WYROK
z dnia 27 listopada 2020 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący: Katarzyna Poprawa
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23
listopada 2020 roku odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 października 2020 roku przez Wykonawcę
Przedsiębiorstwo Techniki Sanitarnej Alba Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Chorzowie, w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Miasto
Chor
zów Biuro Zamówień Publicznych siedzibą w Chorzowie
przy udziale W
ykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie (1) FCC Polska
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zabrzu oraz (2) Miejskie
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Zabrzu zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn.
akt. KIO 2812/20
po stronie Zamawiającego
orzeka:
1. U
marza postępowanie w zakresie zarzutu naruszenia art. 26 ust. 3 Prawa zamówień
publicznych.
2. O
ddala odwołanie.
3. K
osztami postępowania obciąża Odwołującego Wykonawcę Przedsiębiorstwo Techniki
Sani
tarnej Alba Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Chorzowie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
Przedsiębiorstwo Techniki Sanitarnej Alba Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Chorzowie tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od Odwołującego Wykonawcy Przedsiębiorstwo Techniki Sanitarnej Alba
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Chorzowie kwotę 3 600 zł 00
gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania
odwoławczego
poniesione
przez
Zamawiającego
tytułem
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący: ……………………..………….
Uzasadnienie
Zamawiający - Miasto Chorzów Urząd Miasta Chorzów Biuro Zamówień Publicznych
w Chorzowie prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą:
„Świadczenie usług odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych ze wskazanych
jednostek miejskich (podmiotów) w Chorzowie (8 miesięcy)” Numer referencyjny:
RZP.271.378.2
020. Ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr 2020/S 155-
379719 z dnia 12 sierpnia 2020 r.
Dnia 29 października 2020 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało wniesione
odwołanie przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Techniki Sanitarnej ALBA sp. z o.o. z siedzibą
w Chorzowie (zwanego dalej Odwołującym) wobec:
czynności Zamawiającego polegającej na wyborze jako najkorzystniejszej, oferty złożonej
przez Konsorcjum w składzie: FCC Polska Sp. z o.o. — Lider Konsorcjum Miejskie
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Zabrzu — Członek Konsorcjum,
zwane w dalszej treści niniejszego Odwołania „Konsorcjum” albo „FCC”, pomimo faktu,
że istotne części składowe oferty to jest cena za odbiór odpadów niesegregowanych
w pojemnikach 1100 lit
rów oraz cena za odbiór odpadów selektywnie zbieranych: tworzyw
sztucznych, opakowań wielomateriałowych oraz metali, jest rażąco niska w stosunku
do przedmiotu;
Zaniechania czynności Zamawiającego, do której był zobowiązany polegającej
na wezwaniu Kon
sorcjum do wyjaśnienia elementów oferty mających wpływ
na wysokość zaoferowanej ceny w zakresie jej istotnych części składowych, to jest
to jest ceny za odbiór odpadów niesegregowanych w pojemnikach 1100 litrów oraz ceny
za odbiór odpadów selektywnie zbieranych: tworzyw sztucznych, opakowań
wielomateriałowych oraz metalu.
Zaskarżonym czynnościom i zaniechaniom Zamawiającego Odwołujący zarzucił naruszenie:
1) art. 7 ust. 1, art. 90 ust. 1 ustawy, poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum
do wyjaśnienia elementów oferty mających wpływ na wysokość zaoferowanej ceny
w zakresie jej istotnych części składowych, to jest to jest ceny za odbiór odpadów
niesegregowanych w pojemnikach 1100 litrów oraz ceny za odbiór odpadów selektywnie
zbieranych: tworzyw sztucznyc
h, opakowań wielomateriałowych oraz metalu;
2) art. 7 ust. 1, art. 26 ust.3 oraz art. 90 ust. 1 ustawy na skutek wyboru oferty Konsorcjum
jako najkorzystniejszej pomimo że oferta ta może podlegać odrzuceniu zaś Konsorcjum
może podlegać wykluczeniu z postępowania.
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej a także o nakazanie Zamawiającemu:
1. p
owtórzenie czynności badania i oceny ofert,
2. wezwania
Konsorcjum do wyjaśnienia elementów oferty mających wypływ na wysokość
zaoferowanej ceny w zakresie jej istotnych części składowych, to jest to jest ceny za odbiór
odpadów niesegregowanych w pojemnikach 1100 litrów oraz ceny za odbiór odpadów
selektywnie zbieranych: tworzyw szt
ucznych, opakowań wielomateriałowych oraz metalu,
3. p
onownego wyboru oferty najkorzystniejszej spośród ofert nie podlegających odrzuceniu,
złożonych przez nie wykluczonych wykonawców.
Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania polegający na tym, iż Odwołujący
złożył ofertę w przedmiotowym postępowaniu, a w przypadku odrzucenia oferty Konsorcjum,
albo wykluczenia tego wykonawcy z postępowania, oferta Odwołującego mogłaby zostać
uznana
za najkorzystniejszą. W obecnym stanie Odwołujący może ponieść szkodę w kwocie
441 222,55 PLN.
Powyższe wyczerpuje materialno — prawną przesłankę do wniesienia środka
ochrony prawnej, o której mowa w przepisie art. 179 ust. 1 ustawy.
W uzasadnieniu odwołania, Odwołujący przedstawił następujący stan faktyczny.
W dniu 19 października 2020 roku na profilu nabywcy Zamawiający opublikował Zawiadomienie
o wyborze najkorzystniejszej oferty. Wybrano ofertę Konsorcjum a wybór oferty został dokonany
z naruszeniem przepisów ustawy Pzp.
Zarzut naruszenia art. 7 ust. 1, art. 90 ust. 1 ustawy, poprzez zaniechanie wezwania
Konsorcjum do wyjaśnienia elementów oferty mających wpływ na wysokość
zaoferowanej ceny w zakresie jej istotnych części składowych, to jest to jest ceny za
odbiór odpadów niesegregowanych w pojemnikach 1100 litrów oraz ceny za odbiór
odpadów selektywnie zbieranych: tworzyw sztucznych, opakowań wielomateriałowych
oraz metalu.
Zgodnie z zapisami Rozdziału XIV. SIWZ „Opis sposobu obliczenia ceny”, wykonawcy powinni
byli zastosować się do następujących reguł wpływających na wyliczenie ceny oferty:
Cena musi uwzględniać wszystkie wymagania SIWZ i jej załączników oraz obejmować
wszelkie koszty, jakie poniesie Wykonawca z tytułu należytej oraz zgodnej
z obowiązującymi przepisami realizacji przedmiotu zamówienia. W cenie uwzględnia się
również opłatę za umieszczenie odpadów na składowisku, tzw. opłatę marszałkowską,
zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat
za korzystanie ze środowiska na dany rok kalendarzowy, dla masy odpadów, których
odpadów odebranych przez Wykonawcę.
Wykonawca powinien uwzględnić w cenie oferty wszystkie koszty związane z realizacją
zamówienia publicznego. Zamawiający nie będzie uznawał jakichkolwiek roszczeń
dotyczących podwyższenia wynagrodzenia wynikających z powyższej przesłanki.
Wykonawca obliczy cenę oferty w oparciu o formularz cenowy stanowiący załącznik
nr 1A do SIWZ i tak obliczoną cenę wpisze w formularzu ofertowym sporządzonym
według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ. Cena oferty jest ceną brutto.
Wynagrodzenie wynikające z realizacji umowy będzie miało charakter kosztorysowy
w tym znaczeniu, iż przedmiot zamówienia będzie rozliczony za faktycznie wykonane
u
sługi w przypadku usług, dla których określona została cena jednostkowa wykonania
usługi oraz według okresowych cen ryczałtowych dla pozostałych usług.
Wykonawca powinien uwzględnić w cenie oferty wszystkie posiadane informacje
o przedmiocie zamówienia, a szczególnie informacje, wymagania i warunki podane
w niniejszej Specyfikacji i jej załącznikach pozwalające na prawidłowe wykonanie
zamówienia. Żadne roszczenia Wykonawcy z tytułu zmiany ceny po zawarciu umowy nie
będą uwzględniane, za wyjątkiem zmian przewidzianych w niniejszej SIWZ
i jej załącznikach.
Obliczona przez Wykonawcę cena powinna zawierać wszelkie koszty bezpośrednie
i pośrednie, zysk Wykonawcy oraz wszystkie wymagane przepisami opłaty i podatki.
Powyższe oznacza, że dokonując kalkulacji ceny, Wykonawcy powinni byli wziąć pod uwagę jej
kosztorysowy charakter co przekłada się na fakt, że realne wyliczenie każdej z pozycji
kosztorysu posiada doniosłą wagę w odniesieniu do możliwości realizacji zamówienia bez strat.
W przeciwnym przypadku, z
jakim mamy do czynienia w ofercie Konsorcjum, może dojść
do zaoferowania cen nierealnych, nie pozwalających na realizację zamówienia a zatem rażąco
niskich. Sam Zamawiający powinien był zbadać, czy ceny poszczególnych elementów prac
obejmują realną wycenę wszystkich wymaganych czynności składowych.
Wykonawca FCC zaoferował nierealną, rażąco niską wycenę jednokrotnego odbioru
pojemników 1100 litrów odpadów niesegregowanych (zmieszanych).
Zgodnie z wytycznymi SIWZ, wycena zawarta została w Załączniku 1a do formularza Oferty.
Konsorcjum zaoferowało cenę jednorazowego odbioru pojemnika 1100 litrów odpadów
niesegregowanych (zmieszanych) = 90,00 zł
Dowód: Załącznik nr 1 a do formularza oferty Konsorcjum (w aktach postępowania).
Cena jednokrotnego odbioru pojemn
ików 1100 litrów odpadów niesegregowanych została
zdecydowanie zaniżona w stosunku do ceny oferowanej przez FCC na wolnym rynku. Zgodnie
niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne
wynosi 118,08 zł/szt. netto, a w
przedmiotowym postępowaniu FCC podało cenę 90 zł/szt. netto, tj. o 24% niższą.
Cena jednokrotnego odbioru pojemników 1100 litrów odpadów niesegregowanych nie pokrywa
sumy kosztów koniecznych do poniesienia w celu realizacji zamówienia. Jest niższa nawet
od kosztów zagospodarowania zmieszanych odpadów komunalnych.
Średnia cena za 1Mg odbioru i zagospodarowanie odpadów zmieszanych (20 03 01) oferowana
przez Konsorcjum FCC i MPGK w przetargach organizowanych przez gminy wojew
ództwa
śląskiego w 2020 roku, kształtuje się następująco:
Gmina
Cena netto za 1 Mg
Kalety, Pawonków, Woźniki, Kochanowice - 750,00 zł
Zabrze
690,00 zł
Łazy
701,00 zł
Wojkowice
652,00 zł
Herby
806,00 zł
Bytom
- 640,00 z
ł
Średnio za 1 Mg
706,50 zł
Cena w przeliczeniu za 1 Mg odbioru i zagospodarowanie odpadów zmieszanych (20 03 01)
oferowana przez FCC + MPGK w niniejszym postępowaniu to 430,62 zł netto.
Powyższe obrazuje o następujące wyliczenie:
90,00 zł / 209 kg x 1000 kg = 430,62 zł/ Mg
Gdzie:
90 zł - cena jednostkowa za odbiór i zagospodarowanie odpadów niesegregowanych
z pojemników 1100 litrów zaoferowana przez Konsorcjum 209 kg - średnia masa odpadów
zmieszanych
w pojemniku 1100
litrów (190 kg* x 1,1) 190 kg to przyjęta z ostrożności uśredniona masa dla 1
m3 odpadów zmieszanych niezagęszczonych, wg internetowej bazy danych o odpadach
(https://ibdo.pl):
Masa odpadów zmieszanych
1 mJ odpowiada masie od 130kg do 250kg odpadów niezagęszczonych (uśredniona masa 190
kg)
1 m3 odpowiada masie od 250kg do 400 kg odpadów zagęszczonych
1 m3 odpowiada masie od 700kg do 1200kg odpadów zagęszczonych na składowisku
odpadów.
jest reprezentatywna dla omawianego przypadku.
Reasumując:
średnia cena z oferowanych przez Konsorcjum w przetargach za 1 Mg odpadów
zmieszanych wynosi 706,50 zł
cena za 1 Mg odpadów zmieszanych zaoferowana przez Konsorcjum w niniejszym
postępowaniu wynosi 430,62 zł
różnica pomiędzy tym kwotami wynosi 39%
W tym miejscu Odwołujący podnosi, że sam koszt zagospodarowania zmieszanych odpadów
komunalnych (bez transportu) to:
455 zł netto/Mg — cena w Instalacji Komunalnej ALBA (Chorzów, Dąbrowa Górnicza)
480 zł netto/Mg — cena w Instalacji Komunalnej BM Recykling (Siemianowice Śląskie),
wskazanej przez FCC w ofercie
450,00 zł netto/Mg - cena w Instalacji Komunalnej MPGK Katowice.
Zatem podana przez FCC, cena 90 zł za odbiór pojemnika 1100 litrów w przeliczeniu na Mg
masy odpadów nie jest wystarczająca nawet do zapłacenia za odbiór i utylizację odpadów w
Instalacji wskazanej przez Konsorcjum. Tym bardziej pozostałe koszty, to jest koszty osobowe
oraz koszty transportu, nie mieszczą się w podanej wycenie.
Koszt jednostk
owy jest o tyle istotny, że Zamawiający w Rozdziale XIV ust 4 SIWZ, przewidział
wynagrodzenie kosztorysowe, rozumiane w ten sposób że w przypadku usług, dla których
określona została cena jednostkowa, przedmiot zamówienia będzie rozliczony za faktycznie
w
ykonane usługi.
Powyższe oznacza, że wykonawca powinien był przyjąć adekwatne podstawy kalkulacji
kosztów transportu oraz kosztów osobowych dla każdej pozycji kosztorysu, czego w
przedmiotowym przypadku nie uczynił.
Nie mniej istotny jest fakt, że koszt odbioru i zagospodarowania odpadów zmieszanych
z pojemników 1100 litrów według kalkulacji ofertowej FCC jest kosztem większościowym w
relacji do całej ceny oferty.
Łączna kwota brutto z tytułu odbioru i zagospodarowania odpadów niesegregowanych
w pojemnikach 1100
litrów wynosi 226 806,48 zł.
Cena
oferty FCC wynosi 433 881,68 zł.
Koszt odbioru odpadów niesegregowanych w pojemnikach 1100 1 stanowi zatem aż 66% ceny
ofertowej.
Dowód: Załącznik 1 a do formularza Oferty (w aktach sprawy).
Istotne zaniżenie kwoty większości zamówienia powinno wzbudzić wątpliwości Zamawiającego
w kontekście rażąco niskiej ceny oferty FCC. Zamawiający powinien był wezwać FCC do
złożenia wyjaśnień w przedmiotowym zakresie.
Wykonawca FCC zaoferował rażąco niską cenę za odbiór odpadów selektywnie
zbieranych: tworzyw sztucznych, opakowań wielomateriałowych oraz metali.
W treści Załącznika nr 1 a do formularza oferty pod pierwszą tabelą, znajduje się tabela
opatrzona następującym tytułem:
Załącznik do wyliczenia wartości oferty - cenę jednostkową do wyliczenia należy przyjąć
zgodnie
ze złożonym oświadczeniem w Tabeli 1.
W kolumnie nr 2 tabeli (zaznaczonej kolorem żółtym), zawarto informacje odnośnie
częstotliwości opróżniania pojemników przewidywanych do odbierania tworzyw sztucznych,
odpadów wielomateriałowych, metali z jednostek miejskich dla poszczególnych pojemności
pojemników wskazanych w kolumnie pierwszej tabeli.
W kolumnie nr 4 zawarto jednostkowe ceny netto za poszczególne czynności.
Zgodnie z analizą częstotliwości odbierania poszczególnych pojemników, średnia liczba
pojemników tej frakcji odbieranych w tygodniu kształtuje się następująco:
Pojemność
l
iczba pojemników [szt.]
Przy uwzględnieniu maksymalnej częstotliwości (2 razy w tygodniu co daje 104 odbiory na rok)
dochodzi się do konkluzji, że rejon ten w jednym tygodniu musi być obsługiwany dwukrotnie
(2 razy) , co oznacza , że liczba pojemników na jeden odbiór w tygodniu kształtuje się
następująco:
Pojemność
l
iczba pojemników [szt.]
Uwzględniając stawki FCC wskazane w kolumnie 4 tabeli, przychód z 1 dnia obsługi rejonu
frakcji se
lektywnie gromadzonej tj. „ plastiku” wynosi:
Pojemność
L
iczba pojemników Wartość jednostkowa
Wartość przychodu netto
(sz)
PLN/szt/netto
za 1 dzień (PLN)
Razem: 331
Porównanie wskazanego wyżej przychodu, z kosztami niezbędnymi do poniesienia wskazuje
jednoznacznie, że cena za odbiór tworzyw sztucznych, opakowań wielomateriałowych oraz
metali jest ceną rażąco niską w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Koszty realizacji usługi przypadające na 1 dzień obsługi rejonu wynoszą:
a)
litrów liczba godzin pracy w danym dniu:
•
Przygotowanie do pracy + dojazd do rejonu (z Zabrza do Chorzowa) - 0,75 h
•
Odbiór odpadów ze wskazanych lokalizacji rozproszonych po całym mieście — 2,42 h
(przyjęto 12 szt/h — co dla tak małej ilości pojemników, uwzględniając specyfikę obsługi posesji
tego typu
— bramy, wjazdy, trudny dostęp do pojemników, jest wartością dużą);
•
Powrót z rejonu na instalację (rozładunek), a następnie na bazę —1,25 h
(Z Chorzowa do BM Recykling, a następnie do Zabrza);
•
Łączny czas wynosi 4,42 h.
Szacunkowe koszty pracy brygady potrzebnej do realizacji powyższych czynności kształtują się
na poziomie 150 PL/h (bowiem stawka kierowcy 3500 PL
N brutto/miesiąc, ładowacz 2800 PLN
brutto/miesiąc, + koszty pracy pojazdu, amortyzacja, utrzymanie, paliwo i inne - gdzie
samochód zgodnie z ofertą to pojazd Euro 6).
Zatem kwota kosztu logistycznego jednego dn
ia zbierania odpadów to jest: tworzyw sztucznych,
opakowań wielomateriałowych oraz metali wynosi: 4,42 h x 150 PLN/h = 663 PLN
Uwzględniając niezbędną ilość odpadów do zagospodarowania z danego dnia realizacji
wynoszącą ok 0,425 Mg ( 17,02 m3 z pojemników pomnożone przez gęstość nasypową 25
kg/m3) oraz uwzględniając średnio rynkową cenę zagospodarowania tych odpadów tj 400
PL
N/Mg* uzyskujemy cenę zagospodarowania odpadów to jest: tworzyw sztucznych, opakowań
wielomateriałowych oraz metali zebranych w rejonie działania objętym zamówieniem w ciągu
jednego dnia w kwocie: 170 PLN.
Ceny rynkowe kształtują się na poziomie 400-600 PLN/Mg.
Przykładowo cena 400 PLN/Mg wynika z cennika MPGK Katowice dla kodów 15 01 01,
http://www.mpgk.com.pl/oferta/cennik-zagospodarowania-
Suma kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów, które każdy wykonawca jest
Kwota ta znacznie przewyższa przychód Konsorcjum w wysokości 331 PLN.
Należy przy tym wziąć pod uwagę, że w swojej kalkulacji Odwołujący nie wskazał innych
kosztów związanych z realizacją usługi tj. praca działu logistyki, kosztów odzieży roboczej
i ochrony indywidualnej, obsługi BDO oraz wyposażenia posesji w pojemniki. Dodanie wyników
takiego wyliczenia do już uzyskanych potwierdziłoby słuszność zarzutu Odwołującego w
jeszcze większym stopniu.
Istotnym czynnikiem wpływającym na wzrost kosztów obsługi przez Konsorcjum na terenie
objętym przedmiotem zamówienia jest fakt, że żaden z Partnerów Konsorcjum nie realizuje
żadnych zleceń w przedmiocie zamówienia, co ogranicza możliwości optymalizacji realizacji
usługi. Godziny odbiorów są „sztywne” co dodatkowo utrudnia optymalizację kosztową kursów.
Dowód: załącznik nr 12 do SIWZ (w aktach sprawy).
Powyższe dowodzi, że Zamawiający winien był wezwać Konsorcjum do wyjaśnienia
elementów oferty mających wpływ na wysokość zaoferowanej ceny. Nie uczyniwszy tego,
naruszył przepisy ustawy wskazane w treści zarzutów.
W takich okolicznościach uprawnione jest stwierdzenie, że wybór oferty Konsorcjum został
dokonany z naruszeniem przepisów ustawy wskazanych w treści zarzutów.
Wskazując na powyższe Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości.
Dnia 2 listopada 2020 r. do postępowania odwoławczego zgłosili przystąpienie
po stronie Zamawiającego wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie Konsorcjum
FCC Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Zabrzu oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki
Komunalnej Sp. z o.o. z siedzibą w Zabrzu (dalej jako Przystępujący), wnosząc o oddalenie
odwołania. Przystępujący złożył również 23 listopada 2020 r pismo procesowe, w którym
wniósł o oddalenia odwołania.
Zamawiający na posiedzeniu w dniu 23 listopada 2020 r. złożył pisemna odpowiedź
na odwołanie, w której wniósł o oddalenia odwołania.
Po
przeprowadzeniu
rozprawy
z
udziałem
Stron
i
Przystępującego,
na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, oraz odpowiedzi
Zamawiającego na odwołanie, pisma procesowego Przystępującego, oświadczeń
i stanowisk złożonych ustnie do protokołu, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła co
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Izba ustaliła, że Odwołujący przekazał w ustawowym terminie kopię odwołania
Zamawiającemu, co zostało potwierdzone na posiedzeniu z udziałem stron i uczestnika
postępowania.
Izba uznała, że Odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów
ustawy Pzp, czym wypełnił materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których
mowa w art. 179 ust. 1 ustawy
Pzp. Zgodnie z tym przepisem środki ochrony prawnej określone
w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu
podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy.
Izba stwierdziła skuteczność zgłoszonego przystąpienia do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego wobec spełnienia wymogów określonych w art. 185 ust. 2 ustawy
Pzp
i dopuściła ww. wykonawcę do udziału w postępowaniu odwoławczym w charakterze
Uczestnika postępowania.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia w przedmiotowej sprawie złożoną do akt
sprawy, odpowiedź na odwołanie, pismo procesowe Przystępującego a także stanowiska
i oświadczenia Stron złożone ustnie na posiedzeniu i rozprawie, do protokołu.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła,
iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Na wstępie Izba wskazuje, że rozpoznając zarzuty podniesione w odwołaniu ocenia
czynności podjęte przez Zamawiającego, odpowiadając na pytanie czy Zamawiający poprzez
wykonanie konkretnych czynności w postępowaniu, lub poprzez zaniechanie czynności
do których wykonania był zobowiązany na podstawie ustawy, naruszył przepisy prawa
zamówień publicznych.
W analizowanym stanie faktycznym w ocenie Izby, Zamawiający nie naruszył przepisów
prawa zamówień publicznych w zakresie wskazanym w odwołaniu.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 Pzp
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postepowanie
o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe
traktowania wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 Pzp Je
żeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe,
wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości
zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami
określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający
zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia ceny lub
kosztu, w szczególności w zakresie:
1) oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych,
wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania zamówienia dostępnych dla wykonawcy,
oryginalności projektu wykonawcy, kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny
nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki
godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177);
2) pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów;
3) wynikającym z przepisów prawa pracy i przepisów o zabezpieczeniu społecznym,
obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
4) wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska;
5) powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy.
W przedmiotowym odwołaniu, Odwołujący zarzuca Zamawiającemu naruszenie
ww. przepisów z uwagi na zaniechanie wezwanie Przystępującego do wyjaśnienia elementów
mających wpływ na wysokość zaoferowanej ceny w zakresie jej istotnych części składowych,
to jest ceny za odbiór odpadów niesegregowanych w pojemnikach 1100 litrów oraz ceny
za
odbiór
odpadów
selektywnie
zbieranych:
tworzyw
sztucznych,
opakowań
wielomateriałowych oraz metalu.
Izba podkreśla, że aby zaistniała przesłanka wskazana w art. 90 ust. 1 Pzp zgodnie
z którą Zamawiający zwraca się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień w zakresie ceny lub
kosztu lub ich istotnych części składowych, musi zaistnieć okoliczność, że ceny te wydają się
rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości Zamawiającego,
co do możliwości wykonania zamówienia zgodnie z wymaganiami Zamawiającego
lub wynikającymi z odrębnych przepisów.
Odwołujący kwestionuje istotne części składowe zamówienia, odnosząc się jedynie do
cen
za odbiór odpadów niesegregowanych w pojemnikach 1100 litrów oraz cen za odbiór
metalu.
Analiza dokumentacji postępowania nie potwierdza zarzutów odwołania, a w ocenie Izby
Zamawiający nie miał podstaw do podjęcia wątpliwości w zakresie kwestionowanych cen
istotnych elementów składowych ceny.
Izba uznała za wiarygodne wyjaśnienia Zamawiającego, który podnosił, iż w jego ocenie
kwestionowane ceny części składowych ceny nie wydawały się rażąco niskie oraz nie budziły
wątpliwości co do możliwości realizacji zamówienia zgodnie wymaganiami Zamawiającego oraz
wynikającymi z odrębnych przepisów. Zamawiający wskazał, że kwestionowane ceny
zaoferowane przez Przystępującego zostały skalkulowane na poziomie zbliżonym do wartości
szacunkowej usta
lonej przez Zamawiającego oraz cen, które Zamawiający otrzymał w innym
postępowaniu, na dokładnie ten sam zakres zamówienia. Ponadto cena Odwołującego za
odbiór odpadów niesegregowanych w pojemnikach 1100 litrów jest jedynie o 1,99 % wyższa od
ceny Przystępującego, co nie jest uzasadnieniem dla rażąco niskiej ceny, a ceny Odwołującego
za odbiór odpadów selektywnie zbieranych: tworzyw sztucznych, opakowań wielomateriałowych
oraz metalu są niższe od kwestionowanych jako rażąco niskie cen, zaoferowanych przez
Przystępującego.
Zatem, w okolicznościach przedmiotowej sprawy, gdy w postępowaniu zostały złożone
tylko dwie oferty
– Odwołującego i Przystępującego, zarzucanie Zamawiającemu naruszenia
art. 90 ust. 1 Pzp w sytuacji, gdy jedna z kwestionowanych przez Odw
ołującego cen jest o
1,99% niższa od ceny Odwołującego, a pozostałe kwestionowane są wyższe, od cen
Odwołującego, w sytuacji gdy ceny podane w obu ofertach zbliżone są do szacunkowej
wartości ustalonej przez Zamawiającego jest zarzutem całkowicie nieuzasadnionym,
niezasługującym na uwzględnienie.
W ocenie Izby, O
dwołujący również nie wykazał że zaoferowane przez Przystępującego
ceny za odbiór ww. odpadów uniemożliwiają wykonanie zamówienia zgodnie z wymaganiami
zamawiającego.
Przedstawione przez Odwołującego wyliczenia nie potwierdzają, że Zamawiający
powinien powziąć wątpliwości w zakresie możliwości wykonania zamówienia, za zaoferowaną
cenę, zwłaszcza że na str. 9 odwołania oparte są o błędne dane, nieprawidłowo
przyporządkowane przez Odwołującego wartości co do wielkości pojemników i ich ceny. Mogą
one stanowić jedynie indywidualne wyliczenia Odwołującego oparte o przykładowe koszty,
których zasadności i związku z ofertą Przystępującego Odwołujący nie wykazał.
Izba podziela stanowisko wyrażone w wyroku z dnia z 14 września 2020 r. o sygn. KIO 2033/20
zgodnie z którym: Sam fakt, iż Odwołujący przewiduje poniesienie kosztów na określonym
poziomie nie może automatycznie stanowić zasadnej argumentacji, iż Przystępujący poniesie
koszty na takim samym poziom
ie, albowiem każdy z przedsiębiorców, realizując analogiczne
zoptymalizowanie kosztów w wysokości stricte indywidualnym, przypisanym danemu
przedsiębiorcy.
Odwołujący nie przedstawił żadnych dowodów, które wskazywałyby na brak możliwości
wykonania zamówienia przez Przystępującego za ceny podane w ofercie. Odwołujący
wskazuje,
że własną cenę obliczył w oparciu o możliwość zoptymalizowania kosztów, z uwagi
na realizację podobnych zamówień na terenie Chorzowa, a sam odbiera Przystępującemu
możliwość posłużenia się podobną metodą optymalizacji kosztów. Podkreślenia wymaga, iż
przedmiotowa usługa będzie realizowana na terenie Chorzowa, tj. miasta usytuowanego w
Aglomeracji Śląskiej. Z uwagi na charakterystykę usytuowania miast na terenie Aglomeracji
Śląskiej, polegającą na bezpośrednim graniczeniu ze sobą miast, optymalizacja kosztów może
zostać uzyskana nie tylko poprzez realizację usługi na terenie tego samego miasta, ale również
na ternie miast graniczących z Chorzowem. Odwołujący nie zaprzeczył, iż realizacja
zamówienia w taki sposób nie jest możliwa.
Ponadto, przywołanie cen oferowanych w innych postępowaniach na terenie gmin
w województwie śląskim jest bez znaczenia dla cen oferowanych w przedmiotowym
postępowaniu. Zostały one skalkulowane w innych postępowaniach, w oparciu o inne założenia,
a ich związek z przedmiotowym postępowaniem nie został wykazany.
Odwołujący nie wykazał, że Zamawiający winien powziąć wątpliwości w zakresie cen
zaof
erowanych przez Przystępującego. Dowody złożone przez Odwołującego w postaci cennika
zagospodarowania odpadów w Zakładzie Odzysku i Unieszkodliwienia Odpadów MPGK Sp.
z o.o. w Katowicach, Załącznika nr 2 do umowy z dnia 31.12.2019 zawartej pomiędzy
Przedsiębiorstwem Techniki Sanitarnej Alba Sp. z o.o. i BM Recykling Sp. z o.o., Zarządzenia
Nr 01/11/2019 z dnia 13.11.2019 r. Zarządu Przedsiębiorstwa Techniki Sanitarnej Alba Sp. z
o.o. w Chorzowie oraz wyciągu z cennika FCC obowiązującego od dnia 25.05.2020r. w żaden
sposób nie wskazują jaki jest ich związek z ceną zaoferowaną przez Przystępującego
w kwestionowanych pozycjach, ani nie dowodzą, iż cena ta nie pozwała na realizację
zamówienia zgodnie z wymaganiami Zamawiającego lub zgodnie z zasadami wynikającymi z
odrębnych przepisów. Podkreślenia wymaga, iż ciężar dowodowy w tym zakresie spoczywa
na Odwołującym, który winien wykazać zaistnienie obiektywnych okoliczności, w związku
z
którymi Zamawiający winien powzięć wątpliwości co do cen za kwestionowane części
zamówienia.
Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w zakresie wycofanego przez Odwołującego
zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 26 ust. 3 Pzp.
W powyższych okolicznościach należało orzec jak w sentencji.
Pr
awa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 ust. 3 pkt 1) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od od
wołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ………………