Sygn. akt: KIO 3018/24
WYROK
Warszawa, dnia 17
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Monika Banaszkiewicz
Protokolantka:
Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 19 sierpnia 2024
r. przez wykonawcę Pollight Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Miasto Białystok Urząd Miejski w
Białymstoku Zarząd Dróg Miejskich
orzeka:
umarza postępowanie w części zarzutu nr 1 dotyczącego naruszenia art. 239 ustawy
Pzp poprzez wybór jako oferty najkorzystniej oferty SPIE Elbud Gdańsk S.A. z siedzibą
w Gdańsku, która jest ofertą niezgodną z warunkami zamówienia w zakresie
posiadania przez oprawy LED oświetlenia ulicznego i doświetlenia przejść dla pieszych
zabezpieczenia termicznego modułu LED oraz w części zarzutu nr 2, tj. dotyczącej
naruszeni
a przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp poprzez
niewłaściwą ocenę oferty i zaniechanie odrzucenia wykonawcy SPIE Elbud Gdańsk
S.A. z siedzibą w Gdańsku oraz Ł. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo-Usługowe „ELDOR” Ł. B. w Łomży w
zakresie posiadania przez oprawy LED oświetlenia ulicznego i doświetlenia przejść dla
pieszych zabezpieczenia termicznego modułu LED ,
oddala odwołanie w zakresie dotyczącym wykonawców D. S. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą ENERI D. S. w Boczkach – Świdrowie, J. T.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą CYPHER J. T. z siedzibą w
Ząbkach i INST-EL J.A. C. Sp.j. z siedzibą w Sokółce,
w pozostałym zakresie uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu Miastu
Białystok Urzędowi Miejskiemu w Białymstoku Zarząd Dróg Miejskich unieważnienie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, dokonanie ponownego badania i oceny
ofert, w tym odrzucenie ofert wykonawców: SPIE Elbud Gdańsk S. A. z siedzibą w
Gdańsku, Ł. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Produkcyjno Handlowo-
Usługowe „ELDOR” Ł. B. w Łomży i S. R. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą ELSEB S. R. w Białymstoku,
4. kosztami
postępowania obciąża odwołującego Pollight Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie
w części ½ oraz zamawiającego Miasto Białystok Urząd Miejski w
Białymstoku Zarząd Dróg Miejskich w części ½ i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Pollight Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania oraz
kwotę 3 600 zł 00 gr (trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną
przez
wykonawcę Pollight Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od zamawiającego Miasta Białystok Urzędu Miejskiego w Białymstoku
Zarządu Dróg Miejskich na rzecz wykonawcy Pollight Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie
kwotę 9 300 zł 00 gr (słownie: dziewięć tysięcy trzysta złotych zero
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez
wykonawcę Pollight Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………..
Sygn. akt: KIO 3018/24
Uzasadnienie
Zamawiający: Miasto Białystok Urząd Miejski w Białymstoku Zarząd Dróg Miejskich (dalej:
„Zamawiający”), prowadzi z zastosowaniem przepisów ustawy z 11 września 2019 r. prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320 dalej: „ustawa Pzp”) postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.: „Dostawa i
montaż opraw oświetleniowych na terenie Miasta Białegostoku (II)” (nr ZDM-
XIV.271.13.2024)
. Wartość zamówienia jest wyższa, niż progi unijne. Ogłoszenie o
zamówieniu ukazało się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 28 lutego 2024 r.
pod nr 122818-2024
Dnia 19 sierpnia 2024
roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, w
przedmiotowym postępowaniu, na podstawie art. 505 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 515
ust. 1 pkt 1 lit. a)
ustawy Pzp odwołanie złożył wykonawca Pollight Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie
(dalej: „Odwołujący”).
Odwołanie złożono wobec
czynności Zamawiającego z dnia 8 sierpnia 2024 r. polegającej na
wyborze oferty
najkorzystniejszej SPIE Elbud Gdańsk S. A. z siedzibą w Gdańsku oraz wobec
zaniechania
czynności przez Zamawiającego, co do których był on zobowiązany zgodnie z
przepisami ustawy Pzp.
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 239 ustawy Pzp
poprzez wybór jako oferty najkorzystniej, oferty SPIE Elbud Gdańsk
S.A. z siedzibą w Gdańsku, która jest ofertą niezgodną z warunkami zamówienia w zakresie
wykazania spełniania przez oferowane oprawy wymagań dotyczących zakresu temperatury
pracy oprawy/temperatury otoczenia oraz w zakresie posiadania przez oprawy LED
oświetlenia ulicznego i doświetlenia przejść dla pieszych zabezpieczenia termicznego modułu
LED.
2. art. 226 ust. 1 pkt 5) u
stawy Pzp poprzez niewłaściwą ocenę ofert wykonawców:
a) SPIE Elbud Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku,
b)
Ł. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno
Handlowo-
Usługowe ELDOR Ł. B. w Łomży,
c) D. S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ENERI D. S. w Boczkach –
Świdrowie,
d) S. R.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ELSEB S. R. w Białymstoku,
e) J. T.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą CYPHER J. T. w Ząbkach,
f) INST-EL J.A. C.
Sp.j. z siedzibą w Sokółce
i zaniechanie odrzucenia tych ofert w sytuacji, gdy oferty te są niezgodne z warunkami
zamówienia w zakresie wykazania spełniania przez oferowane oprawy wymagań dotyczących
zakresu temperatury otoczenia, potwierdzonej certyfikatem Enec oraz Enec+, a w przypadku
ofert złożonych przez: SPIE Elbud Gdańsk S.A., z siedzibą w Gdańsku, jak i Przedsiębiorstwo
Produkcyjno-Handlowo-
Usługowe ELDOR Ł. B. z siedzibą w Łomży, również nie
potwierdzenia spełnienia wymagania w zakresie zabezpieczenia temperaturowego na module
LED i w konsekwencji także wybór jako najkorzystniejszej oferty SPIE Elbud Gdańsk S.A. z
siedzibą w Gdańsku, podlegającej odrzuceniu z przyczyn j.w.;
3. co w konsekwencji prowadzi także do naruszenia art. 16 pkt 1), 2) i 3) ustawy Pzp, a także
innych
przepisów wskazanych w uzasadnieniu odwołania.
Odwołujący wnosił o:
1. U
względnienie odwołania.
2. Nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty SPIE Elbud Gdańsk
S.A. z siedzibą w Gdańsku złożonej w Postępowaniu i dokonanie ponownej oceny ofert, a w
konsekwencji nakazanie odrzucenia ofert wykonawców:
a) SPIE Elbud Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku,
b)
Ł. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno
Handlowo-
Usługowe ELDOR Ł. B. w Łomży,
c) D. S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ENERI D. S. w Boczkach –
Świdrowie,
d) S. R.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ELSEB S. R. w Białymstoku,
e) J. T.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą CYPHER J. T. w Ząbkach,
f) INST-EL J.A. C.
Sp.j. z siedzibą w Sokółce
z powodów opisanych w uzasadnieniu odwołania;
3. Nakazanie wyboru oferty Pollight Sp. z o.o. jako oferty niepodlegającej odrzuceniu, która w
przypadku odrzucenia w/w ofert uzyska najwyższą liczbę punktów w ramach kryterium oceny
ofert.
4. Przeprowadzenie dowodu z:
1) Dokumentacji Postępowania;
2) Dokumentów wskazanych/przywołanych w uzasadnieniu odwołania na okoliczności w nim
wskazane.
5. Zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu określonego w art. 515
ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy Pzp.
Zamawiający przekazał Odwołującemu informację o dokonaniu
wyboru oferty najkorzystniejszej dnia 8 sierpnia 2014 r.
zatem termin na wniesienie odwołania
upłynął dnia 19 sierpnia 2024 r.
Wpis od odwołania w kwocie 15 000,00 złotych (piętnaście tysięcy złotych zero groszy) został
uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych. Odwołujący
prawidłowo przekazał kopię odwołania Zamawiającemu oraz załączył potwierdzenie
przekazania odwołania Zamawiającemu.
W uzasadnieniu zarzutów odwołania Odwołujący wskazał na postanowienia dokumentacji
postępowania dotyczące wymaganych przez Zamawiającego parametrów oświetlenia oraz
dokumentów, które wykonawcy mieli przedłożyć na ich potwierdzenie. Odwołujący podał, że
Zamawiający w ramach udzielonych wyjaśnień i zmiany SWZ z dnia 26 marca 2024r.
doprecyzował wymaganie w zakresie wymaganej temperatury pracy opraw LED tj.
podtrzymując wymaganie w zakresie przedziału temperatur oraz wskazując, iż określony
zakres dotyczy temperatury otoczenia. Jednocześnie Odwołujący zauważył, że Zamawiający
wskazał na istotność wpływu temperatury otoczenia na trwałość podzespołów oprawy i
trwałość pracującego w oprawie źródła światła.
Odwołujący wskazał, że zastrzeżenie
potwierdzenia parametrów opraw oświetleniowych - poprzez przedłożenie przedmiotowych
środków dowodowych - odnosiło się do wymagań technicznych określonych w załączniku do
SWZ „Wymagania Techniczne”. Kwestią mającą zasadnicze znaczenie w perspektywie oceny
zgodności zaoferowanych opraw zarówno oświetlenia ulicznego, doświetlenia przejść dla
pieszych jak i opraw parkowych
z wymaganiami Zamawiającego w zakresie temperatury
pracy oprawy/temperatura otoczenia oprawy ma
według Odwołującego fakt, że Zamawiający
wymagał by temperatura pracy/temperatura otoczenia była potwierdzona zarówno przez
Certyfikat ENEC jaki i Certyfikat ENEC+.
Odwołujący zwrócił uwagę na kwestie samej
certyfikacji i tego jak parametr
temperatury otoczenia jest określany w danym certyfikacie.
Nieprawdą zdaniem Odwołującego jest, iż temperatura otoczenia w ramach Certyfikatu ENEC
oraz ENEC+ oznaczona jest symbolem „Ta”. Symbol „Ta” ma zastosowanie w przypadku
Certyfikatu ENEC, natomiast w przypadku Certyfikacji ENEC+ temperatura otoczenia oprawy
określana jest symbolem „Tq” co wynika wprost z dokumentów normatywnych PD EPRS 003
May 2018 (oparty na EN 62722-2-1:2016) oraz norm funkcjonalnych EN 62722-2-1:2016.
Odwołujący wskazał, że dla certyfikacji ENEC (bezpieczeństwo) temperatura otoczenia
określona jest jako „Ta”, zaś dla certyfikacji ENEC+ (funkcjonalność) temperatura otoczenia
określona jest jako „Tq”. Zauważył on równie, że parametry „Ta” oraz „Tq” nie są od siebie
zależne. Z praktycznego punktu widzenia temperatura otoczenia ENEC (bezpieczeństwa)
„Ta” oraz temperatura otoczenia ENEC+ (funkcjonalna) „Tq” są podobnymi parametrami ale
nie są
tożsame i nie muszą odnosić się to tej samej wartości temperatury wyrażonej w stopniach
Celsjusza. Odniesienie do temperatury Tq ma
zdaniem Odwołującego krytyczne znaczenie
dla trwałości funkcjonalnej oprawy oświetleniowej, w szczególności ze względu na zależność
degradacji struktury
półprzewodników (m.in. modułów LED) od temperatury otoczenia Tq
oprawy oświetleniowej, temperatury pracy złącza p-n tj (junction temperature) oraz wartości
prądu przepływającego przez złącze p-n.
Zamawiający jak wskazał Odwołujący dokonując oceny ofert, pominął że oferty wykonawców:
Ł. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno
Handlowo-
Usługowe ELDOR Ł. B. w Łomży, D. S. prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą ENERI D. S. w Boczkach – Świdrowie, S. R. prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą ELSEB S. R. w Białymstoku, J. T. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
CYPHER J.
Trzaskowski w Ząbkach, INST-EL J.A. C. Sp.j. z siedzibą w Sokółce, SPIE Elbud
Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku nie spełniają określonych przez niego w SWZ wymagań,
dotyczących temperatury otoczenia zgodnie z ENEC+ czyli „Tq”. Odwołujący wskazał, że
z
godnie z wymaganiami określonymi w Warunkach Technicznych dla opraw do oświetlenia
ulic i doświetlenia przejść Zamawiający wymagał by zakres temperatur pracy oprawy wynosił
od -40
o
C do +50
o
C
i
był udokumentowany w certyfikacie ENEC oraz ENEC+ (pkt. 2 lit. t)
Wymagań Technicznych). W przypadku opraw parkowych odnośne wymaganie wymaga by
zakres temperatur pracy oprawy wynosił od -30
o
C do +35
o
C
i był udokumentowany w
certyfikacie ENEC oraz ENEC+ (pkt. 3 lit. n) Wymagań Technicznych. Wymaganie to jak
zauważył Odwołujący zostało potwierdzone przez Zamawiającego na etapie odpowiedzi na
pytania do SWZ udzielonych za pismem z dnia 26.03.2024r. (data publikacji 27.03.2024r.)
zgodnie z
którym:
Odwołujący wskazał, że Zamawiający, badając oferty w zakresie temperatury otoczenia,
szczególnie że przy tym parametrze odwołuje się do certyfikacji ENEC oraz ENEC+ powinien
jednocześnie i całościowo wziąć pod uwagę zarówno Ta jak i Tq. Na powyższe wskazuje
samo wymaganie
Zamawiającego odnoszące się do dwóch różnych certyfikatów tj ENEC oraz
ENEC+ jak i
udzielona cytowana powyżej odpowiedź na pytanie.
Zamawiający określając
wymaganą temperaturę otoczenia, wskazał w Wymaganiach Technicznych, że potwierdzenie
parametru ma być w certyfikatach ENEC oraz ENEC+. Odwołujący wskazał, że w
konsekwencji iż Certyfikat ENEC określa temperaturę Ta, a certyfikat ENEC + określa
temperaturę Tq, wykonawcy zobowiązani byli do wykazania spełnienia wymagania w zakresie
temperatury otoczenia dla Certyfikacji ENEC „Ta” a dla Certyfikacji ENEC+ „Tq”. W przypadku
wykonawcy SPIE Elbud Gdańsk S.A. dla oferowanych opraw z serii MARTIN oraz LUSCINA
brak jest wskazania w certyfikacie ENEC i ENEC+ temperatury otoczenia Tq (jest tylko
wskazana temperatura Ta).
Temperatura Tq obowiązkowo wymagana jest programem
certyfikacji ENEC + i stanowi
istotny parametr dla określenia parametrów takich jak np.
strumień świetlny oprawy i trwałość źródła światła dla zadanych warunków temperaturowych
otoczenia.
Odwołujący wskazał, że w ofercie jest brak jakiejkolwiek informacji o
zabezpieczeniu termicznym na module LED
wskazanych opraw MARTIN, zarówno w kartach
katalogowych, jak i certyfikacji ENEC oraz
ENEC+. W ofercie tej brak wyników badanych
parametrów opraw w ramach certyfikatów ENEC+. W tych wynikach badań wskazane są
między innymi temperatury Ta oraz Tq.
Odwołujący wskazał, że w przypadku oferty Ł. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo-Usługowe ELDOR Ł. B. występują te same
uchybienia, co wskazane dla oferty SPIE Elbud Gdańsk S.A. Oferując oprawy serii STORK,
LUSCINA oraz MARTIN w ofercie brak jest wskazania w certyfikacie ENEC i ENEC+
temperatury otoczenia Tq (jest tylko wskazana temperatura Ta).
Odwołujący wskazał, że w przypadku wykonawców D. S. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą ENERI D. S. w Boczkach – Świdrowie, S. R. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą ELSEB S. R. w Białymstoku, J. T. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą CYPHER J. T. w Ząbkach, INST-EL J.A. C. Sp.j. z
siedzibą w Sokółce oferujących tożsamy asortyment opraw parkowych PHILIPS z serii BDP,
w
dołączonym do certyfikatu ENEC+ raporcie z wynikami badanych parametrów, wskazano
temperaturę Tq wynoszącą 25 st. C, a zatem niższą niż wymagana SWZ.
W dniu
4 września 2024 r. do akt sprawy wpłynęła odpowiedź na odwołanie (datowana na 3
września 2024 r.), w której Zamawiający oświadczył, że:
U
względnia odwołanie w części dotyczącej zarzutu opisanego w pkt 1, tj. naruszenia
art. 239 ustawy Pzp poprzez wybór jako oferty najkorzystniej, oferty SPIE Elbud Gdańsk S.A.
z siedzibą w Gdańsku, która jest ofertą niezgodną z warunkami zamówienia w zakresie
posiadania przez oprawy LED oświetlenia ulicznego i doświetlenia przejść dla pieszych
zabezpieczenia termicznego modułu LED.
U
względnia odwołanie w części dotyczącej zarzutu opisanego w pkt 2, tj. naruszenie
art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp poprzez niewłaściwą ocenę oferty i zaniechanie odrzucenia
Wykonawcy SPIE Elbud Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku oraz Ł. B. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo-Usługowe
ELDOR
Ł. B. w Łomży w zakresie posiadania przez oprawy LED oświetlenia ulicznego i
doświetlenia przejść dla pieszych zabezpieczenia termicznego modułu LED.
3) W
nosi o oddalenie odwołania w pozostałej części, tj. w zakresie zarzutu opisanego w pkt 2
naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp wobec pozostałych Wykonawców, tym samym
Zamawiający nie uznaje za zasadne nw. żądań tj:
a)
nakazania odrzucenia ofert Wykonawców:
D. S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ENERI D. S. w Boczkach -
Swidrowie,
S. R.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ELSEB S. R. w Białymstoku,
J. T.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą CYPHER J. T. w Ząbkach,
INST-EL J.A. C.
Sp. j. z siedzibą w Sokółce
b)
nakazania wyboru oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej.
W dniu 10 września 2024 r. do akt sprawy wpłynęło pismo procesowe Zamawiającego
Sprostowanie odpowiedzi na odwołanie z dnia 3 września 2024 r., w którym Zamawiający
oświadczył, że:
1) uwzględnia odwołanie w części dotyczącej zarzutu opisanego w pkt 1, tj. naruszenia art.
239 ustawy Pzp poprzez wybór jako oferty najkorzystniej, oferty SPIE Elbud Gdańsk S.A. z
siedzibą w Gdańsku, która jest ofertą niezgodną z warunkami zamówienia w zakresie
posiadania przez oprawy LED oświetlenia ulicznego i doświetlenia przejść dla pieszych
zabezpieczenia termicznego modułu LED.
2) uwzględnia odwołanie w części dotyczącej zarzutu opisanego w pkt 2, tj. naruszenie art.
226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp poprzez niewłaściwą ocenę oferty i zaniechanie odrzucenia
Wykonawcy SPIE Elbud Gdańsk S. A., z siedzibą w Gdańsku oraz Ł. B. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo-Usługowe
ELDOR
Ł. B. w Łomży w zakresie posiadania przez oprawy LED oświetlenia ulicznego i
doświetlenia przejść dla pieszych zabezpieczenia termicznego modułu LED.
3) wnosi o oddalenie odwołania w pozostałej części, tj. w zakresie zarzutu opisanego w pkt 2
– naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp wobec pozostałych Wykonawców, tym samym
Zamawiający nie uznaje za zasadne nw. żądań, tj:
a) nakazania odrzucenia ofert Wykonawców:
- D. S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ENERI D. S. w Boczkach –
Świdrowie,
- S. R.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firm ELSEB S. R. w Białymstoku,
- J. T.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą CYPHER J. T. w Ząbkach,
- INST-EL J.A. C.
Sp. j. z siedzibą w Sokółce
b) nakazania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że
postępowanie odwoławcze w części zarzutu nr 1 dotyczącego naruszenia art. 239 ustawy Pzp
poprzez wybór jako oferty najkorzystniej oferty SPIE Elbud Gdańsk S.A. z siedzibą w
Gdańsku, która jest ofertą niezgodną z warunkami zamówienia w zakresie posiadania przez
oprawy LED oświetlenia ulicznego i doświetlenia przejść dla pieszych zabezpieczenia
termicznego modułu LED oraz w części zarzutu nr 2, tj. dotyczącej naruszenia przez
Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp poprzez niewłaściwą ocenę oferty i
zaniechanie odrzucenia wykonawcy SPIE Elbud Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku oraz Ł.
B.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno
Handlowo-
Usługowe „ELDOR” Ł. B. w Łomży w zakresie posiadania przez oprawy LED
oświetlenia ulicznego i doświetlenia przejść dla pieszych zabezpieczenia termicznego modułu
LED
, podlegało umorzeniu na podstawie przepisu art. 522 ust. 4 ustawy Pzp.
Zgodnie z przywoływanym przepisem, w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
części zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie
odwoławcze w części dotyczącej tych zarzutów, pod warunkiem że w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo
wykonawca, który przystąpił po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec
uwzględnienia tych zarzutów. W takim przypadku Izba rozpoznaje pozostałe zarzuty
odwołania. Zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o
udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie
uwzględnionych zarzutów.
Stosownie do art. 568 pkt 3 ustawy
Pzp, Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie
postanowienia, w przypadku, o którym mowa w art. 522.
W związku z powyższym Izba, działając na podstawie art. 522 ust. 4 i art. 568 pkt 3 ustawy
Pzp, postanowiła jak w pkt 1 sentencji wyroku.
W pozostałym zakresie, Izba stosownie do art. 522 ust. 4 ustawy Pzp rozpoznała odwołanie.
W dniu 11
września 2024 r. do akt sprawy wpłynęło pismo procesowe wraz z załącznikami
złożone przez Odwołującego.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron, na podstawie zgromadzonego w sprawie
materiału dowodowego oraz oświadczeń, a także stanowisk Stron, Krajowa Izba Odwoławcza
ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania, odwołanie nie zawierało braków formalnych i mogło zostać rozpoznane
merytorycznie.
Izba ustaliła, że Wykonawca wnoszący odwołanie wykazał interes w korzystaniu ze środków
ochrony prawnej
odnośnie wykonawców:
a) SPIE Elbud
Gdańsk S. A. z siedzibą w Gdańsku,
b)
Ł. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno
Handlowo-
Usługowe ELDOR Ł. B. w Łomży oraz
c) S. R.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ELSEB S. R. w Białymstoku.
Interes we wniesieniu odwołania wynika z faktu, iż ewentualne uwzględnienie przez Izbę
zarzutów odwołania dotyczących tych wykonawców może doprowadzić do dokonania wyboru
oferty Odwołującego (sklasyfikowanej na czwartej pozycji w rankingu ofert) jako
najkorzystniejszej w postępowaniu.
Przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego, ani po stronie
Zamawiającego w ustawowym terminie nie zgłosił żaden wykonawca.
Izba postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania, odwołania
wraz z załącznikami, odpowiedzi na odwołanie złożonej przez Zamawiającego w dniu 4
września 2024 r. (datowanej na 3 września 2024 r.), Sprostowania odpowiedzi na odwołanie z
dnia 3 września 2024 r. złożonego przez Zamawiającego dnia 10 września 2024 r., pisma
procesowego złożonego przez Odwołującego dnia 11 września 2024 r. wraz z załącznikami,
tabeli złożonej przez Odwołującego dnia 12 wrześni 2024 r. oraz załącznika nr 1 złożonego
przez Zamawiającego podczas rozprawy.
Biorąc pod uwagę stanowiska Stron i zgromadzony materiał dowodowy, Izba uznała, że
odwołanie w rozpoznawanym zakresie należało uwzględnić.
W zakresie
podniesionych zarzutów Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego
pn.: „Dostawa i montaż opraw oświetleniowych na terenie Miasta
Białegostoku (II)”. Przedmiot zamówienia obejmuje dostawę i montaż energooszczędnych
opraw ledowych
na terenie miasta Białegostoku. Zakres zamówienia obejmuje dostawę oraz
montaż trzech rodzajów energooszczędnych opraw ledowych, to jest: 1) opraw ulicznych, 2)
opraw przy doświetleniu przejść dla pieszych oraz 3) opraw parkowych. Szczegółowe
parametry opraw zostały określone w SWZ – w załączniku nr 9 do SWZ - warunki techniczne
z dnia 13 lutego 2024 r.
Zgodnie z rozdz. X SWZ:
„W celu potwierdzenia, że oferowane dostawy spełniają wymagania określone przez
Zamawiającego, Wykonawca zobowiązany jest wraz z ofertą przedłożyć:
dot. opraw oświetlenia ulicznego:
karty katalogowe producentów oferowanych opraw ledowych wraz z deklaracjami zgodności
UE, certyfikatami jakości CE, certyfikatami ENEC, ENEC+ z załączonymi wynikami badanych
parametrów technicznych opraw oraz certyfikat Zhaga-D4i.
dot. opraw przy doświetleniu przejść dla pieszych:
karty katalogowe producentów oferowanych opraw ledowych wraz z deklaracjami zgodności
UE, certyfikatami jakości CE, certyfikatami ENEC, ENEC+ z załączonymi wynikami badanych
parametrów technicznych opraw oraz certyfikat Zhaga-D4i.
dot. opraw parkowych:
karty katalogowe producentów oferowanych opraw ledowych wraz z deklaracjami zgodności
UE, certyfikatami jakości CE, certyfikatami ENEC, ENEC+ z załączonymi wynikami badanych
parametrów technicznych opraw oraz certyfikat Zhaga-D4i.”
Zgodnie
treścią załącznika nr 9 do SWZ - Warunki Techniczne, Zamawiający wymagał m.in.:
w zakresie opraw
LED typu oświetlenia ulicznego i doświetlenia przejść dla pieszych:
- z
godnie z pkt 2 lit. t) by zakres temperatury pracy opraw był od -40ºC do +50ºC
udokumentowany w certyfikacie ENEC oraz ENEC+
- zgodnie z pkt 2 lit v
) oprawa powinna posiadać zabezpieczenie termiczne modułu LED
realizowane przez czujnik temperatury umieszczony na płytce LED połączony elektrycznie z
zasilaczem.
W zakresie opraw oświetlenia LED typu parkowego:
- z
godnie z pkt 3 lit n) by zakres temperatury pracy opraw był od -30ºC do +35ºC
udokumentowany w certyfikacie ENEC oraz ENEC+
W przypadku wykonawcy SPIE Elbud Gdańsk S.A. dla oferowanych opraw z serii MARTIN
oraz LUSCINA brak jest wskazania w certyfikacie ENEC i ENEC+ temperatury otoczenia Tq
(jest tylko wskazana temperatura Ta).
W przypadku oferty
Ł. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Produkcyjno Handlowo-
Usługowe ELDOR Ł. B. dla oferowanych opraw serii STORK,
LUSCINA oraz MARTIN w ofercie brak jest wskazania w certyfikacie ENEC i ENEC+
temperatury otoczenia Tq (jest tylko wskazana temperatura Ta).
W
przypadku wykonawców D. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ENERI D.
S. w Boczkach
– Świdrowie, S. R. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ELSEB
S. R.
w Białymstoku, J. T. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą CYPHER J. T. w
Ząbkach, INST-EL J.A. C. Sp.j. z siedzibą w Sokółce oferujących tożsamy asortyment opraw
parkowych PHILIPS z serii BDP, w dołączonym do certyfikatu ENEC+ raporcie z wynikami
badanych parametrów, wskazano temperaturę Tq wynoszącą 25 st. C.
W postępowaniu oferty złożyło 9 wykonawców.
W dniu 1 lipca 2024 r. Zamawiający poinformował Odwołującego o odrzuceniu jego oferty na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
W dniu 11 lipca 2024r. Odwołujący wniósł odwołanie od niezgodnej z przepisami ustawy Pzp
czynności Zamawiającego w postępowaniu tj. odrzucenia oferty Odwołującego oraz od
zaniechania czynności odrzucenia ofert m.in.:
1) SPIE Elbud Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku,
Ł. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno
Handlowo-
Usługowe ELDOR Ł. B. w Łomży,
3) D. S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ENERI D. S. w Boczkach –
Świdrowie,
4) S. R.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ELSEB S. R. w Białymstoku,
5) J. T.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą CYPHER J. T. w Ząbkach,
6) INST-EL J.A. C.
Sp.j. z siedzibą w Sokółce
W dniu 26 lipca 2024r. Zamawiający uwzględnił zarzut główny dotyczący odrzucenia oferty
Odwołującego oraz wniósł o oddalenie pozostałych zarzutów w zakresie zaniechania
odrzucenia ofert
pozostałych wykonawców wskazując, że zarzut dotyczący zaniechania
czynności odrzucenia ofert jak i żądania ich odrzucenia jest zarzutem przedwczesnym,
ponieważ Zamawiający nadal jest na etapie badania i oceny ofert.
W
następstwie uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutu głównego oraz wydanego w
sprawie o sygn. KIO 2443/24 postanowienia KIO
, Zamawiający w dniu 8 sierpnia 2024r.
dokonał ponownej czynności badania i oceny ofert, a w konsekwencji wyboru jako
najkorzystniejszej oferty
złożonej przez SPIE Elbud Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku.
Oferta Odwołującego uplasowała się na czwartej pozycji w rankingu ofert.
Z takim stanowiskiem Zamawiającego nie zgodził się Odwołujący składając odwołanie.
W pierwszej kolejności Izba wskazuje, że zgodnie z art. 501 ust. 1 ustawy Pzp:
„1. Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.”
Jak wynika z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej wykazanie przesłanki
materialnoprawnej jest ściśle związane z wykazaniem, że wykonawca jest nadal
zainteresowany uzyskaniem przedmiotowego zamówienia, a wadliwe zachowanie
zamawiającego, nie dość, że odwołującemu szkodzi, to jeszcze uniemożliwia uzyskanie
zamówienia. Nie każda szkoda, jaką może ponieść wykonawca, uprawdopodabnia istnienie
przesłanki dopuszczalności odwołania, a jedynie taka która jest ściśle powiązana z interesem
w uzyskaniu zamówienia. W związku z tym dostęp do środków ochrony prawnej przysługuje
tylko tym wykonawcom, którzy wykażą i interes, i szkodę w takim rozumieniu jakie wynika z
art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, a więc w uzyskaniu zamówienia. Zatem sama szkoda, ani sam
interes nie
są wystarczające dla uzasadnienia dopuszczalności odwołania. Interes w
uzyskaniu zamówienia to możliwość jego uzyskania, a co za tym idzie interes posiadać będzie
tylko ten wykonawca, który wskutek decyzji Zamawiającego traci możliwość uzyskania
zamówienia. Tym samym niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie Zamawiającego
pozbawia go możliwości uzyskania zamówienia.
Izba wskazuje, że w przedmiotowym postępowaniu Odwołujący nie wykazał posiadania
interesu w zakresie
zarzutu dotyczącego wykonawców D. S. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą ENERI D. S. w Boczkach – Świdrowie, J. T. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą CYPHER J. T. z siedzibą w Ząbkach i INST-EL J.A. C.
Sp.j. z siedzibą w Sokółce. W przedmiotowej sprawie Odwołujący złożył ofertę, która została
wyżej oceniona od ofert złożonych przez wymienionych wykonawców, nie sposób w związku z
tym uznać, że został on przez Zamawiającego pozbawiony możliwości uzyskania zamówienia.
W ocenie Izby Odwołujący nie wykazał również szkody jaką może ponieść na skutek
zaniechań zarzucanych przez niego Zamawiającemu w stosunku do ofert wskazanych
wykonawców.
Mając na uwadze powyższe Izba stwierdziła, że Odwołujący nie wykazał łącznego spełnienia
przesłanek dla wniesienia odwołania określonych w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. posiadania
interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia
przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp w zakresie zarzutu dotyczącym wykonawców D.
S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ENERI D. S. w Boczkach – Świdrowie,
J. T.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą CYPHER J. T. z siedzibą w Ząbkach i
INST-EL J.A. C.
Sp.j. z siedzibą w Sokółce, w związku z czym odwołanie należało oddalić w
tym zakresie.
Rozpoznanie sprawy przez Izbę dotyczyło tego, czy Zamawiający dopuścił się naruszenia
przepisów ustawy Pzp poprzez niewłaściwą ocenę ofert wykonawców:
a) SPIE Elbud Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku,
b)
Ł. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno
Handlowo-
Usługowe ELDOR Ł. B. w Łomży oraz
c) S. R.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ELSEB S. R. w Białymstoku
i w konsekwencji zaniechanie odrzucenia ofert
tych wykonawców w sytuacji, gdy są one
niezgodne z warunkami
zamówienia w zakresie wykazania spełniania przez oferowane
oprawy wymagań dotyczących zakresu temperatury otoczenia, potwierdzonej certyfikatem
Enec oraz
Enec+.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że:
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5):
„Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
(…)
5) jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.”
Zgodnie z rozdziałem X SWZ w celu potwierdzenia, że oferowane dostawy spełniają
wymagania określone przez Zamawiającego wykonawcy byli zobowiązani przedłożyć
odnośnie wszystkich trzech rodzajów opraw m.in. certyfikaty ENEC i ENEC+ z załączonymi
wynikami badanych parametrów technicznych.
To wymaganie znalazło się również w pkt 14.1 i 14.2 SWZ, w których wskazano zakres
temperatury pracy opraw (od - 40
ºC do + 50ºC w zakresie opraw LED typu oświetlenia
ulicznego i doświetlenia przejść dla pieszych oraz -
0ºC do +
ºC w zakresie opraw
oświetlenia LEDN typu parkowego). Zakres temperatury pracy miał być udokumentowany w
certyfikacie ENEC i ENEC+.
Izba podziela stanowisko Odwołującego, że Zamawiający wymagając przedłożenia dwóch
certyfikatów wymagał jednocześnie wskazania w nich parametrów, które one potwierdzają. Ze
zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego wynika, że certyfikat ENEC powinien
wskazywać parametr ta, zaś certyfikat ENEC+ parametr tq. Zamawiający wskazał, że nie
wymagał on, aby w którymkolwiek z certyfikatów został określony parametr tq. Zwrócić jednak
należy uwagę, że w dokumentacji postępowania nie pojawia się również nazwa parametru ta.
Izba wskazuje, że załącznik nr 1 do pisma procesowego Odwołującego dnia 11 września
2024 r. tj. oświadczenie jednostki certyfikującej oraz przedłożony przez Zamawiającego
podczas rozprawy dowód nr 1 w postaci korespondencji mailowej z przedstawicielem
jednostki certy
fikującej są spójne i wynika z nich, że pojęcia ta i tq są do siebie zbliżone,
natomiast nie ma między nimi powiązania. Certyfikat ENEC+ potwierdza spełnienie wymagań
eksploatacyjnych dla opraw w nim podanych. Natomiast warunków eksploatacyjnych dotyczy
parametr tq.
Nie sposób w związku z tym przyjąć interpretacji Zamawiającego, że żądał on
obu certyfikatów na potwierdzenie parametru ta. Jak wynika z przedłożonego dowodu nr 1
Zamawiający posiadał szczegółową wiedzę na temat zakresu obu certyfikatów w sierpniu
2023 r. Wykonawcy
SPIE Elbud Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku oraz Ł. B. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo-Usługowe
ELDOR
Ł. B. w Łomży przedłożyli certyfikaty ENEC+ zawierające wyłącznie parametr ta, który
nie jest obowiązkowym elementem jego zakresu. Nie został w nich wskazany obowiązkowy
parametr tq, co należy uznać za błąd certyfikatu, a nie okoliczność podlegającą uzupełnieniu,
bowiem parametr ten jest elementem koniecznym certyfikatu ENEC+. Podobnie w kategoriach
błędu należy ocenić wartość +25ºC wskazaną w przedłożonym przez wykonawcę
S. R.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ELSEB S. R. w Białymstoku certyfikacie
ENEC+
. Jak wynika ze wskazanych dowodów certyfikaty wskazują wartość graniczną, która w
przypadku opraw
oświetlenia ulicznego i doświetlenia przejść dla pieszych wynosiła +50ºC,
zaś dla opraw oświetlenia parkowego wynosiła +
ºC. Jak wynika z odpowiedzi na pytanie nr
5 Zamawiający nie dopuścił zmiany zakresu temperatury pracy opraw. Izba wskazuje, że
przedmiotowe środki dowodowe służą zweryfikowaniu poprawności merytorycznej oferty
zgodnie z wymaganiami, cechami lub kryteriami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia
lub potwierdzeniu oferowanych właściwości przedmiotu zamówienia. Zdaniem Izby
Zamawiający żądając przedłożenia obu certyfikatów potwierdził, że oba parametry ta i tq są
dla niego istotne
, w związku z czym oferty złożone przez powyższych wykonawców są
niezgodne z warunkami zamówienia w zakresie wykazania spełniania przez oferowane
oprawy wymagań dotyczących zakresu temperatury otoczenia, potwierdzonej certyfikatem
Enec oraz Enec+.
Mając na uwadze powyższe również zarzut nr 3 będący zarzutem wynikowym dotyczący
naruszenia przez Zamawiającego podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych
należy uznać za zasadny.
Odnosząc się do podniesionej przez Zamawiającego kwestii przedwczesności odrzucenia
wykonawców, Izba wskazuje, że uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych może
dotyczyć wyłącznie:
1) złożenia przedmiotowego środka dowodowego, który nie został złożony,
2) uzupełnienia części złożonego dokumentu o brakującą (niezłożoną) część.
Art. 107 ustawy Pzp
nie upoważnia natomiast Zamawiającego do wezwania o poprawienie
złożonego dokumentu, jeśli budzi on jego wątpliwości lub nie potwierdza, że dostawy
oferowane przez wykonawcę spełniają wymogi zamawiającego. Nie służy on również
poprawieniu błędnie wypełnionego przedmiotowego środka dowodowego. Nie można bowiem
postawić znaku równości pomiędzy dokumentem niezłożonym lub niekompletnym a błędnie
wypełnionym, czy nie potwierdzającym spełniania wymogów Zamawiającego. Wezwanie do
podania brakującej wartości, która powinna zostać określona w certyfikacie ENEC+
należałoby uznać za niedopuszczalną negocjację treści oferty i ingerencję w jej treść.
Zdaniem Izby w tym przypadku nie możemy mówić, jak wskazał podczas rozprawy
Zamawiający o środku dowodowym niekompletnym (gdzie jak przyznał sam Zamawiający nie
wie, jak dokładnie miałby wyglądać poprawiony środek przedmiotowy do uzupełnienia,
którego by wzywał), a o takim, który nie potwierdza spełnienia wymogów Zamawiającego.
Reasumując Izba uznała, że odwołanie w zakresie zarzutów dotyczącym wykonawców:
a) SPIE Elbud Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku,
b)
Ł. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno
Handlowo-
Usługowe ELDOR Ł. B. w Łomży oraz
c) S. R.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ELSEB S. R. w Białymstoku
zasługiwało na uwzględnienie wobec czego orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 5 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 2 lit. b) w zw. z § 7 ust. 2 pkt 1 w
zw. z
§ 7 ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), obciążając
kosztami postępowania Odwołującego i Zamawiającego.
Przewodnicząca: …………..