KIO 3171/20 WYROK dnia 18 grudnia 2020 r.

Stan prawny na dzień: 12.02.2021

Sygn. akt KIO 3171/20 

WYROK 

z dnia 18 grudnia 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Bartosz Stankiewicz 

Protokolant:   

Mikołaj Kraska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 grudnia 2020 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Pre

zesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  30  listopada  2020  r.  przez  wykonawcę 

Suntar  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Tarnowie  przy  ul.  Boya-Żeleńskiego  5B  (33-100  Tarnów)  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Skarb  Państwa  –  Centrum  Obsługi  Administracji 

Rządowej  z  siedzibą  w  Warszawie  przy  ul.  Powsińskiej  69/71  (02-903  Warszawa), 

działającego  w  imieniu  i  na  rzecz  następujących  jednostek:  Biura  do  Spraw  Substancji 

Chemicznych,  Biura  Rzecznika  Prawa  Pacjenta,  Centrum  Obsługi  Administracji  Rządowej, 

Dolnośląskiego  Urzędu  Wojewódzkiego,  Generalnej  Dyrekcji  Dróg  Krajowych  i  Autostrad 

wraz  z  Oddziałami,  Generalnej  Dyrekcji  Ochrony  Środowiska,  Głównego  Inspektoratu 

Farmaceutycznego,  Głównego  Inspektoratu  Jakości  Handlowej  Artykułów  Rolno-

Spożywczych,  Głównego  Inspektoratu  Ochrony  Roślin  i  Nasiennictwa,  Głównego 

Inspektoratu  Ochrony  Środowiska,  Głównego  Inspektoratu  Sanitarnego,  Głównego 

Inspektoratu Transportu Drogowego, Głównego Inspektoratu Weterynarii, Głównego Urzędu 

Geodezji  i  Kartografii,  Głównego  Urzędu  Miar,  Głównego  Urzędu  Nadzoru  Budowlanego, 

Głównego  Urzędu  Statystycznego,  Kancelarii  Prezesa  Rady  Ministrów,  Krajowego  Zarządu 

Gospodarki  Wodnej,  Kujawsko-

Pomorskiego  Urzędu  Wojewódzkiego,  Lubelskiego  Urzędu 

Wojewódzkiego w Lublinie, Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gorzowie Wielkopolskim, 

Łódzkiego  Urzędu  Wojewódzkiego  w  Łodzi,  Małopolskiego  Urzędu  Wojewódzkiego  w 

Krakowie,  Mazowieckiego  Urzędu  Wojewódzkiego  w  Warszawie,  Ministerstwa  Cyfryzacji, 

Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Energii, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa 

Gospodarki  Morskiej 

i  Żeglugi  Śródlądowej,  Ministerstwa  Infrastruktury,  Ministerstwa 

Inwestycji  i  Rozwoju,  Ministerstwa  Kultury  i  Dziedzictwa  Narodowego,  Ministerstwa  Nauki  i 

Szkolnictwa  Wyższego,  Ministerstwa  Obrony  Narodowej,  Ministerstwa  Przedsiębiorczości  i 

Technologii,  Ministerstwa  Rodziny,  Pracy  i  Polityki  Społecznej,  Ministerstwa  Rolnictwa  i 

Rozwoju  Wsi,  Ministerstwa  Sportu  i  Turystyki,  Ministerstwa  Spraw  Wewnętrznych  i 


Administracji, 

Ministerstwa 

Spraw 

Zagranicznych, 

Ministerstwa 

Spra

wiedliwości, 

Ministerstwa 

Środowiska, Ministerstwa Zdrowia, Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych, 

Opolskiego 

Urz

ędu  Wojewódzkiego  w  Opolu,  Państwowej  Agencji  Atomistyki, 

Podkarpacki

ego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie, Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego 

w  Białymstoku,  Pomorskiego  Urzędu  Wojewódzkiego  w  Gdańsku,  Rządowego  Centrum 

Bezpieczeństwa,  Rządowego  Centrum  Legislacji,  Śląskiego  Urzędu  Wojewódzkiego  w 

Katowicach,  Świętokrzyskiego  Urzędu  Wojewódzkiego  w  Kielcach,  Urzędu  do  Spraw 

Cudzoziemców,  Urzędu  do  Spraw  Kombatantów  i  Osób  Represjonowanych,  Urzędu 

Komunikacji  Elektronicznej,  Urzędu  Lotnictwa  Cywilnego,  Urzędu  Ochrony  Konkurencji  i 

Konsumentów,  Urzędu  Patentowego  Rzeczpospolitej  Polskiej,  Urzędu  Prokuratorii 

Generalnej  Rzeczpospolitej  Polskiej,  Urz

ędu  Regulacji  Energetyki,  Urzędu  Rejestracji 

Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, Urzędu Transportu 

Kolejowego, 

Urzędu 

Zamówień 

Publicznych, 

Warmińsko-Mazurskiego 

Urz

ędu 

Wojewódzkiego  w  Olsztynie,  Wielkopolskiego  Urzędu  Wojewódzkiego  w  Poznaniu, 

Wyższego  Urzędu  Górniczego,  Zachodniopomorskiego  Urzędu  Wojewódzkiego  w 

Szczecinie 

przy  udziale  wykonawcy  GALAXY  Systemy  Informatyczne  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  

w  Zielonej  Górze  przy  ul.  Fabrycznej  13/1  (65-410  Zielona  Góra),  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności  z  dnia  19 

listopada 2020 r. polegającej  na odrzuceniu oferty wykonawcy  Suntar Sp. z o.o. z siedzibą  

w  Tarnowie  oraz  dokonanie  ponownego  badania  i  oceny  oferty  ww.  wykonawcy  w  ramach 

części II i III postępowania.  

.  Kosztami  postępowania  obciąża  zamawiającego  Skarb  Państwa  –  Centrum  Obsługi 

Administracji Rządowej z siedzibą w Warszawie i: 

2.1. zalicza na poczet 

kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  Suntar  Sp.  z  o.o.  

z siedzibą w Tarnowie tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  zamawiającego  Skarbu  Państwa  –  Centrum  Obsługi  Administracji 

Rządowej  z  siedzibą  w  Warszawie  na  rzecz  wykonawcy  Suntar  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w  Tarnowie 

kwotę  w  wysokości  18  600  zł  00  gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset 


złotych zero groszy), stanowiącą koszty strony poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz 

wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  1843  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok 

–  w  terminie 7 dni  od 

dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      …………………………… 


Sygn. akt KIO 3171/20  

U z a s a d n i e n i e 

Skarb  Państwa  –  Centrum  Obsługi  Administracji  Rządowej  z  siedzibą  w Warszawie 

zwane  dalej: 

„zamawiającym”,  działające  w  imieniu  i  na  rzecz  jednostek  wskazanych  w 

sentencji  orzeczenia

,  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na 

podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.  j. 

Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.

), zwanej dalej: „Pzp”, w trybie przetargu nieograniczonego 

w  celu  zawarcia  umowy  ramowej  na 

dostawę  urządzeń  biurowych  na  potrzeby  jednostek 

administracji państwowej (nr 2019/2), zwane dalej postępowaniem. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 22 lutego 2019 r., pod numerem 2019/S 038-085138.  

Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są dostawy, jest wyższa od 

kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. 

Wykonawca Suntar Sp. z o.o. 

z siedzibą w Tarnowie, zwany dalej: „odwołującym” w 

dniu  30  listopada  2020  r.  wni

ósł  odwołanie  wobec  czynności  odrzucenia  jego  oferty. 

Czynności tej postawił zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 7b Pzp w 

zw. z art. 10b Pzp 

w zw. z art. 46 ust. 3 Pzp w zw. z art. 14 ust. 1 Pzp w zw. z art. 61 § 2 k.c. 

przez  bezpodstawne  odrzucenie  oferty  o

dwołującego,  mimo  że  odwołujący  samodzielnie 

wniósł wadium na okres związania ofertą, ponieważ wezwanie zamawiającego do wniesienia 

wadium  nie  zostało  przekazane  odwołującemu,  ewentualnie  wyznaczenie  zbyt  krótkiego 

terminu na jego wniesienie. 

O

dwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu, aby: 

dokonał unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego; 

dokonał ponownego badania i oceny złożonych ofert wraz z ofertą odwołującego. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  ma  interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia, 

ponieważ  jest  zainteresowany  udzieleniem  mu  przedmiotowego  zamówienia.  W  tym  celu 

złożył  ofertę,  której  treść  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia 

(zwanej  dalej:  „SIWZ”).  W  ocenie  odwołującego  jego  oferta  została  przez  zamawiającego 

odrzucona  w  sposób  bezpodstawny.  Ponadto  gdyby  zamawiający  dokonał  wszystkich 

żądanych  w  odwołaniu  czynności,  to  oferta  odwołującego  posiada  najkorzystniejszy  bilans 

ceny  i  pozostałych  kryteriów  oceny  ofert.  Zdaniem  odwołującego  przez  dokonanie 

zaskarżonych  czynności  zamawiający  doprowadził  do  sytuacji,  w  której  odwołujący  utracił 


szansę  na  uzyskanie  zamówienia  oraz  na  osiągnięcie  zysku,  który  planował  osiągnąć  w 

wyniku  jego  realizacji  (lucrum  cessans). 

Powyższe  stanowiło  w  opinii  odwołującego 

wystarczającą  przesłankę  do  skorzystania  przez  niego  ze  środków  ochrony  prawnej 

przewidzianych  w  art.  179  ust.  1  Pzp.  Odwołujący  wskazał  ponadto,  że  naruszenie 

wskazanych  powyżej  przepisów  ustawy  niewątpliwie  miało  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania,  a  zatem  biorąc  pod  uwagę  art.  192  ust.  2  Pzp  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

winna uwzględnić niniejsze odwołanie. 

Zdaniem  Odwołującego  wezwanie  z  21  października  2020  r.  nie  zostało  mu 

przekazane w sposób pozwalający adresatowi na zapoznanie się z jego treścią z powodów 

obciążających  zamawiającego.  Z  uwagi  na  (zapewne)  przejściowe  trudności  w  działaniu 

systemu  automatycznego  powiadamiania  o  dodanej  korespondencji  w  ramach  Platformy, 

odwołujący  nie  został  powiadomiony  o  przesłaniu  wezwania.  Odwołujący  zaznaczył,  że 

działając  w  zaufaniu  do  zamawiający  mógł  oczekiwać,  że  Platforma  poinformuje  o 

zamieszczeniu  korespondencji  (tak  jak  miało  to  miejsce  w  przypadku  wszystkich 

wcześniejszych wezwań i powiadomień – w każdym takim przypadku platforma informowała 

odwołującego o nowej korespondencji). 

Jak  wyjaśnił  odwołujący  z  informacji  o  odrzuceniu  wynika  przy  tym,  że  taki  sam  stan 

faktyczny  istnieje  po  stronie  zamawiającego,  który  wskazuje  w  informacji  o  odrzuceniu  o 

samodzielnym  wniesieniu  wadium  przez  odwołującego  (nie  zaś  o  spóźnionym  jego 

wniesieniu w odpowiedzi na rzek

ome wezwanie zamawiającego). W ocenie odwołującego z 

informacji  o  odrzuceniu  wynika  zatem  jednoznacznie,  że  wezwanie  zamawiającego  do 

wniesienia wadium nie zostało przekazane skutecznie odwołującemu. 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  zgodnie  z  art.  46  ust.  3  Pzp  zamawiający  żąda  ponownego 

wniesienia wadium przez wykonawcę, któremu zwrócono wadium na podstawie ust. 1, jeżeli 

w  wyniku  rozstrzygnięcia  odwołania  jego  oferta  została  wybrana  jako  najkorzystniejsza. 

Wykonawca  wnosi  wadium  w  terminie  określonym  przez  zamawiającego.  W  ocenie 

o

dwołującego  z  treści  przepisów  jednoznacznie  wynika,  że  zamawiający  winien  skutecznie 

wezwać  odwołującego  do  wniesienia  wadium  w  zakreślonym  terminie.  Ponadto  zgodnie  z 

art. 61 § 2 k.c. oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie 

z  chwilą,  gdy  wprowadzono  je  do  środka  komunikacji  elektronicznej  w  taki  sposób,  żeby 

osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią. W przypadku platformy, na której  zamawiający 

prowadzi  postępowania,  w  przypadku  każdego  wezwania  i  zawiadomienia  odwołujący 

otrzymywał stosowne powiadomienia, którego w przypadku wezwania do wniesienia wadium 

nie otrzymał. Jednocześnie zgodnie z art. 10b Pzp zamawiający zapewnia, aby narzędzia i 

urządzenia  wykorzystywane  do  komunikacji  z  wykonawcami  przy  użyciu  środków 


komunikacji elektronicznej, oraz ich właściwości techniczne były niedyskryminujące, ogólnie 

dostępne  oraz  interoperacyjne  z  produktami  służącymi  elektronicznemu  przechowywaniu, 

przetwarzaniu  i  przesyłaniu  danych  będącymi  w  powszechnym  użyciu  oraz  nie  mogły 

ograniczać  wykonawcom  dostępu  do  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  W  ocenie 

o

dwołującego,  działając  w  zaufaniu  do  systemu,  z  którego  korzysta  zamawiający,  mógł  on 

oczekiwać,  tak  jak  dotychczas,  otrzymania  stosownego  powiadomienia  na  wskazany  adres 

mailowy. 

Odwołujący  zaznaczył,  że  dopiero  w  dniu  28  października  2020  r.  o  godz.  16:32 

z

amawiający  poinformował  odwołującego  o  skierowaniu  do  niego  wezwania  do  wniesienia 

wadium  z  wyznaczeniem  terminu  na  dzień  27  października  2020  r.  (tj.  w  terminie 

wcześniejszym  niż  samo  wezwanie,  co  było  niemożliwe  do  wykonania).  Odwołujący 

niezwłocznie  po  otrzymaniu  wezwania  drogą  mailową  wniósł  wadium  przelewem  na  konto 

z

amawiającego. 

W  ocenie  odwołującego  odrzucenie  dokonane  przez  zamawiającego  w  dniu  19  listopada 

2020 r. 

było wyrazem skrajnego formalizmu bowiem oferta wiązała i wiąże Odwołującego do 

dnia 31 grudnia 

2020 r., zaś zamawiający był w posiadaniu wniesionego wadium i dalej jest 

bowiem  nie  dokonano  jego  zwrotu.  Jeśli  zamawiający  byłby  w  stanie  skutecznie 

zabezpieczyć okoliczności związane z zawarciem umowy to brak jest podstaw do odrzucenia 

oferty  o

dwołującego.  Nie  dochodzi  jednocześnie  do  naruszenia  jakichkolwiek  zasad 

zamówień  publicznych,  w  tym  zasady  równego  traktowania  wykonawców,  bowiem  tylko 

o

dwołujący wzywany był do wniesienia wadium. 

Jednocześnie  odwołujący  wskazał,  że  jeśli  zamawiający  nie  zabezpieczył  i  nie  sprawdził 

prawidłowości  działania  platformy  wykorzystywanej  do  prowadzenia  postępowania  to 

wyznaczony termin na wniesienie wadiu

m należy uznać za zbyt krótki, mając na uwadze, że 

termin  ten  zawierał  w  sobie  również  dni  wolne  od  pracy  kiedy  banki  nie  przekazują 

przelewów w systemie elixir. 

Przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosił 

wykonawca  GALAXY  Systemy  Informatyczne  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Zielonej  Górze. 

Niniejszy  wykonawca  w  piśmie  zawierającym  zgłoszenie  przystąpienia  przedstawił  swoje 

stanowisko dla okoliczność słuszności czynności zamawiającego.  

Na podstawie dokumentacji przedmiotowego post

ępowania, złożonych dowodów oraz 

biorąc  pod  uwagę  stanowiska  stron  oraz  uczestnika  postępowania  odwoławczego, 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 


Na  wstępie  Izba  uznała,  że  odwołujący  spełnił  określone  w  art.  179  ust.  1  Pzp 

przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia, 

a  naruszenie  przez  zamawiającego  przepisów  Pzp  może  spowodować  poniesienie  przez 

niego  szkody  polegającej  na  utracie  możliwości  uzyskania  zamówienia.  Nie  została 

wypełniona  także  żadna  z  przesłanek  ustawowych  wynikających  z  art.  189  ust.  2  Pzp, 

skutkujących odrzuceniem odwołania. 

Skład  orzekający  stwierdził,  że  zgłoszone  przystąpienie  do  udziału  w  postępowaniu 

odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  spełniało  wymogi  wynikające  z  art.  185  ust.  2  i  3 

Pzp. 

W  związku  z  tym  Izba  dopuściła  jako  uczestnika  postepowania  odwoławczego 

wykonawcę  GALAXY  Systemy  Informatyczne  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Zielonej  Górze 

(zwanego dalej: „przystępującym”). 

Izba dopuściła w przedmiotowej sprawie dowody z: 

1)  dokumentacji  przekazanej  w  postaci  papierowej

,  przesłanej  do  akt  sprawy  przez 

zamawiającego  w  dniu  11  grudnia  2020  r.  oraz  dokumentacji  postępowania  w  postaci 

elektronicznej,  zapisanej  na  płycie  DVD  przesłanej  przez  zamawiającego  w  sprawie 

oznaczonej sygn. akt KIO 2848/20, 

w tym w szczególności z treści:  

- SIWZ; 

informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty w ramach II i III części postępowania z dnia 

18 września 2020 r.; 

wezwania z  dnia 21  października 2020 r.  skierowanego do  odwołującego w  trybie art.  46 

ust. 3 Pzp, 

zawierającego prośbę o wniesienie wadium dla części II i III zamówienia; 

wydruku 

platformy 

zakupowej 

zamawiającego 

opatrzonego 

nagłówkiem 

Pytania/Informacje do postępowania nr: 2019/2, zawierającego informację dotyczącą Pytania 

nr 61 skierowanego do o

dwołującego oznaczonego tematem Wezwanie do złożenia wadium

wydruku  korespondencji  z  poczty  elektronicznej  prowadzonej  pomiędzy  zamawiającym  a 

odwołującym,  obejmującej  dwie wiadomości  e-mail:  z  dnia 28  października  2020  r.  z godz. 

16:32  skierowanej  od  z

amawiającego  do  odwołującego  oraz  z  29  października  2020  r.  z 

godz.  21:38  stanowiącej  odpowiedź  odwołującego  na  powyższą  wiadomość  wraz  z 

załącznikiem; 

zawiadomienia  o  unieważnieniu  czynności  w  postępowaniu  i  odrzuceniu  oferty 

odwołującego z dnia 19 listopada 2020 r.; 

złożonych na posiedzeniu przez zamawiającego wydruków korespondencji prowadzonej 

za  pomocą  poczty  elektronicznej  z  administratorem  platformy  zakupowej  stanowiącej 

narzędzie do obsługi postępowania; 


złożonych na posiedzeniu przez odwołującego wydruków raportów logów serwerowych z 

dni 21 października, 24 listopada oraz 10 grudnia 2020 r. 

Izba ustaliła co następuje 

Z

amawiający podpisał umowy ramowe z wykonawcami, których oferty zostały uznane 

za najkorzystniejsze w częściach zamówienia: I (drukarki), II (skanery i drukarki przenośne) i 

III  (urządzenia  wielofunkcyjne).  Czynność  zamawiającego  stanowiła  wykonanie  wyroku 

Krajowej Izby Odwoławczej z 13 sierpnia 2019 r. w sprawach połączonych o sygn. akt KIO 

1399/19  i  KIO  1400/19.  Odwołujący  w  dniu  2  września  2019  r.  zaskarżył  wyrok  KIO  w 

sprawie o sygn. akt KIO 1400/19 do Sądu Okręgowego w Warszawie. W dniu 28 maja 2020 

r.  Sąd  Okręgowy  w  Warszawie  wydał  wyrok  (sygn.  akt  XXIII  Ga  1548/19),  którym  zmienił 

wyrok w sprawie KIO 1400/19 nakazując zamawiającemu poprawienie innej omyłki w oparciu 

o art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp 

w zakresie szerokości taśmy barwiącej oraz powtórzenie czynności 

oceny oferty odwołującego w zakresie części II oraz III zamówienia. Zamawiający pismem z 

dnia  11  sierpnia  2020  r.  zawiadomił  o  unieważnieniu  czynności  odrzucenia  oferty 

odwołującego w ramach części II i III zamówienia. Zamawiający w dniu 18 września 2020 r. 

poinformował  o  wyborze  oferty  odwołującego  w  części  II  i  III  zamówienia  przedstawiając 

ponowną  ocenę  punktową  ofert  wykonawców  kwalifikując  do  zawarcia  umowy  ramowej:  w 

części  II  wykonawców:  Egida IT Solutions Sp.  z  o.o., Galaxy  Systemy  Informatyczne  Sp.  z 

o.o.,  Suntar  Sp.  z  o.o.,  a  w  części  III  wykonawców:  Galaxy  Systemy  Informatyczne  Sp.  z 

o.o.,  Suntar  Sp.  z  o.o

.  Powyższe  ustalenia  zostały  poczynione  przez  Izbę  w  związku  z 

rozpatrzeniem  sprawy  o  sygn.  KIO  2474/20. 

Sprawa  o  sygn.  akt  KIO  2474/20  dotyczyła 

odwołania  wniesionego  w  dniu  28  września  2020  r.  przez  wykonawcę  Galaxy  Systemy 

Informatyczne  Sp.  z  o.o.  (przystępującego  w  przedmiotowym  postępowaniu)  wobec 

ponownej czynności oceny ofert dla części II i III zamówienia, zakończonej wyborem oferty 

najkorzystniejszej dokonanej w dniu 18 września 2020 r. Rozprawa w ww. sprawie odbyła się 

w dniu 22 października 2020 r., a wyrok został ogłoszony w dniu 27 października 2020 r. W 

przedmiotowym  wyroku  Izba  oddaliła  odwołanie  wniesione  przez  Galaxy  Systemy 

Informatyczne Sp. z o.o. 

Rozdział  III  SIWZ  określał  sposób  komunikacji  pomiędzy  zamawiającym  a 

wykonawcami  w  postępowaniu.  Zgodnie  z  ust.  3  ww.  rozdziału  –  Komunikacja  między 

Zamawiającym a Wykonawcami, w tym wszelkie oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz 

informacje,  przekazywane  są  w  formie  elektronicznej  za  pośrednictwem  Platformy  w 


zakładce  „Pytania/Informacje”.  Za  datę  wpływu  oświadczeń,  wniosków,  zawiadomień  oraz 

informacji przyjmuje się datę ich zamieszczenia na Platformie

Pismem  z  dnia  21  października  2020  r.  zamawiający  wezwał  odwołującego  na 

podstawie art. 46 ust. 3 Pzp do wniesienia wadium w wysokości: 

- dla c

zęści II zamówienia – 30 000,00 zł, 

dla części III zamówienia – 200 000,00 zł, 

terminie do dnia 27 października 2020 r. 

Jak  wynika  z  wydruku  z  platformy  zakupowej  używanej  w  postępowaniu  przez 

zamawiającego,  opatrzonego  nagłówkiem  Pytania/Informacje  do  postępowania  nr:  2019/2

zawierającego  informację  dotyczącą  Pytania  nr  61  skierowanego  do  odwołującego 

oznaczonego tematem 

Wezwanie do złożenia wadium, ww. wezwanie zostało przesłane do 

odwołującego w dniu 21 października 2020 r. o godz. 14:47. 

W dniu 28 

października 2020 r. o godz. 16:32, czyli już po terminie wyznaczonym na 

wniesienie  wadium,  zamawiający  przesłał  odwołującemu  za  pomocą  poczty  elektronicznej 

wiadomość o następującej treści: 

Szanowni Państwo, 

w  związku  z  wyborem  Państwa  oferty  na  część  II  i  III  w  postępowaniu  nr  2019/2  pn.: 

„Dostawa  urządzeń  biurowych  na  potrzeby  Jednostek  Administracji  Państwowej”  oraz 

pismem  z  dnia  21.10.2020  r.  wysłanym  do  Państwa  firmy  za  pośrednictwem  platformy 

zakupowej  eb2b  dot.  wezwania  do  wniesienia  wadium,  bardzo 

proszę  o  pilną  odpowiedź 

wyjaśniającą brak wniesienia wadium w wyznaczonym terminie do dnia 27.10.2020 r.. 

Jednocześnie informuję, iż brak wniesienia wadium skutkuje odrzuceniem oferty

Odwołujący w dniu 29 października 2020 r. o godz. 21:38 również za pośrednictwem 

poczty elektronicznej przekazał zamawiającemu odpowiedź o treści: 

Szanowni Państwo, 

Zgodnie ze złożonym oświadczeniem o przedłużeniu terminu związania ofertą informujemy, 

że  oświadczenie  jest  ważne  a  SUNTAR  Sp.  z  o.o.  jest  związana  złożoną  ofertą  do 

W  załączniku  przesyłam  potwierdzenie  wniesienia  wadium  w  pieniądzu,  co  zabezpiecza 

złożoną ofertę. 

Jednocześnie wyjaśniamy, że z przyczyn od nas niezależnych wykonawca nie odpowiedział 

na przesłane wezwanie ponieważ nie otrzymał powiadomienia z platformy. 

W  związku  z  powyższym  potwierdzamy  dopełnienie  procedury  i  zabezpieczenie  oferty 

wadium  oraz  deklarujemy,  że  podpiszemy  umowę  niezwłocznie  po  jej  otrzymaniu  od 

Zamawiającego


Do  ww.  wiadomości  odwołujący  załączył  potwierdzenie  przelewu  o  numerze  zlecenia 

1264355383,  z  którego  wynikało,  że  wpłacił  w  dniu  29  października  2020  r.  na  rachunek 

wskazany  przez  zamawiającego  w  wezwaniu  z  dnia  21  października  2020  r.,  kwotę 

000,00 zł, stanowiącą wadium w postępowaniu dla części II i III.  

W p

iśmie z dnia 19 listopada 2020 r., opatrzonym nagłówkiem, ZAWIADOMIENIE O 

UNIEWAŻNIENIU  CZYNNOSCI  W  POSTĘPOWANIU  I  ODRZUCENIU  OFERTY 

zamawiający poinformował o unieważnieniu czynności wyboru oferty najkorzystniejszej dla II 

i  III  części  zamówienia,  dokonanej  w  dniu  18  września  2020  r.  Ponadto  zamawiający 

poinformował, że zgodnie z treścią art. 89 ust. 1 pkt 7b Pzp, Zamawiający zobowiązany jest 

do  odrzucenia  oferty,  gdy  Wykonawca  nie wniósł  wadium  lub  wadium  zostało wniesione w 

sposób  nieprawidłowy.  Wykonując  dyspozycje  ww.  przepisu,  Zamawiający  niniejszym 

odrzuca ofertę SUNTAR Sp.  z o.o. w  zakresie części II i III postępowania. W uzasadnieniu 

tej  czynności  zamawiający  wskazał,  że  w  dniu  21  października  2020  r.  działając  na 

podstawie art. 46 ust. 3 Pzp, przez 

platformę elektroniczną 

https://zamowienia.gov.pl

wezwał 

odwołującego w wyznaczonym siedmiodniowym terminie do złożenia wadium dla części II i 

III  postępowania,  a  odwołujący  nie  wniósł  wadium  w  wyznaczonym  terminie,  tj.  do  dnia  27 

października 2020 r.  Ponadto zamawiający  wskazał  w  uzasadnieniu,  że  odwołujący  w  dniu 

29  października  2020  r.  dokonał  wpłaty  kwoty  odpowiadającej  kwocie  wadium,  jednak 

czynność  to  dokonana  została  przez  odwołującego  samodzielnie  bez  wezwania 

zamawiającego  w  tym  przedmiocie.  W  konkluzji  w  związku  z  faktem  niewniesienia  przez 

odwołującego  wadium  w  wyznaczonym  terminie na  podstawie art.  46  ust.  3  Pzp, mając  na 

uwadze treść art. 89 ust. 1 pkt 7b Pzp, zamawiający odrzucił ofertę odwołującego w zakresie 

części II i III postępowania.  

Treść przepisów dotyczących zarzutów:  

-  art.  7  ust.  1  Pzp 

Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie 

wykon

awców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości; 

- art. 89 ust. 1 pkt 7b Pzp 

– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli wadium nie zostało wniesione 

lub zostało wniesione w sposób nieprawidłowy, jeżeli zamawiający żądał wniesienia wadium

-  art.  10b  Pzp 

–  Zamawiający  zapewnia,  aby  narzędzia  i  urządzenia  wykorzystywane  do 

komunikacji  z  wykonawcami  przy  użyciu  środków  komunikacji  elektronicznej,  oraz  ich 

właściwości  techniczne  były  niedyskryminujące,  ogólnie  dostępne  oraz  interoperacyjne  z 

produkta

mi służącymi elektronicznemu przechowywaniu, przetwarzaniu i przesyłaniu danych 

będącymi  w  powszechnym  użyciu  oraz  nie  mogły  ograniczać  wykonawcom  dostępu  do 

postępowania o udzielenie zamówienia


- art. 46 ust. 3 Pzp 

– Zamawiający żąda ponownego wniesienia wadium przez wykonawcę, 

któremu  zwrócono  wadium  na  podstawie  ust.  1,  jeżeli  w  wyniku  rozstrzygnięcia  odwołania 

jego  oferta  została  wybrana  jako  najkorzystniejsza.  Wykonawca  wnosi  wadium  w  terminie 

określonym przez zamawiającego

- art. 14 ust. 1 Pzp 

– Do czynności podejmowanych przez zamawiającego i wykonawców w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 

r. 

– Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 i 1495), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią 

inaczej

-  art.  61 

§  2 k.c.  – Oświadczenie woli  wyrażone w  postaci  elektronicznej  jest  złożone innej 

osobie  z  chwilą,  gdy  wprowadzono  je  do  środka  komunikacji  elektronicznej  w  taki  sposób, 

żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią

Izba zważyła co następuje. 

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron 

i  uczestnika  postępowania  odwoławczego  Izba  uznała,  że  odwołanie  zasługiwało  na 

uwzględnienie. 

W  ocenie  składu  orzekającego  punktem  wyjścia  dla  rozpoznania  przedmiotowej 

sprawy  była  treść  art.  46  ust.  3  Pzp.  W  związku  z  tym  należy  wskazać,  że  zgodnie  z 

poglądem mającym swoje oparcie w orzecznictwie oraz w doktrynie uznaje się, że wezwanie 

wynikające  z  ww.  przepisu  powinno być  poprzedzone wyborem  oferty  najkorzystniejszej, tj. 

oferty w

ykonawcy, do którego jest kierowane (zob. wyroki z 22 maja 2014 r. o sygn. akt KIO 

844/14  oraz  z  4  marca 2011  r.,  o  sygn.  akt  KIO  350/11). 

Zasadność takiego postępowania 

została również potwierdzona w piśmiennictwie, w którym stwierdzono, że: biorąc pod uwagę 

ratio  legis 

nowelizacji  art.  46  ust.  3  p.z.p.  za  wskazane  należałoby  uznać  domaganie  się 

wniesienia  wadium  od  nowego  wykonawcy  dopiero  po  »prawomocności«  decyzji  o  jego 

wyborze.  Skoro  bowiem  celem  analizowanej  regulacji  było  zminimalizowanie  obciążeń  dla 

wykonawców  związanych  z  wnoszeniem  wadium,  nie  ma  potrzeby  obciążania  ich  tym 

obowiązkiem  zbyt  wcześnie.  Podobny  pogląd  przedstawił  J.  Balcewicz,  wskazując,  że 

chociaż  treść  art.  46  ust.  3  nie  wskazuje  jednoznacznie  terminu,  w  jakim  wykonawca 

powinien  w

nieść  wadium,  to  jednak  uwzględniając  ratio  legis  nowelizacji  wydaje  się,  że 

właściwsze  byłoby  żądanie  wniesienia  wadium  po  uprawomocnieniu  się  decyzji  o  wyborze 

najkorzystniejszej  oferty  (zob.  I.  Skubiszak-

Kalinowska,  E.  Wiktorowska,  Prawo  zamówień 

publicznych. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2018, s. 430).  

Jak wynika z ustaleń dokonanych przez Izbę zamawiający wezwał odwołującego do złożenia 

wadium na podstawie art. 46 ust. 3 Pzp w dniu 21 października 2020 r., czyli po ponownym 


wyborze  najkorzystniejsz

ej  oferty  dla  części  II  i  III  zamówienia,  który  miał  miejsce  18 

września  2020  r.,  ale  przed  „uprawomocnieniem”  się  tej  czynności,  ponieważ  w  dniu  28 

września  2020  r.  odwołanie  od  tej  czynności  wniósł  inny  wykonawca  składający  ofertę  w 

postępowaniu na obie ww. części, oznaczone sygn. akt KIO 2474/20. Rozprawa w sprawie 

KIO  2474/20  została  przeprowadzona  w  dniu  22  października  2020  r.,  czyli  dzień  po 

wezwaniu do złożenia wadium, a wyrok zapadł w dniu 27 października 2020 r., czyli w dniu w 

którym upłynął wyznaczony przez zamawiającego termin na złożenie wadium. W związku z 

tym  termin  na  wniesienie  wadium  wyznaczony  zgodnie  z  art.  46  ust.  3  Pzp,  właściwie 

pokrywał  się  z  prowadzonym  postępowaniem  odwoławczym  toczącym  się  przed  Izbą  w 

sprawie  KIO  2474/20,  w 

której  wykonawca  Suntar  Sp.  z  o.o.  (odwołujący  w  przedmiotowej 

sprawie) uczestniczył jako wykonawca przystępujący po stronie zamawiającego.  

W  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  Izba  doszła  do  przekonania,  że  zamawiający 

nieprawidłowo zastosował wobec odwołującego dyspozycję wynikającą z art. 46 ust. 3 Pzp. 

Zgodnie  z  poglądem  zaprezentowanym  powyżej,  który  w  pełnej  rozciągłości  został  przez 

skład orzekający zaaprobowany, zamawiający powinien wstrzymać się ze stosowaniem ww. 

przepisu do czasu 

ogłoszenia wyroku w sprawie KIO 2474/20. Stanowisko Izby powinno było 

determinować  działania  zamawiającego  i  od  tego  powinny  być  uzależnione  dalsze  jego 

czynności.  Dopiero  w  przypadku  oddalenia  odwołania  w  powyższej  sprawie  zamawiający 

powinien  był  zastosować  treść  art.  46  ust.  3  Pzp  wobec  odwołującego  lub  odstąpić  od  tej 

czynności  gdyby  tamto  odwołanie  zostało  uwzględnione,  ponieważ  to  skutkowałoby 

odrzuceniem  oferty 

odwołującego.  Okolicznością  przemawiającą  za  słusznością  tego 

stwierdzenia  było  niewątpliwie  to,  że  termin  na  wniesienie  wadium  pokrywał  się  z 

rozpoznaniem  ww.  sprawy  co  mogło  mieć  wpływ  na  odwołującego,  który  w  tamtym  czasie 

mógł  być  skoncentrowany  głównie  na  „obronie  swojej  oferty”  i  rozstrzygnięciu  dotyczącym 

sprawy o sygn. akt KIO 2474/20. 

Skoro  Izba  zaaprob

owała  zacytowane  powyżej  stanowisko  wskazujące,  że  celem  regulacji 

zawartej w art. 46 ust. 3 Pzp było zminimalizowanie obciążeń dla wykonawców związanych z 

wnoszeniem wadium

, to należy stwierdzić, że w stanie niniejszej sprawy wezwanie z dnia 21 

października  2020  r.  stanowiło  dla  odwołującego  nadmierne  obciążenie,  które  wynikało  z 

nieprawidłowego  zastosowania  przez  zamawiającego  ww.  przepisu  i  skutkowało  dla 

odwołującego negatywnymi konsekwencjami.  

Izba uznała także, że zamawiający dopuścił się do naruszenia art. 7 ust. 1 Pzp, w tym 

szczególnie wynikającej z tego przepisu zasadny proporcjonalności. Zasada ta przejawia się 

w stosowaniu środków adekwatnych do zamierzonego celu. Skoro Izba uznała, że wezwanie 

do  złożenia  wadium  z  dnia  21  października  2020  r.  stanowiło  nadmierne  obciążenie 


odwołującego, stanowiące naruszenie art. 46 ust. 3 Pzp, to w związku z tym oznacza, iż było 

ono nieadekwatne do zamierzonego celu. 

W  konsekwencji  zamawiający  naruszył  także  art.  89  ust.  1  pkt  7b  Pzp,  ponieważ 

niezasadnie odrzu

cił ofertę odwołującego. W związku z uznaniem, że zamawiający naruszył 

treść art. 7 ust. 1 i 46 ust. 3 Pzp w wyniku wezwania odwołującego do wniesienia wadium to 

także  skarżona  przez  odwołującego  czynność  odrzucenia  jego  oferty  była  nieprawidłowa. 

Izba  prz

y  tym  dopatrzyła  się  niekonsekwencji  w  działaniu  zamawiającego.  Potwierdzeniem 

tej  niekonsekwencji  było  to,  że  zamawiający  z  jednej  strony  wezwał  odwołującego  do 

wniesienia  wadium  na  podstawie  46  ust.  3  Pzp,  a  następnie  już  po  upływie  terminu 

zakreślonego  w  przedmiotowym  wezwaniu  zwrócił  się  do  odwołującego  za  pośrednictwem 

poczty  elektronicznej  z  prośbą  o  pilną  odpowiedź,  wyjaśniającą  brak  wniesienia  wadium  w 

wyznaczonym  terminie.  Dopiero  w  tej  prośbie  wystosowanej  za  pośrednictwem  poczty 

elektronicznej  w 

dniu  28  października  2020  r.  zamawiający  określił  sankcję  za  brak 

wniesienia wadium.  

Skoro  zamawiający  zdecydował  się  zastosować  przepis  art.  46  ust.  3  Pzp,  który  dotyczy 

szczególnej i wyjątkowej sytuacji jaką jest wezwanie do złożenia wadium, to powinien do niej 

zastosować  reguły  wynikające  z  bogatego  orzecznictwa  Izby  dotyczącego  wadium,  które 

zakazują  uzupełniać  lub  wyjaśniać  okoliczności  związane  z  wadium.  Informacja  z  dnia  28 

października  2020  r.  przekazana  odwołującemu  po  wyznaczonym  terminie  na  złożenie 

wadium stanowiła w ocenie Izby próbę wyjaśnienia przyczyn braku wniesienia wadium, co w 

powiązaniu  z  informacją  wskazującą,  iż  brak  wniesienia  wadium  skutkuje  odrzuceniem 

oferty,  spowodowało,  że  odwołujący  wpłacił  wymaganą dla wadium  w  ramach II  i  III  części 

zamówienia kwotę, na wskazany przez zamawiającego wcześniej numer konta.  

Jak  wskazano  powyżej  wezwanie  z  dnia  21  października  2020  r.  nastąpiło  z  naruszeniem 

art. 46 ust. 3 Pzp. 

Podobnie informacji przekazanej za pomocą poczty elektronicznej w dniu 

października  nie  można  było  potraktować  jako  prawidłowego  wezwania  w  myśl  ww. 

przepisu, ponieważ nie wyznaczało terminu na wniesienie wadium. Tym samym Izba uznała, 

że działania zamawiającego doprowadziły do niestandardowej sytuacji polegającej na tym, iż 

mimo 

nieprawidłowego  wezwania  do  wniesienia  wadium,  odwołujący  wpłacił  wadium 

przelewem  na  konto  w  kwocie  wymaganej  przez  zamawiającego.  W  tym  kontekście  w 

związku  z  uwzględnieniem  zarzutu,  nieracjonalnym  byłoby  nakazywanie  zamawiającemu 

dokonanie  zwrotu 

wpłaconego  wadium  i  wzywanie  odwołującego  do  jego  wniesienia.  W 

okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  zamawiający  powinien  potraktować  wpłacone 

przelewem środki jako wadium wniesione w wyznaczonym terminie i w ten sposób dokonać 

badania i oceny oferty o

dwołującego.  


ocenie  składu  orzekającego  zamawiający  nie  naruszył  podniesionych  w  treści 

zarzutu art. 10b Pzp, art. 14 ust. 1 Pzp oraz art. 61 § 2 k.c., przez przekazanie wezwania z 

dnia  21  października  2020  r.  Ww.  przepisy  odnoszą  się  do  prowadzenia  komunikacji  za 

pomocą  środków  elektronicznych.  Odwołujący  przyznał,  że  otrzymał  ww.  wezwanie  za 

pośrednictwem  platformy  zakupowej,  ale  nie  zapoznał  się  z  nim,  ponieważ  nie  dostał 

powiadomienia  z  platformy  o  otrzymaniu  wezwania.  Zgodnie  z  cytowanym  powyżej 

roz

działem  III  ust.  3  SIWZ  wysłanie  takiego  powiadomienia  nie  było  wymagane  dla 

skutecznej  komunikacji  pomiędzy  zamawiającym  a  wykonawcą,  ponieważ  za  datę  wpływu 

oświadczeń,  wniosków,  zawiadomień  oraz  informacji  należało  przyjąć  datę  ich 

zamieszczenia na plat

formie, co oznacza, że to wykonawca powinien sprawdzać na bieżąco 

zakładkę  wskazaną  w  ramach  platformy  do  prowadzenia  komunikacji.  Tym  samym  Izba 

pominęła dowody złożone przez zamawiającego i odwołującego na posiedzeniu z uwagi na 

to,  że  dotyczyły  one  kwestii  prowadzenia  komunikacji  i  prawidłowego  powiadomienia  o 

wezwaniu.  Z  racji  tego,  że  Izba  uznała,  iż  już  samo  wezwanie  do  złożenia  wadium  przed 

„uprawomocnieniem”  się  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  naruszało  dyspozycję 

art. 46 ust. 3 Pzp, 

złożone przez strony dowody okazały się nieprzydatne dla rozstrzygnięcia. 

W  związku  z  powyższym  Izba  doszła  do  przekonania,  że  odwołanie  należy 

uwzględnić.  Skład  orzekający  wziął  pod  uwagę,  że  na  skarżoną  przez  odwołującego 

czynność,  polegającą  na  odrzuceniu  jego  oferty  składały  się  wcześniejsze  czynności 

zamawiającego,  które  doprowadziły  do  tego,  iż  ostatecznie,  działanie  zamawiającego 

naruszało wskazane w odwołaniu art. 7 ust. 1, art. 46 ust. 3 oraz art. 89 ust. 1 pkt 7b Pzp, co 

miało wpływ na wynik postępowania.  

Mając  na  uwadze  powyższe,  na  podstawie  art.  192  ust.  1  Pzp  orzeczono  jak 

w sentencji.  

Zgodnie  z  treścią  art.  192  ust.  2  Pzp  Izba  uwzględnia  odwołanie,  jeżeli  stwierdzi 

naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Potwierdzenie  zarzutów  wskazanych  w odwołaniu 

powoduje,  iż  w  przedmiotowym  stanie  faktycznym  została  wypełniona  hipoteza  normy 

prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 Pzp. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  Pzp  tj. 

stosownie do wyniku sprawy oraz zgodnie z § 3 pkt. 1 i 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady 

Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  972)  zaliczając  na  poczet  niniejszego  postępowania  odwoławczego 


koszt  wpisu 

od  odwołania  uiszczonego  przez  odwołującego  oraz  zasądzając  od 

zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z 

tytułu wpisu od odwołania (15 000,00 zł) oraz wynagrodzenia pełnomocnika (3 600,00 zł) na 

podstawie faktury 

złożonej przez odwołującego na rozprawie. 

Przewodniczący:      ……………………………