Sygn. akt: KIO 2690/20
POSTANOWIENIE
z dnia 3 listopada 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników w dniu 3
listopad
a 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 19 października 2020 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia: Solid Security sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Solid sp. z o.o. z
siedzibą w Krakowie w postępowaniu prowadzonym przez Galerię Miejską bwa w
Bydgoszczy
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na
rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Solid Security sp. z
o.o.
z siedzibą w Warszawie, Solid sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie kwoty 6 750 zł 00 gr
(słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych zero groszy) stanowiącej 90 %
uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Kraj
owej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Bydgoszczy.
Przewodniczący……………………
Sygn. akt: KIO 2690/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy wszczął postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na: Ochronę mienia Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy, nr
referencyjny ZP- 1/2020.
Przedmiotowe zamówienie zostało ogłoszone w Biuletynie Zamówień Publicznych
pod numerem 583541
– N - 2020 z dnia 10 września 2020 r.
W dniu 13 października 2020 r. Odwołujący: wykonawcy wspólnie ubiegający się o
udzielenie zamówienia: Solid Security sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Solid sp. z o.o. z
siedzibą w Krakowie powziął wiadomość o odrzuceniu jego oferty i wyborze
najkorzystniejszej oferty
Agencji Ochrony Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe „Votum” L.
B.
z siedzibą w Bydgoszczy.
Nie zgadzając się z powyższymi czynnościami Zamawiającego Odwołujący w dniu 19
października 2020 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej od
niezgodnych z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.), zwanej dalej
ustawą PZP wobec niezgodnych z
przepisami ustawy PZP czynności i zaniechań Zamawiającego dokonanych ww.
postępowaniu w postaci:
braku dokonania prawidłowej i kompleksowej oceny dokumentów złożonych
przez Odwołującego, w tym w szczególności dokumentów potwierdzających spełnienie
warunków udziału w Postępowaniu oraz automatyczne, bezrefleksyjne i przedwczesne
przyjęcie, że Odwołujący tych warunków nie spełnia;
zaniechania wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień w trybie art. 26 ust 3
PZP w zakresie wątpliwości dotyczących złożonych Zamawiającemu referencji, które to
wątpliwości Odwołującemu zakomunikowane zostały dopiero w treści dokumentu „informacja
o wyborze najkorzystniejszej oferty" z dnia 12.10.2020 r.;
w konsekwencji:
3) wykluczenia
Odwołującego z Postępowania w sytuacji kiedy nie zaistniały ku
temu przesłanki ustawy PZP - art 24 ust 1 pkt 12;
odrzucenia oferty Odwołującego w sytuacji kiedy niezaistniały ku temu przesłanki
ustawy PZP-art. 89 ust 1 pkt 5;
5) wyboru
oferty Agencji Ochrony Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe „Votum” L.
B.
z siedzibą w Bydgoszczy jako oferty najkorzystniejszej, pomimo, iż ofertą taką w ujęciu
kryteriów jakimi Zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty jest oferta
Odwołującego.
Zaskarżonym czynnościom i zaniechaniom Zamawiającego zarzucił naruszenie:
1) przepi
sów art. 24 ust 1 pkt 12) w zw. z art. Art. 89 ust 1 pkt 5) w zw. z art. 7 ust 1 i
ust 3 PZP, art. 26 ust 3 ustawy PZP poprzez:
mylne uznanie, iż Odwołujący podlega wykluczeniu z Postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, poprzez całkowicie nieuzasadnione, zautomatyzowane i
bezrefleksyjne przyjęcie, iż Odwołujący nie wykazał spełnienia warunków udziału w
Postępowaniu, lub nie wykazał braku podstaw do wykluczenia oraz będące następstwem
tego podjęcie całkowicie nieuzasadnionej decyzji o odrzuceniu oferty Odwołującego w
sytuacji kiedy działania Odwołującego nie wypełniają przesłanek wskazanych w tych
przepisach, a działania Zamawiającego postrzegać należy jako zdecydowanie
przedwczesne;
- błędne uznanie, że nie zachodzą okoliczności uzasadniające wezwanie przez
Zamawiającego Odwołującego do złożenia wyjaśnień w trybie art. 26 ust 3 ustawy PZP w
zakresie powziętych wątpliwości wobec złożonych w postępowaniu przez Odwołującego
dokumentów w postaci referencji (o takich wątpliwościach Odwołujący jak i inni uczestnicy
postępowania dowiadują się dopiero z treści Informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej z
dnia 12.10.2020).
- dokonanie wyboru w postępowaniu oferty Votum jako oferty najkorzystniejszej w
sytuacji kiedy to oferta Odwołującego winna zostać za taką uznana w myśl przyjętych w
Postępowaniu kryteriów oceny ofert.
Mając na uwadze powyższe wnosił o:
1. Uw
zględnienie odwołania w całości,
Nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności polegającej na wyborze
oferty Votum jako oferty najkorzystniejszej,
3. Nakazanie Zamawi
ającemu dokonania ponownej oceny ofert i wezwania
Odwołującego do dokonania działań opisanych w art. 26 ust 3 ustawy PZP, a to w
szczególności do złożenia wyjaśnień w zakresie powziętych przez Zamawiającego
wątpliwości.
Obciążenie kosztami postępowania odwoławczego Zamawiającego, w tym
zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów zastępstwa przez Krajową Izbą Odwoławczą.
Izba zważyła, co następuje.
W dniu 2 listopad
a 2020r. przed wyznaczoną rozprawą, do siedziby Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynęło oświadczenie Odwołującego o cofnięciu odwołania.
Uwzględniając powyższe Izba, działając na podstawie art. 187 ust.8 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.),
postanowiła postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie umorzyć.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 zd.2 ustawy Pzp Izba postanowiła zwrócić na rzecz
Odwołującego 90% kwoty uiszczonego wpisu.
Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i § 5 ust.1 pkt. 3
lit. a i ust. 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie
Przewodniczący…………………….