POSTANOWIENIE
z dnia 8
października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
po rozpozna
niu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego 8 października 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajow
ej Izby Odwoławczej 16 września 2020 r.
przez
wykonawcę: Solve Medical sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Dostawa urządzeń medycznych:
1. tomografu komputerowego, wraz
z adaptacją pomieszczeń; 2. rezonansu magnetycznego,
wraz z adaptacją pomieszczeń; 3. aparatu RTG, wraz z adaptacją pomieszczeń
(nr
postępowania ZP/2501/75/20)
prowadzonym
przez zamawiającego: Specjalistyczny Szpital Wojewódzki w Ciechanowie
przy udziale
wykonawców zgłaszających przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego:
A. GE Medical Systems Polska sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie
B.
TMS sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje zwrot z rac
hunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 13500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero
groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie
dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Płocku.
U z a s a d n i e n i e
Spe
cjalistyczny Szpital Wojewódzki w Ciechanowie {dalej: „Zamawiający”} prowadzi
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 2019 poz. 1843 ze zm.) {dalej
również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy pn.
Dostawa urządzeń medycznych: 1. tomografu komputerowego, wraz z adaptacją
pomieszczeń; 2. rezonansu magnetycznego, wraz z adaptacją pomieszczeń; 3. aparatu
RTG, wraz z adaptacją pomieszczeń (nr postępowania ZP/2501/75/20). Ogłoszenie o tym
zamówieniu 2 września 2020 r. 2020/S zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej nr 2020/S_170 pod poz. 410959
. Wartość przedmiotowego zamówienia
przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
września 2020 r. Solve Medical sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku {dalej:
„Odwołujący”} wniósł w formie pisemnej odwołanie od postanowień specyfikacji istotnych
warunków zamówienia (dalej: „SIWZ”), zarzucając Zamawiającemu następujące naruszenia
przepisów ustawy pzp:
1. Art. 7 ust 1
– przez opisanie przedmiotu zamówienia oraz określenie sposobu oceny
ofert w kryterium ocena techniczna w sposób nieproporcjonalny, nieobiektywny,
sprzeczny z zasadą równego traktowania wykonawców i zachowaniem uczciwej
konkurencji.
2. Art. 29 ust 1-3 w zw. z art. 7 ust. 1
– przez wadliwe przygotowanie specyfikacji istotnych
warunków zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję, gdyż opis
przedmiotu zamówienia wskazuje i premiuje charakterystyczne rozwiązania konkretnego
producenta.
Ponadto w uzasadni
eniu sprecyzowano szczegółowe zarzuty przez podanie
okoliczności faktycznych i prawnych, które według Odwołującego uzasadniają wniesienie
odwołania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dokonania zmian SIWZ w sposób wskazany w uzasadnieniu odwołania odrębnie
dla
każdego ze sprecyzowanych tam zarzutów.
W odpowiedzi na odwołanie z 1 października 2020 r. Zamawiający uznał część
zarzutów sprecyzowanych w uzasadnieniu odwołania za zasadne, w zakresie pozostałych
szczegółowych zarzutów wnosząc o oddalenie odwołania.
października 2020 r. wpłynęło do Izby pismo Odwołującego zawierające
oświadczenie o wycofaniu powyższego odwołania.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z
przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego, względnie
uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów i cofnięcia pozostałych zarzutów przez
odwołującego) powoduje zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego
rozpoznania zarzutów odwołania.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 pzp odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli
cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Od
wołujący skorzystał z przysługującego mu uprawnienia i skutecznie wycofał
uprzednio wniesione odwołanie, co nastąpiło przed otwarciem posiedzenia w tej sprawie
odwoławczej.
Z tych względów – działając na podstawie art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust.
8 zd. 2 ustawy pzp w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. 2018 r.
poz. 972)
, nakazując zwrot Odwołującemu 90% procent uiszczonego wpisu.