KIO 2314/20 Sygn. akt: KIO 2316/20 WYROK dnia 13 października 2020 r.

Stan prawny na dzień: 31.12.2020

Sygn. akt: KIO 2314/20 

Sygn. akt: KIO 2316/20 

WYROK 

z dnia 13 października 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Beata Pakulska-Banach  

Protokolant:            

Adam Skowroński 

po rozpoznaniu 

na rozprawie w dniu 9 października 2020 r. w Warszawie odwołań wniesionych 

do Prezesa K

rajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 września 2020 r. przez wykonawcę: 

A. 

GALAXY Systemy Informatyczne Sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze (sygn. akt: 

KIO 2314/20), 

B.  J.W.

,  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod firmą  „KC Consulting”  J.W. 

(sygn. akt: KIO 2316/20),  

w postępowaniu prowadzonym przez Izbę Administracji Skarbowej w Poznaniu, 

przy udziale: 

A.  wykonawcy  CELLPOL  s.c. 

G.Ł.,  M.Ł.,  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do 

postępowania  odwoławczego  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  2314/20  oraz  w  sprawie  o 

sygn. akt KIO 2316/20 po stronie zamawiającego, 

B.  wykonawcy 

J.W., 

prowadzącego 

działalność 

gospodarczą 

pod firmą 

„KC Consulting”  J.W.,  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego w sprawie o sygn. akt KIO 2314/20 po stronie zamawiającego 

orzeka: 

I. 

w sprawie o sygn. akt: KIO 2314/20: 

1.  U

marza  postępowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutu  oznaczonego  nr  IV  pkt  3  lit. 

a, b, 

c,  e  w  uzasadnieniu  odwołaniu  dotyczącego  oferowania  produktu  niezgodnego 

z SIWZ. 

2.  W 

pozostałym zakresie oddala zarzuty odwołania. 


3.  K

osztami postępowania obciąża odwołującego  - GALAXY  Systemy  Informatyczne 

Sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze i: 

3.1.  zalicza w 

poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę  15 000 zł 00 gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  odwołującego  -  GALAXY  Systemy  Informatyczne  Sp.  z  o.o. 

siedzibą  w  Zielonej  Górze  na  rzecz  zamawiającego  -  Izby  Administracji 

Skarbowej  w Poznaniu 

kwotę  259  zł  10  gr  (słownie:  dwieście  pięćdziesiąt 

dziewięć  złotych  dziesięć  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego poniesione przez zamawiającego z tytułu dojazdu na rozprawę. 

II.  w sprawie o sygn. akt: KIO 2316/20: 

Oddala odwołanie.  

2.  Kosztami 

postępowania obciąża odwołującego – J.W., prowadzącego działalność 

gospodarczą pod firmą „KC Consulting” J.W. i: 

zalicza w 

poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę  15 000 zł 00 gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

odwołującego tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza od odwołującego - J.W., prowadzącego działalność gospodarczą 

pod 

firmą  „KC Consulting”  J.W.  na  rzecz  zamawiającego  -  Izby 

Administracji Skarbowej w Poznaniu 

kwotę 259 zł 10 gr (słownie: dwieście 

pięćdziesiąt  dziewięć  złotych  dziesięć  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania  odwoławczego  poniesione  przez zamawiającego  z  tytułu 

dojazdu na rozprawę. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych 

(t.j.  Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  1843  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Poznaniu. 

Przewodniczący:      ……………………………..   


Sygn. akt KIO 2314/20 

Sygn. akt KIO 2316/20 

Uzasadnienie 

Zamawiający  -  Izba  Administracji  Skarbowej  w  Poznaniu  -  prowadzi  postępowanie 

udzielenie zamówienia publicznego pn.: Najem i kompleksowa obsługa serwisowa urządzeń 

wielofunkcyjnych w jednostkach Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu oraz kompleksowa 

obsługa  urządzeń  drukujących  będących  własnością  Zamawiającego,  numer  referencyjny: 

3001-ILZ.260.10.2020, 

na  podstawie  przepisów  ustawy  z dnia  29  stycznia  2004  r. 

Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j. Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  1843,  ze  zm.),  zwanej  dalej  „Pzp”. 

Wartość zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w przepisach  wykonawczych  wydanych 

na 

podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej z 25 maja 2020 r. pod numerem 2020/S 100-241146. 

Zamawiający w dniu 3 września 2020 r. poinformował wykonawców biorących udział 

postępowaniu  o  wynikach  postępowania,  tj.  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  złożonej 

przez wykonawcę CELLPOL s.c. G.Ł., M.Ł..  

Sygn. akt KIO 2314/20 

Wykonawca - 

GALAXY Systemy Informatyczne Sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze 

(zwany 

dalej: „odwołującym I” lub „GALAXY”) w dniu 14 września 2020 roku złożył do Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności i zaniechań zamawiającego podjętych 

w p

ostępowaniu

polegających na: 

wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  CELLPOL  s.c.  G.Ł.  M.  (dalej: 

„CELLPOL”) i zaniechaniu odrzucenia tej oferty; 

- zaniechaniu 

odrzucenia oferty złożonej przez KC Consulting J.W. (dalej: „KCC”); 

nie udostępnieniu odwołującemu załączników do protokołu postępowania.  

związku z powyższym odwołujący I zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  7  ust.  1  Pzp 

poprzez  naruszenie  zasad  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców  oraz  zasad  proporcjonalności  i  przejrzystości  poprzez  uznanie,  iż  oferta 

CELLPOL 

i KCC spełnia wszystkie wymagania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, 

nie 

zawiera rażąco niskiej ceny i spełnia wymagania równoważności; 

2. art. 8 Pzp 

poprzez zaniechanie udostępnienia ofert i oświadczeń wykonawców CELLPOL 

KCC pomimo, iż nie korzystają one z waloru tajemnicy przedsiębiorstwa; 

3. art. 89 ust. 1 pkt 4 oraz art. 90 ust. 3 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp poprzez zaniechanie 


odrzucenia  ofert  CELLPOL 

i  KCC  pomimo,  iż  ceny  ofert  są  rażąco  niskie  w  stosunku 

do 

przedmiotu zamówienia; 

4.  art. 24 ust. 1 pkt 12, 16 i 17 Pzp a w konsekwencji art. 24 ust. 4 i 89 ust. 1 pkt 5 Pzp 

– 

gdyż CELLPOL nie został wykluczony z postępowania pomimo tego, że nie wykazał spełnienia 

p

ostawionych warunków udziału w postępowaniu czym wprowadził zamawiającego w błąd; 

5. art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia 

ofert złożonych przez CELLPOL i KCC pomimo, że oferty nie odpowiadają treści SIWZ; 

6. art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia 

oferty złożonej przez CELLPOL i zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez KCC pomimo, 

iż złożenie tych ofert stanowi czyn nieuczciwej konkurencji; 

7.  art.  90  ust.  2  i  3  Pzp  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  i  ust.  3  Pzp 

poprzez 

wadliwą  ocenę  wyjaśnień  złożonych  przez  CELLPOL  i  KCC  a  następnie  uznanie, 

że wyjaśnienia  potwierdzają,  iż  oferty  nie  zawierają  rażąco  niskiej  ceny  w  stosunku 

do 

przedmiotu  zamówienia,  a  w  konsekwencji  zaniechanie  odrzucenia  tych  ofert,  pomimo, 

iż wykonawcy ci nie złożyli wyjaśnień spełniających wymagania określone w art. 90 ust. 1-3 

Pzp. 

W  oparciu  o  powyższe  odwołujący  I  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

zamawiającemu: 

1. wyd

ania odwołującemu oferty CELLPOL i wyjaśnień złożonych w toku postępowania; 

2. wydania o

dwołującemu oferty KCC i wyjaśnień złożonych w toku postępowania; 

3. u

nieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

4. d

okonania powtórnej czynności badania i oceny ofert; 

5. wykluczenia CELLPOL; 

6. odrzuceni

a oferty złożonej przez CELLPOL; 

7. odrzu

cenia oferty złożonej przez KCC; 

8. dokonania wyboru oferty o

dwołującego.  

W uzasadnieniu odwołania odwołujący I podnosił, co następuje.  

W punkcie I uzasadnienia odwołania odwołujący I krótko opisał przebieg postępowania, 

referując  przedmiot  zamówienia,  kryteria  oceny  ofert,  ilość  złożonych  ofert  oraz  treść 

zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty. Reasumując, stwierdził, że jego zdaniem 

oferty CELLPOL i KCC 

winny być odrzucone. Odnośnie podniesionych zarzutów odwołujący I 

powoływał się na następujące kwestie: 


II. 

Rażąco niska cena w ofertach KCC i CELLPOL: 

Odwołujący  podnosił,  że  zgodnie  z  treścią  art.  90  ust.  2  Pzp,  to  na  wykonawcy 

spoczywa obowiązek wykazania, że za zaoferowaną cenę jest w stanie zamówienie wykonać. 
Zamawiający,  dokonując  oceny  złożonych  wyjaśnień,  ma  obowiązek  zweryfikowania, 

czy 

są one realne, poparte wiarygodnymi dowodami, tj. czy wykonawca obalił ciążące na nim 

domniemanie zaoferowania rażąco niskiej ceny. Istota tej ustawowej regulacji polega na tym, 

że brak wyjaśnień - na równi ze złożeniem pozornych lub nieudokumentowanych  - obliguje 

z

amawiającego do odrzucenia oferty (por. art. 90 ust. 3 Pzp). Zamawiający powinien ocenić 

na ile przedstawione argumenty potwierdzają rynkowy charakter oferty i czy podane informacje 

znajdują  uzasadnienie  w  przedstawionych  dowodach.  Rzetelne  badanie  wyjaśnień, 

jest 

gwarancją  zachowania  uczciwej  konkurencji  w  postępowaniu  przetargowym,  a  także 

jego 

proporcjonalności i przejrzystości – zasad wyrażonych w art. 7 ust. 1 Pzp. Dokonywana 

przez zamawiającego ocena wyjaśnień rażąco niskiej ceny  powinna uwzględniać zgodność 

oferty  z  przedmiotem  zamówienia  oraz  okoliczności,  na  które  nie  mogą  powołać  się  inni 

wykonawcy.  Element  unikalności  jest  o  tyle  istotny,  iż  przedmiot  zamówienia  jest  taki  sam 

dla 

wszystkich i będzie realizowany w tych samych realiach rynkowych. Odwołujący I wskazał, 

że konsekwencją tego stanu rzeczy jest to, że każdy z wykonawców użyje podobnych maszyn 

urządzeń,  zastosuje  podobne  materiały  oraz  zatrudni  przy  produkcji  podobną  ilość 

pracowników (pośrednio wynika to z zaoferowanego okresu realizacji). 

Odwołujący  I  powołując  się  na  orzecznictwo  Krajowej  Izby  Odwoławczej  i  sądów 

okręgowych podkreślił, że wyjaśnienia powinny być wyczerpujące i szczegółowe, odnosić się 

do  konkretnych  okoliczności  złożonej  oferty,  a  także  zawierać  wskazanie  konkretnych 

elementów  mających  wpływ  na  wysokość  zaoferowanej  ceny  oraz  muszą  wskazywać 

na 

obiektywne  czynniki  obniżające  koszty  powinny  mieć  charakter  obiektywny  i  nie  być 

wspólne  dla  pozostałych  wykonawców.  Ponadto  stwierdził,  że  nie  może  zyskać  akceptacji 

sytuacja, w której niska ceny uzyskiwana jest kosztem zastosowania rozwiązań sprzecznych 

z SIWZ - co ma miejsce w odniesieniu do konkurencyjnych ofert - w takim przypadku oferta 

winna być odrzucona nie tylko na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 i pkt 4 Pzp, ale też na podstawie 

art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp. 

W ocenie odwołującego I wykonawcy CELLPOL i KCC winni wykazać w jaki sposób 

wykonają  zamówienie  za  kwotę  znacząco  niższą  od  kwoty  ustalonej  przez  zamawiającego 

osiągną zysk, czego raczej nie uczynili. 

Dalej, odwołujący I wskazał, że zamawiający nie udostępnił odwołującemu złożonych 

wyjaśnień pomimo tego, iż CELLPOL nie utajnił swych wyjaśnień. Zdaniem odwołującego I 

praktyka taka jest niezrozumiała. 


Reasumując, odwołujący I stwierdził, że: 

a)  CELLPOL 

nie  obalił  domniemania  rażąco  niskiej  ceny  -  nie  wykazał,  iż  oferowany 

w

yrób jest zgodny z wymaganiami zamawiającego 

b) 

KCC nie obalił domniemania rażąco niskiej ceny - nie wykazał, iż oferowany wyrób jest 

zgodny z wymaganiami z

amawiającego. 

c)  z

aproponowane  ceny  są  nierealnymi  i  nie  pozwalają  na  należyte  wykonanie 

zamówienia. 

Ponadto, 

odwołujący  I  podał,  że  ceny  zaoferowane  przez  KCC  i  CELLPOL 

są nierealne. Zamawiający wskazał, iż przewiduje skorzystanie z prawa opcji. Jednocześnie 

zakresie Zamówienia gwarantowanego  przewidział  konkretne  ilości  wydruków,  wskazane 

Załączniku nr 1 do SIWZ – Opis Przedmiotu Zamówienia pkt 6 i 10. Odwołujący I przytoczył 

w odwołaniu liczby gwarantowanych stron wydruku i wskazał, że podane ilości gwarantowane 

to  czwarta  cześć  sumy  zamówienia  gwarantowanego  i  opcji,  przy  czym  wyliczenie  ceny 

musiało  być  oparte  na  danych  właściwych  dla  zamówienia  podstawowego,  a  jak  wiadomo 

opcja jest jedynie... opcją, zdarzeniem możliwym ale niepewnym. 

II

I. Warunki udziału w postępowaniu: 

W ramach  przedmiotowego  zarzutu  odwołujący  I  podnosił,  że CELLPOL  nie spełnia 

wymagań postawionych przez zamawiającego, a zatem winien być wykluczony na podstawie 

art. 24 us

t. 1 pkt 12 Pzp. Dodał też, iż wezwanie do uzupełnienia dokumentów na podstawie 

art. 26 ust. 3 Pzp je

st niedopuszczalne, gdyż CELLPOL winien być wykluczony z postępowania 

na  podstawie 

art.  24  ust.  1  pkt  16  i  17  Pzp.  W  ocenie  odwołującego  I  złożenie 

wprowadzającego  w  błąd  oświadczenia  stwierdzającego,  że  warunek  jest  spełniony  winno 

skutkować wykluczeniem CELLPOL z postępowania i odrzuceniem jego oferty.  

Odwołujący  I  wskazał,  że zgodnie z  postanowieniami punktu  5.3.  SIWZ  wykonawca 

musiał  wykazać  się  realizacją,  w  której  jednocześnie  istniały  elementy  wskazane 

przez z

amawiającego. Następnie powołał treść punktu 5.3.1. i 5.3.2. SIWZ, tj.: 

„a.  Dla  pkt  5.3.1)  dwie  umowy  na  najem  300.200  urządzeń  o  wartości  nie  mniejszej 

niż 750.000,- zł każda umowa i każda umowa musiała dotyczyć obsługi kompleksowej. 

b. 

Dla  pkt  5.3.2)  dwie  usługi  z  oferowanym  systemem  zarządzania  i  druku  podążającego, 

co najmniej 5 lokalizacjac

h przez okres co najmniej 12 miesięcy”.  

Odwołujący I podkreślił, że jeżeli realizacja na którą powołuje się CELLPOL nie spełnia 

kumulatywnie tych wymag

ań, to nie mogła być „zaliczona” przez zamawiającego.  

Zdaniem  odwołującego  I  CELLPOL  i  wskazany  w  ofercie  podwykonawca  nie  mają 

wymaganego,  opisaneg

o  w  SIWZ  doświadczenia.  CELLPOL  na  potrzeby  wykazania 


spełnienia warunku „łączy” różne umowy o różnych zakresach nie ma jednak doświadczenia 

w realizacji o stopniu skomplikowania wskazanym w SIWZ. 

IV. Oferowanie produktu niezgodnego z SIWZ.  

W  punkcie  tym  odwołujący  I  zawarł  kilka  zarzutów,  przy  czym  w  toku  posiedzenia 

niejawnego  z  udziałem  stron  i  uczestników  postępowania  odwoławczego  w  dniu  9.10.2020 

roku  oświadczył,  iż  cofa  zarzuty  opisane  w  punkcie  IV.3  litera  a,  b,  c,  e  uzasadnienia 

odwołania, a podtrzymuje zarzuty opisane w punkcie IV.1 i 2 oraz 3 litera d).  

Poniżej  przytoczone  zostanie  wyłącznie  uzasadnienie  zarzutów  z  punktu  IV 

uzasadnienia odwołania w zakresie w jakim zostały one podtrzymane przez odwołującego I.   

Ad. 1 i 2  

Odwołujący I  wskazywał, że: 

Zamawiający  wymagał  dostawy  urządzenia  Laserowego  A4  (mono).  Jak  sama  nazwa 

wskazuje miało to być urządzenie A4. 

2. CELLPOL 

zaoferował w to miejsce urządzenie Sharp MX3071, które jest urządzeniem A3 

(większym). Zamawiający wyraźnie określił w którym typie oczekuje urządzenia A3, a w którym 

A4. Są to różne rodzaje urządzeń. Urządzenie A3 jest urządzeniem wolnostojącym, natomiast 

A4 jest mniejszym, nabiurkowym, lżejszym, mniej energochłonnym. Jest to produkt sprzeczny 

z wymaganiami i dlatego oferta powinna być odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. 

Nie jest to też produkt równoważny.  

Ad. 3 litera d) 

Odwołujący  I  podnosił,  że  CELLPOL  zaoferował  system  wydruków  PRINTOSCOPE 

wersja 3.0.10., który to system nie spełnia wymagań zamawiającego. 

Odwołujący  I  przytoczył  brzmienie  punktu  19  (nie  precyzując  przy  tym  jakiego 

dokumentu  ten  punkt  dotyczy)

,  iż:  „19.  Oprogramowanie  w  ramach  systemu  druku 

podążającego  musi  zapewnić  następujące funkcjonalności:  1)  drukowanie:  (...)  -  możliwość 

zdefiniowania warunku, przy którym zlecenie druku jest usuwane, np. po wystąpieniu błędu, 

przy wylogowaniu, przy zalogowaniu innego użytkownika, osobno dla każdego typu błędów 

(zacięcie, brak papieru, materiały eksploatacyjne, niezgodność papieru)”.  

Odwołujący  stwierdził,  że  zaoferowany  system  w  połączeniu  z  zaoferowanymi 

urządzeniami  nie  spełnia  tego  wymagania.  W  większości  systemów  wydruk  jest  usuwany 

przy 

wylogowaniu  użytkownika.  Printoscope  w  połączeniu  z  zaoferowanymi  urządzeniami 

nie 

posiada takiej funkcjonalności. 


Sygn. akt KIO 2316/20 

Wykonawca 

– J.W., prowadzący działalność gospodarczą pod firmą „KC Consulting” 

J.W. (zwany dalej: 

„odwołującym II” lub „KC Consulting”) w dniu 14 września 2020 roku złożył 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od czynności zamawiającego polegających 

na  badaniu  i  ocenie  ofert,  ergo  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  oraz  zaniechaniu 

wykluczenia/odrzucenia oferty CELLPOL s.c. 

G.Ł., M.Ł. z siedzibą w Poznaniu.  

W związku z powyższym odwołujący II zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  7  ust.  1  i  3  Pzp,  tj.  zasady  równego  traktowania  wykonawców  oraz  prowadzenia 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  sposób,  który  utrudnia  uczciwą 

konkurencję; 

2.  art.  22  ust.  1  Pzp  poprzez  dokonanie  wyboru  oferty  złożonej  przez  wykonawcę, 

który nie mógł  ubiegać  się  o  zamówienie,  gdyż  podlega  wykluczeniu  z  postępowania 

i nie 

spełnia postawionych w SIWZ warunków udziału w postepowaniu;  

3.  art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp  poprzez  bezprawne  zaniechanie  wykluczenia  wykonawcy, 

który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu; 

4. art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp, który stanowi, iż wyklucza się wykonawcę, który: (16) w wyniku 

zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził  zamawiającego  w  błąd 

przy 

przedstawieniu  informacji,  że  nie  podlega  wykluczeniu,  spełnia  warunki  udziału 

postępowaniu  lub  obiektywne  i  niedyskryminacyjne  kryteria,  zwane  dalej  "kryteriami 

selekcji",  lub 

który  zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić  wymaganych 

dokumentów;  (17) w wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane 

przez 

zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia; 

5.  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  przez  bezprawne  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy 

CELLPOL  s.c. 

G.Ł., M.Ł. z siedzibą w Poznaniu, albowiem treść jego oferty nie odpowiada 

treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia; 

6. art. 91 ust. 1 i 2 Pzp, tj. wadliwe dokonanie oceny i badania oferty CELLPOL s.c. 

G.Ł., M.Ł. 

z siedzibą w Poznaniu, która to oferta winna zostać odrzucona / wykonawca wykluczony na 

podstawie przesłanek opisanych w odwołaniu.  


W uzasadnieniu odwołania odwołujący II podnosił, co następuje.  

I. 

Argumenty  dotyczące  wadliwej  oceny  i  badania  oferty  oraz  bezprawnego  zaniechania 

odrzucenia  oferty/  wykluczenia  CELLPOL  s.c. 

G.Ł.,  M.Ł.  z siedzibą  w  Poznaniu  (dalej: 

„CELLPOL”).  

Odwołujący  II  stwierdził,  że  na  podstawie  okoliczności  wskazanych  w  tym  punkcie 

zachodzą  kumulatywnie  okoliczności  warunkujące  czynność  wykluczenia  wykonawcy 

i odrzucenia jego oferty.  

W ocenie odwołującego II wskazane przez CELLPOL w ofercie parametry dotyczące 

„maksymalnego  czasu  wydruku  pierwszej  strony”  odnoszą  się  do  innego  (faktycznego) 

parametru, tj. „czasu  wydruku pierwszej  kopii”,  a  zatem  zamawiający  na  podstawie błędnie 

wskazanych  parametrów  w  specyfikacji  technicznej  oferowanych  przez  wykonawcę 

wielofunkcyjnych urządzeń drukujących nie był w stanie stwierdzić, czy oferowany parametr 

odpowiada  jego  wymaganiom.  Odwołujący  II  podał,  że  zamawiający  w  załączniku  nr  8 

do 

SIWZ „Specyfikacja techniczna oferowanych przez wykonawcę wielofunkcyjnych urządzeń 

drukujących”,  dla  każdego  typu  urządzenia  w  kolumnie  1  określił  wymagane  parametry, 

a w 

kolumnie  2  minimalne  dla  nich  wymagania.  W  odniesieniu  do  każdego  typu  urządzeń 

zamawiający wymagał podania parametru „Maksymalnego czasu wydruku pierwszej strony”, 

zawartego w sekcji 

„Parametry druku”. Odwołujący II podkreślił, że CELLPOL w tym polu podał 

parametr, który w karcie katalogowej oferowanego urządzenia odpowiada za „Czas wykonania 

pierwszej kopii”. Zauważył przy tym, że zamawiający w osobnym bloku definiuje wymagane 

parametry  w  zakresie  kopiowania,  nie  określając  jednakże  wymagań  minimalnych 

dotyczących maksymalnego czasu uzyskania pierwszej kopii.  

Odwołujący II stanowczo podkreślił, że czas wydruku pierwszej strony nie jest tożsamy 

czasem  otrzymania  pierwszej  kopii,  a  CELLPOL  wprowadził  zamawiającego  w  błąd 

przypisując  faktyczny  czas  otrzymania  pierwszej  kopii  parametrowi  dotyczącemu 

maksymalnego  czasu  wydruku  pierwszej  strony.  Zauważył  też,  że  ewentualne  okazanie 

na rozprawie  dokume

ntu  potwierdzającego  spełnienie  przez  oferowane  urządzenia 

wymaganych  parametrów  dot.  minimalnego  czasu  wydruku  pierwszej  strony  prowadziłoby 

do 

zmiany  treści  oferty.  Odwołujący  II  dodał  ponadto,  że  w  sytuacji  wprowadzenia 

zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji  mogących  mieć  istotny  wpływ 

na 

podejmowane  przez  niego  decyzje,  obowiązkiem  jest  wykluczenie  wykonawcy 

na podstawie art. 

24 ust. 1 pkt 16 albo 17 Pzp, zaś zastosowanie w takim przypadku instytucji 

wezwania wykonawcy do złożenia/uzupełnienia dokumentów, wynikającej z art. 26 ust. 3 Pzp 

jest niedopuszczalne.  


II. 

Argumenty dotyczące dokonania wyboru oferty złożonej przez wykonawcę, który nie mógł 

ubiegać  się  o  zamówienie,  gdyż  podlega  wykluczeniu  z postępowania  i  nie  spełnia 

postawionych  w 

SIWZ  warunków  udziału w postępowaniu,  wadliwej  oceny  i  badania oferty, 

bezprawnego zaniechania wykluczenia wykonawcy CELLPOL s.c. 

G.Ł., M.Ł. oraz naruszenia 

zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

Odwołujący II podniósł, że treść złożonych dokumentów na potwierdzenie spełniania 

warunków  udziału  w  postępowaniu,  tj.  wykaz  usług  i  oświadczenie  o  należytym  wykonaniu 

dostawy  oraz  umowa  z  podmiotem, 

na  rzecz  którego  dostawa  została  wykonana 

nie 

potwierdzają  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  sformułowanego 

przez 

zamawiającego.  Odwołujący  II  podał,  iż  zamawiający  w  SIWZ  jako  warunek  udziału 

postępowaniu  wskazał,  że  o  udzielenie  zamówienia  może  się  ubiegać  się  wykonawca, 

który wykonał lub wykonuje, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania 

ofert, a jeżeli okres prowadzonej działalności jest krótszy — w tym okresie, co najmniej dwie 

usługi  obejmujące swym  zakresem system  zarządzania i  druku podążającego, realizowane 

jednocze

śnie  w  co  najmniej  5  lokalizacjach  zleceniodawcy  w  ramach  jednej  umowy, 

przez 

okres co najmniej 12 miesięcy wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania 

i  podmiotów,  na  rzecz  których  usługi  zostały  wykonane,  oraz  załączeniem  dowodów 

określających  czy  te  usługi  zostały  wykonane  lub  są  wykonywane  należycie.  Wykonawca 

CELLPOL  w  celu  potwierdzenia  warunku,  o  którym  mowa  powyżej  przedłożył  wykaz 

oraz 

oświadczenie Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich z siedzibą w Poznaniu.  

Odwołujący  II  podał,  że  z  treści  oświadczenia  o  należytym  wykonaniu  zamówienia 

wynika,  że  potwierdza  ono  należyte  wykonanie  dostawy  urządzeń  wielofunkcyjnych 

wraz z 

systemem zarządzania i druku podążającego do 10 lokalizacji, która to dostawa miała 

miejsce  9  lipca  2019  roku.  Ponadto, 

przedstawiona  w  wyniku  wyjaśnień  umowa  zawarta 

pomiędzy  CELLPOL  a  WZDW  w  Poznaniu,  dotyczy  dostawy  urządzeń  wraz  z  konfiguracją 

i przeszkole

niem pracowników z systemu zarządzania wydrukiem. Dodatkowo, odwołujący II 

zauważył,  że  CELLPOL  w  wyjaśnieniach  z  dnia  31  sierpnia  2020  roku,  złożonych 

zamawiającemu,  wskazał,  iż  po  wykonanej  dostawie  świadczona  jest  jedynie  gwarancja 

posprzedażowa  na  dostarczony  sprzęt  i  oprogramowanie.  W  ramach  tej  usługi  wykonawca 

wykonuje  przeglądy  gwarancyjne  urządzeń  zgodnie  z  zaleceniami  producenta  oraz  usuwa 

poja

wiające się awarie, wykonuje wsparcie techniczne i aktualizacje dostarczonego systemu 

zarządzania dokumentami. Umowa ta nie ma charakteru najmu, lecz zakupu ze wsparciem 

serwisowym, technicznym,  powdrożeniowym  i  aktualizacyjnym.  Potwierdza to kopia  umowy 

WZDW. Odwołujący powołał postanowienia przedmiotowej umowy (§ 4 pkt 1 i 3 oraz § 5).  


Odwołujący II podkreślił, że różnice pomiędzy treścią oświadczenia WZDW w Poznaniu 

i złożonego wykazu przez CELLPOL powinny skłonić zamawiającego do szczególnie wnikliwej 

weryfikacji dokumentów złożonych przez wykonawcę. Jego zdaniem, w tych okolicznościach 

koniecznym i zasadnym było zwrócenie się bezpośrednio do podmiotu, na którego rzecz była 

wykonywana  dostawa  - 

zgodnie  z  dyspozycją  §  2  ust.  6  rozporządzenia  o  dokumentach 

i art. 

26  ust.  2f  Pzp.  Dodał,  iż  wezwanie  do  uzupełnienia  dokumentów  na  podstawie 

art. 26 ust. 

3 Pzp jest w okolicznościach niniejszej sprawy niedopuszczalne, gdyż CELLPOL 

powinien zostać wykluczony z postępowania, a jego oferta odrzucona. Ponadto, zauważył, że 

w sytuacji stwierdzenia wprowadzenia w błąd przy przedstawieniu informacji, że wykonawca 

spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  albo  mogących  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane  przez  zamawiającego,  obowiązkiem  zamawiającego  jest  wykluczenie 

wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 albo 17 Pzp. Zastosowanie w tym przypadku 

instytucji, wynikającej z art. 26 ust. 3 Pzp umożliwiające wezwanie wykonawcy do złożenia 

lub 

uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie warunku udziału w postępowaniu 

zmierzałoby  do  zastąpienia  nieprawdziwych  informacji  informacjami  prawdziwymi,  co  jest 

niedopuszczalne. 

Odwołujący II podkreślił stanowczo, że wszystkie opisane zarzuty dotyczące 

niezgodności  treści  oferty  z  treścią  SIWZ  kumulatywnie  i  jednoznacznie  dowodzą, 

że potwierdza  się  zarzut  najdalej  idący  dotyczący  usprawiedliwionego  podejrzenia  złożenia 

oświadczenia  wprowadzającego  w  błąd,  co  mogłoby  mieć  wpływ  na  wynik  postępowania. 

Następnie wskazał, że zawarta w obu przepisach art. 24 ust. 1 pkt 16  i 17 Pzp przesłanka 

wprowadzenia  zamawiającego  w  błąd  polega  na  przedstawieniu  przez  wykonawcę 

nieprawdziwych  informacji,  czyli  zaistnienia  sprzeczności  pomiędzy  treścią  dokumentu 

złożonego  przez  wykonawcę,  a  rzeczywistością.  Stan  ten  zaistnieje,  gdy  przedstawione 

zostaną  informacje  obiektywnie  nieprawdziwe,  niezgodne  z  rzeczywistym  stanem  rzeczy, 

który   ma  znaczenie  dla  danego  postępowania.  Na  skutek  podania  takich  informacji 

zamawiający  zostaje  wprowadzony  w  błąd,  czyli  nabiera  mylnego  wyobrażenia  o  stanie 

faktycz

nym  lub  też  skutkuje  to  po  jego  stronie  brakiem  jakiegokolwiek  wyobrażenia  o  nim. 

Dalej, odwołujący II odniósł się do charakteru informacji objętych dyspozycją art. 24 ust. 1 pkt 

16 i 17 Pzp oraz omówił kwestie dotyczące podstaw wykluczenia na podstawie powołanych 

powyżej przepisów ustawy Pzp. Odwołujący II w powyższym zakresie powołał się  również 

na 

orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.  

Reasumując,  odwołujący  II  podniósł,  że  na  obecnym  etapie  postępowania 

bez dokonania  wykluczenia/odrzucenia 

oferty  wykonawcy  CELLPOL  nie  da  się  zawrzeć 

ważnej umowy, gdyż jakakolwiek umowa, która byłaby zawarta z tym wykonawcą dotknięta 

byłaby 

wadą 

nieważności. 

Ponadto, 

wskazał, 

iż 

uwzględnienie 

żądania 

wykluczenia/odrzucenia  oferty  wypływa  z  konieczności  przestrzegania  zasady  równości 


i uczciwej konkurencji opisanej w art. 7 ust. 1 Pzp

. Z zasadą uczciwej konkurencji nierozłącznie 

związana  jest  zasada  równości,  zgodnie  z  którą  wszystkich  wykonawców  należy  traktować 

na 

równi,  z  zachowaniem  tożsamych  kryteriów  wobec  wszystkich.  W  okolicznościach 

faktycznych sprawy z

amawiający winien oceniać spełnienie warunku udziału w postępowaniu 

wedle  wcześniej  sformułowanych  przez  siebie  wymagań  i  nie  może  on  podczas  oceny 

spełnienia warunku udziału w postępowaniu stosować wykładni rozszerzającej, gdyż działanie 

to stawia ocenianego wykonawcę w uprzywilejowanej pozycji względem innych wykonawców 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia.  Zdaniem  odwołującego  II,  uznanie  oferty 

wykonawcy  CELLPOL  jako  ważnej,  przy  uwzględnieniu  wszystkich  podstawowych  zasad 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  i  zaniechanie  wykluczenia/odrzucenia 

takiej  oferty  - 

stanowiłoby  w  istocie  nadużycie  prawa  i  naruszenie  zasad  współżycia 

społecznego, co w świetle art. 5 k.c. w zw. z art. 14 Pzp jest niedopuszczalne.  

W konsekwencji odwołujący II wnosił o uwzględnienie odwołania w całości oraz o: 

1. unieważnienie rozstrzygnięcia postępowania;  

2. dokonanie ponownego badania i oceny ofert; 

3. wykluczenia wykonawcy CELLPOL lub alternatywnie odrzucenia jego oferty; 

4. dokonanie wyboru oferty odwołującego. 

Zamawiający w dniu 15 września 2020 roku – za pośrednictwem poczty elektronicznej 

przekazał wykonawcom biorącym udział w postępowaniu informację o wniesieniu odwołania.  

Pismami z dnia 15 

września 2020 roku wykonawca CELLPOL s.c. G.Ł., M.Ł. (zwany 

dalej:  „przystępującym  I”  bądź  „CELLPOL”)  zgłosił  przystąpienie  do  postępowań 

odwoławczych  w  sprawach  odpowiednio  o  sygn.  akt:  KIO 2314/20  oraz  o  sygn.  akt:  KIO 

2316/20 po stronie z

amawiającego.  

Ponadto,  pismem  z  dnia  17 

września  2020  roku,  wykonawca  J.W.,  prowadzący 

działalność  gospodarczą  pod  firmą  „KC  Consulting”  J.W.  (zwany dalej:  „przystępującym  II” 

bądź „KC Consulting”) zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. 

a

kt KIO 2314/20 po stronie zamawiającego. 

Izba 

stwierdziła  skuteczność  przystąpień  wobec  spełnienia  wymogów  określonych 

w art.  185  ust.  2  Pzp  i 

dopuściła  ww.  wykonawców  do udziału  w postępowaniach 

odwoławczych w charakterze uczestników tych postępowań.  

W  dniu  7 

października  2020  roku  zamawiający  –  drogą  elektroniczną  -  przekazał 

Prezesowi  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odpowiedź  na  odwołanie  wnosząc  o  oddalenie 

obu 

odwołań w całości. 


W toku posiedzenia Izby 

z udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego 

w dniu 9 

października 2020 roku przystępujący I złożył pismo procesowe, zawierające jego 

stanowisko w sprawach o sygn. akt KIO 2314/20 oraz o sygn. akt KIO 2316/20.  

Przystępujący  I  wnosił  o  odrzucenie  odwołania  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  2314/20 

w za

kresie  zarzutu  dotyczącego  zaniechania  udostępnienia  ofert  i  oświadczeń  wykonawcy, 

albowiem  odwołanie  w  tym  zakresie  zostało  złożone  z  uchybieniem  terminu,  który  upłynął 

w dniu  24.10.2010  roku

,  gdyż  zamawiający  poinformował  odwołującego  I  o  odmowie 

udostępnienia  informacji  w  dniu  14  sierpnia  2020  roku.  Ewentualnie,  w  przypadku 

nieuwzględnienia  powyższego  wniosku,  przystępujący  I  wnosił  o  pozostawienie 

bez merytorycznego  rozpoznania  ww.  zarzutu. 

Ponadto,  przystępujący  I wnosił  o oddalenie 

obu odwołań w całości jako bezzasadnych.  

W trakcie rozprawy strony i przystępujący podtrzymali swoje stanowiska.  

Po  przep

rowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Stron  i  Uczestników  postępowania, 

na podstawie 

zgromadzonego 

w obu 

sprawach 

materiału 

dowodowego 

oraz 

oświadczeń  i stanowisk  stron  i  uczestników  postępowań,  Krajowa  Izba 

Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba  uznała,  iż  odwołujący  wykazali  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwość 

poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez zamawiającego przepisów 

ustawy Pzp, czym wypełnili materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołań, o których 

mowa w art. 179 ust. 1 Pzp. 

Izba ustaliła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem 

odwołań w całości na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.  

Odwołujący  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  2314/20  na  posiedzeniu  z  udziałem  stron 

uczestników postępowania odwoławczego w dniu 9 października 2020 r. częściowo wycofał 

zarzut

y odwołania, dotyczące oferowania produktu niezgodnego z SIWZ – opisane w numerze 

IV uzasadnienia odwołania – tj. zarzuty wskazane w numerze IV punkt 3 litera a, b, c oraz e) 

uzasadnienia odwołania. 

W tym stanie rzeczy Izba postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze w sprawie 

o sygn. akt: KIO 2314/20 w odniesieniu 

do wskazanych powyżej zarzutów, co znalazło swój 

wyraz w sentencji orzeczenia.  

Izba    dopuściła  i  przeprowadziła  dowody  z  dokumentacji  postępowania  przekazanej 

przez  zamawiającego,  a  także  z  dokumentów  przedłożonych  przez  strony  i  uczestników 

postepowań odwoławczych złożonych w toku rozprawy w dniu 9.10.2020 roku.  


Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Przedmiotem  zamówienia  jest:  Najem  i  kompleksowa  obsługa  serwisowa  urządzeń 

wielofunkcyjnych  oraz  oprogramowania  zarządzającego  wraz  z  systemem  druku 

podążającego  i  poufnego  w  jednostkach  Izby  Administracji  Skarbowej  w  Poznaniu 

oraz 

kompleksowa  obsługa  urządzeń  drukujących  będących  własnością  zamawiającego 

wraz z 

dostawą materiałów eksploatacyjnych i serwisem w/w urządzeń. 

Sygn. akt KIO 2314/20 

Zarzut  naruszenia  art.  8  Pzp  poprzez  zaniechanie  udostępnienia  ofert  i  oświadczeń 

wykonawców  CELLPOL  i  KC  Consulting  pomimo,  iż  nie korzystają  one  z  waloru  tajemnicy 

przedsiębiorstwa. 

Zarzut bezpodstawny.  

W  pierwszej  kolejności  ustalono,  że  ww.  zarzut  został  podniesiony  w  terminie. 

Nie jest 

zarzutem spóźnionym, co podnosił przystępujący I.  

informacji  z  dnia  14  sierpnia  2020  roku  przekazanej  przez  zamawiającego 

odwołującemu  I  wynika,  że  zgodnie  z treścią  art.  96  ust.  3  Pzp  załączniki  do  protokołu 

udostępnia  się  po  dokonaniu  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  lub  unieważnieniu 

postępowania,  z  tym,  że  oferty  udostępnia  się  od chwili  ich  otwarcia.  Jednocześnie 

zamawiający  poinformował,  że  dokumenty  skutecznie  zastrzeżone  przez  wykonawców 

jako 

tajemnica  przedsiębiorstwa  nie  zostaną  udostępnione.  Jak  oświadczył  odwołujący  I, 

zamawiający  już  po  przesłaniu  informacji  z  dnia  14  sierpnia  2020  roku  przekazał  mu 

dokumenty,  które  wcześniej  nie  zostały  udostępnione  odwołującemu  (tj.  pismo  przewodnie 

wykonawcy CELLPOL z dnia 6 sierpnia 2020 roku do wyjaśnień rażąco niskiej ceny – pismo 

przekazane  odwołującemu  I  w  dniu  9  września  2020  roku).  W tych okolicznościach  Izba 

uznała,  że  zasadne  jest  liczenie  terminu  na  wniesienie  odwołania  w  tym  zakresie  od  daty 

przekazania  informacji  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty,  co  też  miało  miejsce  w  tym 

przypadku.  

Następnie  należy  wskazać,  że  zgodnie  z  art.  180  ust.  3  Pzp  odwołanie  powinno 

wskazywać  czynność  lub  zaniechanie  czynności  zamawiającego,  której  zarzuca  się 

niezgodność  z  przepisami  ustawy,  zawierać  zwięzłe  przedstawienie  zarzutów,  określać 

żądanie  oraz  wskazywać  okoliczności  faktyczne  i prawne  uzasadniające  wniesienie 

odwołania. 


Odwołujący  I  nie  wskazał  w  uzasadnieniu  odwołania  jakichkolwiek  okoliczności 

faktycznych  uzasadniających  zarzut  naruszenia  art.  8  Pzp  w  odniesieniu  do  oferty 

KC Consulting  (tym 

samym  zarzut  sprowadzał  się  jedynie  do  stwierdzenia  –  wskazanego 

petitum 

odwołania  -  iż  oferta  ta  nie  korzysta  z  waloru  tajemnicy  przedsiębiorstwa). 

Nie 

można zatem uznać, że odwołujący postawił ww. zarzut w sposób prawidłowy, określony 

przepisami Pzp. 

Innymi słowy, Izba uznała, że odwołujący I nie podniósł w sposób skuteczny 

zarzutu  naruszenia  art.  8  Pzp  w  odniesieniu  do  oferty  KC  Consulting 

(pomijając  fakt, 

że odwołujący  nie  wskazał  jednostki  redakcyjnej  art.  8  Pzp,  której  naruszenie  zarzuca 

zamawiającemu). Izba stwierdziła, że tak opisany zarzut nie nadawał się do merytorycznego 

rozpoznania, gdyż odwołujący I go nie sprecyzował.  

Natomiast  w  stosunku  do  oferty 

złożonej  przez  wykonawcę  CELLPOL  odwołujący  I 

zakresie  ww.  zarzutu  podnosił  tylko,  iż:  „Zamawiający  nie  udostępnił  odwołującemu 

złożonych wyjaśnień pomimo tego, iż Cellpol nie utajnił swych wyjaśnień – praktyka taka jest 

niezrozumiała”.  

Jednakże Izba ustaliła, że wykonawca CELLPOL zastrzegł tajemnicę przedsiębiorstwa 

w stosunku do złożonych przez siebie wyjaśnień rażąco niskiej ceny. Dopiero na rozprawie 

odwołujący I sprecyzował, iż chodzi mu o to, że wykonawca CELLPOL dokonał zastrzeżenia 

tajemnicy  w  tym  zakresie 

w  sposób  nieskuteczny,  a  po  drugie,  że  CELLPOL  nie  zastrzegł 

samego 

uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa i odwołujący I żąda wydania 

wyjaśnień wykonawcy CELLPOL co najmniej w odniesieniu do tego dokumentu.  

W  ocenie  Izby,  powyżej  przedstawione  stanowisko  odwołującego  I  stanowi  wyjście 

poza  granice  okoliczności  faktycznych  stanowiących  podstawę  zarzutu,  czyli  stanowi 

nieuprawnione jego rozszerzenie, niedopuszczalne na gruncie art. 192 ust. 7 ustawy Pzp. 

2. Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 oraz art. 90 ust. 3 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp 

poprzez  zaniechanie  odrzucenia  ofert  CELLPOL  i  KC  Consulting 

pomimo,  iż  ceny  ofert  są 

rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

oraz  

zarzut naruszenia art. 90 ust. 2 i 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp 

poprzez  wadliwą ocenę wyjaśnień złożonych przez CELLPOL i KC Consulting, a następnie 

uznanie, że wyjaśnienia potwierdzają, iż oferty nie zawierają rażąco niskiej ceny w stosunku 

do  przedmiotu  zamówienia,  a  w  konsekwencji  zaniechanie  odrzucenia  tych  ofert,  pomimo, 

iż wykonawcy ci nie złożyli wyjaśnień spełniających wymagania określone w art. 90 ust. 1-3 

Pzp 


Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp Zam

awiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco 

niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.  

Z kolei z art. 90 ust. 2 i 3 wynika, że: 

Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na 

wykonawcy. 

3. Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień lub jeżeli dokonana 

ocena  wyjaśnień  wraz  ze  złożonymi  dowodami  potwierdza,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską 

cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Zarzut się nie potwierdził.  

Zamawiający  w  dniu  30  lipca  2020  roku  zwrócił  się  do  wykonawców  CELLPOL 

i KC 

Consulting w trybie art. 90 ust. 1 Pzp o udzielenie wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny 

oferty.  Obaj  wykonawcy  udzielili  obszernych

,  szczegółowych  wyjaśnień  i  załączyli  do  nich 

dowody,  zastrzegając  przy  tym  jednocześnie,  iż  stanowią  one  tajemnicę  przedsiębiorstwa. 

Zamawiający uznał, na podstawie przedłożonych wyjaśnień, iż żadna z tych ofert nie zawiera 

rażąco niskiej ceny.  

W pierwszej kolejności należy podnieść, że odwołujący I w zasadzie nie sprecyzował 

zarzutu,  posługując  się  ogólnikowymi  stwierdzeniami  oraz  odwołując  się  do  interpretacji 

przepisów  art.  90  ust.  2  i  3  Pzp  i  przywołując  na  poparcie  swoich  twierdzeń  bogate 

orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej i sądów okręgowych. W szczególności odwołujący I 

nie wskazał na jakiekolwiek uchybienia jakich mógłby dopuścić się zamawiający przy ocenie 

wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny.  Poza  akcentowaniem,  iż  złożone  wyjaśnienia  powinny  być 

wyczerpujące  i  szczegółowe  oraz  wskazywać  na  obiektywne  czynniki  obniżające 

koszty i 

zawierać  dowody  nie  przedstawił,  żadnych  dodatkowych  argumentów.  Jedyną, 

skonkretyzowaną  w  miarę  okolicznością  faktyczną  jaką  odwołujący  I  podnosił  w  ramach 

ww. 

zarzutu była kwestia czy wykonawcy kalkulując cenę oparli się na danych właściwych dla 

zamówienia  podstawowego  (czy  zysk  przewidzieli  także  w  sytuacji,  gdy  nie  zostanie 

uruchomione  prawo  opcji).  Dodatkowo  wskazywał  odwołujący  przy  tym  na  liczby 

gwara

ntowanych  stron  wydruku,  nie  formułując  przy  tym  dalej  idących  wniosków, 

tj. co z 

podanych  liczb  ma  wynikać,  np.  graniczny  próg  ceny  itp.,  w  oparciu  o  który  można 

byłoby badać rzetelność przedstawionych kalkulacji.  

Odnosząc  się  do  powyższego,  Izba  ustaliła,  że  wykonawca  CELLPOL  w  swoich 

wyjaśnieniach  przedstawił  koszty  w  rozbiciu  na  zamówienie  gwarantowane  i  zamówienie 

ramach prawa opcji. Natomiast wykonawca KC Consulting przedstawiał koszty odnosząc 


się głównie do gwarantowanego zamówienia podstawowego. Tym  samym  obaj  wykonawcy 

dokonali kalkulacji kosztów w oparciu  o dane właściwe dla zamówienia podstawowego.  

Ponadto, o

dwołujący I w toku rozprawy powoływał się w szczególności na odwrócony 

ciężar dowodu, wynikający z brzmienia przepisu art. 190 ust. 1a pkt 1 Pzp, iż: ciężar dowodu, 
że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa na wykonawcy, który ją złożył, jeżeli jest 

stroną albo uczestnikiem postępowania odwoławczego.  

Izba podzieliła w tym zakresie stanowisko przystępującego – wykonawcy CELLPOL – 

wyrażone za wyrokiem Sądu Okręgowego w Łodzi, XIII Wydział Gospodarczy z dnia 5 grudnia 

2016 roku (sygn. akt: XII Ga 1094/16), że odwrócony ciężar dowodu, nie zwalnia odwołującego 

z obowiązku wykazania podstaw faktycznych zarzutu (czemu odwołujący nie sprostał w ocenie 

Izby)  oraz  następnie  przedstawienia  dowodów  przeciwnych  wobec  tych,  które  przedstawił 

wykonawca, którego zaoferowana cena jest kwestionowana jako rażąco niska.  

W  ocenie  Izby  wykonawcy  CELLPOL  oraz  KC  Consulting  przestawili  rzetelne 

wyjaśnienia  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny,  załączając  do  nich  dowody,  a  zarzut  jest 

bezpodstawny.  

3.  Zarzut  naruszenia  art.  24  ust.  1  pkt  12,  16  i  17  Pzp,  a  w  konsekwencji  art.  24  ust.  4 

i 89 ust. 1 pkt 5 Pzp 

– gdyż CELLPOL nie został wykluczony z postępowania pomimo tego, 

że nie wykazał spełnienia postawionych warunków udziału w postępowaniu czym wprowadził 

zamawiającego w błąd.  

Przepis art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp stanowi, iż: z postępowania o udzielenie zamówienia 

wyklucza  się  wykonawcę,  który  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu 

lub 

nie został zaproszony do negocjacji lub złożenia ofert wstępnych albo ofert, lub nie wykazał 

braku podstaw wykluczenia.  

Z kolei zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp:

 z postępowania o udzielenie zamówienia 

wyklucza się wykonawcę: 

wykonawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził 

zamawiającego  w  błąd przy  przedstawieniu informacji,  że nie  podlega  wykluczeniu,  spełnia 

warunki  udziału  w  postępowaniu lub  obiektywne  i  niedyskryminacyjne kryteria,  zwane dalej 

"kryteriami  selekcji",  lub  który  zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić 

wymaganych dokumentów; 

17)  wykonawcę,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane 

przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.  


Odwołujący  I  podnosząc  ww.  zarzut  powołał  się  na  brzmienie  punktu  5.3.1  i  5.3.2. 

SIWZ. 

Zarzut nie potwierdził się.  

Ustalo

no, iż punkt 5.3. SIWZ jest o treści następującej: 

„5.3. Zamawiający uzna, że wykonawca spełnia warunek dotyczący zdolności zawodowych 

(doświadczenia),  niezbędnych  do  wykonywania  przedmiotowego  zamówienia  wówczas, 

gdy 

wykonawca wykaże łącznie, że :  

1) wy

konał lub wykonuje, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, 

a jeżeli okres prowadzonej działalności jest krótszy – w tym okresie, co najmniej jedną usługę 

polegającą  na  najmie  wraz  z  kompleksową  obsługą  minimum  200  urządzeń  drukujących, 

wartości  nie  mniejszej  niż  750  000  zł  brutto  wraz  z  podaniem  ich  wartości,  przedmiotu, 

dat 

wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których  usługi  zostały  wykonane,  oraz  załączeniem 

dowodów  określających  czy  ta  usługa  została  wykonana  lub  jest  wykonywana  należycie. 

Pod 

pojęciem  kompleksowej  obsługi  Zamawiający  rozumie  w  szczególności  zapewnienie 

ciągłości funkcjonowania urządzeń drukujących/wielofunkcyjnych, serwis, naprawę urządzeń, 

dostawę  materiałów  eksploatacyjnych  niezbędnych  do  ich  funkcjonowania.  Wymagana 

wartość usługi obejmuje koszty z tytułu najmu urządzeń oraz kompleksowej obsługi urządzeń 

jak również  może obejmować  koszty  kompleksowej  obsługi  urządzeń  będących własnością 

podmiotu  zamawiającego  pod  warunkiem,  że  w  ramach  danej  umowy  co  najmniej 

urządzeń drukujących zostało oddane zleceniodawcy w najem. Do wymaganych wartości 

usługi  nie  wlicza  się  ewentualnych  kosztów  wykupu  od  wykonawcy  urządzeń  czy  też 

oprogramowania (jeżeli koszty te stanowiły odrębny składnik wynagrodzenia). Zamawiający 

nie dopuszcza możliwości sumowania ilości urządzeń czy też wartości wykonywanych usług 

realizowanych w ramach kilku (wielu) umów, w celu uzyskania ilości urządzeń czy też wartości 

usługi  wymaganej  dla  wykazania  spełnienia  niniejszego  warunku  udziału  w  postępowaniu. 

przypadku  usługi  będącej  w  trakcie  wykonywania,  która  nie  została  jeszcze  ukończona, 

Zamawiający  wymaga,  aby  do  dnia  składania  ofert  wykonawca  faktycznie  zrealizował 

już usługę na wartość minimum 750 000 zł brutto. 

2) wykonał lub wykonuje, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, 

a jeżeli okres prowadzonej działalności jest krótszy – w tym okresie, co najmniej dwie usługi 

obejmuj

ące  swym  zakresem  system  zarządzania  i  druku  podążającego,  realizowane 

jednocześnie  w  co  najmniej  5  lokalizacjach  zleceniodawcy  w  ramach  jednej  umowy, 

przez 

okres co najmniej 12 miesięcy wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania 

i  podmiotów,  na  rzecz  których  usługi  zostały  wykonane,  oraz  załączeniem  dowodów 

określających czy te usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie.  


Zamawiający nie dopuszcza możliwości sumowania ilości lokalizacji czy też okresu wykonania 

usług  realizowanych  w  ramach  kilku  (wielu)  umów,  w  celu  uzyskania  ilości  lokalizacji 

czy 

okresu  realizacji  umów  wymaganych  dla  wykazania  spełnienia  niniejszego  warunku 

udziału  w  postępowaniu.  W  przypadku  usług  będących  w  trakcie  wykonywania,  które  nie 

zostały  jeszcze ukończone,  Zamawiający wymaga,  aby  do dnia składania ofert wykonawca 

faktycznie  zrealizował  już  usługi  przez  okres  minimum  12  miesięcy,  w  ramach  odrębnych 

umów.  Zamawiający  dopuszcza  wykazanie  się  przez  wykonawcę  tą  samą  usługą  zarówno 

dla  

wykazania  spełnienia  warunku  wskazanego  w  pkt  1  jak  i  pkt  2  (jako  jedna  z  dwóch 

wymaganych usług) pod warunkiem, że usługa równocześnie polegała na: a) najmie (min.  200 

urządzeń)  wraz  z  kompleksową  obsługą  urządzeń  drukujących  o  wartości  min.  750  000  zł 

brutto  oraz  b)  obejmowała  swoim  zakresem  system  zarządzania  i  druku  podążającego, 

realizowany  jednocześnie  w  co  najmniej  5  lokalizacjach  Zleceniodawcy  w  ramach  jednej 

umowy, przez okres co najmniej 12 miesięcy”.  

Po  pierwsze  - 

jak  słusznie  zauważył  zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  - 

odwołujący  I  nie  uwzględnił  aktualnego  brzmienia  warunku  udziału  w  postępowaniu, 

opisanego w punkcie 5.3 SIWZ (modyfikacja treści SIWZ w tym zakresie została dokonana 

przez zamawiającego w dniu 23 czerwca 2020 roku). A zatem, już z tych względów zarzut jest 

chybiony, skoro opiera się o nieaktualne brzmienie postanowień SIWZ.  

Po drugie - 

odwołujący I podnosząc w odwołaniu ww. zarzut wskazywał, że: „Zgodnie 

postanowieniami  punkt  5.3  SIWZ  wykonawca  musiał  wykazać  się  realizacją 

której jednocześnie istniały elementy wskazane przez Zamawiającego (…) Jeżeli realizacja 

na  którą  powołuje  się  Cellpol  nie  spełnia  kumulatywnie  tych  wymagań  to  nie  mogła 

być „zaliczona”.  Cellpol  i  wskazany  w  ofercie  podwykonawca  nie  mają  wymaganego, 

opisanego  w  SIWZ 

doświadczenia.  Cellpol  na  potrzeby  wykazania  spełnienia  warunku 

„łączy” różne umowy o różnych zakresach nie ma jednak doświadczenia w realizacji o stopniu 

skomplikowania wskazanym w SIWZ.”.  

Tymczasem na rozprawie 

odwołujący I podnosił, że: „jedna dostawa została wykazana 

przez  podmiot  udostępniający,  a  jedna  przez  wykonawcę  Cellpol.  Żaden  z  tych  podmiotów 

nie 

spełnia  warunków  łącznie,  a  tylko  łącznie  ich  spełnienie  potwierdzają  nabycie 

doświadczenia poprzez dany podmiot potwierdza ich nabycie.”.  

Innymi słowy, zarzut odwołującego I sprowadza się do tego, iż jeden podmiot ma się 

wykazać  realizacją  umów  w  zakresie  wynikającym  z  postawionego  warunku,  czyli  albo 

CELPOLL albo 

podmiot udostępniający swoje zasoby, a odwołujący I nie kwestionuje tego, 

że może  to  nastąpić  w  ramach  dwóch  różnych  umów,  co  stanowiło  podstawę  zarzutu 

podniesionego  w  odwołaniu.  Okoliczności  zaś  nowe,  podnoszone  na  rozprawie,  jako 


wychodzące  poza  granice  podniesionego  zarzutu,  nie  mogły  stanowić  przedmiotu 

rozstrzygnięcia Izby, zgodnie z art. 192 ust. 7 Pzp.  

4.  Zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  i  ust.  3  Pzp 

poprzez zaniechanie  odrzucen

ia  ofert  złożonych  przez  CELLPOL  i  KC  Consulting  pomimo, 

że oferty nie odpowiadają treści SIWZ.  

Zgodnie  z  art.  89  ust.  1  pkt 

2  Pzp  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść 

nie 

odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  z  zastrzeżeniem 

art. 87 ust. 2 pkt 3.  

Zarzut podlega oddaleniu.  

Odwołujący I zarzucając naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp wskazywał w odwołaniu 

na 

kilka  niezgodności  oferowanego  przez  CELLPOL  produktu  z  wymaganiami  opisanymi 

SIWZ  (niezgodności  te  zostały  opisane  w  ramach  punktu  IV  uzasadnienia  odwołania). 

Na 

posiedzeniu  niejawnym  z  udziałem  stron  i  uczestników  postępowania  w  dniu 

9 pa

ździernika  2020  roku  odwołujący  I  częściowo  wycofał  zarzuty  w  tym  zakresie, 

mianowicie  wycofał  zarzuty  opisane  w  punkcie  IV  punkt  3  litera  a,  b,  c,  e  uzasadnienia 

odwołania, podtrzymując zarzuty zawarte w punkcie IV punkt 1 i 2 oraz 3 litera d). W zakresie 

w jakim odwołujący I wycofał zarzuty Izba umorzyła postępowanie odwoławcze.  

Odnośnie zarzutów podtrzymanych przez odwołującego I. 

odwołujący  I  podnosił,  że:  „Zamawiający  wymagał  dostawy  urządzenia  Laserowego  A4 

(mono).  (…)  Cellpol  zaoferował  w  to  miejsce  urządzenie  Sharp  MX3071, 

które jest urządzeniem A3 (większym). Zamawiający wyraźnie określił w którym typie oczekuje 

urządzenia A3 a w którym A4. Są to różne rodzaje urządzeń. Urządzenie A3 jest urządzeniem 

wolnostojącym, natomiast A4 jest mniejszym, nabiurkowym, lżejszym mniej energochłonnym. 

Jest  to  produkt  sprzeczny  z  wymaganiami  i  dlatego  oferta  powinna  być  odrzucona 

na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp. Nie jest to też produkt równoważny.”.  

W ocenie Izby z

arzut nie potwierdził się.  

Nie  było  sporne,  że  wykonawca  CELLPOL  zaoferował  urządzenie  Sharp  MX3071, 

który  jest  urządzeniem  A3.  Sporne  było  to  czy  jest  ono  zgodne  z  Opisem  Przedmiotu 

Zamówienia.  

W  załączniku  nr  1  do  SIWZ  -  Opis  Przedmiotu  Zamówienia  –  zamawiający  opisał 

przedmiot  zamówienia  w  sposób  następujący:  „Przedmiotem  zamówienia  jest  najem 

drukujących  urządzeń  wielofunkcyjnych  wraz  z  oprogramowaniem  zarządzającym 


oraz z systemem  druku 

podążającego  i  poufnego  (w  tym  licencjami  do  oprogramowania) 

w jednostkach  organizacyjnych  Izby  Administracji  Skarbowej  w  Poznaniu  oraz  serwisem 

tych 

urządzeń  obejmującym  wymianę  wszelkich  niezbędnych  materiałów  eksploatacyjnych, 

także  kompleksowa  obsługa  urządzeń  drukujących  będących  własnością  Zamawiającego 

wraz z 

dostawą materiałów eksploatacyjnych i serwisem w/w urządzeń. Przedmiot zamówienia 

obejmuje  także  przeprowadzenie  szkoleń  dla  pracowników  Zamawiającego  w  zakresie 

zaproponowanego oprogramowania oraz w zakr

esie systemu druku podążającego.”.  

kolei  w  załączniku  nr  8  do  SIWZ  –  Parametry  techniczne  –  zamawiający  określił 

Specyfikację  techniczną  oferowanych  przez  wykonawcę  wielofunkcyjnych  urządzeń 

drukujących (podzielił przy tym urządzenia na 3 typy – w tym Laserowe urządzenia formatu 

A4 (mono) 

– dla typu 3).  

Izba oddalając zarzut, przychyliła się do stanowiska zamawiającego i przystępującego 

I,  że  oferowane  przez  wykonawcę  CELLPOL  urządzenie  spełnia  wszystkie  wymagane 

parametry  techniczne,  w  tym  i  co  do 

możliwości  wykonywania  wydruków  w  formacie  A4 

oraz co  do 

wymiarów.  Izba  zważyła  też,  że w ramach  Opisu  Przedmiotu  Zamówienia 

zamawiający nie sprecyzował wymagań co do rodzaju urządzenia.  

2) Ponadto, 

odwołujący I podnosił, że: „Cellpoll zaoferował system wydruków PRINTOSCOPE 

wersja 3.0.10.  - 

system ten nie spełnia wymagań Zamawiającego (…) 19. Oprogramowanie 

ramach  systemu  druku  podążającego  musi  zapewnić  następujące  funkcjonalności: 

1) drukowanie:  (...)  - 

możliwość  zdefiniowania  warunku,  przy  którym  zlecenie  druku  jest 

usuwane, np. po wystąpieniu błędu, przy wylogowaniu, przy zalogowaniu innego użytkownika, 

osobno  dla  każdego  typu  błędów  (zacięcie,  brak papieru,  materiały  eksploatacyjne, 

niezgodność papieru). 

Zaoferowany  system  w  połączeniu  z  zaoferowanymi  urządzeniami  nie  spełnia  tego 

wymagania.  W  większości  systemów  wydruk  jest  usuwany  przy  wylogowaniu  użytkownika, 

Printoscope w połączeniu z zaoferowanymi urządzeniami nie posiada takiej funkcjonalności.”.  

W ocenie Izby 

także powyższy zarzut nie potwierdził się. 

W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  że  odwołujący  I  powołał  się  na  nieaktualne 

brzmienie treści SIWZ.  

Po dokonanej w dniu 12 czerwca 2020 roku modyfikacji treści SIWZ został usunięty 

zapis z punktu 19 Załącznika nr 1 do SIWZ – Opisu Przedmiotu Zamówienia, iż: 

„19.  Oprogramowanie  w  ramach  systemu  druku  podążającego  musi  zapewnić  następujące 

funkcjonalności: 


1) drukowanie: 

możliwość  zdefiniowania  warunku,  przy  którym  zlecenie  druku  jest  usuwane,  np.  po 

wystąpieniu  błędu,  przy  wylogowaniu,  przy  zalogowaniu  innego  użytkownika,  osobno  dla 

każdego  typu  błędów  (zacięcie,  brak  papieru,  materiały  eksploatacyjne,  niezgodność 

papie

ru);”. 

na  który  powoływał  się  odwołujący  I  podnosząc  zarzut  niezgodności  z  SIWZ  oferowanego 

produktu. Zarzut jest bezpodstawny, skoro odwołujący I nie uwzględnił aktualnego brzmienia 

postanowień SIWZ w tym zakresie.  

W odpowiedzi na pytanie numer 8 z dni

a 2 czerwca 2020 roku zamawiający wskazał, 

że  wykreśla  zapis,  o  którym  mowa  powyżej  oraz,  że  zamiarem  zamawiającego  jest 

niedopuszczenie  do  samoczynnego  zwolnienia  wydruku  na  urządzeniu  po  przywróceniu 

urządzenia do sprawności.  

W  odpowiedzi  na  odwołanie  zamawiający  wyjaśniał,  że  zrezygnował  z  opisanej 

funkcjonalności oprogramowania w ramach systemu druku podążającego, ponieważ tą samą 

funkcjonalność  może  zapewnić  urządzenie  przez  automatyczne  kasowanie  prac 

przekazanych  do  druku  po  określonym  przez  administratora  czasie. W  tym  zakresie  zarzut 

nie 

został podniesiony, a tylko i wyłącznie w odniesieniu do nieaktualnego brzmienia OPZ – 

iż system  zaoferowany  przez  CELLPOL  (Printscope)  w  połączeniu  z  oferowanymi 

urządzeniami nie zapewnia tej funkcjonalności.  

Zarzut nie zasługuje na uwzględnienie skoro odwołujący I nie uwzględnił aktualnego 

brzmienia  postanowień  SIWZ  oraz  nie  objął  tym  zarzutem  okoliczności  podnoszonych 

następnie na rozprawie, a mianowicie, że „zamawiający pozostawił warunek, iż urządzenia ma 

z

apewniać funkcjonalność usuwania wydruku w momencie wylogowania bądź też awarii.”.  

Z uwagi na powyższe Izba oddaliła ww. zarzut.  

5.  Zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  i  ust.  3  Pzp 

poprzez zaniechanie  odrzucen

ia  oferty  złożonej  przez  CELLPOL  i  zaniechanie  odrzucenia 

oferty złożonej przez KC Consulting pomimo, iż złożenie tych ofert stanowi czyn nieuczciwej 

konkurencji.  

W tym  miejscu,  p

onownie należy odwołać się do dyspozycji przepisu art. 180 ust. 3 

Pzp, z którego wynika w jaki sposób należy konstruować zarzuty, aby mogły one następnie 

stanowić przedmiot rozpoznania Izby.  

Zgodnie  z  art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp 

Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  złożenie 

stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej 


konkurencji.  Z  kolei  art.  3  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  roku  o  zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji  (tj.  Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  1010,  ze  zm.) 

stanowi,  iż: 

1. Czynem 

nieuczciwej  konkurencji  jest  działanie  sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi 

obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. 

Czynami  nieuczciwej  konkurencji  są w  szczególności:  wprowadzające  w  błąd  oznaczenie 

przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów 

albo  usług,  wprowadzające  w  błąd  oznaczenie  towarów  lub  usług,  naruszenie  tajemnicy 

przedsiębiorstwa,  nakłanianie  do  rozwiązania  lub  niewykonania  umowy,  naśladownictwo 

produktów,  pomawianie  lub  nieuczciwe  zachwalanie,  utrudnianie  dostępu  do  rynku, 

przekupstwo  osoby  pełniącej  funkcję  publiczną,  a  także  nieuczciwa  lub  zakazana  reklama, 

organizowanie  systemu  sprzedaży  lawinowej,  prowadzenie  lub  organizowanie  działalności 

systemie konsorcyjnym oraz nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty za dostarczane 

towary lub wykonane usługi. 

Zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp  w  ogóle  nie  został  w  jakikolwiek  sposób 

skonkretyzowany 

przez  odwołującego  I,  nie  został  uzasadniony  żadnymi  okolicznościami 

faktycznymi,  a  tym  samym  nie  można  uznać,  że  w  ogóle  został  w  sposób  prawidłowy 

sformułowany. Odwołujący I jednym zdaniem, odnosząc się do kwestii związanych z rażąco 

niską ceną kwituje, iż: „Nie może zyskać akceptacji sytuacja, w której niska cena uzyskiwana 

jest  kosztem  zastosowania  rozwiązań  sprzecznych  z  SIWZ  -  co  ma  miejsce  w odniesieniu 

do konkurencyjnych  ofert  - 

w  takim  przypadku  oferta  winna  być  odrzucona  nie  tylko 

na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 i pkt 4 pzp ale t

eż na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 pzp”.  

Wobec powyższego Izba uznała powyższy zarzut za bezpodstawny.  

6.  Zarzut  naruszenia  art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez  naruszenie  zasad  uczciwej  konkurencji 

równego  traktowania  wykonawców  oraz  zasad  proporcjonalności  i  przejrzystości 

poprzez 

uznanie,  iż  oferta  CELLPOL  i  KC  Consulting  spełnia  wszystkie  wymagania 

Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia,  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  i  spełnia 

wymagania równoważności.  

W konsekwencji oddalenia pozostałych zarzutów odwołania, oddalić należało również 

postawiony  w  pierwszej  kolejności  zarzut  naruszenia  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  w  ramach 

którego  odwołujący  I  dopatrywał  się  naruszenia  przepisów  ustawy  poprzez  uznanie 

przez 

zamawiającego, iż oferty wykonawców CELLPOL i KC Consulting są zgodne z SIWZ, 

nie zawierają rażąco niskiej ceny i spełniają wymagania równoważności. 


Sygn. akt KIO 2316/20 

Argumenty  dotyczące  wadliwej  oceny  i  badania  oferty  oraz  bezprawnego  zaniechania 

odrzucenia oferty/ wykluczenia CELLPOL  

W załączniku nr 8 do SIWZ - Specyfikacja techniczna oferowanych przez Wykonawcę 

wielofunkcyjnych  urządzeń  drukujących  –  zamawiający  określił  dla  każdego  z  3  typów 

urządzeń parametr druku – „maksymalny czas wydruku pierwszej strony”.  

Odwołujący  II  zarzucał,  iż  wykonawca CELLPOL w  polu tym  podał  parametr  „czasu 

wykonania  pierwszej  kopii”,  a  nie  parametr  dotyczący  „maksymalnego  czasu  wydruku 

pierwszej  strony”  oraz,  że  parametry  te  nie  są tożsame  na  potwierdzenie  czego  przedłożył 

wydruki  z  kart  katalogowych  w

skazujące  na  różnice  w  czasach  wydruku  pierwszej  strony 

i wykonania pierwszej kopii.  

Z kolei przystępujący I przedstawił dowód – oświadczenie przedstawiciela producenta 

urządzenia  oferowanego  przez  niego  -  firmy  Sharp,  iż  czas  wydruku  pierwszej  strony 

urządzeniach  Sharp  MX-3071  wynosi  4,7  sek.  dla  wydruku  czarno-białego  i  6,7  sek. 

dla wydruku kolorowego

. Takie wartości zostały wskazane przez przystępującego I w wykazie 

zawierającym określenie parametrów technicznych oferowanych urządzeń w polu dotyczącym 

wskazania  „maksymalnego  czas  wydruku  pierwszej  strony”.  Jednocześnie  przystępujący  I 

wyjaśnił, że w przypadku urządzenia Sharp MX-3071 czasy te są tożsame.  

Z uwagi na to, że przystępujący I poparł swoje twierdzenia ww. dowodem, a odwołujący 

II  nie 

przedstawił  dowodów  przeciwnych,  dotyczących  urządzenia  oferowanego 

przez 

przystępującego I,  tj.  nie  wykazał,  że ten parametr  jest  inny  w  przypadku urządzenia 

oferowanego przez CELLPOL, 

Izba uznała, że zarzut nie potwierdził się. Zatem, odwołujący II 

nie w

ykazał, że wykonawca CELLPOL błędnie podał parametr i wprowadził zamawiającego 

błąd. 

Argumenty dotyczące dokonania wyboru oferty złożonej przez wykonawcę, który nie mógł 

ubiegać  się  o  zamówienie,  gdyż  podlega  wykluczeniu  z postępowania  i  nie  spełnia 

p

ostawionych w  SIWZ  warunków  udziału w postępowaniu,  wadliwej  oceny  i  badania oferty, 

bezprawnego  zaniechania  wykluczenia  wykonawcy  CELLPOL  oraz  naruszenia  zasady 

uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

W ocenie Izby 

także ten zarzut nie potwierdził się.  

Zamawiający  w  punkcie  5.3.2.  SIWZ  określił,  że:  „5.3.  Zamawiający  uzna, 

że wykonawca  spełnia  warunek  dotyczący  zdolności  zawodowych  (doświadczenia), 


niezbędnych  do  wykonywania  przedmiotowego  zamówienia  wówczas,  gdy  wykonawca 

wykaże łącznie, że (…): 2) wykonał lub wykonuje, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem 

terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzonej działalności jest krótszy – w tym okresie, 

co  najmniej  dwie  usługi  obejmujące  swym  zakresem  system  zarządzania  i  druku 

podążającego,  realizowane  jednocześnie  w  co  najmniej  5  lokalizacjach  zleceniodawcy 

ramach jednej umowy, przez okres co najmniej 12 miesięcy wraz z podaniem ich wartości, 

przedmiotu,  dat  wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których  usługi  zostały  wykonane, 

oraz  

załączeniem dowodów określających czy te usługi zostały wykonane lub są wykonywane 

należycie.”.  

Na  potwierdzenie  spełniania  ww.  warunku  udziału  w  postępowaniu  wykonawca 

CELLPOL 

powołał  się  na  umowę  zawartą  z  Wielkopolskim  Zarządem  Dróg  Wojewódzkich 

w Poznaniu

.  W  treści  referencji  wystawionych  w  dniu  9  lipca  2020  roku  zamawiający  - 

Wielkopolski  Zarząd  Dróg  Wojewódzkich  w  Poznaniu  oświadczył,  iż  dostawa  została 

wykonana  należycie,  a  jej  przedmiot  stanowiła  dostawa  urządzeń  wielofunkcyjnych 

z systemem  zarz

ądzania  i  druku  podążającego  do  10  lokalizacji.  W  wyjaśnieniach  z  dnia 

lipca  2020  roku  wykonawca  CELLPOL  podał,  że  „W  ramach  tej  umowy  Zamawiający 

zakupił urządzenia wielofunkcyjne Sharp MX3551 wraz z systemem do zarządzania i druku 

podążającego  Papercut.  System  ten  został  dostarczony  i  uruchomiony  przez  naszą  firmę 

we 

wskazanych przez zamawiającego lokalizacjach (…). Zgodnie z zapisem §4 pkt.3 umowy 

nasza firma w 

ramach ceny sprzedaży jest zobligowana do napraw gwarancyjnych urządzeń 

przez okres 60

–ciu miesięcy oraz do wsparcia systemu zarządzania dokumentami przez okres 

ciu miesięcy. W ramach tej usługi nasza firma wykonuje przeglądy gwarancyjne urządzeń 

zgodnie  z  zaleceniami  produc

enta  oraz  usuwa  pojawiające  się  awarie.  Wykonuje  wsparcie 

techniczne  i  akt

ualizacje  dostarczonego  systemu  zarządzania  dokumentami  (…).”. 

Do 

wyjaśnień została załączona przedmiotowa umowa. 

W ocenie Izby nie ma sprzeczności pomiędzy treścią oświadczenia Wielkopolskiego 

Zarządu  Dróg  Wojewódzkich  w  Poznaniu  a  wykazem  złożonym  przez  wykonawcę. 

Izba 

podzieliła stanowisko zamawiającego i przystępującego I, iż po pierwsze : świadczenie 

usługi  obejmowało  swym  zakresem  również  system  zarzadzania  i  druku  podążającego 

(elementy świadczenia usług w tym zakresie wprost wynikają z postanowień przedmiotowej 

umowy  )  oraz,  że  udzielono  36-miesięcznego  wsparcia  na  system  zarządzania  wydrukiem, 

co 

było integralną częścią dostawy. Z uwagi na to, że zamawiający w niniejszym postępowaniu 

nie  określił  jak  należy  definiować  usługi  systemu  zarzadzania  i  druku  podążającego 

(na 

potrzeby  wykazania  doświadczenia  wykonawcy),  a  co  więcej  zrezygnował  w  ramach 

kolejnych  modyfikacji  treści  SIWZ,  aby  usługi  wykazywane  na  potwierdzenie  spełniania 

warunku obej

mowały swym zakresem oferowany zamawiającemu system zarządzania i druku, 

Izba uznała, że zarzut w tym zakresie nie potwierdził się  


Mając powyższe na względzie Izba postanowiła oddalić oba odwołania.  

W  tym  stanie  rzeczy 

Izba  na  podstawie  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp  orzekła  jak 

w sentencji. 

O  kosztach  p

ostępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku 

na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz na pods

tawie  § 3 pkt 1) i pkt 2 lit. a) w zw. 

z § 5 ust. 3 pkt 1) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972 ze zm.). 

Przewodniczący:      ……………………………….………