KIO 3124/20 WYROK dnia 10 grudnia 2020 r.

Stan prawny na dzień: 10.02.2021

Sygn. akt: KIO 3124/20 

WYROK 

z dnia 10 grudnia 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:     Agnieszka Trojanowska 

Protokolant:   

Piotr Cegłowski 

po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 10 grudnia 

2020 r. odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Kra

jowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  28  listopada  2020r.  przez  wykonawców 

wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum firm: Immitis Spółka z 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 83 i Cezar C. 

M. i P. G. 

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Radomiu, ul. Wolność 

8 lok. 4 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Skarb  Państwa  –  Komendę 

Wojewódzką  Policji  w  Krakowie,  Wydział  Zamówień  Publicznych  i  Funduszy 

Pomocowych KWP, ul. Mogilska 109 

orzeka : 

oddala odwołanie, 

Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie 

zamówienia  Konsorcjum  firm:  Immitis  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedzibą  w  Bydgoszczy,  ul.  Dworcowa  83  i  Cezar  C.  M.  i  P.  G.  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Radomiu, ul. Wolność 8 lok. 4 i: 

zalicza  na  poczet  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000zł.  00  gr  (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Konsorcjum  firm:  Immitis  Spółka  z 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 83 i Cezar C. 

M. i P. G. 

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Radomiu, ul. Wolność 

8 lok. 4 

tytułem wpisu od odwołania. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  27  września  2019  r.  poz.  1843)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie. 

Przewodniczący: ……………………. 


Sygn. akt KIO 3124/20

Uzasadnienie 

Postępowanie o udzielenie umowy ramowej w trybie przetargu nieograniczonego na moder-

nizację  sprzętu  klienckiego  w  ramach  realizacji  projektu  „Nowoczesna  Policja  Małopolski” 

zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z 

dnia 1 września 2020r. za numerem 2020/S 169-408862.  

W dniu 18 listopad

a 2020r. zamawiający wezwał wykonawców wspólnie ubiegających się o 

udzielenie zamówienia Konsorcjum firm: Immitis Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z 

siedzibą w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 83 i Cezar C. M. i P. G. Spółka z ograniczoną odpo-

wiedzialnością z siedzibą w Radomiu, ul. Wolność 8 lok. 4 – dalej odwołującego w oparciu o 

art. 87 ust. 1 ustawy do złożenia wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty, gdyż w opar-

ciu o ogólnodostępne materiały (m. in. strony internetowe, oferty sklepów) nie ma możliwości 

dokonać  weryfikacji  parametrów  oferowanego komputera PC  –LCO  Pro  2015  i  prosił  o od-

niesienie się do zaistniałej sytuacji przez przedstawienie danych umożliwiających weryfikację 

prawidłowości  doboru  sprzętu  pod  względem  parametrów  wymaganych  w  siwz  (np.  przez 

załączenie kart produktu, zdjęć obudowy oferowanego sprzętu wskazujących w szczególno-

ści  spełnienie  wymagania  8  z  pkt.  1.6.1  załącznika  nr  2  do  siwz).  Ponadto  zamawiający  w 

oparciu  o  art.  26  ust.  3  ustawy  wezwał  do  złożenia  wydruku  ze  strony 

https://www.cpubenchmark.net/high_end_cups.html

z  datą  nie  wcześniej  niż  14  dni  przed 

terminem  składania  ofert,  ze  wskazaniem  wiersza  odpowiadającego  właściwemu  wynikowi 

testów, potwierdzającemu, iż procesor oferowanego komputera osiąga minimum 6680 pkt w 

teście PassMark, gdyż wydruk dołączony do oferty pochodzi z daty 14 października 2020r.,a 

więc wcześniej niż na 14 dni przed terminem składania ofert. Zamawiający wyznaczył termin 

na 

złożenie wyjaśnień i uzupełnienie do 20 listopada 2020r. godz. 13:00.  

W dniu 28 listopada 2020r. odwołujący złożył odwołanie. Odwołanie zostało wniesione przez 

pełnomocnika  działającego  na  podstawie  pełnomocnictwa  z  dnia  13  października  2020r. 

udzielonego 

przez prezesa zarządu Immitis jako pełnomocnika konsorcjum działającego na 

podstawie pełnomocnictw z dnia 12 października 2020r. udzielonych przez członków konsor-

cjum zgodnie z zasadami reprezentacji każdego z członków ujawnionymi w KRS. Kopia od-

wołania została przekazana zamawiającemu w dniu 28 listopada 2020r.  

Odwołujący zarzucił zamawiającemu : 

1.  naruszenie przepisu art. 87 ust. 1 ustawy w zw. z art. 25 ust. 1 ustawy w zw. z art. 7 

ustawy 

przez nadużycie (z naruszeniem zasad uczciwej konkurencji) uprawnienia do 

żądania  wyjaśnień  odnośnie  treści  oferty  i  zażądanie  w  tym  trybie  przedłożenia 

dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy, niewymienionych w treści 

SIWZ  jako  wymagane  przez  zamawiającego  -  w  sytuacji,  w  której  oferta 


odwołującego nie budziła wątpliwości a celem zamawiającego nie było ich rozwianie, 

lecz  weryfikacja  zgodności  oferowanych  urządzeń  z  treścią  SIWZ  w  sposób 

odmienny,  niż  przewidziany  w  treści  SIWZ,  a  tym  samym  -  przez  zażądanie 

przedłożenia  dokumentów  nie  będących  niezbędnymi  dla  przeprowadzenia 

postępowania; 

2.  naruszenie  przepisu  art.  26  ust.  1  i  3  ustawy  w  zw.  z  art.  7  ustawy  przez  wezwanie 

odwołującego  na  podstawie  art.  26  ust.  3  ustawy  do  uzupełnienia  dokumentów, 

potwierdzających  spełnianie  przez  oferowane  dostawy  wymagań  określonych  przez 

zamawiającego  w  postaci  wydruku  ze  strony 

https://www.CDubenchmark.net/

high 

end  cpus.html.  z  datą  nie  wcześniej  niż  14  dni  przed  terminem  składania  ofert,  ze 

wskazaniem 

wiersza 

odpowiadającego 

właściwemu 

wynikowi 

testów, 

potwierdzającego,  iż  procesor  oferowanego komputera  osiąga  minimum 6680  pkt  w 

teście  PassMark,  podczas  gdy  dokument  tego  rodzaju  przedkładany  jest  zgodnie  z 

art.  26  ust.  1  ustawy  po  raz  pierwszy  na  wezwanie  zamawiającego,  a  tym  samym 

podstawą wezwania przez zamawiającego powinien być przepis art. 26 ust. 1 ustawy, 

a wezwanie winno dotyczyć przedłożenia (nie zaś - uzupełnienia) w/w dokumentów; 

ewentualnie również: 

3.  naruszenie  przepisu  art.  87  ust.  1  ustawy  w  zw.  z  art.  7  ustawy  oraz  art.  26  ust.  3 

ustawy  w  zw.  z  art.  7  ustawy 

przez  wyznaczenie,  z  naruszeniem  reguł  uczciwej 

konkurencji,  rażąco  krótkiego  (2  dniowego-  niespełna  50,5  godziny),  terminu  na 

realizację  wezwania  do  udzielenia  wyjaśnień  i  przedłożenia  dokumentów,  w  tym- 

poch

odzących  od  podmiotu  trzeciego  (producenta  oferowanych  urządzeń), 

nieuwzględniającego  czasu  niezbędnego  na  ich  pozyskanie,  przygotowanie  i 

przesłanie zamawiającemu w realiach aktualnie panującej pandemii COVID-19, a tym 

samym- 

uniemożliwienie  odwołującemu  uczynienia  zadość  wezwaniu  w 

wyznaczonym terminie. 

Wniósł o: 

merytoryczne rozpatrzenie oraz uwzględnienie niniejszego odwołania w całości; 

-  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z  dokumentacji  p

ostępowania  w  całości  -  na 

okoliczności wskazane niniejszym odwołaniem; 

unieważnienie zaskarżonej czynności wezwania odwołującego do złożenia wyjaśnień treści 

oferty 

oraz uzupełnienia dokumentów, objętej pismem z dnia 18.11.2020r. 

- nakazanie 

zamawiającemu wezwania odwołującego do: 

przedłożenia (na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy) dokumentów potwierdzających spełnianie 

przez oferowane dostawy wymagań określonych przez zamawiającego w postaci wydruku ze 

strony  httDs://

www.coubenchmark.net/hiah

  end  cpus.html.  z  dat

ą  nie  wcześniej  niż  14  dni 

przed  terminem  składania  ofert,  ze  wskazaniem  wiersza  odpowiadającego  właściwemu 


wynikowi  testów,  potwierdzającego,  iż  procesor  oferowanego  komputera  osiąga  minimum 

6680 pkt w teście PassMark 

alternatywnie do: 

uzupełnienia (na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy) dokumentów potwierdzających spełnianie 

przez oferowane dostawy wymagań określonych przez zamawiającego w postaci wydruku ze 

strony  httDs://

www.cDubenchmark.net/hiah

  end  cpus.

htmi.  z  datą  nie  wcześniej  niż  14  dni 

przed  terminem  składania  ofert,  ze  wskazaniem  wiersza  odpowiadającego  właściwemu 

wynikowi  testów,  potwierdzającego,  iż  procesor  oferowanego  komputera  osiąga  minimum 

6680 pkt w teście PassMark 

ewentualnie również do: 

złożenia  wyjaśnień  odnośnie  treści  złożonej  oferty  na  podstawie  art.  87  ust.  1  ustawy  ze 

wskazaniem, że termin realizacji w/w wezwania (lub wezwań) powinien wynosić nie mniej niż 

5 (pięć) dni od dnia otrzymania wezwania przez odwołującego. 

zasądzenie  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  w  tym  zwrotu  kosztów  wynagrodzenia  pełnomocnika,  zgodnie  z 

przedłożonym na rozprawie rachunkiem. 

Zgodnie  z  częścią  XV  pkt  1  SIWZ  zamawiający,  w  celu  potwierdzenia  spełniania  przez 

ofero

wane  dostawy  wymagań  określonych  przez  zamawiającego,  żądał  przedłożenia 

wydruku  ze  strony 

https://www.cpubenchmark.net/high  end  cpus.html

.  z  datą  nie  wcześniej 

niż  14  dni  przed  terminem  składania  ofert,  ze  wskazaniem  wiersza  odpowiadającego 

właściwemu  wynikowi  testów,  potwierdzający,  iż  procesor  oferowanego  komputera  osiąga 

minimum 6680 pkt w teście PassMark. 

Termin  składania  ofert  pierwotnie  wyznaczony  był  na  dzień  16.10.2020r.,  następnie 

zmi

eniony na dzień 02.11.2020r. 

dowód:  dokumentacja  postępowania-  ogłoszenie  o  zamówieniu  wraz  ze  zmianami,  SIWZ 

wraz z załącznikami i zmianami, 

W  postępowaniu  wpłynęło  11  ofert,  w  tym  -  oferta  odwołującego,  która  zawiera  najniższą 

cenę  spośród  wszystkich  złożonych  ofert,  jak  również  zaoferowano  w  niej  wszystkie 

podlegające  punktacji  w  kryteriach  pozacenowych  parametry,  umożliwiające  uzyskanie  w 

nich  maksymalnej  liczby  punktów.  Tym  samym  oferta  odwołującego  jest  ofertą 

najkorzystniejszą w przyjętych przez zamawiającego kryteriach oceny. Do oferty odwołujący 

dołączył  omyłkowo  wydruk  testów  PassMark  dotyczący  procesorów  w  zaoferowanych 

urządzeniach,  pochodzący  z  dnia  14.10.2020r.  (nie  starszy  niż  14  dni  od  pierwotnego 

terminu składania ofert). 

dowód: dokumentacja postępowania- informacja z otwarcia ofert, oferta odwołującego, 

Pismem z dnia 18.11.2020r., przesłanym drogą elektroniczną o godzinie 10:34, zamawiający 

wezwał odwołującego: 


na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy- 

do wyjaśnienia treści oferty, wskazując, iż na podstawie 

ogólnodostępnych  informacji  nie  jest  w  stanie  zweryfikować  zgodności  parametrów 

oferowanych  urządzeń  LCO  PRO  2015  z  wymogami  SIWZ,  a  tym  samym  wzywa  do 

wykazania  tej  zgodności,  m.in.  przez  przedstawienie  karty  produktu  wystawionej  przez 

produce

nta, zdjęć obudowy itp.; 

na  podstawie  art.  26  ust.  3  ustawy 

do  uzupełnienia  dokumentów,  potwierdzających 

spełnianie przez oferowane dostawy wymagań określonych przez zamawiającego w postaci 

wydruku  ze  strony 

https://www.cpubenchmark.net/high  end  cpus.html

.  z  datą  nie  wcześniej 

niż  14  dni  przed  terminem  składania  ofert,  ze  wskazaniem  wiersza  odpowiadającego 

właściwemu wynikowi testów, potwierdzającego, iż procesor oferowanego komputera osiąga 

mi

nimum 6680 pkt w teście PassMark, albowiem wydruk dołączony do oferty jest starszy niż 

14 dni od przesuniętego terminu składania ofert, przypadającego na dzień 02.11.2020r. 

Z

amawiający  w  wezwaniu  wyznaczył  termin  na  jego  realizację  do  dnia  20.11.2020r.  godz. 

13:00,  a  więc  nieco  ponad  50  godzin  od  skierowania  wezwania  drogą  elektroniczną  do 

wykonawcy.  

dowód: dokumentacja postępowania- wezwanie z dnia 18.11.2020r,, 

Odwołujący  wskazał,  że  jego  interes  we  wniesieniu  niniejszego  odwołania  jest  oczywisty  i 

poleg

a na dążeniu do wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej. Odwołujący jest podmiotem 

w  pełni  zdolnym  i  realnie  zainteresowanym  wykonaniem  przedmiotu  zamówienia,  zaś  jego 

oferta jest ofertą najkorzystniejszą w podanych przez zamawiającego kryteriach. Zaskarżona 

czynność,  wobec  braku  możliwości  zadośćuczynienia  wezwaniu  zamawiającego  w 

wyznaczonym  terminie skutkować może brakiem  możliwości  konwalidowania ewentualnych 

nieprawidłowości  w  przedłożonych  dokumentach  a  następnie-  wyeliminowaniem,  oferty 

odwołującego  z  postępowania  i  utratą  możliwości  uzyskania  zamówienia.  Odwołujący 

narażony jest tym samym na poniesienie szkody majątkowej w postaci utraty korzyści, jakie 

mógłby osiągnąć z uzyskania zamówienia. Interes odwołującego w rozumieniu art. 179 ust. 1 

ustawy 

przejawia  się  zatem  w  możliwości  (w  razie  uwzględnienia  niniejszego  odwołania) 

wykonania wezwania 

zamawiającego, co pozwoli na utrzymanie jego oferty w postępowaniu 

a  w  dalszej  kolejności  -  na  jej  wybór  i  uzyskanie  zamówienia  w  ramach  toczącego  się 

postępowania (wybór oferty wykonawcy i zawarcie umowy ramowej). 

Odwołujący  wskazał, że zaskarżona czynność jest kwestionowana przez niego zarówno co 

do zasady (jako pozbawiona podstaw prawnych lub oparta na wadliwej podstawie), jak i (na 

wypadek  nie  podzielenia 

powyższego  stanowiska  przez  izbę)  -  co  do  jej  treści  w  zakresie 

terminu,  jaki  został  wyznaczony  odwołującemu  na  wykonanie  wezwania.  Stąd  zarówno 

zarzuty odwołania, jak i wnioski sformułowane zostały przez niego jako wnioski ewentualne. 

Odwołujący  zakwestionował  uprawnienie  zamawiającego  do  wystosowania  wezwania  do 

wyjaśnienia treści jego oferty oparte na przesłankach takich, jak opisane w wezwaniu z dnia 


18.11.2020r. Z jego treści wynika bowiem jednoznacznie, że zamawiający nie ma wątpliwości 

co  do  treści  oferty,  a  jedynie  co  do  możliwości  zweryfikowania  zgodności  jej  przedmiotu  z 

wymaganiami  SIWZ.  Inaczej  rzecz  ujmując-  jego  wezwanie  nie  zmierza  do  usunięcia 

sprzeczności  w  treści  oferty  czy  też  rozwiania  jego  uzasadnionych  wątpliwości,  a  do 

alternatywnego 

w  stosunku  do  przewidzianego  w  SIWZ  zweryfikowania  spełniania  przez 

oferowane  produkty  wymogów  zamawiającego.  Takie  działanie  w  ocenie  odwołującego 

narusza  wskazane  wyżej  przepisy  prawa  i  stanowi  samowolne  uzurpowanie  sobie  przez 

zamawiającego  prawa  żądania  dalszych  dokumentów  przedmiotowych  [vide  wezwanie  do 

przedłożenia karty produktu, zdjęć produktu), innych niż wyraźnie wymienione w SIWZ a tym 

samym- 

zbędnych  z  punktu  widzenia  przeprowadzenia  postępowania.  zamawiający  nie 

powziął  żadnej  konkretnej  wątpliwości  co  do  treści  oferty,  a  jedynie-  chciałby  całościowo 

zweryfikować  parametry  oferowanego  sprzętu,  do  czego  jednak  nie  może  wykorzystywać 

trybu działania przewidzianego w art. 87 ust. 1 ustawy. Tymczasem wyjaśnienia treści oferty 

nie  mogą  służyć  do  uzupełniania  oferty  o  określone  dokumenty,  jako  nieuprawniona 

alternatywa do procedury określonej w art. 26 ustawy. 

Tym samym wezwanie było w tej mierze w całości pozbawione podstawy prawnej. 

Wprowadzone  do  przepisów  ustawy  w  lipcu  2016r.  zasady  przedkładania  dokumentów 

przedmiotowych  i  podmiotowych,  potwierdzających  spełnianie  warunków  udziału  w 

postępowaniu,  brak  podstaw  wykluczenia  oraz  spełnianie  przez  oferowane  dostawy 

wymogów zamawiającego zakładają, iż stosowne dokumenty przedkładane są jedynie- przez 

p

odmiot,  którego  oferta  została  oceniona  najwyżej  i  dopiero-  na  wezwanie  zamawiającego 

(art.  26  ust.  1  i  2  ustawy

).  Nie  jest  dopuszczalne  wcześniejsze  żądanie  ich  przedłożenia. 

Dokument, o którym mowa w  wezwaniu, w postaci wydruku testów PassMark, niewątpliwie 

tak w świetle treści SIWZ, jak i przepisów § 13 Rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie 

rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu  o 

udzielenie zamówienia stanowi właśnie- dokument przedmiotowy. Tym samym zamawiający 

żąda jego przedstawienia dopiero od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, 

po  wstępnej  weryfikacji  podmiotowej  oraz  wstępnej  weryfikacji  zgodności  treści  oferty  z 

SIWZ.  Na  takie  rozumienie  przedmiotowej  instytucji  wskazuje  również-  treść  art.  26  ust.  2f 

ustawy

, który dla zapewnienia odpowiedniego przebiegu postępowania pozwala na żądanie 

przez 

zamawiającego  określonych  dokumentów  na  każdym  etapie  postępowania,  jednak 

wyłącznie- w odniesieniu do dokumentów podmiotowych. Przepis ten nie może być również 

podstawą  do  zamieszczenia  w  SIWZ  zobowiązania  do  złożenia  wszystkich  oświadczeń  i 

dokumentów o charakterze podmiotowym i przedmiotowym wraz z ofertą, albowiem stałoby 

to w sprzeczności z podstawowym celem nowelizacji ustawy z 2016r. 

W  efekcie  w

ezwanie  winno  dotyczyć  nie  uzupełnienia  dokumentu  (przedłożonego  w 

omyłkowej treści wraz z ofertą), a jego przedłożenia w terminie 10 dni od dnia wezwania, w 


trybie  art.  26  ust.  1  ustawy

,  zaś odmienne  ukształtowanie przez  zamawiającego treści  jego 

wezwania 

narusza  zasadę  uczciwej  konkurencji  i  prawa  odwołującego,  któremu  ogranicza 

się  tym  samym  tak-  termin  na  przedłożenie  dokumentu,  jak  i  możliwość  jego  późniejszego 

skorygowania. 

Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy 

termin na wykonanie wezwania do uzupełnienia dokumentów 

wyznacza 

zamawiający, jednak z uwagi na treść art. 7 ustawy nie ma on w tej mierze pełnej 

swobody.  Termin  ten  powinien  być  terminem  realnym,  pozwalającym  na  zadośćuczynienie 

wezwaniu  zamawiającego.  Podobnie  podejść  należy  do  kwestii  wyznaczenia  terminu  na 

udzielenie  wyjaśnień  w  trybie  art.  87  ust.  1  ustawy.  Odpowiedni  i  realny  charakter  terminu 

należy  odnieść  do  okoliczności  obiektywnych  związanych  z  możliwością  pozyskiwania 

określonych  danych  i  realizacji  wezwania,  jak  również  rodzaju  dokumentu  podlegającego 

uzupełnieniu  i  związanego  z  nim  niezbędnego  czasu  na  jego  pozyskanie.  Termin  powinien 

być  zatem  adekwatny  do  okoliczności  i  uwzględniać  realną  możliwość  przekazania 

uzupełnionych dokumentów przez wezwanego wykonawcę. Przykładowo w wyroku Krajowej 

Izby Odwoławczej z dnia 14.01.2020r. ws. KIO 2654/19 podkreślono, iż termin wyznaczony 

przez  zamawiającego  powinien  realnie  umożliwić  wykonawcy  złożenie,  uzupełnienie  lub 

poprawienie oświadczenia. Termin „z dnia na dzień" jest terminem zbyt krótkim, nierealnym 

do przedłożenia zamawiającemu nowych, nie składanych w treści oferty dokumentów. 

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy według odwołującego należy uwzględnić, iż 

żądane  przez  zamawiającego  dokumenty  są  zewnętrzne  w  stosunku  do  odwołującego  i 

pochodzą  od  organizacji  testującej  oraz  producenta  urządzeń.  Ich  pozyskanie  wymaga 

zatem  działania  zarówno-  po  stronie  odwołującego  i jego  służb,  jak  i  po stronie podmiotów 

trzecich  (producent- 

dokument  od  niego  pochodzący  nie  był  wymieniony  w  SIWZ  i  jego 

pozyskanie  wymagało  zwrócenia  się  do  producenta).  Co  istotne,  obiektywnie  istniejący  i 

dotyczący  wszystkich  uczestników  rynku  stan  pandemii  sprawia,  że  możliwości  sprawnego 

działania  są  ograniczone  z  uwagi  na  po  pierwsze-  ograniczona  dostępność  sił  ludzkich 

(umieszczanie pracowników na kwarantannie lub izolacji, praca zdalna), po wtóre z uwagi na 

wydłużenie  łańcucha  komunikacji  (praca  zdalna  w  przypadku  pracowników  biurowych). 

Uwzględniając  powyższe  wyznaczenie  2-dniowego  terminu  na  pozyskanie  dokumentów, 

opracowanie wyjaśnień i ich przedłożenie zamawiającemu było rażąco nielojalne względem 

Wykonawcy  i  naruszało  reguły  uczciwej  konkurencji.  W  efekcie  wykonawca,  którego  dział 

zamówień  publicznych  dotknięty  był  kwarantannę,  podobnie  jak  w  przypadku  producenta, 

który w ogóle nie prowadzi aktualnie obsługi stacjonarnej a jego pracownicy skierowani są do 

pracy  zdalnej)  nie  był  w  stanie,  mimo  odpowiedniego  przygotowania  organizacyjnego, 

uczynić zadość wezwaniu w wyznaczonym terminie, którego nota bene (patrz wcześniejsze 

uwagi na tle zasadności i podstawy wezwania) nie mógł się spodziewać. 

W efekcie czynność zamawiającego narusza przepisy prawa również- w zakresie terminu, w 


którym zamawiający oczekiwał wykonania wezwania. 

W dniu 30 listopada 2020r. zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania.  

W dniu 9 grudnia 2020r. zamawiający wniósł o odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 

ust.  2  pkt  2  ustawy  podnosząc,  że  na  dzień  wniesienia  odwołania  postępowanie  nie  było 

rozstrzygnięte i odwołujący nie dysponuje wiedzą, która oferta jest najkorzystniejsza, nie wie 

także  jak  zostaną  ocenione  jego  wyjaśnienia  i  uzupełnienia,  żądania  odwołania  są 

niezasadne, gdyż nie dotyczą faktycznie zaistniałej sytuacji.  

W  dniu  10  grudnia  2020r.  zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wniósł 

ponad wniosek o odrzucenie odwołania także wniosek o jego oddalenie jako bezzasadnego. 

Podniósł, że wezwanie z dnia 18 listopada 2020r. obejmowało dwie czynności wezwanie do 

wyjaśnień  w  trybie  art.  87  ust.  1  i  do  uzupełnienia  dokumentów.  Zamawiający  ma  prawo 

wzywa

ć wykonawcę do wyjaśnień. Zamawiający wskazał, że wymagał obudowy typu SFF ub 

mini  Tower,  czarnej,  szarej  srebrnej  lub  pokrewne,  z  nóżkami  gumowymi  pozwalającymi 

ustawić  komputer  pionowo  lub  poziomo,  przycisk  power  miał  się  znajdować  na  przednim 

panelu.  Zamawiający  nie  znalazł  takich  informacji  i  dlatego  zwrócił  się  o  wyjaśnienia  do 

wykonawcy.  Nie  wymagał  przedłożenia  konkretnych  dokumentów,  wskazał  jedynie  na  taką 

możliwość. Co do wezwania do uzupełnienia to wskazał, że z procedury odwróconej wynika, 

że  najpierw  ocenia  się  oferty,  a  następnie  bada  spełnianie  warunków  i  brak  podstaw 

wykluczenia. W ocenie ofert zdaniem zamawiającego mieści się badanie zgodności oferty z 

siwz. tym samym zasadnym się wydaje zbadanie oferty pod kątem zgodności z siwz przed 

sporządzeniem  rankingu  wykonawców.  Zastosowanie wezwania z  art.  26  ust.  1 ustawy  ma 

bowiem  zdaniem  zamawiającego  tylko  sens  wobec  wykonawcy,  którego  oferta  nie  podlega 

odrzuceniu.  Wiąże  się  to  z  wcześniejszym  zbadaniem  dokumentów  przedmiotowych.  Brak 

przedłożenia dokumentu przedmiotowego a także złożenie dokumentu wadliwego czy wprost 

potwierdzającego niespełnianie wymagań przedmiotowych stanowi podstawę do odrzucenia 

oferty  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy.  Badanie  przedmiotowe  oferty  po  ustaleniu 

rankingu  byłoby  ryzykowne,  gdyż  w  przypadku  ustalenia  istnienia  podstaw  odrzucenia, 

zamawiający  musiałby  ponownie  przeprowadzić  procedurę  i  przeliczyć  przyznane  punkty. 

Możliwość  żądania  dokumentów  przedmiotowych  wraz  z  ofertą  wydaje  się  rozwiązaniem 

racjonalnym.  W  ocenie  zamawiającego  art.  26  ust.  1  ustawy  nie  zakazuje  zamawiającemu 

sformułowania w siwz wymogu złożenia dokumentów przedmiotowych wraz z ofertą. W tym 

miejscu  zamawiający  odwołał  się  do  orzecznictwa  Izby.  W  przedmiotowym  postępowaniu 

zamawiający żądał dołączenia wydruku testu PassMark z datą nie wcześniej niż 14 dni przed 

terminem  składania  ofert  i  określił  cel  składania  tego  dokumentu  w  celu  potwierdzenia 

spełniania  parametru  wydajności.  Zakreślenie  tego  przedziału  czasowego  było  w  ocenie 

zamawiającego  uzasadnione,  gdyż  zapobiegało sytuacji,  w  której  procesor  przed  terminem 

składania ofert parametr osiągnął, a w dacie samodzielnej weryfikacji przez zamawiającego 


już nie, co skutkowałoby koniecznością odrzucenia oferty. W ocenie zamawiającego przyjęta 

przez  niego  metoda  daje  stosunkowo  szybką  i  obiektywną  możliwość  weryfikacji 

oferowanego  sprzętu.  Zamawiający  jako  gospodarz  postępowania  kreuje  co  jest  treścią 

oferty  i  wymagany  wydruk  według  zamawiającego  jest  dokumentem  na  potwierdzenie 

parametrów  przedmiotowych.  Zrobienie  zrzutu  ekranu,  podpisanie  go  i  dołączenie  do 

przekazywanych  dokumentów  zajmuje  tylko  kilka  minut.  Odwołujący  dołączył  do  oferty 

wymagany plik z wydrukiem tylko z datą wcześniejszą od wymaganej, zatem dokument był 

błędny  i  wymagał  uzupełnienia.  Odwołujący  na  etapie  składania  ofert  nie  wnosił  żadnych 

zapytań czy odwołań co do wymogu dołączenia do oferty wydruku. W ocenie zamawiającego 

prawidłowo zastosował procedurę z art. 26 ust. 3 ustawy.  

W  ocenie  zamawiającego  wyznaczony  przez  niego  termin  na  udzielenie  wyjaśnień  i 

uzupełnienia  był  wystarczający.  Wykonawca  przygotowują  c  ofertę  przeanalizował  OPZ  i 

potwierdził  przez  złożenie  oferty.,  że  produkty  są  zgodne  z  oczekiwaniami  zamawiającego. 

Zam

awiający  nie  wymagał  składania  jakichkolwiek  dokumentów  pochodzących  od 

podmiotów  trzecich.  Określił  termin  mają  na  uwadze  ilość  pracy  jaką  trzeba  wykonać  dla 

prawidłowego  przygotowania  odpowiedzi.  Złożenie  wyjaśnień  dotyczących  obudowy 

jednostki  centralne

j  było  w  ocenie  zamawiającego  jedynie  formalnością,  a  uzupełnienie 

wymagało wejścia na stronę internetową, zrobienia zrzutu ekranu, podpisania i załączenia do 

przesyłanych  dokumentów.  Zamawiający  wezwał  8  wykonawców  do  wyjaśnień,  z  czego  5 

także  do  uzupełnienia    i  każdy  z  wykonawców  oprócz  odwołującego  złożył  wyjaśnienia  i 

uzupełnienia w terminie. Wszyscy zostali wezwani w dniu 18 listopada 2020r. i mieli złożyć 

wyjaśnienia lub uzupełnienia do 20 listopada 2020r. godz. 13:00. Żaden z wykonawców nie 

podnosił,  że  ustalony  termin  jest  zbyt  krótki.  Każdy  z  wykonawców  był  jednakowo 

potraktowany. Odwołujący nie składał wniosku o przedłużenie terminu. Odwołujący w dniu 23 

listopada 2020r. uzupełnił i wyjaśnił. Treśc tych dokumentów nie zawiera próby wykazania z 

cze

go  wyniknęło  opóźnienie.  Argumentacja  odwołującego  odnośnie  ograniczonej 

dostępności  sił  ludzkich  nie  znajduje  potwierdzenia  w  innych  działaniach  odwołującego  – 

złożeniu odwołania w sobotę. Sam odwołujący stwierdził , że wydruk PassMark był złożony 

omyłkowo, a zatem miał świadomości konieczności złożenia tego dokumentu wraz z ofertą i 

konieczności  aktualizacji  dokumentów,  na  co  wskazuje  fakt  złożenia  aneksu  do  wadium. 

Nadto gdyby odwołujący rzeczywiście zrozumiał, że zamawiający domaga się dokumentów, 

to  li

der  konsorcjum  i  producent  sprzętu  mają  tę  samą  siedzibę  i  wspólnego  prezesa  – 

właściciela firmy. W ocenie zamawiającego świadczy to o próbie manipulacji postępowaniem 

odwoławczym. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Izba  dopuściła  dowody  z  dokumentacji  postępowania  tj.  siwz  wraz  z  załącznikami, 

modyfikacji  treści  siwz  i  wyjaśnień  treści  siwz,  oferty  odwołującego,  wezwania  z  dnia  18 


listopada 2020r. 

dowodów załączonych przez zamawiającego do odpowiedzi na odwołanie i 

dowodów złożonych przez odwołującego na rozprawie.  

Na podstawie tych dowodów Izba ustaliła, co następuje: 

W  pkt.  XV. 

Siwz  zamawiający  zawarł  wykaz  dokumentów  potwierdzających,  że  oferowane 

dostawy odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego.  

Zgodnie z § 13 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 27.07.2016 r. w sprawie rodzajów 

dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy  w postępowaniu o udzielenie 

zamówienia,  wykonawca  musi  dołączyć  do  oferty  następujące  dokumenty:  w  celu 

potwierdzenia, iż oferowany sprzęt i oprogramowanie odpowiada wymaganiom technicznym 

określonym przez zamawiającego:  

Wydruk  ze  strony  https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html,  z  datą  nie 

wcześniej  niż  14  dni  przed  terminem  składania  ofert,  ze  wskazaniem  wiersza 

odpowiadającego  właściwemu  wynikowi  testów,  potwierdzający,  iż  procesor  oferowanego 

komputera osiąga minimum 6680  pkt w teście PassMark 

W  celu  potwierdzenia,  że  oferowane  produkty  równoważne  odpowiadają  wymaganiom 

określonym przez Zamawiającego, Wykonawcy muszą dostarczyć wraz z ofertą: 

dokumentację  techniczną  potwierdzającą  spełnianie  przez  zaoferowane  produkty 

wymagań opisanych w OPZ; 

pełne postanowienia licencji oprogramowania równoważnego; 

wykaz pełnej funkcjonalności oprogramowania równoważnego; 

pełne warunki i zakres oprogramowania równoważnego. 

Z  załącznika  nr  2  do  siwz  –  opis  przedmiotu  zamówienia  wynika,  że  zamawiający  określił 

minimalne wymagania parametrów sprzętu i oprogramowania: 

Minimalne wymagania parametrów sprzętu i oprogramowania 

1.6.1 Komputer 

1.  Procesor  - 

Procesor  osiągający  minimum  6680  pkt  w  teście  PassMark 

https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Wykonawca  dołączy  do  oferty  wydruk 

ww. strony z datą nie wcześniej niż 14 dni przed terminem składania ofert, ze wskazaniem 

wiersza odpowiadającego właściwemu wynikowi testów. 

2. BIOS - 

Możliwość odczytania wersji BIOS 

Możliwości konfiguracji: 

blokowanie portów USB, 

ustawienia  sekwencji  bootowania,  tak  aby  system  startował  tylko  i  wyłącznie  z  lokalnego 

dysku twardego w celu uniemożliwienia uruchamiania systemu z innego źródła, 

ustawienia hasła administratora o długości co najmniej 8 znaków. 

Pamięć RAM - DDR4, min. 8 GB.  - Jedno wolne złącze pamięci RAM 

4 Dysk SSD M.2 PCle - 

pojemność min. 240 GB  


możliwość wyjęcia dysku bez utraty gwarancji, 

szybkość zapisu min. 500 [MB/s], 

szybkość odczytu min. 500 [MB/s], 

Zamawiający  nie  dopuszcza  spełnienia  wymagań  poprzez  zainstalowanie  więcej  niż  1  szt. 

dysków. 

5. Karta graficzna 

Zamawiający dopuszcza kartę zintegrowaną 

Napęd optyczny Wbudowany w obudowę napęd DVD+/-RW lub SLIM. 

Karta dźwiękowa Zamawiający dopuszcza kartę zintegrowaną. 

8.  Obudowa  SFF  lub  mini  Tower,  kolory  czarny,  srebrny,  szary  lub  pokrewne.  Posiad

ająca 

nóżki gumowe pozwalające  ustawić  komputer  pionowo jak i  poziomo.  Przycisk  POWER  na 

przednim panelu 

9. Karta sieciowa Wbudowana karta sieciowa: 1x Gigabit Ethernet. 

Karta sieci bezprzewodowej WIFI ze standardem min. 802.11 b/g/n. 

Płyta  główna:  wewnętrzne  gniazda  rozszerzeń:  min.1x  PCI  Express  x  16,  min.1x  PCI 

Express x 1 

11. Wbudowane porty na panelu przednim:  

-  4 x USB, w tym min. 2x USB 3.1 gen. 1  

wyjście słuchawkowe / Combo 

na panelu tylnym: 

- min. 4x USB (standard min. 2.0); 

- 1x RJ 45 

Zamawiający  wymaga  złącza  HDMI  i  dodatkowego  złącza  do  podłączenia  drugiego 

monitora. 

12. Zainstalowany system operacyjny Windows 10 (Professional 64 bit w wersji polskiej) lub 

równoważny.  

Zamawiający wymaga: 

- zainstalowanego systemu operacyjnego, 

- aktywacji systemu operacyjnego, 

Wymagana  naklejka  (Certyfikat  Autentyczności)  licencyjna  z  kluczem  aktywacyjnym  lub 

naklejka informująca o zapisanym kluczu aktywacyjnym w BIOS. 

13.  Oprogramowanie  biurowe  Microsoft  Office  201

9  wersja  polska  lub  równoważny. 

Zamawiający wymaga aktywacji produktu. 

14 Klawiatura - 

w kolorze czarnym lub odcieniach szarości,  

standardowa  klawiatura  komputerowa  w  układzie  QWERTY/US,  polskie  znaki  zgodne  z 

układem w MS Windows „polski programisty”, z 12 klawiszami funkcyjnymi oraz 2 klawiszami 

Alt, z wydzielonym blokiem numerycznym zlokalizowanym po prawej stronie.  

Zamawiający nie dopuszcza odłączanego bloku numerycznego. 


nóżki pozwalające zmienić nachylenie klawiatury, 

trwałe  oznaczenie  klawiszy  zapewniające  możliwość  odczytu  przyporządkowanego  znaku 

do klawisza przez czas nie krótszy niż okres gwarancji  

gumki antypoślizgowe (Zamawiający nie dopuszcza stopek plastikowych), 

złącze USB, przewodowa  

długość kabla min. 1.5 m.  

15. Myszka 

w kolorze czarnym lub odcieniach szarości,  

- optyczna (min.1000 DPI),  

z rolką,  

dwuprzyciskowa / trzyprzyciskowa (Zamawiający dopuszcza przycisk w rolce), 

przewodowa ze złączem USB, długość przewodu min. 1.5 m 

16. Zasilanie 

Wbudowany w obudowę zasilacz o mocy nie większej niż 220W wraz z kablem 

zasilającym. Wbudowany  w  obudowę  zasilacz  zapewniający  poprawną  pracę komputera,  o 

sprawności min. 85% przy 50% obciążeniu lub spełniający normę min. 80 PLUS BRONZE, 

wraz  z  kablem  zasilającym.  Listwa  zasilająca  z  wyłącznikiem  i  automatycznym 

bezpieczniki

em,  o  długości  kabla  min.  5  metrów  z  5-oma  gniazdami  z  uziemieniem, 

umożliwiającymi  podłączenie  dostarczonego  sprzętu,  kabel  zakończony  wtyczką  sieciową 

kątową. 

Zgodność ze standardami Deklaracja zgodności CE 

Warunki Równoważności – warunki równoważności miały dotyczyć: 

2.1 Oprogramowanie biurowe 

2.2 System operacyjny 

Odwołujący w ofercie zadeklarował: Komputer PC LCO Pro 2015 i oświadczył, że oferowany 

sprzęt jest produkowaną seryjnie jednostkę centralną tzn. że został wyprodukowany w ilości 

co najmniej 10 

000. Odwołujący załączył do oferty wydruki benchmarków dla AMD Ryzen 3 

Pro 3200 G na poziomie 7076 z dnia 13 października 2020r., przy czym w tłumaczeniu jest 

14 października 2020r.  

W dniu 18 listopada 2020r. zamawiający wezwał każdego z wykonawców do wyjaśnień, albo 

uzupełnień albo  wyjaśnień i uzupełnień zakreślając termin do dnia 20 listopada 2020r. przy 

czym poza wykonawcą Suntar wezwanie do wyjaśnień dotyczyło pkt. 8 pkt. 1.6.1. załącznika 

nr 2 do siwz i poza odwołującym wykonawców MBA, ALPLAST, Koncept, PRZP i Wasco, zaś 

do uzupełnienia MBA, Alplast, Koncept, Grupa E. Kwestie do wyjaśnienia jak i uzupełnienia 

(poza Suntar) były w wezwaniach sformułowane w identyczny sposób.  

Wszyscy  wezwani  wykonawcy  poza  odwołującym  złożyli  wyjaśnienia  i  uzupełnienia,  przy 

czym  wykonawcy  załączali  testy  PassMark,  karty  katalogowe  lub  zdjęcia  a  w  jednym 

przypadku oświadczenie producenta.  


Odwołujący w dniu 23 listopada 2020r. złożył kartę katalogową produktu oraz test PassMark 

z dnia 27 października 2020r.  

Z wy

druków z wyszukiwarki Google wynika, że nie wyświetliły się obrazy do Lco pro 2015, ze 

strony 

www.lco.pl/amd

wynika, że obudowa jest szara, SFF, MicroTower Tower, z obrazu nie 

da się ustalić czy ma gumowe nóżki i czy ma włącznik power w panelu przednim.  

Z  historii  logowanych  operacji  wynika,  że  odwołujący  pobrał  załącznik  wezwanie  do 

wyjaśnień 18 listopada 2020r. godz. 12.21.49. Z raportów zbiorczych Wolters Kluwer wynika, 

że firma LCO sp. z o.o. ma siedzibę w Bydgoszczy na ul. Dworcowej 83, a w zarządzie jest 

p. A. S.

, z raportu zbiorczego dla Immitis sp. z o.o. wynika, że ma siedzibę w Bydgoszczy na 

ul. Dworcowej 83, a prezesem Zarządu jest A. S. . 

Dowody odwołującego złożone na rozprawie: 

-  informacja  o 

pobycie  w  Izolacji,  zlecenia  badań  010307  z  12  listopada  2020r.  i  pisma 

Immitis do p. B. T.-B. 

z dnia 13 listopada 2020r. wynika, że od 21 do 30 października 2020 p. 

B.  T. 

–  B.  przebywała  w  izolacji  domowej,  w  dniu  12  listopada  2020r.  miała  wykonane 

badanie wykrywające wirusa SARS-CoV-2 i zakończyła kwarantannę 22 listopada 2020r. 

informacja o pobycie w izolacji z 27 października 2020r., 9 grudnia 2020r. i pisma Immitis z 

dnia  12  listopada  2020r.  wynika,  że  pani  J.  P.  Z.  przebywała  w  izolacji  domowej  od  24 

października  do  2  listopada  2020r.  i  od  12  listopada  2020r.  do  21  listopada  2020r.  i 

zakończyła kwarantannę w dniu 21 listopada 2020r.  

z  pisma  LCP  sp.  z  o.o.  wynika,  że  odwołujący  przekazał  producentowi  pismo 

zamawiającego  z  dnia  18  listopada  2020r.,  jednak  z  uwagi  na  zachorowanie  pracowników 

spółki  LCO  na  Covid-19  i  związanym  z  tym  czasowym  całkowitym  wyłączeniem  obsługi 

stacjonarnej klientów, w chwili obecnej nie jest możliwe udzielenie odpowiedzi i przekazanie 

wnioskowanych  dokumentów.  Najwcześniejszy  możliwy  termin  przekazania  dokumentów  – 

23 listopada 2020r. pismo zostało wystawione z datą 20 listopada 2020r.  

Odwołujący  nie  wnosił  o  przedłużenie  mu  terminu  do  złożenia  wyjaśnień  i  uzupełnienia 

dokume

ntów, nie podał także informacji o trudnościach w terminowym przekazaniu wyjaśnień 

i uzupełnień w piśmie z dnia 23 listopada 2020r.  

Izba zważyła, co następuje: 

Izba  nie  dopatrzyła  zaistnienia  przesłanek  z  art.  189  ust.  2  ustawy,  które  skutkowałyby 

odrzuce

nie odwołania.  

Izba  postanowiła  oddalić  wniosek  Zamawiającego  o  odrzucenie  odwołania.  Izba  stwierdza, 

że  jednym  z  zachowań  Zamawiającego,  na  które  przysługuje  odwołanie  jest  decyzja  np.  o 

wyborze  oferty  najkorzystniejszej  czy  odrzuceniu  oferty,  jednak  odw

ołanie  w  postępowaniu 

powyżej  progów  unijnych  przysługuje  od  wszelkich  czynności  Zamawiającego  i  jego 

zaniechań  dokonania  czynności,  do  których  był  zobowiązany  na  podstawie  ustawy,  a  więc 


nie  ogranicza  się  wyłącznie  do  decyzji  rozstrzygających  o  bycie  danego  wykonawcy  w 

postępowaniu. Mogą być to także sytuacje zagrażające interesowi danego wykonawcy choć 

bezpośrednio  niepowodujące  skutku  wyeliminowania  go  z  postępowania  np.  dotyczące 

oceny  skuteczności  zastrzeżenia  informacji  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa,  wezwania  do 

złożenia wyjaśnień w przedmiocie ceny rażąco niskiej, czy jak w tym przypadku wezwania do 

złożenia wyjaśnień czy uzupełnienia dokumentów. Co więcej w orzecznictwie Izby wskazuje 

się,  że  złożenie  odwołania  na  czynność  wezwania  w  sytuacji  zwłaszcza  jak  w  niniejszej 

sprawie  kwestionowania  terminu  tego  wezwania  jest  jak  najbardziej  działaniem  mającym 

zabezpieczyć interes danego wykonawcy  w uzyskaniu zamówienia. Z tych też względów  w 

ocenie  Izby  wykonawca,  który  złożył  ofertę  i  pozostaje  zainteresowany  wynikiem  tego 

postępowania  jest  podmiotem  uprawnionym  do  wniesienia  odwołania.  Izba  ocenia,  że 

wniosek  Zamawiającego  mógłby  także  być  sformułowany  jako  wniosek  o  odrzucenie 

odwołania jako przedwczesnego, jednakże art. 189 ust. 2 pkt 3 nie dawałby w tym zakresie 

również  Zamawiającemu  szansy  na  odrzucenie  odwołania,  gdyż  przepis  ten  dotyczy 

wyłącznie  odwołań  spóźnionych.  Z  tych  też  względów  Izba  postanowiła  oddalić  wniosek  o 

odrzucenie odwołania. 

Izba  oceniła,  że  odwołujący  wykazał  zaistnienie  przesłanek  dopuszczalności 

materialnoprawnej z art. 179 ust. 1 ustawy.  

Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 87 ust. 1 ustawy w zw. z art. 25 ust. 1 ustawy w 

zw. z art. 7 ustawy przez nadużycie (z naruszeniem zasad uczciwej konkurencji) uprawnienia 

do  żądania  wyjaśnień  odnośnie  treści  oferty  i  zażądanie  w  tym  trybie  przedłożenia 

dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy, niewymienionych w treści SIWZ 

jako wymagane przez zamawiającego - w sytuacji, w której oferta odwołującego nie budziła 

wątpliwości  a  celem  zamawiającego  nie  było  ich  rozwianie,  lecz  weryfikacja  zgodności 

oferowanych urządzeń z treścią SIWZ w sposób odmienny, niż przewidziany w treści SIWZ, 

a  tym  samym  - 

przez  zażądanie  przedłożenia  dokumentów  nie  będących  niezbędnymi  dla 

przepro

wadzenia postępowania 

W  ocenie  Izby  zarzut  nie  zasługuje  na  uwzględnienie.  Zgodnie  z  art.  87  ust.  1  ustawy 

zamawiający może żądać od wykonawców  wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Z 

oferty  odwołującego  wynikało  jaki  komputer  PC  jest  oferowany,  natomiast  nie  wynikały  z 

niego  jakiekolwiek  informacje,  co  do  spełniania  pkt.  8  pkt.  1.6.1.  załącznika  nr  2  do  siwz. 

Odwołujący  oświadczył  o  spełnieniu  wymagań  siwz.  Zamawiający  jak  wynika  z 

przedstawionych  dowodów  próbował  ustalić  w  jakiej  obudowie  może  być  mu  zaoferowany 


komputer LCO Pro 2015 i na podstawie przedstawionego dowodu zamawiający mógł ustalić, 

że  obudowa  jest  szara,  może  być  SFF,  MicroTower  lub  Tower  i  że  na  obrazach 

zamieszczanych na  stronie producenta jest  obudową stojącą  w  pionie,  natomiast  nie był  w 

stanie  zweryfikować,  czy  obudowa  może  też  być  ustawiona  w  poziomie  i  czy  ma  gumowe 

nóżki  oraz  przycisk  power  w  panelu  przednim.  Zamawiający  wskazał  w  wezwaniu,  że 

oczekuje  wyjaśnień  w  zakresie  właśnie  tego  parametru,  choć  pytanie  mogło  być  szerzej 

odczytane przez odwołującego, przy użycie słowa w szczególności. Nie oznacza to jednak, 

że zamawiający dokonał wezwania w sposób niezgodny z ustawą. Zamawiający ma prawo 

wyjaśniać,  czy  oferowany  mu  przedmiot  posiada  szczegółowe  cechy  wymagane  w  opisie 

pr

zedmiotu  zamówienia.  Zamawiający  nie  miał  prawa  żądać  dokumentów  przedmiotowych 

nie  wymaganych  w  siwz,  ale  w  ocenie  Izby  w  tym  przypadku  zamawiający  prosił  w 

wyjaśnienie treści oferty – cech oferowanego sprzętu, a jedynie przykładowo wskazywał, że 

złożenie tych wyjaśnień może polegać także na złożeniu dokumentów jak karty produktu czy 

zdjęcia obudowy. Wskazanie na zdjęcia obudowy przez zamawiający wyraźnie wiązało treść 

żądanych wyjaśnień z wymaganiami dotyczącymi obudowy, a więc ujętymi w pkt. 8 pkt. 1.6.1 

załącznika nr 2 do siwz. Wykonawca w ocenie Izby nie był związany przez zamawiającego 

obowiązkiem złożenia dokumentów, mógł poprzestać na wyjaśnieniach, czy też złożyć inny 

niż  wskazany  przez  zamawiającego  przykładowo  dokument.  Można  wskazać,  że  jeden  z 

w

ykonawców  w  tym  postępowaniu  tak  właśnie  odebrał  wezwanie  i  złożył  oświadczenie 

producenta  nie  wskazane  w  przykładach  zamawiającego.  Izba  doszła  do  przekonania,  że 

wskazanie  jedynie  przykładowe  na  możliwość  złożenia  dowodów,  nie  stanowiło  naruszenia 

ustawy

, bo to od woli wykonawcy zależało czy z podpowiedzi zamawiającego skorzysta, czy 

też  zdecyduje  się  poprzestać  na  oświadczeniu  własnym  wskazującym  na  cechy  obudowy. 

Izba  nie  dopatrzyła  się  zatem  naruszenia  art.  87  ust.  1  ustawy  w  czynnościach 

zamawiającego.  

Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 26 ust. 1 i 3 ustawy w zw. z art. 7 ustawy przez 

wezwanie  odwołującego  na  podstawie  art.  26  ust.  3  ustawy  do  uzupełnienia  dokumentów, 

potwierdzających  spełnianie  przez  oferowane  dostawy  wymagań  określonych  przez 

zamawiającego  w  postaci  wydruku  ze  strony 

https://www.CDubenchmark.net/

high  end 

cpus.html.  z  datą  nie  wcześniej  niż  14  dni  przed  terminem  składania  ofert,  ze  wskazaniem 

wiersza  odpowiadającego  właściwemu  wynikowi  testów,  potwierdzającego,  iż  procesor 

oferowanego  komputera  osiąga  minimum  6680  pkt  w  teście  PassMark,  podczas  gdy 

dokument tego rodzaju przedkładany jest zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy po raz pierwszy na 

wezwanie  zamawiającego,  a  tym  samym  podstawą  wezwania  przez  zamawiającego 

powinien być przepis art. 26 ust. 1 ustawy, a wezwanie winno dotyczyć przedłożenia (nie zaś 

uzupełnienia) w/w dokumentów 


Izba  oddaliła  powyższy  zarzut  jako  spóźniony.  Odwołujący  o  wymogu  zamawiającego 

polegającym  na  żądaniu  dokumentu  –  wydruku  z  wyniku  testu  benchmark  w  ramach 

PassMark  wiedział  od  daty  publikacji  siwz.  Od  tego  momentu  miał  prawo  wskazywać 

zamawiającemu  w  zapytaniach  do  treści  siwz  charakter  tego  dokumentu  jako  dokumentu 

przedmiotowego  jak  i  wnioskować  o  odstąpienie  od  wymogu  składania  dokumentu  wraz  z 

ofertą, a także wnieść odwołanie, jeśli uważał, że ustalona przez zamawiającego treść siwz 

narusza  przepisy  ustawy.  Odwołujący  jednak  z  żadnego  z  tych  praw  nie  skorzystał  i 

zastosował  się  do  wymagania  zamawiającego  składając  wydruk  wraz  z  ofertą.  Termin  na 

skarżenie treści siwz określa art. 182 ust. 2 pkt 1 ustawy wskazując na termin 10 dniowy od 

daty ogłoszenia o zamówieniu lub zamieszczenia siwz na stronie internetowej. Obecnie zaś 

odwołujący  domaga  się,  aby  zamawiający  ten  złożony  dokument  pominął  i  wezwał 

odwołującego do złożenia nowego dokumentu w trybie art. 26 ust. 1 ustawy. W ocenie Izby 

takie żądanie zmierzałoby w rzeczywistości do oczekiwania albo naruszenia zasady równego 

traktowania  wykonawców,  bowiem  również  pozostali  wykonawcy  dostosowali  się  do 

wymagania  zamawiającego  i  złożyli  wydruki  wraz  z  ofertą,  albo  do  obejścia  zasady 

jednokrotności  wzywania  do  uzupełnienia  dokumentów.  W  ocenie  Izby  oba  cele 

odwołującego prowadziłyby do obejścia ustawy i nie zasługują na ochronę.  

Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 87 ust. 1 ustawy w zw. z art. 7 ustawy oraz art. 

26  ust.  3  ustawy  w  zw.  z  art.  7  ustawy  przez  wyznaczenie,  z  naruszeniem  reguł  uczciwej 

konkurencji,  rażąco  krótkiego  (2  dniowego-  niespełna  50,5  godziny),  terminu  na  realizację 

wezwania  do  udzielenia  wyjaśnień  i  przedłożenia  dokumentów,  w  tym  pochodzących  od 

podmiotu  trzeciego  (producenta  oferowanych  urządzeń),  nieuwzględniającego  czasu 

niezbędnego  na  ich  pozyskanie,  przygotowanie  i  przesłanie  zamawiającemu  w  realiach 

aktualnie  panującej  pandemii  COVID-19,  a  tym  samym-  uniemożliwienie  odwołującemu 

uczynienia zadość wezwaniu w wyznaczonym terminie. 

Zarzut  zasługuje  na  oddalenie.  Izba  przede wszystkim  ocenia  czynność zamawiającego  na 

datę  jej  podjęcia  i  z  uwzględnieniem  okoliczności  stanu  faktycznego  jakimi  dysponował 

zamawiający w dacie podejmowania decyzji. W dacie czynności wezwania zamawiający nie 

miał  wiedzy,  że  po  stronie  odwołującego  występują  przeszkody  mogące  wpływać  na 

terminowość  przedstawiania  informacji.  Należy  zauważyć,  że  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia ustawodawca nie zdecydował się na zawieszenie biegu terminów postępowania 

czy  to  o  udzielenie  zamówienia,  czy  to  postępowania  odwoławczego  w  związku  z 

ogłoszonym  stanem  epidemii,  jak  miało  to  miejsce  w  przypadku  części  terminów 

administracyjnych  czy  sadowych.  Tym  samym  sam  fakt  wystąpienia  stanu  epidemii  nie 


stanowi  dla  każdego  zamawiającego  obowiązkowej  podstawy  do  wydłużenia  terminów 

ustawowych  czy  przyjęcia  dłuższych  niż  w  stanie  normalnego  funkcjonowania  gospodarki. 

Zamawiający  oczekiwał  złożenia  dokumentu  z  wymaganą  datą  aktualności,  którego 

pozyskanie  było  możliwe  drogą  elektroniczną,  oraz  wyjaśnień  do  treści  oferty  z  jedynie 

przykładowym wskazaniem możliwego katalogu dokumentów składających się na treść tych 

wyjaśnień.  Tym  samym  zamawiający  nie  miał  podstaw  do  przypuszczenia,  że  u 

odwołującego panuje wyjątkowa sytuacja epidemiczna dotycząca tak jego jak i producenta, z 

którego  sprzętu  korzysta  i  że  ta  sytuacja  ustała  dopiero  po  terminie  składania  wyjaśnień  i 

uzupełnień,  to  jest  w  dniu  23  listopada  2020r.  Odwołujący,  ani  nie  informował 

zamawiającego, że kierowane do niego wszelkie pisma mogą spotkać się z opóźnieniem w 

odpowiedzi  z  uwagi  na  stan  kwarantanny  pracowników  przewidzianych  do  obsługi  oferty  w 

niniejszym  postępowaniu,  ani  nie  wnosił  o  wydłużenie  terminu  na  składanie  wyjaśnień  i 

uzupełnień,  wreszcie  nie  usprawiedliwiał  uchybienia  terminowi  na  składanie  wyjaśnień  i 

uzupełnień w piśmie z dnia 23 listopada 2020r. powołując się właśnie na takie okoliczności, 

jednocześnie żaden z pozostałych wykonawców nie sygnalizował zamawiającemu trudności 

z  dochowaniem  terminu,  żaden  nie  wskazywał  na  panujący  stan  epidemii  i  wszyscy  poza 

odwołującym złożyli  wymagane wyjaśnienia/uzupełnienia w terminie. Tym samym nie może 

być  mowy  o  nierównym  traktowaniu  wykonawców,  wszyscy  otrzymali  ten  sam  termin  na 

składanie  wyjaśnień/uzupełnień,  zakres  tych  wezwań  był  podobny,  a  w  trzech  poza 

odwołującym  przypadkach  identyczny  z  wezwaniem  odwołującego.  W  ocenie  Izby  te 

wszystkie  okoliczności  świadczą,  że  zamawiający  realnie  ocenił  termin,  a  nie  mając 

świadomości  wyjątkowej  sytuacji  u  odwołującego  nie  mógł  sam  z  siebie  wyznaczyć  akurat 

odwołującemu dłuższego terminu, nie narażając się na zarzut nierównego traktowania. Tym 

samym to brak działania po stronie odwołującego doprowadził do tego, że odwołujący złożył 

wyjaśnienia i uzupełnienia po terminie zakreślonym przez zamawiającego.  

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 usta-

wy.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy, 

tj.  stosownie  do  wyniku  postępowania,  z  uwzględnieniem  postanowień  rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania  (tekst  jednolity  Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  2972)  zmienionego  rozporządzeniem 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 stycznia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 


odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2017 r., poz. 47) obciążając odwołującego 

kosztami  wpisu  w  kwocie  15 

000zł.,  który  w  całości  zaliczono  na  poczet  kosztów 

postępowania odwoławczego.  

Przewodniczący: …………………………