wykonawca uczynił to w wyniku zamierzonego działania lub rażącego
niedbalstwa, co jest konieczne
dla wypełnienia przesłanek art. 24 ust. 1 pkt 16 p.z.p. Skład
orzekający zweryfikował informację o wykluczeniu przystępującego z przetargu w Gminie
Ropczyce, złożoną przez odwołującego. Mógłby to być dowód na celowe zatajenie przez
wykonawc
ę, w oświadczeniu o niepodleganiu wykluczeniu, odstąpienia od umowy z Gminą
Skrzyszów, gdyby do wykluczenia go przez Gminę Ropczyce doszło przed złożeniem
oświadczenia wstępnego (złożonego wraz z ofertą w terminie na składanie ofert, który upłynął
20 r.), a nie miesiąc później. Stąd nie ma podstaw do wyprowadzenia wniosku, że
dowód ten wykazuje zamiar zatajenia lub rażące niedbalstwo, przykładowo – skoro już jedna
gmina wykluczyła przystępującego z tego powodu.
Odwołujący niedbale potwierdził okoliczność nierzeczywistą w oświadczeniu
wstępnym. Informacja ta miała wpływ na decyzje zamawiającego w przetargu, bowiem
w
sposób wadliwy wybrano ofertę przystępującego, jako ofertę najkorzystniejszą
w
postępowaniu. Zatem skład orzekający stwierdził, że zasadny jest zarzut naruszenia art.
ust. 1 pkt 17 p.z.p. (zarzut nr 1) i został on przez Izbę uwzględniony, zaś zarzut naruszenia
art. 24 ust. 1 pkt 16 p.z.p. (zarzut nr 2), jako zarzut niewykazany, został oddalony.
Wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia powinien dawać gwarancję
prawidłowego wykonania umowy. Wykonawcy, którzy w przeszłości nie wykazali się
odpowiednią rzetelnością, mogą nie zostać dopuszczeni do udziału w postępowaniu,
ponieważ ustawodawca uznał, że stanowią oni realne zagrożenia dla prawidłowości
wydatkowania środków publicznych i zasadnym jest ich wykluczenie. Przy czym przystępujący
nie próbował przywrócić swojej wiarygodności zawodowej na podstawie art. 24 ust. 8 p.z.p.,
korzystając z procedury samooczyszczenia. Rację ma odwołujący, że aby możliwym było
skorzystanie przez wykonawcę z dobrodziejstwa self-cleaningu istotne jest, aby wykonawca
przyznał się do zaistnienia podstawy wykluczenia, co w praktyce wiąże się ze złożeniem
zgodnego z
prawdą oświadczenia wstępnego. Natomiast przystępujący w rozpoznawanym
sporze stał na stanowisku, że nie doszło do zaistnienia przesłanek wykluczenia, co
uniemożliwia zastosowanie tej procedury. Co istotne, dla oceny powyższego konieczne jest
uwzględnienie stanu rzeczy w wymiarze obiektywnym – wykonawca nie może bronić się przed
ujawnieniem okoliczności istotnych dla wykluczenia twierdząc, że ma odmienną ocenę sytuacji
stanowiącej podstawę wykluczenia. Oczywiście wykonawca mógłby zawrzeć taką informację,
np. prowadząc wywód pod kątem procedury self-cleaningu, ale niezależnie, kierując się
dyrektywą starannego działania, powinien dać zamawiającemu realną szansę dokonania
oceny sytuacji w
postępowaniu, nie zaś informację taką zatajać.
W przedmiocie zarzutu naruszenia art. 26 ust. 3 p.z.p. (zarzut nr 4), z powodu
zaniechania wezwania przystępującego w zakresie okoliczności rozwiązania umowy z Gminą
Skrzyszów, w korelacji z fakultatywną przesłanką wykluczenia z art. 24 ust. 5 pkt 4 p.z.p., skład
orzekający wskazuje co następuje.
Izba ustaliła, że jednostka zamawiająca wezwała przystępującego do złożenia
spornych
wyjaśnień w zakresie okoliczności zakończenia umowy z Gminą Skrzyszów, co
potwierdza, że wezwanie takie było zasadne. Tym niemniej, nie była to czynność
zamawiającego w ramach oceny i badania ofert, a dokonano tego po zawiadomieniu
o
wyborze oferty przystępującego. Zamawiający, zamiast unieważnić wybór oferty
najkorzystniejszej i wtedy wezwać wykonawcę do wyjaśnienia okoliczności rozwiązania
umowy, obsze
dł zasady udzielania zamówień publicznych i dokonał tej czynności bez
wzruszania wyboru. Takie działanie jest sprzeczne z zasadą przejrzystości (art. 7 ust. 1 p.z.p.),
ponieważ tak istotne okoliczności, mogące mieć bezpośredni wpływ na losy oferty wykonawcy,
nie powinny
być wyjaśniane z utrzymaniem decyzji o wyborze, która zapadła bez wiedzy
o
odstąpieniu od umowy z przystępującym przez Gminą Skrzyszów. Generalnie ustawa p.z.p.
nie przewiduje koncepcji wyjaśniania okoliczności istotnych dla wyboru po jego dokonaniu.
Jednakże w ustalonym stanie rzeczy naruszenie dotyczące badania oferty nie ma
wpływu na wynik postępowania (art. 192 ust. 2 p.z.p.), gdyż zamawiający – niezależnie od
ustaleń spóźnionego postępowania wyjaśniającego – nie zmienił swojego pierwotnego
wyboru, a
odwołujący był w stanie postawić czynnościom zamawiającego skuteczne zarzuty
– niezależnie od tego, czy w momencie składania odwołania znał treść wyjaśnień
przystępującego. Jak również samo naruszenie sposobu prowadzenia oceny i badania ofert
zostało skonsumowane przez dalej idące zarzuty, bezpośrednio dotyczące wyniku tej oceny,
czyli zaniechania eliminacji przystępującego z przetargu. Ostatecznie także, po wyborze,
w
wyniku zawiadomienia odwołującego o czynności z art. 181 ust. 1 p.z.p., wezwano
przystępującego do złożenia przedmiotowych wyjaśnień i wydaje się, że zarzut ten raczej
postawiono pomocniczo, z
daleko posuniętej ostrożności procesowej.
W konsekwencji powyższego oraz wobec brzmienia art. 192 ust. 2 p.z.p., Izba oddaliła
zarzut nr 4, naruszenia
przez zamawiającego art. 26 ust. 3 p.z.p. w zakresie okoliczności
rozwiązania umowy z Gminą Skrzyszów.
Izba oddaliła także zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p.,
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty przystępującego, pomimo iż jego oferta jest niezgodna
z treścią SIWZ, czyli zarzut nr 5 z petitum odwołania.
Odwołujący upatrywał naruszenia prawa przez jednostkę zamawiającą w sposobie
poprawienia innej
omyłki w ofercie przystępującego. Izba ustaliła, że zamawiający pismem
z dnia 08
.09.2020 r., działając na kanwie art. 89 ust. 2 pkt 3 p.z.p., poprawił w ofercie
przystępującego wadę polegającą na pominięciu wyceny jednej pozycji dotyczącej wykonania
połączeń rur polietylenowych ciśnieniowych PE, PEHD, metodą zgrzewania czołowego, Fi
mm, w ilości 100 sztuk. Zamawiający dopisał brakującą pozycję (nr 4.2.2/A), o cenie
jednostkowej za złącze 39,90 zł, co daje wartość w kosztorysie 3990,00 zł, którą dodano do
ceny oferty (
która po poprawieniu wyniosła 474 518,53 zł netto, 583 657,59 zł brutto).
W ocenie składu rozpoznającego spór zamawiający prawidłowo wykonał obowiązek
konwalidowania błędu w kosztorysie przystępującego, właściwie kwalifikując wadę jako inną
omyłkę, którą należy poprawić zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 3 p.z.p. Ustawodawca zobligował
jednostki zamawiające do poprawienia przeinaczeń, niedopatrzeń, opuszczeń i innych
niejasnych elementów treści oferty, i taki charakter wady wystąpił w kosztorysie
przystępującego.
Nie budzi przy tym wątpliwości zastosowany sposób poprawienia omyłki. Cena 39,90 zł
za złącze dla wykonania połączeń rur polietylenowych ciśnieniowych o charakterystyce
wskazanej przez zamawiającego pojawia się w kosztorysie wykonawcy kilkukrotnie, w ramach
różnych robót, tj. w pozycji 1.2.3. i w pozycji 2.4.2.3. Cena za tożsame złącze widnieje też
w pozycji 2.2.7.
(wnosi ona 22,89 zł za złącze), tym niemniej racjonalnym jest wybór ceny
zastosowanej wielokrotnie, a nie jednokrotnie.
Dodatkowo, jak tłumaczył zamawiający na
rozprawie,
bazując na swoim doświadczeniu i posiadanym opracowaniu biura projektowego,
nie miał wątpliwości, którą wartość należy zastosować i jak poprawić zaistniałą omyłkę.
Zdaniem Izby decyzja zamawiającego jest logiczna i prawidłowa, zaś odwołujący nie wykazał
okoliczności przeciwnej. Skorzystano z danych w ofercie przystępującego, aby bez udziału
wykonawcy doprecyzować drobną różnicę w stosunku do wymagań przetargu, wybierając
właściwą cenę, co w konsekwencji nie spowodowało istotnej zmiany w treści oferty,
a
przywróciło zniekształconą na skutek omyłki treść oświadczenia woli przystępującego.
Potwierdza to także stanowisko wykonawcy, który nie zakwestionował sposobu poprawienia
jego oferty.
Izba oddaliła zatem zarzut nr 5
–
naruszenia
przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt
p.z.p., ponieważ działanie jednostki zamawiającej jest zgodne z ustawowym sposobem
poprawienia innej omyłki, uregulowanym w art. 89 ust. 2 pkt 3 p.z.p.
W zakresie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 i art. 90 ust. 3 p.z.p.
–
poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty
przystępującego, pomimo iż nie wykazał, że zaoferowana cena
nie jest rażąco niska
–
skład orzekający wskazuje co następuje.
Skład rozpoznający spór ustalił, iż zamawiający przeprowadził procedurę wyjaśnienia
sposobu kalkulacji ceny przystępującego, w wyniku której wykonawca złożył wyjaśnienia
z dnia 10.08.2020 r.
Izba dokonała weryfikacji prawidłowości czynności zamawiającego,
polegającej na ocenie złożonych przez przystępującego wyjaśnień w korelacji z treścią
wezwania, w
kontekście właściwości przedmiotu zamówienia i podnoszonych przez
odwołującego okoliczności odwołania, które w jego ocenie powodują, że oferta
przystępującego powinna zostać odrzucona.
Dokonana przez skład orzekający kontrola czynności zamawiającego skutkowała
stwierdzeniem, iż zamawiający prawidłowo ocenił złożone przez wykonawcę wyjaśnienia
sposobu kalkulacji ceny
, zaś zarzuty stawiane w tym zakresie przez odwołującego są
bezzasadne i jako takie nie zasługują na uwzględnienie. Stanowisko odwołującego o ogólnych
wyjaśnieniach, bez jakichkolwiek argumentów, które powodują realność zaoferowanej ceny
przez
przystępującego, nie znajduje oparcia w ustalonym stanie sprawy. W wyjaśnieniach
p
rzystępujący wskazał na posiadane sprzyjające warunki wykonania zamówienia, które
pozwalają mu na zaoferowanie niższej ceny, niż konkurencja, tj. stałych dostawców, ponad
dwudziestoletnie doświadczenie w wykonaniu podobnych zamówień, siedzibę w bliskiej
odległości od robót budowlanych, niskie koszty transportu materiałów od producentów, stałą
i
doświadczoną kadrę, nowoczesną oraz rozbudowaną bazę sprzętową, w tym własne
urządzenia do przewiertów, łącząc wskazane czynniki z oszczędnością finansową. Przy tym
zamawiający dysponował szczegółowym kosztorysem przystępującego, którego wymagano
od wszystkich wykonawców.
Izba stwierdziła, że materiał procesowy jest spójny i zawiera adekwatne odpowiedzi na
wątpliwości zamawiającego, zawarte w wezwaniu do wyjaśnień, zaś postępowanie
wyjaśniające cenę zostało przeprowadzone przez zamawiającego prawidłowo i doprowadziło
do wykazania, że wykonawca rzetelnie skalkulował cenę oferty, w oparciu o szczególne,
indywidualne uwarunkowania, które posiada. Należy także zwrócić uwagę, że sama
dysproporcja pomiędzy poszczególnymi cenami wykonawców nie może powodować, iż cena
jednego z nich zostanie automatycznie
uznana za rażąco niską. Okolicznością notoryjną jest
fakt, że różne podmioty, o różnej historii na rynku, różnych relacjach handlowych, odmiennej
siatce
dostawców i innej specyfice pracy oraz różnym doświadczeniu, uzyskają różne ceny
ofertowe od potencjalnych dostawców i różnice te, jak dyktuje doświadczenie, potrafią być
dużo wyższe niż zaistniałe w niniejszym przetargu. Nie świadczy to natomiast o oferowaniu
ceny rażąco niskiej, a o prawidłowym funkcjonowaniu konkurencyjnej gospodarki. Ponadto,
argumentacja ta posiada bezpośrednie odzwierciedlenie w wyjaśnieniach sposobu kalkulacji
ceny przystępującego, gdzie opisano korzystne warunki, indywidualnie dostępne dla
wykonawcy. Potwierdza to
także dowód złożony przez odwołującego, w postaci oferty
skierowanej do niego przez dostawcę. Stąd za chybione należy uznać stanowisko
odwołującego o zaoferowaniu nieekwiwalentnej ceny w ofercie konkurencji, tylko dlatego, że
odwołujący zaoferował cenę wyższą.
Kolejną okolicznością podniesioną przez odwołującego jest wysokość stawki za
roboczogodzinę, którą wyceniono na 17,00 zł netto, tym niemniej w tym zakresie ograniczono
się do blankietowego zakwestionowania ceny jako takiej. Odwołujący stwierdził jedynie, że
zaoferowany
koszt pracy budzi jego wątpliwości. Jednak wartość ta jest wyższa, niż minimalna
stawka godzinowa, s
tąd gołosłowne stanowisko o zaniżeniu kosztu nie może podważyć oceny
zamawiającego. Nie wykazano także, że cena ta, dla danej kadry, niezbędnej do realizacji
umowy, jest nierealna. N
ależy zaznaczyć, że przedstawiając uzasadnienie faktyczne zarzutu
w
zakresie rażąco niskiej ceny odwołujący w znacznej mierze ograniczył się do negowania
treści wyjaśnień przystępującego, zaś brak jest podania szczegółowego uzasadnienia
powodów, z których wynikałoby, że cena przystępującego ma charakter rażąco niskiej, kiedy
samo zanegowanie okoliczności wskazanych w wyjaśnieniach jest niewystarczające za
uznanie odwołania za uzasadnione.
Z
arzut nieprawidłowej oceny wyjaśnień sposobu kalkulacji ceny i naruszenia art.
ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 p.z.p., nie może sprowadzać się do ogólnikowych
twierdzeń, że cena jest rażąco niska. Nic nie stało na przeszkodzie, aby odwołujący
przedstawił model kalkulacji, czy ogólne wyliczenia, które doprowadziły go do podniesienia
zawartych w odwołaniu zarzutów. Odwołujący zaś w sposób niezasadny uznał, że ciężar
dowodowy przerzucony na w
ykonawcę, którego cena ofertowa jest kwestionowana, ma
charakter absolutny i wystarczającym jest samo zakwestionowanie treści wyjaśnień, tak jakby
cena nie była wyjaśniania. Odwołujący przy tym zapomniał, że udzielając wyjaśnień
przystępujący dostarczył już materiał dowodowy na poparcie swoich kalkulacji cenowych,
a
więc sprostał ciężarowi nałożonemu na niego przez przepisy prawa – w przypadku uznania
tego materiału za wiarygodny nie sposób jest odnaleźć w regulacjach p.z.p. obowiązku
dalszego dowodzenia ok
oliczności już dostatecznie wyjaśnionej w toku postępowania
o
udzielenie zamówienia publicznego.
Ponadto,
zgodnie z treścią art. 180 ust. 3 p.z.p., zarzut dotyczący rażąco niskiej ceny
powinien
wskazywać na konkretną czynność zamawiającego, mającą zdaniem odwołującego
naruszać przepis prawa, przy określeniu sposobu naruszenia normy. W toku postępowań
odwoławczych jest to dokonywane poprzez wyraźne określenie – przedstawione w formie
opisu, wyliczeń bądź zestawień – wskazujące, że czynność zamawiającego w zakresie oceny
oferty wykonawcy jest, lub choćby może być, nieprawidłowa. Zatem, pomimo że na
wykonawcy wezwanym do złożenia wyjaśnień przyjętego sposobu wyliczenia ceny spoczywa
ciężar wykazania, że jego cena nie jest rażąco niska, to jednocześnie nie zwalnia to
odwołującego z wykazania zasadności stawianych przez niego zarzutów. Aby skutecznie
podważyć ocenę zamawiającego i wykazać naruszenie prawa, należałoby wskazać na błąd,
jaki popełniła jednostka zamawiającego oceniając kalkulację przystępującego. Błąd ten
musiałby być zauważalny, czyli możliwy do wyjaśnienia przez pryzmat zasad racjonalnej
oceny i
wówczas możliwe byłoby wykazanie, że starannie działający zamawiający oceniłby
wyjaśnienia przystępującego (lub chociażby mógłby je ocenić) w sposób odmienny, niż
zamawiający w przedmiotowym przetargu.
Tymczasem w
rozpoznawanej sprawie żadne okoliczności – czy to wynikające
z
dokumentacji postępowania, czy wskazywane przez odwołującego – do takiej odmiennej
oceny nie mogły doprowadzić. Odwołujący przedstawił własną, dość ogólną, odmienną ocenę
wyjaśnień przystępującego i na tym poprzestano. Przy tym należy mieć na uwadze, że
przesłanki odrzucenia oferty należy interpretować w sposób ścisły i zastosowanie odrzucenia
oferty na kanwie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3
p.z.p. wymaga ustalenia w sposób
jednoznaczny, że oferta wykonawcy zawiera cenę rażąco niską, a tutaj ewentualnie można
byłoby zastanawiać się nad opcją kontynuacji postępowania wyjaśniającego w zakresie
kolejnego wezwania i dopytania przystępującego, ale takiego zarzutu zamawiającemu nie
postawiono.
Skład rozpoznający spór staną zatem na stanowisku, iż nie można dokonać subsumpcji
zaistniałego w sprawie stanu faktycznego pod normę art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust.
3 p.z.p.,
więc zamawiający prawidłowo nie zastosował sankcji w postaci odrzucenia oferty
przystępującego. Zarzut postawiony w pkt 6 petitum odwołania został przez Izbę oddalony.
S
kład orzekający wskazuje dalej, że nie mógł zostać również uwzględniony zarzut
naruszenia przez zamawiającego art. 7 ust. 1 p.z.p. (zarzut nr 8 z petitum odwołania), bowiem
powiązany z pozostałymi, oddalonymi przez Izbę zarzutami – dotyczącymi zaniechania
odrzucenia oferty przystępującego z powodu niezgodności z treścią SIWZ (art. 89 ust. 1 pkt
p.z.p.)
i zaoferowaniu rażąco niskiej ceny (art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 p.z.p.) –
zarzut ten został niepotwierdzony w ustalonym stanie sprawy, i jako taki został oddalony.
Natomiast art. 7 ust. 3 p.z.p.
– którego naruszenie zarzucono zamawiającemu
w zarzucie nr 7
– stanowi, że zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu
zgodnie z przepisami ustawy. Zatem skoro jednostk
a zamawiająca nie udzieliła zamówienia
przystępującemu – nie zawarto umowy w sprawie zamówienia publicznego, to nie doszło do
naruszenia tej normy
. Skład orzekający oddalił więc zarzut nr 7, jako zarzut bezprzedmiotowy.
Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie, bowiem wykazano, iż
w
przedmiotowym stanie faktycznym została wypełniona hipoteza normy prawnej wyrażonej
w art. 192 ust. 2 p.z.p. Stwierdzone naruszenie przepisów ustawy miało istotny wpływ na
wadliwy wynik postępowania o udzielenie zamówienia, tj. na przedwczesny wybór oferty
przystępującego jako oferty najkorzystniejszej.
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie art.
192 ust. 9 i 10 p.z.p., tj. stosownie do wy
niku postępowania, z uwzględnieniem § 5 ust. 2 pkt
w zw. § 3 pkt 1 i 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972), obciążając
zamawiającego, jako stronę przegrywającą, kosztami postępowania odwoławczego, na które
złożył się wpis oraz koszty wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego, zasądzone na
podstawie złożonej faktury VAT.
Przewodniczący:
…………………………