Sygn. akt: KIO 2917/20
WYROK
z dnia 7 grudnia 2020 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodn
iczący: Katarzyna Prowadzisz
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 listopada 2020 roku, w Warszawie,
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 grudnia 2020 roku
przez wykonawcę Remondis Opole spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą
w Opolu
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Miejski Zarząd Dróg w Opolu
przy udziale
wykonawcy ELKOM spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą
w Opolu
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO
2917/20 po stronie
Odwołującego
orzeka:
Odrzuca odwołanie w części obejmującej zarzut naruszenia art. 8 ust. 1 w zw. z art.
86 ust. 2 i 4 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych przez
dokonanie przez Zamawiającego czynności otwarcia oferty wykonawcy M. K.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usług Drogowych i
Komunalnych DROMAR M. K.
po zamknięciu czynności otwarcia ofert i w efekcie
nieuzasadnione sprostowanie informacji z otwarcia ofert
2. Oddala
odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Remondis Opole spółka z ograniczona
odpo
wiedzialnością z siedzibą w Opolu i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Remondis Opole spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w Opolu
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Opolu.
Przewodniczący: …………………………………………
Sygn. akt: KIO 2917/20
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający – Miejski Zarząd Dróg w Opolu – prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego w przedmiocie
Oczyszczanie miasta w zakresie: całoroczne oczyszczanie
pasów drogowych rejonu I i II, w tym oczyszczanie chodników, placów, terenów zieleni,
ciągów pieszych i pieszo-rowerowych oraz przejść podziemnych.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 14 lipca 2020 roku pod numerem 2020/S 134-329691.
9 listopada 2020 roku
działając na podstawie art. 180 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1843 ze
zm.; dalej: „Pzp” lub „ustawa”) Odwołujący
wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego w przedmiotowym
postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego.
Odwołujący zarzucił Zmawiającemu:
1) naruszenie art. 8 ust. 1 Pzp w zw. z art. 86 ust. 2 Pzp w zw. z art. 86 ust. 4 Pzp
w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp przez dokonanie przez Zamawiającego czynności otwarcia
oferty wykonawcy M. K.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład
Usług Drogowych i Komunalnych DROMAR M. K. (dalej: „DROMAR") po zamknięciu
czynności otwarcia ofert i w efekcie nieuzasadnione sprostowanie informacji z
otwarcia ofert;
z ostrożności
art. 91 ust. 4 Pzp w zw. z art. 91 ust. 1 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp przez wezwanie
DROMAR i Odwołującego do złożenia ofert dodatkowych w Części 1 postępowania,
pomimo iż oferta złożona przez DROMAR nie przedstawia takiego samego bilansu
ceny i kryterium: doświadczenie personelu wykonawcy, jak ofert Odwołującego, gdyż
DROAAAR powinien uzyskać w ramach tego kryterium 0 punktów, podczas gdy
Odwołujący powinien uzyskać w tym kryterium 40 punktów, a zatem brak było
podstaw do skorzystania przez Zamawiającego z dyspozycji przepisu art. 91 ust. 4
Pzp i skierowania do DROMAR i Odwołującego wezwania do złożenia ofert
dodatko
wych, gdyż oferta złożona przez Odwołującego powinna zostać oceniona
jako najkorzystniejsza (oferta złożona przez odwołującego uzyskałaby 100 punktów,
podczas gdy oferta złożona przez DROMAR jedynie 60 punktów);
3) art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 Pzp przez jego niezastosowanie
i zaniechanie wykluczenia DROMAR z Części 1 postępowania pomimo,
iż wykonawca ten w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił
wprowadzające Zamawiającego w błąd informacje dotyczące spełniania przez osobę
ki
erującą pracami wymagań pozwalających na przyznanie DROAAAR punktów
w ramach kryterium Doświadczenie Personelu Wykonawcy, a mające istotny wpływ
na podejmowane przez Zamawiającego decyzje w zakresie punktów przyznawanych
w ramach tego kryterium oceny ofert.
Odwołujący wniósł wnosi o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności sprostowania informacji z otwarcia ofert;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert bez uwzględnienia oferty DROMAR;
ewentualnie
unieważnienia czynności wezwania DROMAR i Odwołującego do złożenia ofert
dodatkowych;
wykluczenia DROMAR z Części 1 postępowania.
Odwołujący podniósł, że posiada interes we wniesieniu odwołania. Odwołujący złożył
ofertę w postępowaniu na Części 1 i Część 2 postępowania. Jak wynika z pierwotnie
opublikowanej przez Zamawiającego Informacji z otwarcia ofert, oferta złożona przez
Odwołującego, przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny w zakresie Części nr 1.
W wyniku naruszenia przez Zamawiającego ww. przepisów Ustawy, interes Odwołującego
w uzyskaniu zamówienia doznał uszczerbku, gdyż w przypadku prawidłowego działania
Zamawiającego oferta złożona przez DROMAR nie zostałaby uwzględniona w toku badania
i oceny ofert, a oferta złożona przez Odwołującego zostałaby oceniona jako
na
jkorzystniejsza w zakresie Części 1 zamówienia.
Z ostrożności Odwołujący wskazał, że w przypadku prawidłowego działania Zamawiającego,
Odwołujący i DROMAR nie zostaliby wezwani do złożenia ofert dodatkowych, a co za tym
idzie oferta złożona przez Odwołującego zostałaby oceniona jako najkorzystniejsza
w zakresie Części 1 zamówienie. Nie może, zatem budzić wątpliwości fakt, że objęte
odwołaniem czynności Zamawiającego prowadzą do możliwości poniesienia szkody przez
Odwołującego - polegającej na uniemożliwieniu Odwołującemu uzyskania zamówienia.
Odwołujący następująco uzasadnił przedstawione w odwołaniu zarzuty:
Otwarcie oferty DROMAR po zakończeniu czynności otwarcia ofert.
W dniu 14 października 2020 r. Zamawiający opublikował na stronie internetowej informację
z otwarcia ofert, z której wynikało że łącznie na oba zadania złożone zostały 4 oferty. Przy
czym w odniesieniu do oferty DROMAR Zamawiający nie podał informacji dotyczących ceny
brutto w Części 1 i Części 2, lecz wskazał „Brak możliwości otwarcia pliku oferty - błąd
techniczny”.
W dniu 29 października 2020 r., Zamawiający poinformował Odwołującego, że w związku
z wniesionym przez DROMAR w dniu 26 października 2020 r. odwołaniem anuluje czynności
badania i oceny ofert przeprowadzone do dnia 28 października 2020 r. polegające
w szczególności na ocenie oferty pod kątem art. 90 ust. 1 Pzp. W dalszej części pisma
Zamawiający wskazał; iż „Zamawiający równocześnie informuje o dokonaniu sprostowania
informacji z otwarcia ofert z uwagi na fakt, iż udało się mu otworzyć ofertę podmiotu Zakład
Usług Drogowych i Komunalnych DROMAR M. K. za pomocą darmowego oprogramowania
7zip. Przedmiotowe sprostowanie stanowi załącznik do niniejszego pisma oraz zostało
zamieszczone na stronie internetowej postępowania. Dodatkowo Zamawiający informuje, że
z chwilą wysłania niniejszego pisma przystępuje do wykonania czynności powtórzonych w
postępowaniu polegających na badaniu i ocenie wszystkich ofert złożonych w niniejszym
postępowaniu. ”
Biorąc pod uwagę, że jak wynika z pierwotnie opublikowanej przez Zamawiającego w dniu
14 października 2020 r. informacji z otwarcia ofert, oferta złożona przez DROMAR nie
została przez Zamawiającego otwarta przed zakończeniem czynności otwarcia ofert, to brak
było podstaw do otwarcia jej i skorygowania informacji z otwarcia na późniejszym etapie
postępowania o udzielenie zamówienia. Zwłaszcza, że nastąpiło to aż 15 dni po zamknięciu
przez Zamawiającego otwarcia ofert. Skoro Zamawiającemu nie udało się otworzyć oferty
DROMAR bezpośrednio po upływie terminu składania ofert w postępowaniu,
a przed zakończeniem czynności otwarcia ofert to powinien był ją uznać za niezłożoną
i nie był uprawniony do podejmowania jakichkolwiek czynności zmierzających do jej otwarcia
po zamkn
ięciu czynności otwarcia ofert. Take działanie Zamawiającego stanowi naruszenie
szeregu przepisów Pzp, zaś w szczególności art. 8 ust. 1 Pzp w zw. z art. 86 ust. 2 Pzp w
zw. z art. 86 ust. 4 Pzp. Zgodnie z art. 8 ust. 1 Pzp, postępowanie o udzielenie zamówienia
jest jawn
e. Stosownie do art. 86 ust. 1 Pzp, otwarcie ofert jest jawne i następuje
bezpośrednio po upływie terminu do ich składania, z tym że dzień, w którym upływa termin
składania ofert, jest dniem ich otwarcia. 6. Z art. 86 ust. 4 Pzp jednoznacznie wynika, że
po
dczas otwarcia ofert podaje się nazwy (firmy) oraz adresy wykonawców, a także
informacje dotyczące ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków
płatności zawartych w ofertach. Informacje te mogą być podane wyłącznie podczas otwarcia
ofer
t, brak jest możliwości uzupełnienia ich poprzez sprostowanie informacji z otwarcia ofert.
Wezwanie Odwołującego i DROMAR do złożenia ofert dodatkowych.
Z ostrożności Odwołujący podniósł, w przypadku uznania przez Izbę, że Zamawiający
był uprawniony do otwarcia oferty DROMAR 15 dni po zakończeniu czynności otwarcia ofert,
że Zamawiający dopuścił się naruszenia art. 91 ust. 4 Pzp przez wezwanie Odwołującego
i DROMAR do złożenia ofert dodatkowych.
W skierowanym do Odwołującego piśmie datowanym na dzień 29 października 2020 r.,
Zamawiający wskazał, że „W związku ze złożeniem przez Wykonawcę oferty w części 1
postępowania, która przedstawia taki sam bilans ceny i kryterium: doświadczenie personelu
wykonawcy w przeliczeniu na dobę jak oferta Zakład Usług Drogowych i Komunalnych
DROMAR M. K. ul. Gliwicka 25, 44-
145 Stanica, a ponadto złożona oferta
w części 1 posiada taką samą cenę jako oferta wskazanego podmiotu, Zamawiający wzywa
Wykonawcę do złożenia w terminie do 05.11.2020 r. godz. 08:00 oferty dodatkowej. ”
Wezwanie DROMAR i Odwołującego do złożenia ofert dodatkowych w Części
1 postępowania, było nieuzasadnione, gdyż złożona przez DROMAR nie przedstawia
takiego samego bilansu ceny i kryterium: Doświadczenie Personelu Wykonawcy jak ofert
Odwołującego. DROMAR powinien uzyskać w ramach tego kryterium 0 punktów, podczas
gdy Odwołujący powinien uzyskać w tym kryterium 40 punktów, a zatem na gruncie
przedmiotowego postępowania nie występuje sytuacja, o której mowa w dyspozycji art. 91
ust. 4 Pzp, gdy
ż nie zostały złożone dwie oferty przedstawiające taki sam bilans ceny
i innych kryteriów oceny ofert. W przypadku przyznania Odwołującemu 40 punktów
w kryterium Doświadczenie Personelu Wykonawcy, oferta Odwołującego uzyskałaby łącznie
100 punktów w ramach kryteriów oceny ofert, zaś oferta DROMAR jedynie 60 punktów
w ramach kryterium oceny ofert.
Zgodnie z Rozdziałem 25 Kryteria oceny ofert SIWZ,
kryteriami oceny ofert są cena z wagą 60% i doświadczenie personelu wykonawcy z wagą
40%. W pkt 3.1 tego rozd
ziału SIWZ wskazano, że w ramach kryterium „Doświadczenie
Personelu Wykonawcy" punkty zostaną przyznane w skali punktowej od 0 do 40 punktów, na
podstawie Oferty Wykonawcy -
Formularz „Kryteria pozacenowe" (załącznik nr 1b). Opis
podkryteriów i sposobu przyznawania punktów został ukształtowany przez Zamawiającego w
następujący sposób: „Osoba kierująca pracami max. ilość punktów - 40.
Doświadczenie zawodowe w kierowaniu pracami polegającymi na letnim i zimowym
oczyszczaniu pasów drogowych przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy:
Za 1 zadanie potwierdzające powyższe wymagania Wykonawca otrzyma 10 punktów.
Za 2 zadanie potwierdzające powyższe wymagania Wykonawca otrzyma 20 punktów,
Za 3 lub więcej zadań potwierdzających powyższe wymagania Wykonawca otrzyma 40
p
unktów.
Za niewykazanie zadań potwierdzających powyższe wymagania Wykonawca otrzyma 0
punktów.
Za zadanie, które nie potwierdza w pełni spełniania powyższych wymagań Wykonawca
otrzyma O punktów. ”
W złożonym wraz z ofertą Załączniku nr 1b - Kryteria pozacenowe - Kryterium
Doświadczenie Personelu Wykonawcy - Część 1 DROMAR, dla Pana M. K. wskazał 3
następujące zadania:
„Zadanie 1:
nazwa zadania: „Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S-7 na odcinku Chęciny -
Jędrzejów" - w zakresie utrzymania czystości tj. oczyszczanie przez zmywanie nawierzchni
na mokro i usuwanie zaległego błota oraz innych nieczystości,
rodzaj zadania (nadzorowanie prac polegających na letnim i zimowym oczyszczaniu pasów
drogowych przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy): Termin wykonania od 08.08.2016r.
do 31.12.2018r. tak/me4
Zadanie 2:
nazwa zadania: „Oczyszczanie mechaniczne i ręczne chodników, ciągów pieszych
i rowerowych oraz parkingów na terenie miasta Knurów,
rodzaj zadania (nadzorowanie prac polegających na letnim i zimowym oczyszczaniu pasów
drogowych przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy): Termin wykonania od 20.08.2014r.
do 31.12.2015r tak/me2
Zadanie 3:
nazwa zadania: „Drogowa Trasa Średnicowa Katowice - Gliwice, część „Zachód” - odcinek
G2 w Gliwicach” - w zakresie utrzymania czystości tj. oczyszczanie przez zmywanie
nawierzchni na mokro i usuwanie zaległego błota oraz innych nieczystości.
rodzaj zadania (nadzorowanie prac polegających na letnim i zimowym oczyszczaniu pasów
drogowych przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy)-.Termin wykonania od 03.06.2013r.
do dnia 15.12.2014r. takłnie3”
Podanie 3 zadań w załączniku nr 1b powoduje, że wykonawca DROMAR mógł uzyskać
maksymalną liczbę punktów w kryterium Doświadczenie Personelu Wykonawcy tj. 40
punktów. Żadne z podanych przez DROMAR zadań nie spełnia jednak wymagań
umożlwiający uzyskanie przez tego wykonawcę punktów w ramach kryterium oceny ofert.
Zadanie 1 -
wykazane doświadczenie - „Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S-7
na odcinku Chęciny - Jędrzejów” - w zakresie utrzymania czystości tj. oczyszczanie przez
zmywanie nawierzchni na mokro i usuwanie zaległego błota oraz innych nieczystości”
nie spełnia warunku zadania polegającego na nadzorowaniu prac polegających na letnim
i zimowym oczyszczaniu pasów drogowych, ponieważ nie obejmowało usług zimowego
oczyszczania takich jak m.in. likwidacja śliskości zimowej i usuwanie śniegu. Nazwa tego
zadania podana w załączniku nr 1b wskazuje, że usługi były świadczone przez DROMAR
na placu budowy, a nie zgodnie z wymag
aniami Zamawiającego, w pasie drogowym
z charakterystycznym dla niego ruchem ulicznym pojazdów i pieszych.
Zadanie 2 -
wykazane doświadczenie: „Oczyszczanie mechaniczne i ręczne chodników,
ciągów pieszych i rowerowych oraz parkingów na terenie miasta Knurów" - nie spełnia
wymagania zadania polegającego na nadzorowaniu prac polegających na letnim i zimowym
oczyszczaniu pasów drogowych. Zgodnie z informacją dostępną na stronie Zamawiającego -
Gmina Knurów prowadzi odrębne postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
na zimowe i oddzielne na letnie utrzymanie dróg, chodników, ciągów pieszych i parkingów
gminnych. Nie został zatem przez DROMAR spełniony wymóg posiadania doświadczenie
w jednym zadaniu na letnie i zimowe oczyszczanie pasów drogowych (łącznie). Ponadto
w postępowaniu prowadzonym przez gminę Knurów na: „Usługi związane z zimowym
utrzymaniem dróg, chodników, ciągów pieszych i parkingów gminnych w sezonie 2015/2016”
(tj. w okresie częściowo wykazanym przez DROMAR), nr zamówienia ZP.Zd.519.2015
Konsorcjum firm: Lider DROMAR Zakład Usługowych i Komunalnych M. K. Firma Handlowo
Usługowa NATEZJA U. H., D. B. Sp. j. zostało wykluczone z postępowania na podstawie
art. 24 ust. 2 pkt 2 i 4 pzp.-
nie było zatem możliwości nadzorowania przez DROMAR usług
zimowego oczyszczania pasów drogowych w tej gminie w terminie określonym w Załączniku
nr 1b.
Zadanie 3 -
wykazane doświadczenie - „Drogowa Trasa Średnicowa Katowice - Gliwice,
część „Zachód” - odcinek G2 w Gliwicach - w zakresie utrzymania czystości tj. oczyszczanie
przez zmywanie nawierzchni na mokro i usuwanie zaległego błota oraz innych nieczystości”
nie spełnia wymagania zadania polegającego na nadzorowaniu prac polegających na letnim
i zimowym oczyszczaniu pasów drogowych, ponieważ nie obejmowało usług zimowego
oczyszczania takich jak m.in. likwidacja śliskości zimowej i usuwanie śniegu. Ponadto, usługi
realizowane byty, na placu budowy, a nie zgodnie z wymaganiami Zamawiającego w pasie
drogowym z charakterystycznym d
la niego ruchem pojazdów i pieszych.
Zaniechanie wykluczenia DROMAR.
Podanie w Załączniku nr 1b niezgodnych ze stanem faktycznym informacji dotyczących
doświadczenia osoby kierującej pracami powinno skutkować wykluczeniem DROMAR
z postępowania. Z całą pewnością działanie DROMAR wypełnia znamiona co najmniej
lekkomyślności i niedbalstwa w przedstawianiu informacji Zamawiającemu, które miały
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu. Nie można
bowiem pominąć okoliczności, że osobą wskazaną jako osoba kierująca pracami jest Pan M.
K.
czyli wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia. Jako podmiot realizujący te
usługi posiada on pełne informacje o ich przedmiocie i zakresie. Skoro informacje
przedstawione
przez
DR
OMAR
odnośnie
doświadczenia
wskazanego
w załączniku nr 1b są obiektywnie niezgodne z rzeczywistością, mogą mieć wpływ
na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu (ocenę w ramach kryterium
oceny ofert -
Doświadczenie Personelu Wykonawcy), a ich podanie wynikało co najmniej
z niedbalstwa wykonawcy to na gruncie niniejszej sprawy wypełniona została przesłanka
wykluczenia wykonawcy z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp. Powyższe
okoliczności wypełniają dyspozycję art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp, powodując konieczność
wykluczenia DROMAR z postępowania, odwołujący wskazał orzeczenia Izby sygn. akt KIO
596/18 oraz sygn. akt KIO 1319/18. Odpowiedzialność wykonawcy określona w art. 24 ust. 1
pkt 17 Pzp, została ukształtowana w sposób odmienny niż w przepisie art. 24 ust. 1 pkt 16
Pzp. Wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 Pzp może nastąpić
wyłącznie w przypadku, gdy podanie nieprawdziwych informacji było celowym
(zamierzonym) działaniem wykonawcy lub jest skutkiem rażącego niedbalstwa. Przepis art.
24 ust. 1 pkt 17 Pzp, dopuszcza natomiast wykluczenie wykonawcy w sytuacji wprowadzenia
w błąd zamawiającego w wyniku zachowań nieumyślnych wykonawcy tj. lekkomyślności lub
niedbalstwa
– odwołujący wskazał w tym miejscu na wyrok Izby sygn. akt KIO 271/19.
Dla zastosowania przestanki wykluczenia określonej w art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp, koniecznie
jest również wystąpienie dwóch innych elementów: (1) przedstawiane informacje mogą mieć
wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w prowadzonym postępowaniu - Przy
czym należy w tym miejscu zauważyć, że sformułowanie, którym posługuje się ten przepis tj.
„mogące mieć wpływ" wyraża możliwość, a nie skutek co prowadzi z kolei do wniosku, iż dla
zastosowania sankcji przewidzianej w tym
przepisie wystarczającym jest aby zaistniała
możliwość takiego wpływu (wskazał orzeczenie sygn. akt KIO 271/190); (2) przedstawiane
przez wykonawcę informacje wprowadzają w błąd zamawiającego - Za wprowadzające w
błąd zamawiającego należy uznać wszystkie informacje nieprawdziwe, czyli nie mające
odzwierciedlenia w rzeczywistości. Dla zastosowania normy tego przepisu, nie ma również
znacznie fakt czy informacje które są przedmiotem składanego przez wykonawcę
oświadczenia dotyczą okoliczności znanych zamawiającemu. Okoliczność, że Zamawiający
posiada wiedzę co do projektów wskazanych w wykazie, a zatem ma możliwość
samodzielnego ustalenia i wykrycia rzeczywistych danych nie ma znaczenia, nie zmienia ona
bowiem faktu, że nadal mamy do czynienia z przekazaniem danych niezgodnych
z rzeczywistością. Informacje podawane w postępowaniu o zamówienie są oświadczeniami
wiedzy składanymi w sposób celowy, w odpowiedzi na warunki określone przez
zamawiającego, zatem ich podanie winno być rozpatrywane w kategorii staranności
wymaganej w danych okolicznościach, z uwzględnieniem profesjonalnego, zawodowego
charakteru powadzone
j przez wykonawców działalności (Odwołujący wskazał na orzeczenie
sygn. akt KIO 271/190).
Odwołujący argumentował, że biorąc pod uwagę, że informacje przedstawione przez
DROMAR odnośnie doświadczenia osoby kierującej pracami są obiektywnie niezgodne
z rzeczywistością, a ich podanie wynikało z niedbalstwa wykonawcy to na gruncie
niniejszej
sprawy wypełniona została przesłanka wykluczenia wykonawcy z postępowania
na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp.
Po przeprowadzeniu rozpra
wy z udziałem Stron na podstawie zebranego
materiału w sprawie oraz oświadczeń i stanowisk Stron Krajowa Izba Odwoławcza
ustaliła i zważyła, co następuje:
I.
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi
art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 roku, poz. 1986 ze zm.;
dalej: „Pzp” lub „ustawa”), skutkujących odrzuceniem w całości odwołania. Odwołanie
zostało złożone do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 9 listopada 2020 roku od czynności
Zamawiającego z dnia 29 października 2020 roku oraz została przekazana w ustawowym
terminie kopia odwołania Zamawiającemu, co Strony potwierdziły na posiedzeniu z ich
udziałem.
W rozpoznawa
nej sprawie zaistniała podstawa odrzucenia jednego z podniesionych
zarzutów odwołania (odrzucenie odwołania w części obejmującej zarzut 1) tj. zarzutu
naruszenia art. 8 ust. 1 Pzp w zw. z art. 86 ust. 2 Pzp w zw. z art. 86 ust. 4 Pzp w zw. z art. 7
ust. 1
Pzp przez dokonanie przez Zamawiającego czynności otwarcia oferty wykonawcy M.
K.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Drogowych i
Komunalnych DROMAR M. K.
(dalej: „DROMAR") po zamknięciu czynności otwarcia ofert i
w efekcie nieuzasadnione sprostowanie informacji z otwarcia ofert
– Izba w części
dotyczącej tego zarzutu odwołanie odrzuciła na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 5 ustawy,
bowiem zarzut ten dotyczy czynności, którą Zamawiający wykonał zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu DROMAR z dnia 26 października 2020 roku.
DROMAR w dniu 26 października 2020 roku wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej. Wykonawca w złożonym odwołaniu wnosił o: dokonanie pobrania i otwarcia
oferty oraz przeprowadzen
ie czynności badania i oceny ofert w Postępowaniu
z uwzględnieniem oferty Dromar.
Postanowieniem z dnia 9 listopada 2020 roku sygn. akt 2756/20 Izba umorzyła
postępowanie odwoławcze wywołane odwołaniem z dnia 26 października 2020 roku z uwagi
na uwzględnienie przez Zamawiającego, za pismem, które wpłynęło do Izby 4 listopada 2020
roku, w c
ałości zarzutów przestawionych w odwołaniu.
Uczestnik po
stępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 2756/20 tj. Remondis Opole spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością, który zgłosił przystąpienie po stronie Zamawiającego,
oświadczył za pismem które wpłynęło do Izby w dniu 9 listopada 2020 roku, że sprzeciwu
nie wnosi.
Zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 5 ustawy
Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że
odwołanie dotyczy czynności, którą Zamawiający wykonał zgodnie z treścią wyroku Izby lub
sądu lub, w przypadku uwzględnienia zarzutów odwołania, którą wykonał zgodnie
z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Przesłanka powyższa aktualizuje się w sytuacji, gdy Zamawiający wykonał nakazane
czynności zgodnie z zapadłym wyrokiem, bądź postąpił zgodnie z żądaniami zawartymi
w odwołaniu w przypadku jego uwzględnienia. Hipoteza normy art. 189 ust. 2 pkt 5 ustawy
obejmuje czynności wykonane przez zamawiającego na skutek wyroku Izby,
aby u
niemożliwić wystąpienie w obrocie sytuacji ponownego orzekania w tej samej instancji
o tym samym, a w przypadku uwzględnienia zarzutów odwołania w całości i umorzenia
postępowania odwoławczego przy braku sprzeciwu ze strony uczestnika postępowania
odwoławczego, odpowiadających żądaniu zawartemu w uwzględnionym
przez
zamawiającego odwołaniu.
Tym samym, jeżeli czynność Zamawiającego stanowi wykonanie orzeczenia Izby,
wykonawca nie może jej już zakwestionować przed Izbą. Regulacja ww. artykułu stanowi
urzecz
ywistnienie w postępowaniu odwoławczym wywodzącej się z procedury cywilnej
zasady powagi rzeczy osądzonej (res iudicata), która ma zapobiegać ponownemu orzekaniu
przez Krajową Izbę Odwoławczą w tej samej sprawie.
Przesłanka ta dotyczy również uczestników postępowania odwoławczego we wcześniejszej
sprawie oraz rozciąga się na podmioty, które zostały wezwane we wcześniejszej sprawie
do zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego, lecz z prawa tego nie
skorzystały, bądź nie stały się uczestnikami postępowania odwoławczego.
Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawa Zamawiający ma możliwość uwzględnienia w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu. W takim przypadku Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem, że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił lub
nie przystąpił skutecznie w terminie żaden wykonawca. Ustawa zastrzega, że w takim
przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu
o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Jedyną drogą do
zakwestionowania uwzględnienia zarzutów odwołania przez zamawiającego jest wniesienie
spr
zeciwu przez wykonawcę, który skutecznie przystąpił do postępowania odwoławczego
po stronie zamawiającego. W sytuacji, w której wykonawca skutecznie przystąpił
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego i stał się uczestnikiem
postępowania odwoławczego, ale nie zgłosił sprzeciwu w przypadku uwzględnienia przez
Z
amawiającego zarzutów odwołania w całości również nie będzie mógł skutecznie wnieść
odwołania. W doktrynie tematu podnosi się, że jest to negatywna przesłanka procesowa
wiążąca się z koncentracją postępowania odwoławczego, oznacza, że dana czynność
procesowa nie może być zaskarżana dwukrotnie .
II.
Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 179 ust 1 ustawy– Środki
ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi
konkursu, a także innemu podmiotowi jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego
zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów niniejszej ustawy - to jest posiadania interesu w uzyskaniu
danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.
III.
Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 192 ust 2 ustawy Prawo zamówień publicznych
Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ
lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Izba
dokonawszy oceny podniesionych w odwołaniu zarzutów, biorąc pod uwagę stanowiska
Stron
i uczestnika postępowania odwoławczego przedstawione na rozprawie oraz w pismach
procesowych stwierdziła, że odwołanie jest zasadne.
IV.
Na podstawie art. 191 ust. 2 ustawy
wydając wyrok, Izba bierze za podstawę stan
rzeczy ustalony w toku postępowania. Na podstawie art. 190 ust. 1 ustawy – Strony
i uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody
do stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. Dowody na poparcie swych
twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej strony i uczestnicy postępowania
odwoławczego mogą przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy. Przepis ten nakłada
na Strony postępowania obowiązek, który zarazem jest uprawnieniem Stron, wykazywania
dowodów na stwierdzenie faktów, z których wywodzą skutki prawne.
Podkreślenia wymaga w tym miejscu, że postępowanie przed Izbą stanowi postępowanie
kontradyktoryjne, czyli sporne, a z istoty tego postępowania wynika, że spór toczą Strony
postępowania i to one mają obowiązek wykazywania dowodów, z których wywodzą
określone skutki prawne.
Mając na uwadze, że stosunki z zakresu prawa zamówień publicznych mają charakter
cywilnoprawny, powołując w tym miejscu na regulację art. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964
roku
– Kodeks cywilny, zgodnie z którym kodeks reguluje stosunki cywilnoprawne między
osobami fizycznymi i o
sobami prawnymi, przechodząc do art. 6 Kodeksu cywilnego, który
stanowi, że ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi
skutki prawne
należy wskazać, że właśnie z tej zasady wynika reguła art. 190 ust 1 ustawy.
Przepis art. 6 K
odeksu cywilnego wyraża dwie ogólne reguły, a mianowicie wymaganie
udowodnienia powoływanego przez stronę faktu, powodującego powstanie określonych
skutków prawnych oraz usytuowanie ciężaru dowodu danego faktu po stronie osoby, która z
faktu tego wywodzi skutki prawne; e
i incubit probatio qui dicit non qui negat (na tym ciąży
dowód kto twierdzi a nie na tym kto zaprzecza).
Izba wskazuje, że postępowanie odwoławcze jest odrębnym od postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego postępowaniem, które ma na celu rozstrzygnięcie
powstałego pomiędzy Stronami sporu. W trakcie postępowania odwoławczego
to Odwołujący kwestionuje podjęte przez Zamawiającego decyzje w zakresie oceny ofert
i wykonawców w postępowaniu, nie zgadza się z podjętymi czynnościami lub zaniechaniem
określonych działań, tak więc zgodnie z regułą płynącą z art. 190 ustawy to na Odwołującym
ciąży ciężar dowiedzenia, że stanowisko Zamawiającego jest nieprawidłowe. Izba wskazuje
w tym miejscu na wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 19 marca 2009 roku sygn. akt
X Ga 32/09, w którym to orzeczeniu Sąd wskazał między innymi Ciężar udowodnienia
takiego twierdzenia spoczywa na tym uczestniku postępowania, który przytacza twierdzenie
o istnieniu danego faktu, a nie na uczestniku, który twierdzeniu temu zaprzecza (…)
V.
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej,
w skład których zgodnie z par. 8 ust. 1 rozporządzenia z Prezesa Rady Ministrów z dnia 22
marca 2018 roku
w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U.
z 2018 r. poz. 1092 ze zm.)
wchodzą odwołanie wraz z załącznikami oraz kopia
dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub dokumentacja
postępowania w postaci elektronicznej, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma
przekazywane przez Izbę w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła stanowiska i oświadczenia Stron złożone ustnie do protokołu.
Izba uwzględniła stanowisko Zamawiającego zawarte w piśmie procesowym z dnia
2 grudnia 2020 roku Odpowied
ź Zamawiającego na odwołanie.
Izba dopuściła dowody zawnioskowane i złożone przez Odwołującego w trakcie rozprawy:
dowód nr 1 – zlecenie/ zamówienie nr 30/2016 z dnia 05.08.2016,
dowód nr 2 – umowa nr KP.272.1.44.2014z dnia 20 sierpnia 2014 roku.
VI.
W zakresie
zarzutów odwołania Izba zważyła:
W zakresie zarzutu 2 naruszenia art. 91 ust. 4 Pzp w zw. z art. 91 ust. 1 Pzp
w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp przez wezwanie DROMAR i Odwołującego do złożenia ofert
dodatkowych w
Części 1 postępowania, pomimo iż oferta złożona przez DROMAR nie
przedstawia takiego samego bilansu ceny i kryterium: doświadczenie personelu wykonawcy,
jak
ofert Odwołującego, gdyż DROMR powinien uzyskać w ramach tego kryterium 0
punktów, podczas gdy Odwołujący powinien uzyskać w tym kryterium 40 punktów, a zatem
brak było podstaw do skorzystania przez Zamawiającego z dyspozycji przepisu art. 91 ust. 4
Pzp i skierowania do DROMAR i Odwołującego wezwania do złożenia ofert dodatkowych,
gdyż oferta złożona przez Odwołującego powinna zostać oceniona jako najkorzystniejsza
(oferta złożona przez odwołującego uzyskałaby 100 punktów, podczas gdy oferta złożona
p
rzez DROMAR jedynie 60 punktów) – Izba uznała zarzut za niezasadny.
Izba ustaliła w zakresie powyższego zarzutu, że:
W Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia (dalej: SIWZ) w Rozdziale 25 Kryteria
oceny ofert,
Zamawiający wskazał kryteria oceny ofert
cena - 60%,
doświadczenie personelu wykonawcy - 40%.
W pkt 3.1 R
ozdziału 25 SIWZ Zamawiający podał:
w ramach kryterium „Doświadczenie Personelu Wykonawcy" punkty zostaną przyznane w
skali punktowej od 0 do 40 punktów, na podstawie Oferty Wykonawcy - Formularz „Kryteria
pozacenowe" (załącznik nr 1b).
(…)
Opis podkryteriów i sposobu przyznawania punktów:
„Osoba kierująca pracami max. ilość punktów - 40.
Doświadczenie zawodowe w kierowaniu pracami polegającymi na letnim i zimowym
oczyszczaniu pasów drogowych przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy:
Za 1 zadanie potwierdzające powyższe wymagania Wykonawca otrzyma 10 punktów,
Za 2 zadanie potwierdzające powyższe wymagania Wykonawca otrzyma 20 punktów,
Za 3 lub więcej zadań potwierdzających powyższe wymagania Wykonawca otrzyma
40 punktów.
Za niewykazanie zadań potwierdzających powyższe wymagania Wykonawca otrzyma
0 punktów.
Za zadanie, które nie potwierdza w pełni spełniania powyższych wymagań
Wykonawca otrzyma O punktów. ”
Wykonawca DROMAR złożył wykaz doświadczenia zgodnie z załącznikiem nr 1b do
SIWZ - Kryteria pozacenowe -
Kryterium Doświadczenie Personelu Wykonawcy - Część 1 i
podał:
Podkryterium
Osoba kierująca pracami max – 40
Na potwierdzenie posiadania przez Pana M. K.
(imię i nazwisko) doświadczenia zgodnie z
opisem podkryterium zawartym w Rozdziale 25 SIWZ przedstawiam informacje i
oświadczam, że osoba posiada doświadczenie przy realizacji wskazanego zadania/zadań:
Zadanie 1:
• nazwa zadania: „Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S-7 na odcinku Chęciny –
Jędrzejów” – w zakresie utrzymania czystości tj. oczyszczanie przez zmywanie nawierzchni
na mokro i usuwanie zaległego błota oraz innych nieczystości.
• rodzaj zadania (nadzorowanie prac polegających na letnim i zimowym oczyszczaniu pasów
drogowych przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy): Termin wykonania od 08.08.2016r. do
31.12.2018r. tak/nie
Zadanie 2:
• nazwa zadania: „Oczyszczanie mechaniczne i ręczne chodników, ciągów pieszych i
rowerowych oraz parkingów na terenie miasta Knurów
• rodzaj zadania (nadzorowanie prac polegających na letnim i zimowym oczyszczaniu pasów
drogowych przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy): Termin wykonania od 20.08.2014r. do
31.12.2015r tak/nie
Zadanie 3:
• nazwa zadania: „Drogowa Trasa Średnicowa Katowice – Gliwice, część „Zachód” – odcinek
G2 w Gliwicach” - w zakresie utrzymania czystości tj. oczyszczanie przez zmywanie
nawierzchni na mokro i
usuwanie zaległego błota oraz innych nieczystości.
• rodzaj zadania (nadzorowanie prac polegających na letnim i zimowym oczyszczaniu pasów
drogowych przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy):Termin wykonania od 03.06.2013r. do
dnia 15.12.2014r. tak/nie
Za
pismem z dnia 6 listopada 2020 roku wykonawca DROMAR złożył wyjaśnienia w zakresie
przedstawionego doświadczenia w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z dnia 4
listopada 2020 roku.
Izba zważyła:
Kluczowym dla rozpoznania tego zarzutu
, w zakresie Części 1 zamówienia, bo takiej zarzut
dotyczy,
jest ocena postanowień dotyczących określenia kryterium pozacenowego oceny
ofert
– Kryterium Doświadczenie Personelu Wykonawcy.
W ocenie Izby wbrew twierdzeniom Odwołującego nie jest to kryterium ani dokładne,
an
i
szczegółowe,
ani
jednoznaczne. Wymagania
jakie
określił
Zamawiający
to
doświadczenie zawodowe w kierowaniu pracami polegającymi na letnim i zimowym
oczyszczaniu pasów drogowych przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy. Zamawiający
nie określił w ramach kryterium oceny ofert znaczenia żadnego pojęcia jakiego użył
konstruując wymagania.
Zamawiający nie wskazała jaki jest zakres prac polegających na letnim i zimowym
utrzymaniu pasów drogowych, nie określił żadnego katalogu czynności jakie miały chociaż
w
sposób minimalny być w tych zakresach ujęte i nie zdefiniował jakie prace muszą być
realizowane, aby m
ożliwe było uznanie, że dokonywane są w ramach letniego lub zimowego
oczyszczania pasów drogowych. Zamawiający nie zdefiniował również letniego i zimowego
oczyszczania przez podanie dat, co oczywiście należy uznać za zasadne bowiem daty te nie
są datami sztywnymi i w różny sposób są określane przez podmioty zlecające usługę.
P
rzykładem jest chociażby data określona przez Zamawiającego w przedmiotowym
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, gdzie zimowe oczyszczanie pasów
drogowych realizowane jest w okresie od 1 listopada do 31 marca, natomiast zgodnie
z dowodem nr 2 przedstawionym przez Odwołującego letnie oczadzanie kończy się z dniem
30 listopa
da tj. po zakończeniu okresu letniego oczyszczania. Potwierdza to zatem,
że nie istnieje jakkolwiek możliwość przyjęcia jednoznacznie daty, o ile on nie została
wskazana przez Zamawiającego. Dodać także należy, że nie istnieje w postępowaniu
definicja let
niego i zimowego oczyszczania którą można odnieść do kryteriów oceny ofert,
ale również nie istnieje żadna legalna definicja letniego i zimowego oczyszczania. Konkluzja
w tym zak
resie jest taka, że nie zostały określone przez Zamawiającego ani daty ani zakres
świadczenia letniego i zimowego oczyszczania na potrzeby oceny kryteriów oceny ofert.
Zamawiający nie zdefiniował także pasów drogowych, jak również nie odwołał się w tym
zakresie do definicji zawartej w ustawie z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych
(Dz.U. z 2020 r. poz. 470)
. Nie sposób zatem uszczegóławiać wymagania Zamawiającego
do określonych definicji.
Mając na uwadze powyższe Izba wskazuje, że każda próba jakiegokolwiek dookreślenia
ukształtować przez Zamawiającego wymagań w odniesieniu do pozacenowego kryterium
oceny ofert „Doświadczenia Personelu Wykonawcy” stanowiłaby zmianę kryterium
ukształtowanego przez Zamawiającego, zmianę wymagań zawartych w tym kryterium, przez
ich zdefiniowanie.
Wymaga odnotowania w tym miejscu, że jeżeli jakieś pojęcia w SIWZ
są ogólne, niezdefiniowane czy też nie nastąpiło odwołanie do definicji legalnych tak jak ma
to miejsce w przedmiotowym postępowaniu o udzielnie zamówienia to znaczenie takich
postanowień SIWZ będzie rozpoznawane na korzyść danego wykonawcy, który zachował się
zgodnie z
postanowieniami tak, jak one brzmią, a nie jakby się wydawało, że należy
je interpretować i dookreślać np. w pryzmacie wymagań SIWZ w zakresie opisu przedmiotu
zamówienia.
W odniesieniu do wykazanego doświadczenia przez DROMAR w wykazie
doświadczenia zgodnie z załącznikiem nr 1b do SIWZ - Kryteria pozacenowe - Kryterium
Doświadczenie Personelu Wykonawcy - Część 1, Izba uznała, że Zamawiający prawidłowo
dokonał oceny złożonego doświadczenia i prawidłowo przyznała temu wykonawcy punkty
w pozacenowym kryterium oceny ofert
– Doświadczenie Personelu Wykonawcy.
W zakresie pierwszego zadania z wykazu
: „Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S-7
na odcinku Chęciny – Jędrzejów” – w zakresie utrzymania czystości tj. oczyszczanie przez
zmywanie nawierzchni na mokro i usuwanie zaległego błota oraz innych nieczystości, Izba
uznała, że Zamawiający prawidłowo dokonał oceny w kryterium, bowiem ogólne wymagania
jakie ukształtował Zamawiający – o czym Izba wyżej – nie pozwalają na przenoszenie
wymagań określonych przez Zamawiającego w przedmiotowym SIWZ w zakresie opisu
przedmiotu zamówienia w zakresie zimowego oczyszczania na wykazywane przez
wykonawcę doświadczenie. W zasadzie, żadne szczególne wymagania charakteryzujące
zimowe oc
zyszczanie nie mogą być podstawą oceny wskazanego doświadczenia ponieważ
one nie zostały zdefiniowane przez Zamawiającego w SIWZ w ramach kryterium
pozacenowego. Tym samym budowanie zarzutu w oparciu o brak dokonywania czynności
likwidacji śliskości zimowej i usuwania śniegu, w żaden sposób nie uzasadnienia
nieprawidłowości przyznania punktów za wykazane doświadczenie w pozycji 1 wykazu.
Również w ocenie Izby nie uzasadnia nieprawidłowości czynności Zamawiającego do jakiej
referował Odwołujący realizacji usługi na terenie budowy, bowiem Zamawiający w żaden
sposób nie ograniczył możliwości wykazania się doświadczeniem uzyskanym w takich
warunkach. Zamawiający nie definiując na potrzeby oceny kryterium „pasa drogowego”
nie określił również wymagań co do niego – jak to podał Odwołujący - „z charakterystycznym
ruchem ulicznym pojazdów i pieszych”. DROMAR w złożonych wyjaśnieniach z dnia
6 listopada 2020 wskazał, że zakres prac obejmował: kompleksowa obsługa kontraktu
w zakresie utrzymania czystości przy budowie drogi S7 Chęciny – Jędrzejów, oczyszczanie
przez zmywanie nawierzchni na mokro i usuwanie zaległego błota i innych nieczystości
pochodzących z budowy, w obrębie placu budowy na wszystkich przyległych ulicach
i wyjazdach z budowy. Oczyszczanie pasów drogowych było wykonywane głównie
w miejscowościach znajdujących się w pobliżu budowy, których nawierzchnia drogowa była
zanieczyszczona w skutek prowadzonych prac budowlanych. Prace były prowadzone
w pasie drogowym zarówno w okresie letnim jaki i zimowym tj. od 2016 do 2018r.
na zlecenie Salini Polska Sp. z o.o.
– jednakże do nich Odwołujący już się nie odnosił.
W zakresie trzeciego zadania z wykazu:
„Drogowa Trasa Średnicowa Katowice – Gliwice,
część „Zachód” – odcinek G2 w Gliwicach” - w zakresie utrzymania czystości
tj. oczyszczanie przez zmywanie nawierzchni na mokro i usuwanie zaległego błota oraz
innych nieczystości, Izba w całości przyjmuje za właściwe wyjaśnienie poczynione dla
pozycji 1 wykazu (uzasadnienie powyżej). Jednocześnie uzupełnić należy tą argumentacje
o stanowisko prezentowane przez wykonawcę DROMAR w wyjaśnieniach z dnia 6 listopada
2020 roku, do których – podobnie jak w zakresie pozycji 1 – Odwołujący nie odnosił się.
DROMAR w złożonych na wezwanie Zamawiającego z dnia 4 listopada 2020 roku
skierowanego z uwagi na „pismo jednego z wykonawców” wyjaśnił, że zakres prac
obejmował: całoroczne utrzymanie czystości dróg publicznych, chodników oraz powierzchni
przyległych do placu budowy w tym parkingów, poboczy, przejść podziemnych. Prace były
prowadzone na zlecenie Eurovia Polska S.A. i obejmowały letnie i zimowe utrzymanie pasów
drogowych w zakresie oczyszczania.
W zakresie drugiego zadania z wykazu:
„Oczyszczanie mechaniczne i ręczne chodników,
ciągów pieszych i rowerowych oraz parkingów na terenie miasta Knurów” Izba uznała,
że Zamawiający prawidłowo dokonał oceny w kryterium, bowiem ogólne wymagania jakie
ukształtował Zamawiający – o czym Izba wyżej – nie pozwalają na przenoszenie wymagań
określonych przez Zamawiającego w przedmiotowym SIWZ w zakresie opisu przedmiotu
zamówienia w zakresie zimowego oczyszczania na wykazywane przez wykonawcę
doświadczenie. Wymaga ponownie podkreślenia, że przy tak ogólnym wymaganiu w ramach
kryterium oceny ofert tj.:
„pracami polegającymi na letnim i zimowym oczyszczaniu pasów
drogowych”, nie sposób wywieść, że mają to być prace dokładnie zimowego oczyszczania
/utrzymania lub letniego. W oparciu o dowód nr 2 złożony przez Odwołującego, wywieść
należy, że zimowe oczyszczanie może również polegać na takich samych czynnościach
jakie realizuje się w ramach letniego oczyszczania. To oznacza, że zimowe oczyszczanie
to nie tylko usuwanie śniegu czy śliskości ale również oczyszczanie mechaniczne ulic
(dowód nr 2 §1 ust. 3 pkt 1 in fine). Odwołujący utożsamia zimowe oczyszczanie
z czynnościami dotyczącymi tylko warunków atmosferycznych w których niezbędne jest
usuwanie śniegu i śliskości (na rozprawie dodał Odwołujący dodał: że w odwołaniu tylko
przykładowo wskazano zakres zimowego utrzymania dróg przez odniesienie do usuwania
śliskości, przy czym kluczowym jest zawsze w zimowym utrzymaniu dróg, poza likwidacją
śliskości i usuwaniem śniegu, bezpieczeństwo korzystających z drogi.) jednakże nie wynika
to z opisanego przez Zamawiającego w SIWZ kryterium oceny ofert. Nie zmienia tego faktu
również to, że Zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia wyodrębnia oczyszczanie
letnie i oczyszczanie zimowe, a na co zwrócił uwagę Odwołujący – bowiem, fakt
zamieszczenia regulacji w opisie przedmiotu zamówienia nie może być przenoszony
na kryterium w sposób dowolny i zakresie jakim odpowiada temu kto tej czynności dokonuje
(o czym Izba wyżej).
Odwołujący sam wskazał, że nie można utożsamiać letniego i zimowego oczyszczania
pasów drogowych ze świadczeniem w okresie letnim i zimowym. Mając na uwadze właśnie
to stwierdzenie jak również fakt, że nie ma w kryterium definicji letniego i zimowego
oczyszczania ale także nie zostały określone przez Zamawiającego w kryterium daty
realizacji zimowego i letniego oczyszczani uznała – że nie mogąc utożsamiać letniego
i zimowego oczyszczania ze świadczeniem letnim i zimowym oraz brak jakichkolwiek
zakresów czynności w kryterium oceny ofert w zakresie letniego i zimowego oczyszczania
powoduje, że „oczyszczanie mechaniczne ulic wskazanych przez zamawiającego, przy
temperaturach dodatnich w sezonie zimowym”, które wykonawca mógł na podstawie umowy
z dnia 20 sierpnia 2014 roku (dowód nr 2) świadczyć w okresie zimowego oczyszczania
zgodnie z tą umową realizowaną do 31 grudnia 2015 r. (zimowe utrzymanie dróg
rozpoczynało się ok. 30 listopada roku). Potwierdza powyższe, że wskazane przez
DROMAR doświadczenie potwierdza wymagania określone w kryterium oceny ofert;
wykonawca świadczył usługę w okresie zimowym, a jej zakres nie był w kryterium
definiowan
y przez Zamawiającego. Nie wynika bowiem z kryterium, że w okresie zimowym
muszą być realizowane jedynie usługi związane z zimowym oczyszczaniem takim
jak usuwanie śniegu czy śliskości aby możliwe było potwierdzenie wymagań określonych
w kryterium. Wymag
a odnotowania w tym miejscu również to, że Zamawiający w kryterium
nie określił jaki ma być czas świadczenia oczyszczania zimowego i oczyszczania letniego.
W odniesieniu do nazwiska osoby wskazanej w dowodzie nr 2 odpowiedzialnej
za prawidłowe i terminowe wykonanie usług i czynności będących przedmiotem umowy Izba
uznała, że podniesienie tego argumentu na rozprawie (faktyczne uzasadnienie zarzutu)
należy uznać za spóźnione. Podnoszenie nowych, nieznanych okoliczności po upływie
terminu na wniesienie odwołania nie może być brane pod uwagę przez Izbę przy
rozpoznaniu zarzutów odwołania. Izba zaznacza, że orzecznictwo sądów powszechnych jak
również Krajowej Izby Odwoławczej wskazuje na potrzebę ścisłego odczytywania treści
zarzutu, w tym przede wszystkim nied
opuszczalność wykraczania poza jego treść.
Zauważyć należy, że zgodnie z orzeczeniami Sadu Najwyższego to nie podanie podstawy
prawnej, a uzasadnienie faktyczne jest niezbędne do skutecznego złożenia środka
zaskarżenia (wyrok Sądu Najwyższego z 24 marca 2014 roku, sygn. akt III CSK 156/14).
Tym samym podnoszenie nowych okoliczności faktycznych, jak uczynił to odwołujący należy
uznać za niedopuszczalne, spóźnione i niepodlegające ocenie.
Mając na uwadze powyższą argumentację Izba uznała, że Zamawiający prawidłowo dokonał
oceny w kryterium pozacenowym
„Doświadczenie Personelu Wykonawcy” wykonawcy
DROMAR.
W związku z tym za niezasadne Izba uznała wskazane przez Odwołującego
naruszenie art. 91 ust. 4 w zw. z art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy przez wezwanie
DROMAR i Odwołującego do złożenia ofert dodatkowych w Części 1 postępowania, pomimo
iż oferta złożona przez DROMAR nie przedstawia takiego samego bilansu ceny i kryterium:
doświadczenie personelu wykonawcy, jak ofert Odwołującego.
W zakresie zarzutu 3
– naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i 3
Pzp przez jego niezastosowanie i zaniechanie wykluczenia DROMAR z
Części 1
postępowania pomimo, iż wykonawca ten w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa
przedstawił wprowadzające Zamawiającego w błąd informacje dotyczące spełniania przez
osobę kierującą pracami wymagań pozwalających na przyznanie DROMAR punktów
w ramach kryterium Doświadczenie Personelu Wykonawcy, a mające istotny wpływ
na podejmowane przez Zamawiającego decyzje w zakresie punktów przyznawanych
w ramach tego kryterium oceny ofert
– Izba uznała za niezasadny.
Mając na uwadze całą argumentację poczynioną w zakresie rozpoznania zarzutu 2
stwierdza, że skoro informacje przedstawione w załączniku nr 1b do SIWZ - Kryteria
pozacenowe -
Kryterium Doświadczenie Personelu Wykonawcy - Część 1 przez wykonawcę
DROMAR potwierdzają spełnienie wymagań w zakresie jaki określił Zamawiający definiując
pozacenowe kryterium oceny ofert Izba stwierdziła, że naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp
w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 Pzp przez jego niezastosowanie i zaniechanie wykluczenia DROMAR
z Części 1 jest niezasadny. Wymaga odnotowania w tym miejscu, że Odwołujący
przedstawioną argumentację oparł na tym, że przedstawione informacje odnośnie
doświadczenia osoby kierującej pracami są obiektywnie niezgodne z rzeczywistością,
jednakże nie wyartykułował żadnej innej argumentacji niż ta zawarta w uzasadnieniu zarzutu
nr 2. Przytaczanie orzecznictwa i stanowisk doktryny nie stanowi uzasadnienia
merytory
cznego jakie Izba miałaby poddać pod rozpoznanie. Izba dokonując oceny zarzutu
nr 2 uznała, że w obliczu brzmienia wymagań w kryterium pozacenowym jakie ukształtował
w SIWZ
Zamawiający, przedstawione przez DROMAR informacje i doświadczenie
odpowiada wymaganiom
Zamawiającego. Brak jest zatem przesłanek uznania,
że przedstawione informacje dotyczące doświadczenia osoby kierującej pracami
są niezgodne z rzeczywistości.
Izba podkreśla, że postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego nie jest
dowolnym, ni
eskodyfikowanym, luźnym postępowaniem, stanowi ono szczególną formę
prowadzącą do zawarcia umowy w sprawie realizacji danego zamówienia, kreowane jest
przez obowiązujące przepisy prawa dla tej dyscypliny i zobowiązuje tymi przepisami
wszystkich uczestników tego systemu – obowiązujące regulacje prawne są bardzo
szczegółowe i nakładają na podmioty starające się o udzielenie zamówienia publicznego
sztywną regulację postępowania, w zamian natomiast pozwalającą zawrzeć kontrakt
z podmiotem publicznym, czyli pod
miotem istniejącym i gwarantującym wypłatę środków
finansowych.
Izba nie stwierdziła zasadności któregokolwiek z podniesionych w odwołaniu zarzutów tym
samym nie doszło w ocenie Izby do naruszenia ustawowych zasad prowadzenia
postępowania o udzielnie zamówienia publicznego przez Zamawiającego. Izba wskazuje
również, że zasada udzielenia zamówienia wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami
ustawy określona w art. 7 ust. 3 ustawy, uwzględniając znaczenie w szczególności zasad
z art. 7 ust. 1 ustawy oraz racj
onalność przepisów, dotyczy zakazu dokonywania cesji praw
lub przejęcia długów na rzecz podmiotów lub przez podmioty nieuczestniczące
w postępowaniu o zamówienie publiczne. Tym samym wywodząc to z zasady legalizmu
działania Zmawiającego, zobowiązany jest on do udzielenia zamówienia wykonawcy, który
uczestniczył w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego oraz został wybrany
zgodnie z przepisami ustawy.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust.
9 oraz art. 192
ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).
Przewodniczący: …………………………………………