Sygn. akt: KIO 2357/20
POSTANOWIENIE
z dnia
22 października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron w dniu 22 października 2020 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21
września 2020 r. przez odwołującego: "PROJMORS" Biuro Projektów Budownictwa
Morskiego Sp. z o.o.
w Gdańsku (ul. Narwicka 2D, 80-557 Gdańsk) w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego: Stołeczny Zarząd Infrastruktury w Warszawie (Al.
Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa),
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze;
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: "PROJMORS" Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Sp. z o.o. w
Gdańsku (ul. Narwicka 2D 80-557 Gdańsk) kwoty 15.000 zł 00 gr (słownie: piętnaście
tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
……………………………
Sygn. akt KIO 2357/20
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 21 września 2020 r. w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia
2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843
ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp] przez Z
amawiającego: Stołeczny Zarząd Infrastruktury w
Warszawie,
którego przedmiotem jest: „Wykonanie kompleksowego przygotowania
dokumentacyjnego wraz z opisem p
rzedmiotu zamówienia oraz pełnienie nadzoru
autorskiego dla zadań inwestycyjnych realizowanych w kompleksie wojskowym w
Sochaczewie
”. Sprawa 49/2020. Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane w Dz. Urz. UE:
2020/S 129-317845 z dnia 07.07.2020 r.
Wnoszący odwołanie wykonawca: „PROJMORS"
Biuro Projektów Budownictwa Morskiego sp. z o.o. z Gdańska (Odwołujący) w związku z
wyborem jako najkorzystniejszej oferty
konsorcjum wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia: ZAZ sp. z o.o. z Warszawy oraz ZEUS S.A. z Pruszcza
Gdańskiego (Konsorcjum ZAZ) wskazał na naruszenie przepisów ustawy Pzp:
art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp ze względu na wadliwą ocenę oferty Konsorcjum ZAZ oraz
wybór oferty tego wykonawcy;
(2) art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp z uwagi na zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum
ZAZ zawierającej rażąco niską cenę;
(3) art. 90 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 90 ust. 1 ustawy Pzp z uwagi na zaniechanie
odrzucenia oferty Konsorcjum ZAZ, po
mimo że złożone przez tego wykonawcę w toku
Postępowania wyjaśnienia nie dawały powodu do przyjęcia, że zaoferowana cena nie
jest rażąco zaniżona w szczególności zaś wyjaśnienia te nie odwoływały się do
wskazanych w Pzp kryteriów, takich jak oszczędność metody wykonania zamówienia,
wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania
zamówienia dostępnych dla wykonawcy, oryginalności projektu wykonawcy, kosztów
pracy;
(4) art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp z uwagi na
nieuprawnione dokonanie zmiany treści oferty
wykonawcy Konsorcjum ZAZ popr
zez poprawienie „innej omyłki” na podstawie, w
sytuacji, w której nie zostały spełnione przesłanki pozwalające na zastosowanie tego
przepisu i tym samym zaniechanie odrzucenia oferty niezgodnej z treścią SIWZ;
(5) art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp z uwagi na zaniechanie wykluczenia Konsorcjum ZAZ,
pomimo że wykonawca ten nie wykazał spełniania warunku udziału w Postępowaniu w
zakresie wymaganego doświadczenia zawodowego wykonawcy polegającego na
wykonaniu pracy projektowej spełniającej wymagania Zamawiającego w zakresie
określonej wartości oraz związanej z budową obiektu kategorii XII Prawo budowlane,
określonych w rozdziale XI pkt 3 SIWZ;
(6) art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp z uwagi na zaniechanie wykluczenia Konsorcjum
ZAZ z Postępowania, pomimo że wykonawca ten, składając oświadczenie odnośnie
wiedzy i doświadczenia wykonawcy (rozdział XI pkt 3 SIWZ) w wyniku zamierzonego
działania lub rażącego niedbalstwa, a przynajmniej lekkomyślności lub niedbalstwa,
wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że spełnia warunki
udziału w Postępowaniu;
(7) art. 22d ust. 2 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12, art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17, art. 89 ust. 1 pkt 2,
ewentualnie art. 26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp z uwagi na
bezpodstawne uznanie, że
Konsorcjum ZAZ posiada (gwarantuje) wymagane zdolności w zakresie zachowania
klauzuli niejawności dokumentacji projektowej, podczas gdy w rozdziale VII pkt 2 ppkt 1a
i 3 SIWZ Zamawiający wymaga odpowiedniego zabezpieczenia informacji niejawnych,
względnie
zaniechanie wezwania
Konsorcjum ZAZ do wyjaśnienia/ uzupełnienia zaangażowania
do realizacji zamówienia osób będących projektantami branży architektury i konstrukcji,
którzy nie są pracownikami Konsorcjum ZAZ, a jedynie świadczą usługi na podstawie
umów cywilnoprawnych; Ewentualnie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp w zw. z art. 24 ust. 1 pkt
12 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum ZAZ
do złożenia wyjaśnień dotyczących treści dokumentów złożonych przez tego wykonawcę
na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia z Postępowania w postaci dysponowania
wymaganą wiedzą i doświadczeniem wykonawcy oraz wskazanego potencjału
osobowego, mimo iż treść przedłożonych dokumentów zawierają informacje
wzbudzające uzasadnione istotne wątpliwości co do okoliczności stanu faktycznego,
który miał zostać potwierdzony tymi dokumentami, a w konsekwencji budzi uzasadnione
wątpliwości co do braku wystąpienia wobec Konsorcjum ZAZ podstawy wykluczenia z
art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp oraz art. 22d ust. 2 ustawy Pzp,
art. 91 ust. 1 ze względu na wybór oferty, która podlega odrzuceniu, a w konsekwencji
powyższego, art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp z uwagi na przeprowadzenie postępowania w
sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji, równego traktowania
wykonawców, proporcjonalności i przejrzystości oraz wybór oferty złożonej przez
wykonawcę wybranego niezgodnie z przepisami ustawy Pzp.
Wskazując na powyższe Odwołujący na podstawie art. 190 ust. 1 ustawy Pzp wniósł o
dopuszczenie
przeprowadzenie dowodów załączonych do odwołania, wnioskowanych w
odwołaniu lub przedstawionych na rozprawie, na okoliczności wskazane w uzasadnieniu
pisemnym bądź ustnym. Wskazując z kolei na art. 180 ust. 3 ustawy Pzp wniósł o
rozpatrzenie i uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu: (1) unieważnienie
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez Konsorcjum ZAZ; (2) nakazanie
Zamawiającemu dokonanie ponownej oceny ofert i odrzucenie/ wykluczenie Konsorcjum
ZAZ zgodnie z powyższymi zarzutami, a w przypadku oddalenia zarzutów dotyczących
podstaw wykluczenia/ odrzucenia (3)
nakazanie Zamawiającemu wezwania do wyjaśnienia/
uzupełnienia oferty Konsorcjum ZAZ w zakresie ww. zarzutów odwołania; (4) nakazanie
Zamawiającemu dokonanie ponownego wyboru oferty w Postępowaniu spośród ofert
niepodlegających odrzuceniu.
Natomiast w
przypadku uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu (art. 186 ust. 2 ustawy Pzp) Odwołujący żądał od
Zamawiającego dokonania czynności zgodnie ze wskazanym powyżej żądaniem odwołania.
Wskazał, że (…) Odwołujący posiada interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy
Pzp, uprawniający go do złożenia odwołania, gdyż nieuzasadniona czynność wyboru oferty
Konsorcjum ZAZ pozbawia wykona
wcę możliwości zawarcia umowy i następnie jej realizacji.
Odwołujący w wyniku naruszenia przez Zamawiającego ustawy Pzp zostaje pozbawiony
uzyskania zamówienia, a tym samym może ponieść z tego tytułu znaczną szkodę. Po
odrzuceniu oferty Konsorcjum ZAZ (wyk
luczeniu tego wykonawcy) oferta Odwołującego
będzie mogła zostać uznana jako najkorzystniejsza (aktualnie jest sklasyfikowana na drugim
miejscu).
Izba ustaliła, co następuje:
Zamawiający w dniu 22 września 2020 r. poinformował wykonawców o odwołaniu
wniesionym do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, którego kopię przy tym piśmie
przekazał wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu o udzielnie zamówienia
publicznego.
Także w tym piśmie wskazując na art. 185 ust.1 i ust.2 ustawy Pzp wezwał
wykonawców do wzięcia udziału w toczącym się postępowaniu odwoławczym.
W odpowiedzi na
powyższe wezwanie konsorcjum wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: ZAZ sp. z o.o. z Warszawy oraz ZEUS S.A. z
Pruszcza
Gdańskiego (Konsorcjum ZAZ) przesłało w dniu 23 września 2020 r. na adres
„odwołania” e- mailem pismo (str 1) oznaczone datą „23 września 2020 r.” „Od:
”, w którym ZAZ sp. z o.o. działając w imieniu Konsorcjum informuje, że
Konsorcjum jako „Przystępujący zgłasza przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego tj. Stołecznego Zarządu Infrastruktury”. Pismo przewodnie nie jest
opatrzone podpisem
. Do tego pisma załączono także odrębnie pismo (3 str) oznaczone jako
zatytułowane
jako
„ZGŁOSZENIE
PRZYSTĄPIENIA
DO
POSTĘPOWANIA
ODWOŁAWCZEGO PO STRONIE ZAMAWIAJĄCEGO” także to pismo nie zostało
opatrzone żadnym podpisem. W dokumentacji postępowania przekazanej przez
Zamawiającego przy piśmie z dnia 25 września 2020 r. (w tym zakresie: str 572 - 575) także
tylko takie dokumenty (nie opatrzone podpisami wykonawcy, a potwierdzone za zgodność z
oryginałem przez Zamawiającego) zostały przedstawione.
Zamawiaj
ący w piśmie z dnia 28 września 2020 r. oświadczył, że „Działając na
podstawie art.. 186 ust. 1 i 2 ustawy (…) Prawo Zamówień Publicznych (……) Zamawiający
— Stołeczny Zarząd Infrastruktury Al. Jerozolimskie 97, 00 — 909 Warszawa
ustosunkowując się do treści odwołania wniesionego w dniu 21.09.2020 r. przez
Odwołującego — firmę PROJMORS Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Sp. z o.o. ul.
Narwicka 2d, 80
— 577 Gdańsk, w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonego w trybie przetargu ograniczo
nego w dziedzinach obronności i
bezpieczeństwa na wykonanie kompleksowego przygotowania dokumentacyjnego wraz z
opisem przedmiotu zamówienia oraz pełnienie nadzoru autorskiego dla zadań
inwestycyjnych realizowanych w kompleksie wojskowym w Sochaczewie
— Sprawa 49/2020
— uznaje w całości zarzuty Odwołującego”.
Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy Pzp: „W przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca”.
W tej sprawie po stronie Z
amawiającego, wbrew oświadczeniom Konsorcjum ZAZ
składanym w korespondencji z dnia 23 września 2020 r. brak jest skutecznego złożenia do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zgłoszenia przystąpienia do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego, o którym stanowi przepis art. 185 ust. 2 ustawy
Pzp.
W myśl wskazanego art. 185 ust. 2 ustawy Pzp: „Wykonawca może zgłosić
przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii
odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na
korzyść strony, do której przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w
formie papierowej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym
weryfikow
anym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, a jego kopię przesyła się
zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie”.
Ustalenia Izby w tej sprawie, w tym na posiedzeniu w dniu 22 października 2020 r. z
udziałem Konsorcjum ZAZ, nie potwierdziły złożenia do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w terminie wymaganym ustawą Pzp zgłoszenia przystąpienia do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego w jednej z form wymaganych wskazanym
przepisem dla
skuteczności przystąpienia. Dla zachowania formy papierowej (pisemnej lub
dokumentowej)
konieczne jest utrwalenie treści oświadczenia woli pismem i opatrzenie go
własnoręcznym podpisem pochodzącym od osoby uprawnionej do reprezentacji podmiotu
(lub pełnomocnika) lub w sposób umożliwiający ustalenie uprawnionej osoby składającej
oświadczenie (tak: art. 78 KC i art. 77 (2) KC). Natomiast oświadczenie złożone w formie
elektronicznej
wymaga
opatrzenia
go
bezpiecznym
podpisem
elektronicznym
weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu (tak: art. 78 (1) KC w zw. z
rozporządzeniem Ministra Cyfryzacji z dnia 29.06.20 w sprawie profilu zaufanego i podpisu
zaufanego, a uprzednio ustawa z dnia 18.09.01 r. o podpisie elektronicznym).
Tak jak ustaliła Izba pismo z dnia 23 września 2020 r. i jego załącznik z tej daty nie
spełnia wymagań wskazanych przepisem. Zgłoszenie bowiem przystąpienia do
postępowania odwoławczego w piśmie niepodpisanym, w tym przypadku nie spełnia
wymogu formy papierowej i tym samym jest nieskuteczne. Uchybienie formie
złożenia
zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego jest nieusuwalnym brakiem
formalnym. Tym samym Konsorcjum ZAZ nie mogło w stanie faktycznym sprawy w toku
dalszego postępowania powoływać się na pisma z dnia 7 października 2020 r., które z kolei
wykonawcy złożyli jako sprzeciw do decyzji Zamawiającego (o uwzględnieniu w całości
zarzutów odwołania w tej sprawie), do którego złożenia wbrew wezwaniu z dnia 29
września 2020 r. Konsorcjum nie było uprawnione, albowiem wskazana korespondencja z
dni
a 23 września 2020 r. skierowana do Prezesa KIO (niepodpisana) nie prowadziła do
uzyskania przez Konsorcjum statusu uczestnika postępowania odwoławczego. Tylko
skuteczne przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego jest
czynnością wywołującą skutki procesowe w postaci uzyskania statusu uczestnika
postępowania odwoławczego uprawnionego do wniesienia sprzeciwu co do czynności
zamawiającego uwzględniającej zarzuty odwołania w całości. Dodatkowo Izba wskazuje, że
ustawa Prawo zamówień publicznych nie zna - w przeciwieństwie do instytucji usunięcia
braków formalnych odwołania (art. 187 ust. 3 ustawy Pzp) - co podkreśla się w doktrynie i
orzecznictwie -
instytucji usunięcia braków formalnych zgłoszenia przystąpienia do
postępowania odwoławczego.
Reasumując, powyższe skutkowało koniecznością uznania zgłoszenie przystąpienia
Konsorcjum ZAZ do postępowania odwoławczego wywołanego odwołaniem wniesionym
przez wykonawcę „PROJMORS" Biuro Projektów Budownictwa Morskiego sp. z o.o. z
Gdańska za bezskuteczne.
Wobec powyższych ustaleń Izba stwierdziła, że w terminie określonym w art. 185 ust. 2
ustawy Pzp żaden wykonawca nie doręczył Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej
zg
łoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego w
pr
zedmiotowym postępowaniu. Podzielono tym samym, wielokrotnie wyrażany w
orzecznictwie Krajowej Izby
Odwoławczej pogląd, że brak skutecznego, (zgodnego z art. 185
ust. 2 ustawy Pzp)
zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego należy
tr
aktować jako brak przystąpienia, o którym mowa w art. 186 ust. 2 ustawy Pzp.
D
ziałając tym samym na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp, Izba umorzyła
postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie. Orzekając o kosztach postępowania, Izba
miała na uwadze art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania
oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z
2018r, poz. 972).
Uwzględniając powyższe postanowiono, jak w sentencji.
………………………………..