Sygn. akt: KIO 2350/20
WYROK
z dnia 12
października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
12 października 2020 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w 21 września 2020 r. przez
wykonawc
ę KOMA Olsztyn Sp. z o.o., ul. Towarowa 20a, 10-417 Olsztyn w postępowaniu
prowadzonym przez
Miasto i Gminę Lubowidz, ul. Zielona 10, 09-304 Lubowidz
orzeka:
1. u
marza postępowanie w zakresie zarzutu dotyczącego zobowiązania wykonawcy
w Roz. V pkt 10 OPZ oraz § 3 ust. 7 wzoru umowy (zał. nr 3 do SIWZ) do
osiągniecia poziomów recyklingu na zasadach określonych w Rozporządzeniu
Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu,
przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych
frakcji odpadów komunalnych, pomimo że w/w akt prawny w § 1 określa, że będzie
miał zastosowanie do 31.12.2020 r. a zatem będzie nieaktualny do
przedmiotowego zamówienia ponieważ to rozpoczyna się od 01.01.2021 r., z uwagi
na jego uwzględnienie.
W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
3. k
osztami postępowania obciąża KOMA Olsztyn Sp. z o.o., ul. Towarowa 20a, 10-417
Olsztyn i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
KOMA Olsztyn Sp. z o.o., ul. Towarowa 20a, 10-417 Olsztyn
tytułem wpisu od
o
dwołania,
zasądza od KOMA Olsztyn Sp. z o.o., ul. Towarowa 20a, 10-417 Olsztyn e na
rzecz Miasta i Gminy Lubowidz, ul. Zielona 10, 09-304 Lubowidz
kwotę
770 zł
97 gr (
słownie: trzy tysiące siedemset siedemdziesiąt złotych dziewięćdziesiąt trzy
gorszę) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu zwrotu
kosztów wynagrodzenia pełnomocnika oraz dojazdu na rozprawę.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz
. U. z 16 października 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Płocku.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 2350/20
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone trybie przetargu
nieograniczonego na:
„Odbiór i zagospodarowanie (odzysk lub unieszkodliwienie) odpadów
komunalnych pochodzących z nieruchomości zamieszkałych na terenie Miasta i Gminy
Lubowidz.
”, zostało wszczęte ogłoszeniem w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 584542 -
N - 2020, data zamieszczenia 14.09.2020 r. przez Miasto i Gmina Lubowidz, ul. Zielona 10,
09-304 Lubowidz zwane dalej:
„Zamawiającym”. Tego samego dnia zamieszczono
postanowienia Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ” na stronie
internetowej Zamawiającego.
W dniu 21.09.2020 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
pod
pisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) KOMA
Olsztyn Sp. z o.o., ul. Towarowa 20a, 10-417 Olsztyn zwany dalej:
„KOMA Olsztyn Sp.
z o.o.” albo „Odwołującym” wniosła odwołanie na w/w czynność z 14.09.2020 r. Kopie
odwołania Zamawiający otrzymał 21.09.2020 r. (e-mailem). Zarzucił Zamawiającemu
naruszenie: 1) art. 29 ust. 1 Pzp oraz art. 7 ust. 1 Pzp w zw. z art. 6d ust. 1 ustawy
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w związku z § 3 ust. 1 pkt 5, 6, 7,10, 11 i 12
Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Lubowidz,
stanowiącego załącznik do Uchwały nr 65/VII/2019 Rady Miejskiej w Lubowidzu z dnia 17
czerwca 2019 r. poprzez określenie przedmiotu zamówienia w sposób niezgodny
z powszechnie obowiązującymi przepisami, tj. przez pominięcie w zakresie przedmiotu
zamówienia (tj. w szczególności w Roz. 3 pkt 2 lit b SIWZ, formularz ofertowy stanowiący
załącznik do SIWZ, Roz. I pkt 2 lit. b OPZ stanowiącego zał. nr 8 do SIWZ, § 8 ust. 2 wzoru
umowy stanowiącego załącznik nr 3 do SIW) odbioru następujących frakcji odpadów:
odpady ulegające biodegradacji,
popiół i żużel,
- odpady zielone,
zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- meble i inne odpady wielkogabarytowe,
zużyte opony, w sytuacji gdy art. 6d ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach nakazując wójtowi/burmistrzowi/prezydentowi miasta udzielenie zamówienia
publicznego na
odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych nie przewiduje udzielenia
zamówienia na odbiór i zagospodarowanie jedynie części odpadów komunalnych,
2) art. 29 ust. 1 Pzp oraz art. 7 ust. 1 Pzp poprzez z
obowiązanie wykonawcy w Roz. V pkt 10
OPZ oraz § 3 ust. 7 wzoru umowy (zał. nr 3 do SIWZ) do osiągniecia poziomów recyklingu
na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r.
w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi
metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych, pomimo że w/w akt prawny w § 1
określa, że będzie miał zastosowanie do 31.12.2020 r. a zatem będzie nieaktualny do
przedmiotowego zamówienia ponieważ to rozpoczyna się od 01.01.2021 r. Wnosił o:
1) uwzg
lędnienie odwołania,
nakazanie Zamawiającemu dokonanie zmian w SIWZ poprzez:
objęcie zamówieniem na odbiór i zagospodarowanie wszystkich odpadów komunalnych
tj. zmianę SIWZ w szczególności w Roz. 3 pkt 2 lit b SIWZ, formularz ofertowy stanowiący
załącznik do SIWZ, Roz. I pkt 2 lit. b OPZ stanowiącego zał. nr 8 do SIWZ, § 8 ust. 2 wzoru
umowy stanowiącego zał. nr 3 do SIWZ i dodanie w nich pozostałych frakcji odpadów
komunalnych powstających w gminie tj. odpadów ulegających biodegradacji, popiołu i żużla,
odpadów zielonych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych
odpadów wielkogabarytowych, zużytych opony,
- zmodyfi
kowanie postanowień z Roz. V pkt 10 OPZ oraz § 3 ust. 7 wzoru umowy (załącznik
nr 3 do SIWZ)
poprzez usunięcie lub zastąpienie Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia
14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia
i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych, uwzględnienie
konsekwencji powyższych zmian w treści ogłoszenia, dalszych postanowieniach SIWZ oraz
załącznikach do SIWZ, względnie
unieważnienie postępowania,
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentacji z postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego oraz:
Uchwały Nr 65/VII/2019 Rady Miejskiej w Lubowidzu z dnia 17 czerwca 2019 r. w sprawie
Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Lubowidz - pisma
Koma Działdowo Sp. z o.o. z dnia 17.08.2020 r. w Mieście i Gminie Lubowidz obowiązuje
Regulamin Utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Lubowidz przyjęty
Uchwałą nr 65/VII/2019 Rady Miejskiej w Lubowidzu z dnia 17 czerwca 2019 r. Miasto i
Gmina Lubowidz postanowiła w § 3 ust. 1, że odpady komunalne z gminy będą zbierane
selektywnie wg. podziału na:
1) papier, w tym tektura, odpady opakowaniowe z papieru i odpady opakowaniowe z tektury,
2) metale, w tym odpady opakowaniowe z metali,
3) tworzywa sztuczne, w tym odpady opakowaniowe tworzyw sztucznych, odpady
op
akowaniowe wielomateriałowe,
szkło, w tym odpady opakowaniowe ze szkła,
odpady komunalne ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem
bioodpadów,
popiół i żużel,
odpady zielone, Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego - 4 - Poz. 7789
8) przeterminowane leki i chemikalia,
zużyte baterie i akumulatory,
zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
11) meble i inne odpady wielkogabarytowe,
zużyte opony,
odpady budowlane i rozbiórkowe (w tym okna) stanowiące odpady komunalne,
W § 3 ust. 3 i następne uchwały, a także w kolejnych § uchwały ustalono zasady
odbioru tych odpadów. We wskazanym postępowaniu zakres zamówienia publicznego
(przedm
iot) został określony w Roz. 3 SIWZ, do którego dostosowano pozostałe zapisy
dokumentacj
i postępowania a w szczególności: formularz ofertowy stanowiący zał. do SIWZ,
Roz. I pkt 2 lit. b OPZ stano
wiącego zał. nr 8 do SIWZ, § 8 ust. 2 wzoru umowy
stanowiącego załącznik nr 3 do SIVVZ. W przedmiotowym postępowaniu nie został zawarty
odbiór i zagospodarowanie następujących odpadów:
odpady ulegające biodegradacji,
popiół i żużel,
- odpady zielone,
zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- meble i inne odpady wielkogabarytowe,
zużyte opony, pomimo, że te rodzaje odpadów komunalnych przewidziane są w Regulamin
Utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Lubowidz i muszą zostać
odebrane od właścicieli nieruchomości a ich odbiór nie został uwzględniony w przedmiocie
zamówienia.
Pismem z
17.08.2020 r. (jeszcze przed wszczęciem postępowania) Koma Działdowo
Sp. z o.o. zwracała uwagę Zamawiającemu, że jego zamierzenie wyłączenia z postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego niektórych odpadów frakcji i odbieranie ich we
własnym zakresie jest niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa.
Dnia
01.09.2020 r. Zamawiający ogłosił przetarg na zakup używanego pojazdu do
wywozu odpadów, w terminie składania ofert wpłynęła jednak oferta.
Zgodnie z art. 6d ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r., poz. 2010), dalej: „upcg” „wójt, burmistrz lub
prezydent miasta jest obowiązany udzielić zamówienia publicznego na odbieranie odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c, albo zamówienia
publicznego na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów” Zamówienie może być także
udzielone trybach przewidzianych w Pzp lub w formule
„in-house”, na podstawie art. 67 ust.1
pkt 12 Pzp, w ramach realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego
związanych z gospodarką komunalną, także w zakresie odbierania lub odbierania
i zagospodarowania odpadów komunalnych. W przypadku skorzystania z formuły „in-house”
zamówienie to musi być powierzone spółce komunalnej, powołanej do realizacji konkretnego
celu, w tym przypadku m.in. do odbierania lub odbierania i zagospodarowania odpadów
komunalnych. Przepisy nie przewidują, że zadanie własne, określone w art. 3 upcg, gminy
mogą realizować z użyciem bezpośrednio pracowników urzędu, bądź zakładów
budżetowych. Wyjątek stanowi możliwość prowadzenia samodzielnie przez gminę punktu
selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK), na prowadzenie którego gmina nie
jest zobowiązana uzyskać zezwolenie na zbieranie odpadów (art. 45 ust. 1 pkt 11 ustawy
z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, Dz.U. z 2020 r. poz. 797). Pomimo powyższych
zapisów, z których wynika obowiązek Zamawiającego udzielenia zamówienia na odbiór
odpadów komunalnych Zamawiający wyłączył odbiór części odpadów komunalnych
powstających w jego gminie z zamówienia publicznego i zamierza odbierać je samodzielnie
o czym dowodzi ogłoszenie postępowania na zakup używanego pojazdu do odbioru
odpadów komunalnych.
Wyłączenie frakcji:
odpady ulegające biodegradacji,
popiół i żużel,
- odpady zielone,
zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- meble i inne odpady wielkogabarytowe,
zużyte opony, z postępowania prowadzonego przez Zamawiającego o udzielenie
zamówienia publicznego jest niezgodne z przywołanym wyżej art. 6d ust. 1 upcg,
a w związku z tym opis przedmiotu zamówienia dokonany przez Zamawiającego pozostaje
w s
przeczności z art. 29 ust. 1 Pzp ponieważ nie uwzględnia zakresu przewidzianego dla
tego zamówienia w przepisach szczególnych tj. w upcg. Dodatkowo Zamawiający wyłączając
poszczególne frakcje odpadów utrudnia Wykonawcy osiągnięcie odpowiednich poziomów
recyklingu, za których nieosiągnięcie Zamawiający przewidział karę umowną w § 12 ust. 1 lit
c wzoru umowy.
Kwes
tią dopuszczalności samodzielnego odbioru odpadów komunalnych przez
samorząd gminny dwukrotnie zajmował się Trybunał Konstytucyjny. Po raz pierwszy
w wyroku wydanym 28 listopada 2013 r. (Wyrok TK z 28 listopada 2013 r., K 17/12 , OTK-A
2013, nr 8, poz. 125
), Trybunał stwierdził, że w świetle art. 6d ust. 1 i 6e ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach nie jest możliwe powierzenie odbioru odpadów komunalnych
jednostkom organizacyjnym gminy poza procedurą zamówienia publicznego. Zdaniem TK
ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach stanowi lex specialis względem ustawy
o gospodarce komunalnej. Gminna jednostka organizacyj
na będzie mogła odbierać odpady
komunalne od właścicieli nieruchomości jedynie w przypadku, gdy zostanie wyłoniona
w drodze przetargu. Oznacza to, że aby przystąpić do przetargu, będzie musiała
przekształcić się w spółkę prawa handlowego. Art. 6e został sformułowany kategorycznie,
a prawodawca nie przewidział w tym zakresie żadnych wyjątków. Przyjęcie odmiennej
argumentacji prowadziłoby w istocie do obejścia ustawy. Zawarte w o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach odesłanie do Pzp w realizacji przetargu, o którym mowa w art. ust. 1
i art. 6e
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, stoi na przeszkodzie powierzeniu
odbioru odpadów komunalnych samorządowym zakładom budżetowym. Wewnętrzny
i administracyjnoprawny charakter stosunku łączącego zakład budżetowy i gminę wyklucza
możliwość zawarcia umowy cywilnoprawnej pomiędzy zamawiającym a wykonawcą zgodnie
z definicją zamówienia publicznego. Podsumowując, TK stwierdził, że chociaż przepisy art.
ód i art. 6e o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ograniczają swobodę jednostek
samorządu terytorialnego w wykonywaniu zadania własnego w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c, to jednak mają
uzasadnienie w Świetle konstytucyjnych norm i wartości oraz nie stanowią nadmiernej
ingerencji prawodawczej. Artykuły 6d i 6e ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach są zgodne z art. 16 ust. 2 zdanie drugie w związku z art. 166 ust. 1 Konstytucji
RP. Po raz drugi TK zajął się tą problematyką w postanowieniu z dnia 26 lutego 2014 r.
w pełnym składzie podzielił zasadnicze wnioski wyroku składu 5 sędziów wydanego dnia 28
listopada 2013 r. (Postanowienie TK z 26 lutego 2014 r., K 52/ 12, OTK-A 2014).
Odbiór i transport odpadów komunalnych jest działalnością regulowaną w rozumieniu
ustawy z 6 marca 2018 r. -
Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2019 r. poz. 1292). Zgodnie
z art. 9c ust. 1 upcg przedsiębiorca, odbierający odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości obowiązany jest do uzyskania wpisu do rejestru w gminie, na terenie której
zamierza odbierać odpady komunalne. Ponadto transport odpadów wymaga na podstawie
art. 50 ust. 1 pkt 5 ppkt b ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach uzyskania wpisu do
rejestr
u prowadzonego przez Marszałka województwa. Wpis umożliwia między innymi
prowadzenie ewidencji odpadów z użyciem bazy danych o produktach i opakowaniach oraz
o gospodarce odpadami. Brak dopełnienia tych obowiązków uniemożliwia wykonywanie
czynności z zakresu odbioru i transportu odpadów komunalnych. Wpisy do w/w rejestrów
w zakresie odbioru
i transportu odpadów komunalnych uzyskać mogą wyłącznie
przedsiębiorcy, nie może go uzyskać gmina.
Podmioty realizujące usługi odbioru odpadów komunalnych zobowiązane są również
do spełnienia wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11
stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz.U. z 2013 r. poz. 122), do których należy
między innymi posiadanie odpowiednio wyposażonej bazy magazynowo-transportowej,
posiadanie co najmniej dwóch pojazdów przystosowanych do odbierania zmieszanych
odpadów komunalnych, co najmniej dwóch pojazdów przystosowanych do odbierania
selektywnie zebranych odpadów komunalnych, a także co najmniej jednego pojazdu do
odbierania odpadów bez funkcji kompaktującej oraz spełnienia wielu innych, dodatkowych
wymagań technicznych i organizacyjnych, których Miasto i Gmina Lubowidz nie spełnia.
W kwestii zarzutu naruszenia art. 29 ust. 1 Pzp oraz art. 7 ust. 1 Pzp poprzez
zobowiązanie wykonawcy do osiągnięcia poziomów recyklingu wg. zasad określonych
w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych
frakcji odpadów komunalnych, zauważyć należy że § 1 tego aktu prawnego, przewiduje że
ma on zastosowanie do 31.12.2020 r. a zatem będzie nieaktualny do przedmiotowego
zamówienia ponieważ to rozpoczyna się od 01.01.2021 r. Niejasne zasady zawarte
w dokumentacji
w zakresie osiągniecia przez Wykonawcę poziomów recyklingu, mają o tyle
kluczowe znaczenie, że wzór umowy § 12 ust. 1 lit c przewiduje kary umowne za ich
nieosiągnięcie. Powyższe świadczy o naruszeniu przez zamawiającego art. 29 ust. 1 oraz
art. 7 ust. 1 Pzp.
Zamawiający w dniu 22.09.2020 r. (na stronie internetowej Zamawiającego) wraz
kopią odwołania, w trybie art. 185 ust.1 Pzp, wezwał uczestników postępowania
przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym. Żadne zgłoszenie
przystąpienia nie miało miejsca.
W dniu 07.10.2020 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP),
a 09.10.2020 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Zamawiający wobec wniesienia
odwołanie do Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na
odwołanie, w której częściowo uwzględniło odwołanie, a częściowo oddalił. Kopia została
przekazana
Odwołującemu. Stwierdził, że wnosi o:
oddalenie odwołania w części dotyczącej zarzutu naruszenia art. 29 ust. 1 i art. 7 ust. 1
Pzp w zw. z art. 6d ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach w zw. z § 3 ust. 1
pkt 5, 6, 7, 10, 11,
12 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy
Lubowidz poprzez niezgodne z wymienionymi przepisami dokonanie opisu przedmiotu
zamówienia jako bezzasadnego,
przeprowadzenie dowodów z dokumentów wymienionych w odpowiedzi na odwołanie,
o zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego.
Uwzględnia odwołanie w części dotyczącej nieprawidłowego określenia poziomów
recyklingu, które zobowiązany będzie wykonawca począwszy od dnia 01.01.2021 r.
W pierwszej kolejności zaznaczył, że istotnie w SIWZ w zał. nr 3 omyłkowo powołano
się na obecnie obowiązujące rozporządzenie określające poziomy wymagane poziomy
recyklingu, zamiast na rozporządzenie wskazane przez Odwołującego, które będzie
obowiązywało od 01.01.2021 r. Zamawiający niezwłocznie po otrzymaniu odwołania
tj. w dniu 22.09.2020 r. zmienił zapisy specyfikacji o czym poinformował wykonawców
publikując stosowne ogłoszenia.
Miasto i Gmina Lubowidz
nie podziela natomiast argumentacji Odwołującego
dotyczącej niewłaściwego, dokonanego w sprzeczności z art. 29 ust 1 Pzp orz art. 7 Pzp
opisu przedmiotu zamówienia. Zamawiający opisując przedmiot zamówienia w SIWZ
przestrzegał reguł opisanych tym przepisie. Przedmiot zamówienia opisuje się bowiem
w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych
określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na
sporządzenie oferty. Opis przedmiotu zamówienia został dokonany w sposób jednoznaczny,
nie pozwalający na dowolną interpretację i nie powodujący naruszenia zasad uczciwej
konkurencji. Zamawiający w sposób dokładny i precyzyjny wskazał wymogi dotyczące
przekazywania odebranych nies
egregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych do
instalacji komunalnych; rodzaje odpadów komunalnych odbieranych selektywnie od
właścicieli nieruchomości; standard sanitarny wykonywania usług oraz ochrony środowiska;
określił zakres obowiązku prowadzenia dokumentacji związanej z działalnością objętą
zamówieniem;
szczegółowy
sposób
postępowania
w
przypadku
stwierdzenia
nieselektywnego zbierania odpadów; instalacje, w szczególności instalacje komunalne, do
których podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, jest
obowiązany przekazać odebrane; szczegółowe wymagania stawiane przedsiębiorcom
odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zatem szczegółowy opis
przedmiotu zamówienia zawierał wszystkie konieczne elementy jakich wymaga art. 6d ust. 4
ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Z art. 6 d zdaniem Zamawiającego nie
można wyinterpretować zakazu wyłączenia niektórych frakcji odpadów, co próbuje wykazać
Odwołujący. Art. 6 d ust. 4 pkt 2 ustawy wymaga bowiem jedynie wskazania jakie frakcje
odpadów będą odbierane selektywnie od właścicieli nieruchomości, co jednoznacznie
wskazuje, że wyłączenie niektórych z nich nie jest zakazane a można nawet stwierdzić, że
jest dozwolone. Biorąc pod uwagę treść tego przepisu Zamawiający wskazał, że usługa,
której dotyczy postępowanie ma polegać na odbiorze: zmieszanych odpadów komunalnych,
papieru, metali, tworzyw sztucznych, szkła, przeterminowanych leków i chemikaliów, baterii,
akumulatorów, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych oraz odpadów budowlanych i
rozbiórkowych. Taka konstrukcja opisu, zdaniem Zamawiającego, nie narusza w żaden
sposób art. 29 ust. 1 Pzp czy art. 7 Pzp.
Nadmienił, że jak wskazała KIO w wyroku z 21.11.2019 r. jeżeli SIWZ nie przewiduje
określonego zakresu przedmiotu zamówienia do realizacji i jest to świadoma decyzja
Zamawiającego, a taka świadoma decyzja została podjęta w przedmiotowej sprawie, to nie
można zarzucić mu naruszenia przepisu art. 29 ust. 1 Pzp (KIO 2244/19), co sugeruje
Odwołujący. Ponadto jak wskazała Izba w tym samym orzeczeniu kognicja Izby ogranicza
się jedynie do stwierdzenia naruszeń Pzp, a nie do oceny zachowania gmin na gruncie
ustawy
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Ponadto wskazuję, że we wzorze umowy stanowiącej zał. nr 3 do SIWZ kara umowna
będzie miała zastosowanie w przypadku nieosiągnięcia przez Wykonawcę wymaganego
poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami frakcji
odpadów obejmujących: papier, metale, tworzywa sztuczne i szkło (§ 12 ust. 2 lit. c umowy),
zatem kara dotyczy frakcji, których zbieranie jest przedmiotem postępowania, nie ma tym
samym racji Odwołujący zarzucając Zamawiającemu utrudnianie osiągnięcia odpowiednich
poziomów recyklingu przez przyszłego Wykonawcę.
Sk
ład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej po zapoznaniu się z przedstawionymi
poniżej dowodami, po wysłuchaniu oświadczeń, jak i stanowisk stron złożonych
ustnie do protokołu w toku rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.
Skład orzekający Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp,
zaś Odwołujący ma
interes w uzyskaniu zamówieniu.
Skład orzekający Izby dopuścił w niniejszej sprawie dowody z: dokumentacji
postępowania o zamówienie publiczne nadesłanej przez Zamawiającego do akt sprawy
w kopii potwier
dzonej za zgodność z oryginałem.
Izba dopuściła także jako dowód dołączone do odwołania przez Odwołującego
załączniki:
Uchwała Nr 65/VII/2019 Rady Miejskiej w Lubowidzu z dnia 17 czerwca 2019 r. w sprawie
Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Lubowidz;
pismo Koma Działdowo Sp. z o.o. z dnia 17.08.2020 r.
Izba
dopuściła również jak dowód w sprawie załączone przez Zamawiającego wraz
odpowiedzią na odwołanie:
Zmiana treści SIWZ z dnia 22.09.2020 r. wraz z potwierdzeniem publikacji na stronie
internetowej Zamawiającego bip.uglubowidz.pl oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta
i Gminy w Lubowidzu;
2) S
zczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia załącznik nr 8 do SIWZ;
3) W
zór umowy - załącznik 3 do SIWZ.
Dowodami w sprawie
są również złożone przez Odwołującego na rozprawie:
zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej z 02.10.2020 r. w postępowaniu na
do
stawę używanego pojazdu do wywozu odpadów komunalnych
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
także złożone pisma procesowe w sprawie, tj. odpowiedź na odwołanie, stanowiska
i oświadczenia stron złożone ustnie do protokołu.
Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania zarzutów w zakresie których nie
miało miejsce umorzenie z racji uwzględnienia, stwierdzić należy, że odwołanie nie zasługuje
na uwzględnienie.
Odwołujący sformułował w odwołaniu następujące zarzuty naruszenia:
1) art. 29 ust. 1 Pzp oraz art. 7 ust. 1 Pzp w zw. z art. 6d ust. 1 ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach w związku z § 3 ust. 1 pkt 5, 6, 7,10, 11 i 12 Regulaminu
utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Lubowidz, stanowiącego
załącznik do Uchwały nr 65/VII/2019 Rady Miejskiej w Lubowidzu z dnia 17 czerwca 2019 r.
poprzez określenie przedmiotu zamówienia w sposób niezgodny z powszechnie
obowiązującymi przepisami, tj. przez pominięcie w zakresie przedmiotu zamówienia
(tj. w s
zczególności w Roz. 3 pkt 2 lit b SIWZ, formularz ofertowy stanowiący załącznik do
SIWZ, Roz. I pkt 2
lit. b OPZ stanowiącego zał. nr 8 do SIWZ, § 8 ust. 2 wzoru umowy
stanowiącego załącznik nr 3 do SIW) odbioru następujących frakcji odpadów:
odpady ulegające biodegradacji,
popiół i żużel,
- odpady zielone,
zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- meble i inne odpady wielkogabarytowe,
zużyte opony, w sytuacji gdy art. 6d ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach nakazując wójtowi/burmistrzowi/prezydentowi miasta udzielenie zamówienia
publicznego na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych nie przewiduje udzielenia
zamówienia na odbiór i zagospodarowanie jedynie części odpadów komunalnych,
2) art. 29 ust. 1 Pzp oraz art. 7 ust. 1 Pzp poprzez z
obowiązanie wykonawcy w Roz. V pkt 10
OPZ oraz § 3 ust. 7 wzoru umowy (zał. nr 3 do SIWZ) do osiągniecia poziomów recyklingu
na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r.
w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi
metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych, pomimo że w/w akt prawny w § 1
określa, że będzie miał zastosowanie do 31.12.2020 r. a zatem będzie nieaktualny do
przedmiotowego zamówienia ponieważ to rozpoczyna się od 01.01.2021 r.
Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie do przedmiotowego odwołania:
W pierwszej kolejności Izba przywołuje stan faktyczny wynikający z treści odwołania
oraz odpowiedzi na odwołanie. Skład orzekający Izby stwierdził, że nie było sporu co do
zaistniałego stanu faktycznego, ale dopuszczalności określonych działań ze strony
Zamawiającego.
Biorąc pod uwagę ustalenia i stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 191
ust.1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.
Odnośnie do zarzutu pierwszego, Izba uznała w/w zarzut za podlegający oddaleniu.
Istota sporu sprowadzała się do tego, czy Zamawiający z zakresu przedmiotu
zamówienia mógł wyłączyć określone frakcje, jak miało to miejsce w przedmiotowym stanie
faktycznym. W ocenie Izby, generalnie brak jest przepisu ustawy o utrzymaniu czystości
i porządku, jak i przepisu Pzp, który zakazywałby Zamawiającemu takich działań. Odnosząc
się do wskazywanego na rozprawie przez Odwołującego przepisu dotyczącego podziału
gminy na sektory, w ocenie Izby nie oznacza to,
że nie jest możliwy inny podział zamówienia
także na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, w konsekwencji wyłączenie
określonych frakcji w ramach tego podziału. Przywołany art. 6 d ust. 3 ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku miał na celu przeciwdziałanie monopolizacji gminy, tj. odbierania
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie całej gminy przez jeden
podmiot. Podobnie przepisy w zakresie tzw. PSZOKU,
czy też nieruchomości
niezamieszkałych nie oznaczają, że nie jest możliwy inny podział zamówienia także na
odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, w konsekwencji wyłączenie określonych
frakcji w ramach tego podziału. W konsekwencji, skoro nie ma przepisu
ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku, a niewątpliwie nie jest nim ani art. 6 d ust. 1, jak i art. 6 d ust. 3, to
należy zaistniały stan faktyczny rozpatrywać w kontekście przepisów Pzp, tj. art. 5 d ust. 1
Pzp, art. 36 aa Pzp, czy też art. 6 a Pzp. Niewątpliwie tak podział zamówienia na części lub
też udzielenie zamówienia częściowego, czyli w częściach byłby dopuszczalny. Na obecnym
etapie brak jest podst
aw do kwestionowania przyszłych działań Zamawiającego co do
wyłączonych frakcji. Zamawiający bowiem nie dokonał jeszcze żadnych czynności w tym
zakresie. Trudno wi
ęc aktualnie wiarygodnie twierdzić, że Zamawiający nie zamierza udzielić
zamówienia publicznego na wyłączone frakcje. Złożony dowód przez Odwołującego nie
świadczy o tym, co zamierza, nie złożono nawet postanowień SIWZ, z którego wynikałoby,
do jakich odpadów, konkretnie frakcji miałby być przeznaczony zakupiony pojazd i jakie jest
jego docelowe przeznaczenie
. Wszelkie wywody w tym zakresie nie zostały niczym
wymiernym poparte. Zamawiający kilkukrotnie oświadczył, że nie ma wiedzy co do
ewentualnego działania w przyszłości (gminy dopisek autora) w zakresie wyłączonych frakcji.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
Odnośnie do zarzutu drugiego został w/w zarzut przez Zamawiającego uwzględniony,
co skutkowało umorzeniem odwołania w zakresie tego zarzutu,
zgodnie z treścią sentencji.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
W tym stanie rzeczy, Izba oddaliła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie
pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie
przepisu art. 192 ust.
9 i 10 Pzp w zw. z § 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. a i b oraz § 5 ust. 3 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Izba uznała wniosek
Zamawiającego o zasądzenie kosztów wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3.600,00 zł
oraz dojazdu na rozprawę (170, 97 zł), tj. zgodnie z przedłożonym rachunkiem (§ 3 pkt 2 lit. a
i b
w/w rozporządzenia).
Przewodniczący:
………………………………