Sygn. akt: KIO 2353/20
WYROK
z dnia 20
października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Brzeska
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
20 października 2020 r. w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 września 2020 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Przedsiębiorstwo
Drogowe Sp. z o.o. DYLMEX
– Inwestycje Spółka Komandytowa oraz Przedsiębiorstwo
Drogowe Sp. z o.o.
z siedzibą dla lidera konsorcjum w Staszowie w postępowaniu
prowadzonym przez
Zamawiającego: Powiatowy Zarząd Dróg w Mielcu z siedzibą w
Mielcu
przy udziale wyk
onawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: PBI
Infrastruktura S. A. oraz PBI WMB Sp. z o.o. z siedzib
ą dla lidera konsorcjum w
Kraśniku zgłaszających przystąpienie po stronie Zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie;
Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: Przedsiębiorstwo Drogowe Sp. z o.o. DYLMEX –
Inwestycje Spółka Komandytowa oraz Przedsiębiorstwo Drogowe Sp. z o.o. z
siedzibą dla lidera konsorcjum w Staszowie i:
1) zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr.
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Przedsiębiorstwo
Drogowe Sp. z o.o. DYLMEX
– Inwestycje Spółka Komandytowa oraz
Przedsiębiorstwo Drogowe Sp. z o.o. z siedzibą dla lidera konsorcjum w
Staszowie
tytułem wpisu od odwołania;
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych
(Dz. U. nr 2019 r., poz. 1843 ze zm. z późn. zm.)
na niniejszy wyrok - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie.
Przewodniczący:
……………………
Sygn. akt KIO 2353/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawia
jący – Powiatowy Zarząd Dróg w Mielcu z siedzibą w Mielcu prowadzi w
trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo
zamówień publicznych (zwanej dalej również „ustawą Pzp”), postępowanie o udzielenie
zamówienia pn: „Remont drogi powiatowej Nr 1 153R relacji Czermin – Ziempniów – Słupiec
w km 4+460-
7 + 745 w m. Ziempniów w granicach istniejącego pasa drogowego”.
Wartość zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Przedsiębiorstwo
Drogowe Sp. z o.o. DYLMEX
– Inwestycje Spółka Komandytowa oraz Przedsiębiorstwo
Drogowe Sp. z o.o. z siedzibą dla lidera konsorcjum w Staszowie (zwani dalej:
„Odwołującym”) w dniu 21 września 2020 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej) złożyli odwołanie na zaniechanie odrzucenia oferty wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: PBI Infrastruktura S. A. oraz PBI WMB Sp. z o.o.
z siedzibą dla lidera konsorcjum w Kraśniku, zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, art. ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, art. 7 ust. 1 i
3 ustawy Pzp, z uwagi iż wykonawcy w złożonej ofercie złożyli oświadczenie o zakończeniu
robót w dniu 31 października 2020 r., t.j. po terminie zakończenia robót określonym przez
Zamawiającego w SIWZ. Odwołujący wniósł o unieważnienia wszystkich czynności
Zamawiającego od momentu otwarcia ofert, tj. poprawienia przez Zamawiającego oferty
Wykonawcy Konsorcjum firm: PBI Infrastruktura S.A. oraz PBI WMB Sp. z o.o., wyra
żenia
przez tego Wykonawcę zgody na poprawienie jego oferty przez Zamawiającego oraz
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty; dokonania czynności odrzucenia oferty
Wykonawcy Konsorcjum firm: PBI Infrastruktura S.A. oraz PBI WMB Sp. z o.o. na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp;
powtórzenia czynności oceny (punktacji ofert) - tj. przeprowadzenie
tej czynności w odniesieniu do złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego ofert z pominięciem oferty Konsorcjum firm: PBI Infrastruktura SA oraz PBI
WMB Sp. z o.o., która to oferta winna zostać odrzucona; powtórzenia czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia o zamówieniu oraz
postanowienia SIWZ,
ofertę wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: PBI Infrastruktura S. A. oraz PBI WMB Sp. z o.o. z siedzibą dla lidera
konsorcjum w Kraśniku jak również oświadczenia i stanowiska stron oraz uczestnika
po
stępowania złożone w trakcie rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co
następuje:
Odwołanie, wobec nie stwierdzenia na posiedzeniu niejawnym braków formalnych
oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu.
Ponadto Izba us
taliła, że Odwołujący przekazał Zamawiającemu kopię niniejszego
odwołania.
Izba potwie
rdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
PBI Infras
truktura S. A. oraz PBI WMB Sp. z o.o. z siedzibą dla lidera konsorcjum w Kraśniku
(zwanych
dalej również: „Przystępującym”).
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Zamawiający – Powiatowy Zarząd Dróg w Mielcu z siedzibą w Mielcu prowadzi w
trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia na: „Remont drogi
powiatowej Nr 1 153R relacji Czermin
– Ziempniów – Słupiec w km 4+460-7 + 745 w m.
Ziempniów w granicach istniejącego pasa drogowego”. Zamawiający w dniu 15 września
r. dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: PBI Infrastruktura S. A. oraz PBI WMB Sp. z o.o. z siedzibą dla
lidera konsorcjum w Kraśniku.
Według Odwołującego oferta Przystępującego powinna zostać odrzucona na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp,
bowiem wykonawcy w złożonej ofercie złożyli
oświadczenie o zakończeniu robót w dniu 31 października 2020 r., tj., po terminie
zakończenia robót określonym przez Zamawiającego w SIWZ, który to termin został
określony przez Zamawiającego na dzień 30 października 2020 r.
Odwołujący uzasadniając swoje stanowisko wskazał, iż Zamawiający miał podstawy
do stwierdzenia, i
ż oferta złożona przez Wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie
zamówienia: PBI Infrastruktura S.A. oraz PBI WMB Sp. z o.o. nie odpowiada
treści SIWZ w sferze merytorycznej. Odwołujący wskazał na pkt 5.1. SIWZ, wedle którego
Zamawiający wymagał, aby Wykonawca zrealizował roboty budowlane objęte zamówieniem
publicznym w nieprzekr
aczalnym terminie do dnia 30 października 2020 r. Według
Odwołującego o tym, że Zamawiający traktował tę datę jako istotny element zamówienia
publicznego świadczył fakt, iż Zamawiający w SIWZ dokonał pogrubienia tej daty. Ponadto
Zamawiający w treści formularza oferty, który zgodnie z pkt 22.1. stanowił załącznik do
SIWZ, przewidział w pkt 5 informację o tym w jakim terminie Wykonawca zobowiązuje się
wykonać przedmiot zamówienia. Odwołujący wskazał, iż w złożonej przez Wykonawcę
Konsorcjum firm: PBI Infrastruktura S.A. oraz PB1 WMB Sp. z o.o. ofercie Wykonawca ten
zobowiązał się do realizacji przedmiotu zamówienia publicznego w terminie dłuższym niż
wymagany przez Zamawiającego zgodnie z treścią SIWZ. W związku z powyższym
Zamawiający, w ocenie Wykonawcy, zobowiązany był do odrzucenia oferty Wykonawcy na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
z uwagi na fakt, iż oferta Wykonawcy była
merytorycznie sprzeczna z wymaganiami SIWZ dotyczącymi terminu zakończenia robót
budowlanych.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, oświadczenia
i
stanowiska stron oraz uczestnika postępowania przedstawione podczas rozprawy, Izba
uznała, iż odwołanie jest niezasadne i nie zasługuje na uwzględnienie.
Zarzut Odwołującego postawiany Zamawiającemu w przedmiocie niezasadnego
odrzucenia oferty Przystępującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w świetle
przedstawionego materiału dowodowego należało uznać za niezasadny.
Izba ustaliła, iż pismem z dnia 7 września 2020 r. Zamawiający poinformował
Przystępującego o poprawieniu przez Zamawiającego w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3) ustawy
Pzp
omyłki w ofercie Przystępującego. Poprawiona omyłka dotyczyła oznaczenia
właściwego terminu zakończenia robót budowlanych na dzień 30 października 2020 r.,
zamiast na dzień 31 października 2020 r. Ponadto w tym samym dniu Pan T. K. —
przedstawiciel Przystępującego za pomocą wiadomości e-mail złożył oświadczenie o
wyrażeniu zgody na poprawę oferty Przystępującego w zaproponowanej przez
Zamawiającego formie.
W ocenie Izby nie można zgodzić się z twierdzenia Odwołującego jakoby
Zamawiający w sposób nieuprawniony dokonał poprawienia omyłki w trybie art. 87 ust. 1 pkt
3 ustawy Pzp.
Zgodzić należało się że w tym stanie faktycznym Przystępujący omyłkowo
zadeklarował w ofercie termin zakończenia robót na dzień 31 października 2020 r., zamiast
na dzień 30 października 2020 r., a jego rzeczywisty zamiar wykonania zamówienia do dnia
30 października 2020 r. potwierdzały pozostałe elementy oferty, a zwłaszcza fakt, że
Przystępujący zadeklarował gotowość na wykonanie przedmiotu zamówienia zgodnie z
SIWZ,
uznał się związanym postanowieniami i zasadami postepowania określonymi w SIWZ,
oraz
zobowiązał się do zawarcia umowy z Zamawiającemu na zasadach określonych w
S
IWZ ( w miejscu i terminie wyznaczonym przez Zamawiającego) (pkt 1,7, 16 oferty
Przystępującego).
Zamawiający sprostował jedynie termin zakończenia prac wskazany przez
Przystępującego z dnia 31 października 2020 r., na dzień 30 października 2020 r. Trudno
zatem mówić o celowym działaniu Przystępującego skoro przedmiot zamówienia stanowią
roboty budowlane a jeden dzień (omyłkowo wskazany przez Przystępującego znacząco nie
wpłynie na realizację przedmiotu zamówienia). Ponadto sprostowanie przez Zamawiającego
omyłki w ofercie Przystępującego nie doprowadziło do ingerencji w przedmiot zamówienia,
technikę jego realizacji oraz oferowaną cenę — gdyż oferta Przystępującego spełniała w tym
zakresie wszystkie wymagania SIWZ. W dodatku, Zamawiający sprostował termin
zakończenia robót na dzień 30 października 2020 r., a więc na dzień który dla
Zamawiającego był terminem granicznym na realizację zamówienia. Co więcej, sprostowanie
przez Zamawiającego omyłki w ofercie Przystępującego nie doprowadziło do zmiany ilości
pu
nktów przyznanych jego ofercie, gdyż termin realizacji zamówienia nie został w SIWZ
uznany jak
o jedno z kryteriów oceny ofert. W konsekwencji wobec złożonych oświadczeń
przez Przystępującego – w świetle SIWZ – Zamawiający zasadnie dokonał czynności
popraw
ienia ww. omyłki w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp a poprawa takiej omyłki nie
doprowadziła do zmiany treści oferty w sposób znaczący, nie wpływając na technikę
wykonania oraz przedmiot realizacji.
Co do zarzutu Odwołującego formułowanego na rozprawie jakoby Pan T. K. nie był
umocowany do działania w imieniu Przystępującego, Izba zgodziła się że zarzut taki nie
został sformułowany w odwołaniu a powyższego zarzutu nie można wywieść ze
stwierdzenia, że Zamawiający jednostronną czynnością dokonał skrócenia terminu realizacji
umowy (…). Zauważenia wymaga, że zarzut to nie tylko wskazanie podstawy prawnej, ale
także określenie okoliczności faktycznych stanowiących podstawę wniesienia takiego
odwołania, Izba zaś w świetle przepisów ustawy Pzp związana jest jedynie zarzutami
odwołania i nie jest uprawniona do rozpoznawania zarzutów poza wniesione odwołanie.
Wobec powyższego, orzeczono jak na wstępie.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp
oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 z późn. zm.), tj. stosownie do wyniku postępowania.
Przewodniczący:
…………………….